✡ مبارزه امام رضا (ع) با رواج اسرائیلیات (2)
🎯 آغازین بدعتگزارانِ مباحث کلامی (1)
1⃣ دیدگاه سراسر بدعتِ «منع تدوین حدیث نبوی» که تا عهد خلیفه اموی عمر بن عبدالعزیز (99ـ101) به بهانهی اُنس مردم با قرآن و عدم اختلاط وحی الهی با کلام پیامبر بهگونهی جدّی بر آن پافشاری میشد، فاجعهای تلخ در تاریخ اسلام رقم زد که در نتیجه، عدهای در پیِ اشتیاق مسلمین به شنیدن احادیث نبوی (ص) به رواج مجهولات و خرافات پرداختند.
2⃣ ابن خلدون در اینباره مینویسد:
✍ «در کتابهای #تفسیر سخنان بیسروته زیاد است و علت آن این است که جامعه اسلامی در آن روز، دور از کتاب و علم بودند و چادرنشینی و بیسوادی، بر آنان غالب بود و اگر به شناخت چیزی راجع به آغاز آفرینش، علل اشیاء و راز هستی علاقه پیدا میکردند، از #اهل_کتاب میپرسیدند و افرادی مانند «کعبالاحبار»، «وهب بن منبه»، «عبدالله بن سلام» و… مرجع این پرسشها بودند. از این روز میبینیم، کتابهای تفسیر از سخنان آنان پر است. نویسندگان تفسیر در شرح سخنان آنان راه مسامحه را در پیش گرفتند در حالیکه ریشهی این گفتار، یا #تورات و یا مجعولات آنان است».
3⃣ #کعبالاحبار از مهاجرین یمن به مدینه، در دوره ابوبکر یا عمر ظاهراً از #یهودیت به اسلام پیوست و در دوره عثمان درگذشت. او از منابع علم و دانش اهل کتاب بود. گروهی از تابعان از او حدیث نقل کردهاند و در صحیح بخاری و غیره از او روایاتی نقل شده است.
4⃣ او در پوشش «آگاهی از کتب عهدین» خصوصاً «تورات» توانست #عقاید_یهود را در میان مسلمانان، پخش و بهعنوان وحی در عهدین جا زند. از اینرو در روایات او مسأله «جسم بودنِ خدا» و «رؤیت خدا» کاملاً مشاهده میشود.
5⃣ او دربارهی تجسّمبخشی به پروردگار میگوید:
✍ «خدا به زمین نگریست و گفت من به برخی از نقاط تو گام خواهم نهاد. در این موقع کوهها اوج گرفتند (کبر ورزیدند) ولی صخره (بیتالمقدس) اظهار تواضع کرد، خدا گام بر روی آن صخره نهاد»!
6⃣ و دربارهی اصرار بر رؤیت خدا میگوید:
✍ «خداوند، تکلم و رؤیت خود را میان موسی و محمد تقسیم کرد، تکلم را بر کلیم و دومی را از آنِ پیامبر اسلام قرار داد»!
📖 متن کامل مقاله با ذكر مستندات:
👉 goo.gl/KmyUcQ
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ مبارزه امام رضا (ع) با رواج اسرائیلیات (3)
🎯 آغازین بدعتگزارانِ مباحث کلامی (2)
1⃣ پس از مرگ کعبالاحبار در سال 34 هجری «وهب بن منبّه یمنی» (که در همین سال در یمن به دنیا آمد و در سال 114 درگذشت) نیز که همانند کعبالاحبار آگاه به #عهدین بود کتاب زندگی پیامبران به نام «قصص الابرار و قصص الاخیار» را نگاشت.
2⃣ #وهب_بن_منبه در کشمکش مسألهی «جبر و اختیار» از طرفدارانِ حکومتِ «تقدیر» [جبرگرایی] بر همهچیز است.
3⃣ حمّاد بن سلمه از ابوسنان نقل میکند از «وهب بن منبه» شنیدم که میگفت:
🔸 «من مدتها معتقد به تأثیر قدرت و مشیّت انسان بودم تا اینکه هفتاد و اندی کتاب از کتابهای پیامبران خواندم که همگی با هماهنگی خاصی میگویند: هرکس برای خود اختیار قائل باشد کافر شده است از این جهت این نظریه را ترک گفتم»!!
4⃣ این دیدگاه جعلی سبب گردید که در اواخر سده اول هجری مسلمین به دو فرقه [جبریون و مفوّضه] تقسیم شوند. [اگر بدانیم كه این دو گروهِ مسلمان چه نزاعها بر سر این مسأله با هم كردند و چه تکفیرها و قتل و غارتها كه به بهانهی اعتقاد به یكی از این دو نظریه اتفاق افتاد، آنوقت تاحدودی خواهیم دانست كه یهودیان چه بر سر ما آوردهاند!]
5⃣ از این بدعتگذارانِ نخستین میتوان به شخصیتهای دیگری همچون #ابوهریره، #تمیم_داری و… اشاره داشت که هریک سهم فراوانی در رواج مجهولات و اساطیر و خرافات #یهودی بهنام علوم دینی داشتند.
📖 متن کامل مقاله با ذكر مستندات:
👉 goo.gl/KmyUcQ
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 گزیدهای از مبارزات علمی امام رضا (ع) با این عقاید انحرافی
1⃣ توحید
👈 حسن بن سعید از امام رضا (ع) چنین نقل کرده است که حضرت آیه 42 سوره قلم: «یوْمَ یکشَفُ عَنْ ساقٍ وَ یدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ» (که روایات اسرائیلی آن را به نمایان شدن ساق پای خداوند! در قیامت تفسیر کردهاند) را اینگونه تفسیر فرمودند: «روزی که حجابی از نور کنار میرود و مؤمنین به سجده میافتند ولی پشت منافقین سخت میشود و نمیتوانند سجده کنند».
📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۱۴
2⃣ نفی تشبیه
👈 ابوالصلت گوید: پرسیدم یابن رسول الله (ص) معنی این روایت چیست که: ثواب گفتن لاالهالاالله نگاه کردن به صورت خدا است! حضرت فرمودند: هرکس خداوند را دارای وجه و صورت و چهرهای همانند صورت و چهرهی مخلوقین بداند کافر است. وجه و چهرهی خدا، انبیاء و پیامبر و حجتهای او هستند.
📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۳
3⃣ ردّ جبر و تفویض
👈 برید بن عمیر بن معاویه گوید: در مرو به خدمت امام رضا (ع) رسیدم و از آن حضرت سؤال نمودم که از امام صادق (ع) روایتی برای ما نقل شده است که فرمودند: «نه جبر [صحیح] است نه تفویض، بلکه [قول حق] چیزی است بین این دو». معنای این حدیث چیست؟ امام (ع) فرمودند: کسی که گمان کند خداوند کارهای ما را انجام میدهد و سپس بهخاطر آنها ما را عذاب میکند، قائل به جبر شده است و کسی که گمان کند خداوند مسألهی خلقت و رزق و روزی دادن به مخلوقات را به ائمه (ع) واگذار نموده است، قائل به تفویض شده است و قائل به جبر کافر است و قائل به تفویض مشرک. راوی گوید: پرسیدم پس «اَمرٌ بینَ الأمرَین» (چیزی بین این دو) یعنی چه؟ فرمودند: یعنی راه باز است که آنچه را خدا دستور داده انجام دهند و آنچه را نهی فرموده ترک کنند...
📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۱۷
4⃣ اسرائیلیاتی که امام رضا (ع) آنها را تصحیح نمودند
👈 حسین بن خالد گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم، مردم از رسول خدا (ص) روایتی نقل میکنند که: خداوند آدم را به شکل خود آفرید! امام (ع) در جواب فرمودند: خدا آنها را بکشد! اوّلِ حدیث را حذف کردهاند [اصل حدیث چنین بوده است]: روزی حضرت رسول (ص) از مقابل دو تن که به یکدیگر دشنام میدادند میگذشتند. یکی از آن دو به دیگری میگفت: خدا چهرهی تو و چهرهی هرکس را که به تو شبیه است، قبیح و زشت گرداند. رسول خدا (ص) به او فرمودند: ای بندهی خدا این سخن را به برادرت نسبت مده زیرا خداوند آدم را به شکل او آفرید.
📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۱۲
👈 ابراهیم بن ابیمحمود گوید به حضرت رضا (ع) عرض کردم نظر شما دربارهی حدیثی که مردم از حضرت رسول (ص) نقل میکنند که حضرت فرمود: «خداوند تبارک و تعالی هر شب جمعه به آسمان دنیا پایین میآید» چیست؟ امام (ع) فرمودند: خداوند لعنت کند کسانی را که کلمات را از محل خود جابهجا و تحریف میکنند. به خدا قسم رسول خدا چنین سخنی نگفته است، بلکه فرمودهاند: «خداوند تعالی در ثلث آخر هر شب و هر شب جمعه از اولِ شب فرشتهای را به آسمان دنیا میفرستد و آن فرشته به فرمان خدا ندا میکند: آیا هیچ درخواستکنندهای هست تا خواستهاش را برآورم؟ آیا هیچ توبهکنندهای هست تا توبهاش را بپذیرم؟ ... و این فرشته تا طلوع فجر این ندا را ادامه میدهد و چون فجر طلوع کرد به محل خود در ملکوت آسمان باز میگردد».
📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۲۱
📖 مطالعهی موارد بیشتر در سایت اندیشکده :
👉 goo.gl/KmyUcQ
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ روایت نقوی حسینی از جاسوس همجنسباز انگلیسی که در قامت یک «مجتهد» برای ثبتنام در انتخابات خبرگان آمده بود!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نقش خطیر بنیاد کارنگی در جنگ جهانی غذا (1)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت دهم
1⃣ در بخشهای پیشین پرونده، پس از بررسی آرایش قدرتهای بزرگ جهان در ادوار مختلف تاریخی، کنشهای آنان در چهار دوره (از ابتدای قرن بیستم تاکنون) بررسی شد.
2⃣ همچنین در این پارادایم، نقش مهم #خانواده_راکفلر مورد بررسی قرار گرفت.
3⃣ این شماره به نقش #بنیاد_موقوفه_کارنگی در پایهگذاری مبانی دانشی #ژنتیک_گیاهی اشاره دارد.
📖 متن مقاله به همراه مستندات:
👉 goo.gl/K5kV4p
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ نقش خطیر بنیاد کارنگی در جنگ جهانی غذا (2)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت دهم
1⃣ بنیاد یا اندیشکده #کارنگی در سال 1910 توسط #اندرو_کارنگی سرمایهدار بزرگ آمریکایی وقف شد.
2⃣ این بنیاد یکی از نهادهای اساسی و پیشتاز سیاسی و علمی ایالات متحده بوده و هست.
3⃣ محققانی همچون ادوین هابل (منجم)، چارلز ریشتر (زمینشناس) و ورا روبین (فیزیکدان) از دانشمندان برجسته این بنیاد هستند.
4⃣ همچنین تمرکز و سرمایهگذاری گسترده این بنیاد بر #ژنتیک سبب شده نوبلیستهای ژنتیک، همچون باربارا مککلاینتاک، آلفرد هرشی و اندرو فایر از ابتدای قرن بیستم تاکنون در این مؤسسه به انجام تحقیقات مشغول باشند.
5⃣ تاریخچه رسمی سایت بنیاد کارنگی مینویسد:
✍ «در هنگام وقف این بنیاد در سال 1902 توسط کارنگی، 27 تن بهعنوان اعضاء هیئت مدیره انتخاب شدند که رئیسجمهور آمریکا، رئیس مجالس سنا و نمایندگان و تعدادی دیگر از رجال ایالات متحده از آن جمله بودند»!
📖 متن مقاله به همراه مستندات:
👉 goo.gl/K5kV4p
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ نقش خطیر بنیاد کارنگی در جنگ جهانی غذا (3)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت دهم
1⃣ سایت #بنیاد_کارنگی دربارهی توان دانشی این نهاد مینویسد:
✍ امروزه، دانشمندان کارنگی در خط مقدم کشف علمی هستند… محققان کارنگی در زمینههای زیستشناسی گیاهی، زیستشناسی رشد، زمین و علوم سیارهای، نجوم و محیطزیست جهانی رهبر هستند. آنها بهدنبال پاسخ به سؤال در مورد ساختار جهان، تشکیل منظومه شمسی و دیگر سیستمهای سیارهای، رفتار و تحولات مواد در شرایط سخت، منشأ حیات، عملکرد ژن، و توسعه موجودات از تخم تکسلولی تا بالغ هستند.
2⃣ در ابتدای قرن بیستم این مطالعات در حوزه #ژنتیک_انسانی خلاصه نمیشد و #ژنتیک_گیاهی را نیز در بر میگرفت.
3⃣ سرمایهداران آمریکایی دریافته بودند تسلط بر ژنتیک موجودات زنده میتواند تسلط آنان بر «حیات» در کره زمین را تقویت کند.
4⃣ مجله معتبر «تایم» در تاریخ 10 ژوئن 1929 در گزارشی در خصوص شرایط دپارتمان ژنتیک مؤسسه کارنگی در آن زمان مینویسد:
✍ #چارلز_بندیکت_داونپورت، استاد دانشگاه شیکاگو در سال 1904، ایدهی ایجاد یک «مرکز تکامل تجربی» را مطرح کرد. در آن سال مؤسسه کارنگی مسئولیت ایجاد این مرکز در «کولد اسپرینگ هاربر» را به او سپرد که ربع قرن پیش از آن تشکیل شده بود. اولین کار این مؤسسه در حوزه گیاهان و حیوانات بود.
5⃣ این گزارش همچنین از دو مؤسسه تحقیقات ژنتیک دیگر آن زمان با نامهای «انجمن تحقیقات اصلاح نژاد» (تأسیس:1913) و «انجمن اصلاح نژاد آمریکایی» (تأسیس:1925) نام میبرد.
📖 متن مقاله به همراه مستندات:
👉 goo.gl/K5kV4p
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ نقش خطیر بنیاد کارنگی در جنگ جهانی غذا (4)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت دهم
1⃣ کتابخانه #بنیاد_کارنگی در خصوص گروه ژنتیک این بنیاد تاریخچهای مشابه منتشر کرد. در بخشی از این تاریخچه میخوانیم:
✍ «این مجموعه طی قرن بیستم، نقشی محوری در ظهور #ژنتیک_مولکولی ایفا کرد.»
2⃣ اخیراً یکی از افراد خانواده فورد فاش کرد که برنامه 1904 بنیاد کارنگی برای #تغییرات_ژنتیکی در انسانها توسط #راکفلرها تأمین مالی شده است!
3⃣ مسئولیت بنیاد کارنگی هماکنون بر عهدهی #ویلیام_برنز سیاستمدار شناختهشده آمریکایی و معاون وزیر خارجه سابق آمریکاست؛ او در مذاکرات #برجام نقشی فعال ایفا کرد!
4⃣ درباره نقش این بنیاد در #کشاورزی جهان میتوان گفت كه در ابتدای قرن بیستم نقش این بنیاد در شکلگیری و تسریع فرآیندهای دانشی مربوط به حوزه #ژنتیک_گیاهی بسیار حساس و خطیر بوده است.
5⃣ در عین حال با توجه به اِشراف و گسترده شدن چتر نهادهای همتراز در دهههای بعد، و همچنین علاقهی این اندیشکده به تمرکز و تأثیرگذاری در مناسبات سیاسی بینالمللی، هماکنون نقش مستقیم این بنیاد در حوزه کشاورزی جهان نقشی کمرنگ است.
📖 متن مقاله به همراه مستندات:
👉 goo.gl/K5kV4p
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ در سایت «انجمن کلیمیان تهران» درباره تورات میخوانیم:
✍ «تورا [تورات] را مشه [حضرت موسی] به بنياسرائيل طي 40 سال (2488-2448 عبري) اقامت در بيابان آموزش داد كه داراي 5845 پاسوق (آيه) و 187 فصل میباشد. و این 187 فصل را به 54 #پاراشا (بخش هفتگی) تقسیم کردهاند و هر هفته در روز شبات يك یا دو پاراشا از روی تورای کاشر (معتبر) (تورایی كه بر پوست حيوان حلالگوشت و با دست نوشته شده) قرائت ميشود كه ما بدينوسيله در طول يك سال، حداقل يك بار تورا را به طور كامل ميخوانيم تا تعاليم آن را فراگرفته و اجرا نماييم.»
🗓 در تقویم کلیمی نیز (همانطور كه در عكس بالا میبینید)، امروز (سهشنبه 22 آبان 1397) به قرائت قسمتی از پاراشای تُولِدُوت اختصاص دارد كه ماجرای براخا(بركت)نمودنِ حضرت یعقوب توسط پدرش حضرت اسحاق را نقل میكند. بههمین مناسبت، امشب به دو ماجرا پیرامون حضرت یعقوب و برادرش عیسو میپردازیم.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سیاست دوگانه خلفا در نقل حدیث نبوی و نقل اسرائیلیات!
1⃣ گرچه همگان بر سیاستِ «منع نقل و تدوین حدیث نبوی (ص)» توسط خلفا واقفند، اما نکتهای که توجه کافی به آن نشده، عملکرد متناقض خلیفهی دوم در اینباره است.
2⃣ #عمر_بن_خطاب از یکسو به بهانهی جلوگیری از مخلوط شدن و مشتبه شدن کلام پیامبر (ص) با قرآن، مانع نقل و تدوین حدیث نبوی میشد، اما از سوی دیگر در دوران وی، یهودیانِ بهظاهر مسلمان، آزادانه فرصت نقل #اسرائیلیات را یافتند، حتی شخصِ خلیفه دوم از آنها این اسرائیلیات را نقل مینمود و به دیگران نیز اجازهی نقل میداد!
3⃣ #ابن_کثیر دمشقی در تفسیر خویش، پس از بیان این سخنِ #ابوهریره به نقل از #كعبالاحبار که: «فرزندِ ذبیح و قربانیِ حضرت ابراهیم، اسحاق بود نه اسماعیل»! میگوید:
📖 و هذه الأقوال (و اللّه أعلم) كلها مأخوذة عن كعب الأحبار، فإنّه لمّا أسلم فی الدولة العمریة، جعل یحدث عمر رضی اللّه عنه عن كتبه قدیماً، فربما استمع له عمر رضی اللّه عنه، فترخص الناس فی استماع ما عنده و نقلوا ما عنده عنه غثها و سمینها...
📚 ابن كثير، تفسير ابن كثير، ج7، ص32، دار المعرفة، بيروت.
✍ این سخنان (كه خداوند نسبت به آنها آگاهتر است) از كعب الاحبار گرفته شده است كه وی در حكومت عمر، اسلام آورده و برای او از كتابهای قدیم خود روایت نقل میكرد و عمر هم به روایات او گوش فرا میداد! و این باعث شد تا كسانی كه در آنجا حضور داشته و اجازهی شنیدن این روایات را داشتند همانها را بدون توجه به راست و دروغ بودنش برای دیگران نقل كنند...
4⃣ و حتی خود ابن کثیر نیز از این عمل خلیفه برآشفته شده، در ادامه مینویسد:
📖 و ليس لهذه الأمة (والله أعلم) حاجة إلى حرف واحد مما عنده.
📚 ابن كثير، تفسير ابن كثير، ج7، ص32و33، دار المعرفة، بيروت.
✍ و این امّت هیچ نیازی حتی به یک حرف از آنچه کعب میدانست، ندارد (و خداوند داناتر است).
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (1)
1⃣ #حاج_میرزا_علینقی_کاشانی از تجّار متموّل ایران در سالهای پس از جنگ جهانی دوم است. آنگونه که #عینالسلطنه نوشته، او، مانند برخی تجّار دیگر آن زمان، در سالهای ۱۳۲۰-۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتشهای متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ، ثروتی انبوه به دست آورد.
2⃣ قهرمان میرزا سالور (عینالسلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴، حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵/ ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت:
📝 باغ مرحوم نبیلالسلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، «حاجی علینقی کاشی» به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده.
🔸 هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولتِ سرِ یک کارخانهی نخریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پسکوچه [است] و آب روان هم ندارد.
🔸 این قبیل تجّار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بیمحابا بدون تعمّق ملک میخرند، عمارت میسازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان فروشی است، مثل ریگ پول میدهند.
📚 روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷
3⃣ و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود:
📝 گفتند، در روزنامه هم بود، همسایهی شمیران من «حاجی علینقی کاشانی» در این ایام که انحصار پنبه بههم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟)
🔸 نمازی، باز همسایهی دورتر من، سال قبل در دو معاملهی کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است.
🔸 قمار هم بین اینها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان برد و باخت میشود. شبی یکهزار و دویست تومان به صاحبخانه و مجلس میدهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان میبندند. عبدالعلی خان [خواجهنوری] میگفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت میشود.
📚 روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۷۳
✍ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (2)
1⃣ فروشندهی باغ فوق به #حاج_علینقی_کاشانی، که پسکوچه و بدون آبِ روان و با قیمتِ بالا بود، بهنحوی که #عینالسلطنه را متحیّر کرد، «میرزا ابراهیمخان نبیلالسلطنه» است که بعدها پسرش، #فضلالله_نبیل، رئیس دفتر #فرح_پهلوی شد و دخترش، #زهرا_نبیل، سناتور. #نبیلالسلطنه و فرزندانش از #بهائیان سرشناس بودند.
2⃣ این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحرانهای مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری بهمنظور تبادل غیرقانونی پول (#پولشویی) شبیه است.
3⃣ علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانهی ریسمانریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانهی فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که #حاج_میرزا_آقا_فامیلی، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمانریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور #رضاشاه افتتاح شد.
4⃣ احداث این کارخانه در #سمنان به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین #آرادان و #سرخه بود که در آن زمان مرغوبترین پنبه ایران بهشمار میرفت. بخش مهمی از زارعین این اراضی از طوایف شبان #سنگسر بودند که از زمان صفویه بهتدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوهی زیست و معیشت خود را از دامداریِ کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند.
5⃣ عینالسلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است:
📝 این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایفالحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را).
📚 روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷
✍ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (3)
1⃣ سی و سه سال قبل، در دوران احمدشاه قاجار، #عینالسلطنه در یادداشت ۲۵ ذیحجه ۱۳۳۰ ق./ ۱۴ آذر ۱۲۹۱ ش. نوشت:
📝 شش ساعت از دسته گذشته، شاهآباد رسیدیم. اسبها رمق ندارند و خیلی آرام حرکت میکنند. باد میآمد و سرد بود... باز چای خوردیم. عکس #عباس_افندی [عبدالبهاء، سومین شخصیت محوری بهائیت] در صدر اطاق آویخته بود. از وقتی که «میر علینقی کاشانی» مدیر این راه بود تمام عملهجات را از #بابیها گرفته بود. حالیه هم باز همانها هستند. به این جهت است که عکس عباس افندی در اطاقها است.
📚 روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج۵، ص ۳۸۰۹
2⃣ تصور میکنم منظور از «میر علینقی کاشانی» فوقالذکر همان «حاج علینقی کاشانی» است که در جوانی «میرزا علینقی» خوانده میشد.
3⃣ با توجه به اسنادی که از تحرکات مالی برخی ثروتمندان بزرگ بعدی ایران در زمان جنگ جهانی دوم موجود است، احتمالاً باید اسنادی باشد که بتواند اطلاعات دقیقتری دربارهی «حاج علینقی کاشانی» و شرکایش، و سازوکار عملیات مالی ایشان، به دست دهد و یادداشتهای عینالسلطنه را مستند و کامل کند.
4⃣ #حاج_علینقی_کاشانی در سالهای پسین میکوشید، مانند سایر ثروتمندان بزرگ از این قماش، آنگونه که هم در ایران و هم در غرب مرسوم است، برای خود وجاهت کسب کند. به این دلیل، زمانی که به ثروت انبوه رسید، «کار خیر» نیز میکرد و به علمای بزرگ وقت، مانند مرحوم آيتاللهالعظمی بروجردی، «وجوهاتی» میداد. ورّاث مادی و معنویِ اینگونه ثروتمندان معمولاً فقط این بخش از شخصیت ایشان را برجسته میکنند و دربارهی منشاء و سازوکار #کسب_ثروت خاندان خود سکوت میکنند!
✍ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (4)
1⃣ سرگذشت #حاج_علینقی_کاشانی ما را به نتایجی شگفت میرساند.
2⃣ این تأمل نشان میدهد که بخش مهمی از تحولات ایران از سال ۱۳۸۴ تا امروز، در دوران صعود #محمود_احمدینژاد و سپس انتقال دولت به #حسن_روحانی، توسط افرادی رقم خورده که به منطقهی کشت پنبه فوق تعلق دارند؛ همان اراضی بین آرادان و سُرخه که به خاطر آن حاج علینقی کاشانی، با حمایت رضا شاه و کمک حاج میرزا آقا فامیلی، کارخانهی خود را برای تبدیل پنبه به نخ احداث کرد. (بنگرید به تصویر منطقهی فوق در انتهای همین نوشته)
3⃣ محمود احمدینژاد اصالتاً از طایفه #صباغیان_سنگسر مهاجر به #آرادان است. حسن روحانی از جانب پدر از طایفه #فریدون_سنگسر (مهاجر به #سرخه) و از جانب مادر از طایفه #پیوندی_سنگسر است. «حاج علینقی کاشانی» نیز پدربزرگ (مادری) #محمدجواد_ظریف است.
4⃣ قریب به شش ماه پیش، در یادداشت یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷/ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۸، نوشتم:
📝 «در سالهای ۱۳۲۸- ۱۳۲۹ که دایرهی جغرافیاییِ ستاد ارتش اولین مجلدات «فرهنگ جغرافیایی ایران» را منتشر کرد، «سُرخه» روستایی بود با ۴۰۰۰ نفر سکنه از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان در استان دوم، و «آرادان» روستایی بود در نزدیکی سرخه با ۲۵۰۳ نفر سکنه از توابع بخش گرمسار شهرستان دماوند استان مرکزی.
📝 آن زمان برای هیچکس قابل تصور نبود که در آیندهی دور از دو خانوادهی ساکن این دو روستا، که هر دو اصالتاً از طوایف شبان #سنگسر (مهدیشهر) بودند، دو تن به مدت ۱۶ سال پیاپی زمام دولت ایران را به دست خواهند گرفت و بر اقتصاد (و سیاست) ایران بزرگترین تأثیرات را خواهند گذارد.»
✍ عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter