14- گفتمان معرفت 5) جستجوی اخلاق و معنویت در فقه - استاد مجتبی الهی خراسانی (1).mp3
37.48M
💥نشست "جستجوی اخلاق و معنویت در فقه"
🎤استاد مجتبی الهی خراسانی
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
#فقه_اخلاق
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥ضرورت دعا و توسل در شرایط حساس کنونی 🎤بیانات آیت الله #گرامی در ابتدای درس خارج فقه 📝متن حدیث:
💥درباره برهمزنندگان امنیت کشور و مسئله حجاب
🎤آیت الله #گرامی :
کسانی که با استفاده از سلاح باعث ترس مردم میشوند حتی اگر باعث کشتن کسی نشوند محارب هستند، در مواردی که محاربه منجر به قتل نشود سایر حدود محاربه برای آنها جاری میشود
محاربه مخصوص درگیری با عموم مردم نیست و درگیری با گروههای خاص هم میتواند شامل این عنوان باشد
گروهکهایی که حوادث اخیر را رقم زدند انصافا امنیت کشور را برهم زدند و باعث نارضایتی مردم شدند، باید بر اساس قواعد فقهی بدون افراط برخوردی شود که عاملین این حوادث عبرت بگیرند
بسیاری از جوانان در اثر جهالت موضوعی فریب خوردهاند، انتقاداتی وجود دارد، اگر کسی دنبال براندازی نظام باشد حکم روشن است
کنار گذاشتن حجاب عوارض بسیار بدی برای کانون خانواده دارد، حجاب یکی از وسایل امنیت است
مراجع باید از مطالبات به حق مردم حمایت کنند و مردم هم باید ملاحظه جایگاه مرجعیت را بکنند که نیابت از امام زمان (عج) است
مظلومترین قشر جامعه طلابی هستند که بدون دخیل بودن در هیچ کار حکومتی مورد اهانت قرار میگیرند، این گونه هتک حرمتها عوارض منفی دنبال خواهد داشت این افراد به راحتی شامل عفو خداوند نخواهند شد
📆۲۳آذر
#فقه_و_حقوق
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
بزرگداشت علامه طباطبایی ره.mp3
4.42M
💥سخنان آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی درباره علامه طباطبایی (ره)+خاطره ای از سوال اخوی مرحومشان از علامه
🌐قم، مرکز آیت الله محمدحسن احمدی فقیه یزدی (ره)
#علامه_طباطبایی
#تراجم_علما
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🎯تاثیر جهان بینی بر علوم انسانی بحث سر این نیست که ما جامعهشناسی یا روانشناسی یا علم مدیریت یا تع
💥ریشه مشکلات در اسلامی نبودن علوم انسانی است!
🎤 #رهبر انقلاب:
🔹مسألهی تولید علم فقط مربوط به علوم پایه، تجربی و ... نیست، بلکه شامل همهی علوم و از جمله علوم انسانی است. ما بخصوص در زمینهی علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار میرفت و توقّع بود، حرکت متناسب و خوبی نکردهایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را - چه در زمینهی اقتصاد و چه در زمینههای جامعهشناسی، روانشناسی و سیاست - به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههای غربی گرفتهایم و بهصورت فرمولهای تغییر نکردنی در ذهنمان جا دادهایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامهی خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمولها جواب نمیدهد و خراب درمیآید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست بهکار نگرفتهایم؛ در حالیکه این روش، روشِ غلطی است.
🔸 ما در زمینهی علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسیای هم که بر اساس آن میتوان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخشهای اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. البته در این قسمت، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام میتوانند با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند. اینجا از آنجاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم.
۱۳۸۲/۰۸/۰۸
#علوم_انسانی_اسلامی
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خاطراتی جالب از شهید آیت الله مدرس
🎤 #امام خمینی (ره):
🔹«...شما ملاحظه کردهاید، تاریخ مرحوم مدرس را دیدهاید: یک سید خشکیده لاغرِ -عرض میکنم- لباس کرباسی -که یکی از فحشهایی که آن شاعر به او داده بود، همین بود که تنبان کرباسی پوشیده- یک همچو آدمی در مقابل آن قلدری که هر کس آن وقت را ادراک کرده میداند که زمان رضاشاه غیر زمان محمدرضاشاه بود. آن وقت یک قلدری بود که شاید تاریخ ما کم مطلع بود، در مقابل او همچو ایستاد، در مجلس، در خارج که یک وقت گفته بود: سید چه از جان من میخواهی؟ گفته بود که میخواهم که تو نباشی، میخواهم تو نباشی! این آدم که -من درس ایشان یک روز رفتم- میآمد در مدرسه سپهسالار -که مدرسه شهید مطهری است حالا- درس میگفت -من یک روز رفتم درس ایشان- مثل این که هیچ کاری ندارد، فقط طلبهای است دارد درس میدهد؛ این طور قدرت روحی داشت. در صورتی که آن وقت در کوران آن مسائل سیاسی بود که باید حالا بروند مجلس و آن بساط را درست کند. از آنجا -پیش ما- رفت مجلس. آن وقت هم که میرفت مجلس، یک نفری بود که همه از او حساب میبردند. من مجلس آن وقت را هم دیدهام. کأنَّهُ مجلس منتظر بود که مدرس بیاید؛ با این که با او بد بودند، ولی مجلس کأنَّهُ احساس نقص میکرد وقتی مدرس نبود. وقتی مدرس میآمد، مثل این که یک چیز تازهای واقع شده. این برای چه بود؟ برای این که یک آدمی بود که نه به مقام اعتنا میکرد و نه به دارایی و امثال ذلک؛ هیچ اعتنا نمیکرد؛ نه مقامی او را جذبش میکرد، [نه دارایی] ایشان وضعش این طور بود که -برای من نقل کردند این را که- داشت قلیان خودش را چاق میکرد. خودش این طور بود. فرمانفرمای آن روز -حالا که من میگویم «فرمانفرما»، شما به ذهنتان نمیآید که یعنی چه- فرمانفرمای آن روز وارد شده بود منزلش. گفته بود که به او، حضرت والا، من قلیان را آبش را میریزم، تو این را، آتش سرخکن را درست کن یا بعکس. از اینجا، همچو او را کوچک میکرد که دیگر نه، طمع دیگر نمیتوانست بکند. وقتی این طور با او رفتار کرد که بیا این آتش سرخکن را گردش بده، آن آدمی که همه برایش تعظیم میکردند، همه برایش چه میکردند، این وقتی این طوری میرسیده، این شخصیتها را این طوری از بین میبرد که مبادا طمع کند که از ایشان چیزی بخواهد. من بودم آنجا که یک کسی یک چیزی نوشته بود.
🔸زمان قدرت رضاشاه، زمانی که آن وقت باز شاه نبود -آن وقت یک قلدر نفهمی بود که هیچ چیز را ابقا نمیکرد- یک کسی آمد گفت: من یک چیزی نوشتم برای عدلیه، شما بدهید ببرند پیش حضرت اشرف که -یک همچو تعبیرهایی- که ببینند. گفت: رضاخان، که باز نمیداند اصلش عدلیه را با «الف» مینویسند یا با «ع» مینویسند؛ من بدهم این را او ببیند؟ نه این که این را در غیاب میگفت، در حضورشان هم میگفت. این جوری بود وضعش.
⁉️این چه بود؟ برای این که وارسته بود، وابسته به هواهای نفس نبود، اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ نبود. این، هوای نفسانی خودش را اله خودش قرار نداده بود، این اله خودش را خدا قرار داده بود. این برای مقام و برای جاه و برای وضعیت کذا نمیرفت عمل بکند، او برای خدا عمل میکرد. کسی که برای خدا عمل میکند، وضع زندگیاش هم آن است، دیگر از آن وضع بدتر که دیگر نمیشود برایش. برای چه دیگر چه بکند؟ از هیچکس هم نمیترسید. وقتی که رضاشاه ریخت به مجلس که فریاد میزدند آن قلدرهای اطرافش که زندهباد کذا و زندهباد کذا، مدرس رفت ایستاد و گفت که مردهباد کذا، زندهباد خودم. خب، در مقابل او، شما نمیدانید حالا، در مقابل او ایستادن یعنی چه و او ایستاد. این برای این بود که از هواهای نفسانی آزاد بود، وارسته بود، وابسته نبود...».
📚مطالعه آنلاین کتاب تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی(ره)👉
#خاطرات_علما
#سیره_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
مدخل علم رجال.pdf
2.78M
📚 #کتاب "مدخل علم رجال"
✍ آیت الله موسوی گرگانی
#رجال
#علوم_حدیث
🔻اطلاعیه دروس حضرت آیتالله موسوی گرگانی در فیضیه:
1⃣درس خارج اصول مدرس امام ره ساعت ۷ تا ۸ صبح
2⃣درس خارج فقه مدرس ۱۱ ساعت ۸ تا ۹ صبح
♨️ اصوات خارج اصول(بحث امارات) 👉
💎 اصوات خارج خمس(پارسال)👉
👈 اصوات دروس نهج البلاغه
#معرفی_اساتید
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🎯تاثیر جهان بینی بر علوم انسانی بحث سر این نیست که ما جامعهشناسی یا روانشناسی یا علم مدیریت یا تع
در مساله علم دینی و به تعبیری خاص تر علوم انسانی اسلامی متاسفانه عده ای از اساتید حوزه و دانشگاه هستن که بدون مطالعه و بررسی دقیق و اطلاع از مباحث و ضرورت کار و تفاوت روش ها و نظریات، دچار مغالطه می شوند و با استبعاد یا رد کردن یکی از نظریات خیال می کنند که تونستند مساله رو حل کنند!
یکی نیست به این آقایان بگوید چرا بدون اطلاع حرف میزنید!؟ چرا با استبعاد و اینکه چرا تا حالا نشده میخواهید اصل ضرورت اسلامی سازی علوم را منکر بشید؟! اگر دلایل ضرورت بحث تولید علم دینی مشکل داره، خب بسم الله نقد کنید! عموم مخالفین اصلا نمیدونن نظریات مختلف در این باب چیه! یکی از عللش اینه که یکعده مثل آقای عباس تبریزیان آمدند حرفهایی مثل اینکه طب اسلامی باید باشه و باید بریم از اهلبیت بگریم رو زدن! خیلیها خیال کردن که علوم انسانی اسلامی هم یعنی این! آقایان فوق فوفش این حرف آقای تبریزیان فقط یکی از نظریات اسلامی سازی علوم و بلکه سخیف ترین و ضعیف ترین نظریه رو شامل میشه که اکثریت دانشمندان این مباحث، آن را قبول ندارند و به شدت نقد می کنند! چرا نمی خواهید متوجه بشید! خب برید بخونید!
یکروز اقای علوی بروجردی آمد ادعا کرد که اقتصاد اسلامی نداریم! بعد در مناظره ای که با آقای خسروپناه داشتن معلوم شد که آقای علوی اصلا به بحث ملتفت نیست و خیال کرده اقتصاد اسلامی هم یک چیزی شبیه طب اسلامی تبریزیانه!
یکروز امثال اقای رسول جعفریان و زیباکلام و... به تمسخر و توهین می پردازن
یکروز هم امثال عباس عبدی ها که اصلا محلی از اعراب ندارند!
از اینجا معلوم میشه که بسیاری از مخالفتها از روی علم و آگاهی و دلشوره کشف حقیقت و حل مشکلات علمی نیست، بلکه یا اغراض سیاسی و حزبی در مساله دخیل است یا در خوشبینانه ترین حالت ، جهل و بیسوادی در این مباحث!
کشکول ناب حوزوی
در مساله علم دینی و به تعبیری خاص تر علوم انسانی اسلامی متاسفانه عده ای از اساتید حوزه و دانشگاه هست
وقتی حرفی در جواب نداری و فضارو میخواهی استقلال پرسپولیسیش کنی!
890428_001.mp3
14.81M
💥جریان شناسی عبدالکریم سروش
🎤استاد اسدپور
جلسه (۱)
#نقد_سروش
#نقد_روشنفکران_دینی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab