📌 شمر بن ذیالجوشن
🔰ابوسابغه #شمر بن ذیالجوشن، از نقش آفرینان اصلی جنایات کربلاست. او زشت روی و زشت کردار بود.
🔰منابع تاریخی از مادر شمر به پلیدی یاد کردهاند، تا جایی که گفتهاند وی هنگام جابهجایی گوسفندانش، به گناه آلوده شد و شمر از راه نامشروع به دنیا آمد.#امام_حسین علیهالسّلام نیز در واقعه #کربلا، شمر را پسر زن بزچران خطاب کرده است.
🔰شمر در #جنگ_صفین، همراه #امام_علی علیهالسّلام با امویان جنگید و حتّی مجروح گشت؛ امّا پس از آن، دچار سوء عاقبت شد و به هواداران آنان پیوست.
🔰گواهیِ وی بر ضدّ حُجر بن عَدی، موجب #شهادت این مرد بزرگ در مرج عذرا گردید.
🔰او همچنین در پراکندن کوفیان از اطراف #مسلم، نقشی مؤثّر داشت و در واقعه کربلا موجب شد که #ابن_زیاد، پیشنهاد #عمر_بن_سعد را نپذیرد و خود، ماموریت ابلاغ پیام تهدیدآمیز عبیداللّه به #عمر بن سعد را که دستور یورش همه جانبه به امام حسین علیهالسّلام و یارانش، یا واگذاری فرماندهی به شمر بود، به عهده گرفت.
🔰البتّه پس از آن که عمر بن سعد، خود، فرماندهیِ جنگ با #امام علیهالسّلام را پذیرفت، شمر، فرمانده جناح چپ سپاه شد. شمر، هنگامی که جنگ تن به تن امام حسین علیهالسّلام را در اوج تنهایی و بی یاوری دید و متوجّه شد که نمیتوان امام را در جنگِ تن به تن از پای در آورد، فرمان داد که پیادگان و تیراندازان و سوارکاران، به یکباره بر ایشان یورش برند. نیز پس از آن که امام بر زمین افتاد و خولی از بریدن سر ایشان هراسید، بنا بر برخی از گزارشها شمر بود که از اسب به پایین آمد و سر مبارک #سیدالشهدا علیهالسّلام را از پیکر، جدا کرد و آن را به وسیله خولی برای عمر بن سعد فرستاد.
🔰شمر همچنین به غلامش دستور داد تا همسر عبداللّه بن عُمَیر کلبی را به شهادت برساند. نیز در حمله به خیمههای زنان و بردن اسیران و سرهای مطهّر شهیدان از عراق به سوی دربار شام، نقش اصلی را به عهده داشت.
🔰جنایات شمر به حدّی بود که امام حسین علیهالسّلام، او را نفرین نمود. وی در جریان قیام #مختار، مجبور به فرار شد؛ امّا در میان راه و در صحرای سوزان میان #کوفه و بصره، گرفتار شد و در زد و خوردی کوتاه، زخمی گردید و بر طبق گزارشهایی، در همان جا به قتل رسید. گزارش دیگری هم میگوید: او را اسیر کردند و به سوی مختار فرستادند. مختار هم او را گردن زد و جنازه او را در روغن جوشان انداخت.
📚 محمدی ریشهری، محمد، دانشنامه امام حسین علیهالسّلام بر پایه #قرآن، #حدیث و #تاریخ، ج۹، ص۲۰۰.
📚 قمی، شیخ عباس، سفینه البحار، ج۴، ص۴۹۲.
🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 علت تاکید فراوان بر #زیارت #سیدالشهدا علیه السلام چیست؟
🎵 شیخ حسین انصاریان
🆔 @islam_history
📌 زخمی متفاوت...
✍ شعیب بن عبدالرحمن خزاعی می گوید:
💠 بعد از #عاشورا، مردان قبیله بنی اسد، هنگامی که خواستند پیکر مطهر #امام_حسین علیه السلام را دفن کنند، بر دوش آن حضرت، اثر زخمی کهنه یافتند که کاملا از جراحت های جنگی متفاوت بود و هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت.
💠 وقتی از #امام_سجاد علیه السلام در این مورد سؤال کردند آن حضرت در پاسخ فرمود:
این زخم بر اثر حمل کیسه های غذا و به دوش کشیدن هیزم به خانه های بی سرپرست و یتیمان است.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶.
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
❤️ صلّیاللهعلیکیاأباعبدالله...
🕊حضرتفرمود: ...این ذکر را ۳مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان میرسد!
🌙 #شبزیارتی
🆔 @islam_history
📌 #عاشورا احیاگر #غدیر
🔰عبیدالله بن زیاد، با #چوبی که در دستش بود، بر -دهان- و دندان #امام_حسین علیه السلام میزد.
🔰زید بن ارقم به وی اعتراض کرد و گفت:
به خدای یکتا سوگند، #رسول_خدا صلی الله علیه و آله لب های #حسین علیه السلام را می بوسید.
آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت:
💠 #ابن_زیاد برده #یزید است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر #فاطمه سلام الله علیها را کشتید و پسر #مرجانه را به حکومت پذیرفتید.
💠 او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به بردگی می گیرد. شما تن به ذلت دادید.
✍ اگرچه زید بن ارقم در غدیر با #امیرالمومنین #علی علیه السلام بیعت کرده بود و بعدها منکر غدیر شد و در #کربلا به کمک امام حسین علیه السلام نیامد، اما این جلسه او را متحول کرد و به نقل #حدیث غدیر پرداخت.
📚طبری، تاریخ، ج5، ص456؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج2، ص45،
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص412.
🆔 @islam_history
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
❤️ صلّیاللهعلیکیاأباعبدالله...
🕊حضرتفرمود: ...این ذکر را ۳مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان میرسد!
🌙 #شبزیارتی
🆔 @islam_history
📌 آيا اهل بيت امام حسين سلام الله عليه در اولين اربعين به کربلا رسيدند؟
💠 سید بن طاوس می نویسد: #اهل_بيت عليهم السلام چون به قتلگاه رسيدند، جابر بن عبد اللَّه انصارى و جمعى از #بنى_هاشم و مردانى از آنها را يافتند كه براى زيارت قبر #حسين عليه السّلام فرا رسيده بودند، همگان در يك زمان به عزادارى و نوحه سرايى پرداختند و سوگوارى جگرسوزى بر پا نمودند، و زنان آن آبادى نيز با ايشان به عزادارى پرداختند و چند روز در #كربلا اقامت كردند.
📚 لهوف في قتلى الطفوف، ص114
💠 ابوريحان بيروني می نویسد: در روز بيستم ماه صفر، سر نوراني #امام_حسين عليه السلام به بدن مبارک او برگشت داده شد تا اينکه با بدن او دفن شد و در آن روز، #زيارت #اربعين است در حالي اهل بيت او بعد از برگشت از شام به زيارت آن حضرت آمدند.
📚 الاثار الباقيه عن القرون الخاليه، ص 422
💠 شیخ بهایی می نویسد: در اين روز يعني چهل روز بعد از #شهادت امام حسين عليه السلام جابر بن عبدالله انصاري رضي الله عنه به زيارت آن حضرت آمد و اتفاقا در اين روز حرم امام حسين عليه السلام (منظور اهل بيت عليهم السلام) که از شام به کربلا آمدند در حالي که عازم #مدينه بودند به زيارت آن حضرت آمدند.
📚 الشيخ البهائي العاملي، (متوفاي: 1031 هـ)، توضيح المقاصد، ص7
✍️ مهمترين دليل مخالفان، دور بودن مسير #کوفه تا شام و از شام تا کربلا است؛ اما تشريح دقيق اين سفر و مشخص شدن روزهاي اقامت در کوفه و شام، امکان و حتي قطعي بودن آن ثابت خواهد کرد.
#عمر بن سعد، در عصر #عاشورا سر مقدس سيد الشهداء سلام الله عليه را توسط خولي به کوفه فرستاد، او خود را شبانه به کوفه رساند؛ اما دروازه قصر را بسته ديد و مجبور شد، شب را در خانه خودش بماند و فردا، سر مقدس را نزد #ابن_زياد ببرد.
🔰طبق تصريح شيخ مفيد، فرداي آن روز (سيزدهم) کاروان اسرا به کوفه رسيد.
پس از دو روز اقامت در کوفه (پانزدهم)، به دستور ابن زياد، اسراء به سوي شام فرستاده شدند.
با توجه به خطري که کاروان را تهديد ميکرد و هر لحظه ممکن بود عدهاي براي نجات خاندان نبوت، به کاروان حمله کنند، قطعا اسرا را با مرکبهاي تندرو و با سرعت زياد حرکت دادهاند. کاروان در روز اول صفر به شام رسيد.
🔰پس از آن که کاروان وارد شام شد، مردم شام جشن گرفتند؛ اما اين شادي با سخنراني اعجاب آور #امام_سجاد سلام الله عليه، تبديل به کابوسي عليه #يزيد شد.
🔰همچنين ذهبي از علماي اهل سنت تصريح مي کند که سر مبارک امام حسين سلام الله عليه سه روز در شام آويزان بود.
🔰يزيد بن #معاويه به منظور کاستن از گناه خود و مقصر جلوه دادن ابن زياد، به ظاهر اظهار پشيماني کرده و دستور داد که پس از سه روز عزاداري، کاروان را برگردانند
سر انجام در روز هشتم صفر، کاروان از شام خارج شد
از هشتم صفر تا بيستم آن، سيزده روز فرصت بوده است که کاروانيان خود را به کربلا برسانند. با توجه به اين که مسير رفت 15روز طول کشيده و با در نظر گرفتن اين که کربلا مسير نزديکتري به شام دارد، به راحتي ميتوان باور کرد که کاروان در روز بيستم صفر به کربلا رسيده باشند. با توجه به استحباب مؤکد زيارت اربعين، طبيعي است که کاروانيان براي رسيدن به اين فيض عظيم، با اشتياق و شتاب بيشتر خود را به کربلا رسانده باشند.
🔰با تشريح دقيق سفر کاروان اسيران و همچنين اثبات سفرهاي مشابه با زمانهاي کمتر، به راحتي ميتوان باور کرد که خاندان رسالت در روز اربعين سال 61هـ به کربلا آمده و به فيض عظيم زيارت سيد الشهداء سلام الله عليه نائل شده باشند.
📚 أنساب الأشراف، ج1، ص424
📚 الإرشاد في معرفة حجج الله علي العباد، ج2، ص114
📚 تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج5، ص107
🆔 @islam_history
✍ #امام_حسن_عسکری علیه السلام فرمودند:
💠 نشانههای مؤمن پنج چیز است:
1⃣ 51 رکعت نماز (واجب و نافله در طول شبانه روز).
2⃣ #زیارت #اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام
3⃣ انگشتر در دست راست کردن 4⃣ پیشانی بر خاک گذاردن.
5⃣ بلند گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» در نمازهای جهریّه (صبح، مغرب و عشاء).
📚 إقبال الأعمال، ج 3، ص 100
🏴 اربعین حسینی تسلیت باد.
🆔 @islam_history
📌 داستان جالب مجالست مفضل بن عمر با کبوتر بازان و اعتراض برخی از متدینین
🔰نقل شده است که عدّهاى از اهل #کوفه به #امام_صادق علیه السلام نامه نوشتند که مفضّل بن عمر با یک عدّه کبوتر باز و انسانهای نا اهل و کسانی که شراب مینوشند، نشست و برخاست میکند. سزاوار است شما وی را از مجالست با اینگونه افراد منع کنید.
🔰امام صادق علیه السلام پس از خواندنِ آن نامه، نامهاى براى مفضّل نوشت و به کسانی که اعتراض می کردند، داد و فرمود این نامه را به مفضل بدهید. آن افراد، نامه را به مفضل دادند.
🔰مفضل نامه را دید و خندید و برای آنها نامه را خواند که امام صادق علیه السلام نوشته بود: "بسم الله الرحمن الرحیم برای من فلان چیز و فلان چیز را بخر." و هیچ اشاره ای در نامه به درخواست آنها از امام برای توصیه به مفضل نشده بود. نامه را به معترضین داد و همین طور همه با تعجب نامه را خواندند.
🔰مفضل گفت نظرتان چیست؟ آنها گفتند: این اشیاء گران قیمت است و پول زیادی لازم دارد. باید پیرامون آن فکر کنیم و در صورت امکان فراهم و جمعآورى نموده به تو دهیم. آنها قصد بازگشت داشتند که مفضل بن #عمر ایشان را به غذا دعوت کرد و اجازه نداد آنها بروند. تا آنها مشغول خوردن غذا بودند، مفضل نامه امام صادق علیه السلام را برای همان کبوتر بازان خواند و آنها نیز هر کدام به اندازه تواناییشان پولی دادند که در نهایت قبل از تمام شدن غذای آنها، دو هزار دینار و ده هزار درهم جمع شد.
🔰مفضل به آنها گفت از من میخواهید اینها را طرد کنم و با آنها نباشم؟ فکر میکنید خدا به #نماز و #روزه شما محتاج است؟
📚 رجال الكشي ص327
🆔 @islam_history
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحلت یا #شهادت #پیامبر صلی الله علیه و اله⁉️
🆔 @islam_history
⁉️ شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله
🔰ابن سعد میگوید در روایتی آمده است: #پیامبر صلی الله علیه وآله مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است. (۱)
🔰علامه حلی #شهادت #رسول_خدا را به وسیله سم ذکر میکند. (۲)
🔰در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر در #مدینه مسموم درگذشت.(۳)
🔰بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر ۹ بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر #شهید قرار داده است. (۴)
🔰حاکم نیشابوری کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که میگوید: شعبی گفته است: بخدا قسم رسول خدا و #ابوبکر با سم کشته شدند و #عمر و #عثمان و #علی_بن_ابیطالب با شمشیر کشته شدند و #حسن_بن_علی با سم و #حسین_بن_علی با شمشیر کشته شد. (۵)
🔰رسول خدا فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید میشود. (۶)
🔰و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما ( #اهل_بیت ) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود. (۷)
🔰ظاهرا بیشترین فاصله ای را که بین فرمان حمله به شام به رهبری اسامه و شهادت حضرت رسول بیان شده است دو هفته است. (۸)
🔰ابوبکر و عمر و دیگران اطرافیان از پیوستن به سپاه #اسامه سر باز زدند تا بتوانند به طور سری به گونهای که رسوا نشوند از دست پیامبر خلاص شوند و نقشه های شوم خود را در بعد از شهادت حضرت اجرا کنند.
ادامه دارد...
📚 منابع
۱. المجدد فی الانساب، ص۶.
۲. منتهی المطلب، ج۲، ص۸۸۷.
۳. جامع الرواه، ج۲، ص۴۶۳.
۴. السیره النبویّه، ج۴، ص۴۴۹.
۵. المستدرک، ج۳، ص۶۰.
۶. بصائر الدرجات، ص۱۴۸.
۷. وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۲.
۸. المغازی، ج۱، ص۱۲۶.
🆔 @islam_history