eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
684 ویدیو
201 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ تورات محرّف پیامبران را هدف زشت‌ترین ناسزاها قرار داده و در راه ترور شخصیت آنان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده، لیکن کوروش هخامنشی را ستوده است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بررسی ستایش کوروش در تورات (1) 1⃣ تردیدی وجود ندارد که امروزی لزوماً همان مکتوبات انبیاء نیست. 2⃣ بلکه مجموعه‌ای از نوشته‌ها و یادداشت‌های یهود در گذر تاریخ است. 3⃣ همان دشمنانی که در لباس علمای وارد این دین الهی شدند و تا توانستند در آن کژی پدید آوردند. 4⃣ و در مسیر رسیدن به اهداف پلید خود حتی به پیامبران، پاک‌ترین آموزگاران تاریخ بشریت نیز رحم نکردند. 5⃣ در تورات امروزی پلیدترین و شوم‌ترین اتهامات به پیامبران الهی دیده می‌شود. 6⃣ از تهمت میگساری و عربده‌کشی و قتل و غارت انسان‌های بیگناه گرفته تا زنای با محارم و حتی تجاوز به عنف و… همگی موضوعاتی است که در تورات بر پیامبران نسبت داده شد. 7⃣ با این وجود اما نویسندگان تورات را ستوده‌اند! 8⃣ عجیب است؛ پیامبران را هدف زشت‌ترین ناسزاها قرار داده‌اند و در راه ترور شخصیتی آنان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، لیکن کوروش هخامنشی را ستوده‌اند! 9⃣ این امر هر خردمندی را به شک و تردید وا می‌دارد. 🔟 در ادامه به نمونه‌ای از این تناقض توجه كنید: ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
✡ تورات به شدت از پرستش بت‌ها نهی می‌کند و حتی بت‌هایی چون بعل و مردوک را به صراحت نام می‌برد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بررسی ستایش کوروش در تورات (2) 💠 تورات به شدت از پرستش بت‌ها نهی می‌کند و حتی بت‌هایی چون بعل و مردوک را به صراحت نام می‌برد و پرستش آنان را مایه‌ی خشم و غضب خداوند معرفی می‌کند: 1⃣ کتاب ارمیا باب ۱۱: ۹ آنگاه خداوند به من گفت: «مردم یهودا و اورشلیم بر ضد من توطئه‌های شرارت آمیزی می‌کنند. ۱۰ آنها به گناهان اجداد خود بازگشته‌اند و به آنچه می‌گویم عمل نمی‌کنند و به پرستش سایر خدایان پرداخته‌اند. هر دو، هم اسرائیل و هم یهودا، پیمانی را که من با اجدادشان بسته بودم، شکسته‌اند. ۱۱ پس اکنون من، خداوند به آنها اخطار می‌کنم که بلایی بر سرشان خواهم آورد که نتوانند از آن بگریزند. وقتی برای کمک به حضور من فریاد برآورند، به آنها گوش نخواهم داد. ۱۲ آنگاه مردم یهودا و اورشلیم به نزد خدایانی می‌روند که به حضور آنها قربانی می‌گذرانند و از آنها کمک خواهند خواست. امّا آن خدایان قادر نخواهند بود که در روز بلا آنها را نجات دهند. ۱۳ مردم یهودا به تعداد شهرهای خود، خدایان دارند و اهالی اورشلیم هم به تعداد تمام کوچه‌های شهر برای بعل - آن بت منفور- قربانگاه ساخته‌اند. ۱۴ ای ارمیا برای مردم، دیگر به حضور من دعا نکن و چیزی نخواه. وقتی آنها دچار زحمت می‌شوند و از من کمک می‌خواهند، به آنها گوش نخواهم داد.» 2⃣ کتاب ارمیا باب ۳۲: ۲۷ «من خداوند، خدای تمام انسانها هستم. چیزی نیست که من قادر به انجام آن نباشم. ۲۸ من این شهر را تسلیم نبوکدنصر پادشاه بابل و ارتش او خواهم کرد و آنها آن را فتح می‌کنند و ۲۹ به آتش خواهند کشید. آنها همه چیز را خواهند سوزانید، از جمله خانه‌هایی که مردم بر پشت بامهای خود برای بعل بُخور می‌سوزانیدند و به حضور خدایان بیگانه شراب تقدیم می‌کردند و با این کارها مرا به خشم می‌آوردند. 3⃣ کتاب ارمیا باب ۳۲: ۳۴ آنها حتّی بُتهای منفور خود را به معبد بزرگی که برای پرستش من بنا شد آوردند و آن را ملوّث ساخته‌اند. ۳۵ قربانگاه‌هایی برای بعل در درّه هنوم ساخته‌اند تا پسران و دختران خود را در حضور بت مولِک قربانی کنند. من چنین دستوری به آنها نداده‌ام و حتّی به فکرم نیز خطور نمی‌کرد که با ارتکاب چنین کارهایی باعث گناه مردم یهودا شوند.» 4⃣ کتاب اشعیا باب ۴۲: ۸ «من تنها خداوند، خدای تو هستم. هیچ خدایی در جلال من شریک نیست و هیچ بُتی از ستایش من سهمی ندارد. 💠 همچنین در تورات، بت‌پرستی مایه آلودگی وجود معرفی شده است: 1⃣ کتاب حزقیال باب 37: ۲۳ آنها دیگر خود را با بُتهای نفرت انگیز، آلوده و با گناهان، فاسد نخواهند ساخت. من آنها را از تمام راه‌هایی که در آن گناه و به من خیانت کرده‌اند رهایی می‌بخشم. 2⃣ کتاب حزقیال باب 36: ۲۵ آب پاک به شما خواهم پاشید و شما از همه آلودگی‌ها پاک خواهید شد و از همه بُتها شما را پاک خواهم کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
✡ کوروش در منشور خود به ستایش بت مردوک و دیگر بت‌ها پرداخته و حتی در راه ترویج بت‌پرستی و تحکیم معبد اساهیل تلاش بسیار نمود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بررسی ستایش کوروش در تورات (3) 1⃣ این در حالی است که در معروف خود به ستایش بت و دیگر بت‌ها پرداخته است و حتی بنا بر متن تاریخ در راه ترویج بت‌پرستی و تحکیم تلاش بسیار نمود. 2⃣ چگونه ممکن است برگزیده‌ی خداوند، مروّج باشد؟ در حالی‌که خدای او از بت‌پرستی بیزار است! 3⃣ چگونه ممکن است که برگزیده‌ی خداوند و شبانی که وی برای بشریت انتخاب نموده، آلوده به پلیدی‌ها و مغضوب خداوند باشد؟ 4⃣ چگونه ممکن است که برگزیده‌ی خداوند و پادشاه زمین باشد، در حالی‌که در آمده است: 📚 کتاب حزقیال، باب ۳۳: ۲۵ «بنابراین به ایشان بگو خداوند متعال چنین می‌فرماید: شما گوشت را با خونش می‌خورید، بت‌پرستی می‌کنید و خون می‌ریزید. آیا شما فکر می‌کنید که سرزمین را متصرّف خواهید شد؟ 5⃣ به راستی چگونه ممکن است چنین افرادی گردند؟ در خداوند خطاب به موسی می‌گوید: 📚 سفر تثنیه، باب ۷: ۵ پس باید با آنها چنین رفتار کنید: قربانگاه‌هایشان را ویران کنید، ستون‌های آنها را بشکنید، شمایل الهه اشره را از بین ببرید و بُتهای آنها را در آتش بسوزانید. ۶ زیرا شما در نزد خداوند یک قوم مقدّس هستید و خداوند خدایتان شما را از بین تمام اقوام روی زمین برگزید تا قوم خاص او باشید. 6⃣ حال چگونه ممکن است کسی که خلاف این سخن عمل کرده و به ساخت بتکده‌ها و معابد بت‌پرستی پرداخته برگزیده‌ی واقعی خداوند باشد؟! 7⃣ چگونه ممکن است کسی که در راه اعتلای نام تلاش کرده و آن را با تمام وجود ترویج داده، برگزیده‌ی واقعی خداوند و مورد رضایت او باشد؟! 8⃣ در حالی‌که در آمده است: 📚 کتاب ارمیا باب ۵۰: ۱ این است پیامی که خداوند درباره بابل و مردمش به من داد: ۲ «این خبر را به همه ملّت‌ها برسانید! و آن را اعلام کنید! به همه علامت بدهید و این خبر را برسانید! آن را پنهان نکنید! بابل سقوط کرده! و خدایش مَردوک درهم شکسته است! بُت‌های بابل رسوا و تصاویر برجسته آنها خرد شده‌اند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🌐 هشتگ اصلی :
👇 از امروز متن كتاب بسيار مهم و ارزشمند «ارتش سرّی روشنفکران» نوشته‌ی «پیام فضلی‌نژاد» دركانال منتشر خواهد شد. لطفاً دنبال كنيد: 👇
✡ پروژه روشنفکری دینی در ایران که آمریکا را به وجد می‌آورد، با انتشار مقالات «قبض و بسط تئوریک شریعت» در ماهنامه کیهان فرهنگی آغاز شد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 ارباب حلقه‌ها (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت اول) 🌐 جاسوسان در تهران (1) 1⃣ پروژه در ایران که دولت آمریکا را به وجد می‌آورد، با انتشار سلسله مقالات «قبض و بسط تئوریک شریعت» در ماهنامه کیهان فرهنگی صورت‌بندی شد. 2⃣ ادعا داشت که می‌خواهد تا فهم نوینی را از اسلام عرضه کند و این امر را در گرو اصلاح دین و تعقیب پروژه می‌دانست!! 3⃣ به روایت سروش، جغرافیای معرفت در جهان معاصر حاوی معرفت‌شناسی نوینی است که غرب با تکیه بر آن را عرضه کرده است و دین را باید برپایه آموزه‌های معرفت‌شناختی فهمید!! 4⃣ معرفت شناسی‌ای که برآمده از آراء سرشناس سِر است و «فهم علمی غرب» را معیار اثبات و ابطال «مسائل» می‌داند!! 5⃣ سروش می‌گفت دین باید خود را با جغرافیای معرفتی جهان مدرن سازگار کند و اکنون که جهان را در همه شئون پذیرفته است، بنابراین سازگاری اسلام و پروژه‌ای است که باید دنبال شود!! 6⃣ فرجام سیاه این پروژه به دفاع بی‌پرده‌ی روشنفکران دینی از رسید؛ چنان‌که عضو انستیتو هوور و شاگرد سروش مدعی شد را ناسازگار با اسلام نمی‌یابد و آن را پدیده‌ای طبیعی و اخلاقی معرفی کرد!! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ فصلنامه ایران‌نامه ارگان مطبوعاتی بنیاد مطالعات ایران به ریاست اشرف پهلوی پروژه جامعه مدنی را شرط لازم فروپاشی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی می‌دانست! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 ارباب حلقه‌ها (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت اول) 🌐 جاسوسان در تهران (1) 1⃣ پروژه گام به گام نیمه‌ی پنهان خود را آشکار می‌کرد. سال 1369، وقتی که دیگر انتشار مقالات چهارگانه‌ی قبض و بسط از در ماهنامه کیهان فرهنگی به پایان رسید، زیرساخت‌های پروژه نیز در مرکز مطالعات دموکراسی در دانشگاه وست مینستر لندن توسط پرفسور نظریه‌پرداز MI6 بازتولید گشت و با آغاز دهه 1370 به پروژه اصلی ایران بدل شد. 2⃣ فصلنامه ارگان مطبوعاتی بنیاد مطالعات ایران به ریاست عالیه‌ی در واشنگتن.دی.سی اجزاء بنیادین پروژه جامعه مدنی ایران را ابتدا از این مرکز انگلیسی اقتباس کرد و تحقق آن را شرط لازم فروپاشی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی دانست. 3⃣ پژوهشگران این بنیاد مانند علی بنوعزیزی اعتقاد داشتند که ساختارهای جامعه مدنی به گسترش در ایران کمک می‌کند و فصلنامه کنکاش نیز به سرعت خط یک مبارزه‌ی ایدئولوژیک در داخل کشور را ترسیم ساخت. 4⃣ آنان در جستجوی خلق «دو نیروی موازی روشنفکری» به عنوان اهرم‌های پروژه بودند، چنان‌که کنکاش درباره کارکرد واحد این دو نیرو می‌نویسد: 5⃣ «اصلاح دین» با توجه به تلاش «دو نیروی موازی» هم صورت پذیر است: متفکرین با تأثیرپذیری از ارزش‌ها، و فرهنگ جدید، در دین را در دستور کار خود قرار خواهند داد و (سکولار) از فرصت‌های مناسب بهره جسته و دست به در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی خواهند زد. 6⃣ شش ماه پس از نشر این نظریه، از قضاء ماهنامه‌های و در یک فصل روی کیوسک‌های مطبوعاتی قرار گرفتند: پاییز 1370 و هردو به سرعت تبدیل به پایگاه گسترش شدند. 7⃣ هر دو مجله از «یک مشرب سیاسی» و آن هم مشرب پیروی می‌کردند. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ نگاه‌نو تریبون روشنفکران سکولار آیزایا برلین یهودی را به عنوان پدر فکری برگزید و کیان ارگان روشنفکران دینی کارل پوپر یهودی را ! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 ارباب حلقه‌ها (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت اول) 🌐 جاسوسان در تهران (1) 1⃣ ماهنامه‌های نگاه‌نو و کیان از «یک مشرب سیاسی» و آن هم مشرب پیروی می‌کردند!! 2⃣ ماهنامه به مثابه‌ی تریبون سِر (فیلسوف انگلیسی) را به عنوان پدر فکری خود برگزید و به تبلیغ مداوم آن پرداخت!! 3⃣ ماهنامه نیز به عنوان ارگان اندیشه‌ی سِر را سرلوحه‌ی تکاپوهایش قرار داد و برای نهادینه‌سازی آن می‌کوشید!! 4⃣ اما تنها اشتراک اين دو مجله «مشرب سیاسی» واحد نبود، بلکه پشتیبانی مالی هر دو نشریه را نیز «یک تیم اقتصادی» با استفاده از بودجه و محوریتِ (شهردار وقت تهران) و تقبل کرد!! 5⃣ نگاه‌نو و کیان در جستجوی هدف واحدی بودند و هر یک، از نقطه‌ی عزیمتی به سوی آن حرکت کردند. 6⃣ نیروی نگاه‌نو متکی به حلقه‌ای بود که علی میرزایی (مدیر مسئول) و خشایار دیهیمی (دبیر شورای نویسندگان) در 6 شماره نخست آن را ساماندهی کردند. چهره‌هایی چون عزت‌الله فولادوند، مصطفی رحیمی، بهاءالدین خرمشاهی، فخرالدین عظیمی، فریبرز رییس‌دانا، عبدالحسین آذرنگ، هرمز همایون‌پور، عبدالله توکل، رضا رضایی، مراد فرهادپور، نادر انتخابی، کریم امامی، گلی امامی، فاطمه ولیانی و… بدنه شورای نویسندگان را تشکیل می‌دادند. به تدریج روشنفکران سکولار مقیم اروپا و آمریکا نیز به جمع آنان پیوستند؛ کسانی مانند ژانت آفاری (فمینیستِ بهایی و عضو ارشد بنیاد اشرف پهلوی)، بزرگ نادرزاد (معاون وزیر فرهنگ رژیم پهلوی)، حوریا یاوری (پژوهشگر مقیم نیویورک)، رامین جهانبگلو (نویسنده مقیم فرانسه)، محمدرضا نیکفر (فلسفه‌دان لائیک مقیم آلمان)، مهرداد درویش‌پور (جامعه‌شناس لائیک مقیم اروپا). 7⃣ بدنه‌ی حلقه کیان را نیز 2 سطح از فعالان سیاسی دربر می‌گرفتند؛ یکی بدنه تئوریک نشریه شامل چهره‌هایی مانند عبدالکریم سروش، محمدمجتهد شبستری، رضا تهرانی، ابراهیم خلیفه‌سلطانی، محمدجوادغلامرضا کاشی، ناصر هادیان، آرش نراقی، سیدمرتضی مردیها، محمدتقی فاضل میبدی؛ و دیگری چهره‌های سابق و لاحق وزارت اطلاعات یا مدیران ارشد دولتی مانند عطاءالله مهاجرانی، سعید حجاریان، محسن آرمین، عباس عبدی، حسین قاضیان، محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، محسن کدیور، اکبر گنجی، عمادالدین باقی و علیرضا علوی‌تبار بودند. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/artseri1 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ مجید تهرانیان: اگر طرز تفکر سروش گسترش بیابد، رفته رفته مسئله ولایت فقیه مورد تجدیدنظرهای جدیدتری قرار خواهد گرفت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 رابطین خوب آمریکا (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم) 🌐 جاسوسان در تهران (2) 1⃣ و تنها زوجی بودند که گزینه‌های مقبولی برای بازی در نقش جدیدِ سیاستمداران سکولار ارزیابی می‌شدند. 2⃣ اردیبهشت 1370 که خاتمی بر صندلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زده بود، در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به قیاس شالوده‌های نظام اسلامی با سیستم فلسفی نظام سرمایه‌داری پرداخت و گفت: 🔸غرب پس از طی پروسه‌ای طبیعی، «خود را با واقعیت محک زده» و «مبانی نظام امروز مبتنی بر آزادی است.» 3⃣ او نتیجه گرفت دنیای نظر و عمل غرب «دنیایی واقعی است و محور» که «با طبع بشر سازگار است، اما قرن‌ها از صحنه زندگی دور بوده است» و «گرفتار خلاء تئوریک»؛ بنابراین اسلام «پاسخگوی نیازهای بشر» نیست! 4⃣ اشتراکات فکری سیدمحمدخاتمی و عبدالکریم سروش به تدریج آنان را نزد خارج از کشور در جایگاه «سیاستمداران تجدیدنظر طلب» قرار داد. 5⃣ تحولات جدید همراه با دورانی گشت که «غرب در جستجوی واسطه» از داخل ایران بود. 6⃣ رئیس شورای ایرانیان-آمریکائیان نیز در ماهنامه ایران فردا (به مدیریت عزت‌الله سحابی از رهبران ملی-مذهبی) ضمن شرح پروژه از عبدالکریم سروش به عنوان «سخنگوی اصلی» جریانی نام برد که «به طور منطقی با هرگونه تفسیر مطلق از دین مخالف است.» 7⃣ به نوشته امیراحمدی، سروش در مسند روشنفکری مدرن بر این باور است «خردگرایی باید جلوی ایدئولوژی را بگیرد و حکومت دینی تنها و تنها در جامعه مدنی میسر است.» 8⃣ سال 1373 از رابطان برجسته‌ی CIA که دهه‌ی 1350 به همراه منوچهر گنجی، سیدحسین نصر، شجاع‌الدین شفا، شائول بخاش، داریوش مهرجویی و… در کمیته ملی ایران (برای گسترش «پیوندهای ایران و آمریکا» به ریاست همسر ریچارد نیکسون) حضور داشت، با تأیید رویکرد امیراحمدی به «نتایج سیاسی پروژه سروش در ایران» پرداخت. 8⃣ تهرانیان صریحاً گفت: من فکر می‌کنم اگر طرز تفکر سروش گسترش بیابد، رفته رفته مسئله مورد تجدیدنظرهای جدیدتری قرار خواهد گرفت و نتایج سیاسی مهمی در پی خواهد داشت. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ کسی که در جستجوی میانجی به ساختار هیئت حاکمه جمهوری اسلامی ایران می‌نگرد، بر روی 2 گروه تأمل می‌کند: اول نهضت آزادی؛ دوم عبدالکریم سروش! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 رابطین خوب آمریکا (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم) 🌐 جاسوسان در تهران (2) 1⃣ سال 1374 انتشار مقاله «در جستجوی میانجی» در ماهنامه پَر (چاپ آمریکا) به قلم رازگشایی کلیدی‌ای به شمار می‌رفت. 2⃣ دیگر تردیدی باقی نماند که پروژه صرفاً یک تکاپوی سیاسی است، نه یک کوشش آکادمیک. 3⃣ احمدی با شرح «نقش کلیدی حلقه‌های میانجی» در میان و تأثیر آنان بر پروژه‌ی صلح خاورمیانه، به تاثیرگذاری سیاستمداران میانجی برای تغییر ساختارهای کلان در جمهوری اسلامی می‌پردازد: 4⃣ شاید کسی که در جستجوی به ساختار هیئت حاکمه جمهوری اسلامی ایران و گروه‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی آن طیف می‌نگرد، حداقل بر روی 2 گروه تأمل می‌کند: اول، و گروه بازرگان؛ دوم، و پیروانش در ! 5⃣ چند سال بعد یکی از ستون‌نویسان روزنامه عصر آزادگان، بر تحلیل رامین احمدی صحه گذاشت و سروش و کیان را یک «حلقه‌ی اتصال» دانست. در مقاله «107 نفر» می‌نویسد: 6⃣ اما فراتر از یک نشریه‌ی تئوریک (که مانند دستگاه تئوری‌پرداز «روشنفکران دینی» عمل می‌کرد) جریان‌های متفاوت نسل جدیدی شد که در حال قوام و شکل‌گیری بود. 7⃣ با آغاز هفته‌ی دوم تیرماه 1374 به رفت تا به سخنرانی‌‌ای درباره «تقابل ارزش‌های غرب با ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران» بپردازد و در نشستی سرّی با مقامات دولتی اروپا حضور یابد!! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ ایجاد دموکراسی در کشور تنها از طریق تمایزگذاری بین «ذات مذهبی شریعت» و «ذات سیاسی حکومت» ممکن است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 رابطین خوب آمریکا (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم) 🌐 جاسوسان در تهران (2) 1⃣ با آغاز هفته‌ی دوم تیرماه 1374 به آلمان رفت تا به سخنرانی‌‌ای درباره «تقابل ارزش‌های غرب با ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران» بپردازد و در نشستی سرّی با مقامات دولتی اروپا حضور یابد!! این سفر آبستنِ جنجالی بی‌سابقه بود. 2⃣ خبر سفر سروش در بامداد 13تیر1374 از فرودگاه مهرآباد به مقصد فرانکفورت را هیچ نشریه‌ای منعکس نکرد و همه جوانب احتیاطی برای پنهان ماندن آن توسط یک «حلقه‌ی امنیتی» با تجربه رعایت می‌گشت، 3⃣ اما مدیر مسئول به محض دریافت گزارشی از یک منبع موثق درباره‌ی جلسه سرّی سروش با انجمن سیاست خارجی آلمان در شهر بُن پیگیری‌های خبری خود را آغاز کرد. دریافت یک خبر محرمانه‌ی فوری بر اهمیت سوژه افزود: 4⃣ «آقای هوبل، از اعضاء هیئت مدیره این انجمن گفت که به درخواست آقای دکتر سروش خبرنگاران و افراد غیر در این جمع «حق شرکت» ندارند و تأکید خیلی زیادی کردند که موضوعات مطروحه در این گردهم‌آیی نیز «نباید به هیچ وجه» در مطبوعات انعکاس یابد»!! 5⃣ (مدیر مسئول کیهان) یک قدم جلوتر حرکت می‌کرد و از محتوای سخنرانی سروش زودتر از انتشار متن تحریف‌شده‌اش در مجلات خارجی مانند ماهنامه کار (ارگان سازمان فدائیان خلق) خبر داشت؛ بنابراین وقتی خطر را حس کرد، به تعقیب این سوژه پرداخت و بعدها ناگفته‌های تکان‌دهنده‌ای از آن را فاش ساخت. 6⃣ سروش در جلسه محرمانه خود با سیاستگذاران وزارت امور خارجه آلمان و اعضاء پیوسته‌ی انجمن سیاست خارجی آلمان گفت موضع کنونی طیفی از سیاستمداران کشور در برابر در قیاس با اوایل انقلاب «تعدیل» و تا حدود قابل ملاحظه‌ای «منطقی» شده است. او اظهار داشت «سیاست غرب‌گریزی کور مقاطع اولیه انقلاب که در بین روشنفکران ایران به سنت بدل شد، اینک با روی‌آوری به فلسفه غرب، فلسفه مارتین هایدگر و هگل، به مرزکشی آگاهانه بین هویت اسلامی و غرب تبدیل گشته است»!! 7⃣ سروش در این نشست سرّی مقولانی از قبیل راسیونالیسم، لیبرالیسم، تقدم جان بر عقیده، سعادت دنیوی، شک‌گرایی و سکولاریزم را از ارکان برشمرد و یقین‌گرایی، تقدم عقیده بر جان و میل به سعادت اخروی را از ارکان معرفی کرد. 8⃣ در یک بخش مهم از این جلسه‌ی محرمانه، عبدالکریم سروش از تمایل سیاستمداران پُرنفوذ و روشنفکران مؤثر به تز می‌گوید که آن را می‌توان نمونه‌‌ای بارز از آهنگ شتابان پروژه در ایران دانست. 9⃣ پدر معنوی اصلاح‌طلبان در شهر بُن به دولتمردان برجسته‌ی آلمانی مانند هلموت کهل مژده می‌دهد: مسئله «تجدیدنظر در نهاد حکومت» بین روشنفکران و حتی سیاستمداران پرنفوذ (کارگزاران سازندگی) به بحث و تبادل‌نظری جدّی دامن زده که برای آینده حکومت اسلامی ایران بسیار مهم است. ایجاد در کشور تنها از طریق تمایزگذاری بین «ذات مذهبی شریعت» و «ذات سیاسی حکومت» ممکن است. «درآمیختگی شریعت و سیاست» برای اسلام و حکومت، هر دو زیان‌بخش است!! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ امضاءکنندگان نامه‌ی «107 نفر» از محدودیت‌های عبدالکریم سروش شکایت کردند و هاشمی رفسنجانی نیز دستور پیگیری سریع داد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 رابطین خوب آمریکا (4) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم) 🌐 جاسوسان در تهران (2) 1⃣ از ابتدای دهه‌ی 1370 «زنگ خطر» را به صدا درآورده بود و هفته‌نامه کیهان هوایی نیز روز 21 تیرماه و یک هفته پس از سفر محرمانه‌ی سروش به آلمان، گزارشی مفصل از اهداف و انگیزه‌های آن چاپ کرد. 2⃣ طبیعتاً افشای یک جلسه محرمانه که با ترتیبات امنیتی منحصر به فرد برنامه‌ریزی و برگزار شده است، سیستم اطلاعاتی کشور را حساس می‌کرد و سروش را در موقعیت یک قرار می‌داد. 3⃣ از این‌رو چند اقدام سلسله‌وار برای سرپوش گذاشتن روی ماجرای «رسوایی امنیتی سروش» انجام شد: 4⃣ اتفاق اول به فاصله‌ی کوتاهی رخ داد و روز 3 مرداد 1374 انتشار «نامه‌ی سرگشاده 107 نویسنده، روشنفکر و سیاستمدار» به رئیس جمهور در حمایت از سروش بستر تازه‌ای را برای تحلیل ابعاد دیگر ماجرا به وجود آورد. 5⃣ نقش چهره‌های برجسته‌ی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تهیه و نشر این نامه‌ی سرگشاده نقشی برجسته به چشم می‌آمد؛ خصوصاً با حضور بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاج‌زاده، هاشم آغاجری و مهمتر از آنان کسی که کنار سروش می‌توانست یک حلقه‌ی سیاسی بسازد: که روزگاری با (معروف به سعید اسلامی، عنصربرجسته‌ی امنیتی) در وزارت اطلاعات همکاری داشت و با اسم مستعار جهانگیر صالح‌پور در می‌نوشت. 6⃣ غیر از امضاء مدیران مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مثل محسن کدیور و عباس عبدی، این نامه امضاء یک سیاستمدار مرموز دولت هاشمی رفسنجانی یعنی (رئیس شرکت ملی فولاد ایران) را پای خود داشت. فقط یک سال بعد بسیاری از این افراد در ستاد انتخاباتی معروف به «به آفرین» برای حمایت از کاندیداتوری گردهم آمدند. 7⃣ امضاءکنندگان نامه‌ی «107 نفر» به رئیس جمهور از محدودیت‌های برای سخنرانی در دانشگاه‌های کشور شکایت کردند و نیز در حاشیه نامه خطاب به سیدمصطفی میرسلیم (وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی) دستور داد: «بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی سریعاً پیگیری کند.» 8⃣ فردای انتشار نامه سرگشاده به رئیس جمهور، با انتشار یادداشتی در کیهان نوشت این نامه برای سرپوش گذاشتن روی رسوایی امنیتی سروش است: ✍ اگر موضوع سخنرانی آقای سروش مباحث «علمی» بوده است، چرا درخواست «جلسه سرّی» و «محرمانه» کرده‌‌اند؟! مگر مطالب علمی را درگوشی و سرّی مطرح می‌کنند؟! بالاخره بعد از افشای این ماجرا -که هرگز احتمال آن را نمی‌دادند- و بعد از روبه‌روشدن با سوالات فراوانی که درباره این اقدام مشکوک مطرح شده بود، آقایان به فکر چاره افتاده و برای آنکه این «ماجرای رسواکننده» را تحت‌الشعاع قرار دهند، با «دستپاچگی» اعلامیه (نامه) فوق‌الذکر را تهیه و پخش کرده‌اند تا به زعم خود «علاج واقعه» را قبل از وقوع کرده باشند!! 9⃣ سرانجام وزارت امور خارجه آلمان وادار گشت تا با صدور بیانیه‌ای درباره‌ی این جلسه جنجالی توضیح بدهد. بیانیه صریحاً تأیید کرد که سفر عبدالکریم سروش به دعوت رسمی و برای [!!] مقامات وزارت خارجه این کشور با این شخصیت ایرانی انجام شده است. 🔟 و این‌گونه بود که جناح سیاسی حامی با رسوایی نابه‌هنگامی مواجه شدند؛ نه یک رسوایی سیاسی ساده، یک رسوایی سیاسی امنیتی که بلافاصله معنای را به ذهن تحلیلگران زبده اطلاعاتی متبادر می‌ساخت. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/artseri2 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ تنها 2 گروه دعوت به پلورالیسم و جامعه مدنی می‌كنند: 1. گروهی که برای قدرت مبارزه می‌کنند، 2. قدرتمندانی كه پیش‌بینی می‌کنند به‌زودی قدرت را از دست بدهند! ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم) 🌐 جاسوسان در تهران (3) 1⃣ (David Hull) فیلسوف سیاسی معاصر استدلال جالبی درباره‌ی «اصلاح‌طلبی لیبرال» دارد. او می‌گوید: 🔸دعوت به «پلورالیسم»، «کثرت‌گرایی غربی» و «جامعه مدنی» توسط 2 گروه سیاسی مختلف صورت می‌گیرد: 🔸یکی توسط گروه سیاسی جدیدی که برای دستیابی به «قدرت» مبارزه می‌کنند؛ 🔸دیگری به وسیله‌ی گروهی از شخصیت‌ها که بر مسند قدرت نشسته‌اند، اما پیش‌بینی می‌کنند که به زودی قدرت را از دست بدهند. 2⃣ نیمه‌ی دهه 1370 وضعیت سیاسی در مرز میان 2 گروهی بود که پرفسور هول در نظریه جنجالی‌اش ترسیم کرده است! 3⃣ طیفی که یک سویش مانند و محمد مجتهد شبستری با ژست آکادمیک شعار «روشنفکران: قدرتمندان بی‌مسند» می‌دادند، اما در پشت‌پرده با کارگزاران دولت سازندگی از محمدتقی بانکی تا غلامحسین کرباسچی پیوند تنگاتنگ داشتند، 4⃣ و سوی دیگرش کاملاً برعکس: اعضاء حزب ایران به عنوان «صاحب منصبان دولتی» و «سیاستمداران تکنوکرات» مثل سیدحسین مرعشی از «مدیریت انتقال قدرت» پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی می‌گفتند. 5⃣ در عین حال، طیف‌های لیبرال / سکولار موسوم به نه تنها از «سیاست‌زدگی مفرط» بلکه از یک «آوارگی معرفتی» زجر می‌بُردند. 6⃣ تا جایی که حتی سرپرستی ایران‌پژوهان کالج استریر در ویرجینیای ایالات متحده با انتشار نتایج پروژه تحقیقاتی خود اعلام کرد: ✍ «روشنفکران دینی» اقتباسی ناقص و پرغلط از معنا و مبنای و انجام داده‌اند؛ در نتیجه تئوری‌های آنان فاقد حداقل استانداردهای علمی و اصول معتبر فلسفی است. 7⃣ بتدریج از حامد الگار (استاد مسلمان رشته ایران‌شناسی دانشگاه برکلی) تا شورای روابط خارجی آمریکا یا ماهنامه پَر و ماهنامه راه آزادی، هریک به نوعی اذعان می‌کردند که پروژه یک پروژه سراپا با برای تحقق هدف نظام ایران است! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ در پروژه جامعه مدنی که روشنفکران سکولار دنبال می‌کنند، بحث علمی و فلسفی موضوعیت ندارد. اینکه آنان بی‌سواد هستند یا نه مهم نیست، بلکه فرجام پروژه آنان مهم است! ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم) 🌐 جاسوسان در تهران (3) 1⃣ مثلث سرویس‌های جاسوسی MI6 ، CIA و به شدت در وزن‌کشی جریان‌های سیاسی ایران دچار خطای استراتژیک و اشتباه محاسباتی بودند. بازتاب این خطاها چهارشنبه 12 بهمن 1374 روی تیتر عجیب صفحه اول به چشم می‌خورد: «لوتر ایرانی پایه‌های اسلام را به لرزه درآورده است.» این روزنامه انگلیسی مدعی بود: «آینده خاورمیانه در دستان دکتر سروش و پیروان اوست.» و بدتر از این، می‌نویسد: «آن مرد معقول و متین (سروش) پایه‌های دین اسلام را که یک میلیارد نفر پیرو دارد، به لرزه درآورده است!» گاردین گزارش خود را خیلی آماتور به پایان بُرد و حتی دست به پیش‌بینی شگفت‌انگیزی هم زد: 2⃣ ترکیب گفته‌های هم‌اکنون از چارچوب «مذهب» فراتر رفته و بحث درباره «تغییرات سیاسی» را نه تنها در «ایران» بلکه در «کل خاورمیانه» فراهم آورده است؛ ...از نظر سروش، یک جمهوری ایده‌آل اسلامی به وسیله «رهبران غیرمذهبی» اداره می‌شود، نه به وسیله‌ی روحانیون. سروش عملاً نقش «جدایی مذهب و دولت» (سکولاریسم) را تثبیت می‌کند و این برای دین اسلام یک تغییر مسیر «حیرت‌آور» است. 3⃣ حوالی عصر 15 مرداد 1375 از بزرگترین اسلام‌شناسان معاصر و استاد دانشگاه برکلی از آمریکا با تماس گرفت. او از مدیر مسئول کیهان به سبب خط‌ مشی‌اش در نقد جریان‌های روشنفکری سپاسگزاری کرد و افزود: 4⃣ آقای شریعتمداری! من نامه «حمایت 5 اسلام‌شناس برجسته از دکتر سروش» را که اخیراً چاپ کرده، اصلاً امضاء نکرده‌ام. آقایان در «کیان» کار بسیار غیراخلاقی‌ای کردند و من به دنبال راهی بودم تا این تکذیب را برای همه روشن کنم و بگویم که این نامه را امضاء نکرده‌ام... در آخر هم کیان راضی نشد که جوابیه مرا چاپ کند؛ گفتند چون «خیلی به ضررمان تمام می‌شود!» 5⃣ صبح 16 مرداد 1375 و فردای این تماس تلفنی، پرفسور حامد الگار با ارسال نامه‌ای از طریق فکس خطاب به «نماینده رهبر انقلاب در کیهان» رویکرد او را مجدداً ستایش و تصدیق کرد. الگار از شریعتمداری خواست تا نامه‌اش را در به چاپ رساند. او در مهمترین بخش نوشتار خود نتیجه گرفت: 6⃣ این افراد در زیر پرده‌ی و و در پی اساس جمهوری اسلامی هستند. 7⃣ مدیران ماهنامه کیان هیچ جواب قانع‌کننده‌ای را برای این رسوایی‌های پیاپی و «جعل امضاء» حامد الگار پای «بیانیه حمایت از سروش» نداشتند، ولی ماهنامه پر (چاپ آمریکا) به سرعت به دفاع از پرداخت؛ نشریه‌ای که گردانندگان آن مانند رویا حکاکیان و همسرش رامین احمدی هستند و به نحوی علنی با لابی‌های امنیتی در آمریکا برای براندازی نرم جمهوری اسلامی تعامل دارند. ماهنامه پر در شماره 127 خود دلیل پشتیبانی خارجی را از سروش شرح داد و خیلی واضح و روشن نوشت: 8⃣ در پروژه که در ایران دنبال می‌کنند، به هیچ‌وجه بحث علمی و فلسفی موضوعیت ندارد. این‌که آنان هستند یا نه، مهم نیست، بلکه فرجام پروژه آنان مهم است؛ چون «نتایج ناشمرده، پنهانی و خطرناکی» برای حکومت اسلامی ایران دارد. 9⃣ درست در نیمه‌ی دهه‌ی 1370 در ائتلاف با احزابی مانند سازندگی، انقلاب اسلامی و یک چهره‌ی سیاسی را که «زوج فکری» عبدالکریم سروش به شمار می‌رفت، به میدان رقابت انتخاباتی فرستادند. کاندیدای ریاست جمهوری شد و سرانجام بر رقیب اصلی خود علی‌اکبر ناطق نوری فائق آمد، اما آیا چنان‌که معاون وزارت امور خارجه آمریکا تابستان 1375 در مقدمه‌ی گزارش شورای روابط خارجی نوشت «این جریان که بخشی از یک حرکت فراگیرتر جهت متلاشی کردن اقتدار دینی جمهوری اسلامی است» می‌توانست به فروپاشی حکومت ایران بینجامد؟ 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی: