202030_1397349291.docx
15.9K
.
💎 تأملی درباره «زندگی پس از زندگی»
✍️ بابک شکورزاده، پژوهشگر و نویسنده حوزه
یکی از اهداف مهم زندگی پس از زندگی این است که به صورت تجربی اثبات کند که عالم غیبی وجود دارد و مشاهدات این افراد نتیجه عملکرد مغز نیست. این نکته، کلیدی ترین هدف برنامه زندگی پس از زندگی است. از طرفی درصدد تقدس سازی افراد هم نیست؛ مویدش هم بیانات آیت الله تحریری، یکی از کارشناسان این برنامه هست که در خلال یکی از قسمتهای برنامه بیان شد و پخش این بیانات از ایشان در این برنامه گویای این است که موضع سازندگان آن نیز همین است.
✍️ متن کامل را می توانید در فایل بالا 👆بخوانید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
⁉️ سکوت یا سخن؟ ✍️ سیدجعفر حسینی خداوند نعمتهای بی شماری به انسان داده است. قدرت سکوت یا سخن گفت
.
#گفت_گوی_مکتوب
✍️ محمدرضا میرزایی اصفهانی
❇️"عزیزی نوشته بودند نه سخن گفتن و نه سکوت، هیچ کدام حُسن ذاتی ندارد. حسن و قبح این دو تابع اغراض آن است."
❓ایشان سراغ دارد، گوینده سخنی را که سخنش منجر به قتل، بی آبرویی، فتنه و... شده باشد و بگوید قصدم فتنه بوده؟ تقریبا همه می گویند: قصدم خیر بوده، اما چون تشخیص خیر و شر به دلیل عدم آگاهی همه جانبه از مسایل برایش وجود نداشته، نیت خیرش آتشی ساخته و عده ای را در آن سوزانده.
🔵در داستان حضرت موسی و حضرت خضر در قرآن کریم دقت کنید، آنچه باعث جدایی موسی از خضر شد، فقط سخن گفتن بود و اگر سکوت می کرد، حکمتهای بیشتری نصیبش می شد.(دستور به سکوت حضرت زکریا و حضرت مریم هم هست)
⏺در روایات، باب "صمت" داریم و از صمت تعابیری اینگونه شده است:الصمت حكم، والسكوت سلامة؛ إن كان في الكلام البلاغة، ففي الصمت السلامة من العثار؛لا حافظ أحفظ من الصمت و....(میزان الحکمه/ج2/ص1667و...)
💠بله گاهی هم باید سخن گفت و نگفتنش گناه است، مثل شهادت دادن برای احقاق حق مظلوم. اما مواردی که باید سخن گفت بسیار کمتر از مواردی است که باید سکوت کرد، چون نوع انسانها فاقد درک و بینش کافی برای بیان جایگاه سخنی که می گویند، هستند و بسیاری از عوام بدون تفکر و اندیشه سخن می گویند. وگرنه هیچ کس به واعظی که قصد موعظه مردم را دارد، نمی گوید "سکوت کن"
در پایان ذکر این نکته هم ضروری است:
نه در هر سخن بحث کردن رواست
خطا بر بزرگان گرفتن خطاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✉️پ.ن: شما هم با ارائه نقد و نظر(در قالب یادداشت یا یادداشتک) در ترویج گفتوگوی مکتوب این کانال می توانید مشارکت کنید.
فراخوان نهمین جشنواره استانی علامه حلی حوزه علمیه قم
🔹آثار ثبتنام شده توسط طلاب خواهر و برادر هر استان، ابتدا در دبیرخانههای مدرسهای جشنواره در هر دو مرکز بررسی شده و سپس، آثار برتر هر مدرسه ضمن تجلیل در همان مدرسه، جهت رقابت استانی به دبیرخانههای جشنواره در مراکز استانها ارسال میشود.
🔹آثار برگزیده مرحله استانی نیز ضمن تجلیل در مراسم اختتامیه جشنواره در همان استان، جهت رقابت کشوری به دبیرخانه مرکزی جشنواره در قم ارسال میشوند.
