eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ نشست علمی" نقش وقار و نجابت در تحکیم خانواده" 🎙 با حضور: حجت الاسلام 📆 دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷ 🏢 اصفهان، سالن همایش های کتابخانه مرکزی ⚠️ جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۳۱۳۴۳۶۸۱۱۲ تماس حاصل نمائید. 🆔 @iictchannel
▫️برنامه مدونی برای حمایت از پژوهش‌های قرآنی وجود ندارد 🔸حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه در گفتگویی تبیین نمود: ◾️ دولت باید با بهره‌گیری از نیروهای مراکز، را تقویت کند. در این راستا باید برنامه و چشم‌انداز مدون و عملیاتی وجود داشته باشد و حمایت لازم هم صورت بگیرد نه اینکه برنامه‌ای را تدوین کنیم و بعد موقع حمایت گفته شود که اینها ارتباطی با دولت ندارند. پس حمایت‌ها باید کاملاً روشن و شفاف باشد. 🆔 @iictchannel
▫️خطاهای تحلیلی در مواجهه با حجاب الزامی 🔸 از سوی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه در نشست «کشف واقعیت‌های حجاب» مطرح شد: ◾️باور به کاربست الزامی به معنی این نیست که حجاب فقط از طریق الزام حکومتی در جامعه رعایت شود و هیچ‌گونه برنامۀ فرهنگی و فکری به اجرا درنیاید و مسیر اقناع و استدلال در پیش گرفته نشود. اسلام، یک «کلّ/ نظام/ مجموعه» است و باید نگاه منظومه‌وار به آن داشت و روش‌های آن را در کنار یکدیگر دید و به یکی از آنها بسنده نکرد. 🆔 @iictchannel
◽️تجلیل از سه دهه مجاهدت علمی حجت الاسلام عشاقی در عرصه فلسفه اسلامی 🔸 آیت‌الله در حاشیه برگزاری شانزدهمین هم اندیشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه از زحمات و مجاهدت های علمی حجت‌الاسلام و المسلمین با اهدای لوح سپاس تجلیل کرد. ◾️ در کارنامه فعالیت‌های علمی و پژوهشی عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه، تألیف بیش از ۱۰ عنوان کتاب، ۴۰ مقاله علمی پژوهشی، ارائه ۲ کرسی نظریه پردازی، حضور و ارائه در ۵ همایش ملی، ارائه و نقد بیش از ۵۰ کرسی ترویجی، نشست علمی و نشست نقد کتاب و بیش از ۱۰ مورد همکاری با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور به چشم می خورد. 🆔 @iictchannel
🖼 | ماهیت و مؤلفه‌های معرفت سلوکی ⏺ در فلسفه علم سلوک افزون بر چیستی رئوس اين علم و نسبت آن با ديگر علوم و مقولات، تبیین مبانی تصدیقی نسلی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است که یکی از آن مبانی، مبانی روش شناختی علم سلوک است و پایه و اساس مبنای روش‌شناختی نیز معرفت سلوکی است. این معرفت نه از سنخ علم حصولی، که از سنخ علم حضوری است و فقط در جهان برای آنان که قوه شناخت دارند، به دست می‌آید. ⬅️ چون در این معرفت، معلوم غير ذات عالم است و برای ادراکش به وساطت قوای ادراکی نیاز دارد، یک معرفت حضوری غیرذاتی است و چون معلوم که اعمال قلبی و منازل سلوکی احوال قلبی است، در ذات عالم است و عالم در درون خویش به آن آگاهی دارد و بر آن احاطه وجودی دارد، یک معرفت حضوری احاطی قلبی است و چون معلوم در درون عالم جنبه حکایی ندارد، معرفت حضوری غیر حاکی است و چون معلوم از خصایمی مادر از نفس ناطقه است و با نفس متحد است، معرفت حضوری اتحادی است. ✂️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، استادیار گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 90 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | حفظ پاکی دلها ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 🔸 قلب انسان در آموزه‌های اسلامی از جایگاه و ارزش ویژه‌ای برخوردار است. زیرا رفتار پسندیده از آن تراوش می‌کند(وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ). رفتار ناشایست نیز از آن نشأت می‌گیرد. از این‌رو، فراوان سفارش شده است که از قلوب خود مواظبت کنید و هوشیار باشید که چه چیزی وارد آن می‌کنید. بر همین اساس، فلسفه دیگری که قرآن کریم برای حکم حجاب برمی‌شمارد، بیرون راندن وسوسه‌های ناپاک و زشت از دل‌هاست. 🔸 ارتباط اجتماعی با زن نامحرم بدون حجاب ممکن است بر اثر وسوسه‌های شیطانی به شکل‌گیری برخی از افکار ناشایست بینجامد و مفسده ببار آورد. از این‌رو، خداوند می‌فرماید: ارتباط با رعایت حجاب برای حفظ پاکی قلب شما و آنان بهتر است و این اثر حجاب اختصاص به زنان پیامبر و مردان مراجعه کننده به آن‌ها ندارد، بلکه خبر از یک حقیقت است که شامل ارتباط هر زن و مرد نامحرمی می‌شود. 🆔 @iictchannel
🖼 | برهان تمانع در توحید ◽️ در قرآن کریم آمده است: اگر در آسمان‌ها و زمین غیر از ذات خداوند، خدایان دیگری می‌بود؛ آسمان و زمین تباه شده بودند و نبودند. واجب‌الوجود از جمیع حیثیات و جهات، واجب است و هیچ‌گونه حیثیت امکانی و بالقوه در او نیست؛ اگر عالم است، عالم بالوجوب است نه امکان، و اگر قادر است، قادر بالوجوب است نه بالامكان؛ بنابراین او که فیاض و خلاق است، فیاض و خلاق بالوجوب است نه بالامكان؛ یعنی محال است که موجودی امکان وجود داشته باشد و از طرف واجب‌الوجود وجود به او افاضه نشود. ◽️ معلول، حیثیت وجودش و حیثیت انتسابش به علت ایجادی‌اش یکی است؛ یعنی در معلول دو حیثیت در کار نیست که به یک حیثیت به علت منتسب باشد و به حیثیت دیگر موجود باشد. به تعبیر ملاصدرا، وجود معلول، عین ربط و انتساب به علت است. 📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | پیوند ناگسستنی حجاب و عفاف ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 🔹 در قرآن کریم خدای متعال حجاب را ابزار عفاف معرفی کرده است: «وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ الَّاتىِ لَا يَرْجُونَ نِكاَحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَير مُتَبرَّجَتِ بِزِينَةٍ وَ أَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيرٌ لَّهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ و بر زنان از كار افتاده‏اى كه اميد ازدواجى ندارند، گناهى نيست كه حجاب خود را كنار بگذارند، در صورتى كه با زيور و آرايش خويش قصد خودآرايى نداشته باشند و حفظ عفت براى آنان بهتر است؛ و خدا شنوا و داناست‏.» در این آیه «ثیاب» بر اساس روایات تفسیری به معنی «جلباب» است. البته برخی مفسران نیز آن را به معنای خمار دانسته‌اند و در هر صورت ثیاب پوششی است که روی شعار (لباس زیر) و دثار (لباس روی شعار) پوشیده می‌شده است. 🔹 بر اساس این آیه پوشش و حجاب مایه عفت و ابزاری برای دست‌یافتن به آن است. مفهوم آیه این است که اگر زنانی که مصداق «القواعد» هستند، حجاب نداشته باشند، گویا عفت را رعایت نکرده‌اند، لیکن عدم رعایت عفت از زنان غالباً سالخورده‌ای که امید ازدواج برای آن‌ها نیست و به طور طبیعی از زیبایی ظاهری تحریک کننده نیز برخوردار نیستند،گویا برای جامعه زحمت درست نمی‌کند. 🆔 @iictchannel
❇️ هم‌اندیشی پیرامون گام دوّم انقلاب اسلامی 🔹 نشست صمیمیِ رئیس «اندیشگاه گام دوّم» با فعّالان در زمینه‌ی بیانیه‌ی گامّ دوّم انقلاب 🎙 با حضور: حجّت‌الاسلام و المسلمین 🗓 یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۰ 🏢 مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی - دفتر قم 🔹 اساتید، طلاب و دانشجویان محترم جهت حضور در این جلسه، نام خود را به شماره ۳۰۰۰۱۵۵۳ ارسال نمایند. 🆔 @iictchannel
▫️روشنفکری فقط به غربی‌سازی ایران می‌اندیشد و جز استعمار، ارمغان دیگری ندارد 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه عنوان شد: ◾️ روشنفکران داعیه نفی مرارت و سختی مردم کشور را دارند، اما رویکرد غرب‌گرایانه آنها و مبنا قرار دادن تفکرات غربی، نه تنها در ایجاد آسایش مادی و معنوی کمکی نکرد، بلکه موجب استبداد و استعمار در کشور شد. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ 📹 سه دهه مجاهدت علمی در عرصه فلسفه اسلامی 🔻 مروری کوتاه بر کارنامه فعالیت‌های علمی و پژوهشی حجت الاسلام والمسلمین دانشیار گروه پژوهشگاه 🔹 تألیف بیش از ۱۰ عنوان کتاب، ۴۰ مقاله علمی پژوهشی، ارائه ۲ کرسی نظریه پردازی، حضور و ارائه در ۵ همایش ملی، ارائه و نقد بیش از ۵۰ کرسی ترویجی، نشست علمی و نشست نقد کتاب و بیش از ۱۰ مورد همکاری با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور و .... 🆔 @iictchannel
▫️کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم حجت‌الاسلام در گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه منتشر شد. 🔹تحریم اقتصادی یکی از روش‌های وادار کردن کشورهای تحریم شونده به تغییر رفتار مورد نظر کشورهای تحریم کننده یا به قصد ایجاد بی‌ثباتی در کشور مقصد است. تحریم‌های اقتصادی به دو صورت کلی تحریم تجاری که در آن صادرات و واردات به کشور هدف، محدود یا قطع می‌شود و یا به صورت اعمال محدودیت‌ها و قطع مناسبات مالی اعمال می‌گردد. 🆔 @iictchannel
◽️ همایش الگوی سوم زن مسلمان ایرانی 🎙 با حضور: حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📆 دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۹ صبح 🔺 حضور مجازی از طریق: ➡️ b2n.ir/rubika3106 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی اسلامی، توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه ۲ شهریور ماه، ساعت ۱۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠 حضور مجازی از طریق: ➡️ join.skype.com/hGiwJa1FavEp 🆔 @iictchannel
❇️ دوره تخصصی قرآن و جامعه پردازی 💢 تفسیر تنزیلی روشگانی برای تحول فرهنگی 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 🗓 تاریخ برگزاری : ۵ الی ۸ شهریور ماه (صبح و بعد از ظهر) 🕰مهلت ثبت نام: ۳ شهریور ماه 🔸پیوند ثبت نام اولیه: 🌐 B2n.ir/ravasi 🔖 همراه با اعطای گواهی نامه به شرکت کنندگان ⚠️ جهت اطلاع بیشتر به شماره 09139123128 در واتساپ پیام دهید. 🆔 @iictchannel
▫️نقش بینش و گرایش عمومی در ساختن آینده مطلوب انقلاب اسلامی 🔸 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ ما امروز آنقدر درگیر واقعیت های عینی و شرایط خارجی جامعه شدیم که اصلاً ذهن ما به سمت آینده پرواز نمی کند و دورنمایی از آینده نداریم. برای ساختن آیندۀ مطلوب انقلاب اسلامی، نقش بینش و گرایش عمومی به آن بسیار مهم است که باید در جامعه تبیین شود. 🆔 @iictchannel
▫️لایحه حمایت از زنان در برابر بزه دیدگی نیاز به بررسی فقهی بیشتری دارد 🔸 در گفتگو با دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه مطرح شد: ◾️ این لایحه در ابتدای امر و در زمان وصول مورد بررسی های فقهی حقوقی قرار گرفت. بعد از گذشت یکسال تغییرات عمده ای در لایحه شده است. به نظر می رسد بسیاری از اشکالات در لایحه فعلی که دستور کار کمیسیون اجتماعی است حل و فصل شده که بسی جای تشکر از دست اندرکاران امر دارد. اما به نظر می رسد مواردی هنوز در بررسی ها مغفول مانده است. 🔻 تحکیم خانواده اصلا ربطی به این بحث ندارد. باید به گونه ای مبارزه با تبعیض علیه بانوان شود که در راستای تحکیم خانواده باشد، در قانون اساسی هم فصل ۱۰ چیز دیگری غیر از این دارد. 🆔 @iictchannel
🖼 | برخورد قضایی 🔹 از آنجا که حکومت اسلامی در حوزه حجاب و عفت عمومی مسئولیت دارد و باید این حکم را اجرایی کند، تنها گزینه برای ضمانت اجرای این حکم بر اساس ساختار قوانین جزایی، گزینه کیفر است. مخاطب این قوانین جزایی هم اشخاص حقیقی هستند و هم اشخاص حقوقی؛ به این معنا که با کسانی از مردم که حکم و قانون حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند، برخورد کیفری صورت پذیرد و با اداره‌ها و سازمان‌هایی که به وظایف و مسئولیت‌هایشان عمل نمی‌کنند برخورد انتظامی شود. 🔹 قرآن کریم، یکی از هدف‌های حکومت اسلامی را اجرای احکام و تطبيق حدود الهی دانسته و می‌فرماید: همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست. یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر، اقدام عملی و گزينه کيفر است که تنها به عهده حکومت اسلامی است. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | مقایسه راه‌های سه‌گانه شناخت خداوند 🔹هریک از راه‌های سه‌گانه قلبی، علمی و عقلی، از یک نظر رجحان دارد. راه دل و فطرت از نظر شخصی کامل ترین راه‌ها است؛ یعنی برای فرد، بهتر و لذت‌بخش‌تر و مؤثرتر این است که از راه دل به خداوند را بیابد. نقطه اصلی که راه اهل عرفان را از راه فلاسفه جدا می‌کند، همین نقطه است. عرفا معتقدند که دل و احساسات فطری قلب را باید تقویت کرد و موانع را از میان برد تا معرفت شهودی حاصل شود. اما فلاسفه و متکلمان می‌خواهند از طریق عقل و استدلال به خدا راه یابند. بدیهی است که این دو راه مانعة‌الجمع نیستند. 🔹 بعضی از بزرگان هم سلوک عقلی کرده‌اند و هم سلوک قلبی؛ ولی به هر حال از جنبه فردی و شخصی، قطعا راه اهل دل کامل‌تر است، ولی شخصی است؛ یعنی نمی‌توان آن را به صورت یک علم قابل تعلیم و تعلم برای عموم در آورد. راه مطالعه حسی و علمی خلقت، از نظر سادگی، روشنی و عمومی بودن، بهترین راه‌ها است. استفاده از این راه، نه نیازمند قلبی صاف و احساساتی عالی است و نه به عقلی مجرد و استدلالی و آشنا به اصول برهانی محتاج است. 📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | دموکراسی و نظام شرعی ⏺ دموکراسی به معنای حکومت مردم بر مردم یا مردم‌سالاری است. دموکراسی جدید در غرب، هنگامی شروع شد که متدینین غربی متوجه شدند آیینی که به نام مسیحیت در دست آنهاست، کارآیی و قابلیت آن را ندارد که در تمام جنبه‌های زندگی انسان به ویژه در زندگی اجتماعی نقش داشته باشد و قانون‌گذاری نماید. از این رو مشکل را بدین‌گونه حل کردند که حوزه کاربرد دین و حکمرانی خدا محدود به زندگی فردی انسان و چگونگی رابطه او با خدا باشد. ⬅️ آنها حاکمیت دین را در مسائل اجتماعی و سیاسی نپذیرفتند، قلمروی رسالت دین، منحصر در این شد که بگوید: نماز بخوان؛ دعا بکن؛ توبه و مناجات بنما؛ و اما اینکه حکومت چگونه باید باشد، سیاست چیست قضاوت کدام است و یا نظام های ارزشی جامعه بر چه مبنایی است، ربطی به دین ندارد و به صلاح خداست که در این مسائل مهم بشر دخالت نکند! بدین ترتیب دنیای غرب، تکلیف خود را با دین مسیحیت تحریف شده، روشن کرد و در مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، خیال خود را از خدا راحت کرد. 📖 برگرفته از کتاب حکومت اسلامی، نوشته ، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | حضرت زهرا(س) و سلاح حجاب ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 🔺 درباره روایت تهدید حضرت زهرا(س) نسبت به عمر و همراهانش که اگر از خانه‌اش بیرون نروند، مو پریشان می‌کند، باید گفت؛ این روایت در هیچ کتاب روایی شیعه نیامده است و تنها در پاورقی کتاب بحارالانوار به نقل از تاریخ یعقوبی آمده است که منتقدین حجاب شرعی نیز از آن نقل کرده‌اند، لذا به لحاظ سندی این روایت اعتباری ندارد. 🔺 سخن روایت شده از حضرت، تهدید به مو پریشان کردن است و این نوع تهدید یک امر عادی در بین افراد جامعه است که در موارد مهم، طرف مقابل را به یک واکنش خیلی بزرگ و شدید تهدید می‌کنند، نه این‌که حضرت چنین کاری کرده باشد و یا اگر آن‌ها از خانه‌اش بیرون نمی‌رفتند، واقعا این کار را می‌کرد؛ بلکه اگر انتساب این سخن به حضرت درست باشد، بیان‌گر اهمیت حجاب شرعی است که حضرت وقتی دستش از همه جا و همه کس کوتاه و بی‌چاره شد، به عنوان آخرین سلاح، متجاوزین به حرمت امام و حریم خانه‌اش را به چنین اقدام بزرگی تهدید کرد و اگر حضرت این‌کار را می‌کرد، خشم خداوند تمامی متجاوزان را نابود می‌کرد. 🆔 @iictchannel
28Tir401.mp3
9.22M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔻 موارد تهدید کننده امنیت خانواده از بیرون 1️⃣ مشكلات در قوانين موجود مثل موارد درمان بیماری های سخت همسر 2️⃣ فضای مجازی و نا امنی خانواده(كودكان و زن و شوهر) 🎙با حضور: حجج اسلام و المسلمین و اعضای هیات علمی گروه پژوهشگاه 📻 رادیو سراسری معارف؛ 28 تیر ماه 1401 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی استعدادشناسی سرزمین، هویت زیستی و بوم‌شناسی سیلاب 🔰چهارمین کرسی ترویجی از سلسله جلسات بیانیه گام دوم و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه‌شنبه یکم شهریور ماه، ساعت 10 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
▫️دین‌گریزی، ذات جریانات روشنفکری است 🔸 در گفتگو با دکتر رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه عنوان شد: ◾️پدر علوم مدرن یعنی فرانسیس بیکن دین را بتی معرفی می‌کند که تا کنار گذاشته نشود پیشرفت نیز رخ نمی دهد. این ایده از سوی بسیاری دیگر از فیلسوفان و اندیشمندان غربی نیز به گونه‌های دیگری مطرح شده و مبنای عمل علوم و فلسفه‌ها قرار گرفته است. موضوع تعارض علم و دین در غرب به همین مسئله اشاره دارد. 🆔 @iictchannel
▫️سروش و دوستان روشنفکرش از دین دفاع نمی‌کنند، بلکه با آن می‌جنگند 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین ، رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه در گفتگویی مطرح کرد: ◾️سوگمندانه طیفی که اصطلاح روشنفکری دینی را برای خود منحصر کرده است، امروز ماموریتی که برای خود تعریف کرده، نه دفاع از دین، بلکه تعارض و تقابل با آن است. سروش و همفکرانش معتقد به الهی نبودن قرآن، زمان‌بند بودن قرآن، تعطیلی و تعلیق بسیاری از احکام فقهی و آموزه های دینی هستند. اینها که قرار بود دفاع از اسلام در قبال مکاتب بشری را سربرگ ماموریت خود کنند، خودباختگی شدید آنها در مقابل غرب و مدرنیته آنان را به سمت و سوی تعارض جدی با اسلام کشاند. 🔻اکنون نیازمند تشکیل نهضتی هستیم که از دین در برابر این افراد واداده و مقلد غرب دفاع کند. رویکرد حداقلی آنان به دین به حدی است که تقریبا از دین چیزی باقی نگذاشته‌اند. کافی است به سخنان و نوشته‌جات این قشر در باب نبوت، امامت، قرآن و... نگاهی بیندازید تا به شکاف عظیمی که بین اعتقادات این دسته از افراد و سایرین وجود دارد، پی ببرید. بنابراین این اشخاص نه دینی هستند، نه روشنفکر. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/roshanfekr 🆔 @iictchannel