eitaa logo
معارف الشیعه
2.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
600 ویدیو
299 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 و را بشناسیم .... 💢 بیش از یک قبضه بلند کردن ریش از حضرت صادق سلام الله علیه منقول است که: آنچه از ریش، زیاده از یک قبضه است در آتش است. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 آیا پیامبر اسلام بی سواد بود ؟ 🔻معنای امّی بودن رسول خدا چیست؟ «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ»جمعه/۲ ---------------------------- این روایت رو با دقت بخونید 👇 سند روایت : معاني الأخبار، (انتشارات اسلامى)، ص۵۳: جعفر ابن محمد الصوفى گويد: از امام جواد عليه السلام ◀️پرسيدم: اى فرزند رسول خدا، چرا نبىّ اكرم صلّى اللَّه عليه و آله به «امّى» موسوم شده‌اند؟ حضرت فرمودند: مردم در اين باره چه می‌گويند؟ عرض كردم: گمانشان اين است كه چون پيامبر كتابت نمی‌دانستند به اين اسم خوانده شدند. امام عليه السّلام فرمودند: دروغ پنداشته‌اند، از رحمت خدا دور باشند، اين سخن كجا صحيح می‌باشد در حالى كه خداوند در كتاب محكم خودش می‌فرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ پيغمبرى بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحى خدا را تلاوت كند و آنها را از جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب آسمانى و حكمت الهى بياموزد. چگونه تعليم دهد چيزى را كه بلد نيست، به خدا سوگند رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله به هفتاد و دو زبان می‌خواند و می‌نوشت يا فرمود: به هفتاد و سه زبان می‌خواند و می‌نوشت. ◀️و امّا اين كه به آن حضرت امّى گفتند به خاطر اين بود كه آن جناب از اهل مكّه بود و مكّه از امّهات و مهمترين شهرها بود و همين مراد حقّ عزّ و جلّ است كه می‌فرمايد: (لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها- و براى اين كه اهل مكه و حوالى و اطراف آن را انذار كند./ شوری،۷) علل الشرایع؛ شیخ صدوق/ باب صد و پنجم سرّ ناميده شدن پيامبر گرامى صلّى اللَّه عليه و آله به لقب «امّى» -حدیث دوم: ◀️راوى می‌گويد: عرضه داشتم: چرا حضرتش را امّى میخوانند؟ فرمود: چون منسوب به مكّه است و همين معنا مراد از فرموده حقّ تعالى است كه میفرمايد: لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى الخ پس امّ القرى مكّه است لذا به حضرت كه منسوب به آن است گفته شده امّى. ------------------------------ ‌ ***** کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
بلغ العلی بکماله کشف الدجی بجماله حسنت جمیع خصاله صلوا علیه و آله 💐💐(( اسعدالله ایامکم یا مولای یا صاحب الزمان ))💐💐💐 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 حزن اهل البیت در اعیاد! 🔸عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ سلام الله علیه قَالَ ، قَالَ مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يَتَجَدَّدُ فِيهِ لآِلِ صلّی علیه و آله حُزْنٌ . قُلْتُ فَلِمَ ؟ قَالَ لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ . 🔸عبدالله بن دينار نقل می‌کند که حضرت سلام الله عليه‌ فرمود : اى عبدالله ، عيدى از اعياد مسلمين نيست چه و چه ، مگر آنكه در آن عيد ، حزن صلّی الله‌ عليه ‌و آله تجديد مي‌گردد! گفتم چرا ؟ فرمود: 🔸 زيرا كه ايشان حقّ خود را در دست ديگران مى بينند . 📚بحار الأنوار ۹۱ / ۱۳۵ ، حدیث ۳ . اللهم عجل لولیک الفرج کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 محمد رسول الله " صلی الله علیه و آله " شي، تفسير العياشي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمْدَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمَّا خَلَقَ الْخَلْقَ فَجَعَلَهُ فِرْقَتَيْنِ جَعَلَ خِيَرَتَهُ فِي إِحْدَى الْفِرْقَتَيْنِ ثُمَّ جَعَلَهُمْ أَثْلَاثاً فَجَعَلَ خِيَرَتَهُ فِي أَحَدِ الْأَثْلَاثِ ثُمَّ لَمْ يَزَلْ يَخْتَارُ حَتَّى اخْتَارَ عَبْدَ مَنَافٍ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ مَنَافٍ هَاشِماً ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ هَاشِمٍ عَبْدَ الْمُطَّلِبِ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ عَبْدَ اللَّهِ وَ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ ص فَكَانَ أَطْيَبَ النَّاسِ وِلَادَةً وَ أَطْهَرَهَا فَبَعَثَهُ اللَّهُ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ فَلَيْسَ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا فِي الْكِتَابِ تِبْيَانُه‏. امام صادق علیه السلام فرمود: زمانی که خداوند، مخلوقات را آفرید، آن‌ها را به دو گروه تقسیم کرد، و بعد بهترین آن‌ها را در یکی از این دو گروه قرار داد. سپس آن‌ها را به سه گروه تقسیم کرد و بهترین آن‌ها را در یکی از این سه گروه قرار داد؛ خداوند همچنان به برگزیدن ادامه داد تا این که عبد مناف را برگزید؛ آن گاه از نسل عبد مناف، هاشم را برگزید، سپس از نسل هاشم، عبدالمطلب را برگزید، و از فرزندان عبدالمطلب عبد الله را انتخاب کرد و از عبد الله، محمد رسول خدا صلی الله علیه و آله را برگزید، که پاک ترین و بهترین مردم بود و خداوند او را به حق به عنوان بشارت دهنده و هشدار دهنده، مبعوث کرد و این کتاب را بر او نازل کرد و هیچ چیزی نیست، مگر این که در این کتاب، بیان شده است. 📚تفسير العياشي، ج‏۱، ص: ۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه @maaref_shiaa
🔻۲۸ سالروز حرکت کاروان سیدالشهدا " سلام الله علیه " از حضرت " سلام الله علیها " روایت شده: 🔹وقتی ما از مدینه بیرون شدیم هیچ اهل بیتی از ما اهل بیت رسول خدا(صلوات الله علیه و آله ) ترسان و هراسان تر نبود. 📚 منتهی الآمال ص ۳۸۲ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
✅ خروج کاروان حسینی از مدینه بسمت مکه 🔹 امام حسین سلام الله علیه شب یکشنبه، دو شب مانده از ماه رجب و به نقلی دیگر سوم شعبان سال شصت هجری[1] به همراه ✳️ هشتاد و دو نفر از اهل بیت و یارانش، مدینه را به قصد مکه ترک کرد.[2]. 🔻بنابر برخی منابع ایشان شب هنگام نزد قبر مادر و برادر رفت و نماز خواند و وداع کرد و صبح به خانه برگشت.[3] در برخی دیگر از منابع آمده است حضرت دو شب متوالی را در کنار قبر رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) بیتوته کرد.[4] 🔸در این سفر به جز محمد بن حنفیه[5] بیشتر خویشاوندان امام حسین ( سلام الله علیه) از جمله فرزندان، برادران، خواهران و برادرزاده‌های آن حضرت ایشان را همراهی می‌کردند.[6] ✳️علاوه بر بنی هاشم، بیست و یک نفر از یاران امام حسین(سلام الله علیه) نیز با ایشان در این سفر همراه شده بودند.[7] 🔻محمد بن حنفیه -برادر امام حسین( سلام الله علیه) - پس از اطلاع از سفر قریب الوقوع حضرت برای خداحافظی نزد ایشان آمد. امام وصیتنامه برای او نوشت که در آن آمده است: ▪️...إنّى لَم اَخْرج أشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسداً و لا ظالماً وَ إنّما خرجْتُ لِطلب الإصلاح فى اُمّة جدّى اُریدُ أنْ آمُرَ بالمعروف و أنْهى عن المنکر و اسیرَ بِسیرة جدّى و سیرةِ أبى علىّ بن أبى طالب ▪️...به درستی که من از روی ناسپاسی و زیاده خواهی و برای فساد و ستمگری، قیام نکردم؛ بلکه برای اصلاح امّت جدّم قیام نمودم. می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر نمایم و به سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب( سلام الله علیه ) رفتار کنم....‌» [8] 🔺امام حسین سلام الله علیه با همراهانش از مدینه خارج شد و بر خلاف خواسته نزدیکانش راه اصلی مکه را پیش گرفت.[9] 🔺در میان راه مکه، امام با عبداللّه بن مطیع برخورد کرد. او از مقصد امام پرسید. امام فرمود: «اکنون آهنگ مكّه دارم. چون آنجا رسم، از خداوند متعال برای پس از آن، طلب خیر خواهم کرد.» عبدالله امام را از مردم کوفه برحذر داشت و از ایشان خواست در مکه باقی بماند.[10] 🔹امام حسین(سلام الله علیه) پس از پنج روز، در سوم شعبان سال شصت به مکه رسید.[11] و مورد استقبال گرم مردم مکه و حجاج بیت الله الحرام قرار گرفت.[12]  ----------------------------------------- 📚پی نوشت: ۱. ابن اعثم، پیشین، صص۲۱-۲۲ و الخوارزمی، پیشین، ص۱۸۹. ۲. احمد بن یحیی البلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۱۶۰؛ الطبری، پیشین، ص۳۴۱ و شیخ مفید، پیشین، ص۳۴. ۳. ابن اعثم، پیشین، صص۱۹- ۲۰ و الخوارزمی، پیشین، ص.۱۸۷ ۴. ابن اعثم، پیشین، صص۱۸-۱۹. ۵. ابوحنیفه احمد بن داوود الدینوری، الاخبار الطوال، ص۲۲۸؛ الطبری، پیشین، ص۳۴۱ و ابن اثیر، پیشین، ص۱۶. ۶. الدینوری، پیشین، ص۲۲۸ و شیخ صدوق، پیشین، صص۱۵۲-۱۵۳. ۷. شیخ صدوق، پیشین، ص۱۵۲. ۸. ابن اعثم، پیشین، ص۲۱و الخوارزمی، پیشین، صص۱۸۸-۱۸۹. ۹. ابن اعثم؛ پیشین، ص۲۲ و الخوارزمی، پیشین، ص۱۸۹. ۱۰. ابن اعثم، پیشین، ص۲۳. ۱۱. البلاذری، پیشین، جص۱۶۰؛ الطبری، پیشین، ص۳۸۱ و شیخ مفید، پیشین، ص۳۵. ۱۲. البلاذری، پیشین، ص۱۵۶؛ ابن اعثم، پیشین، ص۲۳؛ شیخ مفید، پیشین، ص۳۶. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
🔻دلایل عزیمت حرکت کاروان سیدالشهدا " سلام الله علیه "به و نرفتن به سمت محدث والا مقام مرحوم حاج اعلی الله مقامه الشریف می نویسد : 🔹از اخبار بسیار استفاده میشود که برلی امام حسین علیه السلام و حاملین اسرار ، مسلم بوده که محل شهادت ، زمین کربلاست و بایست حسین علیه السلام به عراق بروند. در این صورت چرا برعکس مقصد خود به مکه رفت و این راه دور و دراز را پیمود با آنکه از خود مدینه راه همواری برای عراق وجود داشت و نزدیکتر هم بود؟ 1⃣سرّ اول: 🔸چون اخبار شهادت سیدالشهدا در سرزمین عراق کم و بیش مشهور بوده و در سر راه مدینه به عراق مراقبت هایی وجود داشته که عبور از آنها به آسانی نبوده و شاید سرّ اینکه مسلم بن عقیل پس از ماموریت بلد راه و از بیراهه رفت و راه را گم کرد هم همین باشد. 2⃣سرّ دوم: 🔸شهادت امام در روز عاشورا مقدر بود، از تاریخ حرکت امام به مکه تا عاشورا ماه ها فاصله بود و اقامت امام در مدینه ممکن نبود و برای صرف وقت این مدت را به مکه مسافرت کرد. 3⃣ سرّ سوم: 🔸چون مکه از تاریخ حرکت امام کم کم محل اجتماع حجاج از کشورهای دور میشد و باید امام مقاصد خود را به مردم بفهماند و دعوت اصلاحی خود را تبلیغ کند ، به دلیل خفقانی که بنی امیه ایجاد کرده بود این هدف فقط در مکه و موسم حج میسر بود. امام تا هشتم ذیحجه که همه مسافرین آنجا جمع میشوند در مکه ماند تا دعوت اصلاحی خود را به گوش همه برساند و اتمام حجت کند. 4⃣سرّ چهارم: 🔸برای آن حضرت اصحاب معینی بوده که در طول مدت باید از اطراف و اکناف عالم اسلام جمع میشدند و حرکت امام به سمت مکه و از مکه به کربلا برای رسیدن اصحاب به کاروان حسینی و برکناری نالایقان بوده. -------------------------------------------------- 📚نفس المهموم ص ۷۶ ره کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
۲۸ رجب 🔻ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ سلام الله علیه ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﻜّﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 60 هـ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ی ﻣﻨﻮّﺭﻩ ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻣﻜّﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻗﻮﻟﻰ ﺷﺐ 29 ﺭﺟﺐ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻔﺮ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻋﻘﻴﻠﻪ ی ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﺯﻳﻨﺐ ﻛﺒﺮﻯ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺷﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻮﺍﻟﻔﻀﻞ ﺍﻟﻌﺒّﺎﺱ، ﺍﻡّ ﻛﻠﺜﻮﻡ، ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻥ ﺳﻴّﺪ ﺍﻟﺸّﻬﺪﺍﺀ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺎ ﻋﻘﻴﻠﻪ ی ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ و امّ کلثوم ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام 13 ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻣﻨﺴﻮﺑﻴﻦ ﺣﻀﺮﺕ، ﻋُﻠﻴﺎ ﻣﺨﺪّﺭﻩ ﺍﻡّ ﻛﻠﺜﻮﻡِ ﺻﻐﺮﻯ ﺩﺧﺘﺮ ﺯﻳﻨﺐ ﻛﺒﺮﻯ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﺑﻪ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺟُﻤﺎﻧﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺑﻮﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ 9 ﻛﻨﻴﺰ ﺑﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ 10 ﻧﻔﺮ ﻏﻠﺎﻡ ﺑﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺠﺘﺒﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ 16 ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﭘﺴﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺠﺘﺒﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻣُﺴﻠﻢ ﺑﻦ ﻋﻘﻴﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﻟﻮﺍﺯﻡ ﻭ ﺳﻮﺍﺭﻯ ﻫﺎﺋﻰ ﻛﻪ همراه ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ 250 ﺍﺳﺐ، 250 ﻧﺎﻗﻪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ، 70 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ ﺧﻴﻤﻪ ﻫﺎ، 40 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ ﺩﻳﮓ ﻭ ﻇﺮﻭﻑ ﻭ أﺩﻭﺍﺕ ﺍﺭﺯﺍﻕ، 30 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ حمل مشک های ﺁﺏ، 12 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺟﺎﻣﻪ‌ ﻫﺎ ﻭ ﺩَﺭﺍﻫﻢ ﻭ ﺩﻧﺎﻧﻴﺮ، 50 ﻧﺎﻗﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ 50 ﻫﻮﺩﺝ ﺗﻌﺒﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ ﻣﺨﺪّﺭﺍﺕ ﻭ ﻋَﻠﻮﻳّﺎﺕ ﻭ ﺍﻃﻔﺎﻝ ﻭ ﺫﺭﺍﺭﻯ ﻭ ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ، ﻭ ﺑﻘﻴﻪ ی ﺷﺘﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺣﻤﻞ ﻭﺳﺎﺋﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻟﺰﻭﻡ ﺑﻮﺩ. 📚 منابع : 1. ﺍﺭﺷﺎﺩ : ﺝ 2، ﺹ 34. و ... . 2. فیض ﺍﻟﻌﻠﺎﻡ : ﺹ 329. 3. ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺗﺎ ﻣﺪﻳﻨﻪ : ﺹ 77 ﺗﺎ 90. ۴_تقویم الشیعه استاد بندانی نیشابوری کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
🔴 صلی الله علیک یا ابا عبدالله . می خواست با مدینه خداحافظی کند بغضش گرفت و گفت: کجایی برادرم؟ از کوچه ها گذشت و غریبانه گریه کرد آهی کشید و گفت: جوان بود مادرم... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maare_shiaa
4_5767167834643759464.mp3
13.59M
⚫️ لا یوم کیومک یا اباعبدالله الحسین ☑ 🔻حرکت حضرت سیدالشهدا " سلام الله علیه " در ۲۸ رجب از مدینه به سمت کربلا 🎤" حجت الاسلام کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
078-tanbihat.mp3
5.55M
کتاب شریف توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج حفظه الله تعالی {جلسه هفتاد و هشتم } ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
053-osol-toohidi.mp3
1.67M
🔴 از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه پنجاه و سوم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
7dce2dff-3dc4-4335-8c96-9d64f1951b2d-H.mp3
14.16M
🔴 درس 🔸سوره مبارکه 🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی دامت برکاته 🔹(جلسه سوم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴قسمتی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی درباره مرحوم آیت الله العظمی 🔸بخش سوم 🔸مرحوم میرزا را در مشهد درک کردم.بعد در تهران به درس مرحوم میرزا رفتم و از ایشان در مباحث مختلف و آنچه تدریس میکردند،مطالبی آموختم،در حدی که ایشان قبول کردند که من حرفهایشان را دارم و آنچه را که فرمودند،فهمیده ام و به آنها رسیده ام. به من فرمودند:علت اینکه حرفهای مرا فهمیده ای اما آنها را قبول نمیکنی چیست؟! من گفتم جهتش این است که من از مرحوم مطالبی یادگرفته ام که با توجه به آنها نمیتوانم قبول کنم! از مهمترین مسایلی که من از مرحوم میرزا دارم یکی اش همین است که بگونه ای من از ایشان استفاده کردم که نتیجه اش این شد که با وجود فهم تمام مطالب مطالب ایشان مانع بود که بپذیرم. 📚احیاگر حوزه خراسان ص۲۸۶ 🔸نکته شهیر مرحوم آیت الله شیخ استاد آقایان و مخالف صریح معاد مثالی و معاد بوده و به این مطلب در آخر شرح منظومه اش تصریح میکند و خدا را گواه میگیرد که معاد ضد معاد قرآنیست اما چه شد که ایشان از معاد برگشت، و آن را ضد قرآن و روایات تلقی کرد؟ جالب است که دانسته شود سبب این مساله بحثی بود که بین ایشان و حضرت آیت الله واقع شد و بعد از مباحثه، مرحوم آملی از نظر برگشت!!!! ای کاش ایشان کل را با حضرت آیت الله بحث میکرد!!!! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
خشم و عصبانیت.pdf
458.3K
⭐️ راجع به و 🔻در ترویج " سلام الله علیهم اجمعین " سهیم باشیم . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 ماجرای تدفین در 🔻مرحوم الله اراکی " رضوان الله تعالی علیه " می فرمودند : شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت. پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟ با لبخند گفت: خیر. سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟ گفت: نه با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟  جواب داد: هدیه ی مولایم حسین (سلام الله علیه) است! گفتم چطور؟ با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند، چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد. سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید. ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند اینهمه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد. آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین ( سلام الله علیه) آمد و فرمود: ✨به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی. این هدیه ما در برزخ. باشد تا در قیامت جبران کنیم! 🔶 همیشه برایم سوال بود که امیرکبیر که در کاشان به شهادت رسید چگونه با امکانات آن زمان مزارش در کربلاست. جواب، عشق به مولایش امام حسین ( سلام الله علیه ) بود. 📚 کتاب آخرین گفتار ها ♦️صلی الله علیک یا مولانا العطشان یا سیدنا یا اباعبدالله الحسین ♦️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 پاداش شگفت آور صدقه در عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَخِيهِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهم السلام قَالَ: مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي رَجَبٍ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ، أَكْرَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي الْجَنَّةِ مِنَ الثَّوَابِ بِمَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ. حضرت صادق " سلام الله علیه " از حضرت باقر علیه السلام، از حضرت سجاد علیه السلام، از حضرت سیدالشهدا علیه السلام، از حضرت مجتبی علیه السلام، از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می کند که فرمود: هرکس در ماه رجب به خاطر خداوند صدقه دهد، خداوند روز قیامت در بهشت با آنچنان ثوابی وی را اکرام می نماید که نه چشمی دیده باشد، نه گوشی شنیده باشد، و نه بر قلب بشری خطور کرده باشد. 📚 بحارالانوار ،ج97 ، ص33 به نقل از امالی صدوق کانال معرفتی " معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 دستور العمل های اهلبیت سلام الله علیهم اجمعین برای اتصال به درخت طوبی ، در روز اول 🔻قال رسول الله صلی الله علیه و آله : اذَا کَانَ أَوَّلُ‏ یَوْمٍ‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ أَمَرَ بِأَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتُفَتَّحُ، وَ یَأْمُرُ شَجَرَةَ طُوبَى فَتُطْلِعُ أَغْصَانَهَا عَلَى هَذِهِ الدُّنْیَا، [ثُمَّ یَأْمُرُ بِأَبْوَابِ النَّارِ فَتُفَتَّحُ، وَ یَأْمُرُ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ فَتُطْلِعُ أَغْصَانَهَا عَلَى هَذِهِ الدُّنْیَا] ثُمَّ یُنَادِی مُنَادِی رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ: یَا عِبَادَ اللَّهِ هَذِهِ أَغْصَانُ شَجَرَةِ طُوبَى، فَتَمَسَّکُوا بِهَا، تَرْفَعْکُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَ هَذِهِ أَغْصَانُ شَجَرَةِ الزَّقُّومِ، فَإِیَّاکُمْ وَ إِیَّاهَا، لَا تُؤَدِّیکُمْ إِلَى الْجَحِیمِ. فَوَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً- إِنَّ مَنْ تَعَاطَى بَاباً مِنَ الْخَیْرِ وَ الْبِرِّ فِی هَذَا الْیَوْمِ، فَقَدْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِ شَجَرَةِ طُوبَى، فَهُوَ مُؤَدِّیهِ إِلَى الْجَنَّةِ، وَ مَنْ تَعَاطَى بَاباً مِنَ الشَّرِّ فِی هَذَا الْیَوْمِ، فَقَدْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِ شَجَرَةِ الزَّقُّومِ، فَهُوَ مُؤَدِّیهِ إِلَى النَّارِ.فَمَنْ تَطَوَّعَ لِلَّهِ بِصَلَاةٍ فِی هَذَا الْیَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ صَامَ هَذَا الْیَوْمَ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ تَصَدَّقَ فِی هَذَا الْیَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ عَفَا عَنْ مَظْلَمَةٍ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ أَصْلَحَ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ أَوِ الْوَالِدِ وَ وَلَدِهِ أَوْ لِقَرِیبِهِ أَوِ الْجَارِ وَ الْجَارَةِ أَوِ الْأَجْنَبِیِّ وَ الْأَجْنَبِیَّةِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ خَفَّفَ عَنْ مُعْسِرٍ عَنْ دَیْنِهِ أَوْ حَطَّ عَنْهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْن‏ٍ وَ مَنْ نَظَرَ فِی حِسَابِهِ فَرَأَى دَیْناً عَتِیقاً قَدْ أَیِسَ مِنْهُ صَاحِبُهُ فَأَدَّاهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْن‏. وَ مَنْ تَکَفَّلَ یَتِیماً فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ کَفَّ سَفِیهًا عَنْ عِرْضِ مُؤْمِنٍ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ أَوْ شَیْئاً مِنْهُ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ قَعَدَ یَذْکُرُ اللَّهَ وَ نَعْمَاءَهُ وَ یَشْکُرُهُ عَلَیْهَا فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ عَادَ مَرِیضاً فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ بَرَّ وَالِدَیْهِ أَوْ أَحَدَهُمَا فِی هَذَا الْیَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ کَانَ أَسْخَطَهُمَا قَبْلَ هَذَا الْیَوْمِ فَأَرْضَاهُمَا فِی هَذَا الْیَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ شَیَّعَ جَنَازَةً فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ مَنْ عَزَّى فِیهِ مُصَاباً فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْنٍ وَ کَذَلِکَ مَنْ فَعَلَ شَیْئاً مِنْ سَائِرِ أَبْوَابِ الْخَیْرِ فِی هَذَا الْیَوْمِ فَقَدْ تَعَلَّقَ مِنْهُ بِغُصْن‏. 🔵 ترجمه 🔽🔽🔽
🔴 دستور العمل های اهلبیت سلام الله علیهم اجمعین برای اتصال به درخت طوبی ، در روز اول 🔻پیامبر اکرم" صلی الله علیه و آله " : به درستی که خداوند عزوجل چون روز اول ماه شعبان می‎شود امر می‎کند به درهای بهشت پس باز می‎شود و امر می‎کند درخت طوبی را، پس شاخه‎های ‎خود را براین دنیا نزدیک می‎کند آنگاه منادی پروردگار عزوجل صدا می‌زند: ای بندگان خدا این شاخه‎های ‎درخت طوبی است پس به او در آویزید که شما را به سوی بهشت بلند کند و این شاخه‎های ‎درخت زقوم است، بترسید از او که شما را به سوی جهنم هدایت نکند.قسم به آنکه مرا به راستی به رسالت مبعوث کرده که هر که دری از خیر و نیکی در این روز کسب کند، پس به درستی که به شاخه‎ای از شاخه‎های ‎درخت طوبی در آویخته، پس آن درخت او را به سوی بهشت می‎کشاند و هر که کسب کند دری از شرّ را در امروز، پس به تحقیق که در آویخته به شاخه‎ای از شاخه‎های ‎درخت زقوم پس آن درخت او را به سوی آتش می‎کشاند؛در این روز هر کس برای خدا نماز مستحبی به جا آورد و هرکه در این روز روزه بدارد و هرکه میان زنی با همسرش، یا پدری با فرزندش، یا خویشاوندان، یا زن و شوهری صلح دهد، خود را به درخت طوبی نزدیک کرده است؛ کسی که پریشانی را از بدهکاری که طلبی از او دارد بزداید، یا از طلبش که بر عهده بدهکار است بکاهد و کسی که در حساب خود نظر کند و قرض کهنه‎ای را بر عهده خود ببیند که طلبکارش از به دست آوردنش مأیوس شده، پس آن را به صاحبش برگرداند، خود را به طوبای بهشتی درآویخته است؛طوبی سهم کسی خواهد بود که یتیمی را سرپرستی کند و یا سفیهی را از ضربه زدن به آبرو و عِرض مؤمنی باز دارد و کسی که قرآن یا قسمتی از آن را بخواند و خدا را یاد کند، نعمت‌هایش را برشمارد و آنگاه شکر خدا کند. کسی که از بیماری عیادت کند و کسی که به پدر و مادر یا یکی از آنها نیکی کند و آن که پیش از رسیدن روز اول شعبان پدر و مادر خویش را به خشم آورده بود و در این روز خشنودشان کند و نیز هرکه جنازه‌ای را تشییع کند و در این روز مصیبت زده‌ای را تسلی بخشد و هر کس در این روز چیزی از ابواب خیر را به جا آورد، در زمره کسانی است که در اول شعبان خود را به درخت طوبی بهشتی نزدیک و از زقوم جهنمی دور داشته است؛ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 وجه تسمیه پيامبر صلي الله عليه و آله : إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ ؛ پيامبر صلي الله عليه و آله :ماه شعبان ، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا روزى هاى مؤمنان در اين ماه قسمت مى شود . 📚 ثواب الأعمال ، ص 62 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
همیشه اول هر ماه افضل الاعمال سلام بر سر بالای نیزه ها دادم قسم به زلف پریشان حضرت ارباب هلال دیدم و یاد هلال افتادم ... 🔻صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین حلول ماه مبارک المعظم را به محضر مبارک حضرت صاحب ارواحنافداه نبریک و تهنیت عرض می کنیم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 از جمله آثار روزه گرفتن در 🔻امیرالمومنین سلام الله علیه : صَومُ شَعبانَ يَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ ؛  روزه ماه شعبان ، وسواس دل و پريشانى هاى جان را از بين مى برد کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
اعمال شب و روز اول و اعمال مشترک کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
دعای حضرت جبرائیل علیه السلام.pdf
1.06M
⭐️ 🔻دعای حضرت جبرییل " علیه السلام " برای رفع بیماری های مسری (مانند وبا و طاعون و ) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa