💥توصیه مهم علامه مامقانی(ره) به فرزندش
✍ينبغي الاقتصاد في جميع الامور
و عليک بنيّ - وفقك اللّه تعالى - بالاقتصاد في جميع امورك، فانه أمر ممدوح العاقبة، محمود النتيجة، أ لا ترى أن الصدقة محبوبة عقلا و نقلا [۱]، و قد أمر اللّه
تعالى نبيه صلّى اللّه عليه و آله فيها بالاقتصاد بقوله جل ذكره «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً» [۲] . و قال جل ذكره «يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ» [۳] أي الوسط. كما عن مولانا الصادق عليه السّلام [۴] .
و عليك دائما بالنظر الى من دونك، و الشكر على ما أنت عليه، و اياك و النظر الى من فوقك، فانه يؤذيك، و يفوت عليك راحة الدنيا و أجر الاخوة جميعا [۵] . و قد
قال عز من قائل «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا» [۶] .
و عليك بنيّ بترك كثرة مخالطة الناس مهما أمكن، فان مخالطتهم تشغلك عن الحق، و تذهلك عن الموت، و تمنعك عن التفرغ للعبادة، و التفقه في الدين، و الذكر و الفكر، و توجب مدك النظر الى ما في أيدي الناس فتطمع فيها، و يلجئك و يبتليك الى استماع الغيبة و البهتان و تؤدي بك الى دخول المجالس المذمومة، و صحبة البطالين، و ربما تنجر الى الفتنة و الخصومة، فتندم يوم لا ينفعك الندم، و لا قول «لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلاً» [۷] . و لا قول «يا لَيْتَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ» [۸] و لا قول «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» [۹]، فاستيقظ قبل أن يفوتك وقت التدارك.
----------
[۱]: الكافي ۲ باب فضل الصدقر حديث ۱ عن ابي عبد اللّه عليه السّلام قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه -
[۲]: سورة الاسراء: ۲۹.
[۳]: سورة البقرة: ۲۱۵.
[۴]: مجمع البيان ۳۱۶/۲ قوله: ثانيها ان العفو الوسط من غير اسراف و لا اقتار، عن الحسن و عطا، و هو المروي عن ابي عبد اللّه الصادق عليه السّلام.
[۵]: اصول الكافي ۱۴۰/۲ باب القناعة حديث ۱۱ عن سدير رفعه قال: قال امير المؤمنين عليه السّلام: من رضي من الدنيا بما يجزيه كان ايسر ما فيها يكفيه، و من لم يرض من الدنيا بما يجزيه لم يكن شيء يكفيه. و ص ۱۳۷ حديث ۱ عمرو بن هلال قال: قال ابو جعفر عليه السّلام: اياك ان تطمح ببصرك الى من هو فوقك، فكفى بما قال اللّه عز و جل لنبيه صلّى اللّه عليه و آله «فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ» و قال «وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا». فان دخلك من ذلك شيء، فاذكر عيش رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، فانما كان قوته -
[۶]: سورة الحجر: ۸۸.
[۷]: سورة الفرقان: ۲۸.
[۸]: سورة الزخرف: ۳۸.
[۹]: سورة المؤمنون: ۱۰۰
📚مرآة الرشاد فی الوصیة الی الاحبة و الذریة و الاولاد/ عبدالله المامقانی / مصحح: محی الدین مامقامی ، ص۱۲۶
#مشاوره_طلبگی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کانال معارف ثقلین
نوشتجات و نکات ناب از قرآن کریم، روایات، تاریخ، خاطرات علما و...
لینک کانال: http://eitaa.com/Sagallaein
کانال رو به دوستان خود معرفی نمایید.
کشکول ناب حوزوی
کانال معارف ثقلین نوشتجات و نکات ناب از قرآن کریم، روایات، تاریخ، خاطرات علما و... لینک کانال: http
حتما عضو شوید
کانال جالب و مفیدیه
کشکول ناب حوزوی
💥اتاق مطالعه مرحوم آیة الله #احمدی_میانجی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥اتاق مطالعه مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی
#تراجم_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓اشتقاق صغیر و کبیر چیست؟ اشتقاق بر دوگونه است: الف) اشتقاق صغیر: در این اشتقاق، مشتقّ و مشتق منه
💥اشتقاق کبیر در تفسیر المیزان:
" يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ" كلمه" زلزله" و" زلزال" به معناى شدت حركت است به حالتى كه هول انگيز باشد.
و گويا از طريق اشتقاق كبير از ماده" زل" كه به معناى" زلق" است گرفته شده، و به منظور مبالغه و اشاره به تكرار آن تكرار شده است، و اين در واژههاى مشابه" زل" شايع و زياد است، مثل" ذب" و" ذبذب"،" دم" و" دمدم"،" كب" و" كبكب"،" دك" و" دكدك"،" رف" و" رفرف" و...
📚ترجمه الميزان، ج14، ص: 478
#ادبیات
#تفسیر
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥حاج آقای سلیمانی امام جمعه تراز انقلاب است
تقدیر مدیر مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه از اقدامات امام جمعه لاهیجان + گزارشی از اقدامات موثری که حجت الاسلام سلیمانی انجام داد
#امام_جمعه_لاهیجان
#عدالتخواهی
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥دغدغه!
در بحبوحه مناقشات حوزويون با علي شريعتي بود که [شهید آیت الله سید محمدباقر صدر] گفت:
حوزه با جامعه ارتباط برقرار نميکند چون ادبياتش کهنه شده اما شريعتي به خاطر قدرت بيانش به جوانان نزديک شده.
او می گفت: با اينگونه افراد نبايد وارد مناقشه و تشنج شد بلکه بايد با استدلال، گفتگو کنيم.
هميشه اعتقاد داشت اصلاحات بايد از خود حوزه شروع شود.
📚السيره و الميسر، ج 3، ص 355
#شهید_صدر
#نقد_حوزه
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
لحظه شناسی مشروطه.mp3
5.18M
💥عدم بصیرت کافی علما
...در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند، که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غرب زدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند ؛ توجه نکردند!...نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید(مثل مرحوم #شیخ_فضل_الله نوری) جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند...
🎤 #رهبر معظم انقلاب
✍پ.ن: غرب شناسی و شناخت عمیق تمدن غرب برای حوزویان یک ضرورت است.
💥حداقل اطلاعات یک طلبه درباره تمدن غرب باید در حد کتاب مبانی توسعه و تمدن غرب شهید آوینی باشد.💥
#نقد_حوزه
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
لایو خداشناسی ماه نشان.mp3
8.01M
❓درباره خدا تا چه اندازه و چجوری به بچهها بگیم؟
❓از بهشت و جهنم چی بگیم؟
🎤حجت الاسلام علی فاطمی پور
کارشناس تربیتی رادیو معارف
#خداشناسی_برای_کودکان
💥قابل استفاده برای مبلغین در مدارس و ویژه والدین
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
تابلویی زیبا از میرزا محمدتقی شیرازی (میرزای دوم) رحمه الله علیه
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
آیه ای که کمتر به آن توجه می شود در مساله ازدواج
قوله تعالى: « وَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لاٰ يَجِدُونَ نِكٰاحاً حَتّٰى يُغْنِيَهُمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ » الاستعفاف و التعفف قريبا المعنى، و المراد بعدم وجدان النكاح عدم القدرة على المهر و النفقة، و معنى الآية الأمر بالتعفف لمن لا يقدر على النكاح و التحرز عن الوقوع في الزنا حتى يغنيه الله من فضله .
📚تفسیر المیزان ذیل آیه شریفه
✍ #علامه_طباطبایی
#تفسیر
#ازدواج
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
آیه ای که کمتر به آن توجه می شود در مساله ازدواج قوله تعالى: « وَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لاٰ يَج
وَ لْيَسْتَعْفِفِ اَلَّذِينَ لاٰ يَجِدُونَ نِكٰاحاً حَتّٰى يُغْنِيَهُمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ
❓پرسش: خداوند در آيۀ پيشين فرمود: «اگر نيازمند باشند خدا به كرم خود توانگرشان خواهد ساخت» اين سخن در ظاهر، وعدۀ ثروتمندى از سوى او به شخص نيازمند است و اينكه نبايد وى صرفا براثر نيازمندى از انتخاب همسر خوددارى كند؛ زيرا خداوند وى را كفايت و بى نياز مى كند آن گاه خداوند بلافاصله مى فرمايد: هركس نمى تواند مهر و نفقۀ ازدواج را تأمين كند نبايد مرتكب زنا شود و بايد صبر پيشه كند تا خداوند او را ثروتمند سازد، بنابراين، چگونه مى توان ميان اين دو آيه گرد آورد؟
✅پاسخ: هيچ گونه منافاتى ميان اين دو آيه وجود ندارد، تا از چگونگى گرد آوردن آنها پرسيده شود؛ زيرا مقصود از آيۀ نخست، اولياى زن است و اينكه نبايد آنان خواستگار را براثر نادارى اش رد كنند و مقصود از آيۀ دوم، خود شخص نادار است؛ يعنى اگر مردم او را رد كردند و به خاطر نادارى اش به او زن ندادند، بايد صبر كند و با تكيه به خداوند تلاش نمايد تا وسايل ازدواج برايش فراهم شود.
📚تفسیر کاشف ذیل آیه شریفه
✍علامه محمدجواد #مغنیه(ره)
#تفسیر
#ازدواج
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab