eitaa logo
معارف الشیعه
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
696 ویدیو
307 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 نماز از ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس دو ركعت نماز بعد از حمد آيةالكرسي هفت مرتبه بخواند منادي از آسمان ندا مي دهد: اي بنده ي خدا، تو حقيقتا دوست خدا هستي و در برابر هر حرف که در اين نماز خوانده اي، شفاعت يک مسلمان براي توست ونيز هفتاد هزار عمل نيک که هر کدام از آن ها نزد خدا برتر از کوه هاي دنيا است، براي تو خواهد بود.» 📚اقبال الاعمال ج۲ ص۶۵۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔻فضیلت عجیب روزه ماه مبارک رجب . از ثوبان غلام پیامبر(صلوات الله علیه و آله ) نقل شده که گفت : ما جمعی در خدمت پیامبر(صلوات الله علیه و آله) بجایی می رفتیم عبورمان به گورستانی افتاد، حضرت اندکی در میان قبرها بایستاد و سپس به راه افتاد. من عرض کردم توقف شما در قبرستان به چه خاطر بود؟ حضرت سخت گریه کرد و ما نیز محزون و گریه کردیم، سپس فرمود: ای ثوبان اینان در قبرهایشان معذّبند آنچنان که من ناله آنها را شنیدم و دلم به حالشان به رحم آمد و از خدا خواستم عذابشان را تخفیف دهد و خداوند اجابت فرمود و اگر اینها در ماه رجب روزه گرفته بودند، در قبرهایشان عذاب نمی شدند. عرض کردم: یا رسول اللّه روزه و عبادت در ماه رجب از عذاب قبر ایمنی می دهد؟ فرمود: آری سوگند به آنکه مرا به حق فرستاد هر مرد و زن مسلمانی که یک روز از رجب را روزه بدارد و یک شب آن را به عبادت برخیزد و جز رضای خدا نظری نداشته باشد عبادت هزار سال در نامه عملش ثبت گردد که روزهایش را روزه و شبهایش را به عبادت گذرانده باشد و... 📚بحارالانوار، ج 49، ص 39. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
ابواب الهدی جلسه ۱۳.m4a
16.06M
🔴 کتاب شریف 🔸از مهمترین آثار علامه محقق مرحوم آیت الله العظمی قدس الله نفسه الزکیه 🔹توسط حجت الاسلام والمسلمین استاد شیخ حفظه الله تعالی از اساتید مبرز {جلسه سیزدهم } کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 کیفیت نماز شب کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 اعتراف مرحوم بر عدم امکان جمع بین قرآن و و 🔻علامه " حفظه الله تعالی " : ▪️بسیاری از فلسفه دانان و عرفان شناسان بزرگ غیر خراسانی ، که بر حسب اصطلاح ، (( تفکیکی )) خوانده نمی شوند ، عدم امکان جمع میان فلسفه و عرفان و قرآن را مورد تاکید قرار داده اند ؛ که صریح ترین بیان در این مقوله ، از آنِ است در تفسیر . ایشان جمع بین قرآن و فلسفه و عرفان را بصراحت از محالات قطعیه می داند ، مانند محالات ریاضی و تغییر زوایای مثلث . 🔽 ر.ک : المیزان ، ج۵ ص ۲۸۲_۲۸۳ ، چاپ بیروت ۱۳۹۰ ق ، نیز معاد جسمانی در حکمت متعالیه 📚متاله قرآنی ص۱۳۲ کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 🔻[فلَمّا نَسوا ما ذُكِّروا بِهِ فَتَحنا عَليهم أبوابَ كُلِّ شَيءٍ حَتّي إذا فَرِحوا بِما اوتوا أخَذناهُم بَغتَةً فإذا هُم مُبلِسونَ] الانعام 44 راوی می گوید: از امام باقر سلام الله علیه درباره آیه ی فوق پرسیدم، حضرت فرمودند: أمّا قَولُهُ : "فَلَمّا نَسوا ما ذُكِّروا بِهِ" يَعني فَلَمّا تَرَكوا وِلايَةَ عليٍّ أميرِالمؤمنينَ و قَد اُمِروا بِها ، "فَتَحنا عَليهم أبوابَ كُلِّ شَيءٍ" يَعني دَولَتَهُم فِي الدُّنيا و ما بُسِطَ لَهم فيها ، وَ أمّا قَولُهُ : "حَتّي إذا فَرِحوا بِما اوتوا أخَذناهُم بَغتَةً فإذا هُم مُبلِسونَ" بذلك قيامَ القائِمِ ، حَتّي كَأنَّهم لَم يَكُن سُلطانٌ قَطٌّ ، فذلكَ قَولُهُ "بَغتَةً"؛ این که فرموده : [پس چون آن چه به ایشان تذکر داده شده بود همه را فراموش کردند" یعنی: پس چون ولایت حضرت علی، امیرالمومنین سلام الله علیه را ترک گفتند در حالی که به آن امر شده بودند، ابواب همه چیز را بر آن ها گشودیم] یعنی: دولت شان در دنیا و آنچه بر ایشان در آن گسترده شده است، و اما اینکه فرمود: [تا آنگاه که به آنچه عطا شدند شادمان و مغرور گشتند به ناگاه آن ها را گرفتار کردیم و در آن هنگام خوار و ناامید شدند]، منظور از آن قیام حضرت سلام الله علیه است، به طوری که گویا هیچ گاه آنان سلطنتی نداشته اند و این است که فرموده: [به ناگاه] ؛ 📚تفسیر قمی ج1 ص 200 ، بصائر الدرجات ص 78 کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 نماز از ▪️ روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس چهار ركعت نماز( هر دو ركعت به يك سلام ) بعداز حمد ، توحيد3 مرتبه ، و سوره فلق و ناس يك مرتبه بخواند وبعد از اتمام نماز صلوات 10مرتبه ، تسبيحات اربعه 10 مرتبه بگويد، خداوند او را در سايه ي عرش خود قرار دهد وو پاداش کسي که ماه رمضان را روزه داشته به او عطا مي کند و تا زمان فراغت از نماز، فرشتگان براي او طلب آمرزش مي کنند و جان کندن و فشار قبر او آسان مي گردد و از دنيا بيرون نمي رود تا اين که جايگاه خويش را در بهشت ببيند و خداوند او را از هراس بزرگتر (روز قيامت) ايمن گرداند.» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۶۵۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 نماز از ▪️روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس بيست ركعت نماز( هر دو ركعت به يك سلام ) بعداز حمد ، سوره هاي توحيد ، كافرون، فلق و ناس هر كدام سه مرتبه بخواند، خداوند به او پاداش سپاسگزاران و شکيبايان را عطا مي کند ونام او در ميان صديقان نوشته و بالا برده مي شود و در برابر هر حرف که در نماز خوانده پاداش همه ي صديقان و شهيدان براي او خواهد بود و گويي قران را در ماه رمضان خوانده و ختم کرده است و آن گاه که از قبرش بيرون مي آيد هفتاد فرشته به پيشواز او آمده و بشارت بهشت را به او مي دهند و از پي او روانه مي گردند.» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۶۵۱ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
99310a21-a8c9-432d-8526-35f09b8899da-L.mp3
6.56M
🔴 درس 🔸سوره مبارکه 🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی دامت برکاته 🔹(جلسه چهل و پنجم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⭐️ 🔴 حکایت بسیار شیرین و زیبا از وساطت " سلام الله علیه " برای آزاد شدن یک از دست صیاد ▪️جابر جعفى از إمام باقر عليه السّلام روايت مى كند كه فرمود ؛ پدرم با عدّه اى نشسته بود كه ناگاه آهويى از صحرا آمد و مقابل ايشان ايستاد ، همهمه كرده و دستهايش را به زمين مى كوبيد . بعضى از أصحاب عرض كردند يابن رسول الله اين آهو چه مى گويد؟ گويا شما را مى شناسد . حضرت فرمود او مى گويد يكى از پسران يزيد از يزيد بچّه آهويى طلب كرده است و او نيز به شكارچى‌ها دستور داده تا يكى را شكار كنند ، و ديروز آنها بچه مرا گرفته اند در حالى كه به او شير نداده بودم . مى خواهم كه بچّه‌ام را برگردانند تا به او شير بدهم و سپس به آنها بدهم. إمام عليه السّلام شخصى را به دنبال شكارچى فرستاد و او آمد . حضرت فرمود اين آهو مى گويد كه تو بچّه اش را گرفته ای و او را شير نداده است و از من میخواهد كه از تو بخواهم تا بچّه اش را به او برگردانى . شكارچى گفت يا ابن رسول الله من جرأت اين كار را ندارم . حضرت فرمود پس بچّه آهو را بده تا به او شير دهد و برگرداند . شكارچى پذيرفت و بچه آهو را آورد . وقتى كه آهو بچّه اش را ديد همهمه اى كرد و اشك از چشمانش سرازير گرديد . حضرت فرمود اى شكارچى ، بخاطر من بچه اش را به او ببخش . شكارچى هم قبول كرد . آهو با بچّه اش مى رفت و مى گفت گواهى مى دهم كه شما از خاندان رحمت هستيد و بنى أميّه از خاندان لعنت. 📚 بحار الأنوار ۴۶ / ۳۰ . 🔻صَلّی الله عَلی الطّفلِ الرّضیعِ المَذْبُوح من الأذن إلی الأذن ..... کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 نماز از ▪️ روايت کرده اند از حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله که: «هرکس دو ركعت نماز بعد از حمد سوره تكاثر پنج مرتبه بخواند از جاي خود برنخاسته خداوند او را مي آمرزدوثواب يکصد حج و عمره را به او عطا مي کند و يک ميليون رحمت بر او فرود مي آورد و از آتش جهنم ايمن مي گرداند و چنان چه تا هشتاد روز بعد از آن بميرد شهيد از دنيا مي رود.» 📚 اقبال الاعمال ج۲ ص۶۵۲ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
تقوای در خیال .mp3
14.54M
استاد میرباقری | تقوایِ در خیال 💥 «تقوایِ در خیال» غیر از «تقوایِ در عمل» است. ممكن است یك آدمی در عمل متقی باشد، نماز شبش هم ترك نشود، اما تقوای در خیال نداشته باشد. این یك موضوع جدی است. من ندیده‌ام كه مناسكِ تخیل در جایی بیان شده باشد. شما برای چشم مناسك می‌گویید؛ می‌گویید این نگاه حلال است؛ این نگاه مكروه است؛ این نگاه حرام است. بعد برای نگاه حرام، مصادیق می‌آورید؛ می‌گویید نگاه غضب‌آلود به پدر و مادر حرام است؛ نگاه تحقیرآمیز به مؤمن حرام است؛ مصداق‌ها را هم می‌گویید. ولی آیا برای خیال هم شما دیده‌اید یك جایی این كار را كرده باشند؟ تخیل هم یك قوه است و معلوم نیست كارش كمتر از كار چشم باشد. اثرگذاری آن هم در وجودِ خود آدم، همان‌طور كه «النظر سهم من سهام ابلیس»، خیال هم «سهم من سهام ابلیس». این‌طوری نیست كه انسان وقتی تخیل می‌كند آزاد باشد. 💥 البته باید توجه کرد که معمولاً «زیاد به كار گرفتنِ خیال»، برای وقتی است كه انسان به عوالم بالاتر راه پیدا نكرده است. انسان اگر به عوالم بالاتر راه پیدا كرد، تلاش می‌كند كه حتی‌المقدور خیال را محدود كند و نگذارد خیال دخالت كند تا بتوان یك تصویری از آن عالم بالا ارائه داد. فرض كنید شما می‌خواهید بهشت را تصویر كنید، اگر پای خیال را باز كنید بهشتی مثل قمصر كاشان برای شما درست می‌شود. یا از آن بهشت‌های مصنوعی درست می‌شود. یا مثلاً جهنم به تخیل نیازی ندارد؛ آن‌قدر واقعیتِ آنجا سنگین است كه شما باید تنزل بدهید تا فهم روی آن واقع بشود؛ نیازی به تخیل ندارد. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa