eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌻 🌻═ೋ❅🖋❅ೋ═ نکاتی از استاد حیدری (زیدعزه) در رابطه با مستند زندگی پس از زندگی👇 1⃣در رابطه‌ با بیان تجربیاتی که در این مستند و برنامه پخش می‌گردد دو نکته‌ی مثبت به ذهن بنده می‌رسد: ۱)اینچنین مستندات و برنامه‌ها، تلنگر خوبی است برای بعضی افراد تا نسبت به برخی از امور دینی اهتمام و توجه‌ ویژه‌ای داشته باشند مثل حق‌الناس، قضاوت‌های بیجا، اهمیت به نماز و مواردی از این قبیل که این یک اثر و نتیجه‌ی مثبت در این مستند هست. ۲)باز شدن دریچه‌ای بسوی غیب که این را دارد به خوبی به مخاطب القاء می‌کند که انسان منحصر در ماده و جسم نیست و مقوله‌ی دیگری بنام روح نیز دارد و تجربیاتی که ناظر به همین دنیا مطرح می‌کنند که در علم نیز مقوله‌ی آتوسکوپی از مسلمات علمی است و در کنار این تجربیات و البته دلایل دیگری برای وجود روح قرار دارد. 2⃣برنامه‌ی زندگی پس از زندگی در کنار فوائدی که عرض شد آسیب‌های متعددی نیز دارد از جمله اینکه: ۱)مردم با دیدن این مستند به آنها القاء می‌‌شود این تجربیات، تجربیات پس از مرگ است در حالیکه این تجربیات، تجربیات نزدیک به مرگ (NDE) است نه تجربیات پس از مرگ. می‌توان گفت این تجربیات چیزی شبیه به خواب، یا چیزی شبیه به کُما رفتن و یا نهایتا می‌توان بر آن اسم کشف و شهود گذاشت. البته هر دو مقوله‌ی (خواب، کشف و شهود) حجیتی در شرع مقدس اسلام و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌صلوات‌الله) ندارد. امام صادق علیه‌السلام فرمودند:«ان دین الله اعز من ان یری فی النوم» دین خدا خیلی عزیزتر از آن است که بخواهیم حقائق آن را با خواب به اثبات برسانیم. بعلاوه اینکه امکان نفوذ شیطان در خواب و کشف و شهود وجود دارد این نکته را متذکر بشوم که ما منکر رویاهای صادقه و کشف و شهودهای الهی نیستیم. ۲)برخی از تجربیات خلاف نص صریح آیات و روایات است. نظیر این دو نمونه تجربه👇 🔴مثال اول: در یکی از این تجربیات بیان شد کسی که در ذهن خود، دو نفر را قضاوت کرده دچار عقوبت و عذاب شده است در حالیکه طبق مسلمات نقلی، عقیدتی و فقهی، قضاوت کردن و برخی امور دیگر تا هنگامی که در فکر و ذهن باشد اساسا گناه تلقی نمی‌شود بنابراین عقوبتی نیز در پی ندارد. 🔴مثال دوم: در یکی دیگر از تجارب شاهد بودیم فردی خودش اذعان به این مطلب داشت که انسان نرمالی نبود و اعمالش روی حساب و کتاب نبوده است؛ اما او با این وجود تمایل نداشته از آن حالت و از آن تجربه بازگردد. در حالیکه قرآن نقل می‌کند: افراد گناهکار تقاضای آن دارند که خدا آنها را به دنیا بازگرداند تا شاید اعمال خوبی انجام دهند «حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» زمانى که مرگ یکى از آنان فرا رسد، مى‌گوید: «پروردگار مرا باز گردانید! شاید در آنچه ترک کردم عمل صالحى انجام دهم...» (مومنون/ ۹۹-۱۰۰) و مواردی از این قبیل که در این مستند متعدد مشاهده می‌شود بنابراین ما نمی‌توانیم همه‌ی این تجربیات را بپذیریم زیرا معیار ما: 〽️عقل است اولا 〽️قرآن است ثانیا 〽️و روایات است ثالثا ۳)نکته‌ی بسیار ظریف و قابل اهمیت اینکه هر برنامه‌ای هر چقدر هم خوب باشد باز ممکن است از جهاتی راه نفوذ شیطان را در جامعه فراهم سازد زیرا وقتی ما به افراد متعدد مشروعیت دهیم این امر موجب می‌شود بجای آنکه تابع علماء، فقهاء و عرفایی باشیم که تابع شرع مقدس‌ و مبنای آنها فقه امام صادق هستند، از طریق این برنامه ناخواسته به افرادی که صلاحیت ندارند در نظر مردم حجیت پیدا کنند در این صورت ممکن است در آینده‌ی نزدیک راه نفوذ نگرش‌های عرفانی توسط همه‌ی مردم یا بخش اعظمی از مردمی که این تجربیات را دارند باز شود که این بسیار خطرناک خواهد بود. ۴) این تجربیات نباید مبنای شکل‌گیری اعتقاد افراد به معاد قرار گیرند زیرا در نوع این تجربیات قطعا مکان، زمان، افکار، عقیده‌ و پیش‌زمینه‌های ذهنی و عقیدتی فرد به تمامه دخالت دارد‌. ۵)برخی از این تجربیاتی که بیان شد، واقعیات مربوط به عالم دنیاست که توسط روح تجربه شده است به عنوان مثال تجربه‌گر شاهد اتفاقاتی بوده که برای اعضای خانواده‌اش رخ داده و پس از بازگشت، خانواده‌اش آن اتفاقات را تایید کرده‌اند که البته این تجربیات هیچ ارتباطی با جریان پس از مرگ ندارد‌. ♻️نتیجه‌اینکه: خیلی خوب است افرادی که در فضای حقیقی و مجازی روشنگری می‌کنند در کنار بیان اولویت‌ها و خوبی‌های این برنامه که باید بیان شود، در جهت اصلاح آسیب‌هایی که این برنامه می‌تواند داشته باشد یاری‌گر باشند. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 ═ೋ❅🖋❅ೋ═ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b ═ೋ❅🖋❅ೋ═
4_5920177277219373309.mp3
1.3M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه 🇮🇷کانال‌ رسمی‌ استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 ❓پرسش ⁉️اگر در شب قدر، مقدرات معیّن می‌گردد؛ پس تلاش و اختیار انسان چه معنائی دارد؟ پاسخ استاد حیدری "زیدعزه" 1⃣ اینکه می‌گویند در شب قدر همه‌ی مقدرات تقدیر می‌شود‌؛ بدین معنا است که‌ قالب معین و اندازه‌ی خاص هر پدیده، به طور روشن اندازه‌گیری می‌شود البته این اندازه‌گیری، بر اساس شرایط و موانعى است که پیش می‌آید و با ملاحظه اختیار و قابلیت انسان شکل می‌گیرد. با توجه به مقدمه یادشده، رابطه شب قدر و تعیین سرنوشت بندگان و کردار اختیارى آنان، روشن می‌شود. 2⃣ قدر؛ یعنى، پیوند و شکل گرفتن هر پدیده و هر حادثه با سلسله علل خود و در شب قدر، این پیوند به دقّت اندازه‌گیری می‌شود؛ یعنى: اولا، براى امام هر زمان این پیوند معلوم و تفسیر می‌شود. ثانیاً رابطه این پدیده‌ها باعلل خود روشن می‌گردد. از یکسو خداوند متعال، بر اساس نظام حکیمانه جهان، چنان مقدّر کرده است که بین اشیاء، رابطه‌ای خاص برقرار باشد. براى مثال بین عزت و دفاع از کیان و ذلّت و پذیرش ستم... هر کس از کیان خود دفاع کند، عزیز می‌شود و هرکس تسلیم زور و ستم شود، ذلیل می‌گردد! این تقدیر الهى است. مثال دیگر اینکه بین طول عمر و رعایت بهداشت و ترك بعضى از گناهان مثل قطع صله‌رحم و دادن صدقه، رابطه وجود دارد. بر این اساس هر کس طول عمر می‌خواهد، باید دراین قالب قرار گیرد. آنکه این شرایط را مهیا کرد، طول عمر می‌یابد و آنکه در این امور کوتاهى کرد، عمرش کوتاه می‌گردد. پس در افعال و کردار اختیارى بین عمل ونتیجه که همان تقدیر الهى است رابطه مستقیم وجود دارد. انسان تا زنده است، جاده‌ای دوطرفه در برابرش قرار دارد یا با حُسن اختیار، کمیل بن زیاد نخعى می‌گردد و یا با سوء اختیار حارث بن زیاد نخعى، قاتل فرزندان مسلم می‌شود؛ دو برادر از یک پدر و مادر: یکى سعید و دیگرى شقى. پس تقدیر الهى؛ یعنى، آنکه با حُسن اختیار خود به جاده مستقیم رفت، کمیل می‌شود و آنکه با سوء اختیار خود، به بیراهه‌ی گناه و انحراف پا گذاشت، حارث می‌گردد. 3⃣ از سوى دیگر در شب قدر، معین می‌شود که هر انسان، براساس انتخاب واختیار خود، کدام راه را انتخاب خواهد کرد و با توجه به دعاها، راز و نیازها و تصمیم‌ها، قابلیت چه نعمتها و یا حوادثى را خواهد داشت. پس بین تقدیر الهى و اختیار آدمى، هیچ منافاتى وجود ندارد؛ زیرا در سلسله علل و شرایط به ثمر رسیدن کار و ایجاد حادثه، اراده آدمى یکى از علل و اسباب است. آنکه با حسن اختیار خود، کردار نیک انجام میدهد یا مخلصانه دعایى می‌خواند، نتیجه آن را در این جهان می‌بیند و آنکه بر اثر سوء اختیار گناهى مرتکب می‌شود، نتیجه‌ی تلخ آن را می‌چشد. پس اینکه در شب قدر، امور بندگان ـ اعم از مرگ و زندگى، ولادت و زیارت و... ـ تقدیر می‌شود، همگى با حفظ علل و شرایط وعدم موانع است و اختیار یکى ازعلتها و شرایط آن به شمار می‌آید. به‌ این جهت سفارش شده، در آن شب به شب‌زنده‌دارى وعبادت ودعا بپردازید، تا این عمل در آن شب خاص که از هزار شب برتر است، شرایط نزول فیض الهى را فراهم آورد. ♻️ نتیجه اینکه: خداوند می‌داند، هر چیزى در زمان و مکان خاص، به چه صورت و با توجّه به کدام شرایط و علل تحقق می‌یابد و می‌داند که فلان انسان با اختیار خود، کدام کار را انجام می‌دهد. فعل اختیارى انسان، متعلق علم خداوند است که در شب قدر، حدود آن مشخص می‌شود. این امر با اختیار منافات ندارد و حتى بر آن تأکید می‌کند؛ براى مثال معلم کاردان و مجرب، به خوبى می‌داند کدامیک از دانش‌آموزانش، به دلیل تلاش فردى و استعداد لازم، با رتبه بالا قبول می‌شود و کدامیک به دلیل عدم تلاش یا استعداد کمتر، در حد متوسط نمره می‌آورد و یا مردود می‌شود. علم معلم، از راه دانش او به علت‌هاست و نفی‌کننده تلاش دانش آموزان نیست. در شب قدر همه‌ی کردار اختیارى انسان، اندازه‌گیری و قالب‌بندی می‌شود. خداى عالم به‌ علت‌ها، براساس نظم موجوددرمیان اشیاى این جهان، برنامه‌ریزی می‌کند و اختیار انسان یکى از علتهای مؤثر است. از این‌ جهت تأکید شده است: «شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارك رمضان را به عبادت، دعا و شب‌زنده‌داری مشغول باشیم، تا این اعمال خیر، زمینه آمادگى و توان برتر ما شود و بتوانیم فیض الهى را درك کنیم. اگر عنصر اختیار در میان نبود و هر آنچه انجام می‌دادیم در سرنوشت ما تأثیر نداشت، هیچ دلیلى بر این‌همه تأکید بر شب‌زنده‌داری و عبادت نبود. @javadheidari110 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ آیینه ی عبرت ⭕️ ✅ زمان کوتاهی مانده بود تا پیروزی در جنگ صفین. 🔺 ناگهان صفحه برگشت و دستور بازگشت مالک اشتر از نبرد با شامیان صادر شد. 🔺 پیروزی جای خود را به شکست داد و امیرالمومنین علیه السلام مجبور به پذیرش حکمیت. 💥امام علیه السلام در خطبه ی ۲۰۸، ریشه ی این اتفاق تلخ را نسخه پیچی مردم برای امام و پیشوای خود، بیان فرموده است: " لقَدْ كُنْتُ أَمْسِ أَمِيراً فَأَصْبَحْتُ الْيَوْمَ مَأْمُوراً " تا دیروز امیر شما بودم و از من حرف شنوی داشتید(با پیروزی جلو می رفتیم)، اما امروز مامور شما شدم و من را مجبور کردید از شما فرمان ببرم. ❌ مواظب باشیم در اتفاقات و موقعیت های مختلف، خود را متخصص تر از رهبر جامعه نپنداریم و امام جامعه را مجبور به پذیرش امری که صلاح و سداد جامعه در آن نیست، نکنیم. ✍جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
اندکی تامل ⛔️درسم (پایان نامه) تمام شود راحت شوم ⛔️غذايم را بپزم ، راحت شوم ⛔️ در مسافرت می‌گوییم: به مقصد برسم راحت شوم. ⛔️اتاقم و یا منزل را تميز کنم ، راحت شوم. ⛔️مدرک بگیرم راحت شوم ⛔️این هفته و یا این ماه تمام شود، راحت شوم. ⛔️و در بسیاری از کارها گاهی در انتظار آزار دهنده ختم آن هستیم... ⛔️وای چه کار سختی… تمام شود، راحت شوم. ⁉️تمام شود که چه شود؟ مادامی که زنده هستيم و زندگی مي‌کنیم؛ هيچ فعاليتی تمام شدنی نيست بلکه ختم هر کاری آغاز فعاليتی ديگر است. بهتر نیست هر کار و وظیفه و تکلیفی (و لو کوچک و روزمره ) را در حین انجام با دقت و تمرکز پیش ببریم و حتی از انجام دقیق و درست آن لذت ببریم؟ بهتر نیست به جای اینکه در هر کار به گرفتاری دیگری فکر کنیم، توجه خود را برای انجام وظیفه فعلی مصرف کنیم؟ @javadheidari110
🌾 قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد ◻️ قیمت گندم برای هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان می‌باشد. 🔻همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است: یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم) کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
4_5933604994254111035.mp3
1.22M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه 🔴 مبنای دفاع از آرمان قدس 🇮🇷کانال‌‌ رسمی‌ استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ سلام و عرض ادب. قبول باشه طاعات و عبادات. 🔵 برخی از دوستان از فطریه ی کوچولوهایی که هنوز به دنیا نیومدند سوال می پرسند. باید عرض کنم: ❌ مراجع معظم تقلید، پرداخت فطریه برای کودکانی که هنوز متولد نشده اند را واجب نمی دانند. ⬅️ان شاء الله قد‌مشون مبارک و سفرشان بی خطر😄 @javadheidari110
🔴پاسخ شبهه مهم ⁉️ چرا با وجود استان‌های محرومی چون سیستان و خوزستان که نیاز به کمک دارند بودجه کشور و مالیاتی که از ما گرفته می‌شود باید خرج کشورهای غزه و فلسطین و سوریه و لبنان شود؟!❓ 🔆 پاسخ 1⃣ بودجه‌ی هر استان مشخص است و هیچ وقت بودجه‌ی یک استان را به استان دیگر نمی‌دهند چه برسد بخواهند بودجه آن را به کشوری دیگر بدهند. 2⃣ بودجه‌ی هر چیزی مشخص است مثلا بودجه‌ی عمران و آبادی مشخص است، بودجه علمی و فرهنگی مشخص است، بودجه نظامی و دفاعی مشخص است و هیچ‌گاه بودجه عمرانی و فرهنگی را صرف بودجه نظامی نمی‌کنند. 3⃣ هر کشوری برای دفاع از مرزهای خود در برابر دشمنان موجود و دشمنان احتمالی بودجه‌ای را به عنوان بودجه‌ی نظامی قرار می‌دهد؛ ✔️ مثلا بودجه‌ی نظامی آمریکا حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است. و بودجه‌ای نظامی چنین حدود ۲۹۳ میلیارد دلار است، هند حدود ۷۶ میلیارد دلار و عربستان حدود ۶۹ میلیارد دلار و روسیه حدود ۶۵ میلیارد دلار و اسرائیل حدود ۲۵ میلیارد دلار و ترکیه حدود ۱۸ میلیارد دلار برای نظامی و دفاعی خود بودجه قرار داده‌اند. در حالی که کشور ایران بودجه‌ای که برای قسمت نظامی و دفاعی خود قرار داده است حدود ۶ و نیم میلیارد دلار است که تقریبا ۶ درصد از بودجه‌ی کل کشور است. [1] 4⃣ این بودجه‌ی نظامی و دفاعی گاهی صرف ساخت موشک و سلاح می‌شود و گاهی صرف خرید علم و دانش برای مسائل دفاعی می‌شود و گاهی هم صرف کمک به کشورهایی می‌شود که هم‌پیمان شما هستند و آن‌ها برای شما با دشمنانتان در مرزهای دور می‌جنگند. 5⃣ حال خوب است شما با دشمن هایتان در کشور خودتان بجنگید و هم هزینه‌ی سلاح بدهید، هم نیروهای خود را خرج کنید، هم زیرساخت‌های کشور خود را به خطر بندازید؟! یا اینکه در خارج از مرزهای کشور خود با نیروهای کشورهای دیگر بجنگید و فقط شما هزینه‌ی جنگ را بدهید و زیر ساخت‌های کشور خودت هم در امان باشد؟! کدام بهتر است؟! ✔️ مسلما این بهتر است که شما فقط هزینه‌ی بدهید و در بیرون مرزهای شما با دشمنان شما بجنگند. 6⃣ آن بودجه‌ای که به کشورهای فلسطین و سوریه و لبنان داده می‌شود در واقع از بودجه‌ی نظامی و دفاعی است زیرا این یک نوع دفاع از کشور است و هیچ‌گاه بودجه‌های فرهنگی و عمرانی کشور را خرج این کارها نمی‌کنند. 7⃣ در تمام کشورها اصل بر منافع طرفینی است، یعنی هر کشوری بنابر منافع خودش با کشورهای دیگر تعامل و همکاری می‌کند و تا زمانی که کشورها منافع هم را حفظ کنند با هم تعامل می‌کنند. کشور ما هم از این قانون پیروی می‌کند. 8⃣ تعامل ما با تمام کشورها بر اساس منافع است یا این منافع ملی است یا عقیده‌ای است مثلا ما با کشورهای اسلامی تعاملاتمان بر اساس منافع عقیده‌ای و ملی است و با کشورهای غیر اسلامی بر اساس منافع ملی است. 9⃣ وقتی کشور ما به کشورهایی مثل فلسطین و سوریه و لبنان کمک می‌کند مسلما در برابر این کمک از آن‌ها هم امتیازاتی خواهد گرفت شاید در زمانی که در حال جنگ و درگیری باشند نتوانند امتیازاتی به ایران بدهند ولی بعد از جنگ امتیازاتی خواهند داد؛ ✔️ مثل سوریه که بعد از پیروزی در جنگ با داعش سرمایه‌گذاری و ساخت بنا‌های خراب‌ شده‌ی خود را فقط به ایران و روسیه واگذار کرد و این درآمدزایی و ارزآوری برای ایران است. ✔️ یا زمانی که ایران در جنگ با صدام بود تنها کشوری که به ایران کمک کرد و درِ انبار مهماتش را به روی ایران باز کرد همین سوریه بود. پس کمک به این کشورها یا جبران کمک‌های قبل آنان است یا در آینده آنان جبران خواهند کرد. 🔟 علاوه بر همه‌ی این‌ها خیلی از این کمک‌ها مردمی و توسط نیروهای بشردوستانه و هلال‌احمر جمع‌آوری می‌شود و به مردم مظلوم فلسطین و غزه کمک می‌شود. 🌐 منابع: [1]ـ سایت خبرآنلاین، مقایسه بودجه نظامی ایران با اعراب و اسرائیل، ۲۳ شهریور ۱۴۰۱. و مقاله فهرست کشورها بر پایه هزینه‌های نظامی نمی‌کنند @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضرورت حمایت از فلسطین.ogg
14.17M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه 🔴 ضرورت دفاع از آرمان قدس و حمایت از فلسطین 📎متن‌کنفرانس‌استاد را اینجابخوانید 🔵 مسنجر پالتاک 🇮🇷کانال‌‌ رسمی‌ استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
📝 نوشتن دعا بر روی شرف الشمس؛ امری مستحب یا اقدامی خرافی؟ ✍پاسخ استاد حیدری: روز ۱۹ فروردین ماه و به اعتقاد برخی روز نوشتن حرز بر روی انگشتر شرف الشمس است؛ اما آیا این اقدام امری مستحبی و برگرفته از آیات و روایات است؟ «شرف»، به بزرگى و شرافت و «شمس» به معنای خورشید، شرف الشمس در کتاب های لغت، ترجمه شده به شرافت خورشید، می باشد. 📚فرهنگ ابجدي، ص: ۵۲۴ برخی از کسانی که در علم نجوم و ستاره شناسی فعالیت دارند، از قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی، استفاده سعادت(خوبی و صلاح) و نحوست(شومی و فساد) کرده اند و برای آن نام هایی قرار داده اند؛ مانند شرف (بزرگی) و هبوط (فرود آمدن) و در مورد ۱۹ فروردین می گویند: «شرف آفتاب» هنگامى است که در درجه ۱۹ حَمَل (فروردین) باشد. البته در روایتی، شرف خورشید، بدون اشاره به روز معینی، فروردین ماه، معرفی شده است. (وَ الشَّمْسُ فِي الْحَمَل‏) بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۵۴، ص: ۲۲۷ اما سوال مهم این است: « آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال که مشهور به شرف شمس هستند، بر عقیق زرد و به دست کردن آن، از روایات فهمیده می شود یا خیر؟». در تحلیل این نکته باید به چند نکته اشاره کنیم: 1⃣ از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و اولین بار در دیوان منسوب به امام علی علیه السلام و بدون ذکر سند و البته بدون اشاره به روز خاصی، آمده است. ديوان أمير المؤمنين عليه السلام، ص: ۳۹۳ 2⃣ با توجه به اینکه، «مستحب بودن» امری در حوزه ی مباحث فقهی است و هر مکلفی وظیفه دارد در عمل به امور مستحبی به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند، باید عرضه بداریم: هر چند برخی از مراجع معظم تقلید، اصل به دست کردن انگشتری که اَشکال و اذکار مشهور به شرف الشمس، روی آن حک شده را از باب رجاء و امید به ثواب بلا اشکال می دانند و البته هیچ اشاره ای به روز ۱۹فروردین نمی کنند؛ آیت الله تبریزی، صراط النجاة، ج ۱۰، ص ۴۲۶، اما برخی از مراجع معظم تقلید، انتساب شرف الشمس به معصومین علیهم السلام را مخدوش دانسته و توصیه می کنند: مومنین برای حفظ از بلایا و مصائب در کنار رعایت احتیاط و تلاش و کوشش، از اذکار و آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده است، استفاده کنند. آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، سیستانی، سایت هدانا 3⃣ همان گونه که اشاره کردیم، طرح بحث شرف الشمس از قرن ۷ به بعد بوده است. در این ایام برخی با هر قصد و غرضی، به دنبال گره زدن شرف الشمس با جریان و حزب تشکیلاتی «بهائیت» هستند در حالی که این حزب، در قرن سیزدهم و با ادعاهای کذب و دور از عقلانیت، اعلام موجودیت کرده است. ♻️ نتیجه اینکه: با بررسی روایات آل الله علیهم صلوات الله، حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ عقیق زرد یمنی) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. و حداقل تا ۷قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرن‌ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟! لذا اکثر مراجع معظم تقلید نیز بر غیر مستند بودن آن تصریح دارند 📝 یادداشت نوشتن دعا بر روی شرف الشمس در لینک زیر نیز هست🔻 ↪️ snai.ir/999507 @javadheidari110 @ramezan_ghasem110
4_5931698136148869249.mp3
1.81M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه 🔘 نقش مردم و جایگاه امامت 🇮🇷کانال‌‌ رسمی‌ استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🔴 میدونستید " پیش قاضى ، معلق بازى " غلطه ؟ ✔️ صحیحش اینه : "پیش غازى، معلق بازى" غازى هم یعنى بندباز یعنى جلوى بندباز و معرکه گیر ، شیرین کارى کردن صورت و معنای درست این ضرب‌المثل را بیش‌ترِ مردم نمی‌دانند و گمان می‌کنند صورتِ درست‌ آن «پیش قاضی و معلق‌بازی» است . در حالی که درست آن این است : «پیش غازی و معلق‌بازی» «غازی» یعنی «بندباز» ( البته معنای دیگری هم دارد : جنگجو ) منظور از این تعبیر عامیانه این است که «پیش کسی که روی بند معلق می‌زند و شیرین‌کاری می‌کند، معلق‌زدن هنرنماییِ‌ ناچیزی است !» @javadheidari110
4_5922429077033058468.mp3
1.35M
🔉استاد جواد حیدری زید عزه 🔘هدفِ خلقت انسان از منظر قرآن 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ ♦️نکات مهم درباره دعای فرج♦️ برای پیشگیری از سوءتفاهم لطفا تا آخر بخوانید👇 1⃣ متن کامل دعای «اِلهی عَظُمَ البَلاء ...» در منابع اقدم یعنی آثار محمدون ثلاثه اول(کلینی، صدوق و شیخ طوسی رضوان الله علیهم) و معاصران آنان یافت نمیشود. 2⃣ در کتبی که در دوره های بعدی(قرن ششم و هفتم) تألیف شده اند در موارد اندکی متن دعا هست ولی سند ندارد یعنی به صورت مرسل نقل شده و راویانش نامعلومند. 3⃣ کتبی که این دعا را ذکر کرده‌اند، متن یکسانی ارائه نمی‌کنند بلکه در منابع مختلف به صورت متفاوت از یکدیگر نقل شده و در قدیمی‌ترین منبعی که این دعا را در آن می‌یابیم یعنی کتاب قصص الانبیاء تالیف قطب راوندی یافت می‌شود به صورت زیر است: «اللهُمَّ عَظُمَ البَلاءُ و بَرِحَ الخَفاءُ و انقَطَعَ الرَّجاءُ وَ انكَشَفَ الغِطاءُ و ضاقَتِ الأرضُ و مَنَعَتِ السَّماءُ و أنتَ المُستَعانُ و إلَيكَ المُشتَكى و عَلَيكَ التَّوَكُّلُ فِي الشِّدَّةِ و الرَّخاءِ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَلى أولِي الأمرِ الّذينَ فَرَضتَ طاعَتَهُم وَ عَرَّفتَنا بِذلِكَ مَنزِلَتَهُم فَفَرِّج عَنّا بِحَقِّهِم فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ البَصَرِ اَو هُوَ اَقرَبُ‏» (قصص الأنبیاء، قطب راوندی متوفای 573هجری، ص365) در کتاب قطب راوندی عبارات پایانی( از «یا محمد یا علی ...» تا آخر) وجود ندارد اما در کتاب ابن المشهدی که حدود نیم قرن بعد می زیسته این عبارت هست. 4⃣ خواندن دعای الهی عظم البلا ... به شرطی که قاطعانه به معصومان (علیهم‌السلام) نسبت داده نشود و مفسده‌ای از قبیل «کمک به متهم شدن شیعه به شرک» یا «ایجاد سوءتفاهم در بین خود شیعه» نداشته باشد، جایز یا خوب است. 5⃣ طبق فتوای شماری از مراجع تقلید، خواندن عبارت «یامحمد یاعلی ...» در نماز، موجب خروج از نماز و بطلان آنست زیرا در نماز نمیتوان به غیرخدا خطاب کرد و با غیرخدا سخن گفت بجز در سلام نماز که به پیامبر (صلی الله علیه و آله)، سلام می دهیم که آن نیز موجب خروج از نماز است. بنابراین اگر در قنوت بگوییم یامحمد! این خروج از نماز و حرف زدن با غیرخداست که اگر عمدی باشد موجب باطل شدن نماز و اگر سهوی باشد موجب سجده سهو است. 6⃣ وقتی درباره سند و متن یک دعا اینهمه حرف و حدیث هست نباید آن را به شعائر و آداب عمومی شیعیان تبدیل کرد بلکه باید در حد یک دعای فردی برای افرادی که به آن علاقه دارند باقی بماند. ♻️نتیجه اینکه حاجت خواستن از خود پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) شِرک نیست مگر اینکه معتقد باشیم آنها «خدا» هستند ولی در احادیثی که با سند صحیح در اختیار داریم توصیه نشده که حاجت را از خود معصومان (علیهم‌السلام) بخواهیم؛ همچنین معصومین (علیهم‌السلام) به ما آموخته‌اند که همانند زیارت امین الله و زیارت عاشورا و دعاهای صحیفه سجادیه، همیشه حاجات‌مان را از خود خدا بخواهیم ولی برای استجابتِ دعا، صلوات بفرستیم و یا خدا را به حق پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیه و علیهم) سوگند دهیم. بنابراین شیوه بعضی از ما که حاجت را از معصوم (علیه‌السلام) می‌خواهیم، ناشی از توصیه‌ی معصومین (علیهم‌السلام) نیست بلکه سلیقه‌ی شخصی خودمان است. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b ☀️ ⛅️ ☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا