🌀 نگاه دقیق به ظرفیتهای ایمانی جامعه
📝 لزوم برنامهریزی برای تعمیق معنویت مردم
🖋 علی مهدوی
🔹 دستگاههای تبلیغی نهاد روحانیت باید برنامه اصلی خود را «تعمیق و بالفعلسازی هرچه بیشتر ایمان جامعه» قرار دهند و معیار رشد و نکس خود را میزان پیشرفت در این مؤلفه بدانند؛ کما اینکه آحاد روحانیت و مبلغین بصورت فردی نیز باید برای دایره مخاطبین خود چنین برنامهای داشته باشند و همیشه ایام منتظر نهادها نباشند.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#ایمان_مردم
#تبلیغ
@Manahejj
🌀 نگاه دقیق به ظرفیتهای ایمانی جامعه
📝 لزوم برنامهریزی برای تعمیق معنویت مردم
🖋 علی مهدوی
🔹 در نگاه به ظرفیتهای ایمانی جامعه، دو نگاه افراطی و تفریطی وجود دارد که هردو سمّ مهلکی هستند. نگاه اول قائل به این است که مردم، از دینداری فاصله گرفتهاند. رگههای دینداری به شدت در جامعه ضعیف شده است. این دسته مدام ندای واسلاما سر میدهند و بر طبل ناکارآمدی انقلاب اسلامی میکوبند که ۴۰ سال از انقلاب گذشت و قلهای که فتح نکریم هیچ؛ بلکه مردم بیدینتر شدهاند.
در مقابل این نگاه، افرادی هستند که معتقدند این نظام بیمهی امام زمان (عج) است و همه چیز عالی است و أصلا مشکلی نداریم.
🔹 اما هر دو نوع نگاه به یک خطر جدی ختم میشوند و آن، «بی عملی» است. اولی ناامید و افسرده است؛ دومی هم مست توهماتی است که برای خود وهم کرده است. یکی دیگر از مشکلات هردو طیف نیز این است که در ارائهی آمارهای خود، هیچ بنیهی علمی و جامعیت آماری از ابعاد مختلف ندارند و صرفا به برخی استقرائات ناقص یا ظواهر، و یا حتی رویکردی اخباریگرایانه تکیه میکنند.
برخی هم که میخواهند در عمل، باری بردارند و کمکی باشند، گرفتار عدم تشخیص اولویتها و مسائلی میشوند که عاقبت وخیم آن معلوم نیست ختم به کجا خواهد شد مثل این ادعا که «پنجاه درصد دلیل فاصله مردم از روحانیت، بخاطر #لباس_روحانیت است»!!
🔹 لذا هیچیک از این دو دسته، عملا برنامه و محتوای قابل ارائه و استفادهای برای تقویت دینداری و تعمیق ایمان مردم ندارند و بالعکس با امواج رسانهای، مخاطبین خود را گرفتار افراط و تفریط در اندیشه و عمل میکنند.
🔹 اما نگاه دقیق و درست به مسأله، نگاهی است که امام خامنهای به این موضوع دارند؛ نگاهی که به ابعاد مختلف موضوع اشراف کامل دارد و از هرگونه کژی و کاستی مبرّاست. ظرفیت ایمانی و انقلابی مردم را قوی میبیند که اتفاقا باید تقویت و تعمیق شود و آنچه از این ظرفیت، بالقوه است، بالفعل شود. لذا این نگاه، هم ناامید نیست و همهچیز را سیاه نمیبیند؛ نه امیدواری منجر به بیعملی را برنمیتابد.
🔹 امام امت، هم به ضعفها اشاره میکند و حتی راه حلهای عملی ارائه میدهد -نظیر بیانات بیشمار راجع به نحوه منبر رفتن، نحوه تبلیغ، اولویتهای تبلیغی بین مردم، طرد نکردن افراد با ظاهر متفاوت و بدحجاب و نمونههای بیشمار دیگر- هم امیدواری میدهد و نقاط قوت و ظرفیت عظیم ایمانی مردم را مد نظر میدهد. نظیر دیدار اخیر ایشان با نمایندگان مجلس که پس از برشمردن شواهد متعدد دال بر ایمان مستحکم مردم، به این نکته نیز متذکر شدند: «نمونههای فراوان دیگری هم از این ظرفیّت معنوی و حضور معنوی و آمادگی ملّت ایران وجود دارد که همهی اینها ریشه در ایمان اسلامی و ایمان انقلابی دارد؛ اینها را نمیشود منکر شد؛ اگر کسی منکر بشود، مثل این است که منکر آفتاب در وسط روز شده باشد.»
🔻 حال دستگاههای تبلیغی نهاد روحانیت باید برنامه اصلی خود را «تعمیق و بالفعلسازی هرچه بیشتر ایمان جامعه» قرار دهند و معیار رشد و نکس خود را میزان پیشرفت در این مؤلفه بدانند؛ کما اینکه آحاد روحانیت و مبلغین بصورت فردی نیز باید برای دایره مخاطبین خود چنین برنامهای داشته باشند و همیشه ایام منتظر نهادها نباشند.
#ایمان_مردم
#تبلیغ
@Manahejj
🌀 گزارش رییس مرکز خدمات از اقدامات این مجموعه درباره مسکن و درمان
🔹 در پی ابراز نگرانی حضرت آیتالله مکارم شیرازی از برخی کاستیهای معیشتی و مسکن طلاب و درمان آنان، حجت الاسلام و المسلمین ربانی توضیحاتی در این باره ارائه کرد.
مشروح گزارش:
🌐 rasanews.ir/002l9Y
〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
https://eitaa.com/manahejj/2926
〰〰〰〰〰
#مسکن
#بیمه
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه قمی:
سلام علیکم
از حضرت آیتاللهالعظمی مکارم کمال تشکر را دارم که موجباتی فراهم آوردند تا آقای ربانی رییس محترم مرکز خدمات، گزارشی از وضعیت برنامههای مرکز خدمات پیرامون مسکن و درمان ارائه بدهند.
ای کاش مسؤولین نهادهای حوزوی چه شورای عالی چه مرکز خدمات یا حتی دفتر تبلیغات خود را در برابر اطلاعرسانی به طلاب، مسؤول بدانند.
والله چیز زیادی نمیخواهیم؛ لااقل دستاوردهای خود را به بدنه عمومی حوزه علمیه منتقل کنید تا متهم به بیتفاوتی و بیبرنامگی و ناکارآمدی نشوید.
سخنگو که ندارید؛ برای رضای خدا حداقل یک مشاور رسانهای معقول و زبده داشته باشید.
#نظر_اعضا
#فقدان_تدبیر_رسانه
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 مستأجر خانه به دوش:
اخیرا در خبرها آمده معاونت مسکن مرکز خدمات تغییر یافته
امیدواریم مشکلات مسکن اساتید ۱۵ خرداد و مسکن نخبگان پردیسان که اخیرا حواشی عدیده ای داشت جبران شود و در سیاستهای جدیدی که آقای ربانی فرمودند باز شاهد دوران طلایی خدمت مرکز خدمات به طلاب باشیم در عرصه مسکن و خانه دار شدن طلاب...
#نظر_اعضا
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وقتی خودیها برای «علی» تعیین تکلیف میکنند!!
📝 آزمونی که حتی برخی طلاب نیز در آن ریزش میکنند
🎥 حجتالاسلام مهدوی ارفع
🔹 فشار افراد به ظاهر عدالتخواه به امیرالمؤمنین علیهالسلام، قلب حضرت را به درد آورده بود
🔹 دست معاویه از آستین سادهاندیشان بیرون آمد و امیرالمؤمنین فریاد میزد به خدا معاویه عدالتخواه نیست!
🔹 مصلحت نظام اسلامی بالاتر از یک حکم شرعی است، میخواستند نظام علوی را فدای یک پرونده کنند.
🔻 #فتنه_امروز:
«خودیها بجای اطاعت از اوامر رهبری، نظر کارشناسی میدهند.»
🔹 نسبت ما با امام جامعه، نسبت تطبیق نظر ایشان با نظر خودمان نیست؛ نسبت اطاعت ما از ايشان است.
#نشر_حداکثری
#مضلات_الفتن
#فتنه_اکبر
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 انتظار برای تحقق وعده آیتالله بوشهری 📝 بانک ایده و سامانه ثبت ایدهی طلاب و نخبگان 🔹 دبیر شورای
🌀 شورای عالی حوزه پذیرای اندیشهها و دیدگاههای طلاب و فرهیختگان
📝 پس از مطالبه رسانه حوزوی مناهج برای راهاندازی هرچه سریعتر #بانک_ایده از سوی شورای عالی، دبیرخانه شورای عالی طی اطلاعیهای آغاز این اقدام را اعلام نمود:
متن اطلاعیه:
🔹 در دوره هشتم شورای عالی برای بهرهبرداری هر چه بیشتر از دیدگاهها، #بانک_ایده شورای عالی به صورت فعال پذیرای اندیشهها و دیدگاههای فرهیختگان میباشد.
🔹 امید است با مشارکت فعال شما بتوانیم در سیاستگذاریها، طرحها و برنامههای حوزه گام مؤثری در جهت ساماندهی و اقدام نسبت به مطالبات شما حوزویان برداریم.
📬 شما میتوانید سؤال، پیشنهاد، انتقاد و نظر خود را از طریق صفحه ارسال نظر و پیشنهاد برای ما ارسال کنید:
👇🏻
http://www.shorayeaali.com/forms/comments.aspx
📌 مناهج:
ضمن تقدیر از شورای عالی برای فعال کردن بانک ایده، نکات مهمی در این باره مطرح است که طی پستهای آتی تقدیم خواهد شد.
#بانک_ایده
@Manahejj
🌀 علما و روحانیت در کنار مردم
👤 امام جمعه همدان
✅ علما و روحانیت همیشه در کنار مردم بوده و هستند، تذکر و مطالبه مراجع معظم تقلید بر وضعیت اقتصاد و گرانی، انعکاس مطالبات مردم است.
🔻 قوه قضاییه با اطلاعرسانی دقیق و مدیریت رسانه میتواند مانع از سوءاستفاده در این فضا شود.
https://hawzahnews.com/news/909862
@Manahejj
🌀 تأملی در آداب و تحمل نقد
🖋 ناصر میرزایی
🔹 «روششناسی فقهی» یکی از موضوعات مهم علمی است که در چند سال اخیر مورد اقبال بیشتر محافل حوزوی قرار گرفته، گرچه رد پای آن در تاریخ فقه قابل مشاهده است. بدون شکّ این توجّهات معاصر خالی از ثمره نبودهاند و بخشی از محصولات پژوهشی آن را میتوان تألیف کتب زیر دانست:
1️⃣ «پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی» اثر حجتالاسلام ضیائیفر
2️⃣ «کتاب درس خارج و گامهای اجتهاد» اثر حجتالاسلام احمد مبلغی
3️⃣ «درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف» به کوشش حسین ایزدی
4️⃣ «روش شناسی فقهی؛ نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی» با آثاری از اکبر ترابی، منصور مهدوی و سعید هلالیان
5️⃣ و کتاب «روششناسی اجتهاد» اثر موسسه فقاهت.
🔹 کتاب اخیر از آن رو که نه پیشگام بلکه اثری شکلگرفته در امتداد یک جریان علمی است، طبیعتا باید با تکیه بر سرمایه اندوخته شده در مسیر و توجّه به قوت یا ضعفهای سایر آثار، قدمی رو به جلو بر میداشت؛ امری که از ابتدای انتشار مورد تردید جدی برخی محقّقان قرار گرفت. همین تردید و البته تردید در اصل اتقان اثر مزبور باعث شد تا یکی از اساتید حوزوی درخواست جمعی از طلاب را اجابت کنند و به نقد علمی این کتاب بپردازند.
🔹 اما در کمال تعجّب با این واکنش مواجه شدند که: «اگر توانایی نقد داشتید بهتر بود با حضور مؤلف این کار را انجام میدادید، در غیر این صورت رفتار شما حرکتی غیرحرفهای و دور از اخلاق علمی است» گوینده این سخن مشخص نیست چطور فراموش کرده همین فاضل حوزوی (ناقد کتاب) سابقا در دو نوبت درخواست مناظره برای نقد آرای مؤسسه فقاهت را داشتهاند که این مطالبه به دلیل نامعلومی مسکوت گذاشته شده است!! آن هم از جانب شخصی که به صورت مکرّر خواستار مناظره با مطرحترین چهرههای حوزوی بوده و عدم اجابت آن را برهان بر حقانیتش میداند!
🔹 یا چطور فراموش کردهاند قبلا مناظراتی توسّط برخی اساتید مطرح سطوح عالی با این مؤسسه انجام شده است که سرنوشت اسناد و صوت آنها بعد از سه سال هنوز نامعلوم است و حتی از اعلام رسمی صورت گرفتن چنین مناظرهای طفره میروند!! آیا اخلاق علمی معنایی جدید یافته و در راستای تامین اهداف اشخاص تعریف میشود؟
🔹 اگر خاطرشان باشد روزی صوت درس یکی از آقایان نشست اساتید را نقد کردند و آن آقا تاب نیاورد و در کانالش فریاد عدم رضایت شرعی سر داد! چرا امروز که یکی از کتابهای خودشان بررسی علمی مختصری شده همان رفتار را تکرار میکنند و برچسب «حرکت غیراخلاقی و غیر حرفهای» میزنند؟!!
🔹 بهتر است نه فقط در این موضوع بلکه در کل مسائل حوزوی، باب نقدهای علمی باز شود همچنان که بهتر است تحمل نقد نیز بالا رود. طبعا مخاطبین در لابلای رد و اثبات مطالب، توان درک مطالب دقیق و علمی را از غیر آن دارند.
#روش_شناسی
#اخلاق_نقد
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تأسیس مرکز خلاقیت و نوآوری در دفتر تبلیغات اسلامی
👤 رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🎥 از صاحبان ایدههای نو در حوزههای علمیه حمایت میشود.
🌐 خبرگزاری حوزه
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 تأملی در آداب و تحمل نقد 🖋 ناصر میرزایی 🔹 «روششناسی فقهی» یکی از موضوعات مهم علمی است که در چند
📠 نظر اعضا
💬 یا فاطمه:
سلام علیکم
در مورد روششناسی صحبت کردید.
پیشنهاد میکنم کتاب دانشنامه اصولیان شیعه رو هم نگاه کنید که از اول شروع کرده و تمام اصولیان شیعه را برشمرده و روش بحثشون و نوآوریهای آنها رو بحث کرده:
معرفی اجمالی کتاب:
🔹 دانش اصول، منطق اجتهاد به شمار میرود که از دیرباز، در میان فقیهان پراهمیت تلقی شده است. آنان با رویکردهای متنوعی در توسعه اصول نقش به سزایی داشتهاند.
🔻 از آنجا که برای دستیابی به تاریخ واقعی هر دانشی باید نظریات و دیدگاههای آن را در بستر تحولات بررسی کرد، برای شناخت تاریخ تفصیلی اصول و آگاهی از نوآوریها و تأثیر پذیریها چارهای جز پژوهش وکاوش در خصوص افکار و اندیشههای اصولیان وجود ندارد. اثر حاضر ضمن برشمردن اصولیان شیعه، مهمترین آنان را که در تحولات اصول نقش محوری داشتند با چهار رویکرد:
1⃣ بررسی زندگینامه و آثار،
2⃣ روش شناسی،
3⃣ تأثیرپذیری از گذشتگان
4⃣ و نوآوریها
بررسی کرده است.
🔹 گفتنی است جلد اول این اثر علمی در سال ۱۳۸۴ منتشر شد؛ جلد دوم سال ۱۳۹۳ و دیگر مجلدات کتاب، در حال تدوین و چاپ است.
📚 ادوار مختلف اصولی مطرح در این کتاب:
1⃣ دوره تأسیس
2⃣ دوره تدوین
3⃣ دوره کمال و استقلال
4⃣ دوره رکود
5⃣ دوره نهضت مجدد
#نظر_اعضا
#روش_شناسی
@Manahejj
🌀 شورای عالی از هیچ اقدامی برای تحول در حوزه دریغ نمیکند
👤 آیتالله اراکی، عضو شورای عالی در دیدار اعضای هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب
🔹 مجمع نمایندگان طلاب اتاق فکر شورای عالی باشد.
🔹 برخی از افراد سروصدای #تحول دارند که به نظر میرسد تحول مورد نظر آنان، هنجارشکنی و از دست دادن سرمایه های موجود حوزه باشد و باید گفت که این نوع تفکرات، #عقبگرد است.
🔹 تحول مناسب، تحولی است که داشتههای مثبت حوزه را شناخته و در کنار آن، نواقص موجود را بررسی نموده و آن را جبران نماید.
hawzahnews.com/news/910079
📌 مناهج:
امیدواریم سیر تحولات حوزه علمیه در دوره هشتم شورای عالی بسیار متفاوت از ادوار سابق این شورا باشد.
بیشک موضوعات بر زمین مانده بسیاری پیش روی شورای عالی است که نیاز به تدبیر و برنامهریزی دارد.
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 لزوم بهادادن شورای عالی به استعدادهای مختلف حوزوی
👤 آیتالله اراکی
🔹 باید فضای حوزه به نحوی باشد که به تمام استعدادها بها داده شود؛ شاید استعداد برخی افراد در نوشتن کتاب باشد و می توانند حرف های خوب خود را در قالب کتاب بیان کنند که بسیار هم مناسب است و باید به آنان بها داده شود؛ گاهی یک طلبه مسئله گو به نحوی احکام شرعی را بیان می کنند که از یک عالم فاضل، بهتر اثرگذار بوده و خروجی بهتری دارند.
🔹 یکی از مباحث مغفول در حوزه های علمیه، موضوع فن وعظ است که از آن فاصله گرفته ایم و باید برای تربیت واعظ در حوزه برنامه ریزی کرد.
🔹 باید رشته های کاربردی در حوزه تعریف شود تا بتوانیم در هر موضوعی که مرتبط با فعالیت حوزویان است، خروجی های مناسب داشته باشیم و باید برای هر برنامه و موضوع، نیروهای لازم را تربیت نماییم.
🔹 وی به موضوع هجرت طلاب و فضلا نیز اشاره و تصریح کرد: حوزه علمیه برای این تأسیس نشده که طلاب در این حوزه بمانند؛ بلکه هدف این است که پس از تحصیل، به شهر و دیار خود برگشته و به تبلیغ دین بپردازند؛ علمای سلف ما پایبند به این موضوع بوده و پس از مدتی به دیار خود بر می گشتند و شاهد اثرات مثبت آنان در منطقه خود بوده ایم.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مطالبات_از_شورای_عالی
@Manahejj
🌀 تجربهی اسفناک حوزه ی نجف
📝 اعلام هشدار برای فاصله مردم و روحانیت
🖋 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
❓ چرا این حوزه [نجف] کارش به این #بدبختی کشیده شده!؟
آیا به نظر شما این مسئله پیش از آنکه گناه آنها باشد، #گناه_ما نیست؟
🔹 اگر هر یک از اهل علم به جای اینکه روز جمعه به کوفه برود و از صبح تا شب به شنا بپردازد، به جای آن که وقتش را به مشاعره بگذراند، به جای آن که وقتش را صرف هزاران هزار #کار_بیهوده بکند، به جای این کارها، اگر هزار طلبه، هریک برای تنها پنج نفر از اهالی نجف یک #مجلس_تبلیغی تشکیل می دادند، الان ما یک #پایگاه_مردمی پنج هزار نفری داشتیم، مردم شهرمان احساس میکردند که ما با آنها تعامل می کنیم، به فکرشان هستیم، سودی به حالشان داریم...
🔹 اما ما با مردم تعامل نکردیم و طبیعی است که چون ما کاری به کار آنها نداشته ایم، آنها هم کاری به کار ما نداشته باشند.
📗 بارقهها، شهید صدر، ص ۵۰۰
📌 مناهج:
دقیقا یکی از اقدامات برجسته مراجع تقلید بعد از شیخ عبدالکريم حائری(ره)، راهاندازی شبکه تبلیغی حوزه و روحانیت در سراسر ایران بود. شبکهای که بعدها واسطه امام امت و مردم شد برای بیداری و هدایت مردم و همچنین سرنگونی طاغوت و برپایی حکومت اسلامی.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر طلبهها نبودند کار انقلاب هم به سرانجام نمیرسید.
امروز هم یکی از سرمایهگذاریهای جدّی دشمن، ایجاد فاصله بین مردم و روحانیت است. خصوصا که با توجه به شرایط کرونایی، تبلیغ ها کمرنگ شده و جهتگیریها به سمت و سوی فضای مجازی کشیده شده و ارتباط چهره به چهره که بزرگترین نقطه قوت روحانیت بوده، تضعیف شده است.
امر مهمی که بیش از پیش باید مورد توجه متولیان حوزه و روحانیت باشد و خلأها و کاستیهای موجود را هرچه زودتر آسیبشناسی و پوشش دهند تا مجالی برای سوءاستفاده دشمن فراهم نیاید.
#روحانیت_و_مردم
#افول_نجف
#ترقی_قم
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 خطر سطحی شدن!
یکی از چالشهای جریان انقلابی، خطر #سطحی_شدن است. سطحی شدن در تحلیل، در تفکر، در تصمیم، در بروز رسانهای، در انتقاد...
🔹 این سطحی شدن ممکن است خودش حاصل عوامل مختلفی باشد، از جمله ظهور و گسترش شبکههای اجتماعی که به طور کلی روی سطحی شدن و خود کارشناس پنداری همه جامعه اثر گذاشته است.
🔹 اما به نظر من در کنار آن عوامل، قطعا یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در بدنه جبهه انقلاب، اثر #رهبران_فکری و اساتیدی است که نسل به نسل جریانهای فکریِ نخبگان حزب اللهی را تغذیه کردهاند. یعنی روزگاری که انقلابیون از #بهشتیها و #مطهریها و #خامنهایها تغذیه فکری خود را دریافت میکردند را، مقایسه کنید با امروز؛
🔹 با روزگاری که سخنرانان و اساتید جذاب و پر طرفدارِ بسیاری از جمعهای دانشجویی و فعالان حوزههای مختلف، کسانی هستند که شاید صدای فریاد زدنشان بلندتر از آن رهبران فکریِ نسل اول انقلاب باشد، اما به لحاظ #سواد و عمق مطالب، تا آنها فاصلهای بسیار دارند؛ و البته این عمق کم هم مانع از آن نشده که آنها درباره همه امور صحبت کارشناسی و تخصصی نکنند!!
...به سرعت این مدلِ شخصیتی در بدنه جبهه انقلاب هم در حال بازنشر و تکثیر است!
💬 علی صدری نیا
@HozeTwit
هدایت شده از حلقه های مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی
🔸 دفتر قم موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار مینماید:
🔺 دومین دورهی آموزشی مطالعاتی #معارف_انقلاب_اسلامی (سطح یک)
📌همراه با اعطای گواهی پایان دوره و تخفیف ویژه جهت خرید کتب.
🔹شرایط پذیرش:
- حداقل سن ۱۵ سال
- حداکثر سن ۴۵ سال
@Maaref_Enghelab_Eslami
🌀 جذابیت بینظیر اسلام و مبلغین اسلام
📝 در قالب ارائه به جهانیان مشکل داریم
👤 دکتر نادر طالب زاده؛ نشست تخصصی ختامه مسک
تاثیر انقلاب در عطش جهانی به اسلام
🔹 اسلام جذاب است و پس از انقلاب اسلامی یک تشنگی عجیب و مخاطبان حقیقت جو در دنیا شکل گرفته است و یکی از مهمترین این مخاطبان از آمریکای لاتین هستند. طلاب فعال در عرصه لاتین بسیار مهم و اثربخش هستند. مستند جهانشهری ها از جمله الگوهای موفق برای ارایه اسلام حقیقی به جهان است.
جایگاه و تأثیر مبلغان اسلام
🔹 #مبلغان و مستندسازان یکی از مهمترین ستونهای تبلیغی انقلاب اسلامی در دنیا هستند. #شیخ_زکزاکی از نمونههای بسیار موفق طلاب بومی آموزش دیده شده هستند؛ زیرا ایشان چند میلیون نفر را منقلب کرد. این مساله نشان داد که اگر یک طلبه بومی درایران تعلیم یابد چگونه میتواند موفق شود.
بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از بردگانی که به آمریکا برده شدند مسلمان بودند. امروز این آگاهی شکل گرفته است و سیاه پوستان در زندانها به اسلام رو می آورند و اسلام به عنوان DNA خفته در وجود آنها شکل میگیرد. تظاهرات امروز و در آستانه انتخابات آمریکا که در آینده رخ خواهد داد نمونه هایی از تجلی این بیداری است.
این دوره نشان می دهد که چه چیزهایی برای تبلیغ واقعی اسلام نیاز داریم. این دوره به ما نشان می دهد که چه چیزهایی داریم و چه چیزهایی برای تبلیغ دین نیاز داریم تا مخاطبان تشنه معارف اسلام را یاری دهیم.
لزوم عرضه «اسلام با ولایت» به دنیا
🔹 آثار ۸۰۰ ساله اسلامی در اروپا را دیدم که یکی از مهمترین آثار تاریخی اسپانیا و اروپا است و امروز اسپانیا درآمد عظیمی از این ابنیه تاریخی در گرانادا و کوردبا دارد. وقتی اسلام بی ولایت به اسپانیا می رود تنها یک بنای ساده از آن باقی می ماند و ما باید اسلام با ولایت را به دنیا عرضه کنیم که اسلامی ماندگار و مانا و حقیقی است. در این عرصه نیازمند طلابی هستیم که فکر جدید بیاورند.
علت جذابیت اسلام
🔹 باید به طلاب کمک شود که اعتماد به نفس آنها اضافه شود و آن مسایلی که در حوزه و در این گونه کارگاهها میآموزند را در صحنه عملی پیاده کنند.
هیچ مذهب و دینی به جذابیت اسلام نمی رسد، زیرا حقیقتِ مطلق است. اینکه تلاش کنیم این محتوای عظیم به یک محتوای جذاب مبدل شود، بسیار مقدس و مهم است. این مساله به این نکته بیاندیشیم که چگونه اسلام را به دنیا عرضه کنیم.
وظیفه حوزه علمیه در قبال معرفی اسلام به غرب
🔹 دانشگاه صداوسیما تلفیقی از علما و فضلا و رسانه ای ها در این عرصه تلاش می کند. باید ذره ذره اسلام و آیات و روایات را به شکلی به غرب عرضه کنیم که به شکلی جذاب این معارف را به دنیا معرفی کنیم.
امروز وظیفه بسیار عظیمی در خدمت به مسلمانان غرب داریم. این کار باید از نهادهایی چون صداوسیما و ارتباط با حوزه شروع شود. آمریکای لاتین قسمت مستضعف جهان است و این عرصه بسیار مهم است.
همه امروز از ایرانی که توان فکری و نظامی و محتوایی دارد انتظار دارند که این حکومت ولایی را در قالب فعالیت های تبلیغی و محتوایی به دنیا عرضه کند.
🔻 جذابیت طلاب در جهان
🔹 هر انسان طلبه ای در جهان جذاب است و اصلا کسی که دنبال حقیقت است انسان جذابی است. طلاب در حقیقت یک دسته دیگری از این انسان ها هستند. هر کدام از این مبلغان یک دنیا هستند. این طلاب امروز به قم آمدهاند و به دنبال تحصیل علوم اهل بیت(ع) هستند. مهم این است که این وجد و خوشحالی از آموزش علوم اهل بیت(ع) را به دنیا عرضه کند.
همه مشکلات اقتصادی و توطئه های آمریکا یک هجمه و توطئه بزرگ است تا ما ایرانیان متوجه جایگاه خود نشویم. باید در رسانههای ملی و بین المللی جریان اثرگذاری فعال کنیم که به رشد و تعالی مباحث اسلامی بیانجامد.
https://b2n.ir/Islam
📌 نظرات خود را درباره این موضوع برای مناهج ارسال کنید.
#هویت_طلبگی
#جایگاه_تبلیغ
#شریعت_جهانی
@Manahejj
🌀 نظر آیتاللهالعظمی وحید درباره برگزاری مجالس عزاداری محرم در ایام کرونایی
🏴 شعائر اهلبیت علیهمالسلام و خصوصا اقامه عزای حضرت سید الشهداء علیه السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه میکنند.
@Manahejj
🌀 ضوابط سختگیرانه برای برگزاری عزاداری محرم در نظر گرفته میشود
👤 رئیس سازمان تبلیغات
🔹 پروتکلهای خوبی با همکاری وزارت بهداشت برای جلسات و دستههای عزاداری و دیگر اجزای محرم در نظر گرفته شده است تا به لطف خداوند، جلسات برگزار شود.
🔹 بنا نیست جلسات این هیأتها تماماً در فضای مجازی برگزار شود. اینکه در محیطهایی شاید نگرانیهایی را به دنبال داشته باشد، با رعایت ضابطههای بهداشتی برگزار میشود و هر آنکس که نمیتواند قاعده را رعایت کند، ناگزیز جدا خواهد شد.
@Manahejj
🏴 شهادت حضرت جوادالائمه علیهالسلام تسلیت باد
📝 مظهر مقاومت و مبارزه
🔹 «زندگی امام جواد علیهالسّلام هم الگوست. امام جواد علیهالسّلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت در بیستوپنج سالگی از دنیا رفت. ۷۷/۲/۷
🔹 این بزرگوار نمودار و نشانهی مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیش که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده است. ... با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفهی عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقبنشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همهی شیوههای مبارزهی ممکن، مبارزه کرد. ۶۰/۲/۲۵
🔹 امام علیبنموسیالرضا و امام جواد صلواةاللهعلیهما همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهرهی مأمون کنار بزنند و موفق شدند. ۱۳۵۹/۰۷/۱۸»
💠 امام خامنهای
📌 مناهج:
🔸 مقاومت و مبارزه ائمه علیهمالسلام با دستگاه جور خلفا، حجت را بر تمام طلاب علوم دینی تمام میکند. امروز رژیم طاغوتی در میان نیست؛ اما سکولارها و لیبرالها مانع پیشرفت انقلاب اسلامی هستند که طبعا حوزههای علمیه و روحانیت در ابعاد مختلف اجتماعی، اعتقادی و سیاسی با جدیت باید خط امامان انقلاب را پیگیری کنند تا چهره مزورانه لیبرالیسمی که منافقانه دم از اسلام میزند رسوا شود.
🔸 در این میانه هستند عدهای که بجای مبارزه، بذر یأس در دلهای طلاب میپاشند که انقلاب آنی که باید نشد و روح ایرانی در این جامعه مستهلک میشود!! همواره باید مراقب خستگان ناامید و بیبرنامه باشیم که با سمپاشیهای خود روح امید را در طلاب نخشکانند.
راه ما مشخص است مبارزه علمی و عملی تا تحقق همه اهداف انقلاب.
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شورای عالی حوزه پذیرای اندیشهها و دیدگاههای طلاب و فرهیختگان 📝 پس از مطالبه رسانه حوزوی مناهج ب
🌀 بایستهها و شایستههای موفقیت بانک ایده
📝 مطالبات از شورای عالی
🖋 علی مهدوی
🔹 بنظر آنچه باید در اولویت کاری دور هشتم شورای عالی قرار بگیرد، ارتباط قوی با بدنه حوزه علمیه یعنی اساتید و طلاب است؛ که طرحهایی همچون بانک ایده میتواند بخشی از پازل این ارتباط باشد؛ البته بشرطی که صحیح و قوی اجرایی شوند.
در ادامه پیشنهادات لازم برای هرچه بهتر اجرایی شدن بانک ایده تقدیم میگردد.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مطالبات_از_شورای_عالی
#شورای_عالی
#بانک_ایده
@Manahejj
🌀 بایستهها و شایستههای موفقیت بانک ایده
📝 مطالبات از شورای عالی
🖋 علی مهدوی
🔻 طبق آنچه وعده دادیم در مورد راهاندازی بانک ایده از سوی شورای عالی نکات و پیشنهاداتی هست که مطرح میگردد:
🔹 اول اینکه در دوره هشتم شورای عالی، #بانک_ایده به صورت فعال پذیرای اندیشهها و دیدگاههای فرهیختگان حوزوی است قابل تقدیر است و انشاءالله بزودی شاهد ثمرات قابل توجه آن باشیم.
🔹 اما برای اجرای درست طرحهای بزرگ، لازم است پیوست رسانهای آنها نیز مد نظر قرار بگیرد. چرا درگاه دریافت پیشنهادات و طرحهای بانک ایده، همان صفحهی دریافت نظرات در سایت شورای عالی است؟ آیا بهتر نبود برای این موضوع، سامانهای مجزا و قوی تعریف میشد؟! اگر طلبه یا استادی در مخیلهی خود تردید کند که مطرحکردن بانک ایده صرفا یک مانور رسانهای است و قرار نیست اتفاقی بیفتد چگونه میتوانیم اعتماد وی را جلب کنیم؟!
🔹 طبعا نظرات و پیشنهادات طلاب، عرصههای متنوعی از مسائل حوزه و روحانیت را در بر میگیرد؛ و در بانک ایده و هر بانک اطلاعاتی هیچ چیزی به اندازه دستهبندی اطلاعات اهمیت ندارد. آیا بهتر نیست در همان صفحه اخذ پیشنهادات گزینهای درج شود تا شخص پیشنهاددهنده انتخاب کند طرحش در کدام یک از موضوعات آموزش، پژوهش، تبلیغ، معیشت و... است؟! طبعا عدم تدبیر این مهم باعث زحمت مضاعف دبیرخانه شورای عالی در دستهبندی پیشنهادات نیز خواهد شد.
🔹 وقتی بانک ایده آنگونه که بایسته و شایسته است عملیاتی خواهد شد که دبیرخانه شورای عالی خود را نسبت به اطلاعرسانی درباره بانک ایده، مسؤول بداند. یعنی در بازههای زمانی مشخص اعلام شود چه حجمی از ایدهها و در چه موضوعاتی اخذ شده است؟ چه تعداد از ایدهها بررسی شده است؛ چه تعداد مؤلفههای لازم برای بررسی شورای عالی را داشته است و بالاخره نتیجه و عاقبت این ایدهها چیست. طبعا اگر این موارد مورد عنایت شورای عالی قرار نگیرد مجدد بانک ایده سرنوشت گذشته خود را پیدا خواهد کرد؛ کما اینکه آیتالله بوشهری دبیر محترم شورای عالی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه گفته بودند بانک ایده سابقه داشته و مدتی کمفروغ شده بود و مجدد قرار است رونق بگیرد.
🔹 بنظر آنچه باید در اولویت کاری دور هشتم شورای عالی قرار بگیرد، ارتباط قوی با بدنه حوزه علمیه یعنی اساتید و طلاب است؛ که طرحهایی همچون بانک ایده میتواند بخشی از پازل این ارتباط باشد؛ البته بشرطی که صحیح و قوی اجرایی شوند. امیدواریم شورای عالی بتواند به بهترین نحو این موضوع را اجرایی کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مطالبات_از_شورای_عالی
#شورای_عالی
#بانک_ایده
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
#یادداشت_مهمان
🌀 طلاب خواهر و بحران تجرد
📝 آفات ایدهآلگرایی مفرط
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 هشتگها گاهی باعث میشوند لابلای اندوختههای ذهنیمان چرخی بزنیم و آنچه دغدغهی فکریمان بوده را مورد واکاوی مجدد قرار دهیم.
از دیشب که هشتگ #ازدواج_آسان به مناسبت پیوند آسمانی حضرت زهرا سلاماللهعلیها و حضرت علی علیهالسلام در فضای مجازی پررنگ شد، موضوع ازدواج، آن هم بین طلاب ذهنم را به خود مشغول کرد.
بالا رفتن سن ازدواج مسألهای است که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد؛ اما وجود چنین معضلی در میان خواهران طلبه کمی تعجببرانگیز است.
🔹 به نظر میرسد برادران طلبه به محض ورود به حوزه به استحباب امر مقدس ازدواج بیش از سایر امور پی میبرند و اهتمامشان بر جامهی عمل پوشاندن به این مستحب بسیار مشهود است. به همین دلیل در بین برادران طلبه با مشکل بالارفتن سن ازدواج کمتر روبهرو هستیم. البته شاید دلیل آن این باشد که آنها مطابق با سنت و عرف جامعه دست به انتخاب میزنند و حق تقدم برای گزینش و انتخاب دارند چرا که آنها باید برای ازدواج پیشقدم شوند.
🔹 تفهیم امر ازدواج و تبیین معیارهای لازم برای یک ازدواج موفق در بین خواهران طلبه و لابلای دروس اخلاق و خانواده، آنها را به این سمت کشانده است که باید طرف مقابل معیارهای لازم برای ازدواج را به طور تمام و کمال داشته باشد. شاید تزریق نگاه ایدهآلگرایانه و کمالگرایانه به آنها منجر شده که تنها افرادی که بالاترین مراتب لازم در معیارهای مدنظر را داشته باشند، مورد انتخاب قرار دهند .
اگرچه برای بانوان طلبه اکثراً معیارهای مادی و ظاهری از درجهی اهمیت کمتری برخوردار است، اما از آن سو اهمیت بسیار زیادی که به معیارهای معنوی میدهند به حدی است که به افرادی که کمتر از تصورات ذهنیشان دارای آن معیارها باشند، "بله" نمیگویند .
🔹 ازدواج امر مقدسی است و برای آنها که اهل تدینند، معیار ایمان و اخلاق به عنوان معیارهای اصلی ازدواج مد نظر گرفته میشود. اما قطعاً ایمان و اخلاق دارای مراتب است. اگر کسی در حد معمول از مرتبهای از ایمان و اخلاق برخوردار باشد شایستگی تشکیل زندگی و خانواده را دارد. اما دختران طلبهی ما دچار چنین طرز تفکری شدهاند که لزوماً باید طرف مقابل حد بالایی از ایمان و اخلاق را داشته باشد و تمام مصادیق اعتقادی و اخلاقی را چه در ظاهر و چه در باطن یکجا و به شکل کامل دارا باشد.
🔹 تزریق این طرز تفکر در ذهن خواهران طلبه، باعث شده که آنها در انتخاب دچار وسواس شوند و به اصطلاح سختپسند گردند. توجه به معیارهای معنوی در امر ازدواج دستور آموزههای اسلام است اما حساسیت بیمورد در رابطه با مصادیق جزئی این معیارها، حاصل آموزش غلط و یا عدم تبیین صحیح این موضوع در حوزههای علمیه است.
بیرون راندن اکثر آدمها از دایرهی تعاریف اعتقادی و اخلاقی خود، بلایی است که در همهی امور اثر نامطلوبی بجا گذاشته است و در امر ازدواج نیز خود را به شکل بالارفتن سن ازدواج نشان میدهد.
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 علی:
موضوع «کمالگرایی» و «وسواس» میان خواهران طلبه واقعیت مهمیه که باید توجه بیشتری بهش کرد.
چند سال پیش خواستگاری یکی از این بزرگواران رفتم، بعد از گذشتن ۲ ماه و ۵ جلسه رفت و آمد به شهرستان، چون تحت فشار خانواده به ایشون گفتم: «کمی سریعتر فرآیند رو ادامه بدیم» ناراحت شدند که شما دنبال ازدواج عجولانه و بدون شناختید!!😳
قاطعانه هم جواب منفی دادند.
#نظر_اعضا
#بحران_تجرد
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه خواهر:
مساله «بالا رفتن سن ازدواج طلاب خواهر» رو قبول دارم اما نباید تنها مشکل رو «سخت پسند» بودن و «وسواس» دونست.
به تبع جامعه و حتی گاهی سمپاشیهای #بعضی_کانالهای_حوزوی، ذائقه برخی هم تغییر کرده و رو به راحتطلبی رفته؛ مثلا در بعضی موارد بانوان طلبه حتی برای طلاب برادر، شرایطی مثل اشتغال غیر حوزوی، ترک لباس و ... رو مطرح میکنند که قابل اجابت نیست.
#نظر_اعضا
#بحران_تجرد
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه درس خارج:
مادر یکی از دوستان در جامعة الزهرا(سلام الله علیها) مشغول هستش و با کلی تعریف یکی از طلاب خواهر اونجا رو برای ازدواج به بنده معرفی کردند.
بگذریم از برخوردهای بد اینها مخصوصا پدرشون که هر چند روحانی نبودن، ولی بواسطه برخی دوستاشون ارزیابی تحصیلی منو پیدا کرده بودن!!
و از نمره #تجزیه_و_ترکیب من خیلی ناراحت بودن! 😐
یا اینکه در جلسه خواستگاری، سوالات علمی! از من میپرسیدن و... (صد رحمت به امتحان شفاهی😏)
مساله جالب اینجاست که بعد از چند ماه پیگیری و در مرحله آخر برای دادن جواب مثبت، پدرشون به اسم #تحقیق، از یک صبح تا شب منو #تعقیب کرد!
و سر آخر این جوابو به من داد:
«دستت برام رو شد، تو به درد ما نمیخوری»!!
اگه دوباره میدیدمشون، بهشون میگفتم ببخشید خواهر طلبه! که شما آیت الله بهجت (ره) میخواستید و ما نبودیم!
#نظر_اعضا
#بحران_تجرد
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 یک طلبه:
سلام
همش در مورد طلاب خواهر زود قضاوت نکنیم. برخی از طلبه های برادر هم الان بیشتر دنبال زیبایی هستند. و براشون دیگه حیا و عفت اولویت بعدی است!!
وگرنه هستن طلبه های دختر که خیلی بساز و قانع هستند.
#نظر_اعضا
#بحران_تجرد
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 خواهران طلبه و بحران تجرد ۲
📝 ضعف مهارتآموزی در حوزه علمیه خواهران
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 در یادداشت پیشین در رابطه با یکی از عوامل مؤثر در مسألهی تجرد طلاب خواهر صحبت کردیم. دراین یادداشت قصد داریم به عامل دیگری که در ایجاد این مسئله مؤثر است اشاره کنیم. ازدواج امر مقدسی است و لازمه ی چنین امری، انتخاب میباشد. مؤلفهی انتخابشدن یا گزینش کاملا طبیعی است و حتی در سنتیترین ازدواجها نیز مشهود هست.
🔹 یک دختر یا به واسطهی ویژگیهای ظاهری مورد انتخاب قرار میگیرد یا به واسطهی توانمندیها و استعدادهایی که به منصهی ظهور میرساند، دیده میشود. دیدهشدن از لوازم لاینفک، انتخاب است. متأسفانه امروزه به دلیل رواج تبرج و خودنمایی برخی از دختران در جامعه، دخترانی که قصد رعایت عفت و حیا در پوشش و رفتار را دارند مورد انزوا قرار میگیرند. خواهران طلبه نیز از این گروه مستثنی نیستند. دختران طلبه در جامعه ترجیح میدهند که بدون تبرج حاضر شوند. آنها با رعایت حجاب کامل و بدون ذرهای خودنمایی و آرایش در اجتماع ظاهر میشوند و قطعاً رعایت چنین اصلی برای دختران و زنان مؤمن لازم و واجب است.
🔹 اما مشکل زمانی ایجاد میشود که این دختران به واسطه ی محجبه بودن و عدم خودنمایی، شانس گزینش را برای خود پایین میآورند وهمین مسئله باعث کمتر دیدهشدن آنها میشود. قطعا پیشنهاد دین برای انتخابشدن، رو آوردن به تبرج نیست چرا که تبرج با تدین، همخوانی ندارد. حال سؤال اینجاست که چه چیزی می تواند جایگزین تبرج گردد؟
🔹 یکی از معضلاتی که در حوزههای علمیه خواهران وجود دارد این است که حوزه با ارائهی دروس متعدد، دختران طلبه را از حیث علمی تقویت میکند، اما از لحاظ کشف استعدادها و ایجاد توانمندی و مهارتهای لازم تلاش محسوسی ندارد.
با توجه به اینکه دروس حوزه به اندازهی کافی وقتگیر است، فرصت کشف استعداد در خارج از حوزه نیز برای این دختران محدود میشود. این در حالی است که دختران طلبهی ما وجودشان مملوّ از استعدادهای متعدد است اما فرصت کشف و بروز آنها را از دست میدهند. بخصوص اینکه در عصر انقلاب اسلامی بانوان طلبه قادرند نقشهای ویژهی اجتماعی ایفا کنند تا زنان جامعه به تراز مد نظر انقلاب اسلامی نائل آیند. طلاب خواهر بعد از فارغ التحصیل شدن باید وارد عرصهی تدریس و تبلیغ شوند و اگر کسی نتواند و یا نخواهد در این فضاها فعالیت کند، خواه ناخواه گرفتار انزوا میشود.
🔹 به نظر میرسد آنچه وظیفهی حوزه است این است که دختران طلبه را به عنوان دخترانی اثرگذار در جامعه و محیط اطراف خود تربیت کند و نه صرفا اهل علم و بیثمر در جامعه. در واقع خَلق جسارت اثرگذاری در اجتماع بر عهدهی حوزه است، که فقط از طریق کشف استعداد و دادن فرصت برای ظهور و بروز آنها امکانپذیر خواهد بود.
🔹 اگر کشف استعدادهای بانوان طلبه جدی گرفته نشود ما تنها بعد از درسخواندن با بانوانی خانهنشین روبرو هستیم که جسارت لازم برای حضور در اجتماع را ندارند و یکی از مهمترین عوارض این خانهنشینی از دستدادن فرصتهای لازم برای ازدواج خواهد بود. حتی اگر حوزه ها به این آسیب به شکل جدی توجه نکنند و دغدغهای برای تأثیرگذاری طلاب خواهر در اجتماع نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور خواه ناخواه با ریزش طلاب روبه رو خواهند شد.
🔹 تحصیل بدون کسب مهارت و خلاقیت، نتیجهای جز انزوا نخواهد داشت و راه برون رفت از این معضل باورپذیری استعدادهای طلاب خواهر، پرهیز از نگاه حداقلی به حوزههای علمیه خواهران، دوری از شیوهی آموزشی انبوهخوان و حفظ محور و اهمیت به برنامههای مهارتبخش است. حتی اگر برخی خواهران طلبه نخواهند حضور اجتماعی داشته باشند؛ جامعه از آنها انتظار دارد حداقل مهارتهای همسرداری و تربیت فرزند را آنهم منطبق با آموزههای اسلامی دارا باشند؛ نه اینکه محتوای آموزشی حوزههای خواهران کاملا با این مسائل بیگانه باشد.
#بحران_تجرد
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 لزوم تعریف نظامنامه تربیتی برای حوزههای علمیه خواهران
📝 از جمله علل بحران تجرد خواهران طلبه
🖋 حامد فلاحتی؛ استاد حوزه علمیه خواهران
🔹 بنده چند سالی سابقه تدریس و مشاوره در حوزههای علمیه خواهران مشهد و قم دارم.
مسأله تجرد در طلاب خواهر و ایدهآلگرایی افراطی احتمالا به ذهن افراد میرسد و به نظر تحلیل غلطی نیست؛ لکن مسأله عمیقتر از این موضوعات است.
🔹 حوزههای علمیه خواهران: چه حوزههای مرکز مدیریت و چه جامعةالزهراء دچار یک #ابهام_بزرگ در اهداف و ترسیم اصول تربیت هستند.
🔹 این حوزهها به علت نبود نظامنامه مشخص تربیتی از بحران در هدفگذاری تربیتی رنج میبرند. این مسأله به ابهام در تعریف «طلبه خواهر» منجر میشود.
🔹 از طرفی برخی تحصیل کردههای خواهر دچار برخی گرایشات زنگرایانه شدید شده و عرصه طلاب خواهر را به میدان رقابت با طلاب برادر تبدیل کردهاند و خودشان هم علاقه وافری در دیدهشدن دارند؛ از طرفی برخی فضلای برادر تصمیمگیر در این حوزهها تعریف روشنی از طلبه خواهر ندارند.
این مسائل در کنار نبود نقشه راه، منجر به بحران پذیرش در طلاب خواهر شده است.
🔹 و از دیگر سو گسترش بیضابطه حوزههای علمیه خواهران به این مسأله دامن زده است به همین علت علاوه بر ماجرای تجرد، بحرانهایی چون طلاق و ناسازگاری هم بدان افزوده شده است.
🔹 صدالبته کسی منکر تاثیرات حوزههای علمیه خواهران در گسترش فرهنگ دینی در جامعه نیست؛ لکن این حوزهها طلبه ایدهآل را همسر و مادر نمیدانند؛ بلکه بانو مجتهده! تعریف میکنند.
🔹 در کنار این شناختها این رویه به نوعی فرد را دچار #بحران_هویتی کرده است که از ارزشهای زن بودن بعنوان نقشآفرین در تربیت جامعه میکاهد و او را عنصر فعال اجتماعی به سبک نگاههای #فمینیستی معرفی میکند.
🔹 نگارنده این موضوع را با برخی بزرگان تصمیمگیر و بزرگان حوزه در میان گذاشته و بعضا تمام این موارد را و عموما بخش زیادی از این موارد را تأیید میکنند.
🔹 تا اساتید و فضلای خواهر این حوزهها نخواهند در شناختهای خود و افکار و اندیشههای معارض بعضا با اسلام که آنها را اعتقادی جلوه میدهند بازبینی کنند داستان این حوزهها همین است و این مسأله، این حوزهها را که میتوانند فرصتی بعنوان ساختار فرهنگساز در جامعه باشند، تبدیل به تهدیدی برای بنیان خانواده خواهد کرد.
🔻 امید است مسؤولین حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهرا نسبت به این مهم هرچه سریعتر احساس تکلیف کرده و برای آن اقدام عاجلی صورت دهند.
#بحران_تجرد
#جامعة_الزهرا
#حوزه_خواهران
@Manahejj