▫️بسته مطالعاتی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع حجاب و عفاف
🔰 در راستای حفظ شئونات اسلامی و مطرح شدن مساله حجاب و عفاف ارائه شد؛
🔸 در این بسته پیشنهادی آثار چاپ شده #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی و کانون اندیشه جوان همچون: بررسی فقهی حقوقی حاکمیت حجاب و عفاف، مساله پوشش، حجاب، صدف عفاف، نقش تاریخی زن از دیدگاه قرآن، حریم حجاب، بخوان به نام پروردگارت و پوشش و حجاب آمده است.
#کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مقابله کیفری با مظاهر بدحجابی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #فرجالله_هدایتنیا، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 همواره بحث مقابله کیفری با مظاهر بیحجابی در کشور ما بعد از انقلاب یک چالش جدی بوده است، هم به لحاظ فقهی مشروعیتش مورد بحث بوده و هم به لحاظ اثربخشی که آیا مقابله کیفری میتواند حجاب را نهادینه کند. رویکردهای منع حجاب، حجاب اختیاری و حجاب الزامی را سه رویکرد حقوقی حجاب است. در قرآن از جمله آیه ۵۹ سوره احزاب میتوان مؤیداتی پیدا کرد که حجاب فریضه و تکلیفی با ابعاد اجتماعی است.
🔺 ابعاد اجتماعی عمومیبودن حجاب از منابع اسلامی به وضوع قابل استفاده است و در حقوق مدرن برای تکالیف فردی شهروندان هم الزاماتی با وضع جریمههای حقوقی را میبینیم. الزام به حجاب در حقوق ایران قوانینی دارد که یک سری از این الزامات، اداری است که کارکنان دولت را مکلف به رعایت حجاب میکند و در قانون رسیدگی به تخلفات اداری که اجرا نمیشود هم حتی نتوانستیم حجاب را در دستگاههای حکومتیمان اجرایی کنیم.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | عفاف در پوشش یا کنترل نفس
◼️ یکی از مهمترین مصداقهای عفاف در رفتار، مسئله حجاب و پوشش است. نفس انسان به او امر میکند که زیباییهای جسمی خود را نمایان کند تا بیشتر مورد توجه دیگران باشد. این مسئله در مورد زنان که مظهر زیبایی و جمال هستند و از طرفی ذاتا دوست دارند که زیباییهایشان را نمایان کنند، بیشتر مطرح است. عفاف در پوشش در حقیقت کنترل نفس در این بعد است؛ یعنی عفاف باعث میشود انسان در نمایانکردن زیباییهای خود پا را از حد فراتر ننهد.
◼️ در اسلام، پوشش یکی از نشانههای برجسته عفاف است. عفت در پوشش مقتضی آن است که انسان از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان یا نازک و بدن نما که موجب جلب انظار دیگران و خودنمایی میشود، اجتناب کند و در کیفیت پوشش خود جانب وقار و سنگینی را برگزیند. در حدیثی از امام على(ع) نقل شده است: هر فردی که لباس نازک داشته باشد، دینداری او نیز ضعیف میگردد.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته #فاطمه_فلاحتفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | عفت در هنگام راهرفتن
⬅️ راهرفتن انسان، گونههای مختلف میتواند داشته باشد که سه نوع آن در قرآن کریم یاد شده است، اول راه رفتن طبیعی و به گونهای که مطابق ساختار فیزیکی و مناسب طبع و آفرینش هر فرد و راه رفتن به هنجار است. دوم راهرفتن متکبرانه(مرح) که نشانگر حالت غرور و خودبینی فرد است و شخص متکبر از سر عمد و انتخاب چنان راهرفتنی را بر میگزیند.
⏺ سوم راهرفتنی است که زنان از سر عشوهگری، جلب توجه دیگران و نمایاندن خود و زیورهای خویش به بینندگان چنان راه میروند. در قرآن کریم، خداوند زنان را از اینگونه راهرفتن نهی میکند و میفرماید که پاهای خود را محکم به زمین نزنند تا صدای زیورآلاتشان از قبیل خلخال و گوشواره و دستبند به صدا در نیابد و این میرساند که زنان باید در رعایت عفت و دوری از اموری که آتش شهوت را در دل مردان شعلهور میسازد و ممکن است به انحراف از جاده عفت منتهی شود،باید دقیق و سختگیر باشند.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته #فاطمه_فلاحتفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حجاب در قانون
👤 حجتالاسلام والمسلمین #فرجالله_هدایتنیا، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 رویکرد حجاب قانونی؛ یک از رویکردهایی است که پیرامون مسأله «حجاب قانونی» وجود دارد. مدافعان این نظریه معتقدند: حکومت مسئول اجرای فرایض و احکام شرعی از جمله حجاب است و باید اشخاص ممتنع را بر حجاب مجبور نماید. این نظریه در قوانین داخلی ج.ا. ایران متعکس شده و بر مبنای آن در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی چنین آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد».
🔺 مدافعان حجاب قانونی برای نظریه خویش به دلایل متعددی استناد نموده و میگویند: اولاً، حجاب یک واجب شرعی است و بیحجابی حرام است؛ ثانیاً، حجاب یک واجب اجتماعی است و قیاس آن با تکالیف فردی مانند نماز وجهی ندارد. ثالثاً، هر عمل حرامی قابل تعزیر است. در نتیجه، حکومت میتواند بیحجاب را تعزیر نماید.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
27Tir1401.mp3
8.85M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 تهدیدات برون خانوادگی امنیت خانواده
1️⃣ ناشی از افراد حقیقی و انسانی (بیان نمونه ها)
2️⃣ ناشی از اشخاص حقوقی و سازمان ها و نهادها (بیان نمونه ها)
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 27 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
▫️ریشه نقد ذاتگرایی جدید در ذاتگرایی قدیم ارسطویی نهفته است
🔸 دکتر #ابراهیم_دادجو عضو هیأت علمی گروه معرفتشناسی پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری کتاب مطرح کرد:
◾️ بحث #ذات_گرایی در فلسفه از قدیم بوده است. ذات یک چیز یعنی حقیقت آن چیز، البته در مباحث فلسفی ذات را به دو صورت بحث کردهاند. یک بار ذات را در فلسفه هستی شناسی به عنوان ماوراءالطبیعه، آنجا ذات به معنای حقیقت است. در بحثهای منطقی که ارسطو دارد مثلا میگوید ذات یک چیز از طریق ماده و صورت آن چیز ظهور پیدا میکند.
◾️ #ذات_گرایی_قدیم، چون یک تفکر فلسفی متقدم بود -قبل از قرن ۱۵ و ۱۶ – هنوز در آن قرن علوم تجربی پیشرفت نکرده بود. به همین علت ذاتگرایی قدیم، مباحث تجربی را هم عقلی بحث میکردند. چون عقلی بحث میکردند، بسیاری از مباحث مربوط به عالم طبیعی را نمیتوانستند کشف کنند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️کتاب رابطه علم و جزا؛ تبیین وحیانی عقلانی
🔰توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم #عزتالله جودکی در گروه #کلام منتشر شد.
🔹پاداش و مجازاتهای اخروی به نحو عینیّت است؛ یعنی ظهور حقیقت اعمال، اخلاق، اعتقادات و نیّات آدمی در نشئه اخروی خواهند بود، اما نه ظهوری مباین و جدای از وجود نفس، بلکه ظهوری در دایره وجود نفس انسانی و ملازم با آن. از این رو پاداش و کیفر اخروی، تجسّم عین عمل بوده که به صورتهای گوناگون در آمده و مجسِّم آنها خدای متعال خواهد بود.
#معرفی_کتاب
🆔 @iictchannel
▫️هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست
🔸 در گفتگو با آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه مطرح شد:
◾️برخی با ضرورتانگاری برخی از مصادیق هنری، تلاش در تقلیل آن، به عرف و نیاز عمومی مردم دارند تا به این وسیله، از آن استفاده جواز کنند. از طرفی دیگر، برخی تلاش میکنند نگاههای نادرست خود را در هیمنه فتاوای تنزیهی، با تصور اینکه فتوای آنها هرچقدر مخالفت بیشتری داشته باشد، به دین نزدیکتر است، مخالفت خود را با تمام #موسیقی_ها ابراز میکنند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️روشنفکری همان است که پیامبر برایش مبعوث شد
🔸 حجتالاسلام #حمیدرضا_شاکرین عضو هیأت علمی گروه #منطق_فهم_دین پژوهشگاه:
◾️مسأله #روشنفکری دینی بسیار حائز اهمیت است و بدان باید به عنوان یک «ضایعه» بزرگ نگریست. روشنفکری جانمایهای باید داشته باشد که آن، ادعای محوریت با «خردگرایی» است که آن را نسبت به سایر جریانات دینی متمایز میکند. با کمی دقت درمییابیم که خردگرایی و آزاداندیشی، مؤلفههایی هستند که مطابقت و همراهی بالایی با دین اسلام و معارف قرآن دارند، برعکس سایر دیانتها که چندان ارزش خاصی برای تعقل قائل نبودند.
#سخنرانی
#روشنفکری_دینی
🆔 @iictchannel
▫️اسیران دفاع مقدس ویژگیهای مشترکی با اسیران عاشورا داشتند
🔸دکتر #محمدرضا_سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در نشستی مطرح نمود:
◾️در هشت سال #دفاع_مقدس زن، مرد و نوجوان اسیر داریم که شباهت شگرفی با واقعه عاشورا دارد و آنچه این چهرهها را در کربلا برجسته میکنند استقامت آنها در راه آرمان آنها میباشند. رزمندگان ما در اسارت یک جمهوری کوچک ایجاد کرده بودند و منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه میدادند.
#سخنرانی
#ادبیات_پایداری
🆔 @iictchannel
masaele hejab.mp3
20.21M
🔊 #بشنوید
🔰 سلسله نشستهای سایه روشن
⛔️ کشف واقعیتهای #حجاب
🔻 بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی درباره حجاب
🎙با حضور:
#مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه و دکتر محسن بدره
📻 تهران؛ فرهنگسرای اندیشه؛ 23 مردادماه 1401
#صوت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️کتاب تاملی نظری در ماهیت فضای سایبر
🔰توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم دکتر #احسان_کیانخواه در مرکز مطالعات #فضای_مجازی منتشر شد.
🔹برای سیاستگذاری، جهتدهی و مدیریت #فضای_سایبر نیازمند فهم دقیق و درک ذاتیات آن است. در مشی فلسفی، پرسش از ماهیت شیء، فهم ذاتیات و سازهی پدیده است.
🔹این معنا از ماهیت بیان «ما به الشیء هو هو» یعنی فهم توأمانی هستی و چستی پدیده موردمطالعه است. برای این منظور فضای سایبر که ممزوجی از فناوری و انسان و اجتماع است بهصورت دقیق موردمطالعه قرارگرفته است.
#معرفی_کتاب
#فضای_مجازی
🆔 @iictchannel
masale hejab.mp3
24.21M
🔊 #بشنوید
🔰 سلسله نشستهای گپ و گفت
⛔️ کشف واقعیتهای #حجاب
🔻 بررسی مسائل حقوقی درباره حجاب
🎙با حضور:
حجتالاسلام #فرج_الله_هدایت_نیا عضو هیات علمی گروه #فقه_و_حقوق پژوهشگاه و دکتر محسن برهانی
📻 تهران؛ فرهنگسرای اندیشه؛ 25 مردادماه 1401
#صوت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | رویکردهایی برای تخریب حجاب
👤 حجتالاسلام والمسلمین #فرجالله_هدایتنیا, دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️ رویکرد منع حجاب؛ امروزه در برخی کشورهای اروپائی، حجاب در مدارس، دانشگاهها و ادارات دولتی ممنوع است. نفی حق زن در پوشیدگی مبنای معقول و قابل قبولی ندارد و با اصول کرامت، آزادی، و حق دینداری مغایرت دارد. همچنین، نفی حق پوشیدگی برای مسلمانان با ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر مغایرت آشکار دارد.
◼️ رویکرد حجاب اختیاری؛ گروهی از نواندیشان دینی، وجوب پوشش سر و گردن را بر زن مسلمان مستحب دانسته و در حقیقت حجاب به این معنی را اختیاری شمردهاند. نظریه نفی وجوب پوشش سر و گردن قایل شناخته شدهای در فقه اسلامی ندارد.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | در برابر اقلیت معارض حجاب باید برخورد سخت و حقوقی را انتخاب کرد
✍️ #مهدی_جمشیدی، عضو هیات علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️ جریان غیرانقلابی، آگاهانه و عامدانه میخواهد حاکمیّت را به «عقبنشینی تدریجی از رویکردهای دینی» وادارد. دربارۀ جریان سکولار و غیرانقلابی، فرض منطقی من آن است که این جریان، معتقد به حضور اجتماعی و حیات ساختاریِ دین نیست و میکوشد به هر بهانهای از جامعه و حاکمیّت، «دینزدایی» کند. نخستین استدلالها در این باره در دورۀ پساانقلاب، از طرف مهدی بازرگان ارائه شد و سپس عبدالکریم سروش، استدلالهای دیگری را افزود و سکولاریسم را تئوریزه کرد.
◼️ من معتقد به تقدّم و اصالت «مواجهۀ حقوقی و قانونی» با بیحجابی نیستم، بلکه «مواجهۀ شناختی و گفتمانی» را ترجیح میدهم. در عین حال، معتقدم که بخشی از بیحجابها، «لجوج» و «بیماردل» هستند و با نصحیت زبانی و دعوت فرهنگی و فضاسازی اجتماعی، حقّ را برنمیگزینند. دربارۀ این اقلّیّت معارض، باید «سازوکار سخت و حقوقی» را انتخاب کرد و مسیر «الزام» را در پیش گرفت.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تجانس حق و خلق از منظر فلاسفه
◼️ در مسئله نسبت بین حق و خلق عموم فلاسفه به تجانس موجودیت حق و خلق قایلاند؛ یعنی حق و خلق، هر دو را موجود حقیقی میدانند، گرچه درباره معیار موجودیت بین آنها اختلاف هست. مشائیان موجودات را حقایقی بسیط و کاملا متباین میدانند و اشراقیان موجودات را از سنخ ماهیات قرار میدهند و فیلسوفات حکمت متعالی معتقدند موجودات از سنخ وجود مستقل با رابطاند و نظر عرفا در این مسئله نفی هر تجانسی بین حق و خلق است.
◼️ آنها حق را موجود حقیقی و خلق را موجودنما یا شیء مجازی میدانند و از منظر آیات و روایات دینی تجانس بین حق و خلق باطل است. به نظر میرسد دیدگاه عرفا مؤيد به براهین عقلی و نقلی است و دیدگاه فلاسفه در هر سه مكتب مشایی، اشراقی و متعالی با اشکالات عقلی فراوانی مواجه است که پذیرش آنها را ناممکن میسازد.
✂️ حجتالاسلام والمسلمین #حسین_عشاقی، دانشیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | صیانت از حجاب در نظام اسلامی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سید_سجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
✔️ در نظام اسلامی رویکرد حجاب، رویکرد دینی است و ما هم در جامعه دیندار قرار داریم و عمده افراد جامعه ما هم دیندار هستند. ضمن اینکه همه جوامع بر این تاکید دارند که نظر اکثریت جامعه و فرهنگ غالب جامعه باید حاکم شود. اگر این منطق درست باشد، پس باید حجاب را در ایران تمکین کنند و قوانین هر نظام و هنجارهای غالب مردم را به رسمیت بشناسند و فرایند تبدیل آن، به قانون برای همه را پذیرا باشند.
🔚 فرهنگ غالب هر جامعه وقتی میتواند در جامعه توسعه و تعمیق پیدا کند که تبدیل به قانون شود. اینکه فرهنگ غالب را از قانون دور کرده و به اختیار هر شخص بگذاریم، با توجه به فراگیری منطق دهکده جهانی و اثر تبلیغات هدفمند نظام مادّی و الحادی جهانی، آرام آرام این فرهنگ کمرنگ شده و از بین خواهد رفت و تحت تاثیر فرهنگهای دیگر قرار خواهد گرفت و عملا با این رویکرد، هویت یک کشور و ملّت از بین خواهد رفت.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حجاب تبلوری از فطرت انسان
◼️ گاه گفته میشود، حجاب و پوشش از سایر امتها به مسلمانان رخنه کرده است. در پاسخ این پرسش باید گفته شود که به اتفاق همه مورخان ارتباط ایرانیان با عربها در سالهای پس از رحلت پیامبر اتفاق افتاد؛ ولی آیات حجاب که در قرآن نازل شده و احادیثی که از رسول خدا در این زمینه نقل شده همه مقدم بر آن است، زیرا آیات حجاب در سال پنجم هجری نازل شد.
◼️ به نظر میرسد از وجود حجاب در میان دیگر امتها و رعایت آن به گونهای نزدیک به آن چه اسلام آورده، میتوان نتیجه گرفت که این سنت دینی ریشهای در فطرت و ساختار وجودی انسان دارد. بدین معنا که جوامع انسانی بیش و کم و با اختلاف سلایقی، پوشش را رعایت میکردند.
📖 برگرفته از کتاب حجاب، نوشته #مهدی_مهریزی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | اسرای ما منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه میدادند.
👤 #محمدرضا_سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◽️ در نهضت حضرت اباعبدالله (ع) یک دسته آزاده داریم که کسی از آنها یادی نمیکند و اسمی از آنها نیست. نافع بن هلال بهعنوان یکی از اسیران نهضت عاشورا و از جوان کربلا است که بهتعبیر امروزی بادیگارد حضرت اباعبدالله(ع) بوده که محافظت از خیمهها و محافظت ایشان را در همراهی حضرت عباس(ع) برعهده داشته است و تیراندازی برجسته بوده که در ادامه دستهای او شکسته میشود و سپس به شهادت میرسد.
◽️ اسیران در دفاع مقدس ویژگیهایی مشترکی با اسیران نهضت عاشورا داشتند. در هشت سال دفاع مقدس زن، مرد و نوجوان اسیر داریم که شباهت شگرفی با واقعه عاشورا دارد و آنچه این چهرهها را در کربلا برجسته میکنند استقامت آنها در راه آرمان آنها میباشند. رزمندگان ما در اسارت یک جمهوری کوچک ایجاد کرده بودند و منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه میدادند.
#گفتگو
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تاریخچه حجاب در دنیا
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سید_سجاد_ایزدهی، رییس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔻 بحث از حجاب و پوشش زنها از قدیمالایام وجود داشته است. آنچه مسلم و قابل قبولتر است این است که حجاب زنها نه تنها شعار دین اسلام بلکه در همه ادیان است. در منابع دینیِ یهود و مسیحیت و اسلام و تصاویری که از متدینین به دین یهود و مسیحیت رسیده و در مجسمههای آنها تصویر زن بیحجاب نداریم. اما بعد از اینکه غرب از قرون وسطی گذشت و به مدرنیته و رنسانس رسید، پیرو مسائل اقتصادی و بحث بازار و اقتصاد، زنها را به خدمت گرفتند و از زنها استفاده تجاری کردند.
🔻 طبیعتا بحثهایی پیرامون این استفاده ابزاری از زنان، به عنوان مقدمه این استثمار مطرح شد. از جمله این که زنها نباید محدود باشند. بعد از اینکه دین را منسوخ اعلام کردند و به قول خودشان از دین گذر کردند، رویکرد مادی و بیدینی به خرج دادند و زن را به مثابه انسان خود بنیاد و فارغ از خدا و موجودی وابسته به خود آزاد اعلام کردند. پوشش را برای او نه فقط الزامی ندانستند بلکه آن را یوغی به گردن زن عنوان کردند که آزادی او را تهدید میکند! در طول این سالیان نیز با تبلیغات بسیار زیاد عملا به این دامن زده شد که حجاب برای زن خوب و مطلوب نیست و آزادی او را تهدید میکند.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | فلسفه جمهوریت
◽️ اصطلاح جمهوری در فلسفه سیاسی مفهومی متعین، ثابت و غیرقابل تغییر ندارد گاه این اصطلاح در مقابل رژیم سلطنتی، گاه در برابر دیکتاتوری و خودکامه به کار میرود. نظام حکومتی در آمریکا، فرانسه و خیلی از کشورها جمهوری است. نباید گمان کرد که جمهوری دقیقا شکل خاصی از حکومت است، تا نظام فعلی ما که جمهوری اسلامی است، همان شکل را تقلید کند.
◽️ هنگامی که مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی مبارزه با رژیم سلطنتی را شروع کردند و سرانجام آن را برانداختند و نظام جمهوری را به جای رژیم سلطنتی جایگزین نمودند، بهواقع حکومتی را نفی کردند که معیار مشروعیت خویش را موروثیبودن حاکمیت میدانست. مردم نظامی را جایگزین رژیم سابق کردهاند که شکل و خصوصیات آن همخوام با موازین اسلامی و دیدگاههای دینی درباره حکومت است و براساس مصالحی که باید در اوضاع متغیر زمان مورد توجه قرار گیرد، تعیین میشود.
📖 برگرفته از کتاب حکومت اسلامی، نوشته #حسینعلی_بای، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | ارمغان بیحجابی برای زنان
◼️ در سایه بیحجابی، زن از دایره انسانیت خارج شده و به صورت موجودی در آمده که باید از جنسیت او، بیهیچ قید و شرط و حد و مرزی بهره گرفت و افسارش به دست دنیاداران حریص میافتد. این افسار، همان نگاه مردان است که آنان را غافل از همه چیز، بردهوار به دنبال زنان میکشد و کار به جایی میرسد که اگر زن بسته به آن است که او را نگاه کنند، مرد نیز برای آن زنده است که زن را نگاه کند. حجاب به معنی این است که دیگر نباید به زن به چشم ابزار برای مطامع گوناگون نفسانی نگاه کرد و ارزش واقعی او به ظاهر او و داشتن جاذبههای جنسی او نیست؛ بلکه به کمالات روحی و تواناییها و قابلیتهای دیگر اوست.
📖 برگرفته از کتاب بخوان به نام پروردگارت که تو را پوشاند، نوشته #مهدی_سلطانی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | نسبت بین علم و دین از دیدگاه مولر
◽️ دینشناسی علمی به عنوان یک رشته علمی مستقل، با تحقیقات و مطالعات ماکس مولر آغاز شده است. سپس به عنوان رشتهای متمایز از الهیات و کلام در مراکز علمی گسترش پیدا کرد. مولر مطالعات خود را درباره دین با رویکردی زبانشناختی و تطبیقی انجام داد، وی به این نتیجه رسیده بود که دین ریشه در اسطورههایی داشته که بشر برای بیان پدیدههای طبیعی استفاده میکرده است.
◽️ او معتقد بود نوعی ارتباط بین زبان، اسطوره، دین و تفکر انسان وجود دارد و به طور کلی رشد فکری بشر تاریخی است نه نظری. مطالعات دینی با تکیه بر مباحث میان رشتهای، دین را از آن جهت که امری بشری است و بخشی از فرهنگ و زندگی انسان بوده، از حیث تاریخی، اجتماعی، روانی و فرهنگی مطالعه و بررسی میکند؛ این رشته محصول دوران روشنگری بوده است و با توجه به اینکه در این دوران انسان نسبت به همه امور، رویکرد تجربی دارد، دین را نیز از همین منظر مورد بررسی قرار می دهد؛ به عبارت دیگر نسبت به دین و علم از یک منظر نگاه میکنند.
📖 برگرفته از کتاب جامعهشناسی دین، نوشته #قاسم_اخواننبوی، استادیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🔰 امیرالمؤمنین عليه السلام:
كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو
🔹 به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از آنچه بدان اميد دارى
📚 الأمالي للصدوق : 244/261
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel