eitaa logo
مکتب‌خانه
237 دنبال‌کننده
197 عکس
124 ویدیو
16 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتب‌خانه
🎞 از رویکرد پیشا انقلابی سروش محلاتی به فقه تا تهدید ژرونالیسم فقهی حجت الاسلام علیرضا ملا احمدی پژ
👆 قبلاً با اشاره به برخی مواضع آقای نکاتی را درباره‌ی عرض کرده بودم. 👈 البته نباید فراموش کرد که با "فقاهت ژورنالیستی" در جوهره متفاوت است و میتواند به عنوان یک "فرصت" برای ارتقاء عقلانیت ایمانیِ جامعه مورد توجه قرار گیرد. ✍ ملااحمدی @Maktabkhaaneh
🌷 اسطوره‌ای در قلّه‌ی انسانیت وصف گوشه‌ای از ویژگی‌های رفتاری پیامبر اعظم (صلّی‌الله علیه‌وآله) را از زبان حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بخوانیم: ✅ «دائمُ الفکر» بود؛ همیشه در تفکر بود، هرگز از فکر کردن خسته نمی‌شد؛ «مُتِواصِلُ الأحزانِ» بود؛ یعنی همواره در غمِ شیرینِ باوقاری فرو رفته بود و معلوم میشد که غم متصلی است و بخش اعظم این غم، در دل پیامبر(ص) بود؛ در حالیکه معمولاً بر لبش، لبخند جاری بود؛ اما غمِ سنگین و ریشه‌داری در دل همراه او بود. آیا غمِ ناشی از درکِ یک حقیقتِ بزرگ بود؟ غمِ مردم بود؟ «لِیسَت لَهِ راحةٌ» هرگز پیامبر را بی‌دغدغه نمیدیدیم، همیشه دغدغۀ چیزی داشت. «طَویلُ السَّکت» اهل سکوت‌های طولانی بود. ✅ «لایَتَکَلَّمُ فی غَیرِ حاجَةٍ» جز زمانی‌که لازم و مفید بود، سخن نگفت. بنای پیامبر بر سکوت بود، الا وقتی‌که حرف زدن، ضرورت و فایده‌ای میداشت. ✅ لَیِّن و اهل مدارا بود. اما تو خالی و بی‌اراده نبود. باوقار بود، در عین حال ترسناک هم نبود. پیامبر همیشه در بین ما حُرمت و ابهّت داشت، اما هیچ‌وقت از او نمیترسیدیم. ✅نعمت هرچند اندک، نزد او بزرگ بود. بدِ هیچ‌کس و هیچ‌چیز را نمیگفت. هرگز برای امر دنیوی و برای منافع خود عصبانی نشد. هرگز قاه‌قاه نخندید اما همواره تبسّم بر لب داشت، ظاهر و باطنش با مردم یکی بود. در خلوت و جلوَت یک شخصیت داشت. ✅ رفتارش در جامعه با مردم چگونه بود؟ سیدالشهداء میفرماید: بنای پیامبر بر دوستی و جذب و وحدت و محبت و اُلفت با مردم بود، نه ایجاد نفرت؛ «کانَ یُؤَلِّفُهُم و لایُنَفِّرُهُم». ✅ «مَن سَألَهُ حاجَةً لَم یَرجِع إلا بِها أو بِمَیسورٍ مِنَ القَولِ» هرکس به پیامبر رجوع میکرد و از او چیزی و کمکی میخواست، محال بود که بی‌جواب و با دست خالی برگردد؛ پیغمبر اگر داشت، میداد و اگر نداشت، او را با کلماتِ زیبا بدرقه میکرد، از او عذر میخواست، به او آرامش میداد و به‌گونه‌ای سخن میگفت که از دادنِ آن چیز هم نزد آن فرد عزیزتر بود. ✅ هیچ‌کس از محضر(ص) پیامبر ناراحت بیرون نمیرفت، حتی دشمنانش وقتی نزد ایشان میرفتند و در ساحت قدس او قرار میگرفتند، از جلسه که بیرون می‌آمدند، نمیتوانستند از او متنفّر باشند. ✅ «و صارَ لَهُم أباً» برای مردم پدر بود «و صارَ عِندَه سِواء» و همۀ مردم بدون استثناء در چشم او مساوی بودند. برای هیچ‌کس بی‌دلیل، احترامی بیش از بقیه یا بی‌احترامی قائل نمیشد. اهل «تَسوِیَةُ النَّظَرِ و الإستِماعِ بَینَ الناس» بود. یعنی حتی نگاهش بین مردم به تساوی میچرخید و حتی به سخنان افراد که گوش میداد، به‌طرز مساوی گوش میداد. تا این حدّ بر حقوقِ بشر تأکید و دقت داشت. ✅ مجلس پیامبر (ص) مجلس حلم، حیاء، صدق و امانت بود. در حضور او هیچ‌وقت صدا بلند نمیشد. در مجلسی که او حضور داشت، همه متعادل بودند؛ همه بر اساس تقوا سخن میگفتند و همه متواضع بودند. به بزرگ‌ترها و مُسنّ‌ترها احترام میگذاشتند و با کوچکترها با مهربانی برخورد میکردند. «وَ یُوثِرونَ ذا الحاجةَ» و نیازمندان را بر خود مقدم میداشتند. ✅ چهرۀ پیامبر(ص) شاد بود، ابرو گره نمیکرد، مگر آنگاه که بی‌عدالتی یا منکری را میدید. «سَهِلُ الخُلق» بود؛ یعنی خیلی راحت میشد با او رابطه برقرار کرد. «لَیسَ بِفَظٍّ و لاغَلیظٍ» خَشِن و تندخو نبود. «و لافَحّاشٍ و لاعَیّاب» هرگز فحش بر لب او جاری نشد، عیب‌گیر نبود، عیب مردم را تعقیب نمیکرد. «و لامَدّاحٍ» در عین حال اهل مبالغه در تمجید از افراد هم نبود. 📖 محمد پیامبری برای همیشه / حسن رحیم‌پور ازغدی / ص ۲۹-۳۴ پ.ن : تمام این جملات، ترجمه و توضیح فقراتی از روایت نسبتاً طولانی‌ای است که در کتاب شریف «معانی‌الاخبار، ص۸۲» نقل شده است. @maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ این مرد دستِ فلسطینی‌ها را پُر کرد... 🍃 به یاد سیّدالشّهداء مقاومت, حاج‌قاسم سلیمانی (رضوان الله علیه) @qom_khamenei_ir
🔻بی‌رحمانه‌ترین مهربانی! ✍سيد مقدام حیدری: دل‌نازکی بی‌جا و بی‌خود، مهربانی نیست؛ بی‌ایمانی است. منبرهای سکولار از بس خوش‌اخلاقی و نرم‌خو بودن پیام‌بر(ص) را برای‌مان تعریف کرده‌اند، این شد که هر که هوای هم‌راهی با پیام‌بر(ص) داشت، تصمیم گرفت نرم‌خوتر شود و آهسته برود و بیاید و کاری به کار کسی نداشته باشد! و این شد که هر کس سربه‌زیرتر بود، انگار به‌تر بود و دین‌دارتر! انگار نه انگار که آیه‌ی مشهور قرآن، مهربانی و خوش‌برخوردی، آن هم با خوبان و خودی‌ها را نصف لازمه‌ی هم‌راهی با پیام‌بر(ص) می‌داند؛ نصف دیگرش سرسختی با کفار است (مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم‏) [فتح29] دل‌نازکانِ مثلا مهربان و دل‌رحم، کم خسارت به اسلام و مسلمین نزدند و دل‌‌نازکیِ نابجای‌شان کم چوب لای چرخ اسلام نکرد. خدا دو بار به پیام‌بر(ص) با لحنی قاطع و بی‌تعارف دستور داد و شاید بشود گفت نهیب زد که با کفار و منافقین جنگ کن؛ یواش هم نه؛ خشن و سخت! (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِم‏) [توبه73] چه می‌دانیم؛ شاید خدا می‌خواست به در بگوید که دیوار بشنود. شاید می‌خواست سفت و محکم به پیام‌بر(ص) این دستور را بدهد که حساب کار دست بقیه بیاید؛ که جمع کنند خودشان را و کم‌تر ادای دایه‌ی مهربان‌تر از مادر در بیاورند. رد پای دل‌نازکی‌های نابجا در قرآن زیاد است. یکی‌اش آن‌جا که خدا حکم زناکاران را مقرر می‌کند که باید هر کدام را صد تازیانه حد زد. و پشت بندش می‌گوید اگر واقعا ایمان به خدا و روز قیامت دارید، بی‌خود برای‌شان دل‌رحمی نکنید! لابد همیشه بودند کسانی که یادشان می‌رفت آخرِ رحمت و مهربانی، خودِ خدا است و بعدش پیام‌برش(ص). کسی که یک دفعه از خدا و رسول مهربان‌تر می‌شود مهربان نیست؛ شارلاتان است. از جمله خون دل‌هایی که حضرت پیام‌بر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) خوردند، از دست مهربانان دل‌نازکِ احیانا شارلاتان بود! همان‌هایی که تا خون می‌دیدند حال‌شان بد می‌شد. همان‌هایی که دل دیدن دست و پای قطع شده را نداشتند. همان‌هایی که تا صدای جیغ زن و بچه‌‌ای را می‌شنیدند، دل‌شان آتش می‌گرفت. همان‌هایی که تا سر بریده می‌دیدند فشارشان می‌افتاد. همان‌هایی که تیغ برّان محمد(ص) و علی(ع) را گاهی کند می‌کردند و آن‌گاه که پیام‌بر(ص) و وصی‌اش(ع) غضب می‌کردند، دم از مهربانی و عفو و بخشش می‌زدند. همان‌هایی که گاهی وسط جنگ از بالا رفتن تعداد بچه‌های یتیم و زنان بیوه بی‌تاب می‌شدند و از سر دل‌سوزی برای زن و بچه‌های مردم از ادامه‌ی جنگ و خون‌ریزی جلوگیری می‌کردند. همان‌هایی که همیشه شعار می‌دادند: جنگ نه! همان‌هایی که به امیرالمؤمنین(ع) گفتند: در ریختن خون مسلمانان اسراف کردی! همان‌هایی که به علی(ع) گفتند: شمشیری به ما بده که بین مسلمان و غیر مسلمان فرق بگذارد و خون مسلمان بر زمین نریزد! همان‌هایی که آزارشان به مورچه نمی‌رسید. همان‌هایی که نگذاشتند پیام‌بر(ص) هفتاد اسیرِ جنگ بدر را طبق حکم خدا گردن بزند. همان‌هایی که نزد پیام‌بر(ص) می‌آمدند و برای کسانی که حضرت، امر به قتل‌شان داده بود امان می‌گرفتند! اگر شواهد تاریخی این جمله‌ها به ذهن‌تان نمی‌آید، شاید دستِ دل‌نازک‌های شارلاتان در کار است که تاریخ را سانسور شده به خوردتان داده‌اند. اگر گفته شود بزرگ‌ترین ضربه را همین دل‌رحم‌های دل‌نازک، با اهرم فشار جذابی به نام مهربانی به ریشه‌ی دین زده‌اند، نه عجب که خیلی‌ها نپذیرند. از بس که مهربانی و نرمش نابجا ارج و قرب و آبرو دارد، کسی باورش نمی‌شود که در طول تاریخ اسلام، رذل‌ترین آدم‌ها با ادبیات و گفتمان مهربانی و صلح و صفا کمر اسلام را شکستند. این فرمایش امیر المؤمنین(ع) است که فرمود: از بین هفتاد و دو گروه، مسلمان‌نمای جهنمی، گروهی که از همه بدتر و نزد خدا مبغوض‌ترند، سامری‌هایند که می‌گویند: جنگ نه! [کتاب سلیم بن قیس، ج2، ص663] هنوز جنگ طوفان الأقصی شروع نشده و شیربچه‌های غزه، هنوز الف انتقام را ادا نکرده‌اند که فشار بعضی‌ها افتاد و دل‌شان به حال زن و بچه‌ی مظلوم اسرائیلی سوخت. این مهربان‌های نامرد، گیرم اگر بتوانند برای حسینِ مظلوم اشک کم‌ارزش بریزند، تاب هم‌راهی با مهدیِ منتقم را قطعا نخواهند داشت. مهربانی همه جورش خوب نیست؛ بعضی‌ از انواعش راست کار منافقان و پدرسوختگان تاریخ است. منتشر شده در روزنامه رسالت ۱۴۰۲/۷/۱۹ https://eitaa.com/sayedmeqdam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ امپراطوری‌های بزرگ رسانه‌ای که حاکمیّت مطلقِ مهندسیِ ذهن‌ها را در اختیار دارند (که در عرف بین‌الملل از آنها با عنوان «رسانه‌های جریان اصلی» تعبیر می‌شود) هیچ‌گاه اجازه‌ی انتشار این تصاویر وحشتناکِ پُر‌غصه از غزّه را نمی‌دهند. 🔻 این تصاویر حکایتگرِ دفن‌شدنِ هزاران قِصّه زیر ده‌ها تُن بمب و وقوع بی‌صداترین و بزرگ‌ترین جنایت تاریخ معاصر هستند. جنایاتی که اگر از اوکراین منتشر شده بود، بمب‌های هسته‌ای بود که به سمت روسیه پرتاب می‌شدند! @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
⛔️ امپراطوری‌های بزرگ رسانه‌ای که حاکمیّت مطلقِ مهندسیِ ذهن‌ها را در اختیار دارند (که در عرف بین‌الم
📛 برای نقد و به چالش‌کشیدنِ مسئله‌ی فلسطین کافیست... 📌 پ.ن: البته غرب در موضوعات فراوانی به انسانیّت و اخلاق بدهکار است و دچار بحران است. امّا این‌یکی دیگر از بدیهی‌ترین‌هاست! @Maktabkhaaneh
📝 خاطره‌ی مرحوم هاشمی رفسنجانی در ۱۹ مهر ۱۳۷۹ درباره‌ی مسئله‌ی قدس شریف: «آقای محسن رضایی آمد. گفت انتفاضهٔ فلسطین، ماندنی و طولانی است و به داخل اراضی اسرائیل سرایت کرده و نیروی زمینی اسرائیل، روحیهٔ جنگ ندارد و مهاجرت به اسرائیل کم شده و مهاجرت معکوس پیش آمده؛ در شمال اسرائیل، وضع بدتر است. اعلان تاسیس نهضت بین‌المللی علیه صهیونیزم کرده که کار نپخته‌ای است. شب میهمان رهبری بودم. ایشان هم معتقد است انتفاضه طولانی خواهد شد و سرانجام به پیروزی خواهد رسید!» @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 نگاهی فلسفی به «اهمّیت تمدّنی زبان» 📍چرا زبان فارسی و زبان عربی برای ما مهمّ است؟ 🔹 استاد حمید پارسانیا @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
📛 برای نقد و به چالش‌کشیدنِ #تمدن_غرب مسئله‌ی فلسطین کافیست... 📌 پ.ن: البته غرب در موضوعات فراوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️این لحظه باید در تاریخ ثبت شود: آمریکا، بریتانیا و فرانسه قطعنامه‌ی پیشنهادی را برای آتش‌بس انسانی و فوری در غزه «وتو» کردند! ژاپن (عضو غیردائم شورای امنیت) هم رای منفی داد! 💬 الهام عابدینی @Maktabkhaaneh
رهبر معظّم انقلاب: «امروز بخاطر وضع ملّت فلسطين، روح مقدّس پيغمبر در عوالم بالا مملوّ از غم است.» @Maktabkhaaneh
هدایت شده از javedan.ir
هدایت شده از javedan.ir
✡️ اسرائیل به‌مثابهِ مدرنیته 🔻 برای شناختِ ویژگی‌های ذاتیِ این روزها سرزمین فلسطین بهترین مورد مطالعاتی است و برای نقدِ (به‌مثابه یک تمامیتِ هویّتی) توجّه به رفتار اسرائیل در مواجهه با مردم فلسطین بهترین گزینه است. 📝 یادداشت کامل را اینجا بخوانید. @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
✡️ اسرائیل به‌مثابهِ مدرنیته 🔻 برای شناختِ ویژگی‌های ذاتیِ #غرب_مدرن این روزها سرزمین فلسطین بهترین
✡️ اسرائیل به‌مثابهِ مدرنیته ✍️ علی‌رضا ملااحمدی 📍نظام اسرائیل خودِ خودِ است. نظام سیاسی‌اش یک واقعی است و نظام اقتصادی و اجتماعی‌اش بر مبنای ارزش‌های سامان یافته است. این دو را میتوان بنیان‌های «مدرنیته» در جهان امروز دانست. بنابراین نظام اسرائیل بخشی از تاریخِ است. 🔹 اینطور نیست که اسرائیل نسبت به یک به حساب آید که حالا به هر دلیلی منافع غربی‌ها اقتضا کند که از او حمایت کنند. البته منافع‌ سیاسی و اقتصادی و بیشتر گفتمانیِ غربیان در حمایت از اسرائیل هست، امّا اینطور نیست که دلیل حمایت‌شان صرفاً منافع‌شان باشد. بلکه امری مهمّ‌تر و بنیادی‌تر است و آن اینکه نظام اسرائیل (به‌مثابه یک هویّت گفتمانی) «یکی از خودشان» و بخشی از تاریخِ غرب است و لذا برای تقویت «تمدّن مدرن» که موجودیّت و هویّت‌شان با آن معنا می‌یابد، خود را متعهّد به حمایت از او میدانند. 🔸 اینکه نظام سیاسی با عنوان «دولت-ملت قوم یهود» اعلام موجودیت کرده، معنایش این نیست که هویّتی غیر از مدرنیته دارد؛ بلکه این خاصیّت سکولارِ مدرنیته است که به هر دین و آیینی اجازه میدهد نظام اجتماعی را با ویترین خودش و بر مبنای ارزش‌های لیبرالیسم سامان دهد. (این دقیقاً همان توقّعی است که از ایران دارند! تلاش‌شان اینست که نظام اجتماعی-سیاسی ایران را طوری سکولار کنند که اسلام برایش بشود یک ویترین و ارزش‌هایی که تاروپودِ جامعه را می‌سازد، برمبنای لیبرالیسم سامان یابد.) 🔺 تنها تفاوتِ نظام اسرائیل با نظام‌های مدرن اروپایی و آمریکای شمالی در اینست که آنها توانسته‌اند هویّت وحشی و حیوانیِ خود را پشت ویترین شیک و نایسِ شعارهایی همچون حقوق بشر و اومانیسم و قانون و... مخفی کنند؛ اما اسرائیل به دلیل اقتضائات سیاسی و تاریخی‌اش (و البته با پشتوانه‌های مذهبی‌اش) همان ارزش‌های مدرن را در عریان‌ترین و بی‌پیرایه‌ترین چهره به نمایش گذاشته است. ▪️ پس آنچه این روزها در «فاجعۀ اخلاقی و انسانیِ» مشاهده میکنیم، برای یک استثناء نیست؛ بلکه یک رویّه‌ی معقول مبتنی بر «ارزش‌های مدرن» است. بر مبنای آن ارزش‌ها حتّی فاجعه‌ای همچون ماجرای هم «خروج از قاعده» به حساب نمی‌آید. بلکه حداکثر ممکن است یک اشتباه در تشخیص مصداق باشد. 🔸 اینکه صهیونیستها خود را «قوم برتر» میخوانند، در ذاتش هیچ تفاوتی با آن سخن جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته بود: «اروپا مانند باغ است و دیگر کشورهای دنیا مانند جنگل؛ جنگلی‌های وحشی به باغ‌های زیبا حمله می‌کنند، پس باغبان باید از باغ محافظت کند!» ، ندارد. ☑️ حاصل اینکه برای شناختِ ویژگی‌های ذاتیِ (ازجمله حقیقتِ دموکراسی و لیبرالیسم) این روزها سرزمین بهترین مورد مطالعاتی است و برای نقدِ تمدّن غرب (به‌مثابه یک تمامیتِ هویّتی) توجّه به رفتار اسرائیل در مواجهه با مردم فلسطین بهترین گزینه است. @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ایمان و مقاومتِ این ملّت مرا به شگفت واداشته است... @Maktabkhaaneh
هدایت شده از نظم مقاومت|م.ص‌.صاد
در گیر و دار امیال! ➖تخلیه شهرک‌های مرزی با لبنان در حد فاصل ۴ کیلومتر در مناطق اشغالی ، به نوعی مقدمه چینی نظامی برای عملیات در جنوب یعنی است. برخی شهرک‌های اطراف غزه نیز تخلیه شده است. ظاهرا حماقت سران صهیونیستی آنها را وادار به حمله زمینی خواهد کرد. جهنمی در جنوب و شمال بروی رژیم اشغالگر باز خواهد شد. یاران مقاومت در تمنای آزادی قدس شریف و ازاله رژیم کودک‌کش لحظه‌شماری میکنند. جنگی سخت و طولانی و پر هزینه در انتظارمان خواهد بود! آماده‌ایم؟ ➖معادلات فراوان و احتمالات زیادی در میانه ماجرا وجود دارد که محاسبه آنها نیازمند برنامه ریزی های دقیق است. . سویه نظامی محور مقاومت کاملا هدفمند و منسجم و همگرا عمل می‌کند و خواهد کرد. . جنگ تاکنون آشفته و پر ابهام و واگرا عمل کرده است. گویا رسانه‌ای و مغز متفکری در میان نیست! هر کسی به هرجایی وصل است برای خود برنامه و تجمع و جلسه می‌گذارد و ظاهرا قرار نیست بر معضلات خود فائق آییم و یکدیگر را کنار هم ببینیم! هنوز امیال بر ما حاکم است. ➖قرارگاه به معنای حاکمیتی کردن و نفی نیروهای مردمی و فعالان خودجوش و موثر نیست. بلکه به معنای همسوسازی و همگرایی و هم افزایی به منظور بهینه سازی و کارآمدی همه تلاش‌های ما است. مردم درون محور مقاومت نیازمند آماده‌گی روحی و روانی‌اند. و دستگاه تبلیغی دشمن بی‌کار نخواهد نشست. مسائل داخلی چه مثبت و چه منفی ضرب رسانه‌ای در محور مقاومت خواهند داشت و آنها را قوی یا ضعیف خواهد کرد. آماده‌ایم؟ برخی نیروهای فکری و تبلیغی سوال‌شان این است ماجرا چیست و چه می‌خواهیم انجام دهیم؟ با چه زاویه و ملاحظاتی سخن بگوییم و تبیین کنیم؟ لطفا از شوک بیرون بیایید و خود را آماده‌ نبردی بزرگ و احتمالا طولانی کنید و متناسب با آن برنامه و نیرو بگذارید. م.ص.صادقی|۲۸مهر۱۴۰۲ روز ۱۴ام جنگ https://eitaa.com/mssadeghi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گویا کودکی فلسطینی است که به خاطر نبود امکانات بدون بی‌حسی عملش می‌کنند. و تو ببین جنگ چقدر قوی‌ و قدرت‌مندشان کرده است. ببین قرآن چه کارایی‌هایی برای‌شان دارد! https://eitaa.com/sayedmeqdam
هدایت شده از رادیو رَزان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔹 اگر شخصی شهید شود به ازای آن هزار شهید متولد می‌شود و اگر زنی شهید شود یک میلیون زن دیگر فرزندآوری خواهند کرد تا زمانی‌که زن فلسطین زاینده است. او (زن‌فلسطینی) مادر استقامت است، او یک مبارز است. 🔹 و اما دربارهٔ «رَزان». او حاضرِ غایب است. او فرشتهٔ مهربانی است. رَزان در کنار هر شهیدی است، در کنار هر مجروحی است و مطمئنم روح او هم اکنون حضور دارد. 🔹 صابرین، مادر شهیده «رَزان نجار»، چندشب پیش، در گفتگو با رادیو رَزان از شرایط فعلی فلسطین صحبت کرد. او از پیکرهای تکه‌تکهٔ شهدا و ایمان و قلب مطمئن مردم مظلوم سخن گفت. از اینکه تا زنده‌اند و نفس می‌کشند برای نجات فلسطین مبارزه خواهند کرد. لطفا همان‌طور که خودشان درخواست کردند صدای او را به‌حق‌خواهان برسانید. ✍🏻 مترجم: زهرا پاکزاد 📝 ویراستار: نعیمه موحدی 💻 گرافیست: زهرا پناهی 🎞 ساخت کلیپ: اعظم مؤمنیان @razan_radio 🎧
مکتب‌خانه
. 🔹 اگر شخصی شهید شود به ازای آن هزار شهید متولد می‌شود و اگر زنی شهید شود یک میلیون زن دیگر فرزندآ
‼️ سبحان‌الله از این رنج و الله‌اکبر از این مقاومتِ حیرت‌انگیز! ♨️ هرچه شدّت رنج و مصیبت بیشتر میشود، به شکوه و عظمتِ مقاومت و ایستادگی و صبر افزوده میشود! 💯 چه چیزی این ملّت را چنین بزرگ‌منش و مقاوم کرده است؟ کدام عنصر ایمانی، روح این انسان‌ها را چنین پولادین ساخته است؟ علوم انسانی جدید از روانشناسی و جامعه‌شناسی و رفتارشناسی و مردم‌شناسی و... تا وقتیکه نتوانند پاسخ روشنی برای توصیف این پدیده داشته باشند، هیچ ادّعایی در علم‌بودگی نمیتوانند داشته باشند... @Maktabkhaaneh
نشست تبیین مبانی فقهی مقاومت اسلامی در فلسطین از نگاه امامین انقلاب.mp3
25.3M
🎙صوت «مبانی فقهی مقاومت اسلامی در فلسطین از دیدگاه امامین انقلاب » استاد: 02:40 رویکردهای متفاوت در بررسی مبانی فقهی مقاومت اسلامی 03:53 ضرورت موضوع شناسی در مسأله مقاومت اسلامی 08:30 اتفاق نظر علمای شیعه و سنی بر وجوب آزادسازی قدس 09:14 ذکر برخی از فتاوای پویای علمای شیعه 12:12 پاسخ به شبهه فروش زمین به یهودیان توسط فلسطینیان 19:54 توضیح چرایی عدم ضمانت اجرایی این فتاوا 29:01 تفاوت فتاوای مراجع گذشته و مراجع حال حاضر در ضمانت اجرایی 29:30 ضرورت شناخت تاریخ فلسطین و تاریخ انقلاب اسلامی در موضوع شناسی مقاومت اسلامی 40:00 ویژگی های انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب تمدن ساز 46:03 یکی از مؤلفه های مهم تمدن ساز 48:22 سناریوی اول در عملیات طوفان الاقصی 50:12 سناریوی دوم در عملیات طوفان الاقصی 52:12 سناریوی سوم در عملیات طوفان الاقصی 54:24 سناریوی چهارم در عملیات طوفان الاقصی 55:00 مقایسه عملیات طوفان الاقصی و عملیات طریق القدس در دفاع مقدس 57:18 عقبه فقهی مقاومت اسلامی @qom_khamenei_ir
🔰 فلسطین و مسئله‌ی تشیّع! ✍️ علیرضا ملااحمدی ❓آیا شهدای فلسطینی در مبارزه با حقیقتاً «شهید» هستند؟ 🔺 این یکی از پرسشهای این روزهای ما شیعیان است. از منظر برخی دغدغه‌مندان مسئله‌ی فلسطین این سؤال چندان جای طرح نداشته باشد. امّا واقعیّت اینست که بخصوص برای ما شیعیان ایرانی که همواره دوگانه‌ی سنّی – شیعه برایمان برجسته بوده و حتّی بسیاری از جریان‌های فرهنگی و علمیِ تمدّن اسلامی‌مان را هم با همین معیار سنجیده‌ایم (که به نظرم چندان معیار دقیقی نیست. بگذریم.) ▪️ امروز هم از طرفی عواطف انسان‌دوستانه ما را وامیدارد به اینکه در موضع حمایت تمام‌قد از «فلسطین» برآییم و از دیگرسو با این خط‌کش، نمیدانیم این حمایت و ایستادگی را دقیقاً چگونه با معارف دینی تطبیق دهیم؟ 🔹 بخاطر همین یا تلاش میکنیم مسئله را از موضعی «فرادینی» مطرح کنیم و مردم فلسطین را از آنجهت که «انسان» هستند مطرح کنیم، یا مسئله را با «قدس شریف» و «قبلۀ اوّل مسلمین» گره میزنیم و موضوع اصلی را بیش از مردمان فلسطین با مکان مقدّسی که محل زندگی‌شان گره میزنیم و از آن به «جنگ اسلام و یهود» تعبیر میکنیم! یا اینکه سعی میکنیم آنها را یک‌جور «ارادتمند به اهل‌بیت علیهم‌السلام» و حتی بعضاً «شیعۀ اهل تقیّه» معرّفی کنیم! 📍امّا به نظر میرسد هیچیک از اینها -گرچه مفید، امّا- راه‌گشا نیستند. برای پاسخ به این مسئله، از دو منظر میتوان موضوع را پی گرفت: ☑️ یک: تقابل تمدّنیِ شیعه این یک حقیقت غیرقابل‌انکار است که امروز فلسطین نقطۀ مرزی و خطّ‌مقدّمِ تقابل تمدّنیِ انقلاب اسلامی با تمدّن غرب است. از روز آغازین ، هم مقامات اسرائیل و سیاستمداران غربی اوّلین انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی نشانه رفتند و هم نگاهِ افکار عمومی جهان اسلام به رهبر شیعۀ ما (بخصوص آخرین سخنرانی ایشان) معطوف شد. 🔺 این یعنی مردم و -خواسته یا ناخواسته- در حال ایفای نقش در جبهۀ تمدّنیِ انقلاب اسلامی به‌مثابه یک انقلابِ کاملاً شیعی است. بنابراین نبرد فلسطین در نهایت به نفع حاکمیّت و امّت شیعه تمام خواهدشد. 📌 از این منظر، شهدای فلسطینی در واقع شهدای گفتمان تمدّنیِ انقلاب اسلامی‌اند و لذا «مجاهد فی سبیل الله» هستند و بالتبع مرگ‌شان نیز حقیقتاً «شهادت» است و جمهوری اسلامی هم باید از آنان تمام‌قد حمایت کند. ⛔️ البته جمهوری اسلامی در گفتمان تمدّنی‌اش هیچ‌گاه تأکید بر «تشیّع» ندارد و هوشمندی‌اش اینست که همواره سعی کرده بر اساس معارف ناب قرآنی سخن بگوید تا گفتمانش -که برآمده از معارف ناب قرآنی است- گسترش یابد. لذا لزومی ندارد در مواجهه با اهل‌سنّت بر این بُعدِ ماجرا تأکید و تصریح شود تا حسّاسیت ایشان را برانگیزد. امّا بالأخره واقعیّتی است که دیگر خود تحلیلگران اهل‌سنّت هم انکارش نمیکنند. 📝 منظرگاهِ دوّم که قدری عمیق‌تر است را ان‌شاءالله در یادداشتی جداگانه توضیح میدهم. @Maktabkhaaneh
27.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👊 «یوم الإنتقام» 💯 نماهنگ و سرود پرشور و حماسی جدید [ ای قدس به تو از جان سلام الیوم یومُ الإنتقام ] @Maktabkhaaneh
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ تاریخ دقیقی از ولادت و وفات {یا شهادت} حضرت معصومه (‌سلام الله علیها) وجود ندارد 🔹 آیت الله شبیری زنجانی در جرعه‌ای از دریا ج2 ص516 و 517 در مورد شخصی که این روزها را به این عنوان مطرح کرده، سخنی دارند که متن آن را ارسال کردیم ⬆️ 🔹 لذا برخی از دوستداران اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از بابِ حضرت معصومه (سلام الله علیها) این روز را به عزاداری می‌پردازند. @Nardebane_feghahat
هدایت شده از شوق‌رویش🌱
4_5841725825497434872.mp3
1.2M
🎙 انتقاد حضرت آیت الله شب زنده‌دار از اعتناء به تاریخ جعلی ولادت و وفات حضرت معصومه (سلام الله علیها) | این صوت تاره بدستم رسید .| @maharatha313
🟦تفکر شیعی : هوش فرهنگی در مدیریت تعارض ✍حجت الاسلام ابوالحسن حسنی ۱) حماس و مردم غزه نه تنها وهابی نیستند، بلکه از جهاتی به عقاید شیعه نزدیک‌اند و به همین دلیل نسبت به سازمان فتح و یاسر عرفات و محمود عباس، هم خیلی راحت کمک‌های شیعه را می‌پذیرند و هم به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند. برای نمونه، در بین سنی‌ها این عقیده پذیرفته شده که اجداد رسول الله (صلی الله علیه و آله) موحد نبوده و مشرک‌اند، در حالی که مردم غزه برای هاشم از اجداد رسول الله (صلی الله علیه و آله) حرم ساخته و به زیارت او می‌روند. این زیارتگاه هم از قدیم بوده. اینکه به زیارت قبر می‌روند، یعنی وهابی نیستند و این که به زیارت قبر جد رسول الله می‌روند، یعنی به شیعه خیلی نزدیک‌اند، زیرا شیعه همه‌ی اجداد ایشان را موحد می‌داند. از این نکته می‌گذرم که بسیاری از شهدای جنگ جمل، صفین و نهروان، و بلکه برخی از شهدای کربلا، اصلا به معنای امروزی شیعه نبودند، با این حال قطعا عند الله از شهدایند. ۲) معیار جاری شدن احکام اسلام، شهادتین است. یعنی اگر کسی شهادتین را گفت، سنی باشد یا شیعه، می‌شود با او ازدواج کرد، ذبیحه‌اش را خورد، اگر درگذشت، کفن و دفن او واجب است و ... ؛ مگر این که دلیلی وجود داشته باشد که او مسلمان نیست. بنابر این، کشته‌های غزه، اگر در معرکه شهید شدند، با همان احکام شهید دفن می‌شوند و اگر در غیر معرکه شهید شوند، حکم شهید در غیر معرکه دارند و نماز بر آنها واجب است (در وضعیت فعلی غزه، احتمالا همه‌ی شهداء حکم شهید در معرکه دارند). ۳) فرض می‌کنم که اهالی غزه ناصبی‌اند که قطعا فرض نادرستی است. اما در همین فرض هم دفاع از آنها واجب شرعی است. شیخ حسن کاشف الغطاء، از علمای عصر زندیه و اوایل قاجار است و کتاب فقهی او به نام انوار الفقاهة از کتاب‌های مورد توجه است. وی در این کتاب می‌نویسد: قاعده‌ی نفی سبیل که مفادش رفع سلطه‌ی کافر بر مسلمان است، حتی شامل منتحلین به اسلام می‌شود، یعنی اگر کفار بخواهند بر منتحلین به اسلام سلطه پیدا کنند، باید از آنها دفاع کرد و کفار را عقب راند. منتحلین به اسلام به کسانی می‌گویند که آنها خودشان را مسلمان می‌دانند، ولی ما به دلایلی آنها را جزء مسلمانان به شمار نمی‌آوریم، مثل غلاة یا خوارج یا ناصبی‌ها. ۴) دفاع از سرزمین اسلامی مورد توجه همه‌ی فقیهان شیعه بوده است. برای نمونه، سید یزدی، صاحب عروة، که از فقیهان بسیار مهم دوره‌ی مشروطه است، دفاع جدی از قیام عمرمختار کرده و علیه ایتالیا حکم جهاد می‌دهد. فقیهان نجف و قم از ابتدای فتنه‌ی فلسطین، به صورت جدی از قیام فلسطینیان حمایت کرده‌اند، بدون توجه به مذهب آنها. حمایت کسانی چون آیات عظام خویی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید شیخ محمدتقی جواهری، شهید سید نصرالله مستنبط و حضرت آیت‌الله سیستانی از حوزه‌ی نجف، و آیات عظام بروجردی، گلپایگانی و مرعشی نجفی و البته بالاتر از همه امام خمینی، از فلسطین از نکات روشن است. ۵) وقتی مسئله‌ی دفاع از سرزمین اسلام در برابر هجوم کفار مطرح است، مطرح کردن اختلافات درونی مسلمانان قطعا خلاف روش اهل بیت علیهم السلام است، بلکه فتنه‌ای است که فرموده اند بالاتر از کفر و قتل است. ✨https://eitaa.com/haqnegar