❎ نگاه نو به مسائل فقهی/ امتداد فلسفه باید داشته باشیم ❎
❌ ما در زمینهی #علوم_اسلامی هم باید پیشرفت پیدا کنیم. ما در زمینهی #فقه نیاز داریم به اینکه #نگاه_نویی را به مسائل فقهی مطرح کنیم. آنچه آقایان اشاره کردند -#فقههای_تخصصی- در این جهت است.
📖 در بخشهای مختلف #ادارهی_کشور و #ادارهی_جوامع_بشری، فقه میتواند حرف تازه داشته باشد، فقه اسلام میتواند حرف نویی را ارائه کند و مطرح کند؛ باید در این زمینهها کار کنیم؛ این کار فقه است.
⭕️ در #فلسفه و علوم عقلی بایستی حرکت خودمان را سرعت بدهیم. و خوشبختانه در جوامع شیعی و بخصوص در ایران علوم عقلی رشد بسیار خوبی داشته است؛ از گذشته هم همینجور بوده؛ دانشمندان و متفکّرین عقلی بزرگی در کشور ما و در مجموعهی علوم اسلامی وجود داشتهاند و حضور پیدا کردهاند که آثارشان هم هست. در این زمینه باید در علوم عقلی پیش برویم. غربیها با #امتداد فلسفههای خودشان، مسائل سیاسی، مسائل حکومتی، مسائل اجتماعی را حل کردهاند. من دیروز در نمایشگاه کتاب کتابهایی را دیدم که غربیها نوشتهاند، [در] تأثیر فلسفه در فوتبال؛ یعنی امتداد فلسفه حتّی به فوتبال! ببینید این #امتداد دادنِ مسائل فطریِ خودشان به تمام #عرصههای_زندگی و میدانهای زندگی [است]؛ ما این کار را بایستی انجام بدهیم. ما ازلحاظ فلسفه #قوی هستیم؛ فلسفهی اسلامی از فلسفهی غربی، قویتر و ریشهدارتر و دارای استحکام بیشتر است، ولی بایستی امتداد آن در زندگی، محسوس باشد؛ قضاوت فلسفهی ما در مورد #حکومت، در مورد #مسائل_اجتماعی، در مورد #اقتصاد، در مورد عموم مسائل #تمدنساز بایستی معلوم باشد، روشن باشد؛ اینها کارهایی است که باید انجام بگیرد. اینها در زمینهی علومِ خاصِّ اسلامی است، در زمینهی علوم طبیعی هم همینجور است.
⭕️۱۳۹۷/۲/۲۲
#امام_خامنه_ای
#فقه
#فلسفه
#امتداد_اجتماعی
#فقه_های_تخصصی
⭕️⭕️ خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
16.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓از دوره اسلام ناب چقدر میدانیم؟
✨ در اولین نشست معرفت آموختگان دورههای اسلام ناب در ٤ اردیبهشت ٩٨ #استاد_پناهیان ، #استاد_قاسمیان ، #استاد_جلالی، #استاد_مهدیان و جمعی از معرفتآموختگان سابق و همچنین نمایندگان ستاد اجرای امسال از دوره #اسلام_ناب گفتند.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
📚 اردوی معرفتی تشکیلاتی #اسلام_ناب 1398(آموزش منظومه معارف اسلام ناب مبتنی بر اندیشه ی امامین انقلاب اسلامی) 📚
🔍 ویژه:
1⃣ تشکل های دانشجویی انقلابی
2⃣ #طلاب_جوان_انقلابی
3⃣ دانشجویان انقلابی خارجی
🏡 #مکان اردو:
1⃣ آبعلی (اردوگاه سیدالشهدا(ع) (ویژه برادران)
2⃣ گیلانوند (اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) (ویژه خواهران)
📅 #زمان: نیمه دوم تیرماه 1398
❌ #مهلت_ثبت_نام: تا ۲۴ خرداد ماه
🔗 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
1⃣ سایت: http://eslamenaab.ir
2⃣ شماره تماس: 02166062276
3⃣ شناسه در تمام پیامرسان ها: @islamenab_admin
🔆🔆 خانه طلاب جوان 👇👇
@khaneTolab
❌ برای اولین بار منتشر می شود ❌
🔊 نظر اخیر امام(ره) در مورد #غناء و #موسیقی 🔊
⛔️ این چیزهایی که امروز از رادیوی جمهوری اسلامی پخش میشود، برای ما #حلال است امّا اگر همین ها در فلان کشور، اجرا بشود #حرام است ⛔️
📖 این مطلب در کتاب #غناء(درس خارج فقه مقام معظم رهبری) که به تازگی منتشر شده است موجود می باشد 📖
📖 متن کامل 🔰🔰🔰
13.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 وظیفه و رسالت ما 🔴
#استاد_قمی
#استاد_پناهیان
#استاد_مهدیان
#وحید_جلیلی
#حسین_یکتا
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
📚 اردوی معرفتی تشکیلاتی #اسلام_ناب 1398(آموزش منظومه معارف اسلام ناب مبتنی بر اندیشه ی امامین انقلاب اسلامی) 📚
🔍 ویژه:
1⃣ تشکل های دانشجویی انقلابی
2⃣ #طلاب_جوان_انقلابی
3⃣ دانشجویان انقلابی خارجی
🏡 #مکان اردو:
1⃣ آبعلی (اردوگاه سیدالشهدا(ع) (ویژه برادران)
2⃣ گیلانوند (اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) (ویژه خواهران)
📅 #زمان: نیمه دوم تیرماه 1398
❌ #مهلت_ثبت_نام: تا ۲۴ خرداد ماه
🔗 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
1⃣ سایت: http://eslamenaab.ir
2⃣ شماره تماس: 02166062276
3⃣ شناسه در تمام پیامرسان ها: @islamenab_admin
🔆🔆 خانه طلاب جوان 👇👇
@khaneTolab
🔴🎙 بیانات بسیار مهم #استاد_عابدینی (حفظه الله) 🎙🔴
🔈 برگرفته از جلسات انسان شناسی قرآنی (ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰) 🔈
♨️ به فعلیت رسیدن انسان در متن #حیات_اجتماعی است.
✴️ حرکت امام خمینی (ره) از سنخ کار #انبیاء است نه علماء.
💢 امام(ره) #کارخانه_انسان_سازی ایجاد کرد.
⭕️ #سرعت_تغییر در انسانها بواسطه ی #فعل امام(ره).
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
📖 بخش 1⃣
🔴 به فعلیت رسیدن انسان در متن حیات اجتماعی است/ حرکت امام خمینی (ره) از سنخ کار انبیاء است 🔴
✳️ حرکت امام خمینی (ره) از سنخ کار انبیاء الهی و در ادامه مکتب آنان است. حرکت توحیدی ایشان در طول تاریخ بینظیر بوده است. البته از باب #حرکت_جمعی_امت بینظیر است و نه فقط شخصیت فردی ایشان. چرا که شخصیت انبیاء الهی، شخصیتهای جامع و کاملی بودهاند اما امتهایشان تا این حد آمادگی در اجابت و پذیرش نداشتهاند.
✴️ مرحوم علامه طباطبایی (رض) در رساله انسان خود بحثی مطرح میکنند که استعدادهای نظام انسانی، شامل تمام استعدادهای نظام هستی میشود و حرکت انسان در قوس صعودِ تعالی خود، به صورت #حیات_جمعی و #حرکت_کاروانی محقق میشود. فلذا به فعلیت رسیدن انسان در متن #حیات_اجتماعی و با همراه کردن #جامعه_انسانی محقق میشود.
🔴 ویژگی ممتاز امام راحل (ره) این بود که ایشان به واسطه #ظرفیت_اجتماعی_ویژه و #عظمت_روحی خودشان، توانستند کاری انجام دهند که در طول تاریخ بینظیر بوده است و ادامه نقشه و پازلی بود که انبیاء الهی از ابتدای تاریخ بشریت در پی آن بودند.
🔆 نقشه الهی یک سیر حساب شده است که به بیان قرآن کریم همان #تحقق_توحید به صورت #مصداقی و #عینی در جامعه انسانی میباشد. فلذا انبیاء الهی به عنوان کارگزاران این نقشه، در طول تاریخ تلاش کردهاند تا توحید را در بستر حیات اجتماعی انسان به صورت مصداقی و نه مفهومی محقق سازند. یعنی در عین این که وجود خودشان، تحقق مصداقی معارف دین است و مردم با دیدن حیات آنان، توحید مجسم را میدیدند، تلاش میکردند عالم را به صورت مصداقی #جلوه_توحید سازند. به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی (رض) انبیاء «هیأة التوحید فی الفعل» بودهاند. یعنی اگر حقیقت توحید به شکل مجسم و عینی ظهور کند، #وجود و #فعل انبیاء مظهر آن است و همچنین اگر فعل و وجود انبیاء را از نواقص پاک کنیم و به #حقیقتش برگردانیم، حقیقت توحید را مییابیم.
♨️ سیره این بزرگواران بدین شکل بوده که جامعه را در ضمن حوادث و وقایع به حقیقت توحید متوجه می کردهاند و آنان را از مفهوم توحید به مصداق عینی و محقق توحید متوجه میساختند.
#استاد_عابدینی
📖📖 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
📖 بخش 2⃣
🔴 نشان دادن توحید، در بستر وقایع 🔴
🔶 حرکت امام خمینی (ره) هم با الگوگیری از این نقشه الهی، ارائهی حرکتِ توحیدی در ضمن حوادث و وقایع بود؛
اولا؛ وجودِ خودش مصداقی از #انسان_موحد بود و فعلش #موحدانه رقم میخورد یعنی مظهر و تجلی توحید بود. چنان توحید در وجودش تجسم یافته بود که وقتی بعد از دستگیری ایشان در سال 43 و آزاد شدنشان در مسجد اعظم، سخنرانی میکردند، فرمودند: «والله من به عمرم نترسیدهام. آن شبى هم که آنها مرا میبردند، آنها (مأمورها) میترسیدند و من آنها را دلدارى میدادم.» واقعا قول و فعل ایشان #ظهور_توحید بود.
ثانیا؛ در عین این که شخص امام (ره) موحد بود، همچون انبیاء الهی جامعه را در ضمن حوادث مصداقی به توحید مصداقی رهنمون میکرد. اگرچه معلم توحید بود اما هرگز کلاس توحید مفهومی برگزار نکرد. بلکه مراتب توحید مجسم را نشان میداد و همچون سیره انبیاء، توحید را در ضمن حوادث و وقایع، ظهور و بروز میداد. چه در وقایع قبل انقلاب، مثل قیام مردم در ماه محرم و چه وقایع بعد از آن مثل ماجرای حمله صدام و...، با تغییر در بینش و ارادهها، افق نگاه انسانها را تصحیح میکرد و توحید را در #بستر_وقایع نشان میداد نه این که با درس و دانش مفهومی سعی در تغییر بینشها و نگرشهای مردم داشته باشد. لذا به تعبیر حکیمانه مقام معظم رهبری: «در طول تاریخ، علمای بزرگی بودهاند... کاری که این بزرگوار [امام (ره)] انجام داد، از نوعِ کار #انبیاء بود، نه از نوعِ کارِ #علما. اگرچه علما ورثهی انبیا هستند، اما غیر از این بزرگوار، عالمی که توانسته باشد شأن وراثت را تحقق بخشد، نداشتهایم.»
🚁 مثلا در جریان طبس با تصحیح نگاه مردم و مسئولان، نگاه توحیدی را پر رنگ کرد و بعد از واقعه طبس فرمود: «کى این هلیکوپترهاى آقاى کارتر را که میخواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ [سکوت نسبتا طولانی] شنها ساقط کردند، شنها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست.» یا در جریان فتح خرمشهر، آزاد سازی آن را به خدای متعال نسبت دادند و در پیام تبریک خود فرمودند: «از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد... تشکر میکنم». این فقط یک حرف زدن ساده نیست. امام واقعا موحد بود و حرف گزاف نمی زد.
#استاد_عابدینی
📖📖 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab