🌳نویسندگی چیست؟
✍️#علی_کردانی
نویسندگی تبدیل معلومات ذهنی به نوشتار است. بنابراین چه باقلم بنویسی چه تایپ کنی، تو یک نویسندهای. تنها باید فکرتان را طی فرآیندی سازمانیافته، به کلمات و جملات تبدیل کنید.
#نویسندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@BaraneGHalam
#با_شاعران
🖌زهرا سادات موسوی مقدم
خط به روی آرزوهای عبث باید کشید.
دورِ بذرِ کافری را خار و خس باید کشید.
متن کامل شعر
🖌مریم فردی
الله اکبر شاخه ی خون!
الله اکبر مهد زیتون!
فردا رها خواهی شد از غم
با مرگ کفتاران صهیون
متن کامل شعر
🖌محمد غفاری
رو به زیبایی او چشم تماشاست بلند
سمت بخشندگیاش دست تمناست بلند
قطره در قطره -که تا ساحل لطفش برسد-
موج دستیست که از شانۀ دریاست بلند
متن کامل شعر
🖌علی سلیمیان
دوباره پر زد از اینجا کبوتری دیگر
گشود در رمضان تا خدا پری دیگر
بهار بوی خزان میدهد در این ایام
که باغ مانده و داغ صنوبری دیگر
متن کامل شعر
🖌مهتا صانعی
خوش آمدی به وطن ای شهید ِ غربت شام
به قدّ و قامتت ای سرو ِ استوار سلام
خوش آمدی به تن غرق ِ خون ِ خویش و خوشا
رکوع و سجدهی تو بعد از آن قعود و قیام
متن کامل شعر
🖌رضا یزدانی
به غیر کشتهی عشقت کسی شهید مباد
کسی که دل به تو بستهست، ناامید مباد
متن کامل شعر
🖌سید محمد حسین ابوترابی
در پشت ابر گناهان
ماه تو گردیده پنهان
تاریکم از دست عصیان
مِهر تو اما درخشان
متن کامل شعر
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@shaeranehowzavi
@HOWZAVIAN
🔆«گوشت تلخ» بهانه ای برای رسوایی تلخ زبانان
✍️ معصومه پازکی، پژوهشگر فلسفه
زبان درنده ای است که اگر رها شود، زخم می زند.
نهج البلاغه حکمت ۵۷
🔸حاج آقا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، سخنران مذهبی که علاقمندان زیادی از افراد را در شاگردی خود دارد در بیان مخالفان امر ولایت به مسئله حسادت اشاره می کند و میفرماید:"وقتی آدمهای خوب حکمرانی کنند، دشمن بیشتری دارند. به خاطر حسادتی که به ویژه در نخبگان و خواص جامعه است."
او در ادامه در بیان مصداقی حسادت معنوی به مثال های از حکومت داری پیامبر اکرم صلوات الله علیه و امیرالمومنین علیه السلام اشاره می کند.
🔸آنچه به مذاق مخالفان امر ولی، خوش نیامد اشاره دقیق و تیر خلاص حاج آقای پناهیان است که حسادتشان را برملا کرد و آنان نیز با تلخ زبانی آن را اثبات کردند.
🔸آیت الله عندلیب همدانی:
لقب گوشت تلخ سزاوار خود این گویندهٔ جسور است.
حمایت از چنین شخصی حمایت از جسارت به مقدس ترین مقدسات است ...
🔸هادی سروش: باتهمتِ “گوشت تلخ” به شیرین ترین های هستی، نمیتوانید تلخ های تان را شیرین کنید!
🔸رحمت الله بیگدلی:
گوشت تلخ، توجیهی برای اخلاق تند خودتان است.
🔸حجت الاسلام محمد علی خسروی:
"گوشت تلخ" در توجیه افکار انحرافی و برداشت غلط پناهیان از اسلام سیاسی و تئوریزه کردن خشونت، بود.
#شبهه_پراکنی
#تهمت_رسانه_ای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻دشمنشناسی؛ مهمترین اصل مبارزه در مسیر پیروزی
✍️ محسن رضایی
در رابطه با یادداشت قبل که عنوان شد «برای رژیم صهیونیستی خط قرمز بیمعناست و برای او سفارت و مکان نظامی تفاوتی ندارد»، شواهد متعددی از اعترافات و سخنان مسوولین مختلف غربی و آمریکایی نیز میتوان یافت از جمله سخنان «لئون پانتا»، مدیر سابق سیا(CIA) که میگوید: «بر اساس تجربه من، اسرائیلیها معمولا ابتدا شلیک میکنند و سپس سؤال میکنند(یا فکر میکنند)».
معنای روشنتر این تعبیر از سوی مهمترین مسوول امنیتی سابق آمریکا که خود سابقه فراوانی در جنایت دارد، این است که کشتار و جنایت، عنصر ذاتی رژیم صهیونیستی است و اسرائیل در ترور دشمنان خود در هر مکانی که باشند و توان آن را داشته باشد، هیچ سوال و درنگ نمیکند و اساسا این رژیم بر پایه ترور و کشتار پایهریزی شده و تا به امروز نیز همینگونه بوده است.
اما توضیح این واضحات برای چیست؟ برای این است که مسوولین محترم در طراحی منظومه امنیتی به این موضوع آشکار، توجه ویژه داشته باشند به عبارت دیگر سیستم محاسباتی در این رابطه نباید دچار خطا و اختلال شود چرا که هیچ خط قرمزی و هیچ مکان امنی برای این رژیم جنایتکار قابل تصور نیست، کنسولگری، سفارت، اماکن مسکونی و ... برای او هیچ تفاوتی با اماکن نظامی ندارد.
بنابراین سکونت و یا برگزاری جلسات محرمانه رزمندگان و فرماندهان جبهه مقاومت در اماکنی مانند سفارت و مناطق مسکونی و ... در کشورهای مجاور اسرائیل که حوزه اطلاعاتی و امنیتی او محسوب میشوند، نمیتواند امنیت این جلسات را تامین کند.
امنیت رزمندگان و فرماندهان جبهه مقاومت تنها زمانی تأمین میشود که تمامی اقدامات و عملکرد آنان بر اصل غافلگیری استوار باشد و بالاترین سطوح خفا و پنهان ماندن از چشم دشمن را رعایت کرده باشند. دشمنشناسی و شناخت ابعاد مختلف دشمن مقابل، از مهمترین اصول مبارزه است که رعایت آن موجب سرعت در روند پیروزی میشود.
#جنگ_ترکیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 چرا پناهیان نابود نمیشود؟
✍️ علی مهدیان
🔺تک تک پایگاه ها و مراجع فکری و اندیشه ای کمک کننده به طرح رهبری باید داغان شوند. همه هم با سوتی هایی که خودشان میدهند. خطا که همه دارند، کافی است روی آنها متمرکز شوند تا بالاخره گیرشان بیندازند.
🔺این وسط کسانی که درباره آن خطاها و سوتی ها وارد بحث میشوند سرکارند، اصلا طرف مقابل روی چنین ذهنهایی سرمایه گذاری میکند. کسانی که منتظرند ببینند بهانه جدید دشمن چیست تا درباره اش بحث کنند و با بحث کردنشان مساله را داغ کنند و خلاصه هم خودشان هم دیگران را سرکار بگذارند.
🔺صدیقی را دیدید، زدند زدند زدند که چه بشود؟ که آخر سر وقتی عذرخواهی هم کرد، وحیداشتری توییت بزند که این تازه یک مورد بود از این موارد بسیار در بین روحانیون پیدا میشود. وحید اشتری کیست؟ رابطه اش با یاشار سلطانی و صبا اذرپیک و که و که چیست، مهم نیست. مهم این است که محکوم هم شود به دلیل دروغگویی، یک عده حزب اللهی پشتش درمیایند و قوه قضاییه را محکوم میکنند. (نامه شان را ببینید، امضاها را ببینید تا عمق فاجعه معلوم شود). آخرش هم معلوم نمیشود چرا طرف زندان نمیرود و بالاشهر تهران کافه و پاتوق راه میاندازد. مهم نیست.
🔺مهم ذهن خراب ما است که داریم بحث میکنیم «گوشتتلخ» معناش چی است، توهین هست یا نه. و هزار بار بازی خوردیم و باز هم. اما برای پناهیان این اول بار نیست که دام پهن کرده اند. او اما هنوز نابود نشده. چرا؟
🔺عزت دست خدا است. عزت را خدا میدهد.اما عزت گرفتن از خدا قواعدی دارد.
🌱وسط میدان بودن و برای جبهه حق و رهبر الهی اش شمشیر زدن
🌱خسته نشدن
🌱صبر کردن
🌱فارغ از همه آشوبها فکر کردن و فهمیدن و رشد کردن
🌱نترسیدن و آبرو و عزت را به خدا سپردن
🌱خالص بودن و برای خدا بودن
و بسیاری از ویژگیهای دیگر را باید در این جنگ جهاد تبیین تمرین کرد و کمک داد. همه ملاحظهکارهای بیفایده که فکر میکنند دو تا لگد به جمهوری اسلامی بزنند آبرودار میشوند همگی هیچند و در حاشیه اند و آخر سر هم نخواهند ماند. این نور جمهوری اسلامی است که میماند. نور اقامه ولایت. آری تفسیر وجهالله همین است. حقیقت ولایت.
ببینید امروز چطور دشمنان این شجره طیبه نابود میشوند خودش همینطور رشد میکند و برگ و بار میدهد. ببینید صحنه جهانی را. متصل شوندگان به این حقیقت و پشت کنندگان به آن نیز همین سرانجام را دارند.
کل من علیها فان فیبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام
🔺پناهیان عمری است با روضه سیدالشهدا زندگی میکند. روضه اقتدار و مظلومیت. روضه آنکه خواستند نابودش کنند اما ماند.
بعد از هزار سال ببینید پرچمی
جز پرچم حسینیه در اهتزاز نیست
#پناهیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 سیاست سوارکاری!
وقتی سلطنت طلبان و لندن نشینان و شبکه منو تو و شیعه انگلیسی و انجمن حجتیه و اصلاح طلبانی مثل تاجزاده به یک نفر با دلایل واهی حمله می کنند باید مراقب باشی که به اسم ولایت به دشمنان ولایت سواری ندهی.
✍️ دکتر محمدرضا باقرزاده
#پناهیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔻عملیات سپاه در سوریه و آن چیزهایی که نشنیدیم
روایتی شنیدنی از حسن حسینی، خبرنگار صدا و سیما در بیروت از عملیات مهم سپاه در سوریه که به خاطر حفظ جان چند کودک لغو شد.
این روحیه و مرام را با جنایت غربیها و خصوصا صهیونیستها مقایسه کنید که اختلاف تا کجاست!
واقعیتهایی که مغفول میماند و اگر مشابه این مسائل و یا حتی کمتر از آن در غرب اتفاق بیفتد گوش فلک را از آن پر میکنند و شاید چندین فیلم از آن بسازند.
#رسانه
#سپاه
#داعش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸بهعنوان اثر مرتبط با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی، میتوان کتاب #ماجرای_فکر_آوینی را معرفی کرد. کتابی با موضوع گفتارهایی در شناخت تفکر بنیادین شهید سید مرتضی آوینی.
🔹مخاطبان اصلی درس گفتارهای مندرج در این کتاب #جوانانی هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغه این را دارند که فهم و تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطهای باید آغاز کنند.
👈 منظومه فکر آوینی، چه در بعد تفکر انتقادی قدرتمندش و چه افقگشایی هوشمندانهاش از آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهادها برای پویندگان این راه است.
👌کتاب با نگاهی اجمالی به تاریخ تمدن در غرب آغاز میشود و سپس به مدرنیسم غربی و سیطره-ی جهانی آن میپردازد. میشود گفت چگونگی مواجههی ایران با مدرنیسم غربی و موضع جریانهای فکری ایران در مواجهه با آن، موضوع اصلی این کتاب است.
✍️ نویسنده: وحید یامینپور
📖 تعداد صفحه: ۲۵۹
🖨 ناشر: معارف
💳 قیمت: ۸۵۰۰۰ تومان
#معرفی_کتاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚 ما اینجا مهمترین اخبار حوزه کتاب رو به شما میرسونیم.
🟢 اون هم کتابایی از جنس علوم انسانی، اجتماعی و ارتباطات.
اگه کارمون داشتید:👇
@reza_shaabani
👈 «دوستانِ کتاب» دریچهای به سوی زندگی اندیشمندانه
https://eitaa.com/joinchat/504889710C40f1629af6
#پویش_خواندن #پویش_نوشتن #فرهنگ #تمدن
🟢 خطرِ نظریهپردازی انحرافی درباره حجاب
✍️ استاد میر احمدرضا حاجتی نوشت:
1️⃣ فرمایشات امام بصیر انقلاب اسلامی پیرامون "حجاب بانوان" و ترسیم قاطع "نقشه راه" نظام و "فصل الخطاب" در این زمینه بود که قطعا مسیر را برای استمرار "دفاع جانانه" از این ارزش الهی و قانون لازم الاجرا و هنجار دیرینیه اجتماعی ایرانیان، بیش از پیش هموار نمود و تکلیف تمامی دستگاه های مربوطه را در لزوم مواجه جدی با توطئه "براندازی حجاب"مشخص کرد؛
2️⃣ نکته قابل توجه این است که:
طرح موضوع "لزوم رعایت حجاب" از سوی رهبری حکیم و معظم در عرض مباحثی چون عملکرد محور مقاومت و ظرفیت های علمی و ضرورتهای اقتصادی کشور، نشان از "سطح اهمیت" موضوع حجاب و آثار مهم آن در نظر امام خامنه ای دارد؛
3️⃣ تاکید چندباره از سوی ایشان بر اهمیت رعایت حجاب در جامعه اسلامی، در حقیقت پاسخ به "شبهه افکنی" برخی است که در تلاش برای "تقلیل اهمیت" و القاء عدم اولویت پرداختن به این مسئله از سوی دستگاه های مسئول میباشند؛
4️⃣ تاکید امام خامنه ای بر اینکه:
"" مسئله کشف حجاب یک "مسئله تحمیلی" است که دخالت "بیگانگان" در ترویج سازمان یافته آن مشهود است، و بیان این مهم که:
کشف حجاب "اول کار" است و هدف برگرداندن جامعه به "وضعیت فضاحت بار" پیش از انقلاب است"؛ در واقع پاسخی بود به برخی از "ساده اندیشانی" که با توجیه اینکه این معضل، یک پدیده فرهنگی است و لذا تنها باید از راه فرهنگی با آن برخورد نمود، از تن دادن به مسئولیت های قانونی خود "شانه خالی" کرده و راه را برای تسلط "اشرار قلیل و حقیر و بی بندو بار اما سازمان یافته، بر جامعه باز مینمایند؛ [ ۱ ]
5️⃣ ایشان با بیان اینکه حجاب در قانون آمده و "قانون واجب الاطاعه" است به صراحت دستگاه های مسئول در حفظ و اجرای قوانین مثل قوه قضائیه و دولت را مورد خطاب قرار دادند و لزوم عمل به مسئولیت هایشان را در این زمینه گوشزد نمودند؛
6️⃣ در مجموع به نظر میرسد امام خامنه ای از کم و کیف عملکرد دستگاه های مسئول در این زمینه "رضایت ندارند"؛
آنچه واضح است قوه قضائیه و دستگاه های دولتی و "نیروهای اطلاعاتی" و نهادهای فرهنگی در این زمینه بعضا دچار ضعف در "اقتدار و در عمل و "متحیر" در اتخاذ تصمیمات مدبرانه و قاطع هستند که خود معلول، "انفعال" در برابر "جنگ روانی" دشمن و یا "تشویش معرفتی" و نظری در مبانی دینی و انقلابی!! میباشد، که امید است با این اوامر و رهنمودهای حکیمانه از عدم تحرک و غفلت خسارت بار خود در این زمینه فاصله بگیرند، ان شاءالله
[ ۱ ] امیرالمؤمنین علیه السلام در بستر شهادت به حسنین علیهما السلام وصیت نمود:
لَا تَتْرُکوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ فَیوَلَّی عَلَیکمْ شِرَارُکمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یسْتَجَابُ لَکمْ
#حجاب #عفاف
#رهبر_معظم_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❤️ پیامبر غزه
✍️ محسن مهدیان در روزنامه همشهری نوشت:
🔻فرمودند روز قدس امروز با یک خروش بین المللی مواجه خواهیم شد. همین هم شد. هم ایران و هم دیگر کشورها حتی در دل اروپا و آمریکا. اما این خروش ثمره پیامبر غزه است.
🔸ابتدا دو مقدمه؛
1️⃣یکم. یک وقت پیام قدرت تاثیر بر مخاطب دارد.
یک وقت فراتر از مخاطب، قدرت اثرگذاری بر جامعه دارد.
اما یک زمان پیام چنان ارتقا می یابد که قدرت در نوردیدن تاریخ دارد.
پیام در کربلا چنین بود. از فرد و جامعه عبور کرد و از دل تاریخ دست ما رسید.
از انسان سازی و جامعه سازی فراتر رفت و امروز تمدن ساز است.
2️⃣دوم. یکبار قدرت پیام در سطح افکار عمومی است.
یک زمان هم قدرت پیام در سطح تغییر رفتار است.
اما یک زمان چنان ارتقا پیدا می کند که قدرت پیام به سطح ایمان می رسد.
خون شهدای کربلا چنین بود. خون مظلوم، ذهن ها را رشد می دهد و با ساخت رفتار، عمق می بخشد و در نهایت ایمان ساز می شود.
🔻هرزمان در جبهه حق انسداد پیام ایجاد شد، خون مظلوم "پیام بر" می شود.
پیام بر غزه نیز همین خون مظلوم است. خون کودکان و زنان غزه نه صرفا به مثابه یک رسانه، بلکه در قامت یک معلم و پیام بر چنین نقشی داشت. نقش بیدار کننده وجدان ها. نقش آگاه کننده ذهن ها. نقش خروشان ساز انسان ها.
ظلم به مردم مظلوم فلسطین داشت به فراموشی سپرده می شد که خون مظلومان غزه پیام بر شد و انسداد را شکست.
🔻ثمراتش را ببینید.
🔸قدرت نهایی در تغییر جهان، قدرت توده هاست. امروز به برکت خون های ریخته شده در غزه مردم دنیا بیدار شدند. یک ثمره اش تغییر محاسبات در منطقه. امروز هم جایگاه مقاومت ارتقا و تثبیت و توسعه یافته است و هم دولت های منطقه مثل گذشته نمی توانند پشت ظالم بایستند.
🔸امروز بیداری مردم دنیا حتی دولتمردان غربی و آمریکایی را هم دچار چالش کرده است. آمریکا ناچار می شود مقابل قطعنامه شورای امنیت سکوت کند. غرب ناگزیر می شود به قطعنامه عدم فروش تسلیحات به اسرائیل تن دهد.
🔸از همه مهمتر افتادن نقاب اهریمنی رژیم اسرائیل باعث شده است این رژیم قوه عاقله اش را از دست بدهد و مثل یک مجنون خود را به در و دیوار زندان خودساخته بزند بلکه رهایی پیدا کند. یک روز زن و بچه ها را می زند و یک روز بیمارستان و یک روز تیم های امدادجهانی و یک روز کنسولگری و هرچه بیشتر تقلا می کند بیشتر فرو می رود.
🔻اما ثمره خون مظلوم تنها روشنگری نیست. سطح اثرش تنها در سطح افکار عمومی نیست. خون مظلوم ایمان ساز است. بیدار کننده فطرت ها و رشددهنده معنویت ها است.
🔻راه پیمائی روز قدس مردم ایران یک نمونه اش. در خبرها آمده بود رشد 50 درصدی داشته است. مردم سالاری حقیقی را باید در روز قدس دید. دفاع از مظلوم و خروشان علیه ظالم؛ آنهم با زبان روزه و زیر گرمای طاقت فرسا. هم آرمانخواه و هم اهل مقاومت. این مردم انقلابی اند یعنی همین.
🔻"آرمانخواهی" و "مقاومت" درسی است که "پیام بر" غزه به تاریخ داد...واپسین درس خون های به ناحق ریخته شده....
#پیامبر_اکرم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست
◻️حوزه امروز حوزهای کنشگر برگرفته از بُنمایههای حوزوی است
🔻آیتالله اعرافی درجمع دبیران ستادهای راهبری حوزههای علمیه:
حوزه علمیه امروز حوزهای کنشگر و فعال است و این نقش آفرینی و کنشگری به معنای فاصله گرفتن از بُنمایههای حوزوی نیست.
@HawzahNews
نویسندگان حوزوی
❇️ حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست ◻️حوزه امروز حوزهای کنشگر برگرفته از بُنمایهها
.
#قلمدون
واژه «کنشگر» نیازمند توسعه مفهومی در حوزه علمیه است.
باید ببینیم آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزههای علمیه چه ابعادی از «کنشگری» را اراده کردهاند.
طبق شواهد و گفتوگوهای گوناگون باید عرض کنیم که از نظر بسیاری از نویسندگان و اهالی ادبیات، حوزهی علمیهی امروز، جزء نهادهای منفعل در عرصه کنشگری رسانهای است.
شاید به زعم مدیر محترم حوزه علمیه، در پژوهش یا تبلیغ شفاهی کنشگر باشیم؛ والله اعلم.
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
.
🔳 دانیال بصیر از «فکرت» خداحافظی کرد
✍️رسانهی اندیشهای فکرت پس از سه سال تولید محتوا در حوزه علوم انسانی، وارد مرحله تازهای شد.
🔺باشگاه نویسندگان حوزوی برای دکتر بصیر و آقای لطفی آرزوی پیروزی و موفقیت دارد.
🔻 امید که رسانههای گفتمان انقلاب اسلامی در میدان اندیشه از فراز و فرود «گام اول انقلاب» بهره گرفته و به ایدههای جدید، بومی و کارگشا تن دهند.
#تفکر_انتقادی
#اندیشه #فرهنگ
#ژورنالیسم_اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍️ به بهانه استهلال ماه شوال
✅ استهلال توسط شیخ فضل الله نوری(ره) با بهره گیری از علم نجوم
🔰مفهوم شناسی
✍️ نگاه کردن به آسمان جهت دیدن هلال در شب اول ماه قمری را استهلال گویند. مطابق با نظر برخی از لغتشناسان، هلال از اهلال به معنی بلند کردن صدا گرفته شده به این جهت که مردم به هنگام دیدن آن با صدای بلند دیگران را از آن آگاه میساختند.از این رو بلندکردن صدا به تلبیه در مناسک حج و نیز فریاد نوزاد هنگام ولادت را هم که در آنها نیز بلندکردن صدا وجود دارد، استهلال میگویند
استهلال عملی مستحب و گاه واجب کفایی است؛ بسیاری از وظایف و عبادات فردی و اجتماعی مسلمانان بر اساس ماههای قمری و تشخیص آغاز ماههای قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال است. تعیین ماههای حرام و ارتباط تنگاتنگ آن با موضوع دیه، تعیین ایام حج و روز عید قربان، تعیین ابتدا و انتهای ماه رمضان با زندگی مسلمانان ارتباط دارد. قرآن کریم از هلال ماه، منازل ماه، گردش ماه بر اساس نظم و محاسبه دقیق و نقش آن در تعیین اوقات زندگی مردم و تعیین زمان حج سخن گفته است.
بر پایه روایات، وجوب روزه در ماه رمضان و افطار در عید فطر، وابسته به رؤیت هلال است مانند «صُومُوا لِرُؤْیتِهِ وَ أَفْطِرُوا لِرُؤْیتِهِ؛[۱] روزه بگیرید با رؤیت آن و افطار کنید با رؤیت آن». همچنین در دیدگاه فقهی، تعیین هنگام انجام مناسک حج و وقوف در عرفات، مشعر و منا، وابسته به ثبوت هلال ذی الحجه است.
متن کامل
#استهلال
#عید_فطر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
زندگی سراسر زیبا است.docx
27K
.
💠 فصل نِشا و نشأت
✍ محمد صدرا مازنی
شروع هرکاری برایم شورانگیز بود؛ فصل نشای شالی به مزرعه میرفتیم. پرسه زدن در آبوگل(آنهم در زمینی که تازه شخم زده شده بود تا نشای شالی راحتتر شود)، به مساحت یکی دو هزار متر مربع برای خودش یک بازی هیجانانگیز در عالم کودکی بهشمار میرفت، گاهی نیز در آب و گل واژگون میشدم. تمام تن و بدن و سروصورتم با گل استتار میشد. در لابلای انبوهی از گلولای یکجفت چشم دیده میشد. راضی بودم. مدتی که میگذشت، همان کارهایی که شروعی زیبا داشت، دیگر برایم جاذبه نداشت! بیدار شدن برای رفتن به مزرعه سخت بود، مثل تجربه بیدارشدن در تاریکی صبح و راهی مدرسه شدن در روزهای سرد زمستان، آنهم در اضطراب موقعیتی که از فرط خستگی بازیِ کودکانه تکلیف شبت را ننوشته باشی! هرکار دیگر نیز وقتی از جنبهی تفریحیاش خارج میشود، کسلکننده است. روزهای اول مدرسه همه چیز نو و تازه بود، دیدن رفقای قدیمی و پیداکردن دوستان جدید، کتاب جدید، معلم جدید، گاهی مدرسه و کلاس و میز و نیمکت جدید. همه خوب بودند، چون جنبه سرگرمی داشتند! اما همینکه قضیه جدی میشد، ملال میشدند!
یادداشت «زندگی سراسر زیباست!» را بخوانید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آدمی به هر میزان که از روبهرو شدن با شبهات واهمه دارد،
در عقایدش متعصب است.
✍️ محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❤️ دل از من برد و روی از من نهان کرد
✍ علی خسروی
دل از من برد و روی از من نهان کرد
خدا را با که این بازی توان کرد؟
شب تنهائیم در قصد جان بود
خیالش لطفهای بیکران کرد
چرا چون لاله خونین دل نباشم
که با ما نرگس او، سر گران کرد
در کوچستان شب تنهاترینم؛ در اشکهایم گم میشوم و نام خود را روی برگۀ فراموشی مینویسم، ساکن کوچۀ بی نشانیام، آنجا که قامت آرزوها میشکند و آسمان تحفهای از مهتاب نمیآورد.
سرزمین توبه، شهرالله اکبر، رمضان.. چه مشتاق بودم برای دیدار دوبارۀ تو ..، تو که کبوتر قلب مرا تا آشیان دعای سحر میبری و چه گرم میتراود این سحرگاه آخرین، شعر بیپایان اشک بر گونههای من تا دوباره باز آیی؟!
دُرّ شاهوار تقویمهای قمری، دستنگهدار خدا برای آدم در لحظههای بیخبری. آمدی با آسمان نزول قرآن، از جادهای که جبرئیل آمده بود، در شهرآشوب غصههای دنیا، بساط بهشت گشودی. آمدی نفسهای ما را با تسبیح عوض کردی، آمدی هر خواب ما را عبای عبادت بر روی دوش نشاندی، آمدی با هر دعای سحر، آب گوارای عشق به ما تعارف کردی و در هر دیدار، برگۀ ملاقاتمان با خدا را امضا کردی. اینک میروی رمضان! و ما چه مهجور و چه مغموم جای قدمهایت گل اشک میکاریم..
خداحافظ رمضان! ماه محبوب خدا؛ ماه ضیافت، ماه عبادت، سرمۀ دلربای چشمان اسلام، غُررالایام..
خداحافظ رمضان! خداحافظ همنشین دلنشینم. من بودم و یک ماه تمام قَمری، قُمری قلب شکستهام، گناهان کم شدهام. خداحافظ شهر صیام که هر شب من بودم و تو بودی و جشنوارۀ گلهای کربلا، روضۀ اباعبدالله(ع)، بهشت بیتکراری بنام افتتاح، ابوحمزه، مجیر ، جوشن کبیر.. «مناجات باخدا»!
خداحافظ ماه عروج علی(ع)، که وقتی عِطر ریحان تو بر مشام جانم پیچید سرشار از شعف شدم، چون کودکان بالا و پائین پریدم! اکنون لحظۀ وداع هم بگذار چون کودکان گریه کنم و خودم را بر زمین دلتنگی تو بکوبم!
..السّلامُ علیَکَ مِن مُجاوِر رقّت فیه القلوب، وَ قلّت فیهِ الذُنُوب... السَلامُ علیَکَ مِن شَهر لا تُنافِسُهُ الایام... السَلامُ علیکَ مِن مطلوبٌ قبلَ وَقتهِ، و مَحزونٌ علیه قَبلَ فوتهِ...
#عید_فطر
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خودمونی
#حرفای_دلی
#خلوت_دهه_هشتادی
✍ محمدمهدی دستورانی
و اما جمعیت انبوه مردمی که برای اقامهی نماز عید فطر در سراسر کشور (خصوصا مصلی تهران به امامت حضرتآقا، مشهد، قم) آمده بودند و تصویر همگیشان هم در رسانهها ضبط شده؛
ظاهرا هیچ کدام از اینها، جزو «مردم» حساب نمیشوند. جمعیت به این زیادی، لیاقت ندارند که آن افراد به ظاهر آزادیخواه، نام «مردم» را رویشان بگذارند.
باید حتما یک شلوغکاری به دست اینها صورت بگیرد که آزادیخواهان، متوجه این جمعیت باشند...
و الا اینها مردم نیستند؛ و ظاهرا هنوز هم مردم ایران، دیگر دین و اعتقادی نمیخواهند.
من که نمیتوانم این هجمه از «خود را به کوری زدن» را هضم کنم.
و متاسفانه گاهی ما هم تحت تاثیر هجمههای تبلیغاتی این «آزادیخواهان» قرار میگیریم و غصهی بیدینی مردم را میخوریم!
#عید_فطر
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 امیرمؤمنان علیه السلام و مواجهه با بیحیایی زنان
✍ دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم نوشت:
🔸یکی از مهمترین عوامل «بیعفتی» و بیحیایی زنان و دختران، «بیغیرتی» مردان و همسران آنها است. به همین دلیل، شیاطین انس و جن همواره پیش از آنکه مستقیماً زنان را دعوت به بیحیایی و برهنگی و بیعفتی کنند، غیرت و فضیلت دفاع از ناموس را از مردان میستانند. وقتی غیرت یعنی «نیروی دفاع از ارزشها» را از مردان گرفتند، به راحتی میتوانند بیعفتی و بیحیایی در زنان را رواج دهند.
🔹قرآن کریم هم در تشریح راهبرد فرعون برای استیلای بر جامعه و «توسعه فساد» ابتدا مسأله «غیرتزدایی» از مردان و پسران را مطرح میکند: «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُم» و سپس «حیازدایی» از زنان را بیان میکند: «وَ يَسْتَحْيي نِساءَهُمْ» (قصص، آیه۴)
🔻به همین دلیل است که #امیرمؤمنان علیه السلام نیز در دوران حکومت خود، وقتی از رفتارهای هنجارشکنانه و خارج از چهارچوب برخی از زنان و دختران عراق و کوفه مطلع شد، به جای سرزنش مستقیم زنان، به مردان و همسران آنان نهیب زد و فرمود چرا غیرت نمیورزید؟ چرا اجازه میدهید زنان و دخترانتان چنین کنند؟!
«يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؛ اى اهل عراق، شنيدهام كه زنان شما در راهها با مردان برخورد مىكنند (به يك ديگر شانه مىزنند) آيا خجالت نمىكشيد؟»
براساس نقلی دیگر آن حضرت فرمودند:
«أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛ و فرمود: آيا شرم نمىكنيد و به غيرت نمىآييد كه زنان شما به بازارها مىروند و با مردهاى كفّار شانه به هم مىزنند و مزاحمت ايجاد مىكنند.»
🔸خدا رحمت کند #شهید_مطهری را چه زیبا رابطه بیغیرتی مردان و بیعفتی زنان را تشریح کردهاند:
«اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمىتواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مىشود، ... قرآن مىگويد: «خبيثات مال خبيثين است». زنهاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مىدهد و زن ناپاك را مىپذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مىگيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مىكند: طبعاً اين طور است كه پاكها سراغ پاكها مىروند و ناپاكها سراغ ناپاكها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، آشنایی با قرآن(۴)، ص۴۳۲-۴۳۳)
#غیرت
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⁉️ دیالکتیک «شکّ و شرک»
✍ دکتر حبیب الله بابایی نوشت:
بنیان تمدن توحیدی بر پایۀ شکّ نیست بر پایۀ ایمان است، ایمانی بر بنیان معرفت توحیدی. توسعۀ فرهنگ شکّ و تعمیق آن و تردید در باورهای فطری، اخلاقی و دینی، زمینه را نه برای تمدن خواهد گشود و نه برای توحید. تمدن را با نوعی از گسست عمیق فرهنگی مواجه خواهد کرد و توحید را هم به سمت کفر و شرک خواهد کشانید.اساسا با توسعۀ شکّ و تردید در جامعه به جای تمدن توحیدی، جامعهای مشحون از شِرک متراکم و پارهپاره خواهیم داشت.
در نسبت بین «شک» و «شرک» برای نمونه میتوان آیات 21 تا 26 سورۀ قاف را مورد تأمل قرار داد بویژه آنجا که میفرماید: مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ ﴿۲۵﴾ الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ ﴿۲۶﴾ [هر] بازدارنده از خيرى [هر] متجاوز شكاكى (۲۵) كه با خداوند خدايى ديگر قرار داد [اى دو فرشته] او را در عذاب شديد فرو افكنيد (۲۶). اجمالا در این آیات نسبتی وجود دارد بین «شک انکاری» و «شرک».
آنجا که شکورزی موجب دوری انسان از توحید و ارتکاب نوعی از شرک در فکر و فرهنگ خود میشود و آنجا که شرکورزی در رفتار و عقیده، راه را برای تردیدهای بیشتر و بلکه شکّهای غیراخلاقیِ مضاعف هموار میکند. دیدن این دیالکتیک بین «شکّ» و «شِرک» یکی از موضوعات بسیار بنیادین در فهم ماهیت تمدن توحیدی و تفاوت آن با تمدنهای غیرتوحیدی است.
@@ گفتنی است آنچه در این تأملات قرآنی در باب «شکّ» مطرح شد صرفا در آمدی بود برای تفکر در موضوع «شکّ فرهنگی» و «فرهنگ ایمانی» و جایگاه تمدنی آن در دو سویۀ تمدن اسلامی و تمدن سکولار غرب. تفصیل این موضوع را باید جایی دیگر پی گرفت....
در این باره👈 در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
تبیین در لبنان
حضور تبلیغی دکتر علی صالحی، دانش آموخته دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء) شعبه خراسان در مجامع آموزشی و فرهنگی و دینی لبنان
نشست دبیران کانون نویسندگان حوزوی در قالب تماس تصویری با حجت الاسلام صالحی برگزار و بر روایت دقیق از وضعیت لبنان و جایگاه ایران در آن کشور تأکید شد.
همچنین در این نشست، روایتنویسی از خلأهای مهم در سفر تبلیغی طلاب بیان شد که ضرورت دارد در این زمینه سیاستگذاری نظام تبلیغی کشور متناسب با عصر رسانه بهروزرسانی شود.
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN