eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
864 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 💠 دوگانه - رضایت 👤 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🔸 شب چهارم مراسم عزاداری دهه دوم محرم الحرام ۱۴۴۵ [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحریم‌های هوشمند آمریکا، ولا طرفینی رو از بین برده چه طوری تونستن این کار رو بکنن؟! ــــــــــــــــــــــــ تحلیل حجت‌الاسلام از هدف تحریم‌های آمریکا ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
۵-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
25.8M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا جلسه پنجم / ۱۴مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران • بهترین عامل رشد اسلام و بدترین مانع آن • تلائم کرامت انسان و توحید - کرامت انسان رهنمون به توحید • کرامت های اکتسابی ☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا چکیده جلسه پنجم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲ ▫️ بهترین عامل رشد اسلام و بدترین مانع آن! - ساختن یک کشورِالگو از ارزشهای اسلامی قطعا بیش از کتابهایی -حتی مثل الغدیر و عبقات الانوار- در جلب نظرها به اسلام ناب و تشیع علوی موثر است. کاری که امام خمینی در صدد آن برآمد. آن الگو تحقق متوازن همین دوگانه های مورد بحث است کشوری که توحید و کرامت انسان، ولایت و رضایت مردم، ارزشهای الهی به همراه اراده و میل عمومی مردم، عدالت و پیشرفت را با هم جمع کند. - چنانچه در نقطه مقابل مانع اصلی توقف اسلام حکومتهای فاسدی بودند که این تعادل ها را شکستند. رشید رضا در تفسیر المنار از یکی از بزرگان آلمان نقل می کند که آرزوی نصب مجسمه طلایی معاویه در فلکه برلین را داشت! بدین خاطر که: او بود که حکومت مردمسالار اسلام را به تغلیب و عصبیت جاهلی برگرداند والا همه اروپا الان مسلمان بودند! (المنار ج۱۱ص۲۱۴) ⬅️ نگهداری و نگهبانی از آرمانهای انقلاب اسلامی تلاشی ارزشمند برای احیای اسلام ناب در قرون معاصر است. ▫️ تلائم کرامت انسان و توحیدکرامت انسان رهنمون به توحید: کرامت ذاتی انسان همان ارزش وجودی او نسبت به بقیه موجودات است (فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلاً/ ۷۰اسراء). عقل و اختیار و خلاقیت او را ممتاز کرده است. غیر از او فرشتگان در قرآن به موجودات دارای کرامت وصف شده اند (۱۶عبس/ ۱۱انفطار) این آرایش قوای برتر، درون انسان که فطرت او نام دارد، رهنمون به توحید است (توحید فطری). ❓پس چرا اینقدر شرک در تاریخ زیاد است؟! از باب تشبیه میتوان به غریزه مثال زد. لاک پشت های بزرگ دریایی در ساحل تخم گذاری کرده و با تنظیم الهی جوجه ها شب مهتابی از تخم درآمده و با تعبیه غریزه روبه مهتاب می روند و به دریا می رسند. لکن وقتی شهرهای انسان تا نزدیک ساحل آمده نئون های بزرگ غریزه لاک پشتها را به اشتباه می اندازد! لاک پشتهای کوچک پی آن رفته به دریا نمی رسند! صبح شده آفتاب و پرندگان آنها را از بین می برند! ⬅️ طاغوتها با فطرت انسان ها همین می کنند! لذا پیامبران برای آزاد کردن بشر از آنها می روند. موسی(ع) سراغ فرعونی رفت که با کهانت و سحر ادعای خدایی داشت. عصای موسی، طنابهای ساحران را نخورد که حرف فرعون تایید شود که این بزرگ ساحران است؛ بلکه و سحر آنها را بلعید!(۴۵شعراء) چشم مردم باز شد دیدند چند طناب بین زمین و آسمان جولان می دهند! در اسلام هم نه برای تحمیل اسلام بر مردم بلکه برای برداشتن طاغوت و آزاد کردن مردم است؛ لذا اول برای کرامت انسان و بعد توحید است. • توحید هم نگهبان کرامت انسان: جلسه قبل توضیح یافت که عدالت اجتماعی، امتداد توحید است. توحید یعنی انحصار مالکیت در خداوند + در یک صف قرار دادن همه انسانها در قبال نعیم الهی است = فرصت برابر برای همه و منع ویژه خواری از منابع زمین! ⬅️ پس توحید هم کرامت انسان را تامین می کند که از حیث انسان بودن از بهره مندی مادی برخوردار باشد. ▫️ کرامت های اکتسابی انسان با به کار بستن عقل و انتخاب درست با اختیار خویش، واجد کرامتهای اکتسابی هم می شود. همه وجدان ها بین راستگو و دروغگو بین عالم و جاهل فرق می نهند. اینها کرامت اکتسابی است. قرآن همه را در کلمه" تقوا" جمع کرده و آیه کرامت اکتسابی را چنین بیان کرده است: يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (۱۳حجرات) ❓آیا این ارزشها و کرامت اکتسابی خود موجب امتیاز طبقات نمی شود؟! ❗️تقوا خاصیت ضد طبقه دارد. خود را ویژه دیدن مقابل حقیقت تقواست. به لحاظ بیرونی هم به حاکم اسلامی گفته شده اینجور فضائل (تقوا، علم، جهاد) را عامل امتیاز مادی و بهره مندی بیشتر از بیت المال قرار ندهد. - حضرت امیر(ع) در روز اول خلافت به این تصریح کرد که سبقت در اسلام اجر اخروی دارد اما در گرفتن بیت المال با تازه مسلمان یکی است (شرح ابن ابی الحدید ج۷ص۳۷) رهبر انقلاب هم در کتاب دو انسان مجاهد ص۱۷۰ و۱۷۱ به همین اصل تاکید می کند. آری میتوان کسی که در قبال اسلام خسارت ظاهری دیده (مثلا جانباز شده یا به شهادت رسیده) را برایش جبران خدمت کرد که اصلی عقلایی است. در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه هم اختصاص سهمی از بیت المال برای خانواده شهدا هست یا در روایات دیه "قتیل عسکر" برعهده بیت المال گذاشته شده است. * تفصیل مطالب و نکات را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
🔘 آیه ای برای فتنه ها https://eitaa.com/m_ghanbarian/3471 ☑️ @m_ghanbarian
۶-توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا.mp3
21.36M
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا جلسه ششم / ۱۵مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران • کرامت های اکتسابی، طبقه ساز نیست! • ضربه جریان سکولار بر این موازین ۱- کرامت‌های اکتسابی را موجب نظام طبقاتی کرد ۲- ارزشهای انگلی را جای ارزشهای اصیل، مجوز و نشر میدهد • نیاز کرامت انسان به دولت کریمه ☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا چکیده جلسه ششم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲ ▫️ کرامت های اکتسابی، طبقه ساز نیست! • "قابلیت" گوشی های اندروید آنرا از گوشی های قبل ،"ارزشمندتر" می کند؛ همینگونه است عقل و آگاهی و اراده و اختیار و خلاقیت در انسان. اما همان گوشی با استفاده خوب ممکن است گنجینه ای از مطالب ارزشمند و کتابهای نفیس و... شود که ارزشش را افزون کند؛ شناختهای اصیل و انتخابهای خوب نیز همین با انسان می کند. لذا "کرامت اکتسابی" هم برای انسان وجود دارد. • کرامت اکتسابی ، فضایلی انسانی مثل "علم"، "جهاد" و... است که همه در کلمه جامع "تقوا" جمع است. "اثر وضعی" چنین فضایلی را نمی شود از آنها گرفت. نمی شود راستگو و دروغگو، عالم و جاهل و... را بالسویه کرد چون راست و دروغ و علم و جهل بالسویه نیستند! مردم حرف راستگو را قبول اما از خبر دروغگو تحقیق می کنند. • نکته مهم اینجاست که این فضائل و کرامت اکتسابی موجب پیدایش طبقه جدید اجتماعی با مزایای مادی و... نمی شود. یعنی تفاوت اسلام با نظامهای طبقاتی در این نیست که جای طبقات را عوض می کند ومثلا جای شاهان، عالمان را قرار داده و جای منتفعان گذشته، مجاهدان را قرار دهد! نه، اصلا چنین فضایلی را مایه جایگاه مادی و نظام طبقاتی نمی کند (بیان امیرالمومنین قبلا گذشت) • در اینباره شهید ثانی در رسائل خویش بیان رسایی دارند: "مجتهد نپندارد چون نائب امام زمان است باید همانند سلاطین دنیا برای خود شرف و نسب و جاه و جلالی قائل باشد زیرا این قیاس باطل و تصوری فاسد است که پایه ای در شریعت ندارد. برای اینکه اگر یک برده هم مجتهد شد و همچنان برده بود باید خدمت مولایش بکند ، مولایش هم باید فتوای او را در احکام شرعی بپذیرد..." (رسائل شهید ثانی ج۲ص۷۹۲) ⬅️ فضلیت نیابت عامه از امام زمان(ع) برای مجتهد عادل هست اما مزیت مادی نه! اگر برده هم بوده با اجتهاد و نیابتش آزاد نمیشود! ▫️ ضربه جریان سکولار بر این موازین! 1⃣ کرامتهای اکتسابی را موجب نظام طبقاتی کرد! • همانان که امتیاز مادی برای علم دین را نمی پذیرند برای و خلاقیت (کرامت های اکتسابی) می پذیرند و تئوریزه می کنند! تفاضل های پرداخت دهها برابری بخاطر (نه حتی تجربه و کارکرد واقعی) در پرداخت حقوق و مزایا یک نمونه آن است. حتی دو نفر با یک میزان تحصیل در دو سازمان، دو سطح پرداخت متفاوت را می گیرند! شهید مطهری در جلد ۲۰ مجموعه آثار این تفاضل را از اساس باطل می داند. شکم و عایله یک کارگر با یک مدیر کل که فرقی نمی کند! ای بسا کار آن کارگر سخت تر باشد. کرونا به همه ثابت کرد که کار پرستار و خدماتی بیمارستان حتی مهمتر هم هست! • دیگر اینکه برای ، فقر و زندگی در حد فقرای جامعه را ارزش می دانیم و کرامت اکتسابی او را مایه طبقه شدن و مزایای بیشترش نمی شماریم؛ اما در سطوح دیگر این کلمه را به بدل کرده برایش مزایای مادی تبعیض آمیز می تراشیم و طبقه برتر مدیران را موجب می شویم و هیچ نقض کرامت انسان هم نمی شماریم! ❗️در توجیه می گوید استاندار یا... که ولیّ جامعه نیست که مامور به زندگی در حد فقرا باشد! پس نامه۴۵ نهج البلاغه به کیست؟! عثمان بن حنیف هم یک استاندار بود که علی(ع) او را به اقتداء به خودش دعوت کرد نه اقتداء به گوسفندان (در چریدن و خوردن و...)! ❗️مدیر یک شرکت دولتی ، هم خود را با مدیر بخش خصوصی مقایسه و حقوق نجومی می گیرد درحالیکه شرکتش زیان ده هم هست! ⬅️ این حرفها نزد خود ما هم غریب است لذا گفتمان نشده، اثر نمی کند! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
💢 توحید و کرامت انسان در نهضت عاشورا چکیده جلسه ششم سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ دهه دوم محرم۱۴۰۲ 2⃣ ارزشهای انگلی را جای ارزشهای اصیل مجوز و نشر می دهد! ارزشهای اصیل مثل عدالت، کار، خانواده، امانت و... اصیل اند؛ یعنی اگر همگانی بشود نه تنها ضرری به بشر نمی رسد بلکه دنیایش بهشت می شود. در مقابل، خیانت، دزدی و دگرباشی ها هستند! یعنی حتما باید در کنار میزبان اصیل باشند تا ادامه حیات یابند! ❗️توجه کنید: "دزد" در کنار رونق "کسب و کار" مثل یک انگل زیست می کند. "دگر باش ها" در کنار نکاح و خانواده مثل یک انگل زیست می کنند! فرض کنید همه زمین "دزد" شوند؛ چه اتفاقی می افتد؟! واضح است بشر از گرسنگی خواهد مرد چون کسب و کار است که تولید ثروت می کند نه دزدی! اگر همه زمین، دگر باش شدند؛ چه؟! فردایش نسل بشر منقرض می شود! این خصوصیت نفس الامری ارزشهای اصیل است که موجب و نوع انسان می شوند بخلاف ضد ارزشها و رذایل. ⬅️ جریان سکولار در جهان اول به آن ضد ارزشها مجوز بودن و قانونیت داد و بعد به نشر آنها کمک می کند. امروز همه مردم نجیب کشوری را تحریم اقتصادی می کند که چرا به همجنس بازان اجازه قانونی نمی دهند! این واقعیت حکومت قوانین سکولار بر عالم است! ⬅️ اصلا فلسفه حدود الهی در ادیان توحیدی و بخصوص اسلام، حفاظت از آن راه های عمومی و عقلایی و فضایلی است که بقاء و کمال نوع انسان را موجب می شود. دزد را حد میزند تا طریق عقلایی کسب و کار محترم بماند. فحشاء را حد میزند تا خانواده و نکاح راهش باز بماند. و... ▫️ نیاز کرامت انسان به دولت کریمه چنانچه می بینید کرامت انسان با توصیه و گفتگو در زمین محقق نمی شود. کنوانسیونهای بین المللی براساس ارزشهای سکولار کرامت انسان را به مخاطره می اندازند واز اهرم های تحریم اقتصادی و حتی اشغال نظامی هم بهره می برند. اینجاست که ارزش که در سطح جهانی کرامت انسان را تامین کند خود را جدی نشان می دهد: اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه... * این جلسه نکات و لطائف زیادی داشت گوش دادن فایل صوتی را برای قضاوت بهتر سفارش می کنیم! ☑️ @m_ghanbarian
28.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 انتخاب ها با مردم چه می کند؟! سکوت هم یک انتخاب است! از ترس اینکه دخترش اسیری نرود، حسین(ع) را انتخاب نکرد؛ جایش سپاه یزید در خانه هایش رفت و با دخترانشان... اگر حسین(ع) را انتخاب می کردند چقدر خون می ریخت؟!... برشی از جلسه اول سلسله بحث "سه آزادی سه انتخاب" حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️سومین حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت 💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی» با ارائه‌ی استاد محسن قنبریان ▫️شرکت در این حلقه‌ی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است. برای ثبت نام به آی‌دی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat ⏰ ۲ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای، یکشنبه‌ها: ۲۹ مرداد و ۵ شهریور ساعت: ۱۷:۳۰ تا ۱۹ مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از محله همدل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چگونه محله مان را اربعینی کنیم؟ 🔹یکی دیگر از مهمانان افتتاحیه رزمایش محله اربعینی حجت الاسلام قنبریان بودند که ایده خودشان درباره "چگونه محله مان را اربعینی کنیم؟" رو ارائه کردند. 📍ایده ایشان "راه اندازی کاروان زیارتی محله" بود که می تونید در این ویدئو ببینید. 🔻 رسانه محله همدل | در این محله دل به دل راه داره... @mahaleh_hamdel
اربعین،اکسیر زندگی- نسخه ایتا.pdf
2.64M
اربعین اکسیر زندگی (بازنشر چند یادداشت مربوط به سال۹۷) - یکپارچگی اجتماعی - شیوع مکارم اخلاق در جامعه - ضرورت موج سوم عشق - حس عمومی رولیسیونی و اباء از ضیم - چرخش متعالی ثروت جامعه حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دوستانِ کتاب
مبانی نظری قانون اساسی.pdf
723.7K
♨️پی‌دی‌اف کتاب👆 📗 «مبانی نظری قانون اساسی شهید آیت الله دکتر بهشتی» ✍️اگر انقلاب اسلامی در ایران، شگفت انگیزترین پدیده اجتماعی معاصر نامیده شود، گزافه نیست: کتاب حاضر شامل نظرات تفصیلی و تفسیری آیت الله شهید دکتر بهشتی درباره قانون اساسی است. 📚@dostaneketab
فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی.mp3
35.73M
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲ ✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود. 📝 چکیده ارائه * برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید: - نمای فقه اقتصادی امام خمینی - اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه - شهید بهشتی و عدالت اجتماعی ☑️ @m_ghanbarian
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی چکیده ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲ ✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود. • دکارت گفت: فرشته ای به او گفته کلید حل معماهای عالم ریاضیات است/ در شک دستوری اش هم بعد از خودِ شک، در "عدد"، شک نکرد! اینکه ریاضیات، تنها علم یقینی است و بقیه علوم باید به آن تاویل روند؛ یک آموزه فلسفی، معرفت شناسی و کلامی است، نه ریاضی! • در اقتصاد هم اینکه مثلا: - منشاء مالکیت چیست؟ کار یا سرمایه؟! - منشاء ارزش و قیمت چیست؟! کار یا کمیابی؟! پاسخش هرگز اقتصادی نیست! اقتصاد از آن پس شروع می شود. - کلام و فلسفه پاسخ داد: اقتضاء کرامت انسان این است که پس از خودِ انسان، "کار متصل" او ارزشمند باشد بعد "کار منفصل" و سرمایه! " مالکیت" مفهومی اعتباری است. اعتبار و مَجاز فرقش با دروغ این است که "حد و تعریف" چیزی به چیزی دیگر داده شود با لحاظ مشابهت. مالکیت انسان در صور خیالی و اعمال متصلش حقیقی است؛ بعدا حد این به ساخته ها و بافته هایش داده میشود و اعتبار مالکیت اعتباری برای آنها میشود. - در فقه و حقوق ثابت شد واحد اول مالکیت، کار است؛ چه در صورت "صناعت" چه "حیازت"؛ مالکیت های بعدی مثل بیع و هدیه و ارث، تبعی است. • حالا از آن بنیانها، نظام و مکتب اقتصادی بنا می شود؛ مثلا: - "همه بهره مندی ها باید از کار باشد" (نفی بورس بازی و کارهای فیک) - "کار موجب بهره مندی شود" (نفی استثمار) [ر.ک: مجموعه آثار مطهری ج۲۰] ⬅️ رابطه کارگر و ابزار تولید(سرمایه) چگونه باشد❓ الف) سود برای سرمایه، اجاره و دستمزد برای کارگر (مکتب سرمایه داری) ب) اجاره ابزار تولید، سود برای کارگر (نظریه شهید صدر و نظر اول شهید بهشتی) ج) تسهیم سود بین هردو (نظر شهید مطهری و نظر دوم شهید بهشتی) ❗️ مسیر اول علم اقتصاد: آن نظام ارزشی و مکتب اقتصادی که محقق شد یا در تحقق فرضی اش، روابط عینی و علیّ و معلولی بین اجزاء و ارکان قابل محاسبه و سنجش است که علم اقتصاد آن مکتب را شکل می دهد. • ادامه مثال: ❓ارزش و قیمت به چیست؟! چگونه محاسبه شود؟! - الف) قیمت کالا = میزان کار انجام شده (ابزار هم کار انباشته و مجسم است) - ب) میزان کار + کمیابی ! مثلا ماهی صید شده، کار کمتری از پرورش مرغ می برد پس ارزانتر است! قیمت، مال کالری و... نیست! (مثال شهید بهشتی) ❗️اگر در تور، ماهی کمیابی بود، حتما قیمت بالاتری در ساحل دارد؛ پس عرضه کم، قیمت را بالا می برد! - نه! اگر همین ماهی کمیاب بخواهد تحصیل شود (نه اتفاقی حاصل شود)، باز کار بیشتری می برد؛ پس معیار قیمت همان میزان کار است! (نظر شهید بهشتی)⬅️ لذا در نظام قیمت گذاری از "علم اقتصاد" (نه فقه و حکومت) می خواهد بر اساس این نظام ارزش، قیمت را معلوم کند. ❗️ مسیر دوم علم اقتصاد: روابط عینی و واقعی محاسبه می شود؛ مثلا ۲۰۰هزار کارفرما و حدود ۱۵میلیون کارگر! روابط عینی بر نظام و مکتب اثر می کند. ایده مکتبی بهشتی این است: همگانی شدن ابزار تولید (بند۲ اصل۴۳) از فقه می پرسد: شما در مالکیت شرط دارید که حتما اقلی باشد و درصدی از جامعه مالک و بقیه کارگر آنها باشند؟! فقه پاسخ می دهد: خیر! مالکیت چنین قیدی ندارد (حداکثر در مالکیت فرد قید دارد و مثلا معادن زیر زمین و جو بالای ملک او را مملوکش نمی کند) ⬅️ دخیل کردن خیل میلیونی توده ها در تولید میشود مکتب و نظامی مبتنی بر درک روابط عینی (نظر امام خمینی) • وقتی از چگونگی همگانی شدن ابزار تولید بپرسی؛ ایده های کارشناسی شکل می گیرد: - تعاونی: پیوند مالک های کوچک (نظریه شهید بهشتی) - کارگاه ها شرکت های کوچک: کوچک کردن صنایع (ایده رهبری در سال۹۵) - مالکیت عمومی صنایع بزرگ (ایده شهید مطهری) - و... ❗️ دو فقه: ۱) فقه پیشرو: در تفقه کامل از منظومه دین، و دیدن درست و دقیق روابط عینی حاکم بر اقتصاد، نظام و مکتب اقتصادی اسلام را در راستای تحقق قسط ،کشف می کند و با حرکت انقلابی خود، روابط عینی را منطبق بر نظام و مکتب می کند. ۲) فقه پیرو: روابط عینی و حاکم را برهم نمی زند، متاخر از آن حرکت کرده و نظامات و اقتضائات آن روابط عینی را امضاء یا ویرایش جزیی می کند! 🎙 صوت جلسه * برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید: - نمای فقه اقتصادی امام خمینی - اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه - شهید بهشتی و عدالت اجتماعی ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽| آسیب‌های بهشتی خوانی! ▪️برگرفته از سومین حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت 💠 بهشتی‌خوانی دچار آسیب‌هایی شده است. بهشتی مظلوم زیست و مظلوم شهید شد. ما بایستی بطور کامل به شهید بهشتی برگردیم تا استفاده ابزاری برای گروه و دسته‌ای نشود. شهید بهشتی می‌گوید که ای مردم، حکومتی را انتخاب کنید که در آن عامل زور و تحمیل به هیچ‌عنوان برای رسیدن به هیچ سمتی از سمت های اجتماعی مورد بهره‌برداری احدی قرار نگیرد. 👤حجت‌الاسلام محسن قنبریان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | 🔰 دنیای مدرن و زیارت اربعین 🗣 حجت‌الاسلام 📌 چرا در دنیای مدرن، زیارت اربعین برای جوان‌ها جذاب و موثر شده است؟ تلگرام | ایتا | سروش | بله
🔰 دنیای مدرن و زیارت اربعین ❇️ چرا در دنیای مدرن، زیارت اربعین برای جوان‌ها جذاب و موثر شده است؟ 🔶 در قدم اول به این مورد فکر کنیم که چرا در دنیای مدرن، زیارتی مثل اربعین این قدر برای جوان‌ها جذاب و موثر می‌شود؟ 🔷 دنیای مدرن رابطه انسان‌ها را از رابطه‌ی انسان-انسان یا انسان و اهالی تبدیل کرده است به رابطه‌ی انسان و مؤسسات، از علم‌آموزی گرفته تا گرفتن خدمات اجتماعی تا همه کارهای اقتصادی و حتی کارهای سیاسی از طریق نهادهایی اجتماعی-سیاسی و موسساتی تعبیه شده است؛ این خصوصیت دنیای مدرن است که هر آدمی جداگانه با بانک، جداگانه با بیمه، جداگانه با دانشگاه در ارتباط است. 🔶 در این دنیا وقتی یک دالانی باز می‌شود که رابطه انسان-انسان رو ترتیب می‌دهد، که انسان‌ها با هم‌دیگر، حالت اهالی یک کوچه، اهالی یک دین اهالی یک فرهنگ می‌شوند و از هم‌دیگر خدمات متقابل می‌گیرند، از هم‌دیگه یاد می‌گیرند، بر غنای هم‌دیگر می‌افزایند، بر ایمان هم‌دیگر می‌افزایند و حتی خوراک‌شان و پوشاک‌شان و محل اسکان‌شان رو به کمک هم‌دیگر احیا می‌کنند؛ کأنه واقعا یک دالانی از آن جهنم شهرنشینی و غربت به سمت یک بهشتی که اهلیت و نزدیکی قرابت در آن هست، باز می‌شود. 🔷 حالا تا این‌جا را که همه به اصطلاح ادیان دیگر هم می‌تونند داشته باشند، همه فرهنگ‌های دیگر هم می‌تونند داشته باشند؛ اما وقتی پای تقدس‌هایی مثل امام حسین(ع) وسط میاد، این رنگ و بوی خیلی بیشتری رو می‌گیرد و طوری می‌شه که انسان در آن واحد هم به نیازهای مادی و ظاهری خودش و در کنارش به نیازهای معنوی خودش و در سطح کلانش به نیازهای اجتماعی-سیاسی کلان خودش با یک پیاده‌روی می‌رسد؛ یعنی یک عمل واحد است اما مجموعه نیازهای ما رو پاسخ می‌دهد، هم این حس غربت ما رو تبدیل می‌کند به قرابت و با هم‌نشینی کردن با دیگران حس الفت به ما دست می‌دهد. 🔶 انسان برای اولین بار انگار عهد تازه‌ای رو تجربه می‌کند که رابطه‌اش، رابطه‌ی انسان-انسان، آدم-آدم شده است؛ در عین حال نیازهای مادی‌اش رفع می‌شود، یک سفری رفته است، با یک موؤنه (خرج) کم نیازهای باطنی‌اش رفع می‌شود. یعنی مثلا فرض کنید یه گناهی دارد، یه خصوصیت بدی دارد که می‌خواست با این قدم‌زنی‌های طولانی در واقع سر من خودش پا بگذارد و از اون خصوصیت بد دربیاد. من یادم هست، دیدم از جوان‌هایی که می‌گفتند از لحظه‌ای که از خانه درآمدیم سر یه خصلت اخلاقی‌مان که مانع اصلی رشد ما بود و آن چیزی که توی مناجات ابوحمزه ثمالی می‎‌خونیم که فَرِّق بَيني وَبَينَ ذَنْبِي الْمانِعِ لي مِنْ لُزُومِ طاعَتِكَ. 🔷 گناهان همه‌شان به سویه نیستند، بعضی گناهان خیلی جدی‌ترند، اصلی‌ترند برای ما، مانع چسبندگی ما به طاعت پروردگار می‌شوند؛ یک جوانی می‌گفت که من از اربعین از قدم اولی که برداشتم، سر آن گناهی که خودم می‌شناختم پا گذاشتم. همین‌طور با یاد اباعبدالله(ع) به حرم که رسیدم، به حائر حسینی که رسیدم، تقریبا دیگر از آن چیزی در درون من نبود. 🔶 پس پاسخ درون و نیازهای معنوی‌مان هم هست، در دیگران وقتی با دیگران شریک می‌شویم، داخل این مسیر بزرگ، یک نیاز بزرگ اجتماعی و سیاسی رو هم داریم، جواب می‌دهیم. در واقع لشکر بزرگ مؤمنانه برای مقاصد عالیه‌ی دینشان. پس یک دانه عمل هست، اما با کارآمدی، با اصطلاحاً کاربری‌های مختلف و به خاطر همین یک عمل جذاب و مفید هست که خیلی خوب هست جوان‌ها بهش اقبال بکنند، هم به بعد معنوی‌ و درونی‌اش بپردازند، هم توجه به نظام کل داشته باشند که دارند یک کار بزرگ سیاسی-اجتماعی انجام می‌دهند و هم به لحاظ این الفتی که شکل می‌گیرد که همه، همه چیز مضاف الیه‌اش شده حسین(ع). یعنی ما هم با کسایی که همشهری‌مان نیستند، حتی هم کشور با ما نیستند، هم زبان با ما نیستند، از حیثی که زوار امام حسین(ع) هستند، یک نسبت خوبی می‌گیریم. این حس‌های خوب را بعدا می‌توانیم برگردانیم از داخل خانواده و تا داخل دانشگاه‌مان و جاهای دیگر طرحی نو دراندازیم و روابط نویی رو بسازیم که روابط بیشتر رابطه انسان-انسان بشوند تا انسان با مؤسسه، انسان با ماشین، انسان با به اصطلاح جایگاه‌ها و بنگاه‌های مختلفی که بیگانه از آدمی هستند و به شکل خیلی روتین می‌خواهند کارها رو جلو ببرند. 🗣 حجت‌الاسلام تلگرام | ایتا | سروش | بله
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | ✅ در همه‎ی امور امت باید ناظر باشد ▪️مدیریت جامعه مبتنی بر نظام امت و امامت است که جمهوری اسلامی یک شکلی دارد و یک روحی. شکل آن همین قوای چندگانه است که همه مستقیم یا غیر مستقیم از رای مردم‌اند و روح آن نظارت و حضور همگانی مردم است. و امت، امام خود را برمی‌گزیند و نقطه شروع از امت است. 🔘 بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی» 👤حجت‌الاسلام محسن قنبریان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
۲۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
20.09M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/ ۲۷مرداد۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به کارگزاران 1⃣ گزینش کارگزاران و شرائط آن - شاخص بیرونی و قابل سنجش نه درونی (حاصل از قوای مثبت یا منفی) ❓معنای بیوتات صالحه چیست؟! زمینه الیگارشی نمی شود؟! 2⃣ جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها - رزق نه اجرت! - معنای اسباغ رزق؟ - دو مبنای فقهی میزان پرداخت از بیت المال - تعابیر چندگانه عهدنامه دراینباره حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/۲۷مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به کارگزاران (ثم انظر فی امور عُمّالک...) در این فراز سه مساله طرح می شود: ۱. گزینش کارگزاران و شرایط آن ۲. جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها ۳. بازرسی و تفحص از کار آنها و مجازات متخلفین (جلسه بعد طرح میشود) 1⃣ گزینش کارگزاران و شرائط آن در اینباره مفصل تر سالهای قبل (جلسه۱۹ درسهایی از نهج البلاغه بحث حکومت علوی و تبارناگزینی) بحث کردیم. • اینجا می فرماید: - گماشتن آنها از سر "محابات" و "اَثره" نباشد (لا تُوَلِّهم محاباتاً و اَثرهً) محابات: چیزی را به جهت تمایلات شخصی به کسی اختصاص دادن، به ناحق از کسی طرفداری کردن اثره: از روی استبداد و بدون مشورت کاری کردن. - علی(ع) مشورت میکرد اگر ابوموسی با مشورت دهی مالک اشتر در فرمانداری کوفه ابقاء شد، وقتی در جمل اعلان بیطرفی کرد باید ببینید همین مالک اشتر (به همراه هاشم مرقال) با او چه کرد؟! اورا نه فقط عزل بلکه مردم را بر او شوراندند که اموالش داشت به یغما می رفت! ابقاء ابوموسی را با این عزل ببینید! - ظلم به جمهوری اسلامی این است که با نمونه های اینچنین، آنها که بالایشان آورده اند، مثل مالک برخورد نمی کنند و همه پای رهبری فاکتور میشود! • در قسمت مربوط به دبیران می فرماید: گزینش از سر "فراست" (قوه حدس و تشخیص قوی) و "استنامه" (اعتماد داشتن) و "حسن ظن" ات هم نباشد. (لا یکن اختیارک ایاهم علی فراستک و استنامتک و حسن الظن منک) ❓پس روش گزینش چه باشد؟! • در این فراز می فرماید: براساس امتحان و اختبار باشد (و استعملهم اختباراً) این یعنی یک شاخص بیرونی برای سنجش و گزینش باشد نه صرفاً درونی و شخصی. • جالب تر اینکه می فرماید: از سر محابات و اثره گزینش کردن محل جمع شاخه های ستم و خیانت است. • در ادامه شرایط می فرماید: "اهل تجربه و حیا از بیوتات صالحه و آنان که در اسلام پیش قدم ترند باشد. زیرا اخلاق اینان بزرگوارانه تر و آبرویشان محفوظ تر و طمعشان کمتر و در ارزیابی سرانجام کارها ژرف اندیش ترند". ❓آیا گزینش از بیوتات خاص و خاندانهای پرسابقه به مرور الیگارشی نمی سازد؟! • توجه درست به این فراز پاسخ سؤال را منفی می کند: - اولا اهل تجربه و حیا از این خاندانها نه مطلق فرزندان آنها. کسی شک دارد که بچه لوس و اشرافی این خاندانها منظور حضرت نیست؟! - برای این بیوتات صالحه تعلیل ۴گانه ای می آورد (اخلاق اینان...) فهمیده میشود بیت و خاندان، موضوعیت ندارد، طریقیت برای این خصال مهم چهارگانه دارد. بطور طبیعی در دنیای گذشته خانواده حامل اصلی فرهنگ و انباشت سرمایه های اخلاقی و ...بود. برای مثال خاندانی که بطور متوالی روحانیت و مرجعیت در آن بود، رعایت احکام شرعی، ارزشهای اسلامی و... در بین نسل ها بیشتر منتقل می شد. اگر بیوتات کارکرد خود را از دست داد و مناسبات شهروندی موجب شد افراد خصلتها و باورهای خود را از موسسات و مراکز تحصیل و کار خود بگیرند شاید دیگر این طریق مناسبی برای کشف آن خصال نباشد. - غیر از تحلیل اجتماعی فوق به لحاظ سیاسی هم این فراز "قرینه مقابلی" دارد که در معنا باید اخذ شود. آن مقابل خاندان های سوء بودند که به شکل شبکه ای دنبال احیای جاهلیت و ارتجاع به پیش از اسلام بودند. سرآمد اینان خاندان بنی امیه بود که بزرگشان صراحتا می گفت حکومت را مثل گوی به هم بدهید! و پیامبر(ص) درباره شان فرمود: خلافت بر آل ابی سفیان حرام است و... - نصب ابن عباس ها -که با اعتراض مالک اشتر مواجه شد- از سوی علی(ع) همین پاسخ را گرفت که اگر صالحی از فرزندان طلقاء سراغ داری تا نصب کنم (شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ص۹۸و۹۹) ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/۲۷مرداد۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان 2⃣ جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها می فرماید: "اَسبِغ علیهمُ الارزاقَ... رزق را بر آنها گشاده بگیر. این کار سبب نیرومندی ایشان در اصلاح خویش شود؛ و از خیانت در چیزی که در اختیارشان است بی نیاز می سازد؛ و اگر از فرمانت سرپیچند و یا در امانت خیانت ورزند، بر ایشان حجت است." • اولا می فرماید: رزق نه اجرت! فرقش در بحث قاضی گذشت؛ از جمله اینکه "رزق"، فارغ کردن فاعل برای انجام خدمت است. "اجرت" به ازاء فعل داده میشود، فعل پیمانه میشود و اجرت المثل دارد. در رزق به کارگزار می گویی نفقه خانواده با ما تو فارغ باش برای این کار. • "اسباغ" یعنی چه؟ در لباس و زره یعنی راحت، نه تنگ و نه آنقدر گشاد که کسی دیگر درش جا شود. در وضو یعنی آب به همه جای عضو برسد و وضوی نیکو گرفته شود. در اینجا یعنی پرداخت اندازه تامین زندگی راحت نه تنگ و نه نجومی. • دو مبنای فقهی در پرداخت از بیت المال: ۱) حداقلی و به قدر ضرورت مبنای شیخ انصاری است. مقتضای قاعده اولی این است که از بیت المال پرداخت نشود الا در صورت حاجت؛ به گونه ای که بدون این پرداخت نتواند هزینه زندگی اش را تامین کند. اگر نیازی به این پرداخت نداشت و بدون آن زندگی اش می چرخد، پرداخت جایز نیست (ر.ک: المکاسب ج۲ص۱۵۴) میزان این پرداخت، رفع حاجت و نیازهاست (فیعین له ما یرفع حاجته/ همان ص۱۵۴) ۲) پرداخت حتی بیش از حاجت بیت المال برای مصالح عمومی است پس جایی که مصلحت پرداخت بیشتر از ضرورات و حاجت هست هم توجیه دارد (ر.ک: مستند الشیعه ج۱۷ص۶۸) - تفاوت ایندو مبنا در این است که "مدار حاجت"، حال شخص است اما "مدار مصلحت"، ملاحظه حال جامعه است.(ر.ک: فقه القضاء/ اردبیلی ج۱ص۱۸۵) ⬅️ حضرت امیر(ع) برای کارگزار بخاطر مصلحت های چندگانه ای که شمرد (نیرومندی در اصلاح خویش/ بی نیازی از خیانت در آنچه زیر دستش هست/ حجت داشتن علیه او در صورت خیانت) پرداخت رزق را به اندازه راحتی و بیش از رفع ضرورات می شمارد. ⚠️ لکن در بحث جبران خدمت قاضی گذشت که سیره عملی حضرت شارح این عبارات است. درباره قاضی که تعبیر "و افسح له فی البذل" (فسحت و گشادگی در بذل برایش بگیر) سیره ایشان با شریح قاضی، این میزان پرداخت را معلوم می کرد. او دریافتی شریح را نصف کرد و از خانه ۸۰دیناری اش، اشکال گرفت! اینجا هم "اسبغ علیهم الارزاق" هرگز بمعنی پرداخت های نامتعارف و نجومی نیست. - تعبیر دیگر در همین عهدنامه، "بقدر مایصلحه" است. به اندازه ای که امورش سامان گیرد. تعبیر فقهاء، "بقدر الکفایه" و تعبیر قانون اساسی -آنهم درباره قاضی- "به مقدار نیاز... تا نیاز مالی سبب نشود در او اعمال نفوذ شود"( اصل ۱۵۷) ☑️ @m_ghanbarian
🧱 تا ثریا می رود دیوار کج! ❗️مدارس خاص دولتی (تیزهوشان، نمونه و...) -البته در نظر- در دوگانه "پیشرفت_عدالت" ، جانب پیشرفت ایران را می گیرند و تسهیلات و تحصیلات برتر را از آن خود می کنند؛ در حالیکه برای "انواع هوشهای دیگر" و "پیشرفت ایران در ابعاد دیگر"، مدرسه خاصی نیست! ❗️مدارس خاص دولتی حلقه وصل زنجیره ای از اند: ۱. پذیرفته شدگانشان نه الزاماً هوش های برتر ایران (آن هم فقطiq) ؛ بلکه تست زن های بهتر دبستانهای غیر انتفاعی(پولی) و موسسات پولی اند! ۲. به پذیرفته نشدگانشان از مدارس پولی هم مجوز ادامه مدارس پولی می دهند تا از دو سه رشته پولساز دانشگاه (پزشکی و...) با سد کنکور جا نمانند! وقتی هوش تست زنی میتواند مجوز مدرسه جدا باشد، پول چرا نتواند! ۳. مدرسه پولی در گام اول از "پول" ، "سواد" می سازد و در گام دوم از آن "سواد" (و روزومه)، "قدرت"! مدیران دهه بعد، رتبه های برتر دانشگاه و هستند که از مدارس پولی شروع کرده اند! ⁉️ حالا با وجود همه اینها اگر مدارس خاص باز هم توجیه دارند؛ چرا اش توجیه نداشته باشد؟! طبیعی است برای چنین مدارسی، "جذب خاص" و بعداً "فرهنگیان خاص" هم داشته باشیم!پ.ن: جذب ۸۲۹ گزینشی فرهنگیان با "آزمون اصلح ویژه" در دفترچه کنکور امسال و بند ۷ نامه به وزیر آ.پ تدارک این لازمه است! 📝 محسن قنبریان/ ۳شهریور۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
34.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توحید و کرامت انسان « بخش اول » 🎙 حجت الاسلام و المسلمین 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی ✔️ شب چهارم مراسم عزاداری دهه دوم ۱۴۴۵ 🕰 چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیئت (ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]