فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غروب چهارشنبه دلها رو مانند کبوتری راهی حرم ثامن الحجج کنیم ازهمگی التماس دعا
https://eitaa.com/mamin110
همیشه قبل هر حرفی، برایت شعر میخوانم
قبولم کن، من آداب زیارت را نمیدانم
نمیدانم چرا این قدر با من مهربانی تو
نمیدانم کنارت میزبانم یا که مهمانم
نگاهم روبهروی تو، بلاتکلیف میماند
که از لبخند لبریزم، که از گریه فراوانم
به دریا میزنم، دریا ضریح توست غرقم کن
در این امواج پرشوری که من یک قطره از آنم
سکوت هرچه آیینه، نمازم را طمأنینه
بریز آرامشی دیرینه در سینه، پریشانم
تماشا میشوی، آیه به آیه در قنوت من
تویی شرط و شروط من، اگر گاهی مسلمانم
اگر سلطان تویی دیگر ابایی نیست میگویم:
که من یک شاعر درباریام مداح سلطانم
#سید_حمیدرضا_برقعی
https://eitaa.com/mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسنامه ولایت فقیه
ویژه عموم مخاطبین
شاخصه:ولایت فقیه
استان خراسان رضوی
مبلغه:ث پزشکی
باتشکر مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
#ولایت_فقیه ۱۴
⁉️👈آیا #فقاهت تنها برای #حکومت کافی است؟
✅👈مسلماً لازم است ولی کافی نیست، و شرایط دیگری مثل مدیریت، شجاعت، دشمن شناسی، آگاهی به زمان، حریص نبودن به دنیا ، عادل بودن و ....لازم می باشد.
#شبهه
⁉️👈آیا برای #رهبری تخصص در حد #اعلمیت باید باشد یا کمتر از اعلمیت و مرجعیت کافی است؟🤔
✅👈#اعلمیت تنها #شرط_رهبری جامعه اسلامی نیست بلکه کمتر از اعلمیت و در حد #فقاهت کفایت میکند ، منتها تنها شرط نیست.
👌باید در کنار #فقاهت مجموع معدل کل شرایطی که لازمه رهبری است را داشته باشد.
🔴👈لذا ممکن است فردی #اعلم باشد ولی در #مدیریت_ضعیف باشد و یا #شجاعت لازم را نداشته باشد، پس بنابراین معدل اینها لازم است.
⏪ نتیجه اینکه هر #فقیهی که معدل بالایی از این شرایط را دارا باشد لیاقت و #شایستگی_رهبری را خواهد داشت ؛ اگر چه فقط #فقیه باشد نه #مرجع و یا #اعلم_مراجع.
✅👈به این دلیل بود که امام (ره) #شرط_مرجعیت را در انتخاب #رهبری حذف نمودند. ، هر چند که رهبر فعلی مرجع تقلید هم هستند.😊
#ادامه_دارد...
✍#فدایی_مولا
#مبلغه_م_پناهی
#متوسطه_اول_شهید_میثمی
#شاخصه_ولایت
باتشکر مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
#ولایت_فقیه۱۵
🌼 #دلیل_عقلی به بیان دیگر🌼
✅👈دین #اسلام کامل ترین دین می باشد و در جامعه اسلامی و #شیعی قرآن و روایات منبع اجرای قوانین بوده و هر آنچه برای فرد و جمع و جامعه تا روز قیامت لازم باشد، بصورت مفصل در قرآن و روایات بیان شده است.
🔴از آنجا که جامعه ایران غالب قریب به اتفاقش جامعه #شیعی است، لذا به حکم عقل قوانین اجتماعی در آن باید بر گرفته از قرآن و روایات معصومین علیهم السلام باشد.
☢بنابراین بلحاظ حصر عقلی اینکه #رهبر جامعه در چنین کشوری چه کسی باشد و چه ویژگیهای عمده داشته باشد، چهار صورت قابل تصور است.
1⃣ فقیه عادل جامع الشرایط.
2⃣ فقیه غیر عادل (ظالم).
3⃣ غیر فقیه عادل.
4⃣ غیر فقیه غیر عادل (ظالم).
👌عقل، #رهبری همه موارد غیر از مورد اول را محکوم می داند، چون ظالم دانسته به افراد جامعه خیانت می کند، و جاهل هم بخاطر ندانستن احکام الهی یا ناقص دانستن آن خیانت می کند چون دستوراتش غالبا از روی حجت شرعی و مطابق احکام نخواهد بود، بخلاف فقیه عادل جامع الشرایط
↩️بنابر این عقل حکم می کند فقط #فقیه_عادل باید #رهبر جامعه باشد. البته #شجاعت و #مدیریت و #زمان_شناسی و سایر موارد لازم برای #رهبر جامعه را هم عقل لازم می داند.
↔️ همانطور که قبلا گذشت، با این استدلال اصل ضروری بودن #حکومت_فقیه در زمان #غیبت ثابت می شود که همان #ولایت_غیرمطلقه می باشد و برای #اثبات_مطلقه بودن آن(دستور و اجازه معصوم برای تشکیل حکومت) نیاز به رجوع به آیات و روایات داریم.
❇️ البته خود عقل قبل از رجوع به آیات و روایات، در همین موضوع هم بیانی دارد، به این صورت که:
⁉️آیا ممکن است دین کاملی مثل #اسلام احکام فردی را بیان کرده باشد، احکام جمعی را بیان کرده باشد (مثل احکام جمعه و جماعات)، اما بیانی راجع به مهمترین بخش احکامش یعنی احکام اجتماعی، مثل تعیین #رهبری کل جامعه اسلامی و شرائطش و حکومت هیچ بیانی نداشته و آن را به تشخیص ناقص مردم واگذار کرده باشد؟
🧐 کاملترین دینی که ادعا دارد هیچ تر و خشکی از احکام فردی و جمعی و اجتماعی تا قیامت نیست، مگر اینکه بیان کرده است.
❣🍃وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُّبِین🍃❣ (انعام/۵۹)، با این حال درباره تعیین رهبر جامعه که به سرنوشت جامعه اسلامی مربوط است، هیچ بیانی نداشته باشد؟ حاشا و کلا.
♻️ اگر بگوییم دین #اسلام تعیین #رهبری را به عهده خرد جمعی جامعه گذاشته و خود توصیه ای در این زمینه ندارد، (چنانکه تعدادی از علمای بزرگوار شیعه که قائل به #ولایت_مطلقه_فقیه نیستند، قائلند قرآن و حضرات معصومین علیهم السلام برای زمان غیبت کسانی را به عنوان #رهبری جامعه تعیین نفرمودند)، این دقیقا همانند #ادعای باطل علمای #اهل_سنت است که راجع به تعیین #رهبری جامعه بعد از دوران رسالت بیان کردند و همه علمای شیعه به اتفاق این نظر باطل را مذمت و رد کردند، حال آیا ممکن است زمان غیبتی که صدها برابر زمان یازده امام معصوم علیهم السلام است، بدون تعیین رهبر به حال خود رها شده باشد؟! خیر عقل به هیچ وجه چنین ادعای باطلی را نمی پذیرد.
↩️بنابر این طبق حکم عقل قرآن و حضرات معصومین علیهم السلام راجع به #رهبری جامعه در زمان #غیبت و اینکه چه کسی باشد، نمی توانند بی تفاوت باشند و حتما باید بیانی داشته باشند که البته دارند و در ادامه مباحث ذکر خواهد شد.
#ادامه_دارد...
✍#فدایی_مولا
#مبلغه_م_پناهی
#متوسطه_اول_شهید_میثمی
#شاخصه_ولایت
باتشکر مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای هفتم صحیفه سجادیه
🌷💐🌷
#سلام_امام_مهربانم❤️
مولای من
چشم وجودمان
خیره به نورِ حضور شماست
و دست استغاثه
و روی حاجتمان
متوسل به درگاهتان
تا خداوند طلعت رشیدتان را
به ما بنمایاند.
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
https://eitaa.com/mamin110
.#ولایت_فقیه۱۶
🌼#دلیل_قرآنی🌼
☀️خدایتعالی می فرمایند:
❣🍃«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِك يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ»🍃❣ آیا ننگری به حال آنان که به گمان خود ایمان به قرآن و کتبی که پیش از تو نازل شدند، ایمان آوردند، چگونه باز می خواهند داوری پیش طاغوت برند در صورتی که امر شدند که به طاغوت کافر شوند؟! (نساء/۶۰)
🌦شان نزول:
🍃اکثر مفسرین بر آنند که در زمان #رسالت یک منافق با یک یهودی منازعه ای پیدا کرد، یهودی گفت من قضاوت و داوری محمد را قبول دارم زیرا می دانم رشوه نمی گیرد و در قضاوت ظلم روا نمی دارد. اما منافق گفت: نه برویم پیش کعب بن اشرف، (بزرگ قبیله یهود) با اینکه می دانست کعب اهل رشوه است.
💦پس این آیه شریفه نازل شد و این کار منافق را توبیخ فرمود که اراده کردند برای رفع نزاع پیش طاغوت ( بزرگ قبیله یهود ) بروند و . . . ( مجمع البیان/ج۳/ص۳)
✅👈بیان استدلال به آیه شریفه:
💥نکته اول: #طاغوت از ماده طغی به معنای طغیان و سرکشی از حق بوده و اصطلاحا به کسی گفته می شود که از مسیر هدایت خارج شده و در گمراهی قدم بر دارد و مطیع خدایتعالی نباشد.
💥نکته دوم: آز آنجا که آیات قرآن ناظر به تمامی دوران تا قیامت است، لذا با اینکه شان نزول درباره دو نفر است، اما صیغه ها را تثنیه ذکر نفرمود و عمومیت داد و به بصورت جمع ذکر فرمود(يَزْعُمُونَ، أَنَّهُمْ، آمنوا، یریدون، یتحاکموا، امروا، یکفروا) فلذا تا قیامت در هر زمانی مسلمانان را خطاب قرار داده و قانون کلی را بیان می فرماید.
💥نکته سوم: درست است که مساله درباره #قضاوت بوده و نه #حکومت، اما:
💫یکم اینکه: قضاوت یکی از شئون #رهبر هم هست و اختصاص به قاضی ندارد و اتفاقا آیه شریفه درباره بردن #قضاوت پیش #رهبر مسلمین یا رهبر غیر مسلمین است و از رهبر یهود به #طاغوت تعبیر شده و اینکه مسلمان حق ندارد در رفع مشکلات اجتماعی خود مطیع رهبر غیر منصوب از طرف خدا باشد و باید به رهبر الهی رجوع کند.
💫دوم اینکه: تحاکم به معنای محول کردن قضاوت به فردی بکار رفته از باب بیان مثال است و لفظی عام است و درباره واگذار کردن حکومت به فرد هم بکار می رود. مثل: ❣🍃«يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ»🍃❣(ص/۲۶)
💫سوم اینکه: اگر خدایتعالی اینقدر غیور است که به ارجاع #قضاوت به #طاغوت برای رفع نزاع و بیان حکم بین دو نفر که امری شخصی و جزئی است، راضی نمی شود و این عمل را توبیخ می کند، پس چگونه ممکن است برای رفع نزاعهای گوناگون اجتماعی بین افراد و گروههای مختلف در جامعه و حکم راندن در سطح کلان اجتماعی که بسیار مهمتر از رفع نزاعهای جزئی فردی است، راضی شود؟
↩️پس در حقیقت در آیه شریفه نمونه کوچک و کم اهمیت بیان شده و ما بواسطه قیاس اولویت به نمونه پر اهمیت و بزرگ پی می بریم.
💫نکته چهارم: #حکومت اولا و بالذات از آن خدایتعالی است چون اوست که صاحب اختیار کره زمین و خود انسانهاست و بر جان و مال انسانها #ولایت و حق #اولویت دارد و او این حق #ولایت و #اولویت را در قالب #حکومت به #خلیفه و #جانشین خود یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله اعطاء فرموده و حضرت هم به دوازده امام معصوم منتقل فرموده (اگر چه افرادی به نا حق حکومت را از آنان سلب کرده و منصب حکومت را غصب کردند و شدند مصداق طاغوت.).
🌼و چون در زمان #غیبت امکان رجوع به امام عصر علیه السلام به عنوان #رهبر جامعه اسلامی ممکن نیست و از طرفی آیه شریفه بصورت مطلق رجوع به #رهبری که از طرف خدا نصب نشده باشد را مصداق رجوع به #طاغوت دانسته و از آن نهی فرموده، حال اگر قائل باشیم افرادی در زمان غیبت به عنوان جانشینان امام عصر علیه السلام از طرف معصوم برای #حکومت معین نشده، لازمه اش (نعوذ بالله تعالی) امر قرآن به کار غیر ممکن و تناقض گویی در کلام وحی خواهد بود که از طرفی اجازه رجوع به طاغوت نداده و از طرف دیگر غیر طاغوت را هم برای رجوع معین نفرموده.
#ادامه_دارد...
✍#فدایی_مولا
#مبلغه_م_پناهی
#متوسطه_اول_شهید_میثمی
#شاخصه_ولایت
باتشکر مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصیت نامه ی شهید عباس دانشگر
باتشکر مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110
#ولایت_فقیه۱۷
🌼#دلیل_روایی🌼
🍃 عمر بن حنظله گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم: دو نفر از خودمان راجع به دِین يا ميراثى نزاع دارند و نزد سلطان و قاضيان وقت به محاكمه ميروند، اين عمل جايز است؟
❤️فرمود: كسى كه در موضوعى حق يا باطل نزد آنها به محاكمه و #قضاوت رود چنانست كه نزد #طغيانگر بمحاكمه رفته باشد و آنچه #طغيانگر برايش حكم كند اگر چه حق مسلّم او باشد چنان است كه مال حرامى را ميگيرد زيرا آن را به حكم #طغيانگر گرفته است در صورتى كه خدا امر فرموده است به او كافر باشند خداى تعالى فرمايد ميخواهند بطغيانگر محاكمه برند در صورتى كه مأمور بودند باو كافر شوند. (نساء/۶۰)
🍃 عرض كردم: پس چه كنند؟
❤️ فرمود: نظر كنند به شخصى از خود شما كه حديث ما را روايت كند و در حلال و حرام ما نظر افكند و احكام ما را بفهمد [یعنی در احکام فقیه و صاحب نظر باشد] به حكميت او راضى شوند همانا من او را حاكم شما قرار دادم؛ اگر طبق دستور ما حكم داد و يكى از آنها از او نپذيرفت همانا حكم خدا را سبك شمرده و ما را رد كرده است و آنكه ما را رد كند خدا را رد كرده و اين در مرز شرك بخدا است.(اصول کافی/ج/۱،ص/۶۷)
📖در این روایت که از نظر سندی مقبوله و مورد قبول فقهای شیعه است، به رد کنندگان #حکم_ولی_فقیه بصورت مطلق ( چه فقیه و چه غیر فقیه ) فرمود: و زمانی که به حکم ما حکم راند و شما از او نپذیرفتید، پس حکم الهی را سبک شمردید.
#ادامه_دارد...👇👇👇👇👇
✍#فدایی_مولا
#مبلغه_م_پناهی
#متوسطه_اول_شهید_میثمی
#شاخصه_ولایت
باتشکر مدیریت مدارس امین
https://eitaa.com/mamin110