.
💠 «برای یکی شدن؛ بررسی رابطه دولت و ملت»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تبیین رابطه امام و امت در وضعیت مطلوب؛
🔻بررسی نظرات مختلف درباره رابطه مردم و حاکمیت در وضعیت موجود؛
🔻تحلیل آسیبهای موجود در رابطه دولت و ملت؛
🔻ارائه راهکارهای سلبی و ایجابی به منظور ترمیم گسست بین دولت و ملت.
✳️ به ضمیمه یادبود علامه ذوفنون مرحوم آیتالله حسنزاده آملی
🔗 لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
#دولت_ملت
#گسست_اجتماعی
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹زن، کرامت، عدالت
✍ بابک شکورزاده، مبلغ و پژوهشگر دینی در فکرت نوشت:
▪️برابری جنسیتی یکی از ظلمهایی بود که به اسم آزادی و عدالت، در حق زنان اعمال شد و کرامت زن را نیز به چالش کشید. عدهای هم کورکورانه همچنان دنبال این تفکر هستند، غافل از اینکه جنس زن و مرد، ذاتا و طبیعتا حداقل در بعضی از مسائل با هم تفاوت دارد و برابری جنسیتی نه تنها عدالت نیست؛ بلکه ظلمی آشکار در حق زنان است. جدای تفاوتهای روحی روانی که معمولا میان زن و مرد وجود دارد، جنبههای جسمی هم هست که برای هیچکسی با هر دین و آئینی قابل انکار نیست؛ مثل قابلیت مادرشدن برای زن و عدم تحقق آن برای مرد.
▪️اینکه هر کاری مردان انجام میدهند، به زنها نیز تحمیل شود و به گونهای وانمود شود که اگر زنان از کارهایی که به قول معروف مردانه به حساب میآید، منع شوند در حقشان جفا شده، تصوری اشتباه هست. به هر حال تفاوتهایی میان زن و مرد وجود دارد که اگر قرار باشد هر کاری که یکی از آنها انجام میدهد، الزاما طرف دیگر هم باید انجام دهد وگرنه اجحاف صورت گرفته، خودش اجحافی در حق آنهاست.
▪️درباره زن و مرد هم این مسأله جاری است و نباید این گونه تلقی شود که عدالت یعنی هر کاری که مرد انجام میدهد، زن هم الزاما همان کار را انجام دهد؛ بلکه عدالت این است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد. وقتی زن و مرد متناسبت با شرایط جسمی و روحی خودشان کاری را انجام دهند این میشود عدالت.
#روز_زن
#حضرت_زهرا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸تقدیرِ مادر، تقدیمِ مادر
📌مادرها فرشتهاند؛ از بس که دستانشان در آسمان است.
📌مادرها پایانی ندارند؛ چون قابشان در قلبهاست.
📌تقدیر مادر قدردانی است؛ اگر تقدیرشان را تغییر ندهیم.
✍ علی کردانی
#روز_مادر
#حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هر چقدر شبکههای بین المللی ما تحریم و ممنوعیت پخش در بین الملل خصوصا در غرب دارد، عوضش تا دلتان بخواهد خیلی راحت شبکههای تلویزیونی و رادیویی غربی که دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی(فارغ از اسلامی بودنش) هستند با نصب یک ماهواره یا یک فیلترشکن در اختیار پیر و جوان، کوچک و بزرگ، مرد و زن ما قرار گرفته است.
آیا در توازن این مبادله ایرادی وجود ندارد؟
یکی از مبلغین بین المللی میفرمود در کشوری میتوانم فعالیت تبلیغی بصورت رسمی و بی دردسر داشته باشم که دیپلماسی دینی و مذهبی بین کشور ایران و کشور مقصد وجود داشته باشد.
یعنی اگر ما هم به مبلغین آنان اجازه دهیم دین و آئین خود را در کشور ما تبلیغ کنند آنان هم اجازه میدهند.
حال انکه چنین مقصودی در ایران غیر قابل تصور است و ما به ناچار از راههایی دیگر ورود تبلیغی میکنیم چنانکه دُوُل غرب از راههای زیر زمینی اقدام به جذب و گسترش فرقهها و مکاتب ضاله در ایران هستند.
مسئول محترم که رسانه و تصویر و صدا منوط به تصمیمگیری تو است اگر به فکر ایران و ایرانی هستی، اگر به فکر آینده ایران و فرزندانت هستی و اگر احیانا بدنبال پاسخگویی به خون شهدا و ندای رهبری هستی، نگذار به آسانی آب خوردن و حتی کمتر، صدا و تصویر رسانههای غربی به گوش هموطنانت برسد.
مخصوصا با روشن شدن دشمنی آشکار آنان.
مخصوصا با دروغ پراکنی و خیانتهای بیشمار آنان.
مخصوصا با تحریم رسانه و صدا و سیمای ما.
در خانه اگر کَس است همین یک حَرف! بَس است.
رو نوشت به رئیس صدا و سیما، وزیر ارتباطات، شورای عالی انقلاب فرهنگی و...
✍مجتبی میرزایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVI
✅زن در وضعیت جمع یا گسست؟
✍دکترمریممنصوری، عضو تحریریه مجتهده امین
در اندیشهی یونانی خدای نظم و عقلانیت، در مقابل الههی شور، میل و خلاقیت قرار داشت و تا قرن بیستم میلادی، این خدای نظم و عقلانیت است که بر فراز تاریخ اندیشه ایستاده است و به ویژه _به گفته متفکران پست مدرن_در مدرنیته، زندگی، شور و خلاقیت را سرکوب کرده است. گفتمان زندگی، که در قرن بیستم به خصوص با آرای نیچه صورتبندی شد، در مقابل نظم، عقلانیت و هرگونه جمعیافتگی امور، تلاش میکند تا بر لذت، شور و میل در متن زندگی دست بگذارد با این هدف که از سرکوب عقلانیت مدرن رهایی یابد.
در این گفتمان، هرآن چیزی که علیه نظم مرد سفیدپوست اروپایی(بعنوان نماد عقل مدرن)میتواند قرار بگیرد، به عنوان بدیلی نظمشکن و گسستمحور مطرح می شود.
نتیجهی این نگرش، جنبشهای زنان، رنگین پوستان و تمام بهحاشیهرفتگان به خصوص در دههی 1960 میلادی بود. این نگاه، زن را نمایندهی بازآفرینی شور، خلاقیت، لذت، میل و نهایتا خروج از هرگونه نظم سرکوبگرانهی عقلانیت محور در نظر میگیرد و از همین روست که به جای دست گذاردن بر نظم، با زن، به آشوب میرسد.
در مقابل، اما، رهیافت دیگری است که زن را نه تنها مبدا شور، خلاقیت و زندگی میداند، بلکه حتی در مقام انضباط اجتماعی نیز، در او، مقام جمع یافتگی این نظم را میتوان مشاهده نمود.
در این نگرش، نظم در تقابل و تناقض با شور قرار ندارد، بلکه در حرکت جوهری، پویایی و نظم، در هندسهای منظم و با «تعیین حدود در زندگی» تشریح میشود. از همین رو، زندگی، در آشوب تعریف نمیگردد، بلکه بخشی از آن را لذت، شور، شادی، تغییر، بازی و فراغت دربرمیگیرد و اینها را به عنوان بخشی از ساختار زندگی و جامعه، محترم میشمارد. و این خود، بخشی از نظمی است که در جایگاه "جمع تمام امور" است.
این نظم، سرکوبگر نیست، بلکه در مقام مراقبت و تحفظ بر هستیهای انسانی ظهور مییابد. از همین رو، زن، نه تنها استعارهای از شور و زندگی است، بلکه بیش از آن، بر مدار رحامت و مودت، در مقام جمع و جامعه است. تکثرات را تجمیع میکند و «ام امت» میگردد.
ظهور تام مقام مذکور در حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین آن که زن را در شرایط زندگی شورآفرین ترسیم میکند، این مقام جمع را در چشم همگان روشن میسازد. از همین رو است که ائمهی اطهار سلام الله علیهم، خود را حجت خداوند بر مردم و مادرشان، فاطمهی زهرا سلام الله علیها را حجت خداوند بر خود معرفی مینمایند یا باطن شب قدر، شبی که مقام جمعالجمع زمان است، حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها برشمرده میشود. مصادیق این جمع یافتگی در احادیث معصومین علیهم السلام و تفاسیر آن کم نیست. اما در این صورتبندی از جمعیافتگی میتوان از «جامعهای بر مدار زن» سخن به میان آورد که نه تنها گفتمان بینظمی، گسست و آشوب را به چالش میکشد، بلکه از دوگانهسازیهای تقابلی خارج میشود و به نگاهی تشکیکی و طولی در وجود راه مییابد.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃نجوا
ما را ببخش
که تقدیر را
بهانهی تقصیر کردهایم...
✍️ محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 برکت پول و دست
💵 به تجربه برای من این اعتقاد ایجاد شده که اگر پول دست من باشد، برکتش کمتر است از موقعی که دست همسرم باشد. مثلا من حس میکنم جنسی که ظاهرا ۵۰تومان است را وقتی من میخرم میشود ۹۰ تومان، ولی وقتی همان را خانمم بخرد، میشود ۳۵ تومان! لذا باذنالله مثلا ۲ تومان پول دست او، به اندازه ۵ تومان کار میکند.
💸 این را امشب برای خانمم تعریف کردم. او اضافه کرد که: به #دست_فروشنده معتقد است؛ یعنی مثلا بعضی مغازهدارها جنسی که ازشان میخرد، زیاد میشود و برخی مغازهدارها، برعکس، همان جنس، کمتر. مثلا یک پک میوه از مغازه الف، ۱۰۰ تومان گرانتر از مغازه ب میشود!
📚 #علوم_انسانی کجاست؟ بیاید تجربههای ما را صورتبندی کند، شاید به درد دیگران هم خورد.
✍ علی ابراهیم پور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🎓 حضور ۳۴۵ بانوی دانشمند ایرانی در بین پژوهشگران پُر استناد برتر دنیا
دکتر فاضلزاده رئیس ISC گفت: باعث افتخار است که در میان دانشمندان پُر استناد جمهوری اسلامی ایران، بانوان پژوهشگر نیز حضور دارند و سهم خود را در مرجعیت علمی ایران ایفا نمودند.
لینک خبر
#علمیوفناوری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
"شاعرم مثل همیشه با قلم در میزنم
دربهشتم چونقلم در وصفِمادرمیزنم"
روز میلاد گل هستی ست در باغ نبی
سر بهکوی عشق او همچونکبوتر میزنم
در چنین ایام زیبایی به عشق فاطمه
نام حیدر میبرم، من تا نجف پر میزنم
نقش زیبای دلم شد ذکر تسبیحات او
تا نفس دارم، دم از زهرای اطهر میزنم
در بهشت بیکران با آن همه نعمت فقط؛
دَمبهدَم از جرعههای حوض ِکوثر میزنم
#نگین_نقیبی
#میلاد_حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
#پویش_نوشتن_بانوان_حوزوی
💐 همزمان با میلاد حضرت صدیقهی طاهره(س)، صفحات مجازی 20 بانوی نویسنده معرفی میشود:
🌸 کانال مرکزی بانوان نویسنده با نام «افکار بانوان حوزوی»
eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
📣 مرحله نخست معرفی فعالیتهای فردی اعضای تحریریه مجتهده امین در شبکههای اجتماعی
1️⃣ اشرف پهلوانی قمی، یادداشتهای یک مدافع سلامت
@pahlevaniqomi
2️⃣ آمنه عسکری منفرد، قلمْنگارِ منفرد
eitaa.com/ghalamnegaremonfared
3️⃣ زهرا سرمیلی، داستان کوتاه ۱۴۰۰
eitaa.com/joinchat/1339621484Cdf2f7cf6f5
4️⃣ زهرا سعادت، رسانه خورشید
eitaa.com/joinchat/1948516539C245a5d9754
5️⃣ زهرا کبیری پور، دل نوشت
@Delneveshteeee
6️⃣ زهرانجاتی، زد بانو
eitaa.com/joinchat/1763180548Cdca1fa9741
7️⃣ زهره قاسمی، خلوت وصال
@khalvatevesal
8️⃣ سمیه رستمی، نمکدون شعبه ایتا
@namakdooon
9️⃣ سیده ناهید موسوی، سیده بانو
@banoomousavi
🔟 صدیقه عالیپور، قلم نوشت
https://eitaa.com/joinchat/103940365Cd3fc260315
1️⃣1️⃣ طیبه فرید، دستنوشتههای طیبه فرید
@tayebefarid
2️⃣1️⃣ فاطمه رجبی بهشت آباد، یادداشت های روزانه...
@fatemehrajabi_beheshtabad
3️⃣1️⃣ فاطمه شکیب رخ، قلم زنی
@Ghalamzaniii
4️⃣1️⃣ فاطمه میری طایفه فرد، دلگویه
@del_gooye
5️⃣1️⃣ مرضیه رمضان قاسم
eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
6️⃣1️⃣ ریحانه حاجی زاده، یک دهه هشتادی
@shabihe_aviny
7️⃣1️⃣ مریم زارعی، از جان نوشت
@az_jan_nevesht
8️⃣1️⃣ مریم منصوری، از ما نگاشت
@azmanegasht
9️⃣1️⃣ نجمه صالحی، یادداشت
eitaa.com/joinchat/2319319119C2ce51d5673
0️⃣2️⃣ الهه دهقانی، روزنگار
@Rooz_Negar
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
باور کنید تهران شهر بدیها نیست
✍️ حسن مرادی، فعال جهادی نوشت:
باور کنید تهران، شهر بدیها نیست
تهران شهر عاشقان اهل بیت علیهم السلام و خوبیهاست.
این روزها همه جای شهر ما فاطمی است.
پن: این جشن متفاوت را ببینید و بازنشر دهید.
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌸 تبلور فضائل حضرت زهرا در اسامی
✍️ بابک شکورزاده، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای اسامی و القاب متفاوتی هستند و هر یک از آنها شامل وجوهی از شخصیت این بانوی عظیمالشأن را میشود.
مشهورترین این اسامی، نُه اسم است که در روایتی از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاند. «قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ الصَّادِقُ علیهالسلام لِفَاطِمَةَ علیهاالسلام تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّیقَةُ وَ الْمُبَارَکَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّکِیَّةُ وَ الرَّضِیَّةُ وَ الْمَرْضِیَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ... .»
امام صادق علیهالسلام بعد از بیان اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها به یونس بن ضبیان فرمود: میدانی چرا فاطمه نامیده شد؟ یونس گفت مرا خبر ده مولای من! فرمود: فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ؛ از شر بریده شده است... . (أمالی صدوق/ص۵۹۲)
ابن عباس خطاب به معاویه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل میکند که حضرت فاطمه سلام الله علیها به این دلیل فاطمه نامیده شد که خودش و شیعیانش از آتش بریده و دور شدهاند. (عیون أخبار الرضا علیهالسلام/ ج۲/ص۷۳)
در فرازی از حدیث مفصلی رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل میپرسد: اى دوست من جبرئیل! چرا در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟ گفت: بدین سبب در زمین «فاطمه» نامیده شده که شیعیان خود را از جهنّم رهائى مىبخشد و دشمنانش از محبّت وى بىبهره خواهند بود و در آسمان به این جهت«منصوره» است که خداوند فرموده: یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ، بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ؛ یعنى در آن روز(قیامت) مؤمنان به جهت یارى خدا که هر فردى را بخواهد یارى دهد خرسند مىشوند. منظور از این یارى همان نصرتى است که حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها به دوستان خویش خواهد کرد. (معانی الأخبار/ ص۳۹۶)
جابر مىگوید محضر مبارک امام صادق علیهالسّلام عرض کردم براى چه فاطمه زهراء سلام اللَّه علیها به زهراء نامیده شد؟حضرت فرمودند: زیرا حقّ عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفرید و هنگامى که نور وجود فاطمه سلام الله علیها درخشید، آسمانها و زمین به نورش روشن شده و دیدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائکه حقّ تبارک و تعالى را سجده نموده و عرض کردند: اله و معبود ما! سرور و مولاى ما! این نور چه خصوصیتى دارد که این قدر تابان و روشن است؟خداوند متعال به آنها وحى فرمود: این نور از نور من است که در آسمان ساکنش کردهام، آن را از عظمت خویش آفریدم، آن را از صلب پیامبرى از پیامبران که بر تمام انبیاء تفضیل و برتریش دادهام خارج نمودهام، از این نور پیشوایانى را که به امر من قیام مىکنند و مردم را به طرف من هدایت مىنمایند بیرون مىآورم، این پیشوایان را پس از انقطاع وحى، جانشینان خود در روى زمین قرار مىدهم. (علل الشرائع /ج۱/ص۱۸۰)
نقل شده که از رسول خدا صلی الله علبه وآله پرسیده شد منظور از بتول چیست؟ از شما شنیدهایم که مریم و فاطمه سلام الله علیهما بتول هستند. حضرت فرمود: بتول زنی است که هیچگاه سرخی نمیبیند، یعنی حیض نمیشود؛ چرا که حیض در دختران انبیاء ناپسند است. (معانی الاخبار/ص۶۴)
دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به سبب پاک بودنش از هر ننگ و پلیدى، طاهره نامیدند و او هرگز حیض و نفاس ندید. (بحار/ج۴۳/ص۱۹)
راوی میگوید از حضرت امام صادق علیهالسلام شنیدم که مىفرمود: فاطمه سلام الله علیها را به خاطر این محدّثه نامیدند که فرشتگان از آسمان فرود مىآمدند و آن حضرت را مىخواندند، همان طورى که مریم دختر عمران را صدا مىزدند. آنها مىگفتند: اى فاطمه! خدا تو را برگزید و پاکیزهات نمود و بر تمام زنان عالم اختیارت کرد. اى فاطمه! پروردگارت را بخوان و سجدهاش نما و با رکوعکنندگان رکوع کن و بدین ترتیب حضرتش با آنها سخن مىگفت و آنها نیز با جنابش حدیث و سخن مىگفتند.شبى فاطمه سلام الله علیها به فرشتگان فرمود: مگر مریم بنت عمران بر تمام زنان عالم برترى ندارد؟ فرشتگان عرضه داشتند: مریم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّ و جلّ تو را بانو و سرور زنان عالم خودت و عالم مریم قرار داده و بدین ترتیب تو سرور تمام زنان عالم هستى از اوّلین تا آخرین. (علل الشرائع/ج۱/ص۱۸۲)
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#جذب_نویسنده_رسانه
🔔 فراخوان جذب نویسنده رسانه ای در #مرکز_پژوهشی_مبنا به صورت پروژهای
🗓 مهلت ارسال آثار تا ۳۰بهمن ماه
📲 ارسال اثر به همراه لیست اطلاعات به آیدی @mabnamedia
🌐 مشاهده اطلاعات تکمیلی جذب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 چالش روحانی شیعه و یک زن مسیحی
✍️منصور فرجی از مدیران حوزه علمیه با ارسال نوشتاری در روز میلاد حضرت زهرا(س) به جمع نویسندگان حوزوی پیوست:
در سال ۸۲ در جمع حدود سیصدنفری خانمها سخنرانی میکردم ناگهان خانمی بین جمعیت ایستاد و اظهار کرد که به دلیل وجود آزادی و راحتی در مسیحیت(خصوصاً در بحث آزادی حجاب)من مسیحی شدهام ،برایم بسیار غیرمنتظره و عجیب بود، جرأت و جسارت او از یک طرف و دیدن چنین صحنهای برای اولین بار آنهم در آن زمان از طرف دیگر در دلم چنان به خدا توکل کردم که شاید در عمرم سابقه نداشت.
گفتم: من با شما بحث میکنم بهشرط این که حرف حق را هر دو طرف با نظارت این سیصد نفر بپذیریم و قبول کنیم.
شرطم را با اطمینان پذیرفت.
پرسیدم: شما که به دلیل وجود آزادی به این دین، گرایش پیدا کردید و بهترین نماد آزادی را در حذف حجاب از جامعه میبینید. (طبق اظهارات خودش که حجاب را نوعی حذف آزادی میدانست) برای جمع حاضر بگویید که سمبل زن در دین مسیحیت چه کسی است؟
گفت: حضرت مریم
پرسیدم: همین سمبل زن در مسیحیت به نظر شما باحجاب بود یا بیحجاب؟
سرش را پایین انداخت و سکوت کرد. تمام جمعیت منتظر پاسخ او بودند؛ ولی سکوت او طولانی شد.
گفتم: خانم محترم، زیاد فکر نکنید شما هر پاسخی بدهید علیه خودتان است، چون اگر او را بیحجاب بدانید به دلیل عکسهای محجبه او و پوشش راهبهها در کلیسا، پاسخ شما نادرست خواهد بود و اگر او را باحجاب بدانید که هست، چرا شما منکر حجاب که حضرت مریم مقید به آن بود، هستید؟
بیاراده و بدون پاسخ نشست و سرش را پائین انداخت بهگونهای که من بهجای او احساس خجالت کردم.
برادر و خواهر، مسلمان و غیرمسلمان، موافق و مخالف! حجاب متعلق به اسلام و حتی ادیان نیست، دستوری بر اساس فطرت انسان است که حریم ارزشمند و گوهر ذاتی هر انسانی به ویژه بانوان را پوشانده و از هر آسیبی حفظ کند تا آرامش ذهنی و امنیت فکری در جامعه و خانواده تأمین و برقرار باشد؛ از این منظر حجاب جنبه الهی و دینی دارد.
آزاداندیشان و منتقدان حجاب الهی و قانونی اگر اندگی به تبعات این تفکر و اثرات و روانپریشی اجتماعی و اخلاقی حاصل از آنهم با آزاداندیشی عقلی و علمی نظر کنند، بیتردید در عقیده خود بازبینی میکنند.
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#تبلیغ_مکتوب #پویش_نوشتن
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نویسندگان جوان حوزوی و تحلیل مسائل روز
✍✍✍✍✍شما هم فکر بکرِتان را بنویسید، ما خادم و منتشر کنندهی دغدغههای شما🙏🙏🙏🙏🙏🙏
✅ آیندهپژوهی فتنهها
🖋سید عبدالله هاشمی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در پایگاه اندیشهای فکرت نوشت:
▪️بر اساس آموزههای قرآنی،یکی از سنتهای قطعی خداوند، ابتلا و آزمایش ایمان انسان است. هرگاه انسان یا یک جامعهای، اظهار اسلام و ایمان به خدا داشته باشد، خداوند به وسیله برخی رویدادها و حوادث صداقت انسانها در باور به دین را میآزماید تا خبیث از طیب جدا شود و «رسوا شود آن کس که در او غش باشد.»
▪️یکی از این سنتها، فتنه دینی است. در فتنه دینی، باطل در لباس دین به جنگ حق می رود تا قبل از این مرحله، باطل با چهره خود به جنگ حق میآمد، همین امر موجب میشد شناخت آن برای جامعه آسان باشد و همراهی اندکی حاصل شود؛ اما در مرحله فتنه دینی، باطل با ادبیات، نمادها و چهرههای دینی به مقابله با حق میپردازد. سختترین مرحله آزمون امتها، گذار از فتنه دینی است. انقلاب اسلامی در آستانه ورود به چنین فتنهای است. تا کنون فتنههای که مردم ایران، در دوران انقلاب اسلامی پشت سر گذاشتهاند، صبغه مذهبی و دینی کمتری داشته است، هرچند رگههایی از آن وجود دارد.
▪️ اما در آینده، شاهد فتنه دینی هستیم. شخصیتها و چهرههای دینی در مقابل انقلاب اسلامی قرار میگیرند. ادبیات مقابله با گفتمان انقلاب اسلامی، دینی خواهد شد. برخی از خانواده شهدا، جریان روحانیت، مجالس مذهبی، مادحان و واعظان در این جبهه قرار میگیرند. بیشترین نگرانی برای جامعه اسلامی، عبور از فتنهها در این مرحله است و اگر از این مرحله به سلامت عبور کند، به وادی امن و سلامت خواهد رسید و بر جبهه گسترده دشمنان خود پیروز خواهد شد.
▪️ جریان استکبار و ضد انقلاب با این جریان دینی در عین اختلافهای اساسی در مسائل مختلف، نسبت به مقابله با انقلاب اسلامی به اشتراک هدف میرسند و جبهه مشترکی علیه جریان حق شکل خواهد گرفت.
▪️ به دلیل پیچیدگی این فتنه، ریزشها بیش از فتنههای گذشته است. به همین جهت ضروری است که هر انسان متدین، انقلابی و دینباور، با یک عالم دینی مهذب و زمانشناس، ارتباط داشته باشد و از نشانهها راه را دنبال کند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖌پروندههای اضافه
✍️ امیر خندان، عضو تحریریه مدادالفضلاء
دنبال عکسی از مراسم فاطمیه امسال، در گالری گوشی بودم. دو سه دقیقه ای وقتم را گرفت.
انگشت شصتم را روی صفحه مدام بالا و پایین میکردم.
در همین حال، ۴۸ عکس و فیلم اضافه را هم پاک کردم. بالاخره عکسی که میخواستم پیدا شد.
یکباره صفحه آخر گوشی را به سمت پایین کشیدم.
بالای صفحه، دو عدد نوشته بود:
تعداد عکس ، تعداد ویدئو...
خیلی از کارهایی که در زندگی روزانه انجام میدهیم، شبیه همین گالری گوشی است که حساب و کتاب تعداد آنها را نداریم.
هر پوشه هم پر است از فایل های متعدد:
پوشه ی دل هایی که شکستم
پوشه ی غیبت ها
پوشه ی کم کاری ها..
🔗 متن کامل در صفحه شخصی نویسنده
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
روزت مبارک است مادر جان!
✍ مرتضی رجایی، مدیر کانون نویسندگان تربیتی
اینکه شما مادر همه مایی، نه فقط مادر سادات، بماند؛
ولی شکی نیست که خدا همان روز تولدتان این دعای پدرتان را مستجاب کرد که "روزتان مبارک باشد"؛ همان وقتی که فرمود: "إنا أعطیناک الکوثر".
لازم نیست همه تاریخ را بکاویم تا درستی این سخن را بیابیم.
کافی است نگاهی به همین تاریخ معاصر بیندازیم تا ببینیم روزی را که در سالروز تولدتان، سید روح الله از سلاله پاک شما پا به این دنیا گذاشت تا با انقلاب اسلامیاش، یک بار دیگر کوثر بودن شما و خیر کثیرتان را تفسیر کند.
مادر جان، باورمان این است که امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران، از برکت شما برای امت پدرتان بوده است؛ برکتی که هنوز هم ادامه دارد و هر لحظه از جانب وجود مقدستان به این کشور و این نظام میرسد.
#مادر_امت
#حکمرانی_اسلامی
#حکمران_اسلامی
#امام_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌹براي مادر من قطعنامه بيمعني ست
دوباره داخل ديوار سد، تَرَک افتاد
و در اَداي نماز جهول، شُك افتاد
نفوذِ حاشيه در متن كلّ جريانها
به باد دادن ملّت، كَفِ خيابانها
تبارِ عافيت انديشها جسورتر از...
و رفته رفته از اصل نظام، دورتر از...
شعارهاي هدفمند جوخهاي مُزدور
نگاهي ابري و لبخندِ جوخهاي مزدور
شيوع شبهه درونِ فضاي دانشگاه
تجمّعِ جلويِ دربهاي دانشگاه
فجايعي كه درآورد، داد مردم را...
گرفت! قاطبه ی اعتقاد مردم را
اگر چه قائلهها ظاهراً تمام شده
ولي تتمّهي آن زخمها جُذام شده
چهارشنبهاي آتش گرفته در شادي
و نردبان شدنِ استخوان اجسادي...
كه حجم خالي تابوتهايشان برگشت
فقط! تواليِ تابوتهايشان برگشت
"هنوز! خانهي ما بوي جنگ را دارد"
هنوز! مَرميِ سُرخِ فشنگ را دارد...
كه يادگاري ماقبل آخرين سفر است
تمام هستي قلبي هميشه در به در است
هنوز! عكس پدر روي ميخ ديوار است
هنوز! صاحب اين خاكريز، بيدار است
"اگر چه نسل پس از باكري سه دسته شدند"
و عدّه ای وسطِ انقلاب خسته شدند
"براي مادر من قطع نامه بيمعني ست"
كنار رفتن و ترس از ادامه بيمعني ست
قرارگاه چهلمترياي در آخرِ شهر
خلافِ باور چشمان پيش داورِ شهر
و مستمريِ سي سالِ پاي تخته سياه
زني كه تَک تَک موهاش! جايِ تخته سياه...
زني كه اُمّه وهب هم به گَردِ پاهايش
همان زني كه علي رغم دردِ پاهايش!
شنيده فصل زمستانِ سوريه سخت است
براي تك پسرش! فكر چند دَس رخت است
#حسین_خزائی
#میلاد_حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
🌺 لبخند مادر
✍️سعید کرمی، طلبه درس خارج حوزه با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست:
دستش را بوسیدم؛ لبخند زد
نگاهش کردم و پیشانیش را بوسیدم
باز لبخند ملیحی زد
به پایش افتادم باز سکوت کرد و خندید.
آخر چه بگوید؟ او استحقاق آن را دارد
چه بگوید وقتی بهشت زیر پایش قرار دارد...
#مادر
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💐 راه رسیدن به توازن و آرامش
✍️ علی صالحی، دانشجوی دکتری دانشگاه علوم اسلامی رضوی و عضو تحریریه نویسندگان حوزوی:
خلاصهی همه مواعظ علمای اخلاق و تربیت این است که انسان به نقطه اعتدال و توازن روحی برسد. از تفریط و افراط پرهیز کند، نفس خود را مهار کند. و البته خویشتن داری زمانی محقق می شود که انسان به حکمت و فلسفه زندگی واقف شود. یعنی از خود سوال کند که برای خور و خواب آفریده شده یا برای هدفی مقدس و والا..!؟
پس هرکس بدون بصیرت و آگاهی زندگی کند، با ظلمت، تناقض و تضاد روبهرو می شود. آنچه انسان را متوازن میکند، خودشناسی حقیقی نسبت به ظرفیتهای وجودی است.
یعنی باید به جسم خود بها بدهی، تا عقل و روان سالم داشته باشی «ان العقل السلیم فی الجسم السلیم» یعنی باید با ورزش و تفریح سالم آشتی کنی.
کارسالم، نفس انسانی را معتدل و متوازن می کند، بیکاری عامل اصلی نگرانی است. پس هرکه معاش خود را تامین کند، در آرامش است و بیکاری آنقدر خطرناک است که انسان را به سمت بحران هویت می کشاند. یعنی احساس بدبختی و نارضایتی می کند تا جاییکه انسان با خود و جهان پیرامون خود بیگانه می شود.
اهمیت به نظام خانواده مهم ترین شاخص دیگر اعتدال و توازن روحی است. پس هرکس در خانواده توازن ایجاد کند به توازن روحی دست می یابد. جدال و مراء در خانواده، آرامش را سلب می کند. فلسفه تشکیل خانواده، آرامش روحی است. انسان در فضای خانه به آرامش می رسد، با زن و فرزند آرامش پیدا می کند. و البته تا زمانی که نفس انسانی اصلاح نشود، نمی توان خانواده را اصلاح کرد.« قوا انفسکم و اهلیکم نارا...»
درگیری بیش از حد به کارهای بیربط و مشغله های روزمره زندگی و هرچیزی که اعصاب انسان را خراب کند و فرصتها را بسوزاند، میتواند توازن روحی را به هم بزند و فرایند تصمیمگیری منطقی را از انسان سلب کند.
تقویت جنبههای فرهنگی، فکری، علمی میتواند به اعتدال روحی کمک کند. یعنی گعده ای با بزرگان داشته باشی، و از علم و دانش آنها استفاده کنی و مشکلات خود را از طریق علم و دانش حل کنی یا اینکه بنویسی و عقل خود را به نطق دربیاوری و از گنج پنهانی وجودی ات بهره ببری و دیگران را بهره مند کنی.
مثبت اندیشی و گمان نیک به خدا و دیگران می تواند به تو آرامش بدهد، یعنی عالم هستی را زیبا ببینی و هرگز برای خود فال بد نزنی، زیرا نتیجه زیبا اندیشی، روح سرشار از رضایت، قناعت و شادابی است.
و مهم تر از همه راه رسیدن به آرامش حقیقی، گسستن از همه چیز و اتصال روحی با مبدأ هستی یعنی خداوند متعال است. و این اتصال و تقرب در دل شب و در حالت سجده زیبا و دیدنی است، زیرا خلوت با محبوب مطلق و لذت مناجات با لذیذ المناجات قابل توصیف نیست.
#آرامش #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 پرده ضخیم جناح بازی و قبیله گرایی
✍️ محمد چراغی
✳️تا این زمان که در حال آماده سازی این یادداشت هستیم، هیچ یک از حامیان و دست اندرکاران دولت فعلی را سراغ نداریم که از #وضعیت موجود کشور اعلام رضایت کرده باشد اما در عین حال از طرف مخالفان دولت کنونی و دست اندرکاران دولت سابق نیز کسی را نیافته ایم که بتواند #روند تحولات کشور را صریح و بی پرده انکار کند؛
✳️بررسی اجمالی فضای تبلیغاتی و رسانه ای کشور حکایت از آن دارد که اختلاف مذکور به نوبه خود منجر به شکل گیری دوگانه درخور توجهی بین رسانه ها شده است و بی توجه به این دوگانه، نمیتوان ارزیابی دقیق و جامعی از تحولات کشور داشت؛
✳️در یک قطب این دوگانه رسانه هایی قرار دارند که علیرغم پذیرش وضعیت ناخوشایند کشور، معتقدند روند و روال تحولات در جهت رفع مشکلات بوده و اگر اوضاع بر همین منوال پیش برود در آینده ای نه چندان دور، مسائل و نابسامانی های به ارث رسیده از گذشته برطرف خواهد شد.
✳️در قطب دیگر، رسانه هایی هستند که در نهایت رِندی، روند رویدادهای کشور را مسکوت گذاشته و تمام توان خود را بر پوششِ همراه با غلو و اغراق وضعیت کنونی معطوف کرده اند؛ در ادامه به برخی از مواردی که بیانگر رویکرد حاکم بر این رسانه ها است اشاره میکنیم؛
✳️روشن ترین مثال برای بررسی این دوگانه، مواجهه این رسانه ها با اندازه تورم میباشد؛ برخی رسانه ها بدون اشاره به کاهش چشمگیر تورم، مدام اندازه تورم موجود را مطرح کرده و آن را نشانه ضعف دولت قلمداد میکنند؛ حتی برخی تجاهل کرده و مدعی میشوند «دولت میگوید تورم کاهش داشته داشته ولی مردم(!) این حرف را نمیپذیرند و میگویند پس چرا همچنان گرانی هست؟!» اگرچه شاید عموم مردم از رابطه «کاهش تورم» و «تداوم گرانی» بی اطلاع باشند اما حقیقتا نمیتوان پذیرفت که گردانندگان این رسانه ها، تنها از روی عدم آگاهی این صحبت ها را ابراز کرده باشند!
✳️مورد دیگر، اندازه بیکاری است؛ بنابر آمار رسمی با احیای کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل در حدود یک سال گذشته،نه صد هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است؛ اما متاسفانه برخی رسانه ها بدون اشاره ای هرچند گذرا به این روند، بر روی اندازه بیکاری -که البته ناگوار هم هست- متمرکز شده اند!
در دیگر موارد نظیر رشد نقدینگی، قیمت ارز و... نیز اوضاع بر همین منوال است و شرح هر کدام از آن ها به درازا میکشد.
✅و بالاخره میتوان گفت تسویه حساب های سیاسی و باندبازی ها، پرده ضخیمی بر دیده انصاف برخی رسانه ها و اشخاص انداخته که نمیتوانند روند تحولات کشور و مین های خنثی شده را ببینند و اصرار دارند مین های باقی مانده بر زمین دولت را به رخ افکار عمومی بکشند!
#سیاست
#حکمرانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
❗️حجاب یارانهای!
✍️ زهرا سعادت، عضو تحریریه مجتهده امین
مدتهاست خرید چادر با قیمت مناسب دغدغه خانوادههایی است که قشر نسوان خانواده شان با حجاب برتر خو گرفته و با وجود هجمه مخالفان استفاده از این پوشش، اعتراضشان به گرانی چادر را رسانه ای نکردند تا بهقول معروف آتو به دست جماعت سیاهنما ندهند!
اما این خبر مبهم توپ را به زمین آنان انداخته تا فضا را اینگونه مسموم کنند که قشر مذهبی که مجبور به پوشش چادر هستند عمدتاً خانوادههای فقیر و نداری هستند که از خرید چادر عاجزند!
منکر ضعف مالی خانوادههای اینچنینی نمیشوم اما کرامت انسانی هم در چنین طرحهایی باید مدّ نظر قرار گرفته شود تا دهان یاوهگویان بدخواه نظام را بسته و اجازه هتاکی را به آنان ندهند!
تیتر این خبر آنچنان نامفهوم است که اشاره مسئول دولتی برای پرداخت یارانه را به جای مراکز تولید و فروش چادر، متوجه افراد نموده ارزش اجتماعی محجبهها را زیر علامت سئوال بزرگی میبرد...
در حالیکه برخی از تولیدکنندگان دغدغه مند حجاب فاطمی، با طرحهای نذر تخفیفی که همسران و مادران شهدای بزرگوار در جهت اشاعه فرهنگ "سبک زندگی عفیفانه" بانی انجام آن میشوند،به نوعی در ایجاد یارانه خرید همراه با حفظ کرامت انسانی خانمهای چادری جامعه سهیم و بسیار موفق بوده اند!
ای کاش مسئولان مرتبط با زنان، با تامل بیشتری در فضای غبارآلود فعلی درمورد "زیست عفیفانه" که حق معنوی شهروندان را با هر سطح اعتقاد و منش در بر میگیرد صحبت نموده و طرح ارائه دهند!
#نقد_یارانه_چادر
#زیست_عفیفانه
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✔️ مهارتهای نویسندگی «تداعیهای واژگانی»
✍ سعید احمدی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی
بدحالی و خوشحالی همیشه صفت آدمی نیست. واژهها نیز جان، وضعیت و حالت دارند. میخندند و میخندانند، جیغ میزنند، میرقصند، رو ترش میکنند، اشک درمیآورند، شاخوشانه میکشند، طوفانی و آرام میشوند و روح و عواطف این و آن را به بازی میگیرند.
«واژه» زنده است؛ نفس میکشد؛ دم سرد و گرم دارد؛ برای خودش قد و قواره و قیافه و قاعده و قانون دارد؛ قوم و قبیله و تبار و نژاد دارد؛ سر پر شور یا دل پر خون، دست کج یا پای صاف دارد. کرختی، زمختی، نرمی و درشتی از خلقوخوی الفاظی است که میگوییم یا مینویسیم. نویسنده نیز همیشه جفت بدحالان و خوشحالانی به نام واژه است. او باید حال و هوای این موجودات هزاررنگ را بفهمد و هرکدام را در مملکت صفحات، به جای خود بنشاند؛ زیرا سامان یک نوشته با بیسامانی کلمهها میسر نمیشود.
نویسنده مدیر، کارفرما و مهندس است. دانش و زیرکی اوست که بناهای استوار و آبادی همچون بوستان و گلستان بر جای میگذارد. هر حرف و اسم و فعلی کار و رسالتی بر دوش دارد. تنها کاربرد نابجا یا اشتباه آنها نیست که به نوشتهها زیان میزند؛ بلکه ندانستن جو حاکم و نفهمیدن هوابار پیرامون آنها نیز از وجاهت جملهها میکاهد.
نویسندگان پادشاهان اقالیم واژگاناند. آنان همچون کارشناسان هواشناسی جو سرد و گرم یا هوای صاف و بارانی قلمرو خود را زیر نظر دارند. باد، طوفان، سیل، زلزله، قحطی، فراوانی، آرامش، خشکی و رطوبت واژهها میان دو انگشت نویسنده میچرخد. همنشین کلمات بهخوبی میداند که دوستان او افزون بر معنای مطابقی، تداعیهای فرا لفظی هم دارند؛ بنابراین هم به موضوعله واژهها توجه دارد هم به روحی که در آنها حلول کرده است.
مثال: «او به چنین جایگاهی رسید؛ او این جایگاه را پذیرفت، او به چنین جایگاهی دستیافت، او در چنین جایگاهی نشست؛ او در چنین جایگاهی قرار گرفت؛ او را به چنین جایگاهی رساندند». رسید ثمره تلاش و لیاقت، پذیرفت نتیجه تحمیل، دستیافت اثر به آب و آتش زدن، نشست فرجام عمل غاصبانه، قرار گرفت و رساندند هم محصول زد و بند است. عبارتهای «با هم جنگیدند؛ زد و خورد کردند؛ یورش بردند، به هم پریدند؛ رو در روی هم ایستادند؛ شاخ و شانه کشیدند، گلاویز شدند، پاچه هم را گرفتند، بینشان شکرآب شد و بینی هم را به خاک مالیدند» هر کدام در جا و فضایی ویژه، معنایی بهتر و رساتر میسازد. «افشاندن، پاشیدن و ریختن» معنایی همانند دارند؛ ولی گل را میافشانند، نمک و زهر را میپاشند و خون و آبرو را میریزند: بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم (حافظ)؛ نمک پاشیدی و کردی کبابم (بهار)؛ به طعنه زهر پاشیدی (انوری)؛ خونم بریخت و از غم عشقم خلاص داد (حافظ)؛ آبرویش ریخت چون آتش بسوخت (عطار). همینطور است حال کلماتی همچون «تند، سریع، چالاک، فرز، زرنگ، تیز، قبراق و جلد» یا «شاد، شنگول، سرمست، خوشحال، سرخوش، سرحال، سر کیف و بانشاط» یا «آرام، آسوده، راحت، بیخیال، سبکبار، بیغم، خنثا، بیرگ، بیاثر، بیوجود، بیاعتنا، خاموش و بیجان» یا «رنج، اذیت، آزار، جفا، ستم، عذاب و شکنجه». بههرروی نوشته همچون یک بدن به خط و خال و چشم و ابرو نیاز دارد؛ ولی نیکویی همه اینها وقتی است که در جای خود قرار بگیرند. از هنرمندی و چیرهدستی خالق اثر است که چه چیزی را چگونه دلپذیر و چشمنواز بیافریند. چیزی که عوام بفهمند و خواص بپسندند.
#پویش_نوشتن
#مهارت_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN