eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ادب حضور در پیش‌گاه قرار گرفتن، آداب ویژه‌ای دارد، از جمله، نداشتن حرکت زائد. ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه‌السلام می‌پرسد، عبای شما در نماز افتاد. چطور آن را درست نکردید؟ حضرت در جواب فرمودند: «وَیْحَک، أَتَدری بَیْنَ یَدَیْ مَنْ کُنْتُ؟» وای بر تو! نمی‌دانی من در چه پیش‌گاهی بودم! ادب حضور، مانع شد امام عبای خود را درست کند. 🗂 جلسه ۶۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ خداوند تبارک و تعالی یک دارایی بالقوه در ما نهاده است. آن دارایی بالقوه ، دارایی حقیقی خداوند تبارک و تعالی است، البته همه دارایی ها حقیقی اند منتها بعضی از آن ها دارایی پوستی و بعضی ها دارایی مغزی اند ⬅️ این مغز نصیب آدمی است. ✅ آدم می تواند مغز پیدا کند و می تواند « أُولُیِ الْأَلْباب» بشود ⭕️ اما موجودات دیگر، در و دیوار عالم و زمین و آسمان نمی تواند صاحب لُب و مغز شوند. ✅ مغز حقیقت ، نصیب آدمی است. این مغز بالقوه در آدم است، اما بعداً شکوفا می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و دوم🔰 🔹"فلولا اذا بلغت الحلقوم" جان که می خواهد در برود، آهسته آهسته انسان می‌بیند پا کرخت شده و اصلاً روح ندارد. کم کم این کرختی به دست و پا و بعد به قفسه سینه می‌رسد و بعد به حلقوم و در نهایت می‌رود. ✅ این را می گویند "اذا بلغت الحلقوم" معنی آیه می شود: هنگامی که جان به حلقوم می رسد، یعنی لحظه مرگ. بعضی ها ادامه ی آیه را اینجوری معنا کردند: 🔹"و أنتم حینئذٍ تنظرون" یعنی شما این میّت را می‌بینید. 🔹"و نحن أقرب إلیه منکم و لکن لا تُبصِرون" و ما به او نزدیکیم ولی شما نمی‌بینید. ولی بعضی ها اینجور معنا کردند: 🔹"فلولا إذا بلغت الحلقوم" هنگامی که جان به حلقوم رسید، آن لحظه تازه چشم هایتان باز می‌شود، می‌بینید یعنی قبل از آن نمی‌توانستید نظر کنید، الان می‌توانید. ✅ شاهدی که آورده‌اند این است؛ یعنی با مرگ انسان خیلی از حقایق را می‌بیند لذا در قرآن آمده که همین که لحظه مرگ می‌آید و انسان از این نشئه به در می‌رود، می‌فهمد که بدی به دردش نمی‌خورد، مایۀ عذابش هست، خوبی مایۀ نجاتش هست. لذا همان جا می‌گوید: 🔹"ربّ ارجعونی*لعلّی أعمل صالحاً" خدایا من را برگردان تا شاید عمل صالح کنم؛ ❓چرا همین لحظه مرگ؟ 🔻چون تازه چشم هایش باز شد و فهمید چه خبر است!🔺 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مراحل ایمان در سلوک 1⃣ ایمان زبانی: یعنی به زبان بگویم که ایمان آورده‌ام. 2⃣ ایمان تقلیدی: یعنی چون خدا و پیغمبر فرموده‌اند چنین است، من هم یقین دارم که همین‌طور است. ✔️ ایمان عمومی مردم این‌گونه است. این سطح از ایمان، مهم‌ترین سطح است چون شروع درجات ایمانی است. 3⃣ ایمان تحقیقی: یعنی با استدلال به اینجا برسیم که خدا وجود دارد و او قادر و حکیم است. 4⃣ ایمان شهودی: یعنی ایمانی که مِن ورایِ حجاب نیست. برای چنین مؤمنی، پرده کنار رفته است و خدا را (با چشم دل) می‌بیند. ❓ با کدام ایمان باید سلوک را شروع کرد؟ 🔹 با ایمان نوع اول نمی‌توان کار سلوکی را آغاز کرد. چرا؟ چون چنین شخصی، فقط به زبان گفته است، ایمان دارم و به دل او ننشسته است. این نوع ایمان حرکت‌آفرین نیست. 🔹 با ایمان تقلیدی و ایمان برهانی می‌توان سلوک را آغاز کرد؛ چون دل، خدا را باور کرده است و خدا را کمال مطلق می‌یابد و به سمت کمال مطلق می‌رود. ایمان نوع چهارم هم مربوط به مراحل نهاییِ سلوک است. 🗂 جلسه ۹ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اجتماعی اسلام 🔰قسمت هفتاد و چهارم🔰 🔶 مجتمع اسلامى راه بسوى تحول و تكامل چيست؟ ✔بر فرض اینکه سنت اسلامى سنتى است جامع همه لوازم يك زندگى باسعادت ✔و بر فرض اینکه مجتمع اسلامى مجتمعى است واقعا سعادت يافته و مورد رشك همه جوامع عالم ✖لكن اين سنت به خاطر جامعيتش و به خاطر نبود حريت در عقيده در آن باعث ركود جامعه و باز ايستادنش از تحول و تكامل مى‏‌شود و اين خود يكى از عيوب مجتمع كامل است چون سير تكاملى در هر چيز نيازمند آن است كه در آن چيز قواى متضادى باشد. تا در اثر نبرد آن قوا با يكديگر و كسر و انكسار آنها مولود جديدى متولد شود، خالى از نواقصى كه در آن قوا بود. 🔸بنا بر اين نظريه، اگر فرض كنيم كه اسلام نواقص و عقايد متضاده را از ريشه بر مى‏‌كند، لازمه‏ اش توقف مجتمع از سير تكاملى است، البته مجتمعى كه خود اسلام پديد آورده. 🔹لكن در پاسخ اين ايراد مى‏‌گویيم ريشه آن جاى ديگر است و آن: 📌مكتب ماديت و اعتقاد به تحول ماده است. یعنی همان: 📌مكتب ماترياليسم ديالكتيك و هر چه باشد در آن خلط عجيبى به كار رفته است. چون عقايد و معارف انسانيت دو نوعند: 1⃣ عقايدی كه دستخوش دگرگونى مى‏‌شود و همپاى تكامل بشر تكامل پيدا مى‏‌كند و آن عبارت است از علوم صناعى كه در راه بالا بردن پايه‏‌هاى زندگى مادى و رام كردن طبيعت سركش به كار گرفته مى‏‌شود، از قبيل رياضيات و طبيعيات و... كه هر قدمى از نقص به سوى كمال بر می‌دارد، باعث تكامل زندگى اجتماعى مى‏‌شود. ادامه دارد... 📚 ترجمه المیزان، ج ۴، ص ۱۸۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️ قسمت سیزدهم گفته شد یکی از مهم‌ترین راهکارهای دین برای کنترل اجتماعی، مساله ایمان است. ایمان در دو سطح، زمینه ایجاد کنترل اجتماعی را فراهم می‌نماید: 1️⃣ از این جهت که لازمه ایمان، تقوا و مهار درونی است که توضیح داده شد. 2️⃣ جهت دیگر اینکه تعمیق ایمان در جامعه، باعث رواج خُلقیاتی می‌گردد که کنترل اجتماعی را تسهیل می‌کنند. ▪️برای مثال، ایمان با تقویت روحیه مدارا، حسن خلق و کظم غیظ در افراد جامعه، زمینه کنترل اجتماعی را فراهم می آورد. ▪️از طرف دیگر، باعث از بین رفتن روحیه منفعت طلبی، بخل و حرص و غضب و حسد که معمولا منشا فرار از قواعد اجتماعی هستند، می‌گردد. و این امر می‌تواند تا حد زیادی از جرایم گوناگون جلوگیری نماید و موجبات اصلاح جامعه را فراهم آورد. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 برنامه دروس دهه دوم فاطمیه ▪️ شرح تفسیر المیزان ▪️ شرح منازل السائرین 📆 تاریخ: سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۷ تا ۱۴۰۰/۱۰/۱۶ ⏰ زمان: ۱۵:۳۰ - ۱۷ 📍مکان: آمل، خیابان شیخ فضل‌الله نوری، مسجد چهارده معصوم این جلسات را می‌توانید به صورت بر خط از طریق آدرس زیر، دنبال نمایید👇 http://heyatonline.ir/heyat/1013 @nasimehekmat
🔰 قسمت صد و پانزدهم 🔰 🌴 نكته اصل وضو که بيان شد: 🍀 اهل معرفت و اصحاب سلوك را متنبّه نمود 🔹 به اين كه در محضر مقدّس حقّ جلّ و علا ايستادن 🔹و مناجات با قاضى الحاجات نمودن را آدابى است كه بايد منظور شود. 🔻حتّى با قذارات صوريّه و كثافات ظاهريّه 🔻و كسالت چشم ظاهر نيز نبايد در آن محضر رفت. 🔻چه جاى آن كه دل معدن كثافات باشد. ⚫️ و قلب مبتلاى به قاذورات معنويّه كه اصل همه قذارات است باشد. ✨با آن كه در روايت است كه: «خداى تعالى نظر نمى‏‌كند به صورت‌هاى شما بلكه نظر مى‏‌فرمايد به قلب‏‌هاى شما.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 توجه قلبی حضرت استاد حسن زاده از آیت الله العظمی رفیعی قزوینی نقل می‌کردند که ایشان با حسرت بسیار می‌فرمودند ما نمی‌دانیم چقدر در نماز کفران نعمت می‌کنیم. ▪️ این همه نعمت در نماز برای توجه به حق و ارتباط حضوری با او قرار داده شده ولی ما آن را از دست می‌دهیم. اگر بدانیم تمام مقصود خلقت و کمال نهایی انسان همین احساس حضور است، می‌ببینیم چه نعمتی را از دست می‌دهیم. 🗂 جلسه ۶۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مقامات فاطمه زهرا بی حد و حصر است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید زهرا را زهرا گفتند چون نوری بود از سوی خدا. نوری بود از سوی خدا که چشم ملائکه را می‌زد و از این نور دوازده امام پدید آمدند. مقام باطنی فاطمه زهرا این است که آن نور، بسط پیدا می‌کند و کل عالم را فرا می‌گیرد. اگر این حقیقت را در فاطمه زهرا بفهمید، همه جا جلوه او است. همه آنچه در عالم می‌بینیم در امامان ریشه دارد و امامان ریشه در مادرشان فاطمه زهرا دارند. در روایات آمده ما اهل بیت حجتیم بر مردم و فاطمه زهرا مادرمان حجت الله علی الحجج است. حجة الله علی الحجج یعنی از نور آن حضرت، نور ائمه منتشی شده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 برنامه سخنرانی حضرت استاد یزدان‌پناه در دهه دوم فاطمیه ▪️ صلی الله علیک ایتها الصدیقة الشهيدة همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری ام‌ابیها حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیه، مجلس روضه و سخنرانی حضرت استاد یزدان‌پناه در شهرستان آمل برگزار می‌گردد. 🕌 مسجد رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: شهرستان آمل - میدان ۱۷ شهریور زمان: بعد از نماز صبح، سه‌شنبه ۷ دی‌ماه لغایت پنج‌شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد سادات نیاکی: شهرستان آمل - نیاکی محله زمان: بعد از نماز مغرب و عشاء، سه‌شنبه ۷ دی‌ماه لغایت شنبه ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ 🕌 مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام: شهرستان آمل - پایین بازار آمل زمان: یک‌شنبه ۱۲ دی‌ماه لغایت پنج‌شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri @nasimehekmat
🔰 بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی ◾️ مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام سپهبد قاسم سلیمانی 🎙 سخنران: حضرت استاد یزدان‌پناه ◽️ مداح: حاج عباس یوسفی 🗓 زمان: یکشنبه ۱۲ دی‌ماه، همراه با اقامه نماز مغرب و عشا 🕌 مکان: آمل، مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/3838181378C8d1d2d5742 @nasimehekmat
‼️آدم خیال می کند که باید خوب ببیند، خوب بشنود، خوب بخورد. ✅ خوردن زیادی کمال نیست، دیدن زیاد کمال نیست، عمر زیادی کمال نیست، ⬅️ مهم آن است که ببینید در ما چه ریخته اند و ما عصاره چه هستیم. اگر ما عصاره هستیم اول مان پیدا بشود که آن اول را نگاه بکنیم که با چه ترکیب کرده اند که من اگر مفصل شدم و شرح شدم همان بشوم نه چیز دیگری بشوم.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 گذشتن از گناه دیگران 💎 یکی از خلقیات عارفان، گذشتن از گناه دیگران است و چگونه نگذرد در حالی که بزرگتر از آن است که لغزش بشری روحش را جریحه دار کند. 🗂 جلسه ۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 هیچ‌ فردی در امت مانند فاطمه(س) نبود. حسن بصری که از زهّاد ثمانیّه‌ی‌ معروف است و زاویه هم دارد با اهل‌بیت، می‌گوید که «ما کان فی هذه الامّة اعبد من فاطمة کانت تقوم حتّی تورّم قدماها». معنای این تعبیر «ما کان اعبد من فاطمة» این نیست که شبیه او و به اندازه‌ی او تعدادی وجود داشتند؛ نه، در تعبیرات عربی معنایش این است که هیچ کس در امّت، مانند او نبود از لحاظ عبادت. این را حسن بصری می‌گوید؛ حسن‌بصری دوران فاطمه‌ی زهرا(س) را درک نکرده، امّا اینکه این طور قاطع این حرف را می‌زند نشان می‌دهد این جزو مسلّمات و متواتراتی بوده است که در آن زمان وجود داشته است. 🗓 ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره قسمت سوم به محضر جناب استاد علامه طباطبابى مد ظله العالى تشرف حاصل كردم. سخن از زمان تحصيل و كارهاى علمى معظم له به ميان آمد، فرمودند: من انتظار آمدن بهار و تابستان را مى‌بردم؛ چه در آن دو فصل چون شب‌ها كوتاه بود، شب را به مطالعه و نوشتن به روز مى‌آوردم و در روز مى‌خوابيدم. 📚 سپس درباره تفسيرش فرمودند: 🔹من اول در روايات بحار بسيار فحص و تتبع كردم كه از اين راه كارى كرده باشم و درباره روايات، تأليفى در موضوعى خاص داشته باشم. 🔸بعد در تلفيق آيات و روايات زحمت بسيار كشيده‌ايم تا اين كه به فكر افتاديم بر قرآن تفسيرى نويسيم ولى چنين مى‌پنداشتم كه چون قرآن بحر بى‌پايان است، اگر به همه آن بپردازيم، مبادا توفيق نيابيم. 🔹لذا آنچه از قرآن در اسماء و صفات الهى و آيات معاد و از اينگونه امور بود جدا كرديم كه هفت رساله مستقل در هفت موضوع تأليف كرده‌ام. 🔸 تا اين كه به تفسير قرآن اشتغال ورزيديم كه اكنون چهارده جلد آن طبع و منتشر شده است. ▫️ اين سخن استاد در آن روز بود و امروز بحمدالله تعالى توفيق يافت كه تفسير الميزان را در بيست مجلد در مدت بيست سال به اتمام رسانيد و در آخر تفسير تاريخ اتمام را مرقوم فرموده به اين عبارت: «تم الكتاب و الحمدلله و اتفق الفراغ من تأليفه فى ليلة القدر المباركة الثالثة والعشرين من ليالى شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الالف من الهجرة و الحمد على الدوام و الصلوة على سيدنا محمد و آله والسلام
🔰 نور عالم‌گیر فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ▪️هر کسی در این عالم هست، حظی از عوالم بالاتر دارد. ▪️حظ فاطمه زهرا سلام الله علیها، نوری است که عالم را پر می‌کند. ▪️همه‌ جای عالم، فاطمی است و همه‌جا فاطمه است که به شکل های مختلف حاضر است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
جناب محی الدين سرّ محبوب بودن زن را در اين می‌داند كه چون: ☘ ذات اقدس خداوند منزّه از آن است كه بدون مجلی و مظهر مشاهده شود، و هر مظهری كه بيشتر جامع اسماء و اوصاف الهی باشد، بهتر خدا را نشان می‌دهد، و زن در مظهريت خدا كامل تر از مرد است☘ ✔️زيرا مرد فقط مظهر قبول و انفعال است چون مخلوق حق است. 🔸و زن گذشته از آن كه مظهر قبول و انفعال الهی است. 🔸 مظهر فعل و تأثير الهی نيز هست چون در مرد تصرّف می‌كند و آن را مجذوب خويش قرار داده و محبّ خود می‌سازد، و اين تصرّف و تأثير نموداری از فاعليت خداست، از اين جهت زن كامل تر از مرد است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 مروری بر ویژگی‌های آیت‌الله مصباح یزدی در کلام رهبر انقلاب؛ 👈🏻 اطلاع‌نگاشت | عالم مجاهد و پارسا 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به عنوان شخصیتی دارای علم و بصیرت و صفا ارادت خاصی داشته‌ و در بیانات مختلف از ایشان تجلیل کرده‌اند که این موارد در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌شود. 📥 نسخه قابل چاپ: khl.ink/f/47052
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 مصباح عزیز 📹 انتشار فیلم برای نخستین‌بار | رهبر انقلاب: امروز بحمداللَّه نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیتهای برجسته‌ی علمی و معنوی در آن حضور دارند؛ مثل همین شخصیت عزیز و عظیم - جناب آقای مصباح- که بحمداللَّه این کار هم از برکات ایشان است. من ایشان را نزدیک به چهل سال است میشناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحب‌نظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند. من حقیقتاً خدا را حمد و شکر میکنم. 🗓 سالگرد درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله مصباح یزدی 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وحشت مستکبران از تکثیر شهید سلیمانی 🔻رهبر انقلاب: به‌ هر حال شهید سلیمانی ماندنی است، تا ابد زنده است؛ آنهایی که او را شهید کردند ــ ترامپ و امثال او ــ جایشان زباله‌دان تاریخ است و جزو فراموش‌شدگان تاریخ خواهند بود در زباله‌دان، امّا او تا ابد زنده است؛ شهید این جوری است و دشمنان او گم و گور خواهند شد. البتّه ان‌شاءاللّه بعد از آنکه دنیوی‌شان را بدهند. ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ 👈🏼 گزیده بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانواده و ستاد سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی 💻 @Khamenei_ir |
قهرمانِ پرافتخار.pdf
6.72M
📚 کتابچه | مجموعه بیانات رهبر انقلاب درباره شهید حاج قاسم سلیمانی
# ابعاد اجتماعی اسلام 🔰قسمت هفتاد و پنجم🔰 🔸بیان شد که عقاید انسانی دو نوعند: 1⃣ عقایدی که دستخوش دگرگونی می‌شود. 2⃣ عقايدى كه دچار چنين تحولى نمى‏‌شود، هر چند كه تحول به معناى ديگر را مى‏‌پذيرد. 🔹یعنی معارف عامه الهيه‏‌اى است كه در مسائل مبدأ و معاد و سعادت و شقاوت و امثال آن احكامى قطعى و متوقف دارد. 🔸يعنى احكامش دگرگونى و تحول نمى‏‌پذيرد، هر چند كه از جهت دقت و تعمق ارتقا و كمال مى‏‌پذيرد. 🔹و اين معارف و اجتماعات و سنن حيات تاثير نمى‏‌گذارد مگر به نحو كلى ⬅️فلذا توقف و يك نواختى آن باعث توقف اجتماعات از سير تكاملیش نمى‏‌شود. 🔹هم چنان كه در وجدان خود، آراء کلی بسیاری مى‏‌بينيم كه در يك حال ثابت مانده‏‌اند و در عين حال اجتماع ما به خاطر آن آراى متوقف و ثابت، از سير خود و تكاملش باز نايستاده. 🔸مانند اين عقيده ما كه مى‏‌گوئيم: ✔️ انسان براى حفظ حياتش بايد به سوى كار و كوشش انگيخته شود. یا ✔️كارى كه انسان مى‏ كند بايد به منظور نفعى باشد كه عايدش شود. و يا معتقديم كه: ✔️ عالم هستى حقيقتا هست نه اينكه خيال مى‏ كنيم هست و در واقع وجود ندارد. و يا مى‏ گوئيم: ✔️ انسان جزئى از اين عالم است و او نيز هست و يا انسان جزئى از عالم زمينى است. و از اين قبيل آراء و معلوماتى كه تا انسان بوده آنها را داشته، و تا خواهد بود خواهد داشت و در عين حال دگرگون نشدنش باعث نشده كه اجتماعات بشرى از ترقى و تعالى متوقف شود و راكد گردد. 📚 ترجمه المیزان، ج ۴، ص ۱۸۶. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شانزدهم🔰 🌴 آنچه انسان با او به حق تعالى توجه مى‏‌كند؛ 🌴و آنچه كه از عوالم خلقيّه لايق نظر به كبرياى عظمت و جلال است؛ ❇️ قلب است. ⚫️ ديگر جوارح و اعضاء را از آن حظّ و نصيبى نيست. 🔹معذلك طهارت صوريّه و نظافت ظاهريّه را نيز اهمال ننموده‏‌اند: 🔸 صورت طهارت را براى صورت انسان مقرر فرمودند. 🔸 و باطن آن را براى باطن او. ✳️ و از آن كه تزكيه قلب را در حديث شريف از فوائد وضو قرار داده: ✅معلوم شود كه براى وضو باطنى است كه به آن تزكيه باطن شود. 🔻 و نيز رابطه ما بين ظاهر و باطن و شهادت و غيب معلوم شود. 🔻و نيز استفاده شود كه طهور ظاهرى و وضو صورى از عبادات است. 🔻 و اطاعت ربّ است. ❇️ و از اين جهت طهور ظاهر موجب طهور باطن گردد. ✅و از طهارت صورى تزكيه فواد حاصل شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab