eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
493 ویدیو
179 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔴 ترور حاج قاسم این بار در تهران ❗️وقاحت تا کجا؟! ♦️ ترور دوباره حاج قاسم در روز شهادتش توسط رسانه های معلوم الحال اصلاح طلب همراستا با آمریکا و داعش ♦️ در سالگرد شهادت حاج قاسم، روزنامه هایی که حتی حاضر نشدند در حد یک تیتر کوچک از سردار دلها چیزی بنویسند! ♦️ در بین این به اصطلاح روزنامه‌ها، اسم شرق و هم میهن و آرمان ملی و ابتکار و دنیای اقتصاد هم به چشم می‌خورد! @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. 🔴 ترور حاج قاسم این بار در تهران ❗️وقاحت تا کجا؟! ♦️ ترور دوباره حاج قاسم در روز شهادتش توسط رسا
. 1️⃣ غوغای اصلاحات را نگر:👇 فریاد برای مهسایی که کشته نشد👇 سکوت و سانسور برای قاسمی که کشته شد⛔️ 2️⃣ با عرض معذرت؛ اینها احمق های روزگارند... 3️⃣ دیاثت سیاسی یعنی حمایت از ترویست‌‌، طرفداری از اغتشاش، کار چندرسانه‌ای برای محارب و فتنه‌گر؛ کسانی که بیت‌المال را می‌چاپند و از چاپ یک تیتر و عکس برای افتخار ایران و سرمایه‌های اجتماعی مردم مضایقه می‌کنند؛ بی‌شرف‌هایی که می‌خواهند جنایت آمریکا در بغداد را با سانسور رسانه‌ای در تهران تکمیل کنند. کاری که رسانه‌های صهیونیستی هم نتوانستند انجام دهند، آنها در داخل ایران انجام می‌دهند. @HOWZAVIAN
✔️گفتم فرق شهادت با مرگ چیست؟ ✔️گفت در اولی تو از تعلقات جدا می‌شوی، 🖊ولی در دومی، تو را از تعلقات جدا می‌کنند! 🌱 🔰 ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
♦️♦️تخریب سردار به هر بهانه 🔸وقتی دستور می رسد هر کس به بیانی، مکتب سلیمانی را تخریب کند. 🖊این بار محسن مظاهری با بیانی مقدسانه و عوام پسند! ✍️ محمدمهدی زارع، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در نخستین سالگرد (دی ۱۳۹۹)، در یادداشت «شمایل‌پردازی یک قدیس در الاهیات سیاسی جمهوری اسلامی» نوشتم که شاهد نمونه‌ای از تولید اسطوره در گفتمان تشیع سیاسی هستیم؛ روندی که طی آن قاسم سلیمانی فراتر از قامت یک «شهید» و «سرادر شهید» قرار گرفته و ابتدا «قهرمان ملی» و «اسطوره‌ی سیاسی» خوانده شد و در ادامه به شمایل یک «انسان کامل» و یک «قدیس» رسیده است. و نوشتم که این رویداد «فصل تازه‌ای را در الاهیات سیاسی جمهوری اسلامی رقم خواهد زد». در سالگرد دوم (دی ۱۴۰۰) نیز در یادداشت «صنعت قدیس‌سازی» بااشاره به برخی برنامه‌های خاص گرامی‌داشت وی با تم مقدس‌سازی چنین نوشتم که «باید در سال‌های آتی انتظار پدیده‌های شگفت‌تر و تبدیل ابتکارات ذوقی امروز به آیین را هم داشت. منطق آیینی می‌گوید که در سال‌های بعد باید منتظر ظهور آیین‌هایی سیاسی ـ مذهبی با محوریت سردار سلیمانی باشیم». حالا و در سومین سالگرد، به نظر می‌رسد این پیش‌بینی‌ها زودتر از زمانی که انتظار می‌رفت تحقق یافته است. تنها در عرض سه سال، ابتدا فرایند قدیس‌سازی و سپس مناسک‌سازی حول محور سردار سلیمانی انجام شده است. به‌گونه‌ای که درست مشابه یک معصوم یا امامزاده‌ی عالیرتبه، می‌توان از «مناسکِ زیارتی سردار سلیمانی» سخن گفت: 🔻هرساله، سالگرد «شهادت»اش و روزهای قبل و بعد آن با تشریفات بسیار و تبلیغات خیابانی و رسانه‌ای فراگیر و گسترده و برنامه‌های متنوع در سراسر کشور گرامی‌ داشته می‌شود (مشابه ایام عزای معصومین)؛ 🔻 و هر سال تعداد زیادی «زائر» دارد، زن و مرد و پیر و جوان، که به‌صورت انفرادی یا با خانوادگی یا در قالب «کاروان‌های زیارتی» از شهرهای مختلف برای «زیارت» او سفر می‌کنند (مشابه سفرهای زیارتی مذهبی)؛ 🔻و حتی عده‌ای برای زیارت او با پای پیاده و در قالب آیین «پیاده‌روی» می‌روند (مشابه پیاده‌روی اربعین)؛ 🔻و در مسیر زایران، ایستگاه‌های صلواتی و «موکب»های ارایه‌ی خدمات (از پذیرایی با خوراکی‌ها تا واکس کفش!)‌ برپا می‌گردد؛ 🔻 و شبکه‌های مختلف صداوسیما، از چند روز قبل، به‌صورت زنده تصاویر مزار وی و جمعیت زایرانش را پخش می‌کنند؛ 🔻 و جاده‌ی مسیر مزارش را به نام او و به عربی (که برای مخاطب مذهبی ایرانی معنادار است) «طریق القاسم» نامیده‌اند (مشابه «طریق الحسین»)؛ 🔻و برایش «نذری» می‌دهند و به سنگ قبر و خاک مزارش «تبرک» می‌کنند و از آ‌نها کالای تبرکی (انگشتر، مهر و...) تولید می‌کنند؛ 🔻و... با این روند دور از انتظار نیست که در سال‌های بعد، حرم و بارگاه و ضریح و آستان مقدسی نیز تدارک دیده شود. گرچه اگر موانع طبیعی نظیر واقع‌شدن مزار سردار سلیمانی در گلزار شهدای کرمان و مابین دیگر قبور و مجاورت گلزار مذکور با کوه‌های پیرامون نبود، منطقاً این حرم‌سازی تا به‌حال انجام شده بود. محسن مظاهری 🔻🔻اما پاسخ به شبهه محسن مظاهری 🔸وقتی به جای کسب معرفت و شاگردی اهل کمال، دلخوش تورق کتاب و کتابخانه باشی، بهتر از این نمی شوی. می شوی خطاب حافظ که : با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی 🔸اما بعد این مدعیان سواد نظرشان در مورد بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی چیست؟ او که امام نیست پس این صحن و سرای آیینه ای و گنبد و بارگاه معظم چیست؟ 🔸راز تکریم مقام حضرت عبدالعظیم از سوی اهل ایمان و اهل بیت علیهم السلام چیست؟ پاسخ کوتاه است: او نه به جهت سید بودن یا نوه نوه نوه امام بودن، بلکه در پی بندگی مخلصانه و تعبد و تسلیم عملی اش به درگاه الهی و اولیای او به این مقام رسیده که زیارت او را عدل زیارت امام شهید ما در کربلا قرار داده اند. شبیه این حکایت است مزار زیارتی حضرت سید محمد در مسیر سامرا و نیز بارگاه مشهد اردهال و قبور بسیاری دیگر از اهل معرفت و بندگی خدا که مزارشان، ملجا درماندگان بوده و هست. ♦️مقام سردار شهید ما را فردای ظهور خواهی دانست، اگر باشی و اگر مطیع باشی! 🔸راز اینجاست که به عمل کار برآید نه پست نویسی! پیش اهل معرفت زانو بزن تا آنچه نادیدنی است آن بینی آقای محسن مظاهری . @HOWZAVIAN
♦️ بهترین معلمان رسانه در روز شهادت ✍️ امیرعباس طباطبایی، پژوهشگر رسانه 🔶 از صبح امروز مساله عدم اشاره روزنامه‌های اصلاح‌طلب داخلی به مهمترین سوژه خبری سیزدهم دی ماه یعنی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، حرف و حدیث‌های زیادی را به راه انداخته است. علیرغم اینکه سردار سلیمانی اسطوره‌ای ملی و متعلق به تمام احزاب و مردم ایران است، این اقدام جماعت اصلاح‌طلب مبتنی بر اغراض سیاسی و جبهه‌داری آنها با جریان انقلابی و اصلی جامعه، قابل درک است؛ اما مساله عجیب‌تر در جای دیگر است. 🔷 با رصد بیش از صد کانال اندیشه‌ای همچون سخنرانی‌ها، فرهیختگان، آسو، نیلوفر، دین‌آنلاین، خانه اندیشمندان علوم انسانی و صفحات شخصی اساتیدی همچون مقصود فراستخواه، حسن محدثی، صادق زیباکلام، احسان شریعتی، مصطفی ملکیان، رسول جعفریان، نعمت‌الله فاضلی، محمدسروش محلاتی و مصطفی محقق داماد به راحتی می‌توان سکوت و بی‌توجهی تاسف‌بار صاحبان خرد و اندیشه و داعیه‌داران نواندیشی در فضای مجازی را نسبت به رویدادهای مهم ملی، انقلابی، مذهبی و اجتماعی تماشا کرد. تاسف بیشتر در همراهی برخی از کانال‌های حوزوی همچون مباحثات و شبکه اجتهاد با این جریان است. 🔶کنش امروز این جماعت به اندازه دو واحد دانشگاهی، سواد رسانه را به تمام مردم ایران و مخاطبین ژورنالیسم اندیشه آموزش داد. همگان فهمیدند که محتوای رسانه(مخصوصا طیف روشنفکر)، نه همیشه مبتنی بر حقیقت است؛ نه همواره مبتنی بر واقعیت و نه حتی به طور مداوم مبتنی بر خواست مخاطب! 🙏 ای کاش از این پس بیاموزیم که در مسائل و اخبار دیگر هم با همین نگاه شک‌گرایانه به این رسانه‌ها بنگریم. ✍️ تحریریه فکرت @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
♦️♦️تخریب سردار به هر بهانه 🔸وقتی دستور می رسد هر کس به بیانی، مکتب سلیمانی را تخریب کند. 🖊این با
. . آقای محسن مظاهری را می‌شناسم. از ایشان زیاد خوانده‌ام. حداقل چیزی که می‌توان در مورد ایشان گفت این است که متمرکز بر موضوع تخصصی پیش می‌روند. نباید به همین راحتی افراد را محکوم به تخریب شهید سلیمانی کرد. آنچه در نوشته‌ی آقای مظاهری به چشم می‌خورد موضوع آسیب‌شناسی است. عین همین جمله را رهبری فرمودند که از شهید سلیمانی یک شخصیت ماورائی نسازید. منسک‌سازی یا قدیس‌سازی منجر به تبدیل شدن یک شخصیت معمولی به ماورائی می‌شود و این امر مانع مهمی در باورمندی نوجوانان و جوانان است. نباید با اینگونه امور، شهید و راهش را دست نیافتنی معرفی کرد. اگرچه ابراز ارادت به شهید آتش خودجوشی است که به برکت روح آن شهید بزرگوار در قلب مردم شعله‌ور شد، اما بهره‌گیری سیاسی از این ابراز نه تنها ارادت‌ها را پررنگ‌تر، که بی‌اثرتر خواهد کرد. در ضمن این حجم از تکه‌پرانی در نقد، دور از ادبِ انتقاد است. ✍️زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN
🔗 پی دی اف کامل 🔸قاسم ها آمدند... ☑️ دریافت ✍️ زهرا شریعتی، نویسنده حوزوی در گذر ایام، آدم‌ها می‌آیند و می‌روند با احوال و سرنوشت‌های مختلف و واکنش‌های متفاوت به رفتنشان. برخی‌ها با رفتنشان هم خود و هم مردم را راحت می‌کنند. برخی‌ها هم بود و نبودشان یکسان است اما برخی دیگر، هم بودنشان مهم و اثرگذار است هم نبودشان. نه‌فقط برای خود و بستگانشان بلکه برای مردم شهر، کشور و حتی دنیا، وجودشان آن‌قدر خیر و برکت دارد که وقتی می‌روند، گویی یک ملت از دست رفته است. نبودشان یک ملت را داغ‌دار می‌کند آن هم مانند داغ عزیزانشان یا حتی بالاتر از آن، داغی که تنها به همان روزهای رفتنشان محدود نمی‌شود بلکه تا همیشه تاریخ زنده است و تاریخ‌ساز. حاج قاسم سلیمانی از این دست رفته‌هاست که گرچه ظاهرا سه سالی می‌شود در میانمان نیست، حرف‌ها، گفته‌ها، عکس‌ها، خاطره‌ها و در یک کلام وجودش هنوز حاضر است و جریان‌ساز. هنوز داغش تازه است و رفتنش باورمان نیست. حالا حتی بیش از زمانی که بین ما بود با او زندگی می‌کنیم. آن‌قدر عزیز است که هر کس به نوعی سعی دارد یادش را در زندگی‌اش زنده نگه دارد. در این میان، پدرها و مادرها با نام‌گذاری فرزندان پسرشان به نام سردار، لحظاتی زیبا و دلنشین برای خود، فرزندان و همه ما رقم زده‌اند. در ادامه، صحبت‌هایشان را دراین‌باره می‌خوانیم... 🔸میزبانان سردار در بازار ☑️دریافت پس از شــهادت سردارســپهبد حاج قاسم ســلیمانی، با نفوذ عجیبی که به واسطه اخلاصش در دلها داشت، ابراز ارادت و ادای دین آحاد و اقشار مختلف مردم را نسبت به او در اشکال متنوعی شاهد بوده و هستیم. یکی از این موارد،کسبه ای هستندکه نه تنها در منزل شخصی بلکه در محل کارشان هم تصاویر حاج قاسم را نصب کرده اند. گویا تاب دوری از تصویر سردار را هم ندارند و باید همیشه هرجا می روند جلو چشمشان باشد تا آرام بگیرند. در آستانه سومین سالروز شهادت سردار، پای صحبت چند تن از این کسبه نشسته ایم که در ادامه می خوانید.. @HOWZAVIAN
9304766093.pdf
8.27M
✍️وصیت نامه شهید سلیمانی منشور مقاومت است. وصیت نامه ای که برای همه حرف دارد. زمانی که ممکن است انگیزه ها کم شده باشد، این وصیت نامه می تواند راهگشا باشد. این وصیت نامه عصاره یک عمر مقاومت در تمام جبهه های فکری، سیاسی و نظامی حق علیه باطل است. با خواندن خاطرات شهید سلیمانی شاید با وی آشنا شویم اما با خواندن وصیت نامه اش خواهیم فهمید که او چرا یک مکتب است. ✍️ احمد اولیایی @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. . #نقدِ_نقد آقای محسن مظاهری را می‌شناسم. از ایشان زیاد خوانده‌ام. حداقل چیزی که می‌توان در مورد
. . سپاس از توجه خانم ابراهیمی اما چند نکته آنچه آقای مظاهری نتیجه می گیرد با آنچه آقا فرموده اند متفاوت است. این مقدمه، برای این نتیجه نیست! کجای مطلب آقای مظاهری از اهمیت و نکوداشت و باید عملی مکتب سلیمانی گفته آمده؟ مگر آقا در این مورد مطلب ها نگفته اند؟ کجای فرمایش آقا در این سه سال، با نتیجه آقای مظاهری می سازد؟ خانم ابراهیمی بزرگوار چه کسی گفته، قدیس سازی مانع باورمندی است؟ مگر ما قدسی تر از ائمه معصومین علیهم‌السلام داریم؟ آیا کسی هست که بگوید این ذوات متعالی مقدس نیستند؟ آیا این تقدس، مانع باورمندی زن و مرد و پیر و جوان مذهبی، به ایشان شده است؟ پس درست و دقیق نقد کنیم. خانم ابراهیمی نکند دچار مغالطه شویم! آقا از ماورایی سازی تحذیر کردند فقط، شما چرا کلمه مناسک که فحوای آقای مظاهری است را به پیوست فرمایش آقا و در قالب ضمنی استنتاج می آورید؟ تفاوت این دو ، زمین تا ثریاست. هنر آقای مظاهری همین دام‌سازی است ولو ناخواسته. اما تعبیر سخیف تکه پرانی خانم ابراهیمی هم جالب است. کمی به گفت خود عمل کردن خوبتر نیست ؟ راستی کدام تکه ناصواب تر است، هدم شخصیت سردار شهید در قالبی ظاهراً علمی! برای عوام پسندی یا تذکر و تنبه خاطی به زمینه های گمراهی؟ نکته آخر در دانش اقناع صحبت از هدف گیری لایه اول یا دوم ذهنی مخاطب است. آیا از مطلب آقای مظاهری چیزی جز تردید سازی در اعتقاد و ایمان به مکتب شهید سلیمانی عزیز و طبعا معتقدات او در ضمیر مخاطب می نشیند؟ هدف لرزاندن نیمه ناپیدای مخاطب است (ارزش،باور و مرجحات او). هر چند او یا شما یا بنده نپذیریم!! کار زهر ریختن است، گاهی زود، گاهی برای دیری که زود می آید. ✍️ با احترام. زارع @HOWZAVIAN
رمز ماندگاری اخلاص، شاه کلید رمز جاودانگی و محبوبیت شهید سلیمانی است. البته از ایمان و عمل صالح به عنوان دو بال پرواز و صعود مومن نباید غافل شد و به تصریح خداوند متعال در قرآن کریم مومنی که اهل عمل صالح باشد خداوند محبت او را در دلها قرار می‌دهد. بی‌تردید ریشه ماندگاری عمل صالح اخلاص است. وقتی برای انسان مهم نباشد که خودش مطرح شود و هدفش فقط رضایت خداوند متعال باشد و او را شاهد اعمالش بداند، نتیجه آن ماندگاری در قلوب می‌شود که یکی از مصادیق بزرگ آن در زمان معاصر سردار سلیمانی است. ✍️بابک شکورزاده @HOWZAVIAN
🍃3⃣ پویش غم‌نامه سردار اگر بخواهیم انسان تراز انقلاب را معرفی کنیم بی شک می شود شما، حاج قاسم سلیمانی. شاید قبل‌تر ها با وجود فتنه ها دلم می‌لرزید که نکند دشمن، جمهوری اسلامی ایران را ساقط کند. اما با وجود شهادت تو و خونی که به درخت انقلاب تزریق شد. دلم نمیلرزد. شهادت تو از جنس شهادت شهید بهشتی و شهید آوینی بود همان شهادت هایی که در دهه های بعد مسیر انحراف را اصلاح کرد. شهادت تو دهه ها حرف دارد. شهادت تو می تواند دهه ها انسان بسازد. انسانی که تراز انقلاب باشد. ✍مریم زارعی ...... عقربه های ساعت را نگاه می کنم ساعت ۱:۲۰ است ساعت به وقت حاج قاسم کتاب صحیفه را باز می کنم و دعای اول آن را می خوانم به اینجا می رسم حَمْداً نَسْعَدُ بِهِ فِي السُّعَدَاءِ مِنْ أَوْلِيَائِهِ ، وَ نَصِيرُ بِهِ فِي نَظْمِ الشُّهَدَاءِ بِسُيُوفِ أَعْدَائِهِ ✍️م. حیدریان منش ...... او همواره خدا را حاضر و ناظر بر اعمالش می‌دید؛ به‌همین‌دلیل، زمانیکه با تیم همراهش برای انجام ماموریت در خانه‌ای سوری که اهالی‌اش آن را از ترس داعش ترک کرده بودند، مستقر شدند، بعد از اتمام ماموریت شماره‌ی همراه خود را روی یک برگه برای صاحبخانه یادداشت کرد تا حق او را ادا کند و از او حلالیت بطلبد. شاید به ذهن کمتر کسی برسد که در بحبوحه‌ی جنگ و در یک منزل متروکه هم ممکن است، حق‌الناسی به گردن انسان بماند. اما نفس محاسبه‌گر حاجی هیچ‌چیزی را نادیده نمی‌گرفت او مصداق "حاسِبوا قَبلَ اَن تُحاسبوا" بود. ✍الهه دهقانی ...... من برای زنده ماندن مردم و مرگ آدم کشها نظامی شده‌ام. نگاهم دوخته می‌شود به خواسته‌هاو اهدافم.. من به خاطر مردم؟ خدا؟ خرج عمرم در راه خدا؛ مسیری انتخاب کرده‌ام یا در جستجوی نام و نشان و درآمد؟! تنم می‌لرزد... و نگاه می‌کنم به ولایتمداری اش، یه وصیتهاش،آنقدر که توصیه به ولایت کرده، به نماز نکرده. ✍️زهرا نجاتی ....... آن شب در بیروت، تو بودی، سید حسن و عماد. جنگ ۳۳ روزه را میگویم. صهیونیست ها با همه تجهیزات شان در به در دنبال شما می گشتند و شما زیر یک درخت بودید و همچنان و همچنان نمی ترسیدی. ✍️فاطمه ابن علی ........ هر جا که نام شما تیتر اخبار آن روزها بود، کلمه‌ی امنیت در سرتاسر آن موج می‌زد. آن آرامش محض، آن اطمینانی که از چشمان شما بر قلب‌ها سرازیر می‌شد، آنچنان امنیتی را به ارمغان می‌آورد که قابل وصف نیست. حتما تمام علمدارها این گونه‌اند. عباس هم وقتی بود، امنیت در تمام خیمه‌ها پا بر جا بود. ✍️ زهرا کبیری پور ........ والعزه لله جمیعا و عزت از آن خداست. برای عزتمندی هر چه بیشتر مردمان نجیب ایران دعا کن. تو که آن بالا نشستی و متنعم به خوان حضرت زهرا(س) هستی، برای مرگ ما هم دعا کن. مرگی چنین میانه میدانم آرزوست! ✍️ فاطمه میری .......... زندگی و حیات، به جسم نیست. کاش ما هم کمی طعم زندگی را بچشیم. تو با شهادتت آغاز شدی،زنده تر شدی بیشتر هستی،آری مزدِ بندگی چیزی جز این نیست. ✍️زهره قاسمی ........ 🔸میزبانان سردار در بازار پس از شــهادت سردارســپهبد حاج قاسم ســلیمانی، با نفوذ عجیبی که به واسطه اخلاصش در دلها داشت، ابراز ارادت و ادای دین آحاد و اقشار مختلف مردم را نسبت به او در اشکال متنوعی شاهد بوده و هستیم. یکی از این موارد،کسبه ای هستندکه نه تنها در منزل شخصی بلکه در محل کارشان هم تصاویر حاج قاسم را نصب کرده اند. گویا تاب دوری از تصویر سردار را هم ندارند و باید همیشه هرجا می روند جلو چشمشان باشد تا آرام بگیرند. در آستانه سومین سالروز شهادت سردار، پای صحبت چند تن از این کسبه نشسته ایم که در ادامه می خوانید.. ✍️زهرا شریعتی 🔗متن کامل یادداشت‌‌ها در صفحه افکار بانوان حوزوی @HOWZAVIAN
مصباح خدا مصباح خدا فلسفه‌ها می‌گوید در باغ تفکرش ادب می‌روید از کار قلم زنده شود انسانی وقتی قلمی عشق خدا می‌جوید 💠 💠 @shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰فراخوان رویداد ملی 🔷پذیرش و حمایت از ایده های استارتاپی با محوریت و نقش آفرینی تشکل ها؛ مساجد و هیئت ها در به زائرین 🔆حمایت مالی و معنوی شهرداری های سه مشهد، قم و شیراز از ایده های برتر 🔆برگزاری مراسم اختتامیه در علیه السلام باحضور برگزیدگان 🔶اطلاعات بیشتر و 🔻: saghakhoneh.ir @shahrdari_qom @HOWZAVIAN
♦️هویت‌بانِ انقلاب ✍️آمنه عسکری منفرد، عضو تحریریه مجتهده امین انقلاب در مسیر تکامل خود هم ارزش‌های معرفتی خود را بازبینی و بازسازی می‌کند و هم ارزش‌های عملی را اصلاح می‌کند و هم انسان‌های تحت تعلیم خود را براساس همین ارزش‌های معرفتی و عملی به «کنشگری» وامی‌دارد. امام‌خمینی «رحمت‌الله‌علیه» با معجزه‌ی انقلاب اسلامی برای مردم هویت‌سازی کرد و تا زمانی این هویت انقلابی آحاد ملت را به کنشگری وامی‌دارد پس انقلاب پابرجا می‌ماند. هویت انسان‌های بزرگی مانند «حاج قاسم سلیمانی» که نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام‌خمینی بود، براساس همین نظام کنشی شکل گرفت، لذا او براساس همین هویت دائماً در حال مبارزه و قیام انقلابی بود. در حقیقت می‌توان ادعا کرد که حاج قاسم سلیمانی «هویت‌بانِ انقلاب» است. «او قهرمان ملت ایران است، چون ملت داشته‌های فرهنگی، معنوی و انقلابی و ارزش‌های خود را در وجود او متبلور و مجسم دیده است.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲۰ آذر ۹۹).و به همین جهت است که امام خامنه‌ای درباره‌ی ایشان می‌فرماید: «سردار شهید عزیز را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز نگاه کنیم.» (بیانات رهبر انقلاب ۲۷دی۹۸). 🔗متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی @HOWZAVIAN
. 🔰تربیت مقاومتی راه بازسازی فرهنگ ✍️ مصطفی محسنی، کارشناس علوم اجتماعی در فکرت نوشت: ▪️عقلانیت حاکم بر نظام تعلیم و تربیت در وادی عقلانیت مدرن افتاده است؛ زین رو در حوزه معرفتی، پوزیتیویست‌پرور و در حوزه اخلاق، نفع‌گرا است و جریان جهانی عقلانیت لیبرالی، فرزندان ما را به شکل سریعی در مسیر خود به پیش می‌برد. ▪️اگر عقلانیت حاکم بر نظام قضائی کشور، عقلانیت مدرن و سکولاری باشد، نظام معنایی متناسب با خودش را نیز تولید خواهد کرد؛ برای نمونه اگر عدالت در فقه اسلامی درباره کسی به‌کار می‌رود که گناه نمی‌کند و قاضی باید عادل باشد، در فضای حقوق غربی و سکولار به معنای کسی است که با انصاف است و شامل قاضی بهایی یا مسیحی نیز می‌شود. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
آریاگرایی در لباس تجزیه و تجدد ✍️مجتبی عباسی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در مجله‌ی فکری فکرت نوشت: چند روز پیش تعدادی استوری‌ و برخی از کنش‌های مجازی متعلق به قاتل اعدام شده (مجیدرضا رهنورد) منتشر شد که مجموعه‌ای از دین‌ستیزی، نژادپرستی، مسلمان‌ستیزی، خرافه پرستی، دشمنی و توهین به امام حسین(ع) بود؛ شاید برای بسیاری این سؤال باشد که چرا کسی که می‌گفت دینش انسانیت است، در یک دقیقه‌ دو جوان بی‎گناه را با ضربات چاقو به‌ شهادت می‌رساند و چهار عابر را زخمی می‌کند؟! جدای از آسیب‌شناسی و حواشی این جنایت، عملکرد این قاتل در صحنه جرم، نوعی سَلَفی‌گری مشابه داعش است، رفتاری غیر عقلانی‌ و شبیه گروه‌های سَلَفی وهابیت؛ با این تفاوت که سلفِ صالحِ باستان‌گرایان در استخر و معبد ساسان است. داعشِ ساخته و پرداخته غرب، به نام دين عليه دين عمل می‌کرد و با تفرقه و کشتار مسلمانان سعی داشت همه آثار فاخر و زنده جهان اسلام را نابود کند؛ حال آنکه باستان گرایی منفی و باطل نیز با دو قطبی‌سازی و نفرت‌پراکنی در میان ایرانیان علیه ایران عمل کرده و با ایدئولوژی سلطه‌جویانه و غیریت سازی علیه اسلام تلاش می‌کند همه ارزش‌های زنده و تمدن‌ساز انقلاب اسلامی را مدفون کند و برای توجیه خود به رویکردهای غیرعقلانی، اسطوره‌ها، داستان‌های خیالی، شبه تاریخی و چهره‌های باستانی متوسل شود. جریانی واپس‌گرا که به جای توجه به آینده علمی و انسانی ایرانیان، روایتی مخدوش و ناصحیح از واقعیت‌های تاریخ ایران ارائه می‌کند و فهمش از تاریخ به صورت ناقص، گزینشی، نقطه‌ای و در جهت معرفی تمنیات خویش به عنوان ایرانیت است و هیچ گونه تعصبی نسبت به ارزش‎‌های ایرانی اعم از حجاب، زبان، جغرافیا، استقلال و اقتدار ایران اسلامی ندارد. شیوه فهم تاریخی غربگرایان داخلی و براندازان خارجی از علی کریمی گرفته تا شیرین عبادی نیز سراسر ستایش برانگیز یا نفرت برانگیز است و سعی می‌کنند با نگاه‌های قهر آمیز، غضب آمیز و دلدادگی آمیز، ایده سلطنت، نژادپرستی و غربزدگی را توجیه و تئوریزه کنند و با سیرِ تطورِ فکری و تحولِ تدریجیِ افرادِ کم‌سواد، آنها را از «آریایی‌باوری» به غربگرایی و مخالفت با نمادهای اسلامی و محاربه با نظام اسلامی بکشانند. اصطلاح نژاد آریایی در قرن بیستم میلادی از اروپا وارد ایران شد و نخستین سوءاستفاده از گفتمان «آریایی» در ایران توسط محمدرضا شاه پهلوی انجام گرفت؛ کسی که خودش را عضو خانواده اروپایی‌ و «آریامهر» می‌خواند؛ لقبی بی‌پیشینه در تاریخ ایران که به جای ادای دین به ایران و پیشرفت ایرانی برای همذات پنداری با غرب و همرنگی با خانواده اروپایی‌ خلق شد و علت اصلی پافشاری بر نژاد آریایی در ایران این بود که غربی‌ها با مطالعه تاریخ، خوب می‌دانستند بردگانی همچون پهلوی و غربزده‌ها در میدان نبرد، شهامت بیشتری از اربابان نشان می‌دهند و میدان نبرد را فرصت مغتنمی برای ابراز وفاداری نسبت به ارباب می‌یافتند؛ بدین سبب این استراتژی‌ برای مدیریت آسیب‌های ناشی از مواجهه با غرب طراحی شده بود. ایدئولوژی باستان‌گرایانه و حذفی که با پیروی از فرهنگ، سبک زندگی غرب و عدم توجه به ریشه‌های عقب‌ماندگی ایران، سال‌ها تلاش داشت ایرانیان را با سماجت آریایی خطاب کند و جای بسی تأسف که اکنون نیز ناسیونالیسم ایرانی علاقه دارد مدرنیته را با شیوه‌های برهانی و تقلید بی‌چون و چرای سبک زندگی اروپایی مدیریت کند و افسانه سرزمین آریایی‌ها و هم‌پیوندی «ایرانی _ اروپایی» را کماکان با اهداف سیاسی و در مقابل فرهنگ اسلامی در کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف، در حلقه‌های علمی و در مطالعات هویت مدرن ایران و در نظریه‌های سیاسی و تاریخی این کشور با جدیت دنبال می‌کند. 🔗متن کامل @HOWZAVIAN