eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 فرصت‌ها و تهدیدهای کرسی‌های آزاداندیشی 📝 مطالبات از شورای عالی 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 یکی از مطالبات جدی حوزویان از شورای عالی، ترویج کرسی‌های آزاداندیشی است. این مطالبه چند دهه است مدام مطرح می‌شود ولی هنوز عملیاتی نشده است. حضرت آقا از ابتدای رهبری تاکنون در جلسات مختلف بارها بر این مهم تأکید و مطالبه کردند. آنچه ایشان مطالبه کرده‌اند، «ترویج» است نه فقط «برگزاری» چند جلسه مختصر در سال. ترویج کردن، یعنی کاری بکنیم که طلاب و فضلای صاحب نظریه، در فضای کاملا آزاد و بدون هیاهوی رسانه‌ای، به راحتی نظراتشان را مطرح کنند و گفتگوی علمی شکل بگیرد. در این فضا کسی را به خیانت و جنایت و نفهمی متهم نمی‌کنند. تنها منطق و استدلال و قول حق است که میدان‌داری می‌کند. 🔹 امروزه نیاز حوزه به آزاداندیشی بیش از پیش است. اگر کرسی آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه و به یک در حوزه تبدیل شود، نتیجه‌اش تولد نظریه‌های جدید و محکمی خواهد شد که پایه‌های معرفتی و عملی تمدن اسلامی را محکم کرده و به کارآیی نظام اسلامی می‌انجامد. 🔹 برعکس آن نیز صادق است؛ یعنی اگر حوزه از این نعمت و فرصت بزرگ استفاده نکند، این رویکرد یکی از بزرگترین تهدیدهای آینده حوزه خواهد بود؛ چه اینکه در عصر رسانه نظریه‌ها به سرعت منتشر می‌شوند و حتی نمی‌توان به یک نظریه بی‌اعتنایی کرد چه برسد به نظرات. 🔹 اکنون با آغاز دوره جدید شورای عالی، امیدواریم این روند اصلاح شده و شاهد گفتمان آزاداندیشی باشیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 ولادت امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام مبارک باد. @Manahejj
🌀 همه کارهای ائمه در جهت تشکیل حکومت اسلامی بود 📝 بیانات منتشر نشده امام خامنه‌ای در مراسم افتتاحیه کنگره جهانى حضرت رضا علیه‌السلام: 🔹 ائمّه از لحظه‌‏ى وفات رسول‏‌اللّه‏ تا سال ٢۶٠ در صدد بودند که حکومت الهى را در جامعه‌‏ى اسلامى به ‏وجود بیاورند؛ این، اصلِ مدّعا است... آینده‏‌هاى میان‏‌مدّت و بلندمدّت و در مواردى هم نزدیک‏‌مدّت وجود داشت. همه‏‌ى کارهاى ائمّه (علیهم‏ السّلام) یعنى درس، حدیث، علم، کلام، محاجّه با خصوم علمى، با خصوم سیاسى، تبعید، حمایت از یک گروه و ردّ یک گروه، در این خط است. ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ 🔗 مطالعه متن کامل بیانات: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45992 @Manahejj
🌀 عملکرد شورای عالی با منویات رهبر انقلاب فاصله دارد 👤 آیت‌الله احمدی فقیه یزدی؛ عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین 🔹 انتظار می‌رود شورای عالی حوزه علمیه با برنامه‌ریزی گسترده موجب شکوفایی استعدادها و پرورش متخصصین در رشته‌های مختلف شود. 🔹 بیانات رهبر انقلاب مهم ترین اولویت اعضای شورای عالی در دوره جدید باشد. 🔹 با تمامی اقدامات صورت گرفته فاصله زیادی تا عمل به منویات رهبر انقلاب و مبانی منشور روحانیت وجود دارد. 🔹 ادغام رشته‌ها به بهانه نبود شغل اشتباه بزرگی است که باید از تکرار آن در حوزه‌های علمیه اجتناب شود. 🌐 rasanews.ir/002kcR 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قدر روحانیت را بدانید 🎥 عظمت و قدرت دینی، اجتماعی و سیاسی روحانیت 💠 امام خمینی (ره) 🔹 اگر روحانیت کنار گذاشته شود، رسم و اسمی از اسلام باقی نمی‌ماند. 🔹 هیچ جبهه و حزبی قدرت روحانیت را ندارد. @Manahejj
🌀 لزوم برنامه‌ریزی برای آینده 📝 مطالبات امام خامنه‌ای از روحانیت 💠 فسیل‌شدن، پیامد بی‌هدفی است 🔹 هرکسی ذوقی دارد، هر کسی توانی دارد، هر کسی ممکن است موقعیت خاصی در اختیارش قرار بگیرد؛ اینها را از پیش برنامه‌ریزی کند و خودش را آماده نماید. این‌چنین نباشد که ده سال، پانزده سال، بیست سال بگذرد و همین‌طور بی‌هدف در حوزه باشند و پای این درس و آن درس بنشینند و فسیل بشوند؛ نه فایده‌ای برای مردم، و نه فایده‌ای برای خودشان داشته باشند. @Manahejj
🌀 نگرانی از وضعیت درمان، مسکن و معیشت طلاب 📝 بیانات آیت‌الله‌العظمی مکارم در دیدار با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه 🔹 از مشکلات اولیه طلاب است که باید دربارۀ آن تدبیری اندیشید و از هر مسیر ممکن این مسأله تقویت و حل گردد، البته ما به نوبۀ خود شهریه طلاب را افزایش داده‌ایم. 🔹 مسائل و بیمه‌ای نیز از دیگر مشکلات طلاب است که باید پیگیری شود تا به شرائط مطلوبی برسد، اینکه در برخی موارد گفته می شود طلبه تمام هزینه های بیمارستان را بپردازد و بعد از مطالبه کند، این مناسب نیست، چرا که ممکن است توان پرداخت هزینه ها را نداشته باشد. 🔹 باید طرحی در مورد مشکل طلاب تنظیم گردد تا این مشکل نیز به مرور برطرف شود. 🔻 گفتنی است در ابتدای این دیدار آیت‌الله اعرافی گزارشی درباره آخرین وضعیت حوزه‌های علمیه، مسأله مسکن، معیشت و دغدغه‌های اقتصادی که دامن‌گیر حوزویان شده بیان کردند. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه خواهر: سلام تمام پیامهایی که در کانال‌های حوزوی هست، برای طلاب آقایون هست... چه وام... چه کمک هزینه و.... پس طلبه خانم که سرپرست خانوار هست چی؟!!! حوزه علمیه و مرکز خدمات برای معیشت این قشر، هیچ برنامه‌ای ندارد؟! @Manahejj
🌀 مطالبه امام خامنه‌ای از شورای عالی 📝 سیاستگذاری پرورش نویسندگان حوزوی 🔹 يكى از موارد سياستگذارى همين است. سياستگذارى كنيد؛ صد نفر طلبه‏‌ى فاضل را انتخاب كنيد، به اينها شهريه‏‌هاى معيّن بدهيد -مكتوب المؤونه كنيد، قرارداد ببنديد- همين روزنامه‏‌هايى را كه گفتيد، آنچه را كه مربوط به مبانى فكرى است، در اختيارشان بگذارند؛ چه آنچه كه به اصل نظام برمى‏‌گردد- چون نظام، نظام اسلامى است- چه آنچه مستقيماً با نظام ارتباط ندارد، بلكه با دين ارتباط دارد- به مسائل تشيّع و به مسائل اصل اسلام ارتباط پيدا مى‏‌كند و در آن مسائل فلسفى مطرح است- اينها را ببينند و برنامه‏‌ريزى‌شده كار كنند. 🔹 به نظر من، اين يكى از كارهايى است كه سياستگذارى لازم دارد و جزو شؤون شوراى عالى است و روى اين قضيه بايد وقت بگذارند. 📌 متن کامل بیانات در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 مطالبه امام خامنه‌ای از شورای عالی 📝 سیاستگذاری پرورش نویسندگان حوزوی 🔹 يک وقت آقاى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در اوايل وزارتش به اين‏جا آمده بود. به او گفتم شما بدانيد كه من حقيقتاً با بيان شبهات، هيچ مخالفت ندارم؛ به شرط اين‏كه ما كسانى را آماده به كار داشته باشيم كه بنويسند. در آن صورت استقبال هم مى‏‌كنيم. كلام در اين است كه آيا ما الان كسانى را داريم و آمادگی‌هايش هست كه بتوانند آن حرف درست را بزنند؟ با توجّه به اين بايد تصميم بگيريم. 🔹 حالا مى‏‌خواهم اين را عرض كنم كه حوزه‏ علميه در اين فضاى جديد، مى‏‌خواهد چه كار كند؟ يك وقت است كه انسان با فضيلتى -صاحب صلاحيتى- كه احساس مسؤوليت مى‏‌كند، قلم به دست مى‏‌گيرد؛ او ممكن است بنويسد، ممكن است ننويسد. اگر نوشت، خدا خيرش دهد؛ اگر هم ننوشت، تصادف است ديگر، ننوشته است. يک وقت ما او را به صُدفه محوّل مى‏‌كنيم؛ اين اطرافش خيلى احتمال ضرر است. 🔹 يک وقت نه؛ مى‏نشينيم و برنامه‏‌ريزى مى‏‌كنيم. من فكر مى‏‌كردم، ديدم خوشبختانه حوزه‏ علميه، سابقه‏‌ى تجربه‏‌ى اين كار را دارد. منتها تجربه‏‌ى باب امروز نيست، باب ديروز است. همين مؤسّسه‏‌ى «راه حقّ» خودتان- مؤسسه‏‌ى راه حقّى كه جناب آقاى استادى، جناب آقاى خرّازى و ديگر آقايان نشستند و فعّاليت كردند- انصافاً خيلى با بركت مى‏‌نمود و در آن زمان هم خيلى كارساز بود. 🔹 من يادم است در سال ۱۳۴۵ در مشهد جزوه‌اى از اين آقايان به دستم رسيد، خواندم و خيلى لذّت بردم. بعد از آن هم يك نامه به «راه حق» نوشتم -نمى‏‌شناختم هم كه اين آقايان چه كسانى هستند- و گفتم من مى‏‌خواهم به‏‌خاطر اين جزوه تشكّر كنم. نويسنده‏‌ى آن را هم معرفى كرده بودند كه كيست. يعنى در آن زمان، خيلى خوب بود؛ ولى براى امروز كم است و جواب نمى‏‌دهد. يعنى من در فضاى مطبوعاتى كشور كه نگاه مى‏‌كنم «راه حق» محسوس نيست. حالا يا فعّاليتش كم شده، يا از آن نشاط و نوآورىِ اوّل افتاده، يا نه، همه‏‌ى آنها را هم دارد، ولى متناسب با وضع كنونى نيست. 🔹 بنابراين شما از اين تجربه [مؤسسه راه حق] استفاده كنيد. يكى از موارد سياستگذارى همين است. سياستگذارى كنيد؛ صد نفر طلبه‏‌ى فاضل را انتخاب كنيد، به اينها شهريه‏‌هاى معيّن بدهيد- مكتوب المؤونه كنيد، قرارداد ببنديد- همين روزنامه‏‌هايى را كه گفتيد، آنچه را كه مربوط به مبانى فكرى است، در اختيارشان بگذارند؛ چه آنچه كه به اصل نظام برمى‏‌گردد- چون نظام، نظام اسلامى است- چه آنچه مستقيماً با نظام ارتباط ندارد، بلكه با دين ارتباط دارد- به مسائل تشيّع و به مسائل اصل اسلام ارتباط پيدا مى‏‌كند و در آن مسائل فلسفى مطرح است- اينها را ببينند و برنامه‏‌ريزى شده كار كنند. 🔹 يعنى وقتى شما در حوزه‏ قم هستيد، اگر سؤال كننده‏‌اى- سؤال كننده‏‌ى فرضى- از شما سؤال كند كه حوزه‏ قم با اين عظمت، با چهل هزار طلبه، با چند هزار فاضل، با عدّه‏‌ى قابل توجّهى قلم به‏‌دست، در مقابل اين افرادى كه اين‏طور هتك مى‏‌كنند و حجابها را مى‏‌درند، چه كار كرده است؟ شما مى‌توانيد بگوييد كارهايى مى‏‌كند؛ يعنى خاطرتان جمع باشد كه كارهايى مى‏‌شود- جزئيّات را ندانيد كه چه كارى مى‏‌شود؛ اما بدانيد كارهايى انجام مى‏‌گيرد- اين، در صورت برنامه‏‌ريزى خواهد بود. بعد هم آثار و بركاتش در جامعه ظاهر خواهد شد. 🔹 به نظر من، اين يكى از كارهايى است كه سياستگذارى لازم دارد و جزو شؤون شوراى عالى است و روى اين قضيه بايد وقت بگذارند. 📅 بيانات در ديدار شوراى‏ عالى ۹ مهر ۱۳۷۷ ⏱ ۲۲ سال گذشت... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 صادق: سلام و تحیت نگرش رهبر معظم انقلاب واقعا ستودنی است؛ مخالف بیان شبهات نیستند مادامی که پاسخگوی تربیت شده و نویسنده زبردست حوزوی داشته باشیم. یعنی معظم له بجای اینکه مثل برخی فقط نگاه سلبی داشته باشند یا مثل برخی دیگر از شبهه‌پراکنی عده‌ای بترسند و به خشم آیند، راهکار عملیاتی دارند که اتفاقا رهاوردش این است که جامعه را واکسینه خواهد کرد. خیلی خوب و لازم است که شورای عالی گزارشی از کمیت و کیفیت نویسندگانی که برای پاسخگویی مسائل روز و شبهات تربیت کرده و بکار گرفته است ارائه بدهند. @Manahejj
🌀 مروری بر سیاستهای حوزه علمیه در عرصه نویسندگی به مناسبت روز قلم 📝 بخش نخست 🖋 محمد حق پرست 🔹 تألیف و نگارش، یکی از روشهای تبلیغ و ترویج تفکر دینی است. امروزه بسترهای مختلف و متنوعی برای نوشتن وجود دارد؛ از کتاب و مقاله گرفته تا توییت و یادداشت در انواع شبکه‌های مجازی. اما حوزویان چقدر اهل قلم و نوشتن هستند؟ فضای فرهنگی کشور را حوزویان اداره می‌کنند یا غیر آنها؟ سهم ایشان در زمینه داستان و رمان، برای انواع رده‌های سنی چقدر است؟ خوراک روزنامه‌ها و تحلیل‌های سیاسی در اختیار حوزوی‌هاست یا غیر حوزوی‌ها؟ 🔹 به مناسبت روز قلم، مروری بر سیاستهای حوزه در زمینه تألیف و نگارش خواهیم داشت: 1⃣ با اینکه امروزه رسانه‌های مختلف و متنوع و جذابی داریم، هنوز بیشترین تأثیرگذاری اندیشه‌ای و فکری، مربوط به کتاب و نگارش است. اما سیاستهای حوزه علمیه بر خلاف این مطلب است. حوزه علمیه تمام تخم مرغ‌های آموزش تبلیغ را در سبد تربیت سخنران و منبری گذاشته و برای تربیت نویسنده‌های خبره کاری نکرده است!! تنها عنوان آموزشی مربوط به نویسندگی، درس حاشیه‌ای و جنبی و شب امتحانی کتاب «بر بال قلم» است. این کتاب هم با نمونه سؤالاتی مثل دیگر کتابهای جنبی، ترحیم شده است. 2⃣ فضای کتاب و اندیشه کشور، بیشتر در اختیار نویسندگانی است که یا علاقه و تعلقی به دین ندارند، یا نوعا سکولار فکر می‌کنند. بد نیست مسئولان حوزوی آمار پرفروش‌ترین کتابهای ده سال اخیر را مرور کنند تا ادعای نگارنده را تأیید کنند. اگر توفیقاتی هم در زمینه فرهنگی و دینی حاصل شده، بر اساس تبلیغات، تقریظات و رهنمودهای حضرت آقا بوده که از کتابهای انقلابی مثل داستان دفاع مقدس حمایت کردند. برخی مسئولان حوزوی گاهی آنچنان آمار می‌دهند، که گویا نقشی در تربیت و حمایت از اثر و نویسنده داشتند. اما واقعیت کاملا برعکس است. اگر کسی نویسنده شده، بیشتر بر اساس دغدغه‌های شخصی و احساس تکلیفی است که در این زمینه داشته است. اما هنوز دیر نشده و طلاب انقلابی به پشتوانه تفکر اسلام ناب محمدی(ص) می‌توانند وارد این عرصه شوند. به شرط اینکه مسئولان حوزوی به صورت جدی حمایت کنند و به جای مطالبه و گلایه، به سمت سیاستگذاری و برنامه ریزی هوشمندانه بروند؛ چراکه آیندگان از ایشان مطالبه خواهند کرد‌‌. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj