🌹بسم الله الرحمن الرحیم
🔹ان شاء الله از اول ماه ربیع الاول و به تدریج، دروس فلسفه علم، مبتنی بر کتاب #عیار_تجربه در کانال قرار خواهد گرفت.
🔸پروفسور مهدی گلشنی در تقریظ خود به این کتاب ارزشمند می فرمایند:
"کتاب عیار تجربه، کتاب خوب و قابل استفاده ای است و هدف مؤلف محترم در نوشتن این کتاب را تحسین می کنم.
ایشان در مقام اثبات عدم کفایت علوم تجربی بوده داند و دلیل کافی دانستن این علوم را بی توجهی به علوم عقلی دانسته اند، که من هر دو مطلب را تأیید می کنم. مؤلف محترم، تفحصات جالبی انجام داده اند که مورد تحسین است."
📍این کتاب به قلم استاد حجة الاسلام و المسلمین وکیلی و به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی منتشر شده است.
@taamolat_darsi
هدایت شده از عرفان و حکمت در پرتوی قرآن و عترت
naghde ketab seiri da asare alame tehrani 1.1.mp3
8.56M
🌀سلسله جلسات نقد کتاب سیری در آثار علامه سیدمحمدحسین طهرانی
🎧بشنوید:
جلسه(۱)
بخش اول؛نسبت تصوف و عرفان
🎙حجت الاسلام والمسلمین تولایی
@erfanvahekmat_com
هدایت شده از عرفان و حکمت در پرتوی قرآن و عترت
4_6032865708554061819.mp3
8.48M
🌀سلسله جلسات نقد کتاب سیری در آثار علامه سیدمحمدحسین طهرانی
🎧بشنوید:
جلسه(۱)
بخش دوم: علامه طهرانی و ترویج تصوّف در میان طلاب مبتدی و مردم عوام!!!
🎙حجت الاسلام والمسلمین تولایی
@erfanvahekmat_com
هدایت شده از عرفان و حکمت در پرتوی قرآن و عترت
naghde ketab seiri da asare alame tehrani 1.2.mp3
11.57M
🌀سلسله جلسات نقد کتاب سیری در آثار علامه سیدمحمدحسین طهرانی
🎧بشنوید:
جلسه(۱)
بخش سوم؛رهبر معظم انقلاب از دیدگاه علامه حسینی طهرانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین تولایی
@erfanvahekmat_com
هدایت شده از عرفان و حکمت در پرتوی قرآن و عترت
4_6039479404139121304.mp3
10.55M
🌀سلسله جلسات نقد کتاب سیری در آثار علامه سیدمحمدحسین طهرانی
🎧بشنوید:
جلسه(۲)
بخش اول؛بررسی موقعیت علمی علامه طهرانی در سال ۴۲ شمسی
🎙حجت الاسلام والمسلمین تولایی
@erfanvahekmat_com
عیار تجربه ۱.mp3
23.91M
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه اول
📍در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
هدایت شده از عرفان و حکمت در پرتوی قرآن و عترت
naghde ketab seiri da asare alame tehrani 2.2.mp3
10.97M
🌀سلسله جلسات نقد کتاب سیری در آثار علامه سیدمحمدحسین طهرانی
🎧بشنوید:
جلسه(2)
بخش دوم: شمهای از ارتباطات علامه طهرانی با رهبر فقید انقلاب در آینه اسناد
🎙حجة الاسلام والمسلمین تولایی
@erfanvahekmat_com
🌹هوالعلیم
#مکتب_شناسی_فقهی
حضرت استاد حجة الاسلام و المسلمین #وکیلی:
🔹مکتب شناسی مسیر انسان را برای رسیدن به اجتهاد کوتاه نموده و اگر فرد در این علم موفق شود، روش اجتهادی ثابتی پیدا می کند و ضمن ضریب خطای پایین در آن، قوت علمی اش بالا خواهد رفت.
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۲.mp3
9.57M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه دوم
❗در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
#استصحاب
#اصول_فقه
استاد شیخ حسین مفیدی:
🔹موضوع، اصطلاح منطق است امّا استصحاب موضوعش حقوق است بنای عملیّات است نباید موضوعی که مال منطق است دیکته کرد به بحث اصول. شما صبغۀ منطق را با اصول مخلوط نکنید وقتی در اصول داریم در مورد جَری عملی صحبت می کنیم کاری با موضوع بمعنایی که در منطق می گفتیم نداریم، ما در اینجا جَری عملیِ مان پشتوانه ندارد قبلاً دلمان جمع بود در این جهت، الآن پشتوانۀ ما رفته، آیا جری را ادامه بدهیم یا نه؟ می گویند: بله، هیچ چیز دیگری نیاز نیست. می گویند: موضوع چیست؟ می گوییم: ما ضمانت نمی دهیم بقای موضوع را، نگاه کنید ببینید جَری داشتید، این جری اگر خلافش واضح است که خلافش را می گیرید اگر خلافش واضح نیست همان جری را ادامه بدهید.
🔹این مطلب به این قشنگی استصحاب را که هم عقلائی است هم إمضای شرع است، چرا یک چیزهایی را در ذهن خودمان بخاطر بعضی تشبیهات، إلزام کنیم؟ مثل بقای موضوع به نحوی که جاهای خیلی خوب مثل اینجا استصحاب به این خوبی را از دست خودمان بگیریم.
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۳.mp3
16.03M
بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️جلسه سوم
❗ در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۴.mp3
21.2M
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه چهارم
❗در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌹هوالعلیم
#اصول_فقه
آیة الله شبیری زنجانی:
🔹به غير از تعبير شهرت، معمولا، سه نوع تعبير در كتب، براى نقل آرا فقها وجود دارد.
1⃣ تعبير اول: اجماع
در اجماع علاوه بر اينكه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بيان كردهاند، اتفاق نظر هم وجود دارد.
2⃣تعبير دوم: بلا خلاف
«بلاخلاف» عبارت است از اين كه آنهايى كه مساله را عنوان كردهاند، نسبت به حكم آن، اختلافى ندارند. بنابراين ممكن است اكثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن كسانى كه مساله را مطرح نمودهاند، نسبت به حكم آن اتفاق نظر دارند.
«بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعيفتر است.
3⃣تعبير سوم: بلا خلاف اجده يا لا نعلم فيه خلافا
معناى اين تعبير اين است كه فرد به مقدارى كه تتبع نموده، مخالفى در مساله نيافته است.
اين تعبير از «بلاخلاف» ضعيفتر است زيرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است اما اين تعبير شهادت به عدم خلاف نيست.
📚منبع: دروس خارج فقه، کتاب المضاربه، ۰۷/۱۰/۱۳۹۴
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۵.mp3
17.12M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه پنجم
❗ در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
🔸ان شاء الله از روز چهارشنبه ۱۸ ربیع الاول تدریس کتاب #اصول_الفقه مرحوم مظفر از ابتدا در منزل استاد برگذار می شود
📌در صورت تغییر زمان یا مکان جلسه(که استاد تأکید داشتند محتمل است) حتما اطلاع رسانی خواهد شد
🌺 هوالعلیم
#رجال
#حدیث
آیة الله سید احمد مددی:
🔹مصنف کتابی است که نویسنده آن معتقد به حجت بودن روایاتش نیست بلکه روایات را به صورت مختلف (مقبول و غیر مقبول) در آن آورده است. ولی اصل کتابی است که به آن عمل می شود. البته برای اصل هم معانی مختلفی گفته شده است. احتمالا رواج این اصطلاح در میان اصحاب ما تقریبا هم زمان با زمان جعل اصطلاح «صحیح» در اهل سنت باشد. البته بخاری که اولین صحیح را دارد وفاتش در زمان امام عسکری (علیه السلام) است ولی ما لفظ اصل را شاید در زمان حضرت رضا (علیه السلام) هم داشته ایم. مدتها برای ما سؤال بود که چرا اصولی که شیخ نام می برد بیش از اصولی است که نجاشی نام می برد. به نظرم نجاشی نظرش در فهرست، روی مصنفات و کتب بوده است نه اصول. نام کتاب نجاشی (طبق چیزی که در ابتدای جلد دوم گفته است) اینگونه آمده است : «كتاب فهرست أسماء مصنفي الشيعة و ما أدركنا من مصنفاتهم و ذكر طرف من كناهم و ألقابهم و منازلهم و أنسابهم و ما قيل في كل رجل منهم من مدح أو ذم». پس احتمالا نجاشی نمی خواسته اصول را ذکر کند. لذا شیخ، اصول بیشتری ذکر کرده است. ولی نام کتاب فهرست شیخ، مشتمل بر اصول هم هست : «فهرست كتب الشيعة و أصولهم و أسماء المصنّفين منهم و أصحاب الأصول [و الكتب و أسماء من صنّف لهم و ليس منهم]
@taamolat_darsi
تأملات | تولايى
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🔸ان شاء الله از روز چهارشنبه ۱۸ ربیع الاول تدریس کتاب #اصول_الفقه مرحوم مظف
❗ با عرض پوزش به دلیل کسالت استاد، درس فردا برگزار نمی شود.
📍ان شاءالله آغاز درس روز شنبه ساعت 3:30 خواهد بود.
عیار تجربه ۶.mp3
20.9M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه ششم
📍در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
#احکام_اجتماعی
#اجتهاد_و_تقلید
استاد علیرضا اعرافی:
🔹از منظر کلی دو نوع احکام وجود دارد: یک نوع احکام که ذات و بافت آن بیشتر فردی است و این احکام علیالاصول نهادساز و جریانساز اجتماعی نیستند، گرچه تأثیرات اجتماعی مهمی دارند ولی سازمان و تشکیلات اجتماعی ایجاد نمیکنند؛
🔹اما یک بخش دیگری از احکام است که شکل اجتماعی- سیاسی دارد؛ این نوع احکام پایه شکلگیری نهادهای اجتماع یا سیاسی میباشد.
✅ از مهمترین مباحث، مباحث مربوط به اجتهاد است و ذات آن ذات اجتماعی است؛ به معنای اینکه به دنبال اجتهاد و تقلید نهاد مرجعیت میآید و بعد از سازمان حوزهها منشعب میشوند تا مرجعیت که بخشی از حوزههاست و جنبه بخش رئیسی و اساسی هم در آن دارد.
اجتهاد و تقلید از شاخصترین احکام نوع دوم است و از آن احکامی است که تکلیف فرد را با خودش و حتی با خانوادهاش و بازتابهای اجتماعی آن را بیان میکند، ذات آن یک ذات اجتماعی- سیاسی است، بنابراین مقوله اجتهاد و تقلید با مرجعیت، حوزه و نهادهای دینی و حتی مسائل سیاسی بهطور خاص گره خورده است.
📚منبع: دروس خارج اجتهاد و تقلید، ۷/۰۲/۱۳۹۳
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۷.mp3
14.88M
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه هفتم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۱.mp3
21.43M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه اول:
1⃣ موقعیت کتاب اصول الفقه در سیر تحصیلی
2⃣ بررسی اجمالی ادوار شش گانه اصولی و جایگاه مرحوم مظفر
3⃣ کتب مناسب جهت تحصیل و تعمیق اصول الفقه
🗓️ ۲۱ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۲.mp3
21.07M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه دوم:
1⃣ ماهیت علم اصول
2⃣ بررسی اجمالی تعریف علم اصول از منظر سید مرتضی، ابن حاجب، محقق حلی، علامه حلی، آخوند خراسانی و مرحوم مظفر
3⃣ تفاوت دلیل اجتهادی و فقاهیّ، حکم ظاهری و واقعی
🗓 ۲۲ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
#علم_امام
#علم_غیب
استاد آیة الله شیخ حسین #مفیدی:
🔹اینکه ادراک کنیم کسی چیزی را می داند به دقیق معنی الکلمة و در عین حال به دقیق معنی الکلمة نمی داند آیا تناقض است؟
🔹 برای ما تناقض است چون دارای یک عالَم هستیم اما اگر إمام معصوم که #روح_القدس دارند خوابند و خواب نیستند و تفاوت اینها را به عوالم بدانیم و ادراک کنیم عوالم مستقل از همدیگر را که احکام خودش را دارد و در عین حال منکشف در وجود یک شخص است، حالا برگردیم به سؤال شما؛
✅ حضرت سیدالشهداء همانطور که همۀ آن عوالم را دارند عالم بدن و ناسوت و مکالمات متناسب با آن را هم دارند که کلّ عمر حضرت یک شعاعی از آن علمشان است از آن مقام نورانیتشان است، اینها منافاتی با هم ندارد. تفاوت امام معصوم که تفاوت جوهری با بقیه دارند در همین است. روایات « اذا شاءوا علموا علموا» از روایات بسیار عالی است أمّا شأنی از شئون امام است من عرض کردم در وجود امام علیه السلام عوالم است یعنی عالمی هم هست که جهل در آن معنا ندارد انکشاف تام است بله عالمی هم هست که إذا شاءوا علموا... و همه اینها در عرض من که ائمه عوالمی را دارا هستند جمع می شود و منافاتی هم با هم ندارند.
📚دروس خارج اجتهاد و تقلید، ج۶۰
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۳.mp3
23.44M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه سوم:
1⃣ انظار چهارگانه پیرامون موضوع علم اصول (مشهور، آخوند خراسانی، شهید صدر و مرحوم مظفر)
2⃣ قضاوتی میان ادعای روشنفکران و نظر گروهی از بزرگان حوزه در باب جامعیت دین و رهیافتی اجمالی به معنای صحیح اقتصاد و روابط بین الملل و.... اسلامی
3⃣ مروری بر تقسیم بندی: شیخ انصاری، آخوند خراسانی، مرحوم مظفر، آیة الله خوئی و شهید صدر رضوان الله علیهم اجمعین نسبت به مسائل علم اصول
🗓 ۲۳ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۸.mp3
22.66M
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه هشتم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi