🔰 راه ایجاد آرامش در مسیر تربیت
إِن تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيماً.
اگر از گناهان بزرگی که شما را از آن نهی کردهاند دوری گزینید، ما از گناهان دیگر شما درگذریم و شما را به مقامی نیکو برسانیم. (نساء ۳۱)
🔻 در تربیت باید متوجه اصول کلی بود و از دلهره و نگرانیِ پرداختن به جزئیات پرهیز کرد. ممکن است یک مربی، خطاهای کوچکی انجام دهد. مثلا عصبانیت های بی مورد داشته باشد. اما اگر کارهای اصلی و بزرگ را درست انجام دهد، خداوند خطاهای کوچک را می پوشاند و آنها را جبران خواهد کرد. چنین نگاهی موجب می شود، حالت نگرانی در مربی و پدر و مادر از بین برود. حجت الاسلام قاسمیان- دوره کرامت1
#آیات
#حجت_الاسلام_قاسمیان
#دوره_کرامت
✅ @keraamat_ir
🔰 نکات مهم تربیت دخترانه
امام کاظم(ع): اِذا اَتَتْ عَلَي الْجارِيَةِ سِتُّ سِنينَ لَمْ يَجُزْ اَنْ يُقَبِّلَها رَجُلٌ لَيْسَتْ هِيَ بِمَحْرَمٍ لَهُ وَلايَضُمُّها اِلَيْهِ. وقتي دختر بچه شش ساله شد، جايز نيست مرد نامحرم او را ببوسد و همچنين نميتواند او را در آغوش بگيرد.«وسائل الشيعه، ج 5، ص 28»
🔻 علی رغم اینکه در اسلام به محبت کردن، نوازش و بوسیدن بچهها سفارش شده است، اما پس از سن معین، چنین رفتارهایی از سوی نامحرمان نباید انجام شود و با اینکه در هیچ روایتی مشاهده نشده است که دختر بچهها قبل از سن بلوغ به حجاب و پوششِ مخصوص وادارشده یا حضور آنان نزد مردان یا پسران منع شده باشد اما روابطی مانند بوسیدن و در آغوش گرفتن آنان پس از شش سالگی از سوی نامحرمان منع شده است. همه این توصیهها در جهت پیشگیری از زمینههای تحریک جنسی در کودکان است.
استاد علی نقی فقیهی- تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث- صفحه 120
#روایت
#ولادت_امام_کاظم(ع)
#تربیت_جنسی
#تربیت_دخترانه
#استاد_علی_نقی_فقیهی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️✅ دوره جامع آموزش مجازی روش تدریس فارسی با محوریت پایه اول دبستان.
🔴مهلت ثبت نام تا ۳۰ مرداد تمدید شد.
📚 شامل مباحث مشترک همه پایه های مقطع دبستان و مباحث تخصصی پایه اول
💻 اطلاعات بیشتر و ثبت نام در:
https://evnd.co/qManp
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید
🔰 خانواده مومن، بزرگترین سرمایه
🔻بیان «داستان مباهله» روشی غیر مستقیم برای تبیین مفاهیمی بلند در مسائل تربیتی است. ماجرای مباهله به ما نشان میدهد، «خانواده اسلامی» بزرگترین سرمایه است. سرمایه ایست که میتواند در مقابل لشکرها ایستادگی کند و «عنصر ایمان» این قدرت را میسازد. جاری کردن ایمان در زندگی، درس بزرگ مباهله است. با این درس، هر کودک و نوجوانی میتواند احساس کند که «خانواده مؤمن» عنصری نقش آفرین در برابر جهان کفر است.
📍مصاحبه اختصاصی کرامت با آقای دکتر محمد حسین شاه آبادی به مناسبت روز مباهله
#پادکست
#روز_مباهله
#خانواده
#دکتر_شاه_آبادی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 احساس هویت، ابزار جنگ تربیتی
🔻 جوانهای هوشمند و پُرانگیزه و مؤمن و همهی کسانی که در مجموعهی تعلیم و تربیت میخواهند نقش ایفا کنند! الان یک جنگ وجود دارد! این جنگ را جدّی بگیرید؛ یک عدّهای میخواهند لالایی بخوانند که ما خوابمان ببرد و نفهمیم دشمن مشغول چه کاری است. در عرصهی تربیتِ انسانهای والا، باهمّت، رشید و شجاع و انسانهای باهدف یک جنگی برپا است؛ یک عدّهای میخواهند درست عکس این تحقّق پیدا بکند و جوان مومن، مسلمان و ایرانی با این خصوصیّات پرورش پیدا نکند.
#تربیت_انسان
#مقام_معظم_رهبری
✅ @keraamat_ir
*دوره مجازی مبانی نظری و جریان شناسی فلسفه برای کودکان*
*مدرس: #دکتر_فاطمه_صدر*
*سرفصلهای آموزشی:*
- ماهیت: منو دقیق بشناس و آگاهانه توصیفم کن
- روش: روش تدریسم چیه و چرا اینطوره؟
- محتوا: میگویم برایت چرا فکر کردن را با داستانخوانی آغاز می کنیم
- مبنا: در ریشهها و خاستگاههای فلسفی و تربیتیام تامل کن
- بررسی: ارزیابی معتبری ازم داشته باش؛ با معیار و ملاک
- جریانشناسی: کندوکاوی در جریانها و سبکهای ارائهام در ایران و جهان داشته باش
*شروع دوره:*
سه شنبه 4 شهریور 99
*زمان کلاسها:*
کلاس آنلاین - 6 جلسه - روزهای سه شنبه ساعت 16:00
کلاس آفلاین - 6 جلسه - در طول هفته بارگذاری خواهد شد.
*ثبت نام از طریق نشانی زیر*
http://pay.behesht.me/20214
@fekrparvari
🔰 توجه به گرایش حقیقت جویی در کودکان
🔻کودک دارای حس کاوش و پرسشگری است، به همین دلیل در تعلیم و تربیت به پدر و مادر توصیه میکنند، تا حد ممکن پاسخ کودکان خود را بدهند و آنها را طرد نکنند. پدر و مادر نادان و خالی از توجه، وقتی می بینند بچه سه-چهار ساله دائما سوال میکند، این را فضولی تلقی کرده و میگویند: بچه! آنقدر فضولی نکن،حرف نزن! این اشتباه است. این سوال و کاوشگری، حس حقیقت جویی است که در او تازه زنده شده است و او می پرسد. حتی اگر نمیتوانید جوابش را بدهید، نباید با تشر زدن این حس را سرکوب کرد. کسانی که این حس را در خود زنده نگه داشته اند، به مرحله ای میرسند که لذت کشف حقیقت و به عبارت دیگر لذت علم برایشان از هر لذتی بالاتر میشود.
کتاب فطرت، شهید مطهری، ص75 الی 77
#شهید_مطهری
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
🔰 آیا کودک همواره باید با اسباب بازی، بازی کند؟
🔻اسباب بازیها و هم بازیها، کودک را به برونگرایی، تجربه آموزی، رشد جسمی و ذهنی و گرایش اجتماعی سوق می دهند و از این رهگذر منشا خدمتی گرانبها به کودک هستند. اما اگر این، همیشگی و یکنواخت باشد او را از گرایش به درون و سیر انفسی بازمیدارد.
اسلام و بازی کودکان، ص۱۵۵
#تربیت_کودک
#آیت_الله_احمد_بهشتی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 یک رسانه باطل چه اثری در تربیت دارد؟
🔻اولین ویژگی رسانه باطل این است که غفلت بوجود می آورد. رسانه ای که بعد از دیدن و استفاده از آن دچار غفلت شویم، باطل است. دومین چیزی که رسانه باطل ایجاد میکند، زود خواهی است. قرآن هم میفرماید عده ای دوستدار عاجله و زودخواهی هستند. یعنی تحت تأثیر رسانه میخواهند یک دفعه پولدار شود و زود به همه چیز برسد. سومین محصول رسانه باطل، ایجاد انسان های دلخور، زودرنج و حساس است که هیچوقت خوشحال نیستند.
استاد اسماعیلی-کرامت۳
#استاد_اسماعیلی
#دوره_کرامت
#اثر_رسانه_در_تربیت
✅ @keraamat_ir
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مادران و بزرگترین مشکل جامعه
🔻مشکل اصلی جامعه ما این است که مادران ما نفهمیدند که تربیت چقدر کلاس بالاست.تربیت را رها کردند رفتند فروشنده، منشی و ....شدند. چون نمیدانند مقام مربی چقدر بالاست. امروز مشکل جامعه ما مال جامعه نیست، مال خانواده است. خانواده مسیرش را گم کرده است، مادر، پدر و فرزند در جایگاه خودشان نیستند.جامعه خانواده بزرگ است، اگر خانواده کوچک اصلاح شد، خانواده بزرگ هم اصلاح می شود.
حجت الاسلام ماندگاری- کرامت2
#نقش_مادر_در_تربیت
#حجت_الاسلام_ماندگاری
#دوره_کرامت
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روش های تربیت بزرگوارانه
🔻بچهها را باید کریمانه و بزرگوارانه تربیت کرد. نباید بچهها را به محض خطا تنبیه و به محض کار خوب تشویق کنیم. یکی از روشهای تربیت کریمانه، استفاده از روشهای غیر مستقیم مانند بیان داستان، برای امر به کار خوب و نهی از کار خطاست. تا کودک یا نوجوان خود، از خلال داستان دریابد که الان پدر و مادر چه پیامی برای او دارند.
#استاد_پناهیان
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
🔰 تربیت حماسی یا تربیت عافیتگرا!
🔻در ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺣﻤﺎﺳﯽ ﺑﺎﯾﺪ متربی را در ﺷﺮاﯾﻂ ﺳﺨﺖ و در ﻣﻌﺮض اﻧﺘﺨﺎب ﻗﺮار داد، تا داﺋﻢ ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶ رو ﺑﻪ رو ﺷﻮد. در این راه ﺟﺴﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ روح ﻫﻤﺮاﻫﯽ ﮐﻨﺪ. ﻟﺬا ﺟﺴﻢ ﺑﺎﯾﺪ بسیار ﭼﺎﺑﮏ، ورزﯾﺪه و ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﯾن مؤلفهها با ورزش بدست میآید. کوهنوردی ورزشی است که ﻫﻢ زﻣﺎن، روح و جسم را ﺗﺮﺑﯿﺖ میکند. ﺑﭽﻪ ﻫﺎ در ﮐﻮه ﺑﺎ ﻣﻮاﻧﻊ رو ﺑﻪ رو ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ و ﺑﺎ ﺧﻄﺮات دﺳﺖ و ﭘﻨﺠﻪ ﻧﺮم ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. اﻟﺒﺘﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺷﺮاﯾﻂ میﺗﻮاﻧﺪ در خانه و ﻣﺪرﺳﻪ ﻫﻢ اﺗﻔﺎق ﺑﯿﻔﺘﺪ؛ ﺑر ﺧﻼف آﻧﭽﻪ ﮐﻪ در ﻣﺪل ﻫﺎي ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﻋﺎﻓﯿﺖﮔﺮاﺳﺖ ﮐﻪ هر لحظه، همه چیز در دسترس کودک و نوجوان قرار دارد.
حجت الاسلام حاج علی اکبری- مصاحبه تربیت حماسی، چیستی و چرایی-بهار ۹۲
#حجت_الاسلام_حاج_علی_اکبری
#تربیت_حماسی
✅ @keraamat_ir
🔰 تقویت اراده و تربیت عاشورایی
🔻اگر بخواهید فرق بین انسان و حیوان را ببینید، در عزم و اراده است. لذا درجات انسانیتِ انسان، متوقف بر درجات عزم است. انسان به همان درجه ای که عزم دارد انسانیت دارد؛ یعنی اگر عزم، ضعیف است انسانیت، ضعیف است و اگر شدید و قوی است، انسانیت قوی است.
زهیر، عثمانی است و هیچ ادعای شیعه گری هم ندارد. رو کرد به اینهایی که همراهش بودند و گفت: همه تان خیمه و خرگاه را جمع کنید و به وطن برگردید. گفتند زهیر چه شده است؟ یک جمله گفت: «قَدْ عَزَمْتُ عَلَى صُحْبَةِ الْحُسَينِ»
حاج آقا مجتبی تهرانی- ادب نبوی- دفتر اول جلد 1- صفحه 72- 75
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#تربیت_عاشورایی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تربیت حماسی و رشد انسانهای مبارز
🔻مدت 250 سال زندگی ائمه اطهار علیهم السلام، سراسر مبارزه و جهاد است. گواه این مدعا چند چیز است. خطاب ما در زیارت جامعه کبیره به ایشان است که «شهادت میدهم که تو در راه خدا آنچنان که شایسته است، جهاد و مبارزه کردی» و هم چنین نحوه به شهادت رسیدن همه ائمه اطهار که یا در تبعید یا در زندان و یا در میدان نبرد به شهادت رسیدند. باید اندیشید، چه کسی را در زندان یا میدان نبرد میکشند؟ جز یک انسان پیکارجو را؟!
مقام معظم رهبری- انسان 250 ساله
#تربیت_حماسی
#مقام_معظم_رهبری
#پادکست
✅ @keraamat_ir
🔰 حق فرزند تو این است...
🔻امام سجاد (ع) می فرمایند: حَقُّ وَلَدِكَ ... أَنَّكَ مَسْؤُولٌ عَمّا وُلّيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَالدِّلالَةِ عَلى رَبِّهِ وَ الْمَعُوَنَةِ عَلى طاعَتِهِ فيكَ وَ فى نَفْسِهِ ...
حق فرزندت این است.... در سرپرستى وى مسؤليت دارى كه ادب او را نيكو كنى و به سوى پروردگارش رهنمون سازى و در فرمانبردارى از او، نسبت به وظايف تو و خودش، يارى اش دهى. تحف العقول صفحه ۲۶۳
ادب و اخلاق به صورت بالقوه درون فرزند وجود دارد. پدر و مادر باید موانع را برطرف کنند و کودک را به سوی خداوند راهنمایی کنند، تا گلهاى معطر خوبىها از شاخسار وجود او آشکار شود. همچنین پدر و مادر باید لوازم اطاعت از خداوند را برای فرزند فراهم آورند تا طاعت کردنِ خدا برای او ملکه شود. آیت الله سبحانی- شرح رساله حقوق امام سجاد (ع)
#شهادت_امام_سجاد(ع)
#تربیت_فرزند
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تربیت با نقش بازی کردن!
🔻مادر یا معلم، ساعات زیادی را با بچه هستند، در نتیجه نمی توانند جلوی بچه نقش بازی کنند. تربیت در خانواده القایی است. من چقدرتربیت شده ام میتوانم تربیت کنم! برخی قصد تربیت یک نسل را دارند اما خودشان کمیتشان لنگ است! آن وقت این نقص را با اشتباه دیگری جایگزین می کنند و مقوله تربیت را به «امور تربیتی» می سپارند!!
حجت الاسلام قاسمیان- کرامت1
#حجت_الاسلام_قاسمیان
#ویژگی_های_مربی
#دوره_کرامت
✅ @keraamat_ir
🔰 تربیت اسلامی فرزندان
🔻 "يا ايها الذين ءامنوا قوا انفسکم و اهليکم" تحريم ۶. اي کساني که ايمان آورده ايد! خود و خانواده ي خويش را حفظ کنید.
خداوند در این آيه مي فرمايد، خود و خانواده ي خود را از آتش و عذاب الهي برهانيد. من به شما خانم ها، اعم از دانشجو و دانش آموخته و استاد عرض مي کنم که نگوييد ما استاد دانشگاه هستيم، صبح زود از منزل خارج مي شويم و فرصتي براي فرزندان خود نداريم. مبادا فرزندان خود را به حال خود رها کنيد! اين تعليم و تربيت، اسلامي نيست. برادران نیز گاهي خدماتشان آن قدر زياد مي شود که به فرزندانشان نمي رسند. اين خدمات، تکاليف خانوادگي را برنميدارد! وظيفه ي تربيت فرزند بر عهده ي هر دوي شماست. پيامبر اکرم براي اينکه تربيت فرزندان را به ديگران بياموزند، به تربيت امام حسن و امام حسين مي پرداختند.
آیت الله مهدوی کنی- کتاب دوازده گفتار
#آیات
#تربیت_فرزند
#آیت_الله_مهدوی_کنی
✅ @keraamat_ir
🔰 سوال یا استدلال؟
🔻طرح سوال برای حرکت فکری، راهی است که پیامبران از آنجا رفتهاند و قرآن از آن خبر میدهد و میبینیم سوالهایی را که تلنگرهایِ محرکِ فکر هستند و در قرآن به کارگرفته شده اند. بر این اساس مربی آگاه به جای اینکه با سنگینی استدلالها فکر را خسته و تنبل کند، با سوالها و راهنماییها فکر را آماده میکند، حرکت میدهد و به مقصد میرساند.
استاد صفائی حائری- کتاب مسئولیت و سازندگی
#روش_های_تربیتی
#استاد_صفائی_حائری
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تربیت فعال یا منفعل؟
🔻چرا ما عاشق امام حسین (ع) هستیم؟ عزاداریهای ما شخصیتهای حماسی تربیت میکند یا خموده؟ عزاداریها و گریههای ما باید حماسی باشد. یکی از لوازم تربیت حماسی، تربیت فعال است. در نظام آموزش و پرورش، معلم ارائه دهنده و دانشآموز دریافت کننده است. در خانه نیز، فرزندان مطالبهگر از پدر و مادرند. آیا با این روشها، کودکان خلاق و فعال تربیت میشوند؟
استاد صداقت زاده- دوره تکمیلی پیوند- ترم اول
#کلیپ
#تربیت_حماسی
#استاد_صداقت_زاده
#دوره_پیوند
✅ @keraamat_ir
🔰 هدف از تحصیل دختران چیست؟
🔻تناسب مسیر علمی دختران با نقش ها و مأموریت های آنان در زندگی، امری ضروری است. اما بزرگ نماییهای کاذب از موفقیت های زنانه در حوزه های غیر مرتبط با نقش ها و مأموریت های آنان، موجب دور شدن از هویت زنانه آنان میشود و به دنبال آن، مسیر حیات و رشد علمی دختران را نیز تغییر میدهد. یکی از مهم ترین دلایل توجه به تحصیل هدفمند دختران، نیاز به متخصص زنان در حوزه هایی مانند آموزش زنان ، بهداشت، پزشکی و ... است که عدم جهت دهی به تحصیلات آنان، متناسب با نیازهای جامعه زنان ، موجب کمبود نیرو در این حوزه ها و نقض غرض اصلی از تحصیل دختران خواهد بود.
استاد حاج علی اکبری- کتاب الگوی تعالی دختران صفحه ۱۰۳
#تربیت_دخترانه
#استاد_حاج_علی_اکبری
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مبانی فکری در برنامه تربیتی
🔻رابطه بین رفتارها و مبانی فکری در یک انسان چیست؟ اگر «برآیند رفتارهای» یک انسان بررسی شود، میتوان «مبانی فکری» او را بدست آورد. برنامه تربیتی یک رفتار است. بنابراین وقتی یک «برنامه تربیتی» ارائه میدهیم چه خودآگاه و چه ناخوآگاه، در حال تبعیت از یک «مبانی فکری مشخصی» هستیم!
استاد اعتصامی- کرامت1
#کلیپ
#مبانی_تربیتی
#استاد_اعتصامی
#دوره_کرامت
✅ @keraamat_ir
✅ ✳️ دوره تربیتی مجازی کرامت 4
💻 اطلاعات بیشتر و ثبت نام در:
http://evnd.co/ICOJg
✅ @keraamat_ir
🔰 ادب، اولین مرحله از فراگیری مهارت مبارزه با نفس در کودکان
🔻 امیرالمومنین (ع) می فرماید: «ضبط النفس عند الرغب و الرهب من افضل الأدب؛ خویشتنداری در برابر خواهش نفس،در بیم و امید، از برترین ادب هاست» (غررالحکم)
اولین دوره آموزشی مبارزه با نفس برای فرزندان از سن ۷ سالگی آغاز میشود. پدر و مادر از هفت سالگی باید رعایت «ادب» را به فرزندان خود آموزش بدهند، تا بچه ها اصل مبارزه با هوای نفس را درک کرده و بدانند که باید با «دلم میخواهد» های نابجای خودشان مبارزه کنند. طبق دستور اسلام، ادب و نظم را از ۷ تا ۱۴ سالگی و در خانواده باید یاد گرفت، نه از ۱۸ سالگی و در سربازی که امروزه برخی پسر ها تنها در طول خدمت سربازی رعایت نظم و برخی آداب را تمرین می کنند؛ ۱۸ سالگی برای این منظور خیلی دیر است!!
حجت الاسلام پناهیان
#روایات
#حجت_الاسلام_پناهیان
#تربیت_کودک
✅ @keraamat_ir
🔰 آیا روشهای تربیتی ثابت هستند؟
🔻لازم است روشهای تربیتی در «میدان پویای ارتباط بین مربی و متربی»، هر لحظه «خلق و ابداع» شود. شخصیت مربی و متربی بیانکنندهی هر روش تربیتی است که از تعامل دوجانبهای بهوجود آمده است. با این تحلیل نمیتوان رفتار را در یک رابطهی خطی و مکانیکی تعریف کرد.
دکتر عبدالعظیم کریمی، ص41 و 42- تربیت چه چیز نیست؟
#روش_های_تربیتی
#دکتر_عبدالعظیم_کریمی
✅ @keraamat_ir