🔹همچنین آثار علمی باید با محتوای پژوهش، تألیف، تصحیح و ترجمه و در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایاننامه باشد و حداکثر سن عمومی شرکتکنندگان در سیزدهمین جشنواره علامه حلی (ره)، ۳۵ سال (متولدین اول فروردین ۱۳۶۵ و بعد از آن) است.
🔹گروههای علمی پژوهش، در این دوره از جشنواره عبارتند از: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی (مرتبط با حوزه دین).
@riismc I معاونت پژوهش
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ بصیرت تداومی است نه تقاطعی!
📌 هر روز میگذرد و انتظار می رود #حاج_باقر به مانند روزهای جنگ تحمیلی باز هم در هجمه به #انقلاب_اسلامی نقش مدافع را ایفا کند.
🔗 یادداشت امیر احتشام را اینجا بخوانید.
#قالیباف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️راهپیمایی روز قدس؛ سیاسی یا تربیتی؟!!
✍️ امیر احتشام
🔻 در اندیشه نورانی حضرت امام(ره) بالاترین هدف در نظام آفرینش، #هدایت_انسان است و تمام ارسال رُسل و انزال کُتب به همین منظور صورت گرفته است.
هدایت انسان زمانی محقق می شود که انسان #توحیدی شود.
🔻 در مسیر انسان به سمت الله موانعی وجود دارد که برخی درون انسان و برخی بیرون از انسان هستند.
حضرت امام در مورد این موانع، تعبیرِ طاغوت درون و طاغوت بیرون را به کار می برند.
و البته کار هر دو یکی است؛ جلوگیری از توحیدی شدن انسان.
🔴 انسان اگر بخواهد بمانند روز نخست در برابر سؤالِ "الستُ بربکم" بی درنگ شهود کند و "بلیٰ" بگوید، باید بر ضد موانع #قیام کرده و این حجاب های مانعِ شهود را یکی پس از دیگری به خاک ذلت بکشاند.
لذا یکی از آیه های پر تکرار در کلمات ایشان آیه ی شریفه" قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ" می باشد.
قیام جمعی و فردی است که باعث غلبه بر جنود جهلِ درون و شکست طواغیت اجتماعی می شود و تازه اینجاست که ظرف وجود فرد و اجتماع آماده ی شهود توحید می شود.
پس واضح است که در اندیشه تربیتی حضرت امام، هر حرکت انسان باید در راستای #شهود_الله و رفع حجب فردی و اجتماعی باشد.
🔷 حال با این نگاه روز قدس را تحلیل کنیم؛
حضرت امام، جمعه پایانی "شهرالله" یعنی ماهی که اساسا قرار است در آن انسان تمام تلاشش را در جهت رفع حجاب های ظلمانی برای شهودِ نورانیت الله به کار گیرد را روز #قدس اعلام کرده و برای آن یک منسک خاص تعریف میکنند یعنی حضور در #راهپیمایی.
🔹 راهپیمایی به چه معناست؟
راهپیمایی یعنی قیام جمعی بر ضد مرکزیت جبهه اجتماعیِ طاغوت یعنی صهیونیزم جهانی.
سخن در این زمینه فراوان است ولی
خلاصه آن که اگر پذیرفتیم هدف تربیت انسان و مقصد الله است، مسیر پر است از موانع فردی و جمعی و چاره ای نیست جز زدودن هر دوی آن ها و الا زمینگیر خواهیم شد.
⚠️ پی نوشت:
اگر نگاهمان با نگاه حضرت #امام و حضرت #آقا هماهنگ شود یقینا شبکه مسائل، راهکارها، اولویت ها و قالب های تربیتی ما هم تغییر خواهد کرد.
#فلسطین
#نابودی_صهیونیزم
#تربیت_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
♦️راهپیمایی روز قدس؛ سیاسی یا تربیتی؟!! ✍️ امیر احتشام 🔻 در اندیشه نورانی حضرت امام(ره) بالاترین
با توجه به شبهاتی که امسال درباره روز قدس مطرح شده بود و هنوز در حال انتشار است خواندن این نکته👆 خالی از فایده نیست👆
🔄 تناسب معکوس
✍️محمدجوادمحمودی
♾عدد #بینهایت ویژگیهای عجیبی دارد!
مثلا هر عددی به او اضافه یا کم شود،
حاصل، همان بینهایت است...
بینهایت به اضافه یک؛
به اضافه ده؛
به اضافه یک میلیون؛
به اضافه یک میلیارد و هر عدد دیگری؛
نتیجهاش یکسان خواهد بود.
⚠️به عبارت دیگر،
اثر یک با یک میلیارد در پیشگاه بینهایت برابر است!
🌱رفیق!
عبادتهای من و تو هم در برابر #خدا،
مثل این اعداد در مقابل بینهایت هست!!!
👈🏻فکر نکنیم اگر کار خوبی انجام میدهیم؛
چیزی به خدا اضافه کردیم؛
⛔️یا اگر عبادتش رو نکنیم،
چیزی از اون کم میشه!
نکته مهم اینکه هر چه قدر بیشتر عبادت کنی،
باید خودت رو کوچکتر ببینی.
چون عدد یک وقتی به بینهایت اضافه میشود
و میبیند اتفاقی نیفتاد،
گمان میبرد که اگر دو بشود، شاید تاثیری بگذارد،
و این خیال ادامه دارد تا اعداد بزرگتر...
🛎وقتی به یک میلیارد رسید؛
میفهمد که واقعا #هیچ است!!!
💢هر چه بزرگتر میشود و میبیند
اثری در بینهایت رخ نمیدهد،
به کوچکی خود و بزرگی او بیشتر پی میبرد!
✅در نتیجه اگر عبادتمون درست باشه؛
هر چه که بیشتر باشد؛
باید #فقر وجودی بیشتری در ما ایجاد کند...
💠#عبادت، یک تناسب معکوس است!
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا»
«كسي كه عمل صالحي بجا آورد نفعش برای خود او است
و هر كس بدی كند به خویشتن بدی كرده.»
سوره مبارکه #فصّلت، آیه46
#سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تسلیت
🌹طالبزاده یک عمّار بود
وفات نادر طالب زاده یک خسران بزرگ برای جریان اصیل انقلاب است.
نگاه عمیق او به حقیقت پوشالی آمریکا و صهیونیسم، و ارائه تصویری روشن از پشت صحنه واقعی دشمنان انقلاب اسلامی و ایجاد یک جبهه هوشمند در مقابل جریان فریبکار و غرب پرست داخلی، اوج هنروری این مرد عمّارمشرب بوده است. اندیشه توحید ناب، سلوک انقلابی و باورمندی به حاکمیت سیاسی اسلام و ولایت فقیه، و بهره گیری از زبان هنر در انعکاس ارزش های دینی و انقلابی، طالب زاده را به عمّاری تیزبین و جسور در میدان عظیم جنگ رسانه ای تبدیل ساخت و عیاری برای تشخیص انقلابی واقعی از انقلابی نماها و جریان استحاله شده داخلی قرار داده است.
فراخنای وجود و ژرفای اندیشه او در فروپاشی تمدّن فرعون مأبانه غرب و احیای تمدن اسلامی وعده داده شده از سوی مولا و مقتدایش امام خامنه ای بوده است.
بارالها، حشر او را با خمینی کبیر و یاران شهیدش قرار ده...
حوزه علمیه قم، شکریان آملی
#نادر_طالب_زاده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
◼️گرامیداشت هنرمند انقلابی
💠مرحوم استاد نادر طالبزاده در قم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️آقا نادر، طالب بود
✍️محمدجواد محمودی
✅آقا نادر؛ طالب بود.
طالب حقیقت،
او نشان داد برای یافتن حقیقت،
هیچ مانعی وجود ندارد حتی زندگی در آمریکا!
✅آقای طالبزاده؛ نادر بود.
نادر در شناخت تهاجم فرهنگی،
نادر در عرصه جنگ نرم،
او از نوادر عرصه شناخت
تفکر ایدئولوژیک #انقلاب_اسلامی بود!
💐#نادر_طالبزاده
هم اسمش با مسمّی بود؛
هم رسمش...
▪️خداحافظ رفیق آقا مرتضی▪️
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#یادداشت_رسیده
📌آیا پاسخهای آیت الله اعرافی در نشست خبری، اصحاب رسانه و مطبوعات را قانع کرده است؟
✍️ سیدمحمدحسین دریاباری
روزیکشنبه پنجم اردیبهشت آیت الله اعرافی نشستی با اصحاب رسانه استان قم برگزار کرد. در این نشست که شماری از همکاران وی درعرصههای خبر و فرهنگی حضور داشتند اصحاب رسانه ابتدا پرسشها و دیدگاههای خود را با ایشان در میان گذاشتند. اگرچه دقیقا روشن نبود که این نشست برای چه موضوعی است ولی این نشست نشست صمیمی اصحاب رسانه با مدیر حوزه علمیه قم نامیده شد وبرخی آن رانشست خبری عنوان کردند. در این نشست اصحاب رسانه با علم به این که این نشست نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه بود مطالبشان را با وی در میان گذاشتند. مهمترین موضوعاتی که همکاران مطبوعاتی ورسانه ای فهرست کردند به قرارزیر است : نارسایی هایی که حوزه علمیه در عرصه اطلاع رسانی دارد، زیرا حوزه هم رسانه مکتوب در اختیار دارد وهم رسانه در فضای مجازی که مهمترین آن خبرگزاری حوزه میباشد که با وجود چنین امکاناتی در تولید محتوا ضعیف اند حداقل انتظار آن است که حوزه علمیه باید رسانه های قم را به لحاظ مفاهیم دینی و اندیشهای تغذیه کند، نه رسانه های قم بلکه رسالت جهانی دارد. در حالی که خبرگزاری وسایررسانه های این نهاد عظیم علمی و فرهنگی و دینی در ابعاد مختلف نارساییهای فراوانی دارند و در عرصه خبر نیز با مشکلاتی مواجه است. شماری از دوستان موضوع حوزه انقلابی و انتظارات ازآن را مطرح کردهاند. حوزه انقلابی چه شاخص هایی باید داشته باشد ؟ یکی از موضوعاتی که مطرح گردید این بود که حوزه علمیه باید مطالب کارشناسی و کاربردی برای جامعه ارائه دهد. مباحث نظری شاید نتواند مشکلاتی از جامعه را حل کند. عدهای دیگر به مباحث هویت معنوی حوزه علمیه پرداختند و آن را در راس امور دانستند که حوزه علمیه هویت معنوی آن باید حفظ شود. جمعی از اصحاب رسانه موضوع آفتها را مطرح کردند که حوزه باید از آفت ها وآسیب ها مصون بماند و یکی از مهمترین آفت های احتمالی ورود و حضور حوزه علمیه در جناح بندی های سیاسی عنوان شده است که با آرمان های حوزه همخوانی ندارد. زیراحوزه باید رسالت خویش که تقویت بنیه دینی مردم است انجام دهد و پشتیبانی از جناح خاص با آرمان و نگاه کلی همخوانی ندارد. در نتیجه حوزه باید از گروه گرایی و جناح بندی های سیاسی فاصله یابد. شمار دیگری از دوستان موضوع فعالیت های فوقالعاده روحانیت در مقاطع حساس جامعه را مورد ارزیابی قرار داده و بر این باورند که طلاب حوزههای علمیه کارهای جهادی و دشواری انجام می دهد نباید گذاشت بعضی از موضع گیری های نامناسب وجهه حوزه علمیه را مخدوش کند آیت الله اعرافی مجموعه مطالب مطرح شده را گوش داده و حتی انتقاداتی که به شخص ایشان شده بود به برخی از آن ها پاسخ داد و ابراز امیدواری کرد که در جلسات بعدی بتواند به بخش دیگری از پرسش ها پاسخ دهد. به نظر نمی رسد پاسخ های آیت الله اعرافی اصحاب رسانه و مطبوعات را قانع کرده باشد. اوبه تاریخچه کارهایی پرداخت که شاید دریک یا دو دهه ی بعد تاثیر گذار باشد. بعید است صحبت ها و مطالب بیان شده ایت الله اعرافی بتواند آثار چندانی در زمان کوتاه داشته باشد در حالی که مشکلات جامعه الان به طور محسوس و ملموس دیده می شود.
چاپ شده درروزنامه گویه شماره 1929مورخ 6/2/1401
#رسانه
#آسیب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#دلنوشت
😔 ماهی که می رود..
✍️ آمنه شهبازی
روزها در پی هم میآیند و میروند و تو به قراری میاندیشی که در نهانخانه دلت رسوخ کرده است. بالاخره در نفسهای آخر شعبان، نَفَست به شماره میافتد. چشم به آسمان میدوزی. محبوب من! آیا چون منی را هم در مهمانیِ چون تویی بار هست؟ آه از این کوتهی اندیشه! لیس کمثله شیء. اذن دخولی میدهند و تو ناباورانه بر بساط کریمانهاش قدم مینهی. اما هنوز قرار نیافتهای! هنوز محصور عالم مادهای و در تسخیر زمان. به دلت وعده میدهی قرارمان شب قدر. ولی هر چه به قدر بیشتر نزدیک میشوی بی قرارتر..
..قدر میرسد اما تو همچون زائری که پس از سالها عشق و گداز و آرزو به پای ضریحی رسیده است تا از او بخواهد آنچه را میخواهد، مبهوت، فقط به نگاه ایستاده است و خواستهای درخواست نمیکند..
قدر آمد و تو بیقرارتر از همیشهای و شگفت آنجاست که ازمحبوب بیقراری طلب میکنی! معشوق من! این تو بودی که مرا بی قرار خودت کردی. اقرار میکنم که جز در آغوش خودت قرار نخواهم یافت؛ به این مقرّ بیمقدار قربت را مقرر فرما. از تو خواستهام مرا در آتش بیقراری و شوق قربت بسوزانی تا وصل شرینتر شود.
مگر نه این است که شب قدر پیمودن ره ۸۰ ساله دریک شب است اینک به شهیدان راهت میاندیشم. کسانی را میمانند که به درک شب قدر رسیدهاند. طوبی لهم و حسن مآب؛ چگونه متاعشان را خریدنی کردند...
خدای من! اینک که ماه تو در حال پیوستن به توست دستم از توشه تهی و پشتم از کِشته شکسته. چگونه است حال آنکه حلاوتِ با تو بودن چشیده است؟ بعد از آن چه چیزی کامش را شیرین خواهد ساخت؟ بعد از آن چه جای عقاب؟ فراق تو بزرگترین عذابش خواهد بود او را در این عذاب جانکاه نپسند وبه خود پیوند...
یا ارحم الراحمین! در کدام مهمانی، میزبان به مهمانی کردن میآید؟ چقدر دلبرانه از بندهات دل بردی! و بی جهت نیست که تو دلدار شدی و آن بی چاره بی دل. چگونه بی دل شده به اغیار دل دهد؟ او را در وحشت این غربتکده تنها نپسند. به فقر و مسکنتش رحم نما ای آنکه در خزانه کرمش هرگز نقصی پدید نمیآید. لله خزائن السموات و الارض..
من از عشق تو بی خوابم
من از شوق تو بی تابم
من آن مخلوق طمّاعم
که ما را از تو میخواهم
تو را بر عصمت پاکان
تو را بر عشق ناکامان
تو را بر عزّ خوش نامان
مرا اذنی ده ای جانان
که دیده است که صید عاشق صیاد شود
جامه درد جان بدهد یکسره فریاد شود
«ما از تو به غیر تو نداریم تمنای دگر»
بی دلِ دلدار را، صبح دگر نیست که فردای دگر
با نگهت به نشود طالب تبدار تو
با نگه افسون کنی یوسف بازار من
بی سر و سامان شدیم، زار و پریشان شدیم
آنکه رسیده است گو، از چه پریشان شدیم
#عید_فطر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN