روزنه
#بازتاب @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اشاره بعد از انتشار یادداشت روزنه با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای تشی
#جوابیه
باز هم #سکولارهای_حوزوی و جنجالنوشتهای بیمایه
🔻🔻🔻
روز گذشته به مناسبت ارتحال عالم جلیل القدر #آیتالله_بروجردی یادداشتی در کانال روزنه منتشر شد که مثل همیشه به مذاق برخی #سکولارهای_حوزوی به ویژه #نوشریعتمداریها خوش نیامد و در گروه های خود به تفصیل علیه آن سخن به میان آوردند.
در این میان #شبهنقدی هم در برخی محافل دست به دست شد که گرچه موازین #نقد_علمی را نداشت ولی اغلاط تاریخی آن قابل بررسی است:
۱. اتفاقی که در قضیه اصلاح حوزه اتفاق افتاد و برخی اعضای هیئت اصلاح را رنجاند و روزنه به آن اشاره کرد؛ سعایت برخی اطرافیان و نفوذیهای بیت آیتالله بروجردی رحمه الله بود آنان به هیئت اصلاح تهمت زده بودند که اینان به دنبال تکثر و تضعیف مرجعیتاند (موانع نوگرایی در حوزه علمیه قم در زمان زعامت آیتالله بروجردی، سروری، رسول جعفریان، صص۴۶-۴۷، به نقل از دوانی،مفاخر اسلام ج۱۲ ص۱۹)
و از آنجا که مبنای آیتالله بروجردی حفظ قدرت مرکزی مرجعیت بود متأسفانه آن سعایت کارگر افتاد و روند #اصلاح متوقف شد.
نکته حاشیه اینکه نوشته ناقد در این زمینه خالی از طعن و کنایه به امام و شیخ مرتضی حائری نبود. از آنجا که طعن و کنایه بیجا ریشه در بیماریهای معنوی دارد و قابل پاسخگویی نیست از کنار آن عبور میکنیم؛ « في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا »
۲. آیت الله بروجردی اسن و از نظر حوزوی اقدم از مراجع ثلاث بوده٬ بعنوان نمونه آیت الله خوانساری شاگرد آیت الله بروجردی بوده اند. لذا آقای شریعتمداری که قبل از ورود به قم در تبریز رساله چاپ کرده بود٬ علی رغم مرجعیت بالفعل دو طبقه قبل از خود٬ بدین امر مبادرت کرد که خلاف سیره سلف صالح و خصوصا آیت الله بروجردی در #مرجعیت_گریزی بود.
۳. در یادداشت روزنه آمده بود که امام قدس سره در زمان مرجعیت آیتالله بروجردی رحمهالله بعد از زعیم؛ #شلوغترین_درس_خارج را داشتند که این صحبت مستند به اسناد تاریخی است. جالب اینجاست که این نکته از دید مأموران پهلوی هم مخفی نمانده به گونهای که رئیس دایره امنیت و مذاهب سرهنگ قلقسه در گزارش مورخ ۲۲ اسفند ۱۳۳۵ ؛ پس از حضور یک ماهه در شهر قم تعداد شاگردان امام خمینی قدس سره را حدود ۵۰۰ نفر عنوان کرد که پرشاگردترین درس پس از آیتالله بروجردی محسوب میشد. (نهضت امام خمینی٬ ج۱ ص۱۲۳۶-۱۲۳۷ سند۸و۹)
امام با چنین موقعیتی٬ پنج سال بعد و در روزهای پس از ارتحال زعیم قم٬ نه تنها گامی در جهت مرجعیت خود برنداشت٬ بلکه اطرافیان را نیز از اقدام به نفع خود منع نمود.(بنگرید به خاطرات شهید محلاتی)
۴. بر خلاف میل پروژه تحریفی #سکولارهای_حوزوی، آیتالله بروجردی معتقد به ولایت فقیه و کاملا مبارز و انقلابی بود و علت اصلی حمایت امام از مرجعیت عامه ایشان هم همین بود. (نهضت امام٬ ج۱، ص۱۰۹)
۵. آیتالله بروجردی در کلمات خود اظهار میداشت که «من هرگز در قبال خلافکاریها و قانونشکنیهای دستگاه حاکمه ساکت نمینشینم» و علت دستگیری ایشان در مرز خسروی نیز نامهای بود که ایشان از آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی و مرحوم نائینی گرفته بود نامهای که هدف از دریافت آن #تحریک_عشایر به قیام علیه حکومت پهلوی بود.(سلوک سیاسی آیتالله بروجردی، علی نقی ذبیحزاده، ج۱۲، ص۱۷. به نقل از: علوي طباطبائي، خاطرات زندگاني آيت الله بروجردي، تهران، اطلاعات. ۱۳۴۱)
علی رغم درج این گزاره تاریخی در منابع معتبر٬ حال آقای ناقد چگونه از دریافت منبع ناتوان بوده مطلب دیگری است.
۶. نکتهای که ناقد از آن غفلت(شاید هم تغافل) نموده این نکته است که آیتالله بروجردی با تمام این اوصاف به واسطه سمپاشی اطرافیان و #نفوذیهای_بیت و کارشکنی های مختلف٬ شرایط اجتماعی و سیاسی را برای #قیام مهیا ندید و عملا نتوانست در مسیر اندیشه عمیق سیاسی خویش گام بردارد٬ و صحنه مبارزه را به گونهای دیگر دید و کلمات دقیق امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز ناظر به همین مطلب بوده است.
۷. بنابراین آیتالله بروجردی هیچگاه آنگونه که این آقایانِ سکولار میخواهند، غیرانقلابی نبوده و مبانی متقن فقهی ایشان نیز این اجازه را به آن عالم پایبند به موازین نمیدهد چراکه علمای اصیل و برجسته تشیع همواره از ائمه خود علیهمالسلام اجمعین مشق #مبارزه_با_طاغوت را آموختهاند و با وجود تفاوتها روشی و منشی همگی در این مسیر فداکاریها نمودهاند.
نکته پایانی اینکه این بزرگوار که علی الظاهر در کسوت سخنگوی نوشریعتمداریها٬ دست به قلم شده٬ باید پاسخ دهد که سردمداران این جریان چرا بر خلاف سیره سلف صالح٬ به #رسالهنویسی و #مرجع_سازی روی آورده اند؟ چرا بر خلاف سیره زعیم سابق تشیع حضرت آیتالله بروجردی به دنبال تکثر و #تضعیف_مرجعیت اند؟ و چرا سعی دارند آن #زعیم_مبارز و #تحولخواه را همچون خود و هممشربانشان سکولار بنمایانند؟ آیا آخرت را فراموش کردهاند؟
@rozaneebefarda
#آیتالله_بروجردی: خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
#مرجعیت_گریزی آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ #کسب_مقام و #ریاست باشد که #ضرر می کند.
استاد ما مرحوم #آیتالله_بروجردی رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا #مرجع_مطلق بود٬ در درس به ما فرمود:
🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در #سفاهتش تردید نکنید.
🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین #تمهید و مقدمه ای نکرده بودم.
(حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵)
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی٬ از تمهید هیچ مقدمه ای فروگذار نکرده اند!
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
برخی سران تشکل نوپدید #نشست_اساتید که داعیه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش پاسخ دهند. هرچند این چالش متوجه همه طیف های فکری حوزوی است.
@rozaneebefarda
#آیتالله_بروجردی: امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن!
پرهیز از #تضعیف_مرجعیت و #تقویت_علمدار_شیعه؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند:
در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند.
یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند:
🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز #علمدار_شیعه٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ #تفرقه در امت نیانداز!
با خدا زندگی کردن همین است.
🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند:
🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز #مرجع_شیعه آیت الله العظمی اصفهانی است٬ #راضی نیستم.
برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰.
🔶حاشیه
امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند.
امروز #علمدار_شیعه کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه #آیتالله_بروجردی نیست؟؟!
تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که #دعوت_به_خود و #تمهید_مقدمات_مرجعیت نه تنها مؤثر نیست که #اثر_عکس دارد!
حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست.
تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است.
آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟!
پایه گذاران برخی تشکل های نوپدید حوزوی که داعیه دست اندازی در عرصه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش ها پاسخ دهند.
@rozaneebefarda
بازنشر اظهارنظرهای کریمانه برخی از فضلای جوان عضو گروه واتساپی #شمیم_فقاهت پیرامون مطالب و هیئت تحریریه #روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره:
این اظهارنظرها در پی انتشار دو یادداشت مربوط به آیت الله بروجردی و جوابیه مربوط به نقد یکی از اعضای گروه شمیم فقاهت٬ در #غیاب همه ادمین های روزنه ابراز شده است.
به منظور اطلاع مخاطبان فرهیخته کانال٬ عین متن برخی از پیامهای انتقادی که از طریق برخی اعضای گروه مزبور برای روزنه ارسال شده٬ را بازنشر می کنیم. مثل همیشه٬ #قضاوت با مخاطبان محترم.
جز دو مورد٬ اسامی باقی اظهارنظر کنندگان برای مراعات جهات اخلاقی درج نشده است.
نظرات را در ذیل بخوانید:
۱) این نوشتار, یادی از مرحوم بروجردی نبود, بیشتر تعریض به نشست بود. اون هم به شکلی نادرست.
۲) صاحب این کانال روزنه را باید اسم کانال را بگذارد:
« همه حوزه سکولار و ضدانقلاب اند بجز خودم »
یا
« مرگ بر حوزه بجز خودم »
یا
«لعنت بر همه -بخصوص بخصوص بر نشستِ اَه» و یا چیزی شبیه این اسامی
تا خیالش راحت شود.
۳) این روند اختصاصی به کانال روزنه ندارد. به طور کلی یک سری کانال ها در فضای مجازی هستند که ادمین هاشون با هم ارتباط دارند و همه عالم و آدم غیر خودشون رو کافر و مشرک و ضد انقلاب و سکولار و عوضی میدونن و از صبح تا شب به همه عالم و آدم غیر خودشون فحش میدن و همه شون هم خودشون رو معیار انقلاب و اسلام میدونن. مثل کانال روزنه، خانه طلاب جوان، طلبه عصر انقلاب، مطالعات حوزوی و ...
دقیقا در جهت عکس منویات حضرت آقا و حضرت امام حرکت میکنند و از صبح تا شب هم دم از آقا و امام میزنند.
۴) [احمد نجمی: مدیر سایت مباحثات]: همین کانال روزنه سر یک قضیه ای حتی مرکز خدمات رو متهم کرد به اینکه داره برای انگلیس جاسوسی میکنه.
۵) [مهدی رهنما؛ مدیر موسسه فقهی امام کاظم(ع) و مدیر گروه شمیم فقاهت]: بابت تیتر جهت دار و توهین آمیز مطلب[=جوابیه روزنه به نقد مندرج در شمیم فقاهت] از آقای توکلی[ظاهرا نویسنده نقد] عذرخواهم.
ظاهرا مطلب گروه به ادمین کانال روزنه منتقل شده و در مقام پاسخ برآمده اند
اصل پاسخ و نقد بسیار مطلوب است,اما ادبیات تند و توهین آمیزش مایه شرمندگی است.
۶)[یکی دیگر از ادمین های شمیم فقاهت]: سرتاسرش بد و بیراه و توهینه
کسی که به صحت مطالبش ایمان داشته باشه نیازی به توهین و بد و بیراه نداره مگر از همون باب مرض معنوی که خود نویسنده گفته
۷) این عبارات فقط مواضعی است که رسماً در رسانهها منتشر میکنند اما واقعیتهای غیر قابل انتشار عمومی، بسیار تکفیریتر از این مواضع است که در صورت تمایل به امتحان و کسب تجربه، میتوانید با دو کلام بحث با یکی از این جماعت (مثل ادمین کانال مربوطه) به یقین برسید.
🔶حاشیه روزنه
۱) اظهارنظر منفی در #غیاب یک فرد یا افراد٬ آنهم در یک گروه مجازی نخبگانی ۱۵۰ نفره (فضای عمومی)٬ اخلاقی٬ ایمانی و انسانی نیست؛ خاصه آنکه مطالب #خلاف_واقع_قطعی نسبت داده شود که ممکن است موجب #هتک_حیثیت و #ذهنیت_سازی گردد.
۲) یادداشت نخست مورد بحث٬ دقیقا روایت سیره قطعیه زعیم عظیم الشأن قم بود که البته مرور مقایسه ای آن با سیره برخی افراد و جریان ها نشان از فاصله آنها دارد که ایراد به آن جماعت وارد است نه کسی که به آسیب خطیر مرجع سازی اشاره کرده!
۳) نسبت دادن لعن و مرگ فرستادن به حوزه مقدسه٬ یا سکولار خواندن کلیت این نهاد مقدس٬ تهمتی نابخشودنی است.
آنچه مورد مدعای تحریریه روزنه بوده و هست آنکه اولا خطر #سکولاریسم به شدت حوزه را تهدید می کند و قابل انکار نیست اما سکولاریسم فی الحوزه غیر از سکولار پنداشتن کل حوزه است! این مطلب واضح تا کنون بارها مورد مغلطه قرار گرفته.
مدعای دیگر آنکه همه بزرگان عرصه فقاهت٬ اهل مبارزه با طاغوت بوده و حکومت دینی آرمان شان بوده؛ این یعنی که افراد متوسط العلم قائل به جدایی دین و سیاست٬ دقیقا مورد نقد روزنه اند!
۴) «کافر و مشرک و ضد انقلاب و سکولار و عوضی دانستن همه عالم و آدم» ایضا تهمت است که انشالله گوینده در محکمه عدل الهی اثباتش خواهند کرد!
انشالله ادمین ها و تحریریه کانال های مذکور٬ که به هیچ وجه ارتباط ارگانیکی با روزنه ندارند٬ خود به این اتهام پاسخ دهند که این سم پاشی ها موجب سوءظن نگردد.
۵) هرگز روزنه به نهاد خدوم و اصیل مرکز خدمات٬ نسبت جاسوسی برای انگلیس و هیچ جای دیگر نداده که اگر چنین بود حتمن تا کنون پیگیری حقوقی شده بود.
منظور نظر مدیر مباحثات شاید گزارش مستند روزنه پیرامون شبکه سازی و افشای غیرساختارمند اطلاعات نخبگان مرکز خدمات باشد که اولا هیچ نسبت جاسوسی مطرح نشد ثانیا سرپرست امور نخبگان مرکز خدمات بهتر مطلعند و بعد از انتشار گزارش روزنه (که تماما بر اساس اطلاعات منتشر شده بود) قول به اصلاح رویه غلط داده شد و اگر روزی مایل باشند ابعاد ماجرا را برای همگان تبیین می کنیم.
@rozaneebefarda
ادامه در پست بعد👇
۶) جناب آقای #برادر رهنما٬ ادبیات یادداشت جوابیه٬ هرچه هم که تند (که خاصه صریح گویی ست) باشد بدتر از آن نیست که افرادی را در گروه تان در غیاب شان به انواع و اقسام تهمت ها بنوازند! بهتر است بجای درس اخلاق دادن به دیگران٬ از جمع های خودمان و خودتان شروع کنید!
وانگهی٬ اگر دگرباره همه مطالب شمیم فقاهت تان که بهتر آنکه #شمیم_سیاست نام بگذاریمش را بازخوانی کنید خواهید دید که مطالب موجب شرمندگی در این دو سال کم در آن منتشر نشده! حسب اطلاع موثق٬ آرشیو مطالب گروه تان در نزد چند نفر از اعضای ارجمند وجود دارد٬ اگر ندارید می توانید از دوستان بگیرید.
جنابعالی که در مواردی به طور خصوصی با ادمین روزنه جلسه داشته اید٬ انتظار آن بود طبق شناخت تان طرفدار حقیقت باشید.
۷) اگر استفاده از واژه مرض معنوی را تند و موجب شرمندگی می دانید٬ استفاده از همان تعبیر برای اهالی روزنه چه وجهی دارد؟!
۸)ذهن خوانی و نسبت دادن امور اثبات نشده به یک جماعت که قبولشان ندارید٬ اصلا دینی نیست. از واضحات است که باید طبق #ظواهر و بر اساس ابرازها قضاوت کنیم نه حدس و گمان.
وانگهی! نگارندگان اصلی روزنه تا کنون توفیق دوکلام بحث با گوینده محترم نداشته اند٬ پس با استفاده از کدام ابزار غیب خوانی٬ ایشان به #یقین رسیده اند؟!
۹) پیش تر نیز نظرهای مشابهی در همان گروه پیرامون افراد و جریان های مختلف از جمله در مورد کانال روزنه ابراز شده بود که به جهت عدم ضرورت٬ بدان پرداخته نشد اما در این مقطع به منظور تنبه نخبگان فقهی ما که مشی بر مرزهای فقه شریف از آنها بیش از دیگران مورد انتظار است٬ به نشر و نقد این نظرات پرداختیم.
اعاذنا الله من شرور انفسنا
@rozaneebefarda
روزنه
#جوابیه باز هم #سکولارهای_حوزوی و جنجالنوشتهای بیمایه 🔻🔻🔻 روز گذشته به مناسبت ارتحال عالم جل
#اصلاح و #تذکار
مشخص شد که نویسنده یادداشت مورد نقد جناب آقای توکلی است که از فضلای انقلابی و محترم اصفهانی است که طبعا با توجه به شناخت قبلی باید شهادت داد که ربطی به #نوشریعتمداریها ندارد و نقد ایشان در فضای دیگری قابل تحلیل است.
البته عضو محترم تحریریه (نگارنده جوابیه) نیز با توجه به مجهول بودن نام نویسنده و لحن نسبتا گزنده و همراه با کلی گویی ناقد محترم٬ تعریض زده اند.
انشالله هر دو فاضل عزیز در ظل سایه امام عصر(عج)٬ در خدمت اسلام و انقلاب باشند.
@rozaneebefarda
#بازنشر
به بهانه سالروز رحلت آیتالله بروجردی
راوی شخصیتها چه کسانی باید باشند؟ شاگردان بزرگ یا نوادگان خردسال؟!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺شخصیت هر عالم دینی، معمولا از دو بخش شخصیت علمی و شخصیت عملی تشکیل میشود. برای بازخوانی هر کدام از این دو، معمولا به افراد متخصص در آن بخشها رجوع میشود.
افرادی که علاوه بر تخصص، آشنایی نزدیکی با آن عالم داشته باشند تا بتوانند راویان خوبی از آن شخص باشند.
🔺به طور مثال برای بررسی شخصیت علمی علامه طباطبایی به سراغ آیتالله جوادی یا مصباح (حفظهما الله) میروند که علاوه بر تخصص، شاگرد خاص علامه نیز بودهاند.
متاسفانه این رویه نسبت به برخی علما، مورد غفلت واقع میشود.
به طور مشخص این غفلت (یا غرضورزی) راجع به دو عالمی که بیشترین نقش را در جهتدهی حوزه علمیه قم در هفتاد سال اخیر داشتهاند، بیشتر مشهود است! آیتالله بروجردی و امام خمینی!
اگر راجع به همسرداری و رفتار این بزرگان با خانواده بخواهیم مطلبی بگوییم و تحلیلی کنیم، ناچاریم از خانواده ایشان استفاده کنیم، اما برای تحلیل تاریخی و جهتگیری علمی این بزرگان، به چه علت باید سراغ نوادگان آنها رفت؟
صرف نظر از متخصص بودن یا نبودن، آیا آنها اصلا این بزرگان را درک کردهاند؟
🔺حجتالاسلام سید حسن خمینی هنگام رحلت پدربزرگشان حدودا ۱۵سال داشتند و حجتالاسلام علوی بروجردی، هنگام رحلت آیتالله العظمی بروجردی کمتر از ده سال داشت!
ترجیح این نوادگان برای روایت زندگی بزرگان از چه ناشی میشود؟
اگر همراهی با آن عالم است که این نوادگان خردسال بودهاند، اگر شاگردی و تخصص است که این نوادگان ترجیحی به سایرین ندارند.
🔺اگر قرار است صرف نواده بودن، مرجع و یا مرجحی برای تحلیل شخصیت بزرگان شود، ناخواسته دچار #مصادره_بزرگان خواهیم شد.
📌پ.ن:
این تحلیل به معنای نفی استفاده از نظرات نوادگان و بستگان نیست، بلکه به معنی اولویت نداشتن این اشخاص و همانندی آنها با دیگران است.
رضا حسینی
منبع: کانال حوزوی #مناهج
@rozaneebefarda
بازخوانی ماجرای مرحوم #سیدکاظم_شریعتمداری به بهانه سالروز درگذشتش/۱
اعلان عدم صلاحیت مرجعیت٬ با بیانیه رسمی #جامعه_مدرسین_حوزه_قم
@rozaneebefarda
روزنه:
#نظرات_مخاطبان
یکی از مخاطبان قدیمی و فرهیخته کانال روزنه٬ در واکنش به مطالب اخیر کانال٬ چنین نگاشته اند:👇
rasoul gh:
سلام
ضمن تشکر از مطالب کانال روزنه و نیز باز نشر منصفانه مطالب انتقادی در مقابل محتوای کانال روزنه، چند نکته درباره مطالب اخیر کانال به ذهنم رسید
اول اینکه تاکید شدید بر انتقاد از زمینه سازی مرجعیت اشخاصی که عموما از دست اندرکاران تشکل اساتید هستند، بشدت غلیظ و تند است، مثلا برای اثبات تعارض این کار با سیره آیت الله بروجردی چند خاطره از خود ایشان درباره دوری آیت الله بروجردی از ترویج خودشان و تضعیف مرجعیت تامه این الله سید ابوالحسن اصفهانی نقل شده است، اما به نظر می رسد که این موضوع با تلاش برای مرجعیت افراد جدید ارایه چندانی ندارد؛ زیرا تلاش آیت الله بروجردی از عدم ترویج خودشان، مربوط به زمان مرجعیت تامه یکی از مراجع بوده و ربطی به زمان ما که مرجعیت تامه عملا منتفی است، ندارد، پس تضعیف مرجعیت دیگران در این موضوع معنا ندارد.
دوم اینکه در مورد مطلب اخیر کانال در مورد عدم ترجیح نوادگان اشخاص در تحلیل سیره افراد، حرف به حقی است، البته لازم به ذکر است که این مورد فقط در مورد تحلیل سیره است، اما در مورد نقل خاطره اگر به نقل از افراد دیگر خاندان و نزدیکان اشخاص باشد، دیگر موضوعیت ندارد.
در ضمن در مورد آقای سید حسن خمینی سن دقیق ایشان در زمان رحلت امام خمینی، حدود هفده سال است که به اشتباه حدود پانزده سال آمده است.
🔶پاسخ روزنه
منتفی شدن مرجعیت عامه اگر پذیرفتنی باشد٬ محصول همین تکثرگرایی ها و بلند کردن علم مرجعیت از سوی افراد متعدد است و نه چیز دیگر.
بحث دعوت به خود و تمهید مقدمات برای مرجعیت یک نقیصه است در فرهنگ شیعی؛ چنانکه مرجعیت گریزی هم یک اصل ثابت اخلاقی در سیره بزرگان شیعه است.
در زمان حاضر که در ایران ولایت فقیه حاکم است و در عراق مرجعیت اعلی را داریم٬ این اعاظم به مراتب بیش از زعمای سابق بسط ید دارند و حرمت داری شان واجب است به همان نسبت. آیا امروز علمدار شیعه بر رهبر معظم صدق نمی کند؟ سفارشات مکرر آیت الله سیستانی در ضرورت تقویت و حفظ حریم رهبر معظم٬ ناظر به همین فضاست.
از این گذشته مراعات سلسله مراتب حوزوی در رساله دادن یک اصل است. دقیقا به همین جهت مقام معظم رهبری از دهه هفتاد تا کنون از انتشار رساله استنکاف ورزیده اند.
خاطره گویی کسانی که سن شان اقتضا نداشته زمانه شخصیت را درک کنند٬ به صرف اینکه انتساب نسبی و سببی دارند٬ وجهی ندارد و در مواردی موجب اغراق گویی یا بیان مطالب خلاف واقع یا روایت کاریکاتوری از بزرگان خواهد شد. نمونه در این مورد کم نداریم.
اگر نقل خاطرات با قطعیات تاریخی و اسناد و نقل های شاگردان منافات داشته باشد که در مواردی دارد٬ پذیرفتنش هیچ وجهی ندارد.
از تذکر و نظر شریف تان متشکر.
@rozaneebefarda
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸فداکاری سینه چاکان حوزه سکولار در دفاع از رئیس جمهور کشور دیدنی است. این در حالی است که اساساً منابع دولتی سفر رئیس جمهور را سفری فشرده و کاری عنوان کرده بودند.
@motaleatehawzavi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸قلم به دستان دیروز روزنامههایی سکولار چه زود نقاب از چهره برافکندهاند! در رأس این جماعتی که به زعم شما، با ادعای #حوزه_سکولار مرجعیت را هدف گرفته است، رهبر معظم انقلاب قرار دارد که پیشتر نسبت به خطر سکولاریسم در حوزه هشدار داده بودند. چه خوب است که به صراحت روشن شود، شما چه کسی را هدف گرفته اید؟ حوزه انقلابی، حوزه آکادمیک و نظریهپرداز است، نه حوزه سیاست ران. حوزه انقلابی، حوزه نظام سازی است، که به دنبال جریان تفقه دینی در لایههای حیات اجتماعی و سیاسی است بی آنکه با اسیر کردن خود در بازیهای بچگانه سیاسی استقلال خود را از دست دهد.البته بعید نیست جوان ژورنالیستی که حتی یک واحد درسی در حوزه نخوانده است، از درک آن عاجز باشد.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5