هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
⭕️الف لام تحریف/۶⭕️
🔹تحریف عجیب هدایتالله بهبودی در کتاب الف لام خمینی: امام به شرط عدم دخالت بیگانگان مخالفتی با لوایح ششگانه نداشت
◀️نویسنده الف لام خمینی در مواردی خود به #تحریف اندیشههای سیاسی امام پرداخته و در برخی موارد دیگر تحریفات دیگران را بازگو کرده است. به طور مثال او به صراحت آورده است که :
« آیتالله خمینی مخالفتی با اجرای #مواد_ششگانه، در صورتی که به دور از دخالت بیگانگان طراحی شده باشد، نداشت.»
ولی به این تحریف آشکار اشکالاتی وارد است:
🔹۱. حدود پنجاه سال از آن واقعه میگذرد و هیچکدام از تاریخنگاران چنین ادعایی نکردهاند. آقای #بهبودی به چه سند معتبری دست پیدا کرده که این ادعا را دارد؟
🔸۲. اسناد و آثار برجا مانده نشان میدهد که امام قدس سره مواد ششگانه شاه را به صورت مطلق مباین موازین عدل و عقل و فقه و شرع اسلامی میدانستند. ایشان در پاسخ پرسشی پیرامون اصلاحات ارضی که یکی از مواد ششگانه بود، اعلام کرده است:
«آنچه به اسم قانون اصلاحات ارضی در صدد اجرای آن هستند مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است....»
ایشان مخالفت خود را در هر فرصتی که دست میداد ابراز میکردند.
🔹۳. امام قدس سره بند امکان تحلیف به سایر کتب ادیان را پوششی برای دستبرد به قانون اساسی میدانستند و از این جهت نیز با این طرح مخالفت داشتند.
🔸۴. به #فتوای_امام قدس سره بهرهگیری مردم از اقدامات و کارهای عام المنفعه و به ظاهر مذهبی و مردمی حاکمان جائر بدون اجازه #حاکم_شرع جایز نیست. در نتیجه نقل آقای بهبودی در الف لام خمینی مخالف فتوای صریح امام قدس سره نیز هست.
⁉️سؤالی که در اینجا مطرح است اینکه آقای بهبودی از آوردن این تحریف تاریخی چه نیتی داشته است؟ آیا میخواسته به صورت غیرمستقیم جانب #نهضت_آزادی و #جبهه_ملی را بگیرد و امام را به #زیست_مشترک با آنان متهم کنند؟ چراکه این طیف بودند که با شعار اصلاحات «آری-دیکتاتوری نه» اصلاحات نمایشی شاه را در آن زمان به رسمیت شناختند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از روزنه
#جوابیه
باز هم #سکولارهای_حوزوی و جنجالنوشتهای بیمایه
🔻🔻🔻
روز گذشته به مناسبت ارتحال عالم جلیل القدر #آیتالله_بروجردی یادداشتی در کانال روزنه منتشر شد که مثل همیشه به مذاق برخی #سکولارهای_حوزوی به ویژه #نوشریعتمداریها خوش نیامد و در گروه های خود به تفصیل علیه آن سخن به میان آوردند.
در این میان #شبهنقدی هم در برخی محافل دست به دست شد که گرچه موازین #نقد_علمی را نداشت ولی اغلاط تاریخی آن قابل بررسی است:
۱. اتفاقی که در قضیه اصلاح حوزه اتفاق افتاد و برخی اعضای هیئت اصلاح را رنجاند و روزنه به آن اشاره کرد؛ سعایت برخی اطرافیان و نفوذیهای بیت آیتالله بروجردی رحمه الله بود آنان به هیئت اصلاح تهمت زده بودند که اینان به دنبال تکثر و تضعیف مرجعیتاند (موانع نوگرایی در حوزه علمیه قم در زمان زعامت آیتالله بروجردی، سروری، رسول جعفریان، صص۴۶-۴۷، به نقل از دوانی،مفاخر اسلام ج۱۲ ص۱۹)
و از آنجا که مبنای آیتالله بروجردی حفظ قدرت مرکزی مرجعیت بود متأسفانه آن سعایت کارگر افتاد و روند #اصلاح متوقف شد.
نکته حاشیه اینکه نوشته ناقد در این زمینه خالی از طعن و کنایه به امام و شیخ مرتضی حائری نبود. از آنجا که طعن و کنایه بیجا ریشه در بیماریهای معنوی دارد و قابل پاسخگویی نیست از کنار آن عبور میکنیم؛ « في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا »
۲. آیت الله بروجردی اسن و از نظر حوزوی اقدم از مراجع ثلاث بوده٬ بعنوان نمونه آیت الله خوانساری شاگرد آیت الله بروجردی بوده اند. لذا آقای شریعتمداری که قبل از ورود به قم در تبریز رساله چاپ کرده بود٬ علی رغم مرجعیت بالفعل دو طبقه قبل از خود٬ بدین امر مبادرت کرد که خلاف سیره سلف صالح و خصوصا آیت الله بروجردی در #مرجعیت_گریزی بود.
۳. در یادداشت روزنه آمده بود که امام قدس سره در زمان مرجعیت آیتالله بروجردی رحمهالله بعد از زعیم؛ #شلوغترین_درس_خارج را داشتند که این صحبت مستند به اسناد تاریخی است. جالب اینجاست که این نکته از دید مأموران پهلوی هم مخفی نمانده به گونهای که رئیس دایره امنیت و مذاهب سرهنگ قلقسه در گزارش مورخ ۲۲ اسفند ۱۳۳۵ ؛ پس از حضور یک ماهه در شهر قم تعداد شاگردان امام خمینی قدس سره را حدود ۵۰۰ نفر عنوان کرد که پرشاگردترین درس پس از آیتالله بروجردی محسوب میشد. (نهضت امام خمینی٬ ج۱ ص۱۲۳۶-۱۲۳۷ سند۸و۹)
امام با چنین موقعیتی٬ پنج سال بعد و در روزهای پس از ارتحال زعیم قم٬ نه تنها گامی در جهت مرجعیت خود برنداشت٬ بلکه اطرافیان را نیز از اقدام به نفع خود منع نمود.(بنگرید به خاطرات شهید محلاتی)
۴. بر خلاف میل پروژه تحریفی #سکولارهای_حوزوی، آیتالله بروجردی معتقد به ولایت فقیه و کاملا مبارز و انقلابی بود و علت اصلی حمایت امام از مرجعیت عامه ایشان هم همین بود. (نهضت امام٬ ج۱، ص۱۰۹)
۵. آیتالله بروجردی در کلمات خود اظهار میداشت که «من هرگز در قبال خلافکاریها و قانونشکنیهای دستگاه حاکمه ساکت نمینشینم» و علت دستگیری ایشان در مرز خسروی نیز نامهای بود که ایشان از آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی و مرحوم نائینی گرفته بود نامهای که هدف از دریافت آن #تحریک_عشایر به قیام علیه حکومت پهلوی بود.(سلوک سیاسی آیتالله بروجردی، علی نقی ذبیحزاده، ج۱۲، ص۱۷. به نقل از: علوي طباطبائي، خاطرات زندگاني آيت الله بروجردي، تهران، اطلاعات. ۱۳۴۱)
علی رغم درج این گزاره تاریخی در منابع معتبر٬ حال آقای ناقد چگونه از دریافت منبع ناتوان بوده مطلب دیگری است.
۶. نکتهای که ناقد از آن غفلت(شاید هم تغافل) نموده این نکته است که آیتالله بروجردی با تمام این اوصاف به واسطه سمپاشی اطرافیان و #نفوذیهای_بیت و کارشکنی های مختلف٬ شرایط اجتماعی و سیاسی را برای #قیام مهیا ندید و عملا نتوانست در مسیر اندیشه عمیق سیاسی خویش گام بردارد٬ و صحنه مبارزه را به گونهای دیگر دید و کلمات دقیق امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز ناظر به همین مطلب بوده است.
۷. بنابراین آیتالله بروجردی هیچگاه آنگونه که این آقایانِ سکولار میخواهند، غیرانقلابی نبوده و مبانی متقن فقهی ایشان نیز این اجازه را به آن عالم پایبند به موازین نمیدهد چراکه علمای اصیل و برجسته تشیع همواره از ائمه خود علیهمالسلام اجمعین مشق #مبارزه_با_طاغوت را آموختهاند و با وجود تفاوتها روشی و منشی همگی در این مسیر فداکاریها نمودهاند.
نکته پایانی اینکه این بزرگوار که علی الظاهر در کسوت سخنگوی نوشریعتمداریها٬ دست به قلم شده٬ باید پاسخ دهد که سردمداران این جریان چرا بر خلاف سیره سلف صالح٬ به #رسالهنویسی و #مرجع_سازی روی آورده اند؟ چرا بر خلاف سیره زعیم سابق تشیع حضرت آیتالله بروجردی به دنبال تکثر و #تضعیف_مرجعیت اند؟ و چرا سعی دارند آن #زعیم_مبارز و #تحولخواه را همچون خود و هممشربانشان سکولار بنمایانند؟ آیا آخرت را فراموش کردهاند؟
@rozaneebefarda
🔻 سالک در گفت وگو با «حوزه» :
⭕️ اقتصاد اسلامی در حوزه های علمیه تدریس شود
⭕️ برای رونق تولید طرح دو فوریتی به مجلس ارائه خواهد شد
🔹حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به موضوع نامگذاری سال 98 و اهمیت رونق تولید و نقش حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون برای تحقق این شعار، اظهار کرد: در شرایط کنونی، حوزه های علمیه تشیع باید پاسخ گوی تمام نیازها باشند.
🔹 به عنوان نمونه امروز مسائل اطلاعاتی و امنیتی، مسائل اقتصاد بین المللی و اقتصاد کاپتالیسمی مطرح است و در عین حال برتری اقتصاد اسلامی بر اقتصاد شرق و غرب مطرح می باشد.
🔹 با توجه به شعار رونق تولید که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرمودند و همان گونه که می دانیم محور رشد تولید ملی، اقتصاد است، اما همین اقتصاد نیازمند یک فرهنگ اسلامی است و در حوزه های علمیه باید این مسئله تدریس و تدوین شود و از منبع قرآنی استفاده گردد و اجتهاد در آن باشد و جامعه را در مسیر صحیح رشد تولید ملی و رونق تولید از حیث مبانی ارزشی و دینی قرار داده و این از رسالت های حوزه های علمیه است.
🔹 به همان اندازه که بحث هایی مانند نماز، روزه، خمس و زکات اهمیت دارد، مسائل پولی، اقتصادی و منابع ارزی نیز اهمیت دارند و به طور حتم ما مبانی فقهی قوی برای این مسائل داریم، اما باید این امور کشف شود و در اختیار مجریان امر قرار گیرد.
✳️متن کامل مصاحبه: 👇
http://hawzahnews.com/detail/News/486766
ارسال شده از سروش:
ارسال شده از سروش+:
#هشتگ
✍من جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِه
📝خاطره دکتر علی حائری شیرازی(فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر
🔸مدتی بعد از آنکه پدر امامت جمعه را رها کردند، در قم رحل اقامت گزیدند. متاسفانه بعضاً هم تنها بودند! گاه گداری من و بچه ها سری می زدیم ...
به واسطه ی بیماری ای که داشتند رژیم غذایی سختی هم به توصیه اطبای اسلامی گرفته بودند و مثلاً بین گوشتها فقط مجاز به خوردن شکمبه گوسفند بودند بلکه مداومت به آن مانند یک دارو .
خب شکمبه ها را هم به جهت ارزان تر شدن و هم به جهت تمایل شخصیشان، پاک نکرده می گرفتند و خودشان پاک می کردند. از نیمه های شب چند ساعتی به حمام زیر زمین میرفتند و آنها رو خوبِ خوب تمیز می کردند و بار می گذاشتند و صبح، چنانچه همچو منی مهمانشان بود، با هم می خوردیم ...
🔸در این ایام، اموراتشان هم نوعاً از سخنرانی هایی که دعوت می شدند می گذشت. پاکت سخنرانی را هم در جیب بالای قبایشان می گذاشتند. من هم به رسم فضولی، بعضاً پاکت را چک می کردم تا ببینم وسعت دخل و خرج به چه میزان است؟
این بار در پاکت فقط یک تراول پنجاهی بود و میبایست تا سخنرانی بعدی با همین مبلغ مدیریت میکردیم..بماند
🔸یک روز صبح گفتند: فردا کمیسیون خبرگان دارم و می خواهم یک حمام اساسی بروم. تو هم میای؟! اول استقبال نکردم ...
بعد ادامه دادند، در یکی از کوچه های فرعی گذر خان، یک حمام عمومی قدیمی هست. قبلاً یکبار تنهایی رفتم؛ خوب دَم می شود، دلاک کار بلدی هم دارد. احساس کردم تنهایی سختشان است که بروند؛ پذیرفتم همراهیشان کنم.
بقچه ای از حوله، لباس و صابون فله ای با خود بردیم. وقتی وارد شدیم، روی در نوشته بود: «هزینه هر نفر دو هزار و پانصد تومان». پیش قدم شدم و حساب کردم.
پدر راست می گفت. آنچنان حمام دم داشت که گویی به سونای بخار رفته ایم. دلاک پیرِ کار بلد هم روی هر نفر قریب نیم ساعت تا سه ربع ساعت وقت می گذاشت! حمام خیلی خیلی خوبی بود. آدم واقعاً احساس سبکی و نشاط میکرد.
🔸در وقت خارج شدن، دم در به من گفتند انعام دلاک را حساب کردی؟ گفتم نه! گفتند: صدایش کن. پیرمرد را صدا کردم آمد. پدر دست در جیب کرد و همان پاکت تراول پنجاهی را به او داد! او تراول را گرفت، بوسید، بر چشم گذاشت و نگاهی به بالا کرد و رفت. من هاج و واج و متعجب به پدر نگاه می کردم. گفتم زیاد ندادید؟ گفتند نه! بعد مکث کردند و گفتند: مگر چقدر بود؟ گفتم پنجاه تومان؛ و این هر آنچه بود که در پاکت داشتید!
نگاهی تیز و تند کردند. پنج یا پنجاه؟ پنجاه!!
نچ ریزی گفتند و برگشتند بسمت حمام. چند قدم نرفته، توقف کردند، برگشتند نگاهی به بالا کردند، بعد به سمت من آمدند. گفتند: «دیگه امیدوار شده، نمیشه کاریش کرد، بریم»
🔸وارد گذر خان شدیم به فکر مخارج تا شب بودم. هنوز چند دقیقه ای نگذشته بود که کسی از حجره ای با لهجه غلیظ اصفهانی بلند داد زد: «حَجا آقا! حجا آقا! خودش را دوان دوان بما رساند و رو به من کرد و گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» گفتم: بله. گفت: «حاج آقا یه دقه صبر کنید»! رفت و از میز دکان، پاکتی آورد و به پدر داد.
پدر با نگاهی تند گفت: «من وجوهات نمی گیرم!»
گفت: «وجوهات نیست، نذر است».
گفتند: «نذر؟»
گفت: «دیروز برای باری که داشتم در گمرک مرز اشکالی پیش آمد. شما همان موقع در شبکه قرآن مشغول صحبت بودید. مال، خراب شدنی بود. نگاهی به بالا کردم که اگر مشکل همین الان حل شود، مبلغی را به شما بدهم. همان موقع، حل شد و شما امروز از این جا رد شدید!!»
پدر متبسم شد. رو به من کرد پاکت را بگیر. گرفتم. خداحافظی کردیم و راه افتادیم.
🔸در حین حرکت، آرام در گوشم گفتند: «بشمارش!! »
من هم شمردم. ده تا تراول پنجاه هزار تومانی بود.
بعد بدون آنکه چیزی بگویم، در گوشم گفتند: «ده تا بود؟!» بعد این آیه را خواندند: «مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا»...
نگاهی به بالا کردند و گفتند: «خدا بی حساب می دهد. به هرکه اهل حساب کتاب باشد با نشانه می دهد که بفهمی مال اوست نه دیگری. آنرا در جیبت بگذار تا به اهلش بدهیم»
🆔 @snn_ir
#بحث_داغ
🎭 تصویر وارونه از روحانیت در تلویزیون!
🔴 درحالی که رسانه های معاند روحانیت متعهد را هدف تیر خود قرار میدهند، #رسانه_ملی نه تنها در فیلم هایش تلاشی برای معرفی صحیح این قشر به مردم نمیکند بلکه خود نیز در معرفی وارونه #روحانیت بی تاثیر نیست .
🔴 چه دانشمندان و مجاهدان و خادمانی که در بین روحانیت بوده و هستند که می شد در رسانه ملی به تصویر کشیده شوند و نشدند اما به جای آن چهره ای از روحانیت در فیلم ها به تصویر کشیده شده است که نماد بدبختی و تحجر و نفاق اند./خبرگزاری حوزه
نظر شما چیست؟
🎬 دیدگاههای خود را در گروه مباحثات انقلابی با طلاب و فضلای انقلابی مطرح کنید 👇
http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3
هدایت شده از روزنه
#آیتالله_بروجردی: خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
#مرجعیت_گریزی آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ #کسب_مقام و #ریاست باشد که #ضرر می کند.
استاد ما مرحوم #آیتالله_بروجردی رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا #مرجع_مطلق بود٬ در درس به ما فرمود:
🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در #سفاهتش تردید نکنید.
🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
(حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵)
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی٬ از تمهید هیچ مقدمه ای فروگذار نکرده اند!
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
برخی سران تشکل نوپدید #نشست_اساتید که داعیه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش پاسخ دهند. هرچند این چالش متوجه همه طیف های فکری حوزوی است.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#آیتالله_بروجردی: امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن!
پرهیز از #تضعیف_مرجعیت و #تقویت_علمدار_شیعه؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند:
در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند.
یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند:
🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ #تفرقه در امت نیانداز!
با خدا زندگی کردن همین است.
🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند:
🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز #مرجع_شیعه آیت الله العظمی اصفهانی است٬ #راضی نیستم.
برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰.
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند.
امروز #علمدار_شیعه کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه #آیتالله_بروجردی نیست؟؟!
تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که #دعوت_به_خود و #تمهید_مقدمات_مرجعیت نه تنها مؤثر نیست که #اثر_عکس دارد!
حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست.
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
پایه گذاران برخی تشکل های نوپدید حوزوی که داعیه دست اندازی در عرصه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش ها پاسخ دهند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دیدن این فیلم به افرادی که مشکل قلبی دارند توصیه نمیشود!!
🔹 خدایا سیل و زلزله و بلایای طبیعی را ملت تحمل میکنند تو فقط بلای غیرطبیعی که بر سر این ملت آمده است را مرتفع بنما!!
🔸 قرار بود برجام در سایه اعتماد به کدخدا چون ابر بهاری همه مشکلات را حل کند ولی با گذشت 6 سال جز بدبختی برای کشور حاصلی نداشت خداوند با ابر بهاری بسیاری از وعدههای روحانی را عملی کرد!
1⃣ مساله خشکی دریاچه ارومیه
2⃣ تالاب گاو خونی و زاینده رود
3⃣ هور العظیم و همه سدها و رودخانه ها پر از آب شدند
4⃣ جنگ آب میان استان ها خاتمه یافت
5⃣ مشکل استعفای نمایندگان اصفهان
هم خاتمه یافت
6⃣ دعوای خوزستان و اصفهان و شهر کرد و یزد هم تمام شد
7⃣ مساله ریزگردها هم تمام شد
💠 اگر دولت تدبیری داشت مشکل سیل هم به وجود نمی آمد و هیچ یک از هم وطنانمان جان خود را از دست نمیدادند
✅ eitaa.com/sharehnews
هدایت شده از اکبر ابدالی
👌 بهترین راه کمک به سیل زدگان از طریق حاکم اسلامی و امام جامعه است
👉 http://www.leader.ir/fa/monies
🔹4 هزار پک لوازم خانگی و 4 هزار راس دام، هدیه رهبر معظم انقلاب به سیل زدگان گلستانی است که تا روز مبعث و با هماهنگی استانداری به خسارت دیدگان اهدا خواهد شد.
🆔 @mashgh626
هدایت شده از قاسم روانبخش
خداوند به جای کدخدا مشکلات لاینحل دولت روحانی را حل کرد
قرار بود برجام در سایه اعتماد به کدخدا چون ابر بهاری همه مشکلات را حل کند ولی با گذشت 6 سال جز بدبختی برای کشور حاصلی نداشت خداوند با ابر بهاری بسیاری از مشکلات را حل کرد مساله خشکی دریاچه ارومیه، تالاب گاو خونی و زاینده رود، هور العظیم و همه سدها و رودخانه ها پر از آب شدند و جنگ آب میان استان ها خاتمه یافت و مشکل استعفای نمایندگان اصفهان هم خاتمه یافت دعوای خوزستان و اصفهان و شهر کرد و یزد هم تمام شد مساله ریزگردها هم تمام شد اگر دولت تدبیری داشت مشکل سیل هم به وجود نمی آمد
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
💠از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنید
من با تمام قوا در خدمت شما که خدمت به اسلام است این چند روز آخر عمر را می گذرانم و از ملت انتظار آن دارم که با تمام قوا از اسلام و جمهوری اسلامی پاسداری کنند. من از دولت ها می خواهم که بدون وحشت از غرب و شرق، با استقلال و فکر و اراده، باقیمانده رژیم طاغوتی را که آثارش در تمام شوون کشور ریشه دارد پاکسازی کنند.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ، جلد ۵ ، صفحه ۲۳۴
👈 اعلامیه امام خمینی در رابطه با رفراندم جمهوری اسلامی
🗓مورخ: ۱۳۵۸/۰۱/۱۲
👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره)
@Sahifeh_noor