🔴 نقل #کامل و #مستند ماجرای #مباهله
قسمت اول 🔽
🔻در سال دهم هجری پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله نامه ای به نصارای نجران فرستادند، به این مضمون که خداوند یکتا را عبادت کنند و مسلمان شوند، یا به مسلمین جزیه بدهند و به مذهب خود باشند وگرنه آماده جنگ باشند.
بنی نجران در کلیسای بزرگ خود به مشورت پرداختند، عده ای مانند سیّد که از بزرگان قوم بود و عاقب که اسقف نجران بود مخالفت خود را با تسلیم در برابر خواسته پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله اعلام کردند. در مقابل عده ای مانند ابوحارثه اسقف اعظم نجران که 120 سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله موافق بودند. بعد از دو روز مشورت قرار شد کتاب «جامعه» را که صفات پیامبر بعد از حضرت عیسی علیه السّلام را ذکر کرده بود، و صحیفه حضرت شئت علیه السّلام را بخوانند. در حضور جمع مسیحیان و فرستادگان پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فصل های جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصمیم گرفتند هفتاد نفر از جمله سیّد و عاقب و ابوحارثه را برای تحقیق به مدینه بفرستند.
آنان به مدینه آمدند و خدمت پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله شرفیاب شدند. هرچه آن حضرت دلیل و برهان آورد آنان قبول نکردند و امر به مباهله واگذار شد. جبرئیل علیه السّلام نازل شد و این آیه را آورد:
«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ» آل عمران / ۶۱
اگر کسی با تو مجادله کند بعد از علمی که نزد تو آمده، بگو بیاید تا فرا خوانیم پسران خود و زنهای خود و کسی که به منزله جان ماست. آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».
لذا قرار بر مباهله شد و سیّد و عاقب به محل خود در خارج مدینه رفتند. آنان با یکدیگر مشورت کردند و بعضی از علمای آنها گفتند: «اگر فردا محمّد با اصحاب و جمعی کثیر برای مباهله حاضر شود این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید. ولی اگر خواص اهل بیت خود را آورد این کار انبیاء است».
📚 تفسیر برهان: ج 1، ص 287 - 288.
📚 قلائد النحور: ج ذی الحجه، ص 427، 438، 441)
#تاریخ_مستند
#فضائل_اهلبیت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 نقل #کامل و #مستند ماجرای #مباهله
قسمت دوم 🔽
🔻روز دیگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله دست علی بن ابی طالب سلام الله علیه را گرفت و از حجره بیرون آمد. امام حسن و امام حسین " صلوات الله علیهما " را پیش رو روانه فرمود و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها از پشت سر آمدند، تا بین دو درختی که قبلاً تعیین شده بود رسیدند. قبلاً به دستور حضرت زیر آن دو درخت را جارو زدند، و به عنوان سایه بان عبای سیاهی بالای درخت قرار دادند. مسلمانان مدینه هم آمدند، بنی نجران هم با فرزندان خود آمدند. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله کسی را نزد سیّد و عاقب فرستاد که ما آماده ایم.
اسقف با همراهان آمد و گفت: به چه کسانی با ما مباهله می کنید ؟ پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «با بهترین اهل زمین و نیکوترین جهانیان نزد خداوند متعال زیرا که از طرف خداوند متعال امر شده ام که آنها را بیاورم»، و اشاره به آل عبا "علیهم صلوات الله " فرمودند.
سیّد و عاقب و اسقف همین که چشمشان به پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و آل عبا " سلام الله علیهم اجمعین " افتاد، وحشت کردند به حدّی که چهره هایشان زرد شد.
ابوحارث که میل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پیش گذاشت و دست سیّد و عاقب را گرفته پس کشید و آنها را نصیحت کرد و از عواقب این مباهله مطلع کرد و گفت: صفات او و اهل بیت او را در کتاب ها خوانده اید. این محمّد همان پیامبر است، مگر نمی بینید ابرهای سیاه را، و دگرگونی آفتاب را، و شاخه های درختان را که خم شده، و صدای مرغان، و دود سیاه اطراف و آثار زلزله را که در کوهها نمودار شده است. آن بزرگواران منتظرند که دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنی گویند از ما نشانی نمی ماند. برویم و با او صلح کنیم.
▪️پرهیز از #مباهله
او را فرستادند و ابوحارث مسلمان شد و عرض کرد: مردم نجران پشیمان شده اند. حضرت فرمود: اسلام بیاورند. گفت: قبول نمی کنند. فرمود: آماده جنگ باشند. گفت: قدرت این کار را ندارند، ولی حاضرند جزیه را قبول کنند.
پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله به أمیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمودند:
«شرائط ذمّه و مقدار آن را به آنها بگوئید». بعد از معیّن نمودن جزیه و شرائط آن، أمیرالمؤمنین سلام الله علیه آنها را نزد پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله آوردند، و پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمودند:
«اگر با من و این جماعت اهل بیت من مباهله می نمودید، به صورت میمون و خوک می شدید و این وادی بر شما آتش می شد و یک سال نمی گذشت که تمامی نصاری نابود می شدند»
📚 تفسیر برهان: ج 1، ص 287 - 288.
📚 قلائد النحور: ج ذی الحجه، ص 427، 438، 441)
#تاریخ_مستند
#فضائل_اهلبیت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 اعمال بسیار #مهم روز ۲۴ ماه #ذی_الحجه
▪️ حسب روایات در #اقبال_الاعمال اعمال این روز عبارتند از:
🔻۱. غسل
🔻۲. روزه
🔻۳. صدقه و کمک به فقرا: به پیروی از امير المؤمنين سلام الله علیه
🔻۴. زيارت حضرت #امیرالمومنین سلام الله علیه بهتر است زيارت جامعه خوانده شود.
🔻 ۵. سید بن طاووس در اقبال الاعمال روایت کرده است براي سپاسگزاري از خداوند اين روز را روزه گرفته و غسل نمايد و در جايي بيرون از خانه (حرم يكي از اولياي خدا ، .....) با توسل به معصومين عليه السلام حوائج خود را از خداوند بخواهد، وروايت است از حضرت موسي بن جعفر صلوات اللَّه عليهما كه فرمودند كه روز مباهله روز بيست و چهارم ذي الحجه است و در اين روز هر چه خواهي از نماز بگذار و هر دو ركعت كه بگذاري بعد از آن هفتاد مرتبه استغفار مي كني بعد از آن مي ايستي و نظر به موضع سجده ميكني وقتي كه پيشتر غسل كرده باشي و اين دعا را ميخواني :
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِ الْعالَمِينَ، فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ، وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ.الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَرَّفَنِي ما كُنْتُ بِهِ جاهِلًا، وَ لَوْ لا تَعْرِيفُكَ إِيّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْهالِكِينَ، اذْ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُ «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبي»، فَبَيَّنْتَ لِيَ الْقَرابَةَ، وَ قُلْتَ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» ، فَبَيَّنْتَ لِيَ الْبَيْتَ بَعْدَ الْقَرابَةِ.ثُمَّ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ بِتَفَضُّلِكَ عَلي خَلْقِكَ وَ ارَدْتَ مَعْرِفَتَهُمْ بِالْبَيْتِ وَ الْقَرابَةِ، فَقُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُ «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْكاذِبِينَ فَلَكَ الشُّكْرُ يا رَبِّ وَ لَكَ الْمَنُّ حَيْثُ هَدَيْتَنِي وَ ارْشَدْتَنِي، حَتّي لَمْ يَخْفَ عَلَيَّ الْأَهْلُ وَ الْبَيْتُ وَ الْقَرابَةُ، حَتّي عَرَّفْتَنِي نِسائَهُمْ وَ أَوْلادَهُمْ وَ رِجالَهُمْ.اللّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ الَيْكَ بِذلِكَ الْمَقامِ الَّذِي لا يَكُونُ اعْظَمُ فَضْلًا مِنْهُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا اكْثَرُ رَحْمَةً بِمَعْرِفَتِكَ ايَّاهُمْ، فَلَوْ لا هذا الْمَقامُ الْمَحْمُودُ الَّذِي أَنْقَذْتَنا، وَ دَلَلْتَنا الَي اتِّباعِ الْمُحَقِّقِينَ مِنْ اهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ وَ عِتْرَتِهِ، فَلَكَ الْحَمْدُ وَ الْمَنُّ وَ الشُّكْرُ عَلي نَعْمائِكَ وَ أَيادِيكَ.اللّهُمَّ فَصَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الَّذِينَ افْتَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَ ثَبَّتَّنا بِالْقَوْلِ الَّذِي عَرَّفُونا، وَ اجْزِ مُحَمَّداً وَ آلَهُ عَلَيْهِمُ السَّلامُ مِنّا افْضَلَ الْجَزاءِ، وَ أَدْخِلْنا فِي شَفاعَتِهِمْ دارَ كَرامَتِكَ، يا ارْحَمَ الرَّاحِمِينَ.اللّهُمَّ هؤُلاءِ اهْلُ الْكِسَاءِ وَ الْعَباءِ يَوْمَ الْمُباهِلَةِ، وَ مَنْ دَخَلَ مِنَ الانْسِ وَ الْمَلائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ، اجْعَلْهُمْ شُفَعاءَنا، اسْأَلُكَ بِحَقِّ ذلِكَ الْمَقامِ انْ تَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي وَ تَتُوبَ عَلَيَّ، انَّكَ انْتَ التوَّابُ الرَّحِيمُ.اللّهُمَّ انِّي اشْهِدُكَ انَّ أَرْواحَهُمْ وَ طِينَتَهُمْ واحِدَةٌ، وَ هُمُ الشَّجَرَةُ الَّتِي طابَ أَصْلُها وَ أَغْصانُها وَ أَوْراقُها.اللّهُمَّ فَارْحَمْنا بِحَقِّهِمْ، فَإِنَّكَ اقَمْتَهُمْ حُجَجاً عَلي خَلْقِكَ، وَ دَلائِلَ عَلي ما يُسْتَدَلُّ ِوَحْدانِيَّتِكَ، وَ باباً الَي الْمُعْجِزاتِ بِعِلْمِكَ الَّذِي يَعْجُزُ عَنْهُ الْخَلْقُ غَيْرُهُمْ، وَ انْتَ الْمُتَفَضَّلُ عَلَيْهِمْ حَيْثُ اقَمْتَهُمْ مِنْ بَيْنِ خَلْقِكَ وَ نَقَلْتَهُمْ مِنْ عِبادِكَ.فَجَعَلْتَهُمْ مُطَهَّرِينَ أُصُولًا وَ فُرُوعاً وَ مَنْبَتاً، ثُمَّ اكْرَمْتَهُمْ بِنُورِكَ، حَتّيفَضَّلْتَهُمْ مِنْ بَيْنِ اهْلِ زَمانِهِمْ وَ الاقْرَبِينَ الَيْهِمْ، فَخَصَصْتَهُمْ بِوَحْيِكَ، وَ انْزَلْتَ عَلَيْهِمْ كِتابَكَ، وَ أَمَرْتَنا بِالتَّمَسُّكِ بِهِما.اللّهُمَّ فَانّا قَدْ تَمَسَّكْنا بِكِتابِكَ وَ بِعِتْرَةِ نَبِيِّكَ، الَّذِينَ اقَمْتَهُمْ لَنا دَلِيلًا وَ عَلَماً، وَ أَمَرْتَنا بِاتِّباعِهِمْ، اللّهُمَّ انّا قَدْ تَمَسَّكْنا فَارْزُقْنا شَفاعَتَهُمْ حِينَ يَقُولُ الْخاطِئُونَ «فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ. وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ» للّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الصَّادِقِينَ بِهِمْ، وَ الْمُنْتَظِرِينَ لِشَفاعَتِهِمْ، وَ لا تُضِلَّنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا، آمِينَ رَبَّ الْعالَمین
🔴 نمازی بسیار #مهم و با فضیلت در ۲۴ ماه #ذی_الحجه که باید قبل از ظهر خوانده شود ...
▪️از امام صادق سلام الله علیه روایت شده است:
«هرکس در این روز برای سپاسگزاری از منتی که خداوند به او ارزانی داشته و به پذیرش آن مختص گردانیده نيم ساعت قبل ازظهر بخوانددرهرركعت سوره حمد يكمرتبه و سوره توحید ده مرتبه و آية الكرسي ده مرتبه تا آنجا که می فرماید(هُمْ فيها خالِدُونَ) وسوره قدر ده مرتبه بخواند عمل او در نزد خداوند با صد هزار حج و صد هزار عمره برابری می کند و هر حاجت از حوائج دنیا و آخرت از خداوند در خواست کند خداوند ان شاء الله تعالی برآورده می کند
«این نماز مانند نمازی است که در روز #عید_غدیر وارد شده است»
#دستورات_ماثور
#اعمال
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
downloads.php
1.76M
🔴 فایل #pdf کتاب علم
🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمی
از اساتید #مکتب_تفکیک و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی رضوان الله علیه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 آیه #مباهله، برترین فضیلت #امیرالمؤمنین سلام الله علیه در #قرآن_کریم
▪️روزى مأمون از حضرت رضا سلام الله علیه سؤال کرد:
بزرگترين فضيلت امير المؤمنين " سلام الله علیه " که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟
فرمود: این فضيلت #امیرالمؤمنین سلام الله علیه (که می گویی) در آيه #مباهله است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «هرکس بعد از آنچه از علم برایت آمده است، با تو مخاصمه کند، بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را فراخوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم» (بر اساس این آیه) رسول خدا صلّی الله علیه و آله، حسن و را به عنوان پسرانش، فاطمه عليهم صلوات الله را به عنوان زنانش، و امیرالمؤمنین را به عنوان نفس خود آورد. از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند، بالاتر و برتر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عزّ و جلّ، کسی برتر از نفس رسول خدا صلّی الله علیه و آله نخواهد بود.
📚الفصول المختارة، ص ۳۸/ بحار الأنوار، ج ۴۹، ص ۱۸۸
#فضائل_اهلبیت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 آثار #زیارت_عاشورا
▪️ #امام_صادق سلام الله علیه فرمودند:
زيارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند خير را برای خواننده آن تضمين می کنم:
1⃣ زيارتش قبول شود.
2⃣ سعی و کوشش او شکور باشد.
3⃣ حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و نااميد از درگاه او برنگردد، زيرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد.
📚 #بحارالانوار؛ جلد ۹۸؛ صفحه۳۰۰
#روایات
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 باز کردن کام نوزاد با #تربت_کربلا
▪️امام صادق " سلام الله علیه " فرمودند:
حنکوا اولادکم بتربة الحسین عليه السلام فإنها امان؛
کام کودکانتان را با تربت حسین " سلام الله علیه " بردارید چرا که خاک کربلا فرزندانتان را بیمه مى کند.
📚 وسائل الشيعه،
#تربت
#محرم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 فروکش کردن سیل با تربت امام حسین " سلام الله علیه "
مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی #شبیری_زنجانی (حفظه الله تعالی ) :
زمان مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری [مؤسس حوزه علمیه] سیل عظیمی در قم آمد و جاهایی را خراب کرد. من خردسال بودم. صدای سیل وحشتناک بود. منزل ما در کوچه ارک بود و صدای خروش سیل میآمد. حاج آقای ما مرتّب سر کوچه میرفت که اگر سیل به آن طرف آمد، فوری به ما کمک کند که فرار کنیم.
بعد شنیدم که آقای حاج شیخ مقداری از تربت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را به فرزندشان حاج آقا مرتضی داده بود که در آب بریزد و سیل فروکش کرده بود.
📚جرعهای از دریا، ج1، ص544
#تربت
#محرم
#نکات_مهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#پست_ویژه ⭐️
⭕️ تشرفی که محل دقت است
حضرت استاد حاج #شیخ_جعفر_ناصری (زیدعزه) :
حدود هشتاد سال پیش برای یکی از علمای اصفهان که از سادات خیلی اصیل هم هستند تشرفی پیش آمده بود که خیلی جالب است.
ايشان جوان بوده و سوار الاغ مى شده و اطراف اصفهان تبلیغ مى رفته و روضه مى خوانده است. دهه اول محرم بوده، به يكى از روستاهای اطراف مى رود و منبرش را می رود. آن روز برف سنگينى مى آمده است.
وقتى اين روضه تمام مى شود بايد به يك روستای ديگر با فاصله مثلاً يك فرسخ برود. سوار الاغ که مى شود برود، يكى از اهالى اين آبادى مى آيد و مى گويد:« آقا سيد تو راه گرگ و حيوانات درنده هستند مى خواهید يكى، دو نفر همراهتان بفرستيم؟
ايشان مى گويد: مى روم مشكلى نداره» و قبول نمی کند همراهی بیاید.
نقل می کند عباى زمستانيم را به سر كشيدم و سوار بر الاغ شدم و رفتم. برف سنگينى مى آمد. برف سنگينى هم به زمين نشسته بود. مى گويد مقدارى كه آمدم احساس کردم، گويا يك سوارِ ديگر از پشت سر من، دارد مى آيد.
منتهى از بس برف سنگين بود، حوصله نكردم سرم را بیرون بیاورم و ببينم کیست. حدس زدم یه نفر از روستا آخرش آمده مراقب من باشد.
بعد آن آقا كه پشت سر من مى آمد گفت:« آ سيد مصطفى سلامٌ عليكم».
گفتم:« سلام عليكم» .
گفت: «مسئلةٌ»(یعنی سوالی داشتم؟)
گفتم:« بفرماييد».
گفت:« آيا در روز عاشورا دشمن بر جسد حضرت سيدالشهداء اسب تاخت؟
گفتم:« بله من در تاريخ خوانده ام كه چنین کاری کرده اند.
آن آقا گفتند:« و اسب ها هم بر بدن رفتند؟»
گفتم: «بله در تاريخ هست كه اسب ها هم بر بدن رفتند.»
مدتى گذشت و يك خورده جلوتر آمديم. بازآن آقا گفتند:« آسيد مصطفى! آيا متوكل عباسی خواست قبر حضرت سيدالشهداء (سلام الله علیه ) را، منهدم كند؟»
گفتم: بله سعى كرد كه از بين ببرد».
گفت:« گاوها را فرستاد كه قبر را شخم بزنند و مساوى كنند؟»
گفتم:« من در تاريخ خوانده ام كه فرستادند اما گاوها نرفتند».
گفت« چطور؟ اسب كه حيوان نجيب و خوش فهمى است و در عالم خودش بيش از گاو متوجه می شود، اما بر جسد و بدن مبارك حضرت سيدالشهداء (سلام الله علیه ) رفت ولى آن گاوها حتى بر قبر مطهر هم نرفتند و شخم نزدنند و قبر را از بين نبرند؟!»
آقا سید می گوید من به فکر رفتم که عجب سوالى شد! اين از محدوده توانائى فکری اين آبادى و اين منطقه بيرون است! داشتم به جوابش هم فكر مى كردم. گويا حس كردم از همان پشت سر نورى به دلم افتاد و جوابی برای این سوال به نظرم آمد.
گفتم:« البته اين قضيه يك جوابى دارد».
گفتند:« چى هست؟»
گفتم:« روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (سلام الله علیه ) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند حتى اين يك مشت استخوان را گذاشتند وسط و خودشان اجازه دادند و خودشان خواسته بودند كه اسب بر بدن مبارکشان برود. خود حضرت خواستند هر چه داشتند را در راه خدا داده باشند.
اما در جريان متوكل، اينها مى خواستند آثار حضرت را از بين ببرند.
نظر امام حسین ( سلام الله علیه ) بر از بين رفتن آثارشان نبود، از اول خود حضرت مى خواستند، آثارشان محفوظ بماند تا مردم به اين وسيله بهره ببرند و مقرّب به خدا شوند».
آن آقا كه پشت سر بود، فرمود:« درست است.»
آقا سید مصطفی می گوید: بعد پشت سرم را نگاه كردم ديدم هيچ كسى نيست حتى جاى پائى غير از همين مسيرى كه من آمده ام، نيست.
#داستان_تشرف
#مهدویت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
کتاب عقل جلد 1 نسخه PDF.pdf
10.76M
🔴 فایل #pdf کتاب عقل
🔸جلد اول
🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمی حفظه الله
از اساتید #مکتب_تفکیک و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی رضوان الله علیه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
کتاب عقل جلد 2 نسخه PDF.pdf
8.9M
🔴 فایل #pdf کتاب عقل
🔸جلد دوم
🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمی حفظه الله
از اساتید #مکتب_تفکیک و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی رضوان الله علیه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
کتاب عقل جلد 3 نسخه PDF.pdf
8.81M
🔴 فایل #pdf کتاب عقل
🔸جلد سوم
🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمی حفظه الله
از اساتید #مکتب_تفکیک و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی رضوان الله علیه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ آقایی که زیاد به مسجد #جمکران میرود، میگفت: آقا ( #امام_زمان عجلاللّهتعالیفرجهالشریف) را در مسجد جمکران دیدم، به من فرمود:
«به دل سوختگان ما بگو برای ما دعا کنند.» و یک مرتبه از نظرم غائب شد! همین آقا هفتهی قبل از آن هم، حضرت را در خواب دیده بود.
▫️ افسوس که همه برای برآوردهشدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران میروند، و نمیدانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فرج او دعا کنند!
📚 در محضر بهجت، ج٢، ص١١٨
#مهدویت
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 مقایسه تفسیر کلامی و فلسفی از روایت «ان الله خلق آدم علی صورته»
🔻 از جمله روایاتی که مکررا مورد استناد فلسفه صدرایی به تاسی از عرفان #ابن_عربی برای اثبات توحید تشبیهی و وحدت وجودی قرار گرفته، روایت نبوی «ان الله خلق آدم علی صورته» است. فلسفه صدرایی روایت را چنین معنا می کند که خداوند آدم و انسان را بر صورت خویش آفریده و انسان مظهر اسماء و صفات الهی و شبیه خداوند است.
🔸ابن عربی در فصوص می نویسد: «آدم بر اساس روایت ان الله خلق آدم علی صورته، جامع همه نعت های حضرت الهیه است که عبارت است از ذات و صفات و افعال، و صورت آدم جز صورت خداوند نیست.» (فصوص الحكم؛ ج1 ؛ ص 199، و نیز فتوحات مکیه، ج 2، ص 67)
🔸ملاصدرا در شرح بر اصول کافی در ذیل روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» : «خداوند از مَثل منزه است اما از مثال نه (!!) و اگر بین نفس و روح آدمی با خداوند شباهت نبود، امیرالمؤمنین علیه السلام نمی گفت: من عرف نفسه فقد عرف ربه، پس بین نفس آدمی با خالقش در ذات و صفات و افعال مشابهت وجود دارد.» (شرح أصول كافي (صدرا) ج3 ص392)
و نیز : «بدان که انسان کامل چون خلیفه خداوند است بر صورت خداوند آفریده شده است.» (مفاتيح الغيب ص19)
🔸ملاهادی سبزواری :
«و امّا از اخبار مثل قول نبى ص : «انّ اللّه خلق آدم على صورته»، و صورت او، صفات جلال و جمال او، و صفات ثبوتيّه و سلبيّه او و صفات تنزيهيّه و تشبيهيّه اوست و آدم، مخلوق بر صورت اوست، ... عارفى گويد: خداوند- جلّ شأنه- خواست ظاهر كند ذاتش را در صورت جامعه، پس ظاهر فرمود خود را، در صورت «انسان»، (أسرار الحكم؛ ج1 ؛ ص 347/ شرح الأسماء الحسنى؛ ص439)
🔸 آیت الله جوادی آملی: «در فلسفه و عرفان، از انسان به «كون جامع» تعبير مي كنند....انسان با ماهيت خارجي خود، مركب از روح و جسم (نفس و بدن) است كه نفس او مجلاي حق است و خداوند فقط او را از ميان مخلوقاتِ خويش، نماينده خود قرار داد و براي خلافت و جانشيني خويش در زمين برگزيد، چنان كه بسياري از مفسران، جمله «خلق اللهُ تعالي آدمَ علي صورته» را به همين معنا تفسير كرده اند»(حق و تكليف در اسلام ص 81)
🔸 آقای حسن زاده آملی : «در روایت است که خداوند آدم و فرزندانش را بر صورت رحمن آفریده است و نیز: إنّ اللّه خلق آدم على صورته. و نیز : ما خلق اللّه شيئا أشبه به من آدم.(خداوند هیچ موجودی را شبیه تر به خودش از آدم نیافریده است)» (هزار و يك كلمه ؛ ج1 ص204)
🔸 آقای حسینی تهرانی صاحب کتاب روح مجرد : «و اين است معناى خليفة اللّهى، و معنى و مفاد حديث شريفى كه از رسول اكرم روايت شده است كه: خلق اللّه آدم على صورته» (امام شناسى ؛ ج5 ص84)
گفتنی است که اشاعره قائل به تجسیم و تشبیه نیز روایت را مانند فلاسفه و عرفا معنا می کنند.
🔻تا اینجا تفسیر فلسفه صدرایی و نیز اشعریان را از روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» دیدیم اما در کلام عقلی و وحیانی شیعه از آنجا که هیچ گونه مشابهتی بین خالق و مخلوق نیست و به حکم عقل هر گونه شباهت بین خدا و آفریدگانش به معنای نقصان در ذات قدوسی خداوند خواهد بود، روایت معنای دیگری دارد :
🔸حسین بن خالد می گوید: به امام رضا ع گفتم: مردم روایت می کنند که رسول خداوند ـ ص ـ فرموده: خداوند آدم را بر صورت خودش آفریده است؟ امام علیه السلام فرمود: «خدا آنها را بکشد. اینان اول حدیث را حذف کرده اند {و چنین معنای باطلی را به حدیث نسبت داده اند}. رسول الله به دو مردی که به همدیگر دشنام می دادند برخورد کرد و شنید که یکی از آنها به دیگری می گفت: خداوند صورت تو و هر کسی که شبیه توست را زشت گرداند! رسول خدا فرمود: ای بنده خدا! چنین دشنامی را به برادرت نگو، خداوند حضرت آدم {که همه انسانها فرزندان اویند} را بر صورت برادرت آفریده است.» (توحید صدوق، ص 153)
شیخ صدوق در ذیل این روایت می نویسد: «اهل تشبیه و تجسیم، اول این حدیث را حذف کردند و گفتند: ان الله خلق آدم علی صورته، پس هم خود گمراه شدند و هم دیگران را گمراه کردند.»
🔸 در روایتی دیگر امام صادق ع می فرماید: «اصحاب تناسخ شیوه دین را پشت سر خود انداختند و گمراهی ها را برای خویش تزیین کردند ... و گمان کردند که تدیبر کننده جهان (خداوند) بر صورت مخلوقات است به دلیل (تفسیر غلط از) این روایت که ان الله خلق آدم علی صورته» (إحتجاج طبرسي ج2 ؛ ص344)
🔸علامه حلی متکلم عالیقدر شیعه در باره تفسیر تشبیهی اشاعره از روایت «ان الله خلق آدم علی صورته» می نویسد: «این خبر و مانند آن برای خداوند صورتی مانند صورت انسان ثابت کرده اند و خداوند را به خلقش شبیه کرده اند. این قول، تجسیم و کفر است و قابل تاویل نیست. خداوندصورت کسانی را که چنین روایاتی را جعل کرده اند {و یا آنها را به غلط معنا کرده اند} زشت گرداند.» (دلائل الصدق لنهج الحق، ج4، ص 167
کانال معرفتی "معارف الشیعه
@maaref_shiaa
🔴 عقل فوق ناقص #فلسفی!
🔴 #فلاسفه و انکار هرچیزی که عقلشان نمیفهمد!
آورده اند که ناصرالدین شاه در سفر به خراسان، بر سر راه مشهد، در سبزوار اتراق کرد و در این شهر به دیدن #فیلسوف بزرگ آن عصر ، حاج #ملا_هادی_سبزواری، رفت و با او به گفت و گو نشست.
در پایان نیز از #ملا_هادی درخواست کرد اجازه دهد عکاس باشی دربار که همراه همایونی بود، از او عکسی بگیرد!
#فیلسوف_بزرگ!!! که تاکنون ازعکاسی چیزی نشنیده و ندیده بود، پرسید : ماهیت عکس چیست؟
توضیح دادند که سایه ای است از شخص یا چیزی که بر روی کاغذی می افتد و باقی می ماند.
#حکیم_سبزواری منکر هر گونه امکان پذیری عکس برداری شد و گفت:
آنچه شما می گویید #منطقا" و #عقلا" محال است.
زیرا ما آنچه که در #فلسفه خواندیم و می دانیم وجود ظِلّ (سایه) قائم به وجود ذی ظِلّ (صاحب سایه) است.
یعنی سایه تا وقتی هست که صاحب سایه باشد و به محض ازاله و از بین رفتن صاحب سایه، سایه از بین می رود.
امکان ندارد "صورت جوهری" از اصل ماهیت آن جدا شود و به گونه ای "عرض وارانه" بر روی فیلم عکاسی ظاهر شود.
به تعبیر دیگر عرض قایم به جوهر است،
چرا که بنا بر مبانی #حکمت مشاء ، انتقال و جابه جایی "اعراض" ، مستقل و منفک از "جوهر" جسمانی و موضوعی که محل عروض و اتکاء آن است ، محال و ممتنع عقلی است!
#فیلسوف متفکر !!! (جناب حاج #ملا_هادی_سبزواری) به این نتیجه رسید که عکس گرفتن محال است!!!
و هر چه که دیگران در باره عکس گفته و شنیده اند وهم و خیال و اشتباه است!!!!!!!
شاه و همراهان درماندند و از پس قانع کردن وی برنیامدند، اما اصرار کردند که ایشان این بحث های #منطقی و #عقلی را کنار بگذارد و اجازه دهد عکاس باشی از ایشان عکسی بگیرد.
#حکیم_سبزواری پذیرفت و روبروی دوربین عکاس باشی نشست و تصویری که از ایشان موجود است، همان عکسی است که ایشان وجود آن را #منطقا" و #عقلا" محال می دانست!
📚 به نقل از کانال وارثون
نکته:خدا میداند که #فلاسفه چه بسیاااار از معارف قویم قرآن و روایات را به خاطر عقل ناقص و فهم انقص! کنار گذاشته اند و چون خودشان نفهمیده اند آن را محال شمرده اند!!! و تخیلات خود را جایگزین معارف دین کرده اند!
باری عقل ارزشمند است اما نه عقل ناقص #فلسفی!
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#پست_ویژه⭐️
#خصائص_السور
🔴 فضیلت عظیم تلاوت سوره مبارکه #عادیات
▪️عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ سلام الله علیه قَالَ:
مَنْ قَرَأَ سُورَةَ اَلْعَادِيَاتِ وَ أَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا بَعَثَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ خَاصَّةً وَ كَانَ فِي حَجْرِهِ وَ رُفَقَائِهِ .
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
كسى كه سوره عاديات را بخواند و بر قرائت آن مداومت نمايد، خداى عزوجل در روز قيامت او را بطور مخصوص با #اميرالمومنين سلام الله علیه محشور مى نمايد و در حريم او و از دوستان او خواهد بود.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۲۵
#روایات
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
▫️امام زين العابدين " سلام الله علیه " :
إِنَّ الدُّعَاءَ وَ الْبَلَاءَ لَيَتَرَافَقَانِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ الدُّعَاءَ لَيَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً.
💬 "دعا و بلا همراه یکدیگرند تا روز قیامت. دعا، بلا را دور میکند حتی اگر بلا قطعی شده باشد."
📚کافی، ج2، ص469.
🔴 هیچ بلایی را بدون "دعا" نمی توان شکست داد!
چه بلای #کرونا، چه بلای #غیبت یا هر بلای دیگری...
✅ نه «دعا» جای «عمل» را میگیرد، نه «عمل» ، جای «دعا» را.
#مهدویت
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 #فلسفه و بی نیازی از حجت معصوم
💢 تقریر آقای #دینانی از سخن #ملاصدرا در باره استغنای از حجت معصوم در آخرالزمان
⭕️ آقای دکتر ابراهیمی دینانی از فیلسوفان معاصر در تقریر دیدگاه عجیب ملاصدرا در باب استغنای از حجت معصوم در آخرالزمان به دلیل ترقی عقول مردم با لحنی جانبدارانه می نویسد:
🔻«صدرالمتألهين با استناد به روايات صادره از ائمه به معصومين عليهم السلام اين نتيجه رسيده است كه عقل حجت باطني خداوند است و پيغمبران حجتهاي ظاهري حقاند كه اطاعت آنها براي مردم لازم و ضروري است. اين فيلسوف از سوي ديگر به روشني ميداند كه رشته نبوت و پيغمبري پس از وفات حضرت محمد صلي الله عليه و آله براي هميشه قطع شده و ديگر هرگز پيغمبري مبعوث نخواهد شد. به اين ترتيب با رحلت پيغمبر اسلام صلي الله عليه و آله حجت ظاهري ديگر وجود نخواهد داشت و مردم نيز نيازمند به حجت ظاهر نخواهند بود. آنچه براي خلق هميشه باقي است و راه سعادت را به آنان مينماياند، حجّت باطن است. به نظر صدرالمتألهين، در آخرالزمان مردم به معلم و راهنماي بيروني نيازمند نيستند بلكه به جاي معلم بيروني از معلم دروني و راهنماي باطني استفاده كرده و در پرتو هدايت او حركت خود را به سوي مقصد ادامه ميدهند.»
📚دینانی، ماجراي فكر فلسفي در جهان اسلام 2/ 343)
🔻آقای ديناني در باره نظر ملاصدرا در باب بينيازي انسانها از حجت ظاهري در آخرالزمان، با مشابه سازی دیدگاه صدرا با دیدگاه اقبال لاهوری در باره ختم نبوت ميافزايد:
«آنچه صدرالمتألهين در باب اهميت و كفايت عقل پس از ختم نبوت و پيغمبري ابراز داشته، به نوعي در سخنان انديشمند معروف، اقبال لاهوري انعكاس يافته است. به نظر ميرسد، اين انديشمند پاكستاني با كتاب شرح اصول كافي صدرالمتألهين تا حدودي آشنايي داشته است. صدرالمتألهين در پايان شرح حديث بيست و يكم به نكتهاي اشاره كرده كه نشان ميدهد، منظور او از آنچه در باب عقل ابراز داشته است، عقل مربوط به صنعت و تكنيك نيست. او ميگويد، در دوره آخرالزمان، نفوس مردم به مرحلهاي از تعالي و تكامل ميرسد كه به معلم بيرون از خود نيازمند نبوده و با الهام عيني و راهنماي داخلي به مقصود دست مييابند. از اين سخن ميتوان دريافت كه اين فيلسوف متألّه به رشد و تكامل معنوي انسان سخت معتقد بوده و چنين ميانديشد كه انسان در آخرالزمان به اوج معنوي خود نائل ميگردد.»
📚 ماجراي فكر فلسفي در جهان اسلام 3/ 322
🔸خوب است بدانیم که سخن اقبال لاهوري در باب بينيازي انسانها در آخرالزمان از نبوت، مورد انتقاد #شهيد_مطهری قرار گرفته و ایشان لازمه این دیدگاه اقبال را اعلام ختم دیانت دانسته است (مرتضی مطهری، وحی و نبوت، ص189)
#نقد_فلسفه
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 نظر مرحوم آیت الله طالقانی (ره) در ورود #فلسفه یونانی به عالم اسلام
🔸"از اوائل دولت عباسيان انواع کتب علمي و فلسفي يونان و روم به عربي ترجمه شد و افكار آماده مسلمانان را به بحث و تحقيق در اين مطالب تازه مشغول ساخت، علاوه بر اختلاف سابقه داري که درباره امامت و زعامت بود اختلافاتي درباره صفات مبدء، چگونگي معاد، وحي، نبوت، جبر و تفويض، قدم و حدوث قرآن، و فقه، درگرفت تا آنجا که مذاهب مختلف پديد آمد و علم کلام تدوين يافت هر فرقه و پيروان هر مذهبي براي اثبات نظر خود و محكوم کردن مخالف، به قرآن تمسك جست و آیات را مطابق رأي خود تفسير و تاویل نمود.
مكتب ديگري که در ميان زد و خورد آراء و عقايد باز شد طريقه عرفان و تصوّف و کشف و شهود بود. پيروان اين مكتب چون به ظواهر لغات و تعبيرات مقيد نبودند ، با ذوق خود راه تأويلات بي دليل و منطق را پيش گرفتند.
در اين ميان فرقه اي هم از فلسفه و کلام و دخالت عقل روگرداندند و تنها بظواهر احاديث و رواياتي که درست و نادرست، و مستند و غير مستند و اسلامي و اسرائيلي آنها، درهم آميخته بود متعبد گشتند.
در اين غوغاي فلسفه و عرفان و تأويل و تفسير به رأي، امامان اهل بيت " سلام الله علیهم اجمعین " که در مکتب مستقيم وحي و نبوت پرورش يافته بودند بر کنار بودند و از تفسير به رأي اعلام خطر مي نمودند . خصومت حكام و مستبدين زمان و پيروان آنها با اين اعلام وحي، نمي گذاشت بانگ هدايت و روش تعليم و تربيت آنان از محيط محدودي تجاوز کند، و به گوش عامه مردم رسد.
هر اندازه مباحث قرائت و لغت و اعراب و مطالب کلامي و فلسفي در پيرامون آيات قرآن وسعت مي يافت اذهان مسلمانان را از هدايت وسيع و عمومي قرآن محدودتر مي ساخت."
📚 مقدمه کتاب تفسیر پرتوی از قرآن ، اثر آیت الله طالقانی
#نقد_فلسفه
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
10898-fa-ketabe tohid-1.pdf
1.9M
🔴 فایل #pdf کتاب توحید
🔸جلد اول
🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمی حفظه الله
از اساتید #مکتب_تفکیک و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی رضوان الله تعالی علیه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
10899-fa-ketabe tohid-2.pdf
2.21M
🔴 فایل #pdf کتاب توحید
🔸جلد دوم
🔸تالیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر #سید_محمد_بنی_هاشمی حفظه الله
از اساتید #مکتب_تفکیک و شارح آثار مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی رضوان الله تعالی علیه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 دائم الذکر بودن
▪️ #امیرالمومنین " سلام الله علیه " فرمودند:
مَنْ عَمَّرَ قَلبَهُ بِدَاوم الذِّكرِ حَسُنَتْ اَفْعالُهُ في السّرِّ و الجَهرِ.
كسي كه دل خويش را با دائم الذكر بودن آباد گرداند، خداوند افعال او را در نهان و آشكار، نيكو مي گرداند.
📚تصنيف غرر الحكم، ص 189، ح 3658
#روایات
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
mghtal alhussein alayhe alsalam moghram.pdf
2.42M
▪️#مقتل_بخوانیم
🔻فایل #pdf کتاب شریف #مقتل_مقرم
تالیف مرحوم #عبدالرزاق_مقرم " رحمت الله علیه "
#محرم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
1_95446175.mp3
3.59M
#پست_ویژه⭐️
⚫️ حکایت مردی که فرزندش را فروخت تا #روضه برای #سید_الشهدا_سلام_الله_علیه بگیرد ...
عالم ربانی استاد #سید_حسین_هاشمی_نژاد ( حفظه الله تعالی )
#محرم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa