کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما از سمت راست مرحوم آیت الله سیدمحمدمهدی موسوی #خرسان حضرت استاد سید احمد حسینی #اشکور
🔺️آرامش کتاب خوانی و شیوه های مطالعه
📚کتاب فرهنگ مطالعه و نگارش در اسلام، شیخ محمود #ارگانی بهبهانی(ره) ، ص۱۴۲ الی ۱۴۶
✔️کشکول ناب🔻
◾️ @kashkolenab
#مجالسات_علما
از سمت راست:
استاد سيد حسين شاهرودی(فرزند مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی بزرگ) و استاد سيد جعفر علم الهدى بروجردی(فرزند مرحوم آیت الله سیدعلی علم الهدی بروجردی)
هر دو بزرگوار از اساتید درس خارج قم هستند و با یکدیگر مباحثه علمی هم دارند.
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️علت در امان ماندن عتبات عالیات در حمله مغول و نقش علمای شیعه
🎤آیت الله شیخ عباس #اخوان
#تاریخ_اسلام
#تراجم_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
عکسی جالب و زیبا از آیت الله العظمی #علوی_گرگانی(ره)
یکی از ویژگیهای بارز ایشان در دسترس بودنشان بود، کافی بود موقع نماز مغرب و بعد از آن به دفتر مراجعه کنی و بتوانی ایشان را زیارت و اگر سوالی و درخواستی داشتی مطرح کنی!
صبح پنج شنبه هر هفته هم جلسه روضه داشتند، رحمه الله علیه
حتما ببینید👉
#سیره_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
هدایت شده از تلویزیون اینترنتی حوزه های علمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #فیلم | نشست های تخصصی بنیاد شیخ انصاری با موضوع: «کارآمدی و نوآوری های اصولی #امام_خمینی (ره)»
🎙 ارائه دهنده: استاد حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی
🔸موضوع بحث: روش علم اصول مبتنی بر عدم خلط بین تکوین و تشریع
🔻ادامه تماشا و دریافت فایل کامل با کیفیت FHD:
🌐 livehowzeh.ir/new/کارآمدی-و-نو-آوری-های-اصولی-امام-خمینی-ر
با ما همراه باشید:
🖥 تلویزیون اینترنتی حوزه
🆔️ eitaa.com/joinchat/2535194783C1b4125c537
💥خطر فعالسازی گسلهای مذهبی و قومیتی توسط برخی چهرههای سیاسی
✍حضرت استاد ابوالقاسم علیدوست
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاهْدِنِى لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشَاءُ إِلىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.
بزرگوارانی که حقیر را میشناسند میدانند که اگر حرفی میزنم و اگر رفتاری دارم واقعا به هیچ وجه نمیخواهم سوگیرانهِ سیاسی باشد، این را هر کسی ما را میشناسد میداند.
چنانکه در مورد صحبت جناب آقای #ظریف به هیچ وجه نمیخواهم از بعضی از بداخلاقیهایی که شاید ضرورت نداشت و بلکه قابل توجیه نبود، دفاع کنم اما...
▫️نکتهای که به نظرم میرسد یک این است که واقعاش بنده نمیفهمم #تبعیض_مثبت [که توسط برخی از این آقایان مطرح شده یعنی چه؟]
🔻 ببینید بعضی از عناوین است که قبح و حسناش ذاتی است؛ چنانکه میدانید بعضی عناوین قبح و حسناش اقتضایی است و بعضی هم حتی اقتضا نیست.
ما نمیتوانیم بگوییم الظلم قسمان، ظلم مثبت ظلم بد یا بگوییم عدلِ خوب عدلِ بد، نه! "العدل حسن" و "الظلم قبیح" اصطلاحاتی هم که در دنیا رایج هست و من هم بیخبر نیستم اما تبعیض تا وقتی که #تبعیض هست، بد است؛ ممکن است شما بگویید ما باید حرکتی انجام بدهیم که فرض کنید برخی از کاستیها جبران بشود اما این که بگوییم باید تبعیض گذاشت، مثلا در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را میدهیم به تو، به آن یکی نمیدهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث #نژاد را مطرح کنیم، به نظرم این رویه قابل دفاع نیست.
بالأخره شما باید ببینید، هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان #قوم باشد، یا از فلان #قبیله باشد! به هر حال در چارت قانون، آن چه که قانون اجازه میدهد، باید کار صورت بگیرد.
▫️مطلبی که حالا باز ممکن است به گوش جناب آقای ظریف برسد یا دوستانشان برسانند، ببینید عرضی که به نظرم قابل تأمل است و از خود قرآن هم استفاده میشود این است که بعضی وقتها بحثی را مطرح میکنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامهاش با ما نیست! یعنی شروع کار با شماست اما ادامه دیگر دست شما نیست!
🔻 ممکن است حرفی بزنم اصلا حرف در جای خودش هم درست باشد ولی این زمینهساز برخی نکات بشود که افرادی #سوءاستفاده بکنند یا مطالبی بگویند که خود طرف هم بگوید من این که مقصودم و غرضم نبود؛ به نظرم حالا که فضای کشور به فضل الهی با همت بزرگان نظام و با همت مردم _بعد از آن حادثهای که پیش آمد_ دارد به طرف یکنوع استقرار و آرامش میرود، باید خیلی دوستان بزرگوار و آقایان مواظب باشند که دیگر قلمهای غیرقابل کنترل راه نیفتد.
▫️اگر مطلبی هم ممکن است باید مطرح شود، باید روی آن حساب کرد؛ خود قرآن کریم می گوید؛ نگویید «راعنا» ولکن «قولوا انظرنا» شما میگویید «راعنا» اینها تمسخر و سوءاستفاده میکنند، نگویید این جمله را. به نظر میرسد اگر این مطلب مورد توجه قرار میگرفت شاید این مساله که الآن تا حدودی مطرح شده، مطرح نمیشد. اصل انگیزه خب ممکن است درست باشد ولی راهکارش هم باید کنترل بشود.
▫️چیزی که من خیلی بهنظرم باید مورد توجه قرار بگیرد، ببینید به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای ناکرده ما با بیدقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث #گسل_مذهبی بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند!
🔻 شما میدانید ما متأسفانه بعضی حرکتها را میبینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آنها را تأیید نمیکنند! یعنی از کارهایی که انجام میشود، خب این کارها گاهی موجب میشود یک وقت بهانه دست اینها داده میشود.
🔸به نظرم خیلی باید تلاش کرد که هم #وحدت_اسلامی خدشهدار نشود هم از #حریم_تشیع دفاع شود.
به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. هم #وحدت_ملی کشور باید حفظ شود.
🔻به عنوان یک شهروند عرض میکنم، هر جملهای که باعث #گسل_ملی شود و بخواهد جمعیتها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است.
به نظرم اگر اینجا یک مثلا تکمیلی جناب ایشان یا تیم ایشان داشته باشند که زمینه سوءاستفاده در آینده نباشد خوب است. ایشان باید توجه داشته باشند که بسیاری از حملههایی هم شد - ضمن این که من اصلا دفاع نمیکنم از این بحث ها - ولی آن منتقدان و مخالفان هم نگران شروع یک جریان ناصحیحی هستند که میگویند ممکن است این اظهارات زمینهاش را ایجاد کرده باشد.
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما حضرت آیت الله #جوادی_آملی و آیت الله شیخ محسن حرم پناهی(ره) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kas
عکسی از حضور جمعی از علما در بین رزمندگان دفاع مقدس
از سمت راست نفر دوم:
آیت الله غیوری(ره)
آیت الله شیخ ابراهیم #امینی(ره)
آیت الله شیخ محسن حرم پناهی(ره)
آیت الله شیخ ابوطالب تجلیل تبریزی(ره)
و ظاهرا حجت الاسلام سید جواد گلپایگانی
بقیه حاضرین در تصویر را اگر کسی شناخت اطلاع دهد
#مجالسات_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
بدایهای که بدایه نیست_ آسیبشناسی کتاب بدایةالحکمه بهمثابه متن آموزش فلسفه اسلامی__.pdf
211.5K
📕 #مقاله بدایهای که بدایه نیست: آسیبشناسی کتاب بدایةالحکمه بهمثابه متن آموزش فلسفه اسلامی
✍عباسعلی منصوری
استادیار دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات، گروه فلسفه اسلامی کرمانشاه
چکیده💧
اکثر صاحب نظران، مدرسان و حتی دانشجویان فلسفه معتقدند که نظام آموزشی دانشگاه در رشتة فلسفه اسلامی، ناکارآمد و دافعة آن بیش از جاذبه آن است. این وضعیت نامطلوب، معلول علل متعددی است که متن آموزشی یکی از مهمترین این مؤلفههاست. هدف این نوشتار بررسی آسیبشناسانة کتاب بدایةالحکمه - اصلیترین کتاب آموزشی در مقطع کارشناسی رشتة #فلسفه_اسلامی - است که علامه محمدحسین طباطبایی به سال 1390 ﻫ.ق آن را نگاشته است.
🔸این کتاب منبع رایج و اصلی برای 24 واحد در رشتة فلسفة اسلامی است و گرچه اکثر استادان فلسفه ضمن اذعان به ویژگیهای مثبت این اثر، آن را یک متن آموزشی مناسب نمیدانند، به نظر میرسد مقام علمی نویسنده - و البته نبود منبع مناسب دیگر - سبب شده است که تاکنون نوشتار مستقل و مفصلی دربارة نقصهای آموزش این کتاب ارائه نشود.
🔹درواقع، گرچه کتاب بدایةالحکمه بهلحاظ آموزشی نقاط قوت و مثبتی دارد، اما نقاط ضعف و نقصهای آن بهقدری جدی و مهم است که بهطور قطع میتوان مدعی شد کتاب فاقد ویژگیهای لازم منبعی برای آموزش فلسفة اسلامی است و تأثیرات منفی آن در آموزش #فلسفه از فواید آن بیشتر است. در این مقاله، ضمن معرفی اجمالی کتاب مورد نظر و ارائة نقاط مثبت آن، بهتفصیل، نقصها و ضعفهای آن بررسی شده است.
#علامه_طباطبایی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
تصویری از #رهبر معظم انقلاب درحال قرائت فاتحه بر مزار آیتالله حاج میرزا عبدالکریم حقشناس در جریان حضور در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)(نوروز ۱۴۰۱)
انتشار به مناسبت دوم مرداد سالگرد درگذشت آیتالله حاج میرزا عبدالکریم #حق_شناس (ره)
@abdulazim_ir
✔️کشکول ناب حوروی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ علی(علیه السلام) عدالتخواه نیست، خوارج عدالت خواهن!؟
🎙 حجتالاسلام استاد #قنبریان
#عدالتخواهی
#عدالت_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
آیتالله مفیدی 3 اسفند 1401.mp3
6.4M
💥نکاتی در شیوه تحصیل و مطالعه در طلبگی
🎤استاد #مفیدی یزدی
در جمع "طلاب مقدمات" میبد یزد
قم ، مسجد فاطمیه ۱۴۰۱/۱۲/۳
#مشاوره_طلبگی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab