1395-07-18_18-32-40.jpg
2.14M
📌 اینفوگرافیک شب هشتم #محرم| #روایت حضرت #علی_اکبر سلام الله علیه
🆔 @islam_history
📌 عبیدالله بن حر جُعفی و واقعه #کربلا👇👇👇
🆔 @islam_history
🔰پس از مرگ #معاویه در سال ۶۰ هجری و تصمیم #امام_حسین علیه السلام برای آمدن به #کوفه، عبیدالله از کوفه بیرون آمد تا با #امام مواجه نشود.
🔰اما در نزدیکی #کربلا با وی مواجه شد. نقل است که امام #حسین علیه السلام وقتی به منزلگاهی به نام قصر بنی مقاتل یا به روایتی «قطقطانیه» در چند فرسخی کربلا رسید، خیمهای دید و پرسید که آن از کیست؟ گفتند از آن عبیدالله بن حر جعفی.
🔰امام کسی را نزد او فرستاد (بیشتر کتب، نام این فرستاده را حجاج بن مسروق جعفی نوشتهاند) تا او را به یاری اردوی امام دعوت کند، ولی او بهانه آورد و گفت: «من از کوفه بیرون نیامدم مگر از ترس اینکه حسین علیه السلام به آنجا آید و من نتوانم یاریش کنم.» فرستاده امام بازگشت و پاسخ عبیدالله را به امام رساند.
🔰پس از آن امام حسین علیه السلام خود نیز به خیمه عبیدالله رفت و نشست و خدا را سپاس گفت و گفت: «ای مرد، در گذشته خطا بسیار کردی و خداوند تو را به اعمالت مؤاخذه میکند، آیا نمیخواهی در این ساعت سوی او بازگردی و مرا یاری کنی تا جد من روز #قیامت، نزد خدا شفیع تو باشد؟» گفت: «یابن رسول الله، اگر به یاری تو آیم، همان اول کار، پیش روی تو کشته میشوم، و نفس من به مرگ راضی نیست، ولی این اسب مرا بگیر، به خدا قسم تاکنون هیچ سواری با آن در طلب چیزی نرفته مگر اینکه به آن رسیده و هیچکس در طلب من نیامده مگر اینکه از او سبقت گرفته و نجات یافتهام.» حسین علیه السلام از او روی برگرداند و فرمود: «نه حاجت به تو دارم و نه به اسب تو.» و سپس این آیه از سوره کهف را خواند:
«و ما کنت متخذ المضلین عضدا؛ ما گمراهان را به یاری خود نمیطلبیم.»
🔰«اما از اینجا بگریز و برو! نه با ما باش و نه بر ما! زیرا اگر کسی صدای استغاثه ما را بشنود و اجابت نکند، خداوند او را به رو در آتش جهنم میاندازد و هلاک میشود.» آنگاه امام به خیمه خود بازگشت.
🔰عبیدالله پس از واقعه کربلا، به شدت از کوتاهی و قصور خویش پشیمان شد و دائما خود را ملامت میکرد. او در اشعاری این اندوه و حسرت را بیان میکند:
فیالک حسرة ما دمت حیا
تردد بین صدری و التراقی
آه از حسرتی که تا زندهام در میان سینه و گلویم در جریان است.
📚 الفتوح، ابن اعثم کوفی، ج ۵، ص۸۴؛
📚 حیاة الامام الحسین، ج ۳، ص۳۶۳، به نقل از مقتل خوارزمی.
🆔 @islam_history
1395-07-20_12-22-38.jpg
2.23M
📌 اینفوگرافیک شب نهم (#تاسوعا) #محرم| #روایت حضرت #ابوالفضل سلام الله علیه
🆔 @islam_history
1395-07-20_12-24-15.jpg
2.35M
📌 اینفوگرافیک شب دهم (#عاشورا) #محرم| #روایت #امام_حسین علیه السلام
🆔 @islam_history
📌 آیا #شیعیان امام حسین علیه السلام را به شهادت رساندند؟
🔰برخی از عالمان #اهل_سنت با دفاع از #یزید و سلب مسئولیت از وی، حادثه #عاشورا را متوجه شیعیان کردهاند.
🔰اصطلاح #شیعه در اوایل لزوما به معنای امروزی شیعه نبوده؛ گاهی در کتب تاریخی درباره شخصی مینویسند "فلان یتشیع" در حالی که آن شخص از مسلمات هست که از مریدان #ابوبکر و #عمر بوده است. برخی از علماء رجال این تذکر را دادهاند که واژه شیعه در اوایل به معنای مرید #علی و مخالف افرادی نظیر #عثمان و #معاویه و... بوده است. یعنی ممکن است شخصی حق خلافت را از آن ابوبکر و عمر بداند، اما باز هم در #تاریخ نامش به عنوان شیعه ثبت شده باشد.
🔰مرحوم شیخ محمد تقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال فصلی را در شرح این مدعا منعقد کرده و توضیح داده که واژه مرادف با شیعه امامی به معنای امروزی، "#رافضی" یا "شیعه غالی" است که در کتب اهل سنت با این واژگان از امامیه تعبیر میشده. (رک به قاموس الرجال ج1 ص22) این نکته برای فهم دقیق نقلهای تاریخی درباره شیعیان، بسیار حائز اهمیت است و اگر در یک متن کهن تاریخی این واژه دیده شد، باید به سیر تطور معنای این واژه توجه لازم را داشت.
🔰بنابراین هر چند که اهل #کوفه سپاهیان ابن زیاد را تشکیل دادند و #امام_حسین علیه السلام را به #شهادت رساندند و کسانی مانند سلیمان بن صرد خزاعی که به #امامت #اهل_بیت معتقد بودند، امام حسین علیه السلام را یاری نکردند و بعدها قیام توابین را تشکیل دادند، اما اینکه عدهای از نویسندگان اهل سنت (العواصم من القواصم ص232) تلاش کردهاند تا با توجیهات ضعیفی از یزید سلب مسئولیت کنند و شهادت امام حسین علیه السلام را متوجه ابن زیاد و شیعیان کنند، مخدوش است، چرا که ابن زیاد منصوب یزید بن معاویه بوده و دستور یزید از همان ابتداء چنانچه در نامه اش به والی #مدینه آمده، بر این بوده که اگر امام حسین بیعت نکردند، به قتل برسند. هرچند این مطالب هرگز نافی مسئولیت شیعیان در قبال امام حسین علیه السلام و یاری نکردن وی نمیشود.
🆔 @islam_history
📌 کهیعص
✍ #امام_زمان علیه السلام در ضمن حدیثی طولانی فرمودند:
💠 حضرت #زكريا نام پنج تن آل عبا را از #جبرئيل فراگرفت و چون به نام #امام_حسين علیه السلام مىرسيد، اندوهگين مىشد و اشك در چشمش مىآمد، اما با نام هاى ديگر، اندوهش مىرفت.
💠 راز آن را از خداوند پرسيد. خداوند با «كهيعص» قصه آن را خبر داد. «كاف»، نام كربلاست، «ها»، كشته شدن عترت طاهره است، «ياء» #يزيد ستمگر، قاتل #حسين علیه السلام است، «عين» عطش حسين علیه السلام و «صاد» صبر و مقاومت اوست.
💠 زكريا سه روز در مصيبت حسين علیه السلام گريست و از خدا خواست كه فرزندى به او عطا كند و با محبت او، آزمايشش كند و آن گونه كه #محمد صلی الله علیه و آله را در سوگ فرزندش به داغ نشاند، او را هم داغدار كند.
💠 خداوند، #يحيى را به او عطا كرد. يحيى هم همچون حسين علیه السلام شش ماهه به دنيا آمد. ميان يحيى بن زكريا و حسين بن #على شباهت هاى ديگر نيز وجود دارد. سر هر دو مظلومانه بريده شده و سر هر دو در طشت و طبقى پيش طاغوت زمانشان نهاده شد.
📚 #بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۲۳.
🆔 @islam_history
📌 سلامِ ما به اباعبدالله جواب سلام حضرت است...
🔰 در عصر #عاشورا #امام_حسین علیه السلام به فرزندش #امام_سجاد علیه السلام فرمود:
💠 "یا وَلَدی بَلِّغْ شیعَتی عَنِّیَ السَّلامَ فَقُلْ لَهُمْ: إِنَّ أَبی ماتَ غَریباً فَانْدُبُوهُ وَ مَضى شَهیداً فَابْکُوهُ"
💠 فرزندم! سلامم را به شیعیانم برسان و به آنان بگو: پدرم غریبانه به #شهادت رسید پس بر او اشک بریزید.
📚 معالى السبطين، ج۲، ص۲۰.
🆔 @islam_history