eitaa logo
مدیریت در اسلام
661 دنبال‌کننده
828 عکس
167 ویدیو
26 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۱) 🔸قبلاً بیان کردیم که ساختار مدیریت هر محله متشکل از سه شورا است که هر یک تحت رهبری امام دارای یارانی هستند که با تعامل و تعاون با یکدیگر محله را مدیریت می‌کنند. تعداد این یاران در هر محله حداقل ۳۰ نفر است. در این مجموعه پست‌ها نگاهی خواهیم داشت به مسئولیت‌ها و نقش‌های این افراد و هم‌چنین شرایط، وظائف و اختیارات آن‌ها. 🔸مطالبی که در موضوع فوق بیان خواهیم کرد، تلخیصی از باب اول کتاب محله فاضله هستند و تفصیل مطالب در این کتاب موجود است. @madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله(۲)/بخش اول: امام محله 🔸برای تشریح مسئولیت‌ها و مناصبی که در هر محله باید وجود داشته باشد، باید از امام محله آغاز کنیم. زیرا امام محله در رأس هرم مدیریتی محل قرار دارد و همه چیز از او آغاز و به او ختم می‌شود. اما طلبه یا عالمی که در یک محله به‌عنوان امام قبول منصب می‌کند از منظر آموزه‌های دین باید چه شرایطی داشته باشد و چه وظائفی از او مورد انتظار است؟ 🔸در مجموعه پست‌های «شرایط، وظائف و اختیارات یاران محله» ابتدا نگاهی به شرایط و وظائف یک امام محلۀ شایسته خواهیم داشت و به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد: ❓امام محله کیست و چه جایگاهی در نظام مدنی و اداری محله دارد؟ ❓امام باید چه شرایط علمی و عملی داشته باشد؟ ❓آمادگی‌ها و مهارت‌های لازم برای یک امام محلۀ شایسته چیست؟ ❓شیوۀ کسب معیارهای شایستگی برای امام چیست؟ ❓امام چه وظائفی در نسبت با یاران محله و عموم اهالی محله دارد؟ ❓امام برای انجام وظائف به احسن نحو چه اختیاراتی باید داشته باشد؟ و ... @madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۳)/بخش اول: امام محله 🔸امام محله کیست؟ از منظر غالب متکلمان امامیه، امامت عبارت است از «ریاست عامه در امور دین و دنیا نیابتاً از طرف نبی». این امامت بر اساس نظریۀ وصایت در غدیر خم از امام «نبی» به امام «معصوم» و در آغاز غیبت از امام معصوم به امام «عادل» منتقل می‌شود، یعنی فقهای عالم و عادل به نیابت خاص یا عام، زعامت اجتماع شیعی را بر عهده می‌گیرند. پس از این منظر، ریاست و زعامت شیعیان چه در عصر حضور و ظهور و چه در عصر غیبت «امامت» نام دارد. حکومت شیعه نیز خلافت و امارت و سلطنت و ریاست و غیرهم نامیده نمی‌شود، بلکه «امامت» است و شخص اول آن امام است. بر اساس نظریۀ اتحاد امامت و امارت، امامت در تمام واحدهای اجتماعی از جمله محله و روستا با همین عنوان و طبق همین مبانی امتداد پیدا می‌کند. دقیقاً بر اساس همان ادله‌ای که کشور به عنوان یک اجتماع چند ده میلیونی باید دارای امام فقیه و عادل باشد، محله نیز به‌عنوان اجتماعی چند هزاری باید در اختیار فقیهی از همان جنس، اما تشکیکاً در سطحی پایین‌تر باشد. شبکۀ امامت شبکه‌ای مویرگی است که تا عمق تمام اجتماعات شیعی تسری پیدا می‌کند و اوامر و منویات ولی امر را در سریع‌ترین و مؤثرترین شکل به جریان می‌اندازد. این شبکه بر بستر مساجد جامع گسترده می‌شود و در نهایت به آخرین حلقۀ سلسلۀ خود، یعنی مساجد محله یا روستا منتهی می‌شود. پس طبق همین اسلوب، امامت محله را نیز می‌توان به ریاست عامه محله در امور دین و دنیا تعریف کرد که دارای شئون معنوی از یک سو و شئون دنیوی و مدیریتی از سویی دیگر است. @madineyefazele
▪️به لطف الهی محله فاطمیه قم به‌عنوان اولین محله در کشور هر پنجشنبه میزبان دوره تخصصی مدیریت محله است. 🔸امشب استاد حجت الاسلام رزاقی فصل شرایط و وظائف شورای صلح‌یاری محله را تدریس کردند. 🔸ان شاء الله به زودی یاران دیگر محلات آزمونه در نقاط مختلف کشور نیز می‌توانند در این دوره شرکت کنند. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: شب‌زنده‌داری 🔸«تیقظ» جزوی از مقدمات حکمت است. پس در فرآیند مجهز کردن کارکنان سازمان به مکنت حکمت، باید آنان را به سحرخیزی و شب‌زنده‌داری به‌ویژه در ساعات غفلت عادت داد. 📒خلاصه درس ۴۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
هدایت شده از وحید یامین پور
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"اگر انسان راه را تا آخر می دانست هرگز به راه نمی افتاد..." «معجم البلدان» و «آثار البلاد و اخبار العباد» نوشته‌اند که شیعیان کاشان در قرن هفتم، هر صبح جمعه اسبی را زین کرده به بیرون از دروازۀ شهر می‌بردند و انتظار ظهور می‌کشیدند. تاریخ «حبیب السیر» و تاریخ «روضة الصفا» هم از اجرای همین برنامه در زمان دولت سربداران در سبزوار خبر داده‌اند. این تصویر در سریال «سربداران» (محمدعلی نجفی، ۱۳۶۲) بازسازی شده. جایی که شیخ حسن جوری (امین تارخ) و شاگردش، عزیزالدین مجدّی (بهروز بقایی) در حال هجرت از باشتین هستند و جماعتی را می‌بینند که با پرچم و طبل و نقاره و اسبی سفید ظاهر می‌شوند و آهنگی می‌نوازند که موسیقی تیتراژ خود سریال (کار فرهاد فخرالدینی) است. 🔺️تماشای این صحنه در روز عید نیمه شعبان، لطف دیگری دارد. با متنی که کیوان رهگذار نوشته و بنا به روایتی، محمود دولت‌آبادی دیالوگهای آن را بازنویسی کرده است. ✒️ متن از دکتر علیرضا بلیغ
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۴)/بخش اول: امام محله 🔸شرایط امام محله چیست؟ اولین و مهم‌ترین وصف یک امام محلۀ شایسته، عالم بودن اوست. منظور از عالم بودن امام، علم به علوم دینی و شرعی و هم‌چنین علم مدیریت و رهبری تشکیلات مدنی و محلی است که طبق روش اصیل حوزوی و مدرسی حاصل شده باشد. پس این علم، از سنخ اجتهاد است و شامل عرصه‌های سه‌گانۀ اعتقادات، اخلاقیات و احکام می‌شود. امام لزوماً باید فقیه و معمم باشد و مدیریت و ولایت خود را هم طبق همان روش اجتهادی و با اتکاء به حجت شرعی اعمال کند. او هر تصمیمی را بر اساس تشخیص مجتهدانه و با پشتوانۀ حجت شرعی می‌گیرد. امام حتی اگر معمم و صاحب سواد فقهی و دینی هم باشد، اگر مدیریت خود را به شکل هماهنگ با علم خود که همان علم شرعی و الهی است تنظیم نکند، ریاست او نامشروع است و صلاحیت قبول منصب امامت را ندارد. او هم‌چنین باید علم‌اندوزی و علم‌آموزی خود را پس از تصدی مقام امامت نیز ادامه دهد که با وجود امکانات فضای مجازی، ممکن، بلکه لازم است. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: تواضع و شرح صدر 🔸صدق و عدل دو مکنت و مقدمۀ عالیه برای نیل به حکمت هستند. الفت و محبت اهل ایمان نیز قلب را مهیای حکمت می‌کند. لذا این ملکات باید به کارکنان و مدیران حکمت‌جو تعلیم شود. 📒خلاصه درس ۴۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
🌱عرض تبریک و خداقوت به مردم انقلابی قم بابت انتخاب نمایندگانی شایسته و عرض تبریک به منتخبان انقلابی مردم قم، حجج اسلام ذوالنوری و روان‌بخش و دکتر رئیسی ⚠️امید که منتخبان وعده‌های خود را فراموش نکنند و با عزم و اراده‌ای محکم، راهبردهای سه‌گانه دشمن برای زوال تمدنی ایران، یعنی: برجامی‌سازی در سیاست، آزادسازی در اقتصاد و شریعت‌زدایی در فرهنگ را خنثی کنند. به عنوان بخشی کوچک از جامعه حوزوی برای منتخبان آرزوی موفقیت داریم. @madineyefazele
▪️شرایط، وظایف و اختیارات یاران محله (۵)/بخش اول: امام محله 🔸شرایط امام محله چیست؟ از دیگر اوصاف مهم امام محله عدالت است. عدالت در معنای فقهی آن به انجام واجبات و ترک محرمات یا عدم ارتکاب کبائر و عدم اصرار بر صغائر معنا شده است. این شرط همان شرط لازم برای امام جماعت است که البته به نحو اولی برای امام محله ضرورت دارد. عدالت اخلاقی مرحله‌ای عمیق‌تر و وسیع‌تر از عدالت شرعی است. این عدالت در شخصی تحقق پیدا می‌کند که توانسته باشد قوای سه‌گانهٔ نفسانی خود، یعنی عقل و غضب و شهوت را به حد اعتدال برساند و حکمت و شجاعت و عفت را در نفس خود به ملکه تبدیل کند. تمام دیگر فضائل و رذائل اخلاقی ذیل حد اعتدال و افراط و تفریطِ همین سه قوه جا می‌گیرند که علماء اخلاق مانند ابن مسکویه، جناب خواجهٔ طوسی و علامتین نراقی طبقه‌بندی جامعی از این فضائل و رذائل و انواع و اجناس آنها ارائه داده‌اند. در مباحث بعدی بیان خواهیم کرد که نظریهٔ اعتدال اخلاقی، نظریهٔ مختار نظام اخلاق در مدینه و محلهٔ فاضله است که امام بر اساس آن هم نفس خود را تدبیر می‌کند و هم تدبیر نفس را به مأمومین و امت خود می‌آموزد. @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: قواعد سه‌گانۀ حکمت 🔸باید کارکنان سازمان را با قواعد سه‌گانۀ حکمت آشنا کرد. 📒خلاصه درس ۴۱ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: حب علی علیه السلام 🔸باید حب علی را به عنوان یکی از مقدمات تثبیت حکمت در قلب کارکنان سازمان ایجاد و تثبیت کرد. 📒خلاصه درس ۴۲ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی @madineyefazele