پشت چراغ قرمز، توی ماشین نشستهام.
از ماشین بغلی خانمی میگوید: توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه.
محل نمیگذارم.
دوباره میگوید.
صورتم را با لبخندی برمیگردانم تا نیمرخم را ببیند.
با کناریهایش پچپچ میکند.
چراغ سبز شده. در حال راهافتادن، داد میزند تا من بشنوم و خوشحال است که دارد فرار میکند. انگار من نیروی امنیتیم یا گونی با خودم دارم.
به حالش غصه میخورم. وقتی میروند میبینم خودروشان هم پراید است، مثل خودم.
خندهی تلخی دارم.
خب، چرا گم شوم؟ کجا بروم؟ مگر کجا را دارم غیر از همین وطن؟
#انقلابیهای_۵۷ همه مردم را با خودشان همراه میکردند، حتی نیروهای نظامی را. حتی آنها شاه را هم بیرون نکردند، بلکه میخواستند برش گردانند تا محاکمه شود.
ولی اینها همه را جدا میخواهند. حالا اگر من این لباس را نپوشم میتوانم بمانم؟ مگر این لباس چیست؟ مگر ایرانیتر از لباس من هم وجود دارد بین مردم؟ دنبال چه هستید؟ مگر صاحبان همین لباس نبودند که ایران را دوباره یکپارچه و احیاء کردند؟ مگر مردم ایران سالها به پشتیبانی همین آخوندها این کشور را حفظ نکردند؟ دنبال چی هستید؟
من که میدانم بهزودی اکثر همین خانمها با گشایش دریچهای از وجهالله، اشکریزان به اشتباهشان پی خواهند برد، ولی دلم برای گرفتاری مردمم در چنگال جهالت میسوزد.
برای خودم هم ناراحت نیستم. از اول که آخوند شدم، پی فحشخوردن را به تن مالیدم. هرچند آنچه از محبتهای مردم دیدم، قابل مقایسه با بیادبیها نبوده.
بگذریم.
https://eitaa.com/jorenush/276
جرعهنوش
ما همه به وضع موجود، انتقاد و اعتراض داریم. ما ناراضی هستیم. اگر کسی به این وضع رضایت دهد، به انقلا
سر کلاس هی دستش را بالا میگرفت. از جا میپرید که چیزی بگوید.
داشتیم دربارهی #آزادی حرف میزدیم.
گفتم بیا جلو، کنار من رو به بچهها حرفت را بزن.
گفت شناسایی میشوم! (#گونی)
آمد و شروع کرد به گفتن. دهها شبهه را رگباری در هم گفت. تراکم اطلاعات غلط فکرش را وارونه کرده بود.
گفتم: طرفداری از انقلاب و جمهوری اسلامی به معنای معترضنبودن نیست. اکثر مردم طرفدار اسلام و نظامند، ولی اکثراً به وضع موجود معترضند.
گفتم: بیایید در چهارچوب همین نظام این وضع را اصلاح کنیم.
گفت: من که با دین و قانون اساسی مشکل ندارم، ولی نمیشود؛ اگر میشد تا حالا بعد چهل سال اصلاح میشد.
قرار گذاشتیم آمارها را مرور کنیم تا قضاوتی منصفانه داشته باشیم. (#صعود_چهل_ساله)
گفتم: خب راه اصلاح که از کف خیابان نیست.
گفت: این اسلامی است که ما باید اجباراً نماز جماعت شرکت کنیم؟
گفتم: نه. من هم به این کار معترضم. این ناشی از ضعف ما در ارائهی الگوی تعلیم و تربیت اسلامی است.
اتفاقاً حزباللهیترینها معترضترینند، ولی با مطالبه و تولید علم و ورود در دستگاهها این اصلاح رخ میدهد و این فرایند بلندمدت است و خون دل خوردن دارد.
...
با دوستانش دربارهی #حجاب مشغول بحث شدند.
گفتم: در این زمینه، ما یک #راه_طی_شده را پیش رو داریم. غرب همین راه را در #انقلاب_جنسی رفته و نتایجش را دیده. غرب دربارهی حجاب، به #بیحجابی_اجباری رسیده، نه آزادی. همین حالا هنوز پیروز نشده، دارند توی خیابان چادر از سر ناموس ما میکشند.
گفتند: ما نمیخواهیم مسیر غرب را برویم. ما آزادی میخواهیم. من نمیگذارم آنچنان شود.
("من" را با غیرت و لوطیگری با تاکید میگفت.)
گفتم: دست تو نیست. تو اصلاً #ستار_خان ، #باقر_خان .
(حالت تواضع به خودش گرفت و خود را کوچکتر از آنها شمرد)
گفتم: آنها راهی را شروع کردند ولی نتوانستند آن را کنترل کنند چون #مدیریت در دست دیگران بود.
گفتم: اصلاً میدانی ستار خان کی و کجا مُرد؟
گفت نه.
گفتم: مشروطهخواهان او را زدند و او در عزلت و افسردگی از راهی که آغاز کرده بود، مرد.
*
تلاش کردم و به خودش هم گفتم که این کلاف درهمتنیده باید رشتهرشته باز شود.
*
از او خوشم آمد. خیلی شبهه داشت ولی لوطی بود و مردانه اعتراض میکرد. دست در گردنش انداخته بودم.
زنگ خورد و بحثمان ناتمام ماند.
وعده گذاشتیم که ادامه دهیم.
حیف که زمان کم است و حیف که بچهها خیلی بیاطلاعند.
#خاطرات
#تجربهنگاری
#روشنا
https://eitaa.com/jorenush/277
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در #سراشیبی_شریف
♦️تو حق نداری روسری منو باز کنی
🆔 @amarha
#بیحجابی_اجباری
https://eitaa.com/jorenush/278
ای مرغ سحر، عشق ز پروانه بیاموز
آن سوخته را جان شد و آواز نیامد
این مدعیان در طلبش بیخبرانند
آن را که خبر شد، خبری باز نیامد
https://eitaa.com/jorenush/281
🤝 اندر احوالات شیخ و شابّ (۱)
📢 این روزها به مدرسه رفتوآمدی دارم و با دانشآموزان و نوجوانان گفتوشنودی. یکی از دوستان خواست تا تجربیاتم را بازگو کنم.
به نظرم مهمترین تجربه، دریافتی است که از ریشهی پرسشهای بچهها به دست آوردهام.
شاید بتوان از بُعد #نظری، سه مسألهی اساسی را ریشهی شبهات موجود برشمرد:
👥 در اولین گفتوگوها، پرسش از #آزادی دارند؛ «آیا دین میتواند اجباری باشد؟»، «مگر اسلام نگفته لا إکراه فی الدین؟»، «اگر من مسلمان نباشم یا نخواهم به دستورات دینی پایبند باشم، چه؟»، «چرا برای ما محدودیت ایجاد میکنند؟» و سؤالاتی از این دست.
#لیبرالیسم با تمرکز بر #آزادی_اجتماعی را میتوان دال محوری این بخش از گفتوگوها دانست.
🌀 دقیقتر که میشوی و سخن از #قانون و #شریعت به میان میآوری، مسألهای بنیادینتر خود مینُماید: «چرا باید #دین در حوزههای اجتماعی و سیاسی دخالت کند؟»، «آیا حکومت دینی، طرح مناسبی است؟»
#سکولاریسم انگارهای پنهان در ذهن اکثر آنهاست.
👣 وقتی این مسیر را ادامه میدهی و بحث به #فلسفهی_دین و نسبت مکاتب با یکدیگر میرسد، ریشهایترین اصل شبهات آشکار میشود: #کثرتگرایی و نفی #وحدت_حقیقت. در واقع، عمق راهبردی نظام اندیشهی دینی، در این مسأله نهفته است که اساساً از منظر #هستیشناسی و #معرفتشناسی، حقیقت واحدی در عالم وجود دارد یا حقایقی متعدد و مجزا در عرض یکدیگر، یا اساساً حقیقت ثابتی وجود ندارد؟ و آیا قواعد و قوانین عالم، تابعی از آن وحدتاند یا نه؟ و آیا آن حقیقت، دستیافتنی است و آیا میتوان بر سر آن به تفاهم و توافق رسید یا نه؟ و آیا راه سعادت یکی است یا متعدد؟
#پلورالیسم بنیادینترین فصل از ذهنیات نوجوانان و حتی بزرگسالان را تشکیل میدهد و اگر پاسخ روشنی نیابد، شبهات، عمیقاً حل نمیشوند و هر زمانی، با صورتی جدید، بازتولید خواهند شد.
نکتهی قابل توجه آن است که مخاطبان، غالباً به این پرسشها خودآگاهی ندارند، و تنها پرتوی از آنها را در لایههایی متفاوت و به مناسبتهای مختلف ابراز میکنند.
#تجربهنگاری
#تبیین
https://eitaa.com/jorenush/282
🎬#سیزده_آبان چی ببینیم؟
در آستانهی ۱۳ آبان، سالروز دستگیری امام خمینی در سال ۱۳۴۳، و کشتار دانشآموزان و دانشجویان در سال ۱۳۵۷ و تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ قرار داریم.
برای این مناسبت، میشود پیشنهادهای زیادی داشت، خصوصاً برای نسلی چهارم و پنجم انقلاب که آشنایی ناچیزی با این نقاط عطف تاریخ معاصر کشورشان دارند.
پیشنهادهایم را در چند سرفصل ارائه میکنم:
🔊 #کاپیتولاسیون و اعتراض و تبعید #امام_خمینی:
قسمت پنجم از فصل اول #مستند «در برابر توفان»
🔊 واقعه ۱۳ آبان ۵۷:
قسمت هشتم از فصل اول مستند «در برابر توفان»
🔊 آشنایی با تاریخ آمریکا و استعمار (تنها چند مستند جدید معرفی میشود):
1- آمریکا؛ عمو سام تو رو میخواد (از مجموعهی «رازهای آشکار»)
2- پیکرههایی از جنس خاک (دو قسمت)
🔊 تاریخ روابط ایران و آمریکا:
1- آقای نخستوزیر
2- رؤیای نیروی سوم (سه قسمت)
3- قسمت هشتم از مجموعه مستند «حکومت سیاه»
🔊 تسخیر لانهی جاسوسی در سال ۵۸:
۴۴۴ روز (تنها مستند خودی دربارهی تسخیر لانه جاسوسی)
#معرفی_مستند
#تبیین
#آمریکا
#دشمنشناسی
https://eitaa.com/jorenush/283
جرعهنوش
💎 پیام #امام_خامنهای به کنگرهی ملی #لشکر_فرشتگان_تاریخساز (ویژهی هفدههزار زن شهید، آزاده و جانب
«ما باید در کشورهای خود، با #فساد مبارزهای جدی آغاز کنیم؛ باید بنیان #خانواده را محکم و نخستین و اصلیترین پرورشگاه آدمی را کانون #محبت، صفا، عاطفه و #معنویت سازیم. باید حراست از #حقوق و ارزشهای زن را مورد تأکید قرار داده، در معیارهای کنونی آن که ساختهی دست و پندار همین نظام سلطه است، تجدید نظر کنیم؛ و زن را جداً از وسیلهای برای #التذاذ که فرهنگ سلطهی غرب عملاً بر او تحمیل کرده، رها سازیم. #زن یک عالِم، یک سیاستمدار، یک مدیر، یک شخصیت برجسته و برتر از همه یک #همسر و یک #مادر آری، اما یک وسیله برای کامجویی و سرگرمی نه. این است آنچه خواهد توانست به #نیمی_از_بشریت #هویت و #شخصیت حقیقیاش را اعطاء کند؛ و خانواده را بنیانی ماندگار و مقدس ببخشد.»
(بخشی از سخنرانی آیتالله خامنهای در اجلاس سالیانهی سازمان ملل، ۱۳۶۶)
#امام_خامنهای
#زن_عفت_افتخار
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب: @jorenush
جرعهنوش
🎬#سیزده_آبان چی ببینیم؟ در آستانهی ۱۳ آبان، سالروز دستگیری امام خمینی در سال ۱۳۴۳، و کشتار دانشآم
📖 #سیزده_آبان چی بخونیم؟
دربارهی تسخیر لانهی جاسوسی، کتابهای متعددی نوشته شده؛ از جمله «دانشجویان و گروگانها؛ تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام»، «تسخیر لانه جاسوسی؛ خاطرات یکی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام»، «ورود به لانهی عقاب؛ روایتی نو از تسخیر لانه جاسوسی»، «انقلاب دوم؛ تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا، آثار و پیامدها»، «سیاست خارجی آمریکا و بحران گروگانگیری در ایران»، «گروگانگیری ایرانی»، «بحران؛ سال آخر ریاست جمهوری کارتر»، و ...
اما میخواهم دو کتاب کمحجم و پرفایده را به عنوان پیشنهاد ویژه معرفی کنم:
1- آنجا سفارت نبود؛ گزیدهی اسناد لانهی جاسوسی (انقلاب، میانهروها، نفوذ)
این کتاب تحلیل و دستهبندی اسناد کشفشده از سفارت آمریکاست که توسط دوست عزیزم محمدمهدی مزارعی نوشته شده و انتشارات «میراث ماندگار» در 240 صفحه منتشر شده است.
این کتاب، پاسخ به مطالبهی مکرر #امام_خامنهای دربارهی مطالعهی این اسناد توسط جوانان و نوجوانان است. (همین دیروز دوباره فرمودند و از تخلف آموزش و پرورش از امر ایشان مبنی بر وارد کردن مضامین این اسناد در کتب درسی ابراز تأسف کردند)
2- مرگ بر آمریکا
این نوشتهی کمحجم، اولین کتاب از مجموعهی «شعارهای انقلاب» است که برای تبیین شعارهای انقلاب فراهم آمده و توسط نشر شهید کاظمی (ره) منتشر شده است.
#معرفی_کتاب
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب: @jorenush
جرعهنوش
🤝 اندر احوالات شیخ و شابّ (۱) 📢 این روزها به مدرسه رفتوآمدی دارم و با دانشآموزان و نوجوانان گفت
🤝 اندر احوالات شیخ و شاب (۲)
زمانی یک شوخی مرسوم بود که میپرسیدند "به روح اعتقاد داری؟" طرف هم با اعتماد به نفس میگفت بله. ولی در جواب، یک "تو روحت" میشنید و سرّ مطلب را میفهمید.😒
حالا این روزها ما با یک معضل بنیادین روبروییم؛ به روح اعتقاد داری؟
پیرو مطلب قبلی که سه لایه از مسائل نظری نوجوانها را نوشتم، این را اضافه میکنم که علاوه بر آن سه، یک معضل بسیار جدی هم وجود دارد؛ بسیاری از دانشآموزها اساساً ماوراءالطبیعه را باور ندارند.
و این ناباوری تا حد زیادی مرهون روند تحصیلی است که در #آموزش_و_پرورش گذراندهاند؛ از ابتدا #علوم_تجربی را "علوم" دانستهاند و طبیعت را تمامی جهان، و فیزیک و زیست و شیمی و زمینشناسی را بیانگر "همه"ی قوانین عالم، و فرضیهها را نظریات تخلفناپذیر. بهعلاوه هیچ تلاش اثربخشی در راستای باورمند ساختن او به ملکوت انجام نشده، بلکه در اکثر موارد، عملاً نیز انکار شده است.
حالا ما با نوجوانی مواجهیم که عالم فراماده تقریباً هیچ جایگاهی در اندیشه و کنش او ندارد. همهچیز را با ملاکهای مادی میسنجد و میفهمد و غیر آن را نادانسته انکار میکند و گاه خرافه میپندارد.
دانشآموز ما اگر خوب درس بخواند، پوزیتیویست خواهد شد.
#تجربهنگاری
#تبیین
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush
⚽️مراقب دریبل باشید!
در این روزها که چشم و دل خیلی از مردم جهان، متوجه بازیهای #جام_جهانی است، پیشنهاد میکنم قسمت اول مستند #دریبل را ببینید.
«مجموعه مستند «دریبل»، به ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فوتبال میپردازد و تلاش میکند با نگاه جدید و از دریچهای متفاوت، تحلیل دیگری از فوتبال و حواشی آن ارائه دهد.»
این #مستند را میتوانید در عماریار (https://ammaryar.ir/product/%d8%af%d8%b1%db%8c%d8%a8%d9%84/) پیدا کنید.
#معرفی_مستند
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush
یک هفته از رفتنش گذشت...
درست سیزده سال بعد از مامانبزرگ، در همان روز، بابا علی هم رفت...
و انگار بخشی از من با او دفن شد.
شاید خیلیها نمیفهمیدند، ولی من و او خیلی شباهت داشتیم.
و من پای خاطرات او، خودم را تا اعماق دورانها پیش میبردم.
حالا آن من، دیگر محرمی چون او ندارد. او آن من را با خود برده است.
او و آنها، #هویت_تاریخی ما بودند. ما داریم خودمان را از دست میدهیم،
ذرهذره در دل روزگار
بدون آنکه چیزی جای آن را بگیرد.
مثل همین عکسی که برای شناسهی کاربریاش انتخاب کرده بود، ساده و بیآلایش بود.
اولین بار که برای تدریس به مدرسه آمد، باورکردنی نبود؛ متواضع، با لبخندی شیرین بر لب و کلاهی بافتنی بر سر (مثل آنها که بسیجیها بر سر میگذارند).
خیلی دوستداشتنی بود، با بیانی روان و تسلطی که ناشی از ممارست و تحقیق در گوشهگوشههای تاریخ بود.
یک بار که برای مصاحبه دربارهی آموزش تاریخ در حوزه از او وقت خواستم، بهراحتی پذیرفت و قرار گذاشت.
مصاحبهی خوبی شد.
از روزی که خبر کسالتش را شنیدم، میترسیدم که یا از دست برود و یا از مقام افاده بیفتد.
دیشب خبر را که شنیدم، حقیقتاً غم وجودم را گرفت.
حیف از او و لبخندهای دلنشین و صداقت معصومانهاش.
من تنها حدود یک ماه توفیق شاگردیش را داشتم و دیگر بهجز همان یک مصاحبه، از وجودش بیبهره بودم، ولی دلم خوش بود که کسانی چون او هستند.
خیلی دلم سوخت.
ما از آنِ خداییم و به سوی او بازمیگردیم.
الهی که با رسولالله و دختر طاهرهاش و دوازده پیشوایت محشور باشی استاد عزیز...
#سید_محمود_سامانی
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush
هدایت شده از روزنه
روضه خوانی مرحوم استاد سامانی.mp3
5.77M
🎙بشنوید|| روضه خوانی مرحوم #استاد_سامانی در مصیبت حضرت خدیجه(سلامالله علیها)
▫️استاد سامانی:
من ارادت خیلی ویژهای به حضرت خدیجه (سلامعلیها) دارم چون به #مظلومیت ایشان واقفم...
#اختصاصی_روزنه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سازمان ملی "پرورش" استعدادهای درخشان، معاونت پرورشی ندارد.
از اینجا تا تهران :((((((
#سمپاد
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ملتت کجاس سید علی؟!
یزد؛
دی ۱۴۰۱؛
دمای هوا صفر درجه سانتیگراد
#دارالعباده_یزد
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush
گفتند که مهربان ترین بابا کیست؟!
آنکس که شبیهش به همه دنیا نیست
گفتم پدرِ معنوی ملت ما...
سید علی حسینی خامنه ای است
#سیدصادق_آتشی
#روز_پدر_مبارک 💚
@Sadeghatashi7
جرعهنوش
ملتت کجاس سید علی؟! یزد؛ دی ۱۴۰۱؛ دمای هوا صفر درجه سانتیگراد #دارالعباده_یزد روان تشنهی ما را
دربارهی هدایتالله بهبودی و چهرهی ماندگار هنر انقلاب (۱)
یکی از دوستان پیام دادند که آقای بهبودی را معرفی کنم و پیرامون او و آثارش که اعتراضاتی را در پی داشته، توضیح دهم.
#هدایتالله_بهبودی کلهری متولد ۱۳۳۹ در تبریز و بزرگشدهی تهران است. او در دوران #دفاع_مقدس خبرنگار بود و پیش از آن، در واحد امور خارجهی دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اشتغال داشت. بهبودی در سال ۱۳۶۲ خبرنگار روزنامه «تهران تایمز» شد و سه سال بعد (۱۳۶۵) به دفتر روزنامهی جمهوری اسلامی رفت و مسئولیت صفحهی «جبهه و جنگ» را بر عهده گرفت. در پاییز سال ۱۳۶۷، با همراهی #مرتضی_سرهنگی، به حوزهی هنری #سازمان_تبلیغات رفته و دفتر «ادبیات و هنر مقاومت» را تأسیس کردند. او مدتی نیز سردبیر سرویس فرهنگی روزنامه ایران (سال اول تأسیس) بود. با جدایی بهبودی از دفتر «ادبیات و هنر مقاومت» پس از پنج سال، او دفتر «ادبیات انقلاب اسلامی» را در سال ۱۳۷۲ در حوزهی هنری تأسیس کرد.
بهبودی همچنین مدیرمسئول و صاحب امتیاز دوهفتهنامه «کمان» بوده و آثار زیادی از جمله «سفر به قلهها»، «خرمشهر کو جهانآرا»، «پا به پای باران»، «سفر بر مدار مهتاب»، «سفر به حلبچه»، «خرمشهر خانهی رو به آفتاب» و «مدال و مرخصی» را در عرصهی ادبیات جنگ نوشته است. در طول این سالها، به جوایز متعددی نیز دست یافته است؛ برندهی دوم جشنواره هشتم مطبوعات در رشته یادداشت، برندهی اول جشنواره نهم مطبوعات در رشتهی سرمقاله، و برندهی جایزه شهید آوینی (دوره اول).
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush
جرعهنوش
دربارهی هدایتالله بهبودی و چهرهی ماندگار هنر انقلاب (۱) یکی از دوستان پیام دادند که آقای بهبودی
دربارهی #هدایتالله_بهبودی و چهرهی ماندگار هنر انقلاب (۲)
تا اینجای کار، ظاهراً همهچیز خوب است و بهبودی را یکی از شایستگان دریافت عنوان «چهرهی ماندگار هنر انقلاب اسلامی» مینماید. بهخصوص که در اوج فعالیتهای بهبودی در حوزهی هنری، امام خامنهای دربارهی او و مرتضی سرهنگی، جملات تمجیدآمیزی نیز بیان داشتند؛ ایشان در تقریظ بر کتاب «پابهپای باران» نوشتند:
«این دو نوشته، گویا، پرسوز، دردمندانه و هنرمندانه است. دست این عزیزان درد نکند که درد دل غریبانهی یک شهر، بلکه یک ملت را چنین پرمهر و دلسوز، روایت میکنند. تاریخ ما بعدها نهفقط خرمشهر و جوانها و پدر و مادرهای مقاوم آن را، که این دلها و وجدانهای بیدار و حقجو و حقگو را نیز ستایش خواهد کرد که نگذاشتند قصهی جهادی به آن عظمت در لابلای یاوهگوییها و هرزهدراییهای زمانه گم شود. درود بر بهبودیها و سرهنگیها. سوم رمضان ۱۴۱۲، ۱۸ اسفند ۷۰»
و چند ماه بعد، در یک سخنرانی، آن تمجید و وجه آن را بیان کردند:
«همین آقای سرهنگی و آقای بهبودی کتابی [پابهپای باران] نوشتهاند که من دو سه خطی پشت جلد آن نوشتهام. من معمولاً بر هر کتابی تقریظی مینویسم؛ اینها از روی احساس من است، یعنی آن وقتی که اینها را نوشتم، با احساس صادقی نوشتم. پایین صفحه نوشتم: «درود بر سرهنگیها و بهبودیها!» اعتقاد من این است. چرا من چنین چیزی را بنویسم؟ این چه علتی دارم؟ مگر من با آقای سرهنگی و بهبودی خویشاوندی نزدیکی دارم؟ مگر با هم رفاقت قدیمی داریم؟ نه، من فقط دو سه مرتبه آقایان را دیدهام. این کتاب، کتاب خوبی است. نوشتهی موثر و کار بسیار مفیدی است.» (بیانات در دیدار با اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، ۱۴/ ۰۶/ ۱۳۷۱)
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush
جرعهنوش
دربارهی #هدایتالله_بهبودی و چهرهی ماندگار هنر انقلاب (۲) تا اینجای کار، ظاهراً همهچیز خوب است
دربارهی #هدایتالله_بهبودی و چهرهی ماندگار هنر انقلاب (۳)
رهبر معظم انقلاب، سالها بعد بار دیگر در دیدار جمعی از پیشکسوتان جهاد و شهادت و خاطرهگویان دفتر ادبیات و هنر مقاومت، از آقایان بهبودی و سرهنگی و قدمی نام بردند و آنان را چنین مدح کردند:
«اگر بنده شاعر بودم، یقیناً در مدح شماها، در مدح آقای سرهنگی، در مدح آقای بهبودی، در مدح آقای قدمی، در مدح همین خاطرهسازان و خاطرهانگیزان قصیده میساختم؛ حقیقتاً جا دارد؛ چون کارِ بسیار بزرگ و بااهمیتی است. ... اخیراً از آقای بهبودی و آقای سرهنگی مصاحبهیی میخواندم، که واقعاً هم همینطور است. این آقایان معتقدند که قضایای دورهی دفاع مقدس را بایستی مستند کرد، تبیین کرد، مستدل کرد تا بر اساس اینها آثار هنری به جود بیاید، که کاملاً درست است. اعتقاد من این است که ما هرچه برای دورهی دفاع مقدس سرمایهگذاری و کار کنیم، زیاد نیست؛ چون ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین این دوره، خیلی گسترده، وسیع و عمیق است و از این ظرفیت تاکنون استفادهی خوب و درخوری نشده. البته کتابهای خوبی نوشته شده، لیکن این رشته باید استمرار پیدا کند.» (۳۱/ ۰۶/ ۱۳۸۴)
اما ماجرا روی دیگری نیز دارد و به همین جا ختم نمیشود.
#هدایتالله_بهبودی در سال ۱۳۷۱ در مقطع کارشناسی در رشتهی #تاریخ از دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد و در زمستان ۱۳۸۲ سردبیری فصلنامهی «مطالعات تاریخی» را بر عهده گرفت. او سالیانی بعد، مدیریت «مؤسسهی مطالعات و پژوهشهای سیاسی» را نیز عهدهدار شد.
بهبودی در این سالها تمرکز خود را از ادبیات دفاع مقدس، به تاریخ معاصر ایران معطوف داشت و با نگارش مقالات و کتبی در این زمینه، دورانی جدید را در زندگی حرفهای خود گشود.
در این عرصه، آثاری چون «ادبیات در جنگهای ایران و روس»، «ادبیات نوین ایران پیش از نهضت مشروطه»، «شهید صدوقی»، «تبریز در انقلاب»، «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک» (در ۲۵ جلد) از او به چاپ رسید. همچنین در دورهی حضور بهبودی در مؤسسهی مطالعات و پژوهشهای سیاسی، جلد دوم و سوم «روزشمار تاریخ معاصر ایران» زیر نظر و اِشراف او منتشر شد. (جلد نخست این روزشمار را حسن فراهانی تدوین و سرپرستی کرده بود.)
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush
جرعهنوش
دربارهی #هدایتالله_بهبودی و چهرهی ماندگار هنر انقلاب (۳) رهبر معظم انقلاب، سالها بعد بار دیگر
دربارهی #هدایتالله_بهبودی و چهرهی ماندگار هنر انقلاب (۴)
اعتراضات از کجا نشأت میگیرد؟
۱. در سال ۱۳۸۱ انتشارات سورهی مهر (وابسته به حوزهی هنری #سازمان_تبلیغات اسلامی) به انتشار اولین جلد از اثری با عنوان «فرهنگ ناموران معاصر ایران» اقدام کرد. در این اثر که زیر نظر بهبودی منتشر شد، مطالب عجیبی به چشم میخورد؛ از به کار بردن تعبیر «اعلی الله مقامه» برای محمدعلی فروغی تا جیرهخوار انگلیس دانستن آخوند خراسانی. (برای اطلاع از نقدهای موجود به این اثر، به کتاب
«کنکاشی در تاريخ نگاري معاصر» مقالهی «تاملی در فرهنگ ناموران ایران» مراجعه کنید.)
در پی عیان شدن این عجایب، انتشار #فرهنگ_ناموران متوقف شد.
۲. در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۱، کتابی با عنوان «شرح اسم؛ زندگینامهی آیتالله سید علی حسینی خامنهای (۱۳۱۸-۱۳۵۷)» توسط مؤسسهی مطالعات و پژوهشهای سیاسی و به قلم هدایتالله بهبودی منتشر شد. با حضور آیتالله خامنهای در این نمایشگاه، این کتاب جمعآوری شد. دفتر حفظ و نشر آثار آیتاللهالعظمی خامنهای، در اطلاعیه علت این امر را «وجود اغلاط مختلف تاریخی و غیر تاریخی» «بر اساس بررسیهای کارشناسانهی متعدد» در کتاب مذکور دانست و ناشر را ملزم به رفع اشکالات جهت دریافت مجوز از این مؤسسه نمود.
چندی بعد و در پیرو اطلاعیهی پیشین، «صرفاً اغلاط و نکات تاریخی» را ۲۴۰ نکته برشمرد که به اطلاع ناشر رسیده است و «از ابلاغ نسبت به اصلاح #اغلاط_و_نقایص_محتوایی از قبیل #تحلیلها، #برداشتها و #روش_استنباط از اسناد، خودداری» شده و «نقد و تحلیل و بررسی این نوع اشکالات، به #جامعهی_علمی_و_تحقیقی کشور واگذار» شده است. و اینچنین، و مشروط به رفع آن ۲۴۰ مورد، مجوز انتشار کتاب از سوی مؤسسهی حفظ و نشر آثار صادر گردید.
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush
جرعهنوش
دربارهی #هدایتالله_بهبودی و چهرهی ماندگار هنر انقلاب (۴) اعتراضات از کجا نشأت میگیرد؟ ۱. در س
دربارهی #هدایتالله_بهبودی و چهرهی ماندگار هنر انقلاب (۵)
۳. در سال ۱۳۹۷، کتابی دیگر از بهبودی و اینبار دربارهی امام خمینی با عنوان «الف لام خمینی؛ زندگینامهی امام روحالله موسوی خمینی» منتشر شد. این کتاب که بسیار مورد توجه قرار گرفت و حتی در همان سال، برگزیدهی جایزهی ادبی جلال آلاحمد نیز شد، از سوی برخی تاریخنگاران شدیداً مورد انتقاد واقع شد.
حجةالاسلام #سید_حمید_روحانی (مدیر بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامهی انقلاب اسلامی) که از شاگردان و یاران امام خمینی بوده و جلد اول کتاب «نهضت امام خمینی» را پیش از پیروزی انقلاب و با عنایت امام تألیف نموده و دربارهی ادامهی این رسالت نیز از سوی امام، توصیهنامهای دریافت داشته است، با نگارش سلسلهیادداشتهایی با عنوان «الف لام خدمت یا خیانت» دست زد و این کتاب را نمونهی بارز تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی دانست. روحانی در این یادداشتها، به ذکر مصادیق متعدد اغلاط تاریخی این کتاب پرداخته است. (https://iranemoaser.ir/%D8%A7%D9%84%D9%81-%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%8C-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84/)
۴. بهبودی در سال ۱۳۹۹، اثر تاریخی دیگری با عنوان «رضانام تا رضا خان؛ زندگینامهی رضا شاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹» به چاپ رساند. این اثر نیز همچون دو اثر پیشین مورد توجه زیادی قرار گرفت، و از سوی انتقاداتی تاریخی را هم متوجه خود ساخت.
روان تشنهی ما را به جرعهای دریاب:
🆔https://eitaa.com/jorenush