eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
قاعده طهارت.mp3
زمان: حجم: 1.57M
قاعدۀ طهارت- برنامۀ آفتاب شرقی
مانع در اعضای وضو.mp3
زمان: حجم: 3.95M
برنامۀ آفتاب شرقی توضیح تکمیلی: آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند بعد از وضو حتی اگر شخص یقین داشته باشد که هنگام وضو توجه نداشته در اعضایش مانعی بوده یا خیر، به شرطی که احتمال عقلایی داده شود که مانع بعد از وضو ایجاد شده یا احتمال عقلایی داده شود که با وجود مانع، آب خود به خود به اعضای وضو رسیده‌است، وضویش صحیح است. توجه شود که فتوای ایشان برای بعد از وضو است، و الا در هنگام وضو اگر شخص احتمال دهد مانعی هست، باید برطرف کند.
گلدسته- 8 دی.mp3
زمان: حجم: 3.46M
برنامۀ گلدسته- 8 دی 1401 موضوع: عمل‌های زیبایی نکتۀ تکمیلی: بینی عمل‌شده یا گونۀ کاشته‌شده لازم نیست از نامحرم پوشانده شود.
خرید نسخۀ الکترونیکی کتاب‌های «خمس (چاپ دوم)» و «احکام کاربردی» در سایت طاقچه: ✅ چاپ دوم کتاب خمس: https://taaghche.com/book/136282 ✅ احکام کابردی: https://taaghche.com/book/136246
گلدسته- 18 دی- تغییر نیت نماز.mp3
زمان: حجم: 6.05M
برنامۀ گلدسته- 18 دی- تغییر نیت در نماز به نمازی دیگر
کریمی- بیان احکام
برنامۀ گلدسته- 18 دی- تغییر نیت در نماز به نمازی دیگر
نکات تکمیلی: 1- طبق نظر آیت‌الله سیستانی جواز عدول از نماز قضای بعدی به نماز قضای قبل از آن، محلّ اشکال است (بنا بر احتیاط واجب جایز نیست)، هرچند هر دو نماز قضا مربوط به ظهر و عصر یک روز یا مغرب و عشای یک شب باشد. (توضیح المسائل جامع، ج 1، م 992) اما طبق نظر حضرات آیات خمینی و خامنه‌ای عدول از یک نماز قضا به نماز قضای دیگری که در ادای آنها ترتیب معتبر است، واجب است. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی النیة، م 12؛ رسالۀ نماز و روزه، م 147) 2- اگر هنگامی كه مشغول خواندن نماز سه يا چهار ركعتی است، نماز جماعت برپا شود و اطمينان ندارد كه بعد از اتمام نمازش به جماعت می‌رسد، چنانچه به ركوع رکعت سوم نرفته است، مستحب است به نيّت نماز مستحب، نماز را دو ركعتی تمام كند و خود را به جماعت برساند. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی النیة، م 12؛ توضیح المسائل جامع، ج 1، م 1960؛ رسالۀ نماز و روزه، م 694) اما اگر هنگامی که نمازگزار مشغول نماز مستحبی است، نماز جماعت بر پا شود و وی ترس این داشته باشد که چنانچه نماز مستحبی را تمام کند به جماعت ‏نرسد، هرچند به این مقدار که تکبیرة الاحرام امام را درک نکند، مستحب است نماز را رها کرده و مشغول نماز جماعت شود؛ بلکه به نظر آیت‌الله سیستانی در این صورت با شروع گفتن اقامه در نماز جماعت، قطع نماز مستحبی، مستحب است. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی احکام الجماعة، م 15؛ توضیح المسائل جامع، ج 1، م 1959) 3- عدول از فریضه به نافله در یک مورد دیگر نیز جایز است: طبق نظر امام خمینی کسی که نماز ظهر روز جمعه را می‌خواند قبل از اینکه به رکوع رکعت سوم برسد، اگر سورۀ جمعه را در رکعت اول نخوانده است، می‌تواند نیت را به نافله برگرداند تا در نماز ظهر جدیدی که می‌خواند، سورۀ جمعه را بخواند. همچنین است اگر سوره‌ای غیر از جمعه را شروع کند و بعد از قرائت نیمی از آن یادش بیفتد که می‌خواسته سورۀ جمعه را بخواند. اما طبق نظر آیت‌الله سیستانی این حکم فقط به نماز جمعه اختصاص دارد و برای زمانی است که قرائت سورۀ جمعه را در رکعت اول کاملاً فراموش کند؛ و الا اگر در بین قرائت سورۀ دیگری یادش بیاید که سورۀ جمعه را نخوانده، نباید به نافله عدول کند، بلکه می‌تواند همانجا سورۀ جمعه را از ابتدا بخواند. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی النیة، م 12 و العروة الوثقی، کتاب الصلاة، فصل فی النیة، م 20) 4- طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای کسی که فقط یک نماز قضا دارد، بنا بر احتیاط واجب باید ابتدا نماز قضا را بجا آورد و بعد نماز ادا را بخواند. لذا اگر نماز ادا را شروع کند، بنا بر احتیاط واجب باید عدول کند به نماز قضا. (رسالۀ نماز و روزه، م 147 و 639) اما به طور کلی اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد، انسان می‌‌تواند در بین نماز، چنانچه یادش بیاید که نماز قضا بر ذمّه دارد، نیّت را به نماز قضا برگرداند؛ بلکه در این صورت، چنانچه وقت فضیلت نماز ادایی وسعت داشته باشد، عدول از نماز ادا به نماز قضا، مستحب نیز هست. (تحریر الوسیلة، کتاب الصلاة، القول فی النیة، م 12؛ توضیح المسائل جامع، ج 1، م 993)
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
اعتکاف (قسمت اول: مکان اعتکاف) 📝 اعتکاف در یکی از مساجد چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و مسجد بصره) صحیح است. اعتکاف در مساجد جامع طبق نظر آیت‌الله و آیت‌الله صحیح است، اما طبق نظر محل اشکال است و باید به قصد رجاء و احتمال مطلوب بودن از نظر شرع در این مساجد اعتکاف کرد. در مساجد غیر جامع، اعتکاف از نظر امام‌خمینی جایز نیست! اما آیت‌الله سیستانی اعتکاف در چنین مساجدی را به قصد رجاء و امید مطلوب بودن جایز می‌دانند. طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای نیز اگر در چنین مساجدی نماز جماعت برپا می‌شود و امام جماعت این مساجد عادل است، می‌توان به قصد رجاء اعتکاف کرد. ـــــــــــ 1) آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: «منظور از مسجد جامع، مسجدی است كه اختصاص به محلّه یا منطقۀ خاص یا گروه خاصّی نداشته باشد و محلّ اجتماع و رفت‌وآمد مردم مناطق و محلّات مختلف شهر باشد.» 2) توضیح المسائل امام‌خمینی، م 1721؛ توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، م 2105
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
اعتکاف (قسمت دوم: زمان ) 📝 هر زمانی که روزه گرفتن در آن صحیح باشد، اعتکاف هم در آن زمان صحیح است و افضل اوقات اعتکاف، ماه است و در ماه رمضان هم افضل اوقات آن برای اعتکاف، دهۀ آخر ماه رمضان است. _____ العروة‌ الوثقی، ابتدای کتاب الاعتکاف
کریمی- بیان احکام
✅ اعتکاف (قسمت اول: مکان اعتکاف) 📝 اعتکاف در یکی از مساجد چهارگانه (مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد ک
📌 آیت‌الله سیستانی: اعتکاف در مسجد جامع هر شهر صحیح است؛ مگر در زمانی که امامت آن مسجد اختصاص به فرد غیر عادل داشته باشد که در این هنگام، بنابر احتیاط واجب، اعتکاف صحیح نیست. (توضیح المسائل جامع، ج 2، م 273)
📚 هزینه های غیر ضروری در ادارات دولتی 💠 سؤال: اگر در یکی از ادارات دولتی یا سازمان های عمومی با هدف به اتمام رساندن بودجه در ماه های آخر سال، مخارج زائد و غیر لازمی (از قبیل تعویض و نوسازی وسائل اداری قابل استفاده مانند رایانه، میز و صندلی و یا رنگ آمیزی ساختمان و یا برگزاری گردهمایی و همایش های پر هزینه و کم فائده) صورت گیرد، آیا این کار شرعا جایز است؟ و در صورت عدم جواز آیا موجب ضمان است؟ ✅ جواب: در فرض سؤال، این کار شرعا جایز نیست و از جهت اتلاف بیت المال موجب ضمان است. 🆔 @leader_ahkam
گلدسته- 13 دی- واسطۀ واریز حقوق.mp3
زمان: حجم: 3.03M
برنامه گلدسته- 13 دی موضوع: دستمزد واسطه در امر واریز حقوق