محسن قنبریان
🔥 مراقبِ "کَبُرَ مَقتاً عندالله" باشیم!
• اینکه مخاطبِ بایدها، متکلم آنها شود و حرف تحویل مردم دهد، دارد رویه می شود!
• کاش جای همایش شفافیت، صادقانه عذرها (موجه و ناموجه) را درمیان می گذاشتند!
برای ترک فعل ها، تئوری بسازند، بهتر است تا آرمانها و تئوری های انقلاب را بدون عمل، دستمالی و صرفاً تکرار کنند.
• آقای اژه ای می گوید گزارشات سازمان های نظارتی محرمانه نباشد جز جاهایی که دشمن و بدخواهان سوء استفاده می کنند؛ مربوط به جنگ نرم، سرد، نظامی، غیر نظامی، جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی و...!!!
لابد تشخیص مورد قابل سوء استفاده هم با آن سازمان هاست نه مردم و افکار عمومی!
⬅️ نتیجه قهری این خواهد شد که جز مواردی مثل همان ساختمان درحریم رودخانه، شفاف نشود!
خوب همین وضع موجود را بخاطر سوء استفاده دشمن و بدخواه تئوریزه میکردید!
• بخاطر دشمن و دور زدن تحریم، اقتصاد را هم نمیشود شفاف کرد! با بودن جنگ نرم، با تشخیص سازمان و کارگزار، حریم شخصی افراد هم خط قرمز نخواهند ماند!
• رهبر انقلاب از بدو دولت تا کنون اقلا دو بار تذکر داده اند: کار نمایشی ممنوع!
رئیس سازمان اداری استخدامی دولت، روز ۱۰خرداد۱۴۰۱ را روز انتشار حقوق مدیران در سامانه اعلام کرد! الان دارد آذر به پایان می رسد!
• در روز اجماع سران بر شفافیت، رئیس مجلس هم از نسبت شفافیت و اعتماد عمومی گفت! وضع سامانه ملی انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات هم برای راستی آزمایی این ادعا قرینه خوبی است https://eitaa.com/mostazafin_tv/6813
• آقایان همه اهل قرآن اند. خداوند از گفتن چیزی که بدان عمل نشود با تعبیر عجیبِ "کَبُرَ مَقتاً عندالله" یاد می کند یعنی: نزد خدا سخت مورد خشم است چیزی را بگویید که انجام نمی دهید(۳/صف)
باور کنید مردم را هم کارهای نمایشی و حرفهای تکراری و کم عمل، خشمگین و متنفر می کند؛ اقلا الان وقتش نیست!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📜 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👩🎓 سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
👩🎓 سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی
1⃣ الگوی دکتر زاکانی: برجک زنی!
• در این الگو دختر دانشجو بخاطر کشف حجاب از حرف زدن منع نمیشود و تریبون می گیرد اما جایش در مضمون حرف، گیر می افتد. در پاسخ با تیکه و طعنه جبران می شود که: ولش کنید شاید بخواهد نماینده داعش باشد! فقط بدانند اگر گیر داعش می افتادند چه بلایی سرشان می آمد!
• این الگو را:
- حزب اللهی های سیاسی تر بیشتر پذیرفتند. با بی حجابی او کنار آمده بودند اما تعرضش به رهبر انقلاب را هو کردند!
- مذهبی ترها تریبون دهی به بی حجاب را رسمیت شماری و مشروعیت بخشی به کشف حجاب خواندند!
- برخی هم بخاطر شرایط شریف ترجیح اش دادند!
• این الگو، تهاجمی و بیش از حفاظت از ارزشهای خود به فکر زدن ارزشهای طرف است؛ نتیجه اش روکم کنی است نه اقناع یا جذب و...!
لذا در شرایطی که دوماه گذشته در شریف شکل گرفته بود، این الگو نزد برخی یک پاسخ تلقی شد.
2⃣ الگوی برادر خضریان: منع گفتگو!
• در این الگو با ادب و متانت شرط گفتگو را احترام به قانون و اسلام می خواند و از اول پرسش دانشجو بی حجاب را منوط به حجاب سر کردن می کند!
• این الگو را:
- مذهبی ترها ترجیح دادند چون کشف حجاب را به رسمیت نشناخت؛ حتی اگر این دانشجو و مثل او سالن را ترک می کردند و دیگر هم در چنین جلساتی شرکت نکنند!
• این الگو بر حفاظت از ارزشهای خود بیش از درگیری مستقیم با طرف مصرّ است. می خواهد سر خطوط قرمز بایستد؛ مهر تایید بر کشف حجاب نخورد و کوتاه آمدن از حجاب برداشت نشود. اگر بتواند در گام بعد بی حجاب را به سالن هم راه نمی دهد.
• نتیجه اش جدا کردن صف از بی حجابها با فشار غیر مستقیم برآنهاست. البته بسته به تعداد طرفدار، یا به غلبه ظاهری می رسد و یا بخاطر رعایت نشدن ارزش حجاب توسط اکثر حضار، دیگر خود در آن محیط ها حاضر نمی شود؛ مثل حاضر نشدن در جشنواره های رسمی هنری یا برخی مراکز خرید و...
• شرایط افول اغتشاشات خیابانی به همراه باقی ماندن کشف حجاب ها و عادی شدنش، این الگو را نزد برخی موجّه می کند.
3⃣ الگوی سوم: گفتگوی مشروط! (نمونه ندارم!)
• در این الگو مقام مسئول پاسخ خود را مشروط می کند به اینکه: من پاسخ سؤال شما را می دهم یا اگر اشکالتان وارد بود می پذیرم به شرطی که شما هم سؤال و اشکال بنده را جواب دهید!
اگر دانشجو حاضر نشد و رفت ؛ چیزی از جنس الگوی۲ قابل صورت بندی است. اگر پذیرفت، پس از پاسخ به سؤالش یا قبول اشکالش، از کشف حجاب او سؤال و به آن اشکال می شود!
• الگوی۳ گرچه ژست الگوی۲ را ندارد لکن کشف حجاب را جای ندید گرفتن، پاسخگو می کند. به نوعی بین رسمیت نشمردن کشف حجاب و پاسخگو کردنش جمع می کند.
- بعضی همین قدر را عقب نشینی از قانون و انفعال می دانند و الگوی۲ را ترجیح می دهند.
- پاسخ طرفداران این الگو یک کلام است: در همه جاهایی که امر به معروف واجب است، قانونی (آن هم قانون خدا) نقض شده است! در همه باید راه اثر بخشی را باز کرد.
• مغزای اصلی این الگو بر ولایت طرفینی همه افراد جامعه و بالتبع امر و نهی های متقابل(۷۱/توبه) است؛ وقتی او حق دارد به مسئول اشکال کند، مسئول هم حق دارد به کشف حجاب او اشکال کند. منطقاً "به تو چه؟" از دو طرف رخت بر می بندد و عادتاً راه برای تاثیر و تأثر باز می شود.
• هسته سخت کشف حجاب در ماه های اخیر، آنرا یک سلیقه و سبک زندگی شخصیِ غیر قابل گفتگو گرفت و دست به کشف حجاب زد. امیدش این بوده بتواند زنان زیادی را با خود همراه کند تا برخورد را پرهزینه و سخت کند.
الگوی ۱و۲ بیشتر روی فاصله ها می ایستد. تحقیر او یا رعایت ویترین رسمی (ولو به یک شال عقب افتاده) برایش مهمتر از تاثیر و تأثر طرفینی است.
*⃣ هریک از سه الگو به "لحاظ ذاتی" و به "لحاظ موقعیت و شرایط" قابل ارزش گذاری است.
هریک مبتنی بر درکی از ارزشها و روش تحقق آن و هم مبتنی بر محاسبه ای از وضعیت حجاب و کشف حجاب در جامعه است.
با همین دو می توان سه الگو را ارزش گذاری یا در موقعیت های متفاوت تجویز یا منع اش کرد.
#حجاب
#ولایت_طرفینی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۹/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
سیره امیرالمومنین در اعتراض و اغتشاش.mp3
30.38M
⭕️ سیره امیرالمومنین(ع) در اعتراض و اغتشاش
مراسم گرامیداشت شهدای امنیت
هیات حسینیه هنر تهران/۷آذر۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔘 سه سطح ، سه سیره:
1⃣ اعتراض
- از بیت القصص تا تجمع اعتراضی در مسجد کوفه
- بستن اصل۲۷ از بستن راه آهن توسط کارگران بدتر است
2⃣ هائشات(نا آرامی ها)
- دیه کشته اش وقتی قاتل معلوم نیست، با بیت المال است
- سیره رهبری در اینباره
3⃣ غارات (عملیات های تروریستی)
- عملیاتهای تروریستی پس از صفین و نهروان
- خطبه توبیخی ۲۷ نهج البلاغه
- در غارات نباید تواکل و تخاذل (بر دوش هم انداختن و همدیگر را یاری نکردن) کرد
* تفکیک بین این سه سطح و عمل به سیره علوی در هریک برای این روزهای جامعه لازم به نظر می رسد
* اگر مفید دیدید با دیگران به اشتراک بگذارید
☑️ @m_ghanbarian
۱۲-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
20.12M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه دوازدهم/ ۲۵آذر۱۴۰۱
🔘 فراز انتخاب مشاور و وزیر
▫️یک خلط زیانبار:
تکلیف حکومت شورایی یک چیز است؛ خصائص مشاوران خاص یک چیز!
- سیره نبوی و علوی در اولی
- خصائص مشاور خاص در عهدنامه
▫️خصائص وزراء
- دو دسته صفت سلبی و ایجابی
- قاعده مهم در شاخص شایسته سالاری
▫️برخی تطبیقات سیاسی
- معیار همکاری با دولت عادل (انقلابی)
- در عین حال دولت نباید همه سرمایه اجتماعی را از نهادهای مدنی ببرد
- نامه نویسان سرگشاده به رهبر بعد از دوران مدیریت و زمامداریشان چرا الان هم در مردم نیستند؟!
- الگوی ۵تن یاران امام چگونه بود؟!
- تفریط ما بچه حزب اللهی ها!
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه دوازدهم/ ۲۶آذر۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
• فراز انتخاب مشاور و وزیر
#بخش_اول
▫️ یک خلط زیانبار!
• دو مساله جدا از هم بعضاً باهم خلط می شود:
- حکومت شورایی (امرهم شوری بینهم)
- خصائص مشاور (فراز مورد بحث: فلا تُدخلن فی مشورتک...)
• خلط این دو در فقه سیاسی زیانبار است که:
- مثلا صرف داشتن مشاورانی از سوی حاکم یا مشورت در امور با برخی نزدیکان؛ حکومت شورایی و اسقاط تکلیف "شاورهم فی الامر" تلقی شود!
درحالیکه همه مستبدین هم آخر یکی دو نفر مشاور دارند! ⬅️ مشاور داشتن مساوی با حکومت شورایی و "امرهم شوری بینهم " نیست!
- زیان دیگر این خلط این است که خصائص سلبی و ایجابی مشاور در آموزه های اسلامی را در حکومت شورایی ضرب کند و از اول مشورت با عامه مردم را سلب و نوعی نخبه سالاری جایش بنشاند!
متاسفانه این خلط زیانبار در نوشته های محققین نیز زیاد دیده میشود!
⬅️ پس با دو امر مواجه ایم:
۱. ضرورت حکومت شورایی و رجوع به عموم مردم
۲. داشتن سمت مشاور برای حاکم
• درباره امر اول ؛ جمع بین "ولایت" و "شورا" داریم: "امر" در "شاورهم فی الامر" و "امرهم شوری بینهم"، امر حکومت است همان است که "اولی الامر" یعنی ولایت دارد.
- امام رضا(ع) از رسول الله(ص) روایت کرد: "مَن جائَکم یُرید ان یُفرَّق الجماعه و یَغصب الامهَ امرَها و یتولّی من غیر مشوره فاقتلوه فان الله قد اذن ذلک": هرکس اراده متفرق کردن جماعت مسلمین و غصب کردن امر آنها و حکمرانی بدون مشورت را داشت او را بکشید که خداوند اینرا اجازه داده است (عیون اخبارالرضا ج۲ص۶۲)
⬅️ نکات: اولا حکومت را به مردم نسبت و امر امت خواند(یغصب امرها)
ثانیاً تولی و سرپرستی و حکمرانی را مشروط به مشورت کرد که عمل به همان آیه "امرهم شوری بینهم" است این هم نه یعنی یکی دو مشاور امین نزد خود داشته باشد؛ "بینهم" یعنی بین صاحبان آن امر -که همان امت است- مشورت کند.
• سیره عملی رسول الله(ص) هم مؤید همین مشورت عمومی است. آیه "شاورهم فی الامر" مشورت با مردم را بر او واجب کرده است. "فاذا عزمتَ..." دلالت دارد که عزم با خود اوست و لازم نیست حتما نظر اکثریت بگیرد؛ لکن اینرا باید در سیره عملی ایشان خواند که اولا مشورتها عمومی بوده نه فقط با مشاوران خاص و دوما علی الاغلب همان نظر راجح در مشورت عمومی عمل شده است. اصلا بشکل آره یا خیر نبوده و بحث می شده و گاه نظر سوم پدید می آمده است از این حیث فرم و قالب های دنیای ما (رأی گیری و رفراندم) ناقص است و آن سیره مردم سالاری بالاتری بروز می داده است.
• چند مورد از سیره پیامبر(ص) در مشورت عمومی:
۱. درباره جنگ اُحد
جالب اینکه رویایی دیده بود و تعبیرش را هم اینجور بیان کرد که درون مدینه برای جنگ بماند لکن در مشورت عمومی با مسلمین فرمود: "آرای خود را بر من بگویید..." و نظر مشورتی از قضا بخلاف آن رویا شد و همان مورد قبول پیامبر واقع شد. (المغازی ج۱ص۲۰۹تا۲۱۴)
۲. در جنگ احزاب
واقدی می نویسد اینجا هم پیامبر مشورت عمومی کرد (و نظر سلمان در خصوص خندق کندن مورد قبول واقع شد)
۳.در ماجرای صلح حدیبیه
باز به همه همراهان فرمود: "آرای خود را به من بگویید" (سنن بیهقی ج۹ص۲۱۸)
۴. در جنگ های بنی قریظه و بنی نضیر
باز گزارش مشورت عمومی هست (الدر المنثور ج۲ص۹۱و۹۲)
۵.در فتح مکه
وقتی خبر دادند ابوسفیان دارد می آید، پیامبر با همراهان مشورت کرد (صحیح مسلم ج۳ص۱۴۰۳/ مسند احمدج۳ص۳۵۷)
۶. در جنگ تبوک
درباره عبور از تبوک با اصحاب مشورت کرد(السیره الحلبیه ج۳ص۱۶۱)
• سیره امیر المومنین(ع) هم همین است. در نامه ۵۰ نهج البلاغه می نویسد: "لا اَطوی دونکم امراً الا فی حُکم" (جز در حکم خدا، بدون مشورت با شما کاری نکنم)
- مثلا برای عزیمت به شام و جنگ با معاویه با مهاجرین و انصار مشورت کرد: "فانکم میامین الرای...فاشیرو علینا رایکم" (شما دارای آراء مبارک اید ...مارا با رایتان مشورت دهید). (نهج السعاده ج۲ص۹۲)
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه دوازدهم/ ۲۶آذر۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
• فراز انتخاب مشاور و وزیر
#بخش_دوم
✔️ خصائص مشاور خاص
اما مطلب دیگر مشاوران خاص حاکم است که فراز مورد بحث نامه۵۳ آنرا تبیین می کند.
چون مشورت، شرکت دادن عقول است دیگر از ویژگی های علم و عقل و تجربه نمی گوید؛ سه خصلت منفی را سلب می کند: بخل/ ترس/ حرص
می فرماید: "هرگز بخیل را در مشورتت داخل نکن که ترا از بخشش باز می دارد و وعده فقر به تو می دهد، و نیز ترسو را؛ که تورا در امور تضعیف کند، و نیز طمعکار را؛ که آزمندی در ستم را در نظرت زیبا سازد. بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونی هستند که بدگمانی به خدا آنها را در آدمی فراهم می آورد".
▫️ خصائص وزراء
• بعد سراغ خصلت های کلی وزراء می رود ( بعدا به تفصیل درباره دبیران و فرماندهان وقضات خواهد فرمود)
اینجا با دو خصلت وزیر بهتر را معرفی میکند:
- سلبی: قبلا وزیر اشرار نبوده باشد
- ایجابی: در گفتن حرف تلخ حق، گویاتر و در همراهی کردن در موارد ناپسند اقل مساعدت داشته باشد!
• می فرماید: "بدترین وزیران تو کسی است که پیش از تو وزیراشرار بوده و کسی که در گناهانشان شرکت داشته است. پس هرگز چنین کسانی را مَحرم راز خود قرار مده زیرا اینان یاوران گناهکاران و برادران ستمکارانند و تو می توانی جانشینانی بهتر از آنان بیابی که در رأی و کاردانی مانند آنها باشند و بار گناهان آنان را بردوش نداشته باشند از کسانی که ظالمی را در ستمکاری و گناهکاری را در گناهش یاری نرسانده اند. رنج و خرج چنین کسانی برای تو کمتر و یاری شان به تو بهتر و مهربانی شان برتو بیشتر و الفتشان به بیگانه کمتر است. اینان را از خاصان و نزدیکان خود در مجالس ات قرار ده"
• قبلا در بحث حکومت علوی و تبار ناگزینی۱ درباره انتخاب کارگزاران به قاعده ای رسیدیم که هم رکن سلبی داشت هم ایجابی:
- به لحاظ سلبی فرمود نه فقط از سر دوست داشتن (محاباة) کسی را برنگزین بلکه حتی از سر فراست و تیزهوشی و اعتماد و حسن ظن ات هم نباشد.
- به لحاظ ایحابی فرمود با اختبار و امتحان باشد (یعنی شاخص شایسته سالاری مبتنی برفکر و میل حاکم نباشد بلکه شاخصی بیرونی و قابل بررسی و بحث بین الاثنینی باشد) آن اختبار و معیار بیرونی را اینجور تفصیل داد: با بررسی سوابق مدیریتی اش برای دولت صالحین (بما وُلّوا للصالحین قبلک)/ یا خیر عمومی اش در نزد عامه مردم (فاعمد لاحسنهم کان فی العامه اثراً)
• در این فقره هم بعد از بیان صفت سلبی (وزیر اشرار نبوده باشد) سراغ صفت ایجابی می رود:
"باید برگزیده تو کسی باشد که از همه به گفتن سخن تلخِ حق گویاتر باشد و در اموری که در اثر هوای نفس از تو سر می زند و خداوند بر اولیائش نمی پسندد کمتر یاری ات دهد؛ در هرکجا که باشد"
• برای درک چنین وزیرانی خوب است نامه ۵تن (بهشتی، باهنر، خامنه ای، اردبیلی، رفسنجانی) به امام در سال۵۸ را ملاحظه کنید.۲
الان در افراط یا تفریط نسبت به آن وزرا و مشاوران هستیم:
- یا نامه های سرگشاده، بعضا از سر ترس یا حرص آنهم بعد از مسئولیت و کناره گیری داریم!
- یا این گفتمان برای دیدارهای خواص و دانشجویان و... که: چیزی بگوییم که آقا بپسندد!
- جالب اینکه در همان نامه ۵تن هم راه امام درست بود و بعدا برخی از آن ۵تن اعتراف کردند لکن چنین رابطه جسورانه و در عین حال ولایت پذیری، محصول انقلاب اسلامی و به سمت عهدنامه مالک اشتر بود.
*تصیل نکات و برخی تطبیقات سیاسی را در فایل صوتی بشنوید!
............................
۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2574
۲. http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_60879/10243_==_F_NewsKindIDInvalid/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%D8%A7%DB%8C_%D8%A8%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85
☑️ @m_ghanbarian
۱-فاطمه، مردم، فتنه گران.mp3
38.02M
🔊 سخنرانی فاطمه، مردم، فتنه گران
جلسه اول
🎙 #حجت_الاسلام_قنبریان
📆 مراسم عزاداری ایام فاطمیه| ۱۴۰۱/۹/۱۹
🚩 هیئت انصار الحسین علیهالسلام
☑️ @m_ghanbarian
◽موضوع سخنرانی: فاطمه؛ مردم، فتنه گران
(جلسه اول)
حجت الاسلام قنبریان
❓در فتنه پس از پیامبر(ص) ، فاطمه(س) کجا ایستاد؟! صندلی تماشای او بالتبع تبیین و توبیخ و راه حلهایش کجای جامعه دایر شد؟!
❗️فقط بگویی : کنار امیرالمومنین(ع) ! کافی نیست.
فاطمه(س) به نص خطبه هایش سه وجهی می دید نه دو وجهی! لذا بین مردم و فتنه گران ایستاد. نه صرفاً کنار علی(ع) و یک دست کننده مردم و فتنه گران!
🔸 اولین اقدام در فتنه ها همین انتخاب موقف است که بعضی بلد نیستند. برخی مدافعان نظامی -که حمایت میلیونی دارد - جایی می ایستند که تحلیل و موضع و اقدامشان ،مردم را با فتنه گران جمع بسته!
🔸 حضرت صدیقه(س) موقف خود را درست انتخاب کرد بین مردم و فتنه گران ایستاد و اکثریت(مردم) را علیه اقلیت خودخوانده تحریک کرد!
🔅 شروع سخنش با مردم حاوی شمارش ۵ فضیلت برای عامه مردم است:
۱. انتم عبادالله! بندگان خدا هستید
۲. نُصُب امرِه و نهیه:
نُصُب یا:
- جمع نَصب است( مثل سُقُف / سقف) = شما برپادارنده امر و نهی الهی هستید
- جمع نصیبه است(مثل صُحُف/ صحیفه)= شما علائم و راهنمایان به امر و نهی الهی هستید
- جمع نصاب است= شما مرجع و محل رجوع امر و نهی الهی هستید
۳.حمله دینه و وحیه: حاملان دین و وحی هستید!
۴. امناءُ الله علی انفسکم: امینان خداوند بر خویش اید
۵. بلغائه الی الاُمم: رسانندگان دین به امت های دیگرید
بعد به عنصر دیگر اجتماع مسلمانان می پردازد یعنی ثقلین که درون مردم ودیعه گذاشته شده است( زعیمُ حق له فیکم و عهد قدَّمَه الیکم و بقیه استخلفها علیکم کتاب الله الناطق و القرآن الصادق...)
⬅️ مردم در همان زمان گله مندی حضرت این ۵ خصوصیت را دارند و البته آنها بریده از قرآن و عترت ، اصالت بخشی نمی شوند.
رو به این مردم ، علیه فتنه گران می ایستد و از سکوت و کُندی شمشیرشان گله می کند.
❓پس این مردم بافضلیت چرا یاری اش نکردند؟!
فرد فرد از آن عهد برگشتند یا اتفاق دیگری افتاد؟!
🔸 پاسخ حضرت امیر( ع) این است:
صرتُم بعد الهجره اعراباً و بعد الموالاه احزاباً!
خیلی حرف دقیقی است. در واقع می فرماید عصب از کار افتاد ! اندام سالم است اما پیکر تحرک لازم را ندارد چون عصبیت جاهلی جای مواخات نبوی نشست!
پیامبر(ص) اول اوس و خزرج و بعد آنها( انصار) با مهاجر را پیوند اخوت داد و موفق هم شد دارایی ها بین هم نصف کردند و...
لکن برخی گسل های پیشین را فعال کردند اول خزرجیان به سقیفه آمدند( یا فرستاده شدند!) اوسیان به رقابت آمدند و آن چند مهاجر هم!
در کشمکش ها دو حل ماند:
- انصار: منّا امیر و منکم امیر!
- مهاجر: نحن الامراء و انتم الوزراء
واضح بود هرکس امیر خود ، برگشت به اختلافات قبل بود و رای نمی آورد !
جمع برداری این شد:
- رجحان راه حل مهاجر
- حذف عملی وصایت و ولایت علی(ع)!
⬅️ نتیجه اول:
مردم در حیثیت جمعی شان بشرط ماندن بر عهد اسلام با فضیلت اند
تک تک افراد یک جامعه هم یک شبه کافر نمی شوند
اما باید مراقب تکه ها و پاره ها( قومیت ها، جنسیت ها، نسل ها و...) بود . اینجا جای نفوذ و شکاف و شقاق است . با فعال شدن این گسل ها عصبیت ایمانی از کار می افتد و جامعه ایمانی عمل صالح لازم و بموقع انجام نمی دهد.
☑️ @m_ghanbarian
۲-فاطمه، مردم، فتنه گران.mp3
38.82M
🔊 سخنرانی فاطمه، مردم، فتنه گران
جلسه دوم
🎙 #حجت_الاسلام_قنبریان
📆 مراسم عزاداری ایام فاطمیه| ۱۴۰۱/۹/۲۰
🚩 هیئت انصار الحسین علیهالسلام
☑️ @m_ghanbarian
◽️موضوع سخنرانی: فاطمه؛ مردم، فتنه گران
(جلسه دوم)
حجت الاسلام قنبریان
فاطمه علیرغم گله مندی از مردم حیثیت جمعی آنها را به ۵فضیلت آراست و سعی کرد همه را علیه اقلیت فتنه گر تحریک کند.
❗️از جمله آن فضائل: حملهُ دینِه و وحیِه!
مردم حاملان دین اند. دین در وجود شفاهی اش نسلی به نسلی می رسد. با عمل بدان در رفتارها بروز می یابد و حمل می شود.
❓اما مردم چگونه حَمَله ی وحی اند؟!
وحی مراتبی را طی می کند. از مرتبه علم الهی که هنوز نه لفظ است و نه مفهوم/ تا حملش توسط فرشتگان جبرائیلی و صورت لفظ و معنا یافتن در جان نبی(ص)/ تا بر زبان نبی جاری شدن و دچار نسیان و خطا نشدن/ اما هنوز هم ادامه دارد : به گوش امت هم می رسد و آن الفاظ در وجود شفاهی اش حفاظت میشود( انا له لحافظون)⬅️ پس مردم حاملان وحی در وجود لفظی اش هستند.
روایات از حفاظ قرآن به حمله القرآن تعبیر می کند.
❗️لکن در کنار مردم ،امام هم هست تعبیر درباره او فقط حمله وحی نیست: حمله کتاب الله/عیبه وحی الله/ تراجمه وحی الله/ مهبط الوحی
ائمه ، وحی تازه ای نمی آورند( به ادله ختم نبوت) اما کل آنچه نبی دریافت کرده( لفظ و معنا و بطون و حقیقت نوری اش) نزد آنهاست لذا آنها را خاندان پیغمبری( اهل بیت النبوه) خطاب می کنیم نه خاندان پیامبر(ص)!( اهل بیت النبی).
جماعت و امت بدون امام(ع) رسمیت ندارد اینجا دوباره زمین و آسمان ، مردم و امام کنار هم می نشیند و علیرغم حمله وحی بودن مردم، میزان در تبیین مرادات وحی، امام میشود.
⬅️ درس مهم این بود که در فتنه های درون امت اسلامی، مردم را با فتنه گران جمع نبندی!
غدیر تکرار عقبه و سقیفه تکرار دارالندوه است! جفا به امامت و تشیع است که سقیفه را دمکراسی و مردمسالاری بخوانی !
❓سئوال قبل این بود: این مردم با فضیلت چرا صدیقه طاهره را یاری نکردند؟!
پاسخ حضرت امیر(ع) این بود: صرتم بعد الموالاه احزاباً!
موالات ، پیوستگی مردم با هم است. احزاب شدن یعنی فعال شدن گسل های جاهلی گذشته؛ اوس برای خود، خزرج برای خود و...
🔸 توجه: بدون این موالات و مواخات ، ولایت و سرپرستی امام(ع) منعقد نمی شود!
یکبار محبت اهلبیت ، دلها را با هم جمع و ائتلاف درست کرده ، تفرقه را جمع می کند( فاصبحتم بنعمته اخوانا/ بموالاتکم ائتلفه الفرقه) بعد از این مواخات و موالات، ولایت بمعنای سرپرستی و حاکمیت بر جامعه شکل می گیرد. آیت الله شاه آبادی به خوبی در کتاب شذرات المعارف این فرآیند مهم را توضیح داده است.
⬅️ اگر موالات آسیب دید ، امامت زایل می شود چون یک راه می ماند و آن سلطه و غلبه است که ولایت ، ضد آن است.
▫️تمدن جدید فرقه ساز و ذره ای کننده است!
در طول تاریخ به اندازه مدرنیته در ادیان فرقه زاده نشده است. فقط در مذهب پروتستان بیش از ۳۰۰ فرقه هست. برای ما بهائیت و وهابیت و... می سازد یا ضریبش می دهد.
در سبک زندگی هم چنین می کند . بر مدار تمتع بیشتر از دنیا دائماً سبک های جدید لذت خلق میکند و پیرو برایش می سازد .
نکته مهمتر این است که اینها بعد از پیدایش و یارگیری به مرور بمثابه یک حق تلقی شده و طرفداران به خود آگاهی نسبت به هم در آمده یک طبقه اجتماعی می شوند ؛ حالا مطالبات خود را دارند و منطقه تمایز با فرهنگ عمومی جامعه را می سازند و...
همیشه دنیا نوجوان داشته، زن داشته، اما مدرنیته اینها را یک طبقه اجتماعی می کند با سبک زندگی مشترک و مطالبات خاص و...
می بینید تمدن جدید گسل ساز هم هست . ائتلاف بین چند گسل گاهی قوانین و فرهنگ عمومی جامعه ای را جابجا می کند.
▫️در مدینه ۱۱هجری گسل قومیت و تعصب خونی سرباز کرد!
سقیفه محل تصمیم گیری خزرجیان بود آنها شتاب کردند . جالب اینکه سعدبن عباده بین خزرجیان هم یک رقیب از سر حسادت داشت( بشیر بن سعد)! اوسی ها هم رفتند. چند مهاجر هم رفتند.
تئوری منّا الامیر و منکم الامیر با یک جمله عُمر باطل شد: دو شمشیر در یک غلاف جا نمیشود!
اینجا بشیر رقیب سعد گفت: ای گروه انصار محمد از قریش است و خویشان او به او نزدیکتر سوگند به خدا در مساله رهبری با آنها مخالفت نمی کنم!
( پشت پرده ای داشت یا نه بماند) او زودتر از مهاجر با ابوبکر بیعت کرد تا رقیبش سعد بن عباده امیر نشود!
اُسَید بن حضیر رئیس اوسیان گفت: سوگند به خدا اگر با ابوبکر بیعت نکنید طایفه خزرج پیوسته بر شما برتری خواهد یافت. او و اوسی ها بیعت کردند تا اقلا در سبقت بیعت از رقیب عقب نمانند! بعد بقیه خزرجیان بیعت کردند.
• ادامه دارد....
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ویژه
📹 نماهنگ | اللهُ مولانا
🔻 روایت رهبر انقلاب از دلیل قدرت ملت ایران و اعتقاد به حمایت و پشتیبانی الهی
👈 خیلی این انقلاب چیز عجیبی است، حالا حالاها دردسرها برای اربابان دنیا خواهد داشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
۳-فاطمه، مردم، فتنه گران.mp3
36.5M
🔊 سخنرانی فاطمه، مردم، فتنه گران
جلسه سوم
🎙 #حجت_الاسلام_قنبریان
📆 مراسم عزاداری ایام فاطمیه| ۱۴۰۱/۹/۲۱
🚩 هیئت انصار الحسین علیهالسلام
☑️ @m_ghanbarian
◽️ فاطمه(س)؛ مردم ، فتنه گران
(جلسه سوم)
حجت الاسلام قنبریان
عرض شد حیثیت جمعی امت دارای فضایلی است که حضرت صدیقه (س) روی آن تمرکز کرد تا با یادآوری آن فضائل ،آن حیثیت جمعی امت - یعنی همان که در غدیر اجتماع کرد و ولیّ خدا را پذیرفت - دوباره به صحنه بیاورد و علیه اقلیت فتنه گران ور روزهای اول قرار دهد.
آن فضایل ۵گانه: بندگی خدا/برپادارنده اوامر و نواهی خداوند/ حاملان دین و وحی الهی بودن/، امین های خداوند بر خویش / رساننده دین به امت های دیگر بود
• اُمناءُ الله علی انفسکم:
این فراز نه یعنی هریک از شما بر خود امین هستید تا جمع امین و امانت شود بلکه منظور همان حیثیت جمعی امت است. یعنی مردم مسلمان امین های پروردگار اند. شهید صدر در الاسلام یقود الحیات نظریه خلافت انسان ، شهادت انبیاء به شایستگی این منزلت جامعه اسلامی و مردم در حیثیت جمعی را بیان کرده است. آنجا از ۵آیه قرآن استفاده می کند که نوع انسان با صورت جمعی ( مجتمع انسانی) خلیفه و جانشین خداوند در همه مواهب طبیعی ، ظرفیت ها و استعدادهاست و باید رعایت مستخلِف خود (خداوند) را بکند. آیه پنجم ایشان همان آیه امانت در قرآن (انا عرضنا الامانه...وحملها الانسان) است و نتیجه می گیرد امانت روی دیگر خلافت است (حتما رجوع کنید)
⬅️ صدیقه طاهره(س) دنبال احیای این حیثیت جمعی با آن فضائل است، چیزی که دچار گسل تحزب ها شد و زمینه غصب خلافت و انزوای امامت شد!
• پیامبر(ص) و موالات
در خطبه ۲۳۱ حضرت امیر(ع) در توصیف پیامبر می فرماید:" خداوند توسط او گسیختگی های جامعه را نظام داد و پراکندگی را به هم پیوست و میان خویشاوندان - پس از آنکه سینه هایشان از دشمنی سخت پر شده بود و آتش کینه در دلهایشان زبانه کشیده بود- الفت و دوستی پدید آورد"
این همان موالات بین اوس و خزرج و بین انصار و مهاجر است که وحدت ملی پدید آورد.
❓موالات و پیوستگی جامعه چگونه محقق میشود؟
خود حضرت زهرا(س) در همین خطبه فدک جواب می دهد: ان الله جعل العدل تنسیقاً للقلوب
خداوند عدالت اجتماعی را برای هم سنخ کردن و پیوستگی دلها قرار داد
اصلی ترین گسل برای پاره پاره کردن جامعه شکاف طبقاتی است.
پیامبر(ص) با سیاست عدل آن موالات را محکم کرد.
لکن گسل های قومیتی جاهلیت کامل زائل نشده بود و منافقان هم در آن می دمیدند که نتیجه اش را در سقیفه گرفتند.
❗️حضرت زهرا(س) دنبال احیای آن حیثیت بود نه اینکه خود روی گسلی بایستد و از فرقه ای علیه فرقه ای دیگر به نفع خلافت علی(ع) استفاده کند.
• جمع محدود متحصنین در خانه اش وقتی بهانه یورش اول شد ، به آنها گفت:فانصرفوا راشدین!
یعنی از گرد من و خانه ما منصرف شوید و آنچه صلاح می دانید انجام دهید.۱
• امیرالمومنین نصرت ابوسفیان را که گفت مدینه را پر از سواره و پیاده می کنم رد کرد.۲
دقت کنید با او هم کبرویا بحث دارد هم صغرویاً!
هم نمی خواهد به زور شمشیر حکومت را بگیرد و هم نمی خواهد به مثل ابوسفیان تکیه کند و عملا حزب قاسطین را تسریع بخشد!
• شاهد دیگر کمک نخواستن از مثل مالک بن نویره است. او مثل ابوسفیان نبود . جمعه وارد مدینه شد و خلیفه جدید را استیضاح کرد . از وصی پیامبر(ص) - یعنی علی(ع) - سراغ گرفت و دست کشیدن از او را خیانت خواند! وقتی با لگد دو سه نفر از هواداران خلیفه اخراج شد در اشعاری از آمادگی قیام با وصی ولو بر روی آتش گفت.۳
⬅️ پس مطالبه از امت ، مطالبه چند شمشیر زن نبود ، مطالبه برگشت جمعی به وصی پیامبر بود
اگر از ۴۰ نفر حرف است یا اگر حمزه و جعفر طیار بودند حق علی(ع) غصب نمیشد؛ اینها مُعد آمدن مردم اند نه عاملی برای سرکوب مردم!
• در روایات صحیح شیعی دلیل دست نبردن به شمشیر توسط حضرت امیر(ع) سه عامل یادشده:
- ارتداد جمعی مردم از اسلام
- خروج ودایع از اصلاب
- عدم ناصر۴
.................................
۱. ر.ک: المصنّف ج۷ ص۴۳۳
۲. ر.ک: الارشاد ج۱ص۱۹۰
۳.ر.ک: طبری ج۳ص۲۳۱ / الکامل ج۳ص۱۴۹ و...
۴.ر.ک: الکافی ج۳ص۲۹۵و۲۹۶علل الشرایع الباب۱۲۲ص۱۴۷تا۱۵۰ الخصال ج۲ص۵۴۹
دلائل الامامه ص۱۳۶و۱۳۷
☑️ @m_ghanbarian
❓ با دیگریِ مذهبی چگونه باید برخورد کرد؟!
#بخش_اول
▫️ نظام اسلامی دو جور دیگری دارد:
1⃣ دیگری ای که خلاف ضروریات دین است مثل فرقه های دست ساز استعمار (بهائیت و...)/ یا همجنس گرایی و...
2⃣ دیگری ای که در اجتهاد (در عقاید یا فروعات) یا تطبیق، دیگری است. مثل فرقه های مذهبی درون اسلام یا گروه های سیاسی مسلمان.
⬅️ برخورد با این دو متفاوت است:
• گروه اول اجازه فعالیت تبلیغی و اجتماعی نمی یابند.
• گروه دوم را نمی توان ملحق به اول کرد. اصل اولی درباره آنها جواز فعالیت اجتماعی است.
اینها اجتهاداً یا تقلیداً، اجتهاد متفاوتی قبول دارند (مثلا قائل به ولایت فقیه نیستند) یا به لحاظ سیاسی در تطبیقات و نحوه اداره کشور مشکل دارند؛ که فرقی نمی کند از مجتهدین باشند یا روشنفکران، هنرمندان، مداحان و...
⚠️ حکومت اسلامی -مثل هر حکومت دیگر- حق دارد غیر معتقدین به نظام را در بدنه سیاسی خود پذیرش نکند؛ اما حق ندارد مانع فعالیت گروه دوم در عرصه های اجتماعی-فرهنگی شود مادامی که فعالیتشان مخل به مبانی (وضروریات دین) یا مسلحانه نباشد(اصل۲۷ قانون اساسی).
❓سؤال مهم این که افرادحقیقی گروه دوم چه زمانی منع فعالیتشان مشروع است؟!
روایتی از امیرالمومنین(ع) رسیده است که: "یجب علی الامام ان یحبس فساق من العلماء...: بر امام واجب است علماء فاسق و پزشکان نادان و دلالها و واسطه های مفلس و کلاهبردار را حبس کند".۱
▫️چند رکن این روایت:
1⃣ وجوب بر امام(ع)
آیا میتوان این حکم را بر نوّاب امام و حکّامِ مشروع هم سرایت داد؟!
برخی اشکال کرده اند؛ اما مجلسی در روضة المتقین نوشته شکی نیست این حکم لازم است چون مدار دین و جان و مال مردم غالبا گردن این سه طایفه است.۲
برخی فقهاء نیز بدان فتوا داده اند.
2⃣ معیار حبس (و حصر و منع)، رسیدن به مرحله فسق است. یعنی نه بخاطر اجتهادی دیگر یا تطبیقی -که به نظر حکومت خطاست- بلکه اقدامات آن عالم متصف به فسق (گناه/ نه خطا) شود. مثلا علیه نظام مشروع و قانونی اقدامات براندازانه انجام دهد.
3⃣ این حبس چه حبسی است؟
در ادامه روایتی افزوده شده است که حضرت فرمود: حبس امام بعد از اجرای حد، ظلم است!
یعنی این حبس و زندان قبل از مرحله اجرای حد (اگر مشمول حد باشد) است.
یکی از کسانی که حصر علماء را باتوجه به همین روایت تئوریزه کرد آیت الله منتظری بود. دراینباره می نویسد: "پرواضح است که در این صورت زندان در مرتبه متأخر قرار می گیرد. یعنی ابتدا او را پند و نصحیت داده و موعظه یا تهدید می کنند اگر این کارها اثر نبخشید، او را به زندان می افکنند. در این صورت زندان او نیز از نوع زندان تعزیری محسوب می شود و اگر زندان در ادب کردن او موثر نمی باشد باید نوع زندان او را بدین گونه مشخص کنیم که بگوییم او را برای دفع شر و زیانش از جامعه و مردم زندانی کرده ایم که در این صورت زندان او نه جنبه تعزیری دارد و نه جنبه حدی (بلکه صرفاً برای تامین مصالح عمومی جامعه است)".۳
▫️نمونه هایی از سیره امام خمینی
• درباره افرادی از نهضت آزادی / و شخصیت حقوقی آن:
آیت الله اردبیلی نقل می کند: درباره برخی از افراد نهضت آزادی امام فرمود آنهایی را که من می شناسم، آدمهای مسلمان خوبی هستند.
یکی از آقایان می خواست تحریک کند؛ گفت: اینها روحانیت را قبول ندارند! امام فرمودند: روحانیت را قبول دارند، شماها را قبول ندارند. آن آقا گفت شخص شما را قبول ندارند. امام فرمود: قبول نداشته باشند من که اصول دین نیستم"!۴
⬅️ این رعایت همان میزان دقیق است امام خودش را دین نمی داند و تشخیص و تطبیق آنها را چون متدینانه می داند، منع نمی کند.
⚠️ گفته شد حکومت اسلامی هم دیگری هایی که اصول اساسی اش را قبول ندارند اجازه ورود به بدنه سیاسی اش را نمی دهد نامه امام درباره رسمیت نداشتن نهضت آزادی دراینباره مهم است. ۵
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
❓ با دیگریِ مذهبی چگونه باید برخورد کرد؟!
#بخش_دوم
• درباره آیت الله سید ابوالفضل زنجانی:
ایشان که مورد احترام علمی شهید مطهری و یاران امام و به تعبیر برخی از آنها عالم خداترسی بود، امام جماعت مسجد حسینیه ارشاد و از اعضای مقاومت ملی و جبهه ملی بود. نماز عید فطر سال۵۶ در تپه های قیطریه را او امامت کرد و بعد بنا به وصیت آیت الله طالقانی بر پیکر او نماز خواند. اما پس از پیروزی انقلاب فاصله گرفت و ازجمله در ۱۲شهریور۵۹ اعلامیه تندی نوشت که به تعبیر آیت الله اردبیلی بوی تکفیر امام را می داد! ایشان نقل می کند وقتی نظر امام را پرسیدند که چه کار کنند امام فرمود: هیچ چیز!
-: یعنی تذکر زبانی هم به ایشان داده نشود؟!
امام: چه تذکری؟! مگر شما چیزی می دانید که او نداند؟!
امام فکر می کردند ممکن است من قضیه را در جلسه سران سه قوه طرح کنم و با او برخورد بکنیم با آن که خداحافظی کرده بودم صدایم زدند و فرمودند با آقا سید ابوالفضل کاری نداشته باشید".۶
از این موارد معلوم می شود مواجهه با مواردی مثل آقای شریعتمداری در زمان ایشان بخاطر تفاوت با سید ابوالفضل زنجانی بوده است.
تا همراهی با کودتاگران نشده امام به حصر اجازه نداده است.
بررسی موارد حصر خانگی دیگر مثل مرحوم آیت الله محمد صادق روحانی مجال دیگری می طلبد. اینقدر گفتنی است که برادر ایشان(سید محمد) با وجود مخالفت های اساسی با امام حصر نشد.۷ درباره ایشان(سید محمد صادق) هم وقتی در دولت اصلاحات برای رفع حصر ایشان واسطه شدند، رهبر انقلاب موافقت کردند.۸
آیت الله منتظری هم پس از امام با ندید گرفتن توصیه -بلکه فرمان- امام خمینی درباره منافقین و لیبرالها، به حصری دچار شد که خود آنرا برای حاکم اسلامی مشروع شمرده بود!
حق این است که نحوه مواجهه و میزان تحریک همه این مخالفان با نظام اسلامی یک جورنبوده؛ استفاده دشمنان (بخصوص رسانه های دشمن) از مواضع آنها هم بالسویه نبوده است و این هم در تنوع برخورد اثر داشته است.
▫️ته نوشت:
۱. پیروان ایدئولوژی های غیر اسلامی (مثل مارکسیسم) به نظر متفکران انقلاب اسلامی "ممنوع" از بیان نبودند، "مشروط" به مواجهه فکری با علماء دین بودند.۹
۲.دیگری های مذهبی (هیاتها، مقلدین و مراجع غیر همراه با ج.ا و...) که تحلیل سیاسی متفاوتی دارند اما جزئی ثابت شده از توطئه ها نیستند و به نظر ما خطای در تطبیق و تحلیل دارند اگر ملحق به دسته اولِ دیگری ها (ممنوعه ها) شوند، به مرور به بزرگتر شدن جامعه مذهبیِ علیه نظام می افزایند. در نفی حکومت دینی طیف غیر مذهبی و این مذهبی ها به ائتلافی رسمی یا غیر رسمی می رسند و زمینه جذب طیف مذهبی و غیر مذهبی جامعه می شوند.
۳. تطبیق این موازین دقیق موجب شده قانونگذاران در قانون اساسی برای وزیر اطلاعات و قضائیه، اجتهاد و عدالت را شرط کنند.
این امور را نمیتوان بروکراتیک کرد و از نصابها کاست!
دستگاه امنیتی مامور مواجهه با توطئه های براندازی است، عالمان موظف به مواجهه با دیگرهای علمی اند و مداحان و هنرمندان انقلابی مسئول مواجهه با خوانش های غیر انقلابی مثل خود اند. این سه، جای هم نمی نشینند.
...............................
۱.تهذیب الاحکام ج۶ص۳۲۱/ الفقیه ج۳ص۳۱
۲.روضه المتقین ج۶ص۹۰
۳.دراسات فی ولایه الفقیه ج۲ص۴۸۳/مبانی فقهی حکومت اسلامی ج۴ص۱۵۹
۴و۶. گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی ۱۰خرداد ۹۰
yun.ir/vbirj9
۵. yun.ir/skf4n3
۷. ر.ک: مقاله تحلیلی بر معارضه و رویارویی روحانیون مبارز انقلابی با آیت الله سید محمد روحانی در نجف / مجتبی شهرآبادی / پژوهش در تاریخ سال نهم ش۲۵و۲۶ پاییز و زمستان۹۸
۸.ر.ک: روایات و خاطرات سید مهدی امام جمارانی تدوین دکتر صادق عبادی ج۲ص۷۴۴
۹. ر.ک: پیرامون انقلاب اسلامی شهید مطهری
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۰/۱
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 لوازم این نظر را آیت الله نمی پذیرد!
(صمیمانه با آیت الله محسن اراکی)
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 لوازم این نظر را آیت الله نمی پذیرد!
(صمیمانه با آیت الله محسن اراکی)
#صفحه_اول
• مقدمه
این طلبه کوچک هفته های قبل در بحث نقد و ابرام ها بر حکم محاربه و اعدام محسن شکاری و موج سواری بیگانه بر آن، ساکت بودم.
بیش از یک ماه پیش تر و در اول شروع دادگاه ها یادداشت کوتاهی، درباره مجازاتهای محارب و فحّاش با دو واسطه برای رئیس قوه قضائیه فرستادم -که نمیدانم به دستش رسید یا نه؟- و دیگر ساکت ماندم.
سخن اخیر استاد معظم آیت الله اراکی -که از حکم محارب و مفسد فی الارض به بغی هم ارتقاء دادند و تقریبا همه حاضران در اغتشاشات را شامل کردند- ناگزیرم کرد فقط دو پرسش از لوازم نظرشان بپرسم؛ که بعید می دانم دو لازمه را بپذیرند.
• لازمه اول: جواز کشتار خیابانی!
به پایان خطبه۱۷۲ نهج البلاغه درباره باغیان جمل استناد کرده اند که حضرت فرمود:
"به خدا سوگند، حتی اگر به یک نفر از مسلمانان دست می یافتند و او را به عمد و بی هیچ گناهی می کشتند، کشتن همه آن لشکر (ذلک الجیش) برمن حلال بود، زیرا همه آنان در کشتن آن مرد حضور داشتند و این جنایت را منکَر نشمردند و به زبان و دست از او دفاع نکردند".
نتیجه گرفته اند:
"طبق این فرمایش امیرالمؤمنین؛ جمعی که برای براندازی قیام میکنند و اقدام به قتل مسلمان مظلومی میکنند، همۀ کسانی که در آن جمع حاضرند و بر این کار اعتراض نمیکنند شریک جرم و باغی به شمار میآیند و قتل آنان به جرم «بغی»، شرعا جائز است."
بر قتل، جرائم دیگر مثل سوزاندن و نا امن شدن خیابان برای مغازه داران و تردد خانمهای چادری افزوده و بر عنوان افساد فی الارض و محارب هم عنوان بغی را افزوده اند و نتیجه گرفته اند:
"باغی کسی است که برای براندازی حکومت اسلامی اقدام میکند هرچند موفق نشود، حتی اگر کسی را هم نکشد. همین اقدام عملی برای براندازی حکومت اسلامی ولو در زمان غیبت معصوم(ع)، بغی است و حکم باغی، قتل است حتی اگر کسی را نکشد، حتی اگر مستقیماً مرتکب جرمی نشود. همین که اقدام عملی برای براندازی بکند، حکم بغی را دارد"
yun.ir/cmae9f
⬅️ سلمنا که بغی اعم از خروج بر معصوم و شامل دوره غیبت هم بشود۱؛ لازمه عنوان بغی را پرسش دارم:
❓اگر جمع های اغتشاشگران (حاضر و مجرم)، صدق عنوان "جیش" در این خطبه و "فئه" در کلمات فقهاء می کند؛ لازمه اش در چنین ارتکاب مشهودی چرا مثل همان جمل نباشد؟! چرا محاکمه و دادگاه؟! در همان معرکه(خیابان) چرا به جرم بغی کشته نشوند؟!!
مگرحضرت امیر(ع) اهل جمل را شناسایی و شبانه دستگیر و بعدا برایشان دادگاه تشکیل داد؟!
اگر شرکت در چنین تجمعاتی که افرادی در آن محاربه می کنند، در حکم بغی؛ و آن اجتماع، بمثابه جیش و لشکر باغیان جمل است؛ پس آیت الله بپذیرد نیروی نظامی-انتظامیِ نظام پس از یکی دو بار هشدار و ابلاغ با بلندگو، دستور آتش دهد و مثل جمل در همان معرکه آنها را بکشند!
از اجرای حکم خدا هم به اتهام ژاله سازی و برچسب ۱۷شهریور پهلوی شدن نترسد! چون حتما ایشان جواب دارد که آن خروج بلکه اعتراض علیه جائر بود و این خروج علیه عادل!
❓اینرا طلبه ای در فیضیه می تواند پلاکارد کند اما آیا آیت الله چنین لازمه ای را می پذیرد؟!!
رهبران انقلاب البته در ۴دهه گذشته قطعا خوانشی که چنین لازمه ای داشته باشد نداشته اند.
❗️اگر در رصد اطلاعاتی بودن و به تعبیر فقهاء "در قبضه ی امام بودن"، بی نیاز از اقدام در صحنه دارد؛ که باید گفت با این فرض (در قبضه بودن و جدا نشدن از مردم با رفتن به بیابان یا گرفتن یک شهر) اصلا حکم بغی درباره شان منتفی است: "و حکی عن الشیخ ایضاً و ابنی حمزه و ادریس، اشتراط الخروج عن قبضه الامام منفردین عنه فی بلد او بادیه فی جریان حکم البغاه اما لو کانوا معه و فی قبضته فلیسوا اهل بغی"۲
ادامه در صفحه دوم
☑️ @m_ghanbarian
✍🏻 لوازم این نظر را آیت الله نمی پذیرد!
(صمیمانه با آیت الله محسن اراکی)
#صفحه_دوم
• لازمه دوم: پذیرش حکمیت بیطرفان، بین ولایت و اغتشاشگران!
اگر حضور در بین اغتشاشگرانِ خیابان، بغی مثل جمل است و از نهج البلاغه می توان برای حکم بغی همه استفاده کرد، دعوت به حکمیت بین حکومت و باغیان را هم باید بر همان اساس پذیرفت!
حضرت امیر(ع) به همین باغیان جمل در نامه۵۴ فرمود: "وَقَد زَعَمتُما اَنِّی قَتَلتُ عُثمانَ، فَبَینِی و بَینَکُما مَن تَخَلَّفَ عَنِّی وَ عَنکُمَا مِن اَهلِ المَدینَهِ ثُمَّ یُلزَمُ کُلُّ امرِئً بِقَدرِ مَا احتَمَلَ: پنداشتید که من عثمان را کشتم، میان من و شما از مردم مدینه کسانی هستند که با من بیعت نکرده و به شما نیز یاری نرسانده اند، اینان داوری کنند تا هرکس به هر اندازه دخالت داشته، گناه را بر گردن گیرد"
یعنی بین آن امام معصوم و باغیان جمل مثل اسامة بن زید و عبدالله بن عمر و سعد ابی وقاص -که نه علی(ع) را پذیرفته اند و نه الان با باغیان اند- حَکَم شوند و هرچه حُکم کردند طرفین بپذیرند!۳
فقهای بزرگ شیعه هم در احکام بغات از حکمیت فرد یا جمعی بین آنها و امام سخن گفته اند.۴
(یجوز ان یستند الحکم الی الاثنین او اکثر مع ملاحظه الاجتماع بلاخلاف اجده فیه بل فی المنتهی الاجماع علیه)
آیا آیت الله این قسمت از احکام مواجهه با باغیان را هم می پذیرد؟! یا فقط کشتن همه، عمل به سیره علی(ع) است؟!!
آیا اگر معترضان در بدو امر پیشنهاد حکمیت کردند و حکمیت غیر شخص حاکم و نهادهای حکومتی (مثلا نهادهای بین المللی اسلامی یا حتی مرجعیت نجف) را بیان کردند، خود این پیشنهاد متهم به براندازی نمی شود؟!!
بسیار بعید می دانم آیت الله اصل چنین پیشنهادی را مسموع و براندازانه نداند!
❗️نهج البلاغه علی(ع) هم مثل ذوالفقارش، دو لب است؛ تیز کردن یک لبه آن و کُند کردن لبه دیگرش، انتسابش به علی(ع) را مخدوش می کند!
رهبران انقلاب اسلامی اگر در اعتراضات، حکمیت کسانی غیر از نهادهای قانونی را نپذیرفته اند؛ در مقابل معترضان خیابان را -ولو چیزی هم آتش زده و ناامنی موجب شده اند- باغی ندانسته اند.
• موخره
این قیل و قالها سر اعدام، در جمهوری اسلامی حکایت غریبی دارد. در جو انقلابی روزهای اجرا، سینه سپر دارد؛ ولی یکی دو دهه بعد در انتخابات ها و طلب رای از مردم هرکس گردن دیگری می اندازد و "آیت الله اعدام"، میشود یک فحش و کلی مربی بصیرتی برای اثبات نبودن در کمیته های سه نفره درست می شود!
نه در جو دادن های حزب اللهی، بیشتر از حکم خدا گفتن، انقلابی گری است و نه در میتینگ و ستادهای های انتخاباتی انفعال از حکم خدا و صرفاً تبرئه کاندیدای خود جوانمردانه است.
بهتر نیست همان قدر که حکم قطعی خداوند است اجرا و در جوانب یا تطبیقات مشکوک یا اختلافی، در دماء(کشتن) احتیاط کنیم و بعد همه محکم از کار دفاع کنیم؟!!
خدا را شکر امام بزرگوار و رهبر انقلاب بسیار حساب شده تر در این موارد حکم کرده اند:
- سال۶۷ امام خمینی در تطبیق حکم بغی بر زندانیان منافقین، باوجودی که بخاطر حملات گسترده منافقین به شهرهای مرزی، "شرایط رجوع به فئه" و تشکیلات کاملا سازمان یافته تا درون زندان داشت جدی می شد؛ به کمیته سه نفره توصیه احتیاط کرد. در تطبیق حکم، فقط هرکس بر همراهی با منافقین مصرّ بود و دونفر یا سه نفر از کمیته به این تشخیص می رسیدند، حکم اعدام درباره اش جاری می شد.
- رهبر انقلاب نیز حاضران در اغتشاشات اخیر را چند بار دسته بندی کرده اند و به همه حاضران حُکم -چه رسد به حکم باغی- ندادند: "کسانی که در خیابان فساد و تخریب می کنند و کردند اینها همه یک حکم ندارند" بعد برای جوانان هیجانی که جوانان و بچه های خودمان می خوانند، به تنبیهی بسنده و بازمانده های عناصر ضربت خورده چهل سال گذشته راهم به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه به امنیت مطالبه مجازات می کند.۵
...................................
۱. بسیاری از فقهاء بغی را منحصر در خروج بر امام معصوم می دانند ر.ک: ریاض المسائل ج۸ص۲۴/ لمعه ص۸۳/جواهر الکلام ج۲۱ص۴۶/و...
۲. جواهر الکلام ج۲۱ ص۳۳۲
۳. https://b2n.ir/a36018
۴. فقهاء حکمیت خواهی یا پناه بردن به قرآن را فقط پس از جنگ و کثرت کشته و مجروح آنها، آنهم وقتی اول کار به آن دعوت شده و نپذیرفته اند، رد می کنند (تحریر الاحکام ج۲ص۲۳۵/ جواهر الکلام ج۲۱ص۳۲۶و۳۲۷)
۵. رک: سخنان ایشان در ۱۴۰۱/۷/۱۱و۱۴۰۱/۸/۱۱
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۰/۲
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۱
• نهضت اسلام در یک کلام مقابل جاهلیت بود
• زن در همه جاهلیت ها، کالاست؛ یا کالای غارت که زن را عار و عورت (نقطه ضعف) می کند؛ یا کالای مصرف که او را اهل تبرّج می کند.
• نهضت اسلام برای این جاهلیت، زنی آورد بنام فاطمه(س) که نه عار بود و نه ابزار تبرج، نه کالای غارتی بود نه مصرفی؛ زن بود!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۲
• فاطمه، وارث خدیجه است؛ زنی که نه عار است و نه متبرّج؛ در شهر تجارت، یک تاجر موفق است. فاطمه، ارتقاء و تعالی خدیجه است.
°(در خطبه۱۷۲ حضرت امیر(ع) درباره زنی که در آیه۳۳ احزاب از تبرّج جاهلی نهی شده بود تعبیر عجیبی دارد: "به سوی جنگ بیرون شدند همسر پیامبر(ص) را مانند کنیزی که برای فروش به دنبال خود می کشانند با خود کشاندند!"
⬅️ تعبیر رسائی برای ادعای ماست: که زن در سیمای تبرّج هم کالاست اما کالای مصرفی!)
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۳
• زهرا(س)، چادر نیاورد! چادر در عرب جاهلی و ایران هخامنشی هم بود!
• فاطمه(س)، خاستگاه پوشش را از عار و عورت(نقطه ضعف) بودن عوض کرد؛ پوشش را برای تشخص و عامل حضور انسانی زن در جامعه قرار داد.
• هر پوششی، حجاب نیست!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فاطمه(س) زنِ نهضت محمدی ۴
• در همه جاهلیت ها زن، کالاست، کالای غارتی(جاهلیت اُولی)، کالای مصرفی(جاهلیت مدرن)
• درکش منوط به درک این زنجیره است:
- در دنیای کارِ دستی گذشته، مصرف تابع تولید بود. پس قناعت، یک ارزش می شد.
- در دنیای صنعتی و تولید انبوه، تولید تابع مصرف است؛ مصرف کن، تا تولید شود!
⬅️ مصرف، پیشران اقتصاد ⬅️ مصرف متجمل و لوکس، پیشران مصرف ⬅️ تبلیغات(پروپاگاندا)، در خدمت مصرف متجمل ⬅️ زن، هم مصرف لوکس، هم تبلیغ لوکس!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian