إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
آیت الله محمدحسن #فاضل_گلپایگانی
از مدرسین برجسته معقول و منقول و نماینده خبرگان دار فانی را وداع گفت
🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود
✍ آیت الله العظمی #سبحانی:
🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع تنها در صورتى مجاز به اجراى حكم مرتد است كه بداند او اسلام را با آگاهى و بينش كامل و از روى درايت و بصيرت پذيرفته، و هيچگونه «شبههى علمى» باعث رويگردانى او از اسلام نشده است. اگر قاضى شرع در تحقيقات خود به اين نتيجه برسد كه رويگردانى مرتد از اسلام به دليل برخى مشكلات فكرى و مسايل حل نشده براى او بوده است، نمىتواند او را «مرتد» شمرده و حكم ارتداد را بر او جارى سازد.
🔸صاحب جواهر از فقهاى برجستهى شيعه مىگويد: «... بنابراين نمىتوان انكار فرد تازه مسلمان و يا دور از محيط اسلامى و مانند آن را، موجب كفر آنان دانست، بلكه انكار هر كس كه بدانيم انكار او به دليل وجود شبههاى بوده است و يا حتى - طبق نظر عدهاى - احتمال دهيم شبههاى داشته است، موجب كفر نيست». مطابق جملهى اخير صاحب جواهر، حتّى اگر قاضى شرع مطمئن نباشد كه روى گردانى مسلمانى به دليل وجود شبهات علمى و مشكلات فكرى بوده، بلكه تنها «احتمال» اين نكته را بدهد، كافى است كه از مرتد شناختن او و اجراى حد ارتداد بر او دست بكشد.
🔻از دلايلى كه گذشت نتيجه مىگيريم كه نه تنها وجود سؤال و ترديد و شبهه علمى - كه اعمالى غير اختيارى هستند - موجب ارتداد نيست، بلكه حتى انكارى كه از روى مشكل فكرى و ناتوانى از پاسخگويى به شبهات و سؤالهاى معرفتى و علمى ناشى شده است، موجب مرتد شمرده شدن فرد نمىشود. مرتد كسى است كه از روى آگاهى و يقين، به معارف و اصول اسلام پى برده است، و سپس آنها را بدون هيچگونه دليل علمى و منطقى ردّ و انكار مىكند. به عبارت ديگر مشكل مرتد، مشكل علمى و فكرى نيست، بلكه مشكل عملى و سربرنتافتن در مقابل برهان و استدلال است كه با عناد و لجبازى در مقابل حقيقت ايستادگى مىكند. طبيعى است كه راه برخورد با مشكلات علمى افراد، استفاده از منطق و استدلال، و شيوهى برخورد با افراد لجوج و عنود، استفاده از برخورد عملى است.
(1) . «... و من هنا لم يحكم بالكفر بإنكار جديد الإسلام و بعيد الدار و نحوهما، بل وكلّ من علم انّ إنكاره لشبهة بل قيل وكلّ من احتمل وقوع الشبهة في حقّه». جواهر الكلام، حسن نجفى: 46/6.
📚ارتداد و آزادی ، آیت الله جعفر سبحانی ص ۲۱👉
🌐مطالعه برخط کتاب
#صاحب_جواهر
#فقه_تمدنی
#کلام_اسلامی
#ارتداد
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
آیت الله سید علی میبدی از #علمای_تهران دیروز دار فانی را وداع گفت
🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود ✍ آیت الله العظمی #سبحانی: 🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع ت
از قرآن كريم استفاده می شود كه احكام دنیوی و اخروی مرتد در صورتی است كه شخص آگاهی و علم به اسلام پيدا كند و سپس انكار كند «مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ»، بنابراين كسانی كه شاک در دين باشند و يا در اثر تبليغات سوء و تحریک ديگران منكر دين شوند از اين حكم مستثنی هستند، البته در اين موارد هم برخي از فقهاء تأمل دارند كه در محل خود بايد به صورت مفصّل بررسي شود. مرحوم آية الله العظمی #فاضل_لنكرانی(قده) در استفتائی فرمودهاند: جواناني كه تازه به سن بلوغ ميرسند و نسبت به اسلام عنوان شاك را پيدا ميكنند نميتوان حكم مرتد را بر آنها جاري نمود، بلكه بايد به آنها مهلت داد.
✍حضرت استاد شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی
🌐پاسخ به شبهات پیرامون ارتداد👉
#کلام_اسلامی
#فقه_تمدنی
#ارتداد
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
آب در کوزه.pdf
190.7K
💥آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم!
🎤در جستجوی عرفان ناب اسلامی؛ در گفتگو با مرحوم آیتالله محمدحسن #فاضل_گلپایگانی(زالی)
بخشی از متن گفتگو:
🔸لطفاً در ابتدا بفرمایید آیا عرفان رایج در حوزه علمیه را میتوانیم عرفان اهلبیتی بدانیم؟
🔹بنده سالها با حکمت مشاء و اشراق و عرفان نظری مأنوس بودهام و در مراکز مختلف حوزوی، کتب آنها را تدریس کردهام. بعد از این که این مراحل را گذراندم به اینجا رسیدم که آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم! بنده پس از سالها تحصیل و تدریس عرفان رایج، به عرفان اهلبیتی(ع) پرداختم و اینک سال سوم است که عرفان اهلبیت(ع) تدریس میکنم؛ اما چون متن خاصی ندارد کار مشکل است و ما دنبال این هستیم که متنی به وجود بیاوریم تا تبیین کننده مبانی عرفان اهلبیتی باشد.
به نظر ما عرفان ناب نزد اهلبیت(ع) است اما متأسفانه رایج نیست و متنی برای آن نوشته نشده است. اینهایی که به عنوان عرفان اسلامی مشهور است، همان عرفان ابنعربی و امثال ایشان است که با صرف نظر از شیعه یا سنی بودن آنها، اما منابعشان غالباً منابع اهل سنت است. البته ممکن است روایتی را آنها تمسک کنند که در منابع ما نیز باشد؛ اما این به این معنا نیست که منابع عرفان اسلامی، منابع اهلبیتی است...
📚نشریه معارف 114
#عرفان
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
فقاهت در دین.mp3
411.5K
💥اهمیت فقاهت در دین
🎤سخنان حضرت آیت الله #نوری_همدانی در شروع سال تحصیلی
#مشاوره_طلبگی
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
هدایت شده از ایت الله العظمی ابوالفضل نجفی خوانساری قدس سره
20.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۲ مهرماه سالگرد ارتحال فقیه اهل بیت آیت الله العظمی شیخ ابوالفضل نجفی خوانساری گرامیباد.
👈معرفی کانالهای فقیه اهل بیت مرحوم آیت الله العظمی شیخ ابوالفضل نجفی خوانساری (1296-1380) قدّس سرّه الشریف
1- کانال آیت الله العظمی ابوالفضل خوانساری . خاطرات نوشتجات . تصاویر معظم له و خاندان https://eitaa.com/khansari1296
2- دروس و مباحث ایت الله العظمی ابوالفضل نجفی خوانساری قدس سره
ارائه دروس خارج معظم له
https://eitaa.com/najafikhansari
کشکول ناب حوزوی
◾مراسم تشییع مرحوم آیت الله محمدحسن فاضل گلپایگانی(زالی) فردا یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۹ صبح از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می شود.
همچنین مراسم یادبود و ختم، بعدازظهر یکشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۳۰ از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ از سوی بیت آن مرحوم و دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در مسجد الغدیر واقع در بلوار الغدیر منعقد خواهد شد.
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
▪️مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله سید هدایتالله مسترحمی
فردا یکشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰
از مسجدالزهراء(س) تهران
بهطرف منزل قدیم ایشان (هماکنون حسینیه ورامینیها شدهاست) تشیع خواهد شد
و از آنجا به شهر مقدس قم انتقال خواهد یافت و ساعت ۱۵/۳۰ در حرم حضرت معصومه سلامالله علیها
نماز بر پیکر آن عالم بزرگ توسط حضرت آیتالله نوری همدانی اقامه میشود
از کارهای شایسته ایشان که کمتر مورد توجه میباشد ویراستاری برخی کتب توسط آن عالم ربانی میباشد از جمله ۴ جلد کتاب شریف آیة الله شیخ ذبیح الله محلاتی با تصحیح ایشان به چاپ رسیده است :
-(دو جلد مجالس الواعظین ) رمضانیه
- کشف الغاشیه در هویت عایشه
- کشف العثار در مفاسد شراب ؛ موسیقی ، تریاک و قمار
مرحوم شریف رازی (رض) درکتاب شریف گنجینه دانشمندان احوالات ایشان را آورده اند. علیه رحمة و الرضوان
🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥بیرحمانه به زن و مرد و کودک شیرخوار حمله میکنند/ در کنار کار و تلاش باید توسل به امام زمان(عج) کرد
واکنش آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی به قضایای فلسطین و افغانستان.mp3
6.78M
💥واکنش آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی به قضایای فلسطین و افغانستان
آیا از انسانیت بویی بُرده اند ؟!
غم و اندوهی در دو هفته اخیر برای ما ایجاد شده است که دل هر انسانی، خصوصا دل هر مسلمان و مومنی را بدرد می آورد
انسان این وضع اطفال و زنان و مردان، این کشته ها را می بیند از خود بی خود می شود
یهود در قرآن نیز مخصوصا اسم برده شده است: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ … ( مائده آیه 82 ) و می یابی که یهود از همه بیشتر به مسلمانان دشمنی دارد … و امروزه هم آنان خودشان را نشان می دهند
شنبه 29مهر 1402
متن سخنان👉
#فلسطين
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
🏢 ارتفاع سازی، توسعه ی عمودی شهرها و شروع مشکلات زندگی!!!
🔹 اگر شیوه و شکل شهرسازی و معماری همین چندی قبل کشور خودمان را تصور کنیم، می بینیم در هر کوچه، بیست، سی، خانه یک طبقه یا نهایتاً دو طبقه وجود داشته و جمعاً در آن کوچه، سی تا چهل خانوار زندگی می کردند.
🔸هر چه جلوتر رفتیم با ارتفاع سازی، جمعیت کوچه را به طور تصاعدی و متمرکز بالا بردیم. کوچه ای که تا دیروز بیست خانه داشت و سی، چهل خانواده در آن زندگی می کردند، الان هر خانه به یک آپارتمان بیست واحدی تبدیل شده. در این مثال، کوچه از ٣٠ خانوار به ٣٠٠ خانوار رسیده. کوچه نماینده ی شهری است که همه یا اکثر کوچه ها و محلاتش چنین شکلی پیدا کرده است. تجمیع تصاعدی و متمرکز جمعیت!
🔻کوچه ها همان کوچه های ده متری! اما با افزایشِ جمعیّت کوچه، وسایل نقلیه مورد استفاده افراد آن محله افزایش پیدا کرده. خیابان ها و محلّه هایی که ظرفیّت عبور و مرور وسایل نقلیه دیروز را داشت و برای آن میزان وسایل بهینه بود، حالا به سبب تراکم جمعیّتی، چند برابر ماشین و موتور در آن تردد کنند!
🔹با ارتفاع سازی و حذف حیاط خانه ها و حذف پوشش های گیاهی و افزایش وسایل نقلیه، آلودگی هوا هم به مشکل ترافیک و تراکم جمعیت اضافه شده است!
🔸مردمِ این محلّه، در گذشته، به دلیل بهره مندی از فضای نسبتاً وسیع و بهره مندی از حیاط و باغچه، اگر فعالیت های تولیدی، شغل اصلیشان نبود، حداقل بخشی از زندگی خود را به فعاليت هاي تولیدی اختصاص می دادند، هرچند قبل تر از آن، تمام وقت و اصلاً شغل تمام وقت آن ها، تولیدی بود! با آپارتمان نشینی و حذف حیاط و باغ و باغچه شغل های تولیدی هم کنار می روند و مصرف گرایی بهینه می شود !
🔹با حذف محیط هایی مثل حیاط و باغ و باغچه و کوچک شدن مساحت خانه و حذف فضاهای مناسب کار، محیط کار از خانه و خانواده جدا می شود و بین خانه و کار فاصله می افتد. با تفکیک محیط کار از محل سکونت، شاهد افزایش شدید رفت و آمدها و در نتیجه افزایش ترافیک، آلودگی و... هستیم. به تهران و کلانشهرها نگاه کنید! غالب افراد از خانه تا محل کارشان باید یک ساعت در مسیر باشند!
غیر از تفکیک محل کار از سکونت، محل تفریح هم از محل خانه جدا می شود!
🔸با این آپارتمان ها و قفس های هفتاد هشتاد متری، دیگر فرزند آوری، صله رحم و رعایت ارزش های اخلاقی چون حیا و عفّت هم بهینه نیستند!
🔻این ها تنها بخشی از مشکلات ارتفاع سازی و توسعه عمودی شهرها و حذف حیاط از خانه هاست. چه بسا به خاطر همین مفاسد و آسیب های فراوانِ ارتفاع سازی است که در روایات بر آن فسق اطلاق کرده اند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَکَّلَ مَلَکاً بِالْبِنَاءِ یَقُولُ لِمَنْ رَفَعَ سَقْفاً فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ أَیْنَ تُرِیدُ یَا فَاسِقُ. (١) (خداوند عزّوجل فرشته ای را مقرر فرمودند که هر کس سقفی بیش از هفت ذراع بنا می کند خطاب به او می گوید: ای فاسق! چه کار می کنی؟). إِذَا بَنَی الرَّجُلُ فَوْقَ ثَمَانِیَةِ أَذْرُعٍ نُودِیَ: یَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِینَ أَیْنَ تُرِیدُ (٢).
١- کافی (ط - الاسلامیة) ج۶ ص۵٢٨
٢- محاسن برقی، ج٢، ص۶٠٨
✍حجت الاسلام مهران فر
#معماری_اسلامی
#فقه_تمدنی
📽بررسی دیدگاههای رهبر انقلاب در خصوص معماری ایرانی اسلامی👉
ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥ارتداد فقط از روی یقین و عناد محقق می شود ✍ آیت الله العظمی #سبحانی: 🔹در مورد مرتد نيز قاضى شرع ت
💥خاطره حضرت استاد حاج شیخ علی نکونام گلپایگانی از مرحوم آیت الله العظمی نجفی خوانساری
آن مرحوم را در مسجد بالاسر دیدم سوال کردم اگر کسی از روی عصبانیت کفر گویی کند مرتد و نجس است؟ با آرامش فرمودند خیر.
#ارتداد
#خاطرات_علما
◾کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab