✅ اجتهاد و شیوه رسیدن به آن از منظر
⏪ #رهبری_معظم_انقلاب؛
🔶 عالم دین می خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔶 این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔶 اگر این طریقه استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش های اخلاق ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می کنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔶 طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می گفتیم، کفایه می گفتیم، بعضی از طلبههای پرشور می گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می گفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمی توانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمی توانید به مردم چیزی یاد بدهید. درس فقه را جدی بگیرید.
1398/2/18
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📚 درس هفتگی
🎙 آیتالله محمدحسین ملک زاده
✅ موضوع: #تمدن_مهدوی، #الگوی_حال - #بشارت_آینده
💥 جلسه #یک
🗓 زمان: پنجشنبه ۳ مهر ۹۹
🕌 مکان: #قم، مرکز #سلام
📲 جهت حضور در جلسات بعدی با این شماره تماس بگیرید:
09193516865
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سلسله_جلسات_علمی
⏮ موضوع: #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
🔶 مدرّس: آیتالله ملک زاده
💥 برخی عناوین مورد بحث:
چیستی فقه/ تاریخ و ادوار فقه /مکاتب و مناهج فقه / تبویب سنّتی فقه / فقاهت اجتماعی / فقاهت حکومی/ فقه مضاف و فقه پایۀ نظامسازی / فقه و تمدنسازی / رویکردهای فقهی جدید در جهان اهل سنّت / فقه المقاصد / فقه المآلات /فقه الموازنات /فقه الأولویات /اجتهادشناسی / مبادی اجتهاد و فقاهت / نسبت علم اصول با روششناسی اجتهاد / ساختار کلان أصول الإستنباط و منهج الإجتهاد / اجتهاد ابتدائی و اجتهاد دفاعی / بررسی انگارة اجتهاد جمعی و شورایی / اقیسۀ استنباط / الگوریتم اجتهاد / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ کاشفه / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ عملیّه / منابع، ادله و طرق در فقاهت / حجّت و حجیت / فقه مسائلی و فقه قواعدی / حکمشناسی / موضوعشناسی / ثبات ابدی احکام و موضوعات و ...
🗓 زمان: شنبه ها، ساعت۱۶ تا ۱۸
◾️ جلسه نخست: ۱۲مهر
🕌 مکان: قم، خیابان گلستان، خیابان اخلاقی، پلاک۱۱۰
◾️ مرکز راهبردی #برهان
💥 ثبت نام جهت حضور در کلاس (با رعایت شیوه نامه های #بهداشتی) از طریق پیام رسان بله و ایتا: 09157401915
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گفتگوهای_فقهی 6
⏮ #شورای_فتوا و #مرجعیت_شورایی
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
آیا بهتر نیست که به جای #مرجعیت_فردی، #شورای_فتوا و مرجعیت شورایی وجود داشته باشد و در هر مسأله، #نظر_اکثریت اعضای آن شورا، به عنوان فتوای شرعی منتشر شود و همه مردم از آن فتوا پیروی نمایند؟
💥 #پاسخ:
از #آیات و اخباری که در باب رجوع مردم به فقها و #تقلید از آنان و #حجیّت_قول و فتوایشان مورد استناد قرار میگیرند، مثل آیه سؤال: «فَاسألوا أهل الذکر إن کنتم لاتعلمون» ، آیه نفر: «... لیتفقّهوا في الدین و لینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلّهم یحذرون»، توقیع شریف: «و أما الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعوا فيها إلى رواةِ حديثنا، فإنّهم حُجّتي عليكم، و أنا حجة الله»، روایت: «من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً لهواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه» که به تعبیر شیخ اعظم انصاری، آثار صدق در آن مشهود است، و آیات و #روایات دیگر، نه تنها نمیتوان حجیت و اعتبار شرعی برای شورای فتوا و مرجعیت شورایی استنباط و استفاده نمود، بلکه خلاف این دیدگاه استفاده میشود و ظاهراً از نظر #شارع_مقدس، #محوریت_اجتماعیِ_افراد در میان #امت_اسلامی و شیعیان موضوعیت داشته است.
این #خطابات_شرعیه، به تعبیر مشهور، دارای #اطلاق_مقامی هستند؛ چون شارع در #مقام_بیان بوده است و در عین حال، عموم مردم را به #فردِ_فقیه و آحاد و افرادی که فقیه میباشند، به نحو عامّ و طِلق بدلی، ارجاع داده و نفرموده است که به فتوای اکثریتِ فقها رجوع شود.
🔶 شایسته تذکار است که معمولاً و به خصوص در #زمان_حاضر که #مسائل_فقهی_متنوّع و حقیقتاً فراوانی پدید آمده است، هر یک از مراجع عظام تقلید دارای یک #هیأت_استفتاء هستند که مرجع را در #صدور_فتوا یاری میدهند. و بیشتر یا حتی احیاناً همه اعضای آن هیأت، علاوه بر تسلط بر #مبانی_فِقاهی و اجتهادیِ آن مرجع، خود مجتهد یا #قریب_الاجتهاد هستند. مرجع تقلید در پاسخگویی به بسیاری از سؤالات و استفتاءات، به خصوص در مورد مسائل جدید و #مستحدثه، گذشته از بهرهگیری از #نظرات_کارشناسی در حوزه #موضوعشناسی و #مسألهشناسی، نخست به بحث و #گفتگوهای_فقهی و استدلالی با اعضای هیأت استفتای خویش و نیز بررسی آراء و انظار فقها و مراجع دیگر در آن مسأله و یا حتی مسائل مشابهش میپردازد، سپس رأی و فتوای فقهی خود را که به نحو مستدل و از جمعبندی ادله به دست آمده است، اعلام میکند. اما به هر حال، و پس از همه بحثها و مشورتها، فتوا را آن مرجع تقلید صادر میکند، مسؤولیتش با خود اوست و #حجیت آن نیز مربوط به فقاهت اوست.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #انتشار_کتاب
⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج
در #سبک_زندگی_اسلامی و غیر اسلامی؛
✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی #اسلام در زمینه #اخلاق_جنسی و پیوند زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر
⏪ تالیف: آیت الله ملک زاده
آدرس تهیه اینترنتی:
https://bookroom.ir/book/69017
⏪ پخش و توزیع:
09196151249
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
May 11
May 11
✅ #گفتگوهای_فقهی 7
⏮ منظور از #ولایت_فقیه
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
منظور از #ولایت_فقیه چیست؟
💥 #پاسخ:
در شریعت و فقه اسلامی برای فقیه و #مجتهد_جامع_الشرائط، که از جملۀ آن شرایط، عدالت و تقوا است، سه جایگاه، مسؤولیّت و مَنصِب، مطرح شده است که از این مناصب، مقامات، شؤون، وظایف و جایگاهها با عنوان «وِلایت» نام برده میشود. این مناصب و ولایتهای سه گانه عبارتند از:
1⃣ #منصب_اِفتاء یا ولایت بر اِفتاء (فتوا دادن و بیان احکام و قوانین اسلامی)
2⃣ #منصب_قضاء یا ولایت بر قضاء (قضاوت، حَکَمیّت و داوری کردن)
3⃣ #منصب_حکومت، ولایة الامر، ولایت بر اجرای احکام الهی در جامعه و زعامت سیاسی و اجتماعی (ولایتِ تصرّف در اموال و اَنفُس)
🔶 در همین زمینه، #شیخ_اعظم_انصاری در کتاب البیع میگوید:
«للفقیه الجامع للشرائط مناصب ثلاثة:
أحدها: الإفتاء فیما یحتاج إلیها العامی فی عمله، و مورده المسائل الفرعیّة، و الموضوعات الإستنباطیّة من حیث ترتّب حکمٍ فرعیٍّ علیها ... ؛
الثانی: الحکومة، فله الحکم بما یراه حقّاً فی المُرافعات و غیرِها فی الجملة ... ؛
الثالث: ولایة التصرّف فی الأموال و الأنفس ... .»
🔶 بر مبنای #دیدگاه_عموم_علما و فقهای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، اجتهاد و فقاهت به همراه عدالت و سایر شرایط معتبر در مجتهد و فقیه، شرط ضروری برای تصدّیِ مقام اِفتاء و حجّیّت قول و فتوا و نیز مشروعیّت قضاء و نفوذ حکم است؛ همچنان که اجتهاد و فقاهت، پایه و مایة اصلیِ نیابت عامّ حضرت ولیّ عصر (عج)، ولایت #سیاسی و #اجتماعی بر امّت مسلمان و #مدیریت_کلان_اسلامی در عصر غیبت میباشد.
در خور ذکر است که عنوان ولایت فقیه – به ویژه #ولایت_مطلقه_فقیه – به خودیِ خود و بنابر معنای عامّ فقهیاش شامل هر سه ولایت و مَنصِب – فتوا، قضاء و حکومت – میشود ولی معمولاً – به ویژه پس از نهضت و #انقلاب_اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی ایران که این تعبیر و اصطلاح از رواج و شهرت چشمگیری در گفتگوهای عمومی و در گفتارها و نوشتارها برخوردار شد – وقتی سخن از ولایت فقیه و ولیّ فقیه به میان میآید، منظور، منصب سوم یعنی #ولایة_الامر و ولایت فقیه در عرصه حکومتداری، مدیریّت کلان جامعه اسلامی و اداره سیاسی و اجتماعیِ #کشور_اسلامی میباشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #یادآوری 🔊
⏮ #شنبه ۱۹ مهر
✅ #سلسله_جلسات_علمی
⏮ موضوع: #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
🔶 مدرّس: آیتالله ملک زاده
🗓 زمان: شنبه ها، ساعت۱۶ تا ۱۸
◾️ جلسه نخست: ۱۲مهر
🕌 مکان: قم، خیابان گلستان، خیابان اخلاقی، پلاک۱۱۰
◾️ مرکز راهبردی #برهان
💥 ثبت نام جهت حضور در کلاس (با رعایت شیوه نامه های #بهداشتی) از طریق پیام رسان بله و ایتا: 09157401915
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گفتگوهای_فقهی 8
⏮ #جهر و #اخفات «بسم الله الرحمان الرحیم» در #نماز
🔶 آیتالله ملک زاده
⏮ #پرسش:
بعضیها میگویند #بسم_الله جزء #قرآن نیست و فقط چون هر کاری را باید با #نام_خدا شروع کنیم در ابتدای سورههای قرآن هم بسم الله میگوییم. به همین خاطر فرقی نمیکند در نماز بسم الله بگوییم یا نه، و یا آن را بلند بگوییم یا با صدای آهسته. میخواستم ببینم آیا این مطلب درست است؟
💥 #پاسخ:
«بسم الله الرحمان الرحیم» جزئی از قرآن کریم، بلکه یکی از مهمترین و با فضیلتترین #آیات_قرآن است که به استثناء #سوره_توبه (برائت) در ابتدای همه سورههای کتاب الله مجید قرار دارد و خواندن آن در آغاز سوره حمد و هر سوره کامل دیگری که پس از سوره حمد در نماز خوانده شود، لازم و شرط #صحت_نماز است.
🔶 یکی از مسائلی که درباره قرائت «بسم الله الرحمان الرحیم» در نماز مطرح است، مسألۀ جهر و اخفاتِ آن است. جهر یعنی با صدای بلند خواندن (بلندی صدا به میزانی که در گفتگوهای معمولی وجود دارد.) و اخفات یعنی با صدای آهسته خواندن.
باید بدانیم که حکم جهر و اخفاتِ «بسم الله الرحمان الرحیم»، تابع #حکم_جهر و اخفات نماز است؛ بدین صورت که در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای بلند باشد (صلوات جَهریّه) مانند نماز صبح، مغرب و عشاء، بسم الله الرحمان الرحیم هم همانند کلّ سوره با صدای بلند خوانده میشود و در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای آهسته باشد (صلوات اخفاتیّه یا هَمسیّه) مانند نماز ظهر و عصر، احتیاطاً باید بسم الله الرحمان الرحیم هم با صدایی آهسته خوانده شود. البته بهتر است که #امام_جماعت در نماز ظهر و عصر هم، بسم الله الرحمان الرحیم را با صدای بلند بخواند.
🔶 شایان ذکر است، اینکه انسان، نه تنها «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازش حذف نکند، بلکه در جایگاه خودش یعنی جایی که لازم است، آن را با صدای بلند بخواند، در بعضی از احادیث به عنوان یکی از #نشانههای_مؤمن نامیده شده است؛ بر خلافِ کسانی که متأسفانه به پیروی از #معاویه، یا اساساً «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازشان حذف میکردند و یا در نمازهای صبح، مغرب و عشا، با وجود آنکه حمد و سوره را بلند میخواندند ولی «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدایی آهسته قرائت مینمودند و در مجموع، احترام و اهمیت چندانی برای این جمله و آیه مهمّ قرآن قائل نبودند.
⏮ در مسأله فوق، تفاوتی میان #زن و #مرد نیست، جز آنکه #فقها میفرمایند اگر خانم در جایی نماز میخواند که #نامحرم صدای او را میشنود، حتی اگر نمازش صبح، مغرب و یا عشا هم باشد، لازم است کلّ نماز خود، و از جمله «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدای آهسته بخواند.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ تدریس #المرسل_الرسول_الرسالة
⏮ اثبات اصول اعتقادی به طریق فلسفی و علمی با روش #دلیل_استقرائی مبتنی بر حساب احتمالات
⏮ جلسه #یک
شرح و توضیح مقدمه بحث؛
🔶 آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9