#شهادت_ثالثه
👌 وجوب شهادت ثالثه از طرف خداوند ...
👈بدون شک اصل و رکن اسلام و توحید و قبول عظمت الله تعالی ، ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام می باشد.
◾️رَوَى الْقَاسِمُ بْنُ مُعَاوِيَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ سلام الله علیه قَالَ أَحَدُكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ فَلْيَقُلْ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام .
🔸هر گاه يكى از شما گفت : لا اله الا الله محمد رسول الله بايد بگويد على اميرالمؤمنين .
📚احتجاج طبرسی جلد 1 صفحه 158
◾️قَالَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه وآله : يا على انى طلبت من اجل الله جل جلاله ان يذكرك فى كل مورد يذكرنى فاجابنى فاستجاب لى .
🔸سيد نعمت الله جزائرى به سند خود از رسول خدا صلی الله علیه وآله روايت كرده كه فرمودند : على جان از خداوند عزيز خواستم در هر كجا كه نام مرا برده است نام تو را هم ببرد ، پس خداوند درخواستم را قبول نمود .
📚هدایت الطالبین ص149
◾️روی انّه لما وُلِدَ أمیرالمؤمنین سلام الله علیه فی بیت الله الحرام خرّ ساجداً ثم رفع رأسه فاذّن واقام وشهد لله بالوحدانیة و لمحمد صلی الله علیه وآله بالرسالة و لنفسه بالخلافة والولایة .
🔸هنگامی که حضرت امیرمومنان علیه السلام در خانه ی خدا #کعبه به دنیا آمد سجده کرد سپس سرش را بلند کرد و اذان و اقامه گفت و شهادت به یگانگی پروردگار و رسالت حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم و خلافت و ولایت خودش داد.
📚مشارق انوارالیقین120
◾️روي أنّه دخل رجل على رسول الله فقال : يا رسول الله ، سمعت أمراً لم أسمع به قبل ذلك ! فقال : «ما هو»؟ فقال : سلمان قد يشهد في أذانه بعد الشهادة بالرسالة الشهادة بالولاية لعليّ ؟! فقال : «سمعتم خيراً».
🔸شخصى خدمت پيامبرصلی الله علیه وآله رسيد و عرض كرد : چيزى را شنيدم كه سابقه نداشت ، سلمان پس از شهادت به رسالت ، شهادت به ولايت على داد.
فرمودند : شنیدی آنچه که خیر است.
📚کتاب السالفه فی امرالخلافه
◾️أنّ رجلاً دخل على رسول الله وقال : يا رسول الله ، إنّ أباذرّ يذكر في الأذان بعد الشهادة ، الشهادة بالولاية لعليّ ، ويقول : أشهد أنّ عليّاً وليّ الله ، فقال : «كذلك، أَوَ نسيتم قولي في غدير خم: مَن كنت مولاه فعليٌّ مولاه فمن نكث فإنّما ينكث على نفسه». کتاب السالفه فی امرالخلافه .
🔸مردى داخل شد بر رسول خدا صلی الله علیه وآله و گفت : ای رسول خدا اباذر در اذان ذکر بعد از شهادت ، شهادت داد به ولایت علی و گفت : شهادت می دهم علی ولی خداست . فرمودند : اين چنين است . آیا گفتار مرا در غديرخم فراموش كرديد كه هر كسى من مولاى اويم پس على مولاى اوست؟ هر کس پیمانش را شکست ، این پیمان شکنی علیه خودش است.
📚کتاب السالفه فی امرالخلافه
◾️قَالَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ مِهْرَانَ قَالَ حَدَّثَنَا جَابِرٌ عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ قَالَ حَدَّثَنَا رَسُولُ اللَّهِ قَال: قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ سلام الله علیه : أَنَا صَلَاةُ الْمُؤْمِنِ أَنَا حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ أَنَا حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ أَنَا حَيَ عَلَى خَيْرِ الْعَمَل.
🔸اميرالمؤمنين سلام الله علیه می فرمايند : من نماز مومن هستم و من «حي علي الصلاة» و من «حي علي الفلاح» و من «حي علي خيرالعمل» هستم.
📚شاذان قمی 84
◾️وَ عَنْهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: مَنْ قَالَ: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» تَفَتَّحَتْ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ، وَ مَنْ تَلَاهَا بِ«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ» َهَلَّلَ وَجْهُ الْحَقِ سُبْحَانَهُ وَ اسْتَبْشَرَ بِذَلِكَ.وَ مَنْ تَلَاهَا «عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّهِ» غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ، وَ لَوْ كَانَتْ بِعَدَدِ قَطْرِ الْمَطَرِ.
🔸کسی که لا اله الا الله بگوید درهای آسمان گشوده می شود و کسی که بعد از آن بگوید محمد رسول الله جلوه ی حق بر افروخته می شود و سبب خشنودی خدا می گردد ؛ و کسی که بعد از آن بگوید علی ولی الله خداوند تمام گناهان او را می بخشد اگر چه به عدد قطرات باران باشد.
📚ابن شاذان قمی23
👈در کتاب مصباح المجالس آمده است که جمله ی مبارکه فوق داخل اذان بوده و بعد می نویسد که ابوللیث هروی ( دانشمند سنی مذهب) در ریاض الصادقین چنین می نویسد : در حین حیات رسول خدا پنج بار در مدت شش ماه یا نه ماه اتفاق این مقال افتاد و رفضه را در اینجا دست داده که این الفاظ را در اذان و اقامه می گویند اما نمی دانند که این حکم منسوخ شده است که مشایخ #صحابه هرگز در زمان خلافت خود در اذان اقامه نگفته اند، بلکه اگر احدی جرات این امر می کرد #عمر او را به تادیب شدید می گرفت ! پس معلوم شد که گفتن این جمله مبارکه را خلفا در زمان خلافتشان #منع کردند و چون ایام #تقیه بود به تدریج از اذان و اقامه ساقط شد.
📚مصباح المجالس ص14
#ادامه_دارد
@keyfonas
👌وجوب #ش
👌 #تشهد نماز را چگونه بخوانیم ؟
🤔هیچ وقت توجه کرده اید چرا در تشهد و سلام نماز نام اهل بیت علیهم السلام و آقا امیرالمومنین علی علیه السلام وجود ندارد ...
🌺شيعيان و محبین مولا توجه بفرمائید تشهد در نماز را اینگونه بخوانیم ، نام مولایمان شنهشاه #نجف فراموش نشود ...👇
👈شهادتین شیعیان سه #رکن دارد
آیت الله العظمی امام صادق علیه السلام فرمودند : اینگونه تشهد و سلام بگوییم :
🌹«الحمدلله اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَداً عَبْدُهُ و َرَسُولُه ، و اشهد ان علیاً نعم الولی و نعم الامام اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد ؛ اَلَّسلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ ، السلام علی ائمه الهادین المهدیین اَلسَّلامُ عَلَیْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الصّالِحینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ».
📚جامع الاحادیث شیعه جلد 5 صفحه 331 حدیث 8 به نقل از کتاب مصباح شیخ طوسی نقل شده است.
👌 همچنین ابوبصير از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه نقل كرده :
🌹بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى كُلُّهَا لِلَّهِ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً بَيْنَ يَدَيِ السَّاعَة وَ أَشْهَدُ أَنَّ رَبِّي نِعْمَ الرَّبُّ وَ أَنَّ مُحَمَّداً نِعْمَ الرَّسُولُ وَ انّ عَلِيّاً نعم الوصىّ وَ نَعم الامام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد و تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ فِي أُمَّتِهِ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.
📚يک دوره فقه كامل فارسى صفحه 31 علامه محمد تقی مجلسی
@keyfonas
👌چه زشت است این اعمال ...
◾️قال مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما : ما أقبح القطيعة بعد الصلة ، و الجفاء بعد المودة ، و العداء بعد الإخاء .
🔸مولا امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند : چه زشت است بريدن بعد از پيوستن ، و بيگانگى پس از برادرى ، و دشمنى پس از دوستى !
📚میزان الحکمه ج ۱ ص ۷۸
@keyfonas
👌اگر برادری برای خدا باشد ...
◾️قال رسول الله صلى الله عليه و آله : ألا وإنّ المؤمنَينِ إذا تَحابّا في اللّهِ عزّ وجلّ وتَصافَيا في اللّهِ كانا كالجَسَدِ الواحدِ:إذا اشتكى أحدُهُما مِن جسَدِهِ مَوْضِعاً وجَدَ الآخرُ ألَمَ ذلكَ المَوْضعِ .
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند : بدانيد كه اگر مؤمنان به خاطرِ خداوند عزّوجلّ به هم مهر ورزند و براى خدا صادقانه دوستى كنند چونان يک پيكرند ، كه هرگاه جايى از پيكرِ يكى به درد آيد ، ديگرى در همان جا احساس درد مى كند .
📚بحارالانوار ج ۷۱ ص ۲۸۱
📚میزان الحکمه ج ۱ ص ۷۰
@keyfonas
آيا رسول الله (ص) مثل شيعيان امروزي بر مهر و امثال آن سجده مي كردند؟
✅ آن چه كه #قطعي است در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم مهري به اين صورت كه الآن در ميان شيعيان رايج است وجود نداشته است و آن حضرت بنا بر اتفاق شيعه و سني بر خاك ، سنگ و حصير سجده مي كرده و هرگز بر فرش، سجاده، لباس و ... كه الآن اهل سنت بر آن سجده مي كنند ، سجده نمي كرده است و سجده بر چنين چيزها از بدعت هايي است كه در ميان اهل سنت رايج شده است
✅بررسی اسناد تاریخی
✅اول
شيعه و سني اتفاق دارند كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم بر زمين سجده مي كرده و مي فرموده است:
پنچ چيز به من داده شده است كه به هيچ كس قبل از من داده نشده است ... زمين براي من محل #سجده و پاك كننده قرار داده شده است.
📚صحيح البخاري ،ج 1 ، ص 8۶
✅دوم: سجده رسول خدا بر سنگ
از ابن عباس نقل شده است كه مي گفت:
پيامبر اسلام(ص)بر #سنگ سجده مي كرد .
اين روايت را حاكم نيشابوري در المستدرك ، ج 3 ، ص473 نقل و آن را تصحيح مي كند و ذهبي نيز در تلخيص المستدرك صحت آن را تأييد مي كند
✅سوم: سجده رسول خدا بر سجاده اي ساخته شده از حصير:
مسلم نيشابوري در صحيح مسلم از أبي سعيد خدري نقل مي كند:
از ابو سيعد خدري نقل شده است كه بر رسول خدا وارد شد و ديد آن حضرت بر روي #خمره (حصيري) نماز مي خواند و بر روي همان سجده مي كند
📚صحيح مسلم ، ج 2 ، ص 62
✅چهارم: فرمان رسول خدا (ص) بر سجده بر خاك
در بسياري از #روايات نقل شده است كه رسول خدا به كساني كه از سجده بر #خاك پرهيز مي كردند ، دستور مي داد كه بر خاك سجده كنند. ما به برخي از اين روايات از كتاب هاي اهل سنت اشاره مي كنيم:
عبد الرزاق صنعناني از خالد الجهني نقل مي كند:
پيامبر اسلام (ص) شخصي به نام صهيب را ديد كه در هنگام سجده مراقب بود كه صورتش به #خاك ماليده نشود ، پيامبر به او فرمود : اي صهيب ، صورت را بر خاك بگذار
📚المصنف لعبد الرزاق الصنعاني ، ج1 ، ص391 ، ح1528
✅پنجم : منع رسول خدا از سجده بر عمامه
پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم مردي را ديد كه بر قسمتي از عمامه ی خود سجده مي كرد، آن حضرت با #دستش اشاره كرده كه عمامه ات را بالا بكش و بر #پيشاني اش اشاره كرد ( بر پيشاني ات سجده كن) .
📚السنن الكبري ، ج2 ، ص105 .
@keyfonas
امام حسین(ع) شفیع کسانی نیست که مکتب او را وسیله گمراهی کرده اند
#شهید_مطهری
علت اینکه در #روایات داریم که امام حسین(ع) از خلق کثیری شفاعت می کند این است که در این جهان، مکتب امام حسین(ع) بیش از هر مکتبی موجب احیاء دین و هدایت مردم شده است.
🔹شفاعت امام حسین(ع) به این صورت نیست که برخلاف رضای خدا و اراده او چیزی را از خدا بخواهد. امام حسین(ع) شفیع کسانی است که از مکتب او #هدایت یافته اند، او شفیع کسانی نیست که مکتبش را وسیله گمراهی ساخته اند.
از این نکته نباید #غفلت ورزید که همان طوری که از قرآن کریم گروهی هدایت یافته اند و گروهی گمراه شده اند، از #مکتب امام حسین(ع) نیز گروهی هدایت شده و گروهی گمراه گشته اند و این مربوط به خود مردم است.
خدا درباره مثل های قرآن می فرماید: «یضلّ به کثیرا و یهدی به کثیرا و ما یضلّ به الّا الفاسقین؛ به سبب قرآن، گروهی را گمراه می سازد و گروهی را #هدایت می کند، و جز بدکاران را گمراه نمی سازد».
📚 استاد مطهری٬ عدل الهی٬ ص۲۲۹
@keyfonas
آخرالزمان
اگه تمام عالم رو #کفر پر میکرد، #ایمان داشتن اینقدر سخت نبود ...
اما مشکل دقیقا اینه که آخرالزمان قرار نیست همه عالم رو کفر پر کنه ... طبق روایت در آخرالزمان مسجد هست اما پر است از افراد خدا نترس که مشغول غیبتند، پیشنماز هست اما #عقل خود را از دست داده ، آدم ظاهر الصلاح هست، اما مال یتیم میخوره، قاضی مسلمان هست اما خلاف حکم خدا #حکم میکنه، منبری هست ، امر به تقوا هم میکنه اما خودش عمل نمیکنه، همت همه شکم شده و شهوت ...
📚کافی ج8 ص37
دنیای آخرالزمان دنیای پیچیده ایه...
اگر این چیزها رو دیدید ، تعجب نکنید! محکم سر ایمانتون بایستید و بدانید که رحمت خدا به شما #نزدیک است!
و ان رحمت الله قریب من المحسنین!
@keyfonas
عقیم و نازا...
این تعبیر پیامبر(ص) بی نظیر است.
خداوند چقدر توبه ی #بندگانش را دوست دارد؟
یک زوج که عقیم هستند و اگر بعد از سالها صاحب فرزند شوند
چقدر خوشحالند؟
وقتی بنده توبه می کند، خداوند از آنها خوشحالتر است...
✅پیامبر(ص):
خداوند بر اثر توبه بنده اش خوشحالتر است از کسی که #عقیم بوده، بچه دار شده و از کسی که #گمشده خویش را یافته و از تشنه ای که به آب رسیده است
میزان الحکمه ج 1، ص 338، ح 2124
@keyfonas
حقوق حیوانات در اسلام
به نقل از ابن عبّاس : رسول خدا صلى الله عليه و آله مردى را ديد كه پايش را روى سينه گوسفندى گذاشته و مشغول تيز كردن كارد خود است و #گوسفند به او خيره شده است.
فرمود: نمى توانستى قبلاً كاردت را تيز كنى؟ نكند مى خواهى جان اين حيوان را دوبار بستانى؟!
📚میزان الحکمه جلد سوم
@keyfonas
آیا مردم شام و اهل ذمّه در بازار شام به تماشای #اسیران کربلا آمده و بر روی آنان آب #دهان میانداختند! آیا این ماجرا مستند است؟
✅در کتاب التعازى و العزاء، از نوشتههاى ابو محمّد عبد الله بن محمّد بللورى: حسین(ع)، به هنگام شهادت، درخواستِ آب کرد؛ امّا از او دریغ داشتند و او، تشنه شهید شد و نزد خدا وارد شد تا از نوشیدنى بهشت، سیرابش گردانْد.
او را سر بُریدند و #خانوادهاش را به اسارت بردند، در حالىکه سرهایشان باز بود و با مَرکبهاى بدون جهاز و پالان، حرکتشان دادند، تا وارد دمشق شدند، این در حالى بود که سرِ حسین(ع)، در میانشان بر بالاى نیزه بود. هرگاه یکى از آنان با دیدن سر میگریست، نگهبانان، او را با تازیانه میزدند.
اهل ذمّه، در بازار دمشق براى تماشاى آنان، صف کشیده بودند و به صورتشان، آب #دهان میانداختند تا اینکه بر درِ کاخ یزید، متوقّف شدند.
#یزید، دستور داد تا سر حسین(ع) را بر در بیاویزند، در حالىکه خانواده امام(ع) در اطرافش بودند. همچنین، نگهبانانى را بر آن گماشت و دستور داد که هرگاه یکى از آنان گریست، او را بزنید.
✅آنان، همچنان ماندند، و سر حسین(ع) در میان آنها به مدّت نُه ساعت، در روز آویزان بود. امّ کلثوم، سرش را بلند کرد و سرِ حسین(ع) را دید و گریست و گفت: "اى پدر بزرگ (منظورش پیامبر خدا(ص) بود)! این، سرِ حبیب تو حسین است که آویزان شده است".
سپس گریست. یکى از نگهبانان، دستش را بالا برد و به صورت امّ کلثوم زد که به تمامى صورت او آسیب زد. در دَم، دست نگهبان، از کار افتاد.
درباره درستی یا نادرستی این نقل باید گفت؛ به هر حال؛ این یکی از نقلهای کهن درباره عاشورا است که مطلب دور از ذهن و غریبی دیده نمیشود؛ از اینرو میتوان این نقل را پذیرفت.
📚بستان الواعظین ، ص 263 – 264
@keyfonas
آیا صِرف به ستوه آمدن مردم از ظلم، برای تحقق فرج کافی است؟
#استاد_پناهیان
✅یک تصور عامیانه از ظهور، آن است که فکر کنیم صِرف به ستوه آمدن مردم از ظلم و یا به اوج رسیدن جور، برای تحقق فرج کافی است؛ و دیگر نیازی به آمادگی مردم برای «پذیرش عدالت» نیست.
✅در حالی که در میان مردمی که صرفاً از ظلم خسته شدهاند، ولی تحمل عدالت را هم ندارند، تشکیل یک حکومت عادلانه اصلاً حکومت ماندگاری نخواهد بود.
✅زمانی که مردم برای خلافت، به امیرالمؤمنین اصرار میکردند، حضرت امتناع می ورزیدند. علت اساسی امتناع حضرت این بود که هرچند مردم از ظلم خسته شده بودند، اما خواهان عدالت هم نبودند. آنها اساساً نه عدالت و لوازم آن را درست میفهمیدند و نه میتوانستند آن را تحمل کنند. خیلی بین این دو فرق است.
@keyfonas