eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ فرضيه‌هاي مي‌توانند از آزمون و عبور کنند و اثبات شوند. لذا «تجربه‌پذیری» نمي‌تواند تنهاشاخصۀ باشد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: « تک‌شاخصه‌ای نیست، بلکه سه‌شاخصه‌ای است که اين سه شاخصه بايد در تمامي مراحل شكل‌گيري ادراك و فرآيند پيچيده آگاهي انسان حضور داشته باشد و در مجموع، هماهنگيِ اين سه شاخصه است كه مي‌تواند معيار صحّت باشد: شاخصه اول، است. بر اساس اين شاخصه، زمينه‌ها و مباني علوم بايد مستند به وحي و بر اساس اتكاء به علوم برتر الهي به دست آيد. شاخصه دوم، گذر از بستر است؛ يعني پيش‌فرض‌هاي توليد شده بايد از بستر عقلانيّت منسجم نيز عبور كند. شاخصه سوم، كارآمدي عيني و ، به‌معناي پاسخ‌گويي در_عينيت است. بنابراين، معيار صحّت، فقط پاسخ‌گويي و كارآمدي در عينيت نخواهد بود، بلكه در صورتي كه اين سه شاخصه، در تمام مراحل پيدايش علم با هم حضور داشته باشند، معرفت يا علم حاصل، معرفتي حق و ثابت و صحيح خواهد بود. به اين ترتيب نمي‌توان ادعا كرد دين در مرحله داوري دخالت نمي‌كند، البته اگر داوري فقط به آزمون‌پذيري تعريف شود، ديگر مرتبط به دين نيست؛ اما اگر مرحله داوري تنها از طريق استناد به عينيت تمام نشود و مؤلفه‌هاي ديگري همچون هماهنگي و انسجام، و نيز پيش‌فرض‌ها و مفروضاتِ حاصل از حوزه معرفت‌هاي وحياني هم، در آن دخيل گردد، بايد براي هماهنگي در عينيت يك ارائه داد. اگر معيار صحّت، مرکب از «استناد به وحي، عبور از عقلانيّت منطقي و منسجم، و آزمون‌پذيري» باشد، كه در همه مراحل به شكل تركيبي اثرگذارند، در مرحله داوري نيز مانند ارزيابي ميزان انسجام عقلانيِ نظريه يا فرضيه، بايد ميزان استناد و هماهنگي نظريه با وحي نيز ارزيابي و اثبات گردد. به عنوان مثال، رويكردهاي مختلفي در وجود دارد كه همگي به‌نسبتي آزمون‌پذيرند؛ يعني در مقامِ تجربه و آزمون، اثبات‌پذير، ابطال‌پذير يا پاسخ‌گو هستند. و در تحليل سلامت انسان‌ها متفاوت عمل مي‌كنند. توصيف اين دو رويكرد از بيماري نيز با يكديگر متفاوت هستند. در طب قديم، عواملي مانند مزاج، تراكم مزاجي، طبيعت سرد، گرم، خشك و تر مأكولات يا بحث تعادل مايعات بر اساس اخلاط اربعه، از مباحث بسيار مهمي است كه در تحليل‌هاي طب مدرن مورد استفاده نيست. بر اساس اين تحليل‌ها، بيماري بر اساس علائمي تجربه‌پذير و گاهي علائم باليني و آزمايشگاهي تشخيص داده و درمان مي‌گردد. در طب جديد، علوم ديگري تعليم مي‌گردد و پس از فرضيه‌سازي، در مقام آزمون درمان صورت مي‌گيرد. حال با فرض وجود تحليل‌هاي متفاوتِ اين دو شيوه، از "واقعيّات"، كدام‌يك صحيح هستند؟ آيا تجربه‌پذيري و يا آزمون‌پذيري در فرضيات، باب فرضيات را محدود مي‌كند؟ آيا هميشه يك فرضيه از بوته آزمون بيرون آمده و اثبات مي‌شود يا آن كه فرضيه‌هاي مختلف نيز از عهده يك آزمون بر‌مي‌آيند و ثابت مي‌شوند؟ اگر پذيرفته شود كه فرضيه‌هاي متفاوتي مي‌توانند از عهده آزمون خاصي برآيند و اثبات شدند، ديگر آزمون‌پذيري نمي تواند تنهاشاخصۀ معيار صحت باشد. به اين ترتيب، آزمون‌پذيري و حتي فراتر از آن، كارآمدي عيني نيز يكي از شاخصه‌هاي حقّانيت است، اما علاوه بر اين، شاخصه‌هاي ديگري همچون انسجام عقلاني و استناد ايماني نيز مي‌تواند وجود داشته باشد.» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ «واقع‌گرا» بودنِ معرفت، به‌معنای دینی‌بودنِ آن نیست. واقع‌گرایی باید از بستر «تعبد به وحی» عبور کند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 ما باید مسائل جامعه را با روش‌های علمی حل کنیم، منتها علم چیست و روشش چیست؟ این روش‌ها چه نسبتی با واقعیت دارند؟ و چه نسبتی با علوم پیشینی دارند؟ همین چیزهایی که ما در بسیاری اوقات، بدیهی تلقی می‌کنیم، در دنیای علم، بدیهی تلقی نمی‌شود. همین که علم می‌خواهد نظریه‌پردازی کند، یک مفروضاتی دارد و همان‌ها محل بحث هستند که این مفروضات کجا اثبات شده‌اند؟ 🔹 فی‌المثل، طب سلولی، و طب سنتی، نسخه‌های مختلفی می‌دهند و همه هم ناظر به واقعیت هستند. آن کسی که می‌گوید انسان دارای مزاج و اخلاط اربعه است و تعادل مایعات را بر اساس اخلاط اربعه تعریف می‌کند و بیماری و سلامت را به مزاج و تعادل مزاج برمی‌گرداند، او می‌گوید و آن کسی هم که بیماری و سلامت را به رفتار سلولی بدن و ترشح غدد و اینها برمی‌گرداند، او هم می‌گوید ، هر دو هم نسخه می‌دهند. هر دو هم جواب می‌دهد. حال، کدام واقعی است؟ هم مدرن، معطوف به است، هم ، معطوف به است و هم ، معطوف به است و هیچ‌کدام نمی‌گویند ما خلاف واقع داریم حرف می‌زنیم. همه هم، در عمل جواب می‌دهند. 🔹 ما باید به دنبال کارآمدی در جهت خاص باشیم. ما می‌گوییم علوم «جهت‌دار» هستند؛ یعنی هم، مفروضات دارند و هم کارآمدی در جهت دارند. ما هم واقع‌گرا هستیم و می‌گوییم علم ما با واقعیت نسبت دارد اما اگر این نسبتِ به واقع، از بستر تعبد به وحی عبور کرد، حجیت دارد. کارآمدی تنهاملاکِ حجیت نیست. مگر هر چه کارآمدی داشت، حجیت دارد؟! این همه انواع مختلف خمری که، با مصارف مختلف، در غرب درست می‌کنند، آیا کارآمدی دارد؟ بله. آیا حجیت دینی هم دارد؟ خیر. "کارآمدی" که دلیلِ دینی بودن نیست! معرفت، بی‌نسبت به واقع نیست و الا کارآمد نمی‌شد؛ ولی نسبت با واقع، دینی بودن را تمام نمی‌کند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ در عالَم، واقعيتي هست كه هرچند خداي متعال امدادش مي‌كند، اما رضای الهي پشت آن نيست و تقدّس دينی ندارد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «[یکی از دیدگاه‌ها در حوزه علم دینی این است که] وقتي ما جهان را مي‌فهميم، درواقع، آيات تکويني خدا را مي‌فهميم. فهم از آيات تکوينيِ خدا معرفت دينی است و ارزشمند است. عرض ما این است که آيات تکويني مي‌تواند مؤمنانه باشد يا مي‌تواند شيطنت‌آميز باشد. چه کسي گفته فهم از آيات تکويني هميشه نوراني است؟ مؤمن، آيات تکويني الهي را مي‌فهمد و کافر آيات تکويني را مي‌فهمد. فهم انسان، یا ظلماني است یا ايماني. و اتفاقاً مهم‌ترين يا لااقل يکي از مهم‌ترين عرصه‌هايي که دين آمده تا دخالت کند، عرصۀ فهم انسان است. دين آمده تا فهم انسان را از جهان نوراني و تصحيح کند. انسان مي‌تواند در فهم خودش تخلف کند. چرا شما باب تخلف در فهم را مي‌بنديد؟ همين‌طوري که مي‌تواند بکند و نگاه حرام بکند، هم مي‌تواند نظر بکند. همان‌طور که نگاه کردن، مي‌خواهد، عقل هم مناسک مي‌خواهد؛ چون مي‌تواند صحيح بفهمد و می‌تواند غلط بفهمد؛ می‌تواند حق بفهمد و می‌تواند باطل بفهمد. از طرف دیگر، به چه دليل، ، هميشه صنع الهي است؟ آيا عباد اختياري ندارند؟ آیا دستگاه اولياء شیاطین و طاغوت كه سايه‌اش بر تاريخ گسترده شده، [از آن حيثي كه منسوب به اراده‌های باطل است،] جزو صنع الهي است؟ اگر ، است، پس در عالم، واقعيتي هست كه هرچند خداي متعال اراده‌اش مي‌كند، اما رضاي الهي پشت آن نيست و تقدّس ديني ندارد. (با کمی تلخیص) 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
🌹🌹كرامات حضرت عبدالعظيم عليه السلام / هدیه‌ی سیدالكریم علیه السّلام 🌹 طلبه سیّدی، پس از آنكه مقطعی از درسش را در نجف به پایان می برد به تهران می آید و مقدّمات ازدواج ایشان فراهم می گردد. دختری معرّفی می شود و به خواستگاری می روند، مسائل مطابق سلیقه طرفین طی می شود جز اینكه پدر دختر شرطی را برای داماد مطرح می كند، تا پس از تحقّق آن دختر به خانه بخت برود. 🌺 شرط پدر دختر تهیه این اقلام بود: یك جفت گوشواره، 4 عدد النگو، 2 عدد پیراهن، 2 قواره چادری و 2 جفت كفش. 🌹 اگر چه درخواست خانواده عروس چندان سخت و چشمگیر نبود، لكن برای آن عالم بزرگوار تهیه همین قدر هم مقدور نبود. ایشان ناامید از انجام شرط، عازم قم می شود. امّا قبل از حركت به سمت قم به قصد زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در شهرری توقّف می كند. 🌺 آن عالم بزرگوار قبل از آنكه به حرم مشرّف شود، دقایقی را در حیاط صحن و مقابل ایوان می ایستد. تمام حواسش به شرطی است كه از عهده انجام آن برنیامده است. در این لحظه كاملاً متوجّه آن حضرت می شود و مشكل را با آن وجود مقدّس در میان می گذارد. در حالتی دل شكسته زار زار می گرید و برای آنكه كسی متوّجه نشود عبایش را روی صورتش می گیرد. 🌹چند لحظه بعد، كسی دست روی شانه‌اش می گذارد و آرام به گوشش می خواند: كه آقا، بسته تان را بردارید تا خدای نكرده كسی آن را نبرد! و ایشان ناراحت از اینكه او را از چنین حالی بیرون آورده اند، مكثی می كند و بعد چشم می اندازد، بسته ای جلوی پایش افتاده است! ابتدا اعتنا نمی كند، امّا، بلافاصله طنین صدایی را كه لحظاتی قبل او را متوجّه این بسته كرده بود در ذهنش می نشیند. نگاه جستجو گرش كسی را نمی یابد. بسته را می گشاید. درون بسته این اشیاء به طور مرتّب چیده شده بود: 🌺 2 جفت كفش زنانه، 2 قواره چادری، 2 عدد پیراهن، 4 عدد النگوی طلا و یك جفت گوشواره. 🌹 «اين طلبه كسی نبود، جز مرحوم آيت الله العظمی مرعشی نجفی از علماء فقيد و مراجع تقليد عظام كه پس از اين كرامت نيز «خادم افتخاری» آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم عليه السّْلام شده و تا آخر عمر شريفشان اين مدال خادمی را به سينه داشتند.» ☑️ @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 ببينيد| رهبرمعظم انقلاب: حضرت هادی (ع) فرمودند اگر عبدالعظيم را در ری زيارت بكنی مثل اين است كه ابی‌عبدالله‌الحسين عليه‌السلام را در زيارت كرده باشی 🌺سالروز ولادت ☑️ @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 ببینید| لحظاتی از حضور رهبرمعظم انقلاب در حرم جناب عبدالعظیم حسنی ☑️ @Sh_Aviny
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺توزیع بسته‌های رایگان غذا برای نیازمندان، در بهشت آمریکا! 👈🏻 اقتصاد رو به افول آمریکا دیگر یک حقیقت پشت پرده نیست، بلکه کاملا عیان شده به طوری که توزیع بسته‌های رایگان غذا برای نیازمندان در محلاتی که روزی به بهشت آمریکا مشهور بودند هم دیده می‌شود ⏯ تماشای فایل کامل مستند در آپارات https://aparat.com/v/tB0eq 🔰 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺جنگ ایالت‌ها در آمریکا برای تامین تجهیزات پزشکی! 👈🏻 هنگامی که شیوع کرونا در آمریکا جدی شد، فرمانداران ایالت‌ها دریافتند نمی‌توانند منتظر دولت فدرال بمانند، به خاطر همین خودشان دست به کار شدند و قراردادهای خرید تجهیزات پزشکی را با تجار بین‌المللی بستند، جنگی تمام عیار بین ایالت‌ها برای پیروزی در این رقابت دشوار ‌ ⏯ تماشای فایل کامل مستند در آپارات https://aparat.com/v/JEkyK 🔰 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراف تلخ! ❌ معاون آموزش وزارت بهداشت: بنده اگر مبتلا بشوم ترجیح میدهم هیچ دارویی استفاده نکنم! ⭕️ دکتر بروید، دارو بخرید اما مصرف نکنید.!!! داروی کرونا عوارض‌اش بیشتر از اثربخشی‌اش است. ⭕️ خیانت بزرگ مقلدان سازمان جهانی بهداشت در مرگ و میر بیماران کرونایی 💚 @teb114_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رقابت غربی‌ها برای ورود به حجاز 👈🏻 در آغاز تاسیس سلسله آل سعود، شرکت‌های غربی برای ورود به عرصه اکتشاف و استخراج نفت در عربستان، رقابتی سخت داشتند، رقابتی که در نهایت و پس از مذاکرات آمریکایی‌ها با شاه سعودی، به پیروزی ایالات متحده انجامید ⏯ تماشای فایل کامل مستند در آپارات https://aparat.com/v/MnmgP 🔰 🆔 @ofogh_tv
▪️«سقط‌جنین» و سقوط آزاد کاهش جمعیت در ایران! ☑️ @Sh_Aviny
🔺 توسط انجمن مطالعات سیاسی حوزه و گروه پژوهشگاه برگزار می‌شود: ✅ کرسی آزاداندیشی «ساماندهی نهاد مرجعیت با نهاد » 🎙 با حضور: 📅 شنبه ۱ آذر ماه 99 / ساعت 18 📡 ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 yun.ir/qw9yka ⚜ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nahaad 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09104669279( آقای صفری) 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 دنیای مدرن امروز ظاهری و باطنی دارد ظاهر فریبنده اش، گفتگو‌ است که ما هم باید زیرکانه از این ابزار بهره خود را ببریم و فریب ظاهر را نخوریم. باطن واقعیش، اقتدارگرایی نابودکننده و بی رحم است که ساده انگاران نمی‌بینند اما مومنان مجاهد و اهل بصیرت درک می کنند و موشک و پهباد می سازند. 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا آمریکا می‌تواند در تولید تجهیزات پزشکی، بی نیاز از چین شود؟ 👈🏻 فعالان حوزه تامین تجهیزات پزشکی مثل ماسک می‌گویند این کار امکان‌پذیر نیست ⏯ تماشای فایل کامل مستند در آپارات https://aparat.com/v/JEkyK 🔰 🆔 @ofogh_tv
گناه بزرگ! - ناشناس.mp3
4.27M
⛔️ گناه بزرگ 💬 صداهنگ گناه بزرگ بدانید مایه‏ اصلى و نطفه‌ اصلی عقب ماندگى‏‌هایى که امروز شما در کشورتان ملاحظه می‌کنید، عبارت است از این که زمامداران این کشور در آن دوران که جوان‌اش در سنین شما، باید علم مى‏‌آموخت و انسانِ بااستعداداش باید براى تولید و سازندگى و ابتکار و خلاقیّت تشویق می‌شد، آن‌ها تنبلى و خیانت کردند، به خودشان پرداختند، تن‏‌پرورى کردند، به قدرت مطلقه‏ خودشان اندیشیدند، به فکر مردم نیفتادند؛ [لذا] ما عقب ماندیم. گناه بزرگِ خاندان پهلوى و قاجار، این‌ها است. 📚 ۱۳۸۰/۷/۱۲ - رهبرانقلاب ☑️ @Sh_Aviny
🔰نام کتاب: «گامی به سوی زندگی به سبک اسلامی؛ زندگی مشترک» مولف: محسن عباسی ولدی ناشر: معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد صفحه: 158 صفحه 🔶کتاب «گامی به سوی زندگی به سبک اسلامی»، تلخیصی از مجموعه‌ی «تا ساحل آرامش» است که به مدد بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری درباره‌ی «اهمیت سبک زندگی» در جمع جوانان خراسان شمالی، به رشته‌ی تحریر درآمده است. کتاب طی 27 گام می‌کوشد تا از طریق الگوی زیست اسلامی به تبیین سبک زندگی با محوریت زندگی مشترک بپردازد. انتشار منابع مورد استناد در انتهای کتاب نیز می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی نگاه مخاطبان باشد. 🔻بخشی از کتاب: «هیچ‌گاه گفت‌وگو را تبدیل به محاکمه نکنید. در بسیاری از موارد وقتی گفت‌وگو حالت محاکمه به خود می‌گیرد، طرف مقابل را به جای پذیرش حق به دفاع از خود وا می‌دارد...» ☑️ @Sh_Aviny
🔴📝 ارتش آمریکا چگونه اطلاعات مکانی کاربران اپلیکیشن های موبایل را بدست آورد؟ رسانه ی آمریکایی VICE در گزارشی تحقیقی از این واقعیت پرده بردای کرده است که ارتش امریکا ریزترین داده‌های مکانی کاربران اپلیکیشن های موبایل در سراسر دنیا ، به ویژه مسلمانان را می خرد و تصاحب می کند. این داده‌ها از اپلیکیشن‌های معمولی و به‌ظاهر بی‌خطر گردآوری شده‌اند. یکی از معروف‌تریناین اپلیکیشن ها ، یک اپلیکیشن مربوط به نماز و قرآن مسلمانان به نام «مسلمان پرو» است که بیش از 98میلیون دانلود در سراسر جهان دارد. یک اپلیکیشن دوست‌یابی ایران سوشال (Iran Social) ، اپلیکیشن همسریابی و دوست‌یابی مازلم مینگل (Muslim Mingle) ،اپلیکیشن گام‌شمار اکوپِدو (Accupedo) ، اپلیکیشنی برای دنبال‌کردن اخبار آب و هوا وطوفان‌ها و اپلیکیشن (Bubble level) برای کمک به ترازکردن (مثلاً موقع نصب طاقچه‌های اتاق خواب) از دیگر اپلیکیشن‌های این فهرست هستند. بسیاری از کاربران اپلیکیشن‌هایی که در این زنجیرۀ تامین داده وجود دارند، مسلمان هستند. ☑️ @Sh_Aviny
♦️درباره کرونا حتی یک پیش بینی هم درست نبوده!! ❗️سخنان تند وزیر بهداشت در اصفهان که منجر به استعفای ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و نوبخت دبیر ستاد کرونا شد: به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک زاده در روز‌های اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که 10 آیتم تعیین شده، اما یکی از آن‌ها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده و 10 مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی . در مورد کووید 19، یک مدل به بنده بدهید که پیش بینی‌ها درست بوده باشد. حتی یکی از پیش بینی‌ها هم درست نبوده است!❗️ وزیر بهداشت: 98درصد مقالات در نظام سلامت به کار نمی آیند http://tnews.ir/site/e788180638398.html
🔥حیات و ممات فلسفه (به مناسبت روز جهانی فلسفه) ✅حیات و آثار حیاتی به تعامل آن با سایر علوم، پویایی مسائل، طرح موضوعات کاربردی،پیوند با جامعه است. دانش ها به مثابه «اکوسیستم طبیعی» هستند. در «اکوسیستم طبیعی»حیاتمندی یک موجود در نسبت با سایر موجودات تعریف می شود. وقتی این ارتباط سیستماتیک از بین برود، حیاتمندی موجود در چرخه اکوسیستم از بین می رود. به مثابه اکوسیستم طبیعی، حیات و پویایی آن به ارتباط علوم با یکدیگر و پیوند با مسائل عینی و انضمامی است. 💠هنگامیکه ارتباط خود را با سایر علوم، مسائل انسان و جامعه قطع کند، در این صورت حیات معرفتی و اجتماعی ندارد. 🔹 یک سنت فلسفی اصیل و بنیادین است که سیر تاریخی آن همانند یک نهال در حال رشد، حرکت جوهری اشتدادی داشته است. این فلسفه در مباحث الهیات، هستی شناسی،انسان شناسی و ارائه چهاچوب کلی از هستی توفیقات فراوانی داشته است. فضل دیگر این فلسفه، تدوین آن به دست حکیمانی است که خود از وارستگان و پرهیزکاران تاریخ بشریت بوده اند. پیوند آن با وحی و دین اصیل اسلام، فضل و توفیق دیگری برای فلسفه اسلامی است که البته ذکر فضائل و توانمندیهای آن مجال دیگری می طلبد. 🔶در عین حال این فلسفه، دارای نقص ها و کاستی هایی است. این کاستی ها بیش از آنکه ناشی از حکمای گرانقدر سلف باشد، حاصل کوتاهی و قصور ما است.ما میراث حکمای اسلام را در حوزه های عملی، عینی و کاربردی بسط نداده ایم. 💢مهترین فلسفه اسلامی معاصر؛ رویکردِ صرفا انتزاعی به مسائل، عرضه نکردن موضوعات فلسفی در قالبی نوین، عدم ورود به مسائل و موضوعات انسان و جهان جدید، قطع ارتباط با علوم انسانی و تجربی است. 🔳حکمای گرانقدر اسلام، رسالت تاریخی خود را به خوبی ادا کرده اند. برخی از دغدغه معرفتی آنها معطوف به آرا متکلمین زمانه خود بوده و اکنون نه از آن متکلمین و نه از آرا آنها خبری هست. اما ما در همان دوره بدون نظر به علم و عالم جدید سیر می کنیم و این یعنی رکود فلسفه. 🔹 اکنون اگر حضور داشت، به جای «رجل همدانی» از «رجل آلمانی» سخن می گفت. 🔹اکنون اگر حکیم حضور داشت به جای اینکه ذهن و ضمیر خود را درگیر شبهه "چگونگی اندراج مقوله جوهر ذهنی تحت عرض و کیف" کند،از مسئله چگونگی"تطابق ذهن و عین"سخن می گفت. 🔹اکنون اگر حضور داشت، به جای اینکه در مورد شبهه چگونگی«اندارج جوهر ذهنی تحت مقوله عرض» بگوید:«فهذا الإشكال جعل‏ العقول‏ حيارى و الأفهام صرعى»(شرح المنظومة، ج‏2، 128) این تعبیر را برای مسائل چالشی معرفت شناسی جدید بکار می گرفت. 🔸اکنون کسی در دنیا با به وحدانیت خدا اشکال نمی کند، ابن کمونه درگذشت، شبهه او نیز بازاری ندارد. این شبهه که روزگاری آن را «افتخار شیاطین» میدانستند، اکنون، قرن هاست شیاطین از این قبیل شبهات عبور کرده اند و در بازار القائات نوینی را به آدمیان عرضه نموده اند. و در آخر اینکه؛ 📌اگر مطابق سخنی از (ع) که فرمود:کسی که عالم به زمان خود نباشد،حوادث به او هجوم می آورند، در مورد فلسفه نیز می توان گفت: 🔆 ای که ناظر به زمان خود نباشد، منزوی می شود. ✍🏻یادداشت: 🌐 🆔 @ahmad_shahgoli
💠مملکت مال زاغه نشینان است.که خدا می داند من برای این ها غصه می خورم. برای این ها تا حالا فکری نشده، مملکت مال این هاست. 📚صحیفه نور، جلد ١٠،صفحه ٨۴ 👥@Sahifeh_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سربازان خط مقدم مقابله با کرونا در آمریکا: به ما تجهیزات بدهید 👈🏻 به عقیده مسئولان بهداشت و درمان آمریکا، سربازان با تجهیزات کامل به جنگ فرستاده می‌شوند ولی در نبرد با کرونا، پزشکان و پرستاران این کشور تجهیزات کافی نداشته‌اند و مجبور بوده‌اند یا از وسایل حفاظتی یک بار مصرف، چند بار استفاده کنند یا خودشان آنها را بسازند! ⏯ تماشای فایل کامل مستند در آپارات https://aparat.com/v/JEkyK 🔰 🆔 @ofogh_tv
💠 (۷) 🔸 کاش استفاده از ماسکِ «پرهیزگاری»، تبدیل به شود، تا اگر کسی بی پروا و لاابالی بود، مورد سؤال و نقد قرار گیرد. 🔹 طاعون و وبا و وقتی عمومی شود، از خطر و ضرر آن کاسته نمی شود؛ گناهان هم وقتی عمومیت پیدا کنند، نباید وضع جامعه را عادی دانست. 🔻 کاش روزی برسد که استفاده کنندگان از تقوا و پاکدستی و توبه، مورد توجه و تقدیر قرار بگیرند. 🔸 کاش عفت و اخلاق، مُد شود. 🔹 کاش افراد، دنبال کسب جدیدترین آراستگی های اخلاقی و به روزترین وسایل ارتقاء معنویت در خانه و جامعه باشند. 🔸 کاش بی اعتنایی به دستورهای دینی، و پیشرفت به حساب نیاید.... کاش! 👈 به قلم استاد جواد محدثی