eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 صورتِ بی سیرت 📝 حکایت طلابی که از قطار انقلاب پیاده شدند 🖋 سعید هلالیان 🔹 انقلاب اسلامی صورت و ظاهری دارد و سیرت و باطنی. صورت انقلاب، غلبه بر نظام فاسد وابسته، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت، جامعه‌سازی و... است. 🔹 اگر انقلابی‌بودن طلبه، تنها در سطح ظاهر انقلاب متوقف و از باطنش غافل بماند، فطرت توحیدی او سیراب نشده و سرانجام، این امور را هم سرابی بیش نیافته و در میانه راه یا در مواجهه با برخی مشکلات و دشواری‌های نظری یا عملی، دل‌زده و شده و از کاروان نهضت اسلامی جدا می‌شود؛ از این رو طلبه انقلابی به هر دو بعد نیاز دارد و ضمن حفظ صورت انقلابی، باید بکوشد از باطن و سیرت انقلابی نیز برخوردار باشد. 🔹 باطن انقلاب، بسط دادن هرچه بیشتر اندیشه، اخلاق و رفتار توحیدی در جان‌ها و جوامع بشری است. طلبه انقلابی باید در باطنش، اعتقادی روشن، راسخ و نهادینه شده به داشته باشد تا در تندباد شبهات و حوادث از این مسیر منحرف نشود. 🔻 آن که از انقلابی بودن، فقط ادعا و برخی امور ظاهری‌اش را داشته باشد یا به خاطر برخی منافع، دعوای انقلابی‌گری کند و از ویژگی‌های لازم طلبه انقلابی، بهره کافی حداقلی هم نداشته باشد را نباید به حقیقت طلبه انقلابی دانست؛ بلکه چون طبل غازی است، بلندآواز و میان‌تهی. 📗 اقتباس از کتاب طلبه انقلابی @Manahejj
📠 نظرات اعضا درباره مدارک حوزوی 💬 استاد حوزه و دانشگاه: همیشه به دوستان طلبه که برای رفتن به دانشگاه مشورت می‌گیرند؛ گفته‌ام اگر شما برای رفتن به دانشگاه کسب علم است: خودتان بروید و با مشورت با اساتید مطرح و پیدا کردن سیر مطالعاتی، به بهتر از آنچه دانشگاه عرضه می‌کند برسید و عمر خود را لابلای بسیاری از واحدهای عمومی و اضافی دانشگاه تلف نکنید. اما واقعا به آن دسته از دوستانی که برای اهداف خود به مدرک دانشگاهی نیاز دارند چون مدارک حوزه، اعتبار لازم را ندارد، چه بگویم؟ خیلی عجیب است در پست‌های کانال شما دیدم گفتید از دهه هفتاد رهبری این موضوع را مدام گوشزد کردند؛ اما همچنان مسؤولین بی‌اعتنا!! ما از کم‌لطفی دولت‌مردان نسبت به اوامر رهبری، گله کنیم یا مسؤولین عزیز حوزوی خود؟! 💬 طلبه قمی: برادری گفته بود رفتن به دانشگاه یعنی دهن‌کجی به امام زمان(عج). اما اگر دقت کنیم این حوزوی است که منجر به این کار می‌شود پس علت این امر، طلاب نیستند. الان طلبه‌ای در جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تربیت، اقتصاد و ... هرکجا بخواهد فعالیت کند بدون مدرک دانشگاهی نگاهش نمی‌کنند!! چرا؟ چون مسؤولین حوزوی اصلا اعتنایی به این امر مهم داشته یا دارند؟ حوزه امروز که حوزه کوچک و کم اثر قبل از انقلاب نیست! امروز باید در همه عرصه‌ها حوزه فعال باشد اما نگاه ناقص و اندک ما باعث شده در برخی زمینه‌ها علی الخصوص مدارک حوزوی منفعل و بی‌خاصیت باشیم. 💬 حسین: واقعا دید جامعه نسبت به طلبه ها حقیرانه شده. طلبه وقتی می‌بینه خروجی حوزه چیزی نیست از ترس آینده میره دانشگاه بلکه جایگاهی هم در اذهان مردم پیدا کنه... حوزه حمایت نمیکنه طلبه همه فن حریف بشه و بیایند استادهای متخصص بذارن که طلبه را محکم بار بیارن الان برای طلبه خیلی چیزها ضروریه؛ حتما طلبه کنار دروس حوزه باید یه رشته بخونه... 💬 مسیحا: متاسفانه سیستم مدرک‌دهی در حوزه علمیه به فقر طلبگی کمک کرد. به وجاهت و موقعیت اجتماعی طلبه و میزان اعتبار و ارزش دروس حوزوی در جامعه لطمه‌ی جدی زد. بسیار بسیار ناجوانمردانه است که یه طلبه ۶ سال درس میخونه تازه بهش سطح یک میدن که معادل فوق دیپلمه... اونم با وجود اینکه دروس حوزه اینقدر سخت‌تره تو استخدام طلاب این مسأله کاملا خودشو نشون میده... و این به سختتر جذب شدن طلاب بسیار کمک کرد... به نظرم بهتر است روی اصلاح وضعیت مدرک‌دهی به طلاب تمرکز کرد. @Manahejj
🌀 علامت دلسوزانه بودن انتقاد 💠 امام خامنه‌ای @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حقوق آیت‌الله اعرافی چقدر است؟! 🔹 اینکه رویه آیت‌الله اعرافی، شورای عالی و مدیران حوزوی بی‌اعتنایی به مادیات است، قابل تقدیر است. چراکه خیلی از این افراد، حقوقی به عنوان جایگاه مدیریتی و مسؤولیتی خود دریافت نمی‌کنند و مثل بقیه اساتید از راه تدریس و منبر و ... ارتزاق می‌کنند. 🔹 بر خلاف برخی نهادهای علمی که بسیاری از مدیران و هیأت علمی و... هدفشان بیشتر دستیابی به حقوق و امتیازات مناصب مسؤولیتی است. @Manahejj
🌀 هیچ‌کس مصون از نقد نیست 💠 امام خامنه‌ای 🔻 همه مشمول این قاعده کلی هستند: نقد، اصلاح و پاسخگویی @Manahejj
🔻 نگاه امیدوار و مطالبات بر زمین مانده 🌀 همه نگاه‌ها به شورای عالی حوزه است 📝 علاج مدارک بی‌اعتبار حوزوی 🖋 علی مهدوی 🔹 در موضوع «مدارک علمی حوزوی» و مشکلات عدیده‌ای که برای اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه ایجاد کرده است، مطالب زیادی بیان شد و این مسأله را از زوایا و ابعاد مختلفی بررسی کردیم. اما علاج همه این مصائب در دستان شورای محترم عالی حوزه است. 🔹 طلاب جوان امیدهای زیادی به شورای هشتم بسته‌اند؛ در دهه‌های گذشته بسیاری از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حوزه و روحانیت، تحول و اصلاح ساختارها و حتی تعریف مدارک اصیل حوزوی، بقدر کافی دیده نشده‌ است؛ البته منکر خدمات و اقدامات خوب انجام‌شده در ادوار مختلف شورای عالی به هیچ وجه نیستیم و خدمت همه بزرگان و زحمتکشان می‌گوییم شکرالله مساعیکم. 🔻 اما نکته اینجاست که امروز از فرصت‌های موجود باید بهره گرفت برای رسیدن به بهترین راه حل‌ها؛ برای انجام وظایف معطل مانده؛ وظایفی که اگر همچنان معطل بماند باعث شکوه و ناراحتی بدنه حوزه علمیه است و خدای ناکرده مورد مؤاخذه الهی قرار می‌گیرد. حال که شورای هشتم بنای خود را بر این گذاشته که طلاب بدانند شورای عالی، پیگیر منویات و اوامر ولیّ فقیه و امام حوزه و جامعه است، پس بسم‌الله... 🔹 حتی اگر بزرگان و مسئولین در طرح‌ها و برنامه‌ها نیاز به نظر و طرح و ایده دارند از ظرفیت عظیم حوزه علمیه استفاده کنند؛ براحتی با دادن فراخوانِ جذب طرح و ایده‌ها در این موضوع و حتی موضوعات مختلف دیگر، می‌توانند از این ظرفیت عظیم استفاده کنند. ⏱ امیدواریم شورای محترم عالی با وجود چند دهه تذکرات پی‌درپی امام خامنه‌ای (دام ظله)، فکری برای علاج معضلات کنند که حقیقتا امروز هم دیر است، چه رسد به فردا و فرداها. طلاب جوان و انقلابی‌ به معنای واقعی کلمه، قضاوت تاریخی خود را در باب جهت‌گیری و اقدامات عملی شورای هشتم‌ خواهند داشت. @Manahejj
🌀 کدامیک از علما، وقت و فرصتی برای مسجد و مردم دارند؟ 🖋 ابراهیم عزیزی 🔸 سیدعلی عماد، مسئول امور نخبگان حوزه‌های علمیه در گفتگویی رسانه‌ای بیان کردند: «این مسیر و سیری که الان وجود دارد، نشان می‌دهد که روز به روز از سرمایه اجتماعی روحانیت اندک اندک در حال کاسته شدن است. روحانیت، در حال فروکاست و از دست دادن جایگاه مرجعیت اجتماعی خود است و من بابت جابجایی این جایگاه نگران هستم». ایشان راه حلی نیز پیشنهاد دادند که: «روحانیت باید جاهایی ذائقه ملت را در نظر بگیرد و پای دفاع از حقوق ملت بیاید». 🔹 اصل این دغدغه کاملا بجاست. و پدیده‌ی موجود در تاریخ حوزه خصوصا قرون اخیر بی‌سابقه بوده است. اما راه حل پیشنهادی که جبنه پوپولیستی آن کاملا هویداست، نه تنها راهگشا نیست؛ بلکه به عقب نشینی روحانیت از مواضع اصولی خود تفسیر خواهد شد و یادآور داستان کلیسا است. 🔹 از دست دادن جایگاه روحانیت بخاطر انفصال خود روحانیون از جامعه است. در حال حاضر ارتباط روحانیون طراز اول و دوم و بلکه سوم! با ملت چقدر است؟ تردد اغلب ایشان با خودرو به همراه محافظان! صورت می‌گیرد. دیده شده مدیرهای خرده‌پا که مشغله چندانی هم ندارند برای خود، مسئول‌دفتر استخدام کرده‌اند که مبادا کسی سرزده آرامش آنها را به هم بزند!! 🔹 مهمترین محل ارتباط مردم با روحانیت مسجد بود. آیا مدیران حوزه، معاونان ایشان، افراد درجه پایین‌تر و پایین‌تر! هیچکدام در قم، مسجد و اقامه جماعت دارند؟ اساتید خارج و سطوح چطور؟ حتی تبلیغ موسمی نیز غالبا توسط طلاب کم‌تجربه صورت می‌گیرد. و کسانی که به هر طریقی ممری برای خود یافته‌اند، دست از این ارتباط شسته‌اند. 🔹 زمانی مساجد، خیابانها و کوچه‌های قم محل تردد مراجع تقلید بود. از مرحوم نقل شده است که: «من اغلب خانه‌های قم را به بهانه شادی یا عزا رفته‌ام». البته با آسیب شناسی علمی عوامل دیگری نیز کشف می‌شود. @Manahejj
🌀 سالروز شهادت فقیه مجاهد، آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی رضوان الله تعالی علیه 📝 آشناکردن دانشجويان با نهضت امام خمینی 🔹 یکی از روش‌های مبارزاتی آیت‌الله قاضی طباطبایی پیوند دادن دانشجویان با نهضت امام خمینی بود. گزارشگر ساواک در گزارشی با اشاره به فعالیت‌های آیت‌الله قاضی در این زمینه می‌نویسد: «گاهى اوقات ضمن تماس‌هاى تلفنى و تعيين وقت و محل، جلساتى در منازل خود تشكيل ]داده[ و با استفاده از پسران و دوستان و آشنايان خويش، براى نفوذ در دانشگاه تبريز و فرهنگيان، فعاليت مى‌نمايند.» 🔹 يكى از دانشجويانی که در آن ایام با آیت‌الله قاضی در ارتباط بود در این باره مى‌گويد: «در تبريز ارتباط بسيار حساب شده‌اى بين دانشگاه و جناب شهيد آيت‌الله قاضى‌طباطبايى وجود داشت چراكه ايشان خيلى منبع خير بود. آن وقت چون ايشان سياسى بود، قاضى طباطبايى سياسى بود، بچه‌هاى مذهبي كه مى‌خواستند ارتباط برقرار بكنند، حتمآ تحت ديد ساواك قرار مى‌گرفتند. براى برقرارى ارتباط يك دفعه بهانه مى‌تراشيدند كه حالا براى فلان سؤالى رفتم... كه البته سؤال شرعى را بهانه مى‌كردند...» 🔹 آقاى مصطفى ايزدى از دانشجويان همان ايام نیز در این رابطه مى‌گويد: «ما با روحانی‌ای كه در تبريز بود و با او رفت و آمد مى‌كرديم، همين مرحوم شهيد قاضى‌طباطبايى بود. پيش او مى‌رفتيم و در مسجد و خانه‌اش صحبت مى‌كرديم... آقاى قاضى هم به دانشجويان خيلى محبت و علاقه داشت...» @Manahejj
🌀 شیطان بزرگ بدون روتوش 🔻همایش بزرگداشت ۱۳ آبان و صیانت از خط اصیل استکبارستیزی 🔹 بازخوانی ماهیت ضدآمریکایی انقلاب اسلامی 🔸 دوگانه خط سازش و خط مقاومت 🔹رخنه‌های نفوذ در عصر جمهوری اسلامی 🎙 با سخنرانی: حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی حجت‌الاسلام مهدی طائب دکتر مظفر نامدار 📅 دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹ 🕰 ساعت: ۱۵:۰۰ 📡 به منظور حفاظت از سلامت اجتماعی، مراسم به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 🌐 پیوند وبینار در آپارات: https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live پیوند در اسکای روم: https://b2n.ir/bonyadtarikh-13aban پیوند در اینستاگرام: https://www.instagram.com/bonyadtarikh @Manahejj
🌀 عالِمی پاک‌تر از نور 📝 آشنایی با زندگی مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضلیان 🔹 یکی از سرداران عزیز اسلام که الآن هم هست، می‌گفت که من می‌خواستم برای حفاظت آقای فاضلیان یک کارهایی انجام بدهم، حاج آقا قبول نکرد. به آقای فاضلیان گفتم: ما می‌‌خواهیم برای شما ساختمان بسازیم. آقای فاضلیان فرمود: «شما ساختمان برای من می‌سازید ولی ساختمان اعتقادات جوان‌ها را فرو می‌ریزید. این کار را نکنید.» 🔹 بعد می‌گفت من رفتم به آقای مشکینی گفتم آقای فاضلیان قبول نمی‌کند حفاظت و حراست آن چنانی را. آیت‌الله مشکینی فرموده بود: «آقای فاضلیان از نور پاک‌تر است.» این تعبیر مال آقای مشکینی است. 📌 مطالعه متن کامل: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46746 @Manahejj
🌀 حوزه به معنای حرکت به سمت حوزه تمدنی، اثرگذار و پاسخگوست 👤 آیت‌الله اعرافی؛ دیدار با بسیج اساتید و نخبگان حوزه 🔹 حوزه علمیه تا چند سال پیش هیچ ورودی به تحقیقات راهبردی حوزه و روحانیت نداشت که الحمدلله با پیگیری و حمایت خیرین، پروژه‌های خوبی در راستای مطالعات راهبردپردازانه شکل گرفت. 🌐 hawzahnews.com/x9SGK @Manahejj
💠 ایام ولادت پیامبر اعظم تهنیت باد 🌀 جهاد پیامبر اعظم(ص) 🔹 امام خامنه‌ای، جهاد برای تشکیل جامعه اسلامی و توحیدی را به عنوان خط اصلی زندگی پیامبر اعظم(ص) تبیین می‌کنند. ✅ انواع جهاد نبوی: ➖ جهاد فکری و تبلیغی ➖ جهاد سیاسی ➖ جهاد نظامی 🔺 سخت‌ترین جهاد حضرت پیامبر: ➖ حفظ انسجام جامعه اسلامی 📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵ 📌 مشروح کامل بیانات: https://b2n.ir/Jehad @Manahejj
🌀 آگاهی از گذرگاه‌های انقلاب 📝 چرا امام تبعید شد؟ 🔺 امام یک حق ملی را مطالبه کردند. آن حق ملی، شکستن قانون ظالمانه‌ی بود. @Manahejj
🌀 انقلاب‌های دیروز و امروز 🖋 محمد حق‌پرست 🔻 گزیده متن: بحث بر سر ظرفیتها و فرصتها و آسیب شناسی قطعا واجب و مهم است. اما بحث دیگر حرکت کردن و مسئولیت پذیری است. این ما هستیم که باید جای خودمان را در پازل انقلاب پیدا کنیم و در کنار انتقاد، به پیشنهاد عملی و پیگیری و مطالبه برای تحقق پیشنهادات فکر کنیم. اگر غیر از این باشد، منِ طلبه با غیر طلبه فرقی ندارم و دیگر عنوان «انقلابی» و «سرباز امام زمان» شعاری بیش نیست. اگر امام و یارانش در شرایط سخت گذشته پیروز شدند، پس با شرایط امروزی که بهتر از گذشته است، ما هم می‌توانیم قطعا پیروز شویم. 📌 مشروح یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
🌀 انقلاب‌های دیروز و امروز 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 سیزده آبان، سالروز تبعید حضرت امام (ره) برای مخالفت با قانون کاپیتولاسیون و سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است. آن سالها دوران سختی بود. دوران غربزدگی، استعمار فرهنگی و غارت منابع ملی. دوره ای که هرکسی با کوچکترین اعتراض به سیستم، یا فریاد اسلامخواهی و عدالتخواهی به زندان و تبعید می رفت. 🔹 شاید اگر ما در آن دوران بودیم و قدرت شاهنشاهی و سیطره اش را میدیدیم، اصلا به فکرمان نمی رسید که جهاد و استقامت در مقابل طاغوت نتیجه بدهد. آن روزی که امام -بخوانید مرجع شیعیان در یک کشور شیعی- به تبعید رفت، کمتر کسی بود که هنوز هوای مبارزه در سر داشته باشد. اما استقامت امام و یارانش منجر به پیروزی انقلاب شد. استقامت یعنی اگر روزی امام را برای مخالف با کاپیتولاسیون در ۱۳ آبان تبعید کردند، اما ۱۵ سال بعد در چنین سالروزی کل سفارتخانه آمریکایی تصاحب شد و آمریکایی ها اخراج شدند. راز این پیروزی در چند کلمه خلاصه می شود: ایمان به خداوند، توکل بر او و استقامت. 🔹 اکنون قدمهای اول انقلاب را برداشته ایم. ایران اسلامی برای تحقق اسلام ناب در سطح افراد، دولت و جامعه نیاز به انقلاب ها دارد و این ما هستیم که باید این مسیر را ادامه دهیم. روزگاری اصل قیام کردن، تسخیر لانه جاسوسی و جنگ مسئله بود. امروز فعالیت در عرصه علوم انسانی، اقتصاد مقاومتی و مبارزه با انحرافها و تحریفها مسئله است. اگر منتظریم که انقلاب از مشکلات خالی شود، چنین فرضی غیرممکن است، بلکه مشکلات نو به نو خواهند شد. 🔹 بحث بر سر ظرفیتها و فرصتها و آسیب شناسی قطعا واجب و مهم است. اما بحث دیگر حرکت کردن و مسئولیت پذیری است. این ما هستیم که باید جای خودمان را در پازل انقلاب پیدا کنیم و در کنار انتقاد، به پیشنهاد عملی و پیگیری و مطالبه برای تحقق پیشنهادات فکر کنیم. اگر غیر از این باشد، منِ طلبه با غیر طلبه فرقی ندارم و دیگر عنوان «انقلابی» و «سرباز امام زمان» شعاری بیش نیست. اگر امام و یارانش در شرایط سخت گذشته پیروز شدند، پس با شرایط امروزی که بهتر از گذشته است، ما هم می توانیم قطعا پیروز شویم. @Manahejj
🌀 میلاد با سعادت پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق (ع) مبارک‌باد @Manahejj
🌀 سخنرانی امام خامنه‌ای 📝 پخش مستقیم امروز 🔹 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای امروز سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ مصادف با هفدهم ربیع‌الاول، سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) به‌صورت تلویزیونی سخنرانی خواهند کرد. 🔹 این سخنرانی به‌صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر و رادیو ایران پخش خواهد شد. 🕰 ساعت ۱۰:۳۰ صبح @Manahejj
🌀 وحدت اسلامی از سه منظر 📝 پیشنهادی راهگشا برای مجمع جهانی تقریب مذاهب 🖋 علیرضا کمیلی 🔹 مدخل چنین جملاتی است: "درود... بر نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و چهل سال دوم می‌شود" و"برای همه‌چیز می‌توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است". سپس با این دعا همراه می‌شود که: "این دامنه‌ی و منطقه‌ای در کنار جهان، مایه‌ی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد." البته مطلب مهمی هم تذکر داده می‌شود: "از سویی نگاه امیدوارانه‌ی ملّتهای زیر ستم و جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینه‌ورزانه و بدخواهانه‌ی رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم، بدان دوخته شد." 🔹 این دلیل خوبی است تا از سه منظر به بررسی راهبرد کلان که ذیل پیام جهانی انقلاب به تمام جا می‌گیرد، پرداخت. 1⃣ راهکار اصلی تحقق وحدت: مردمی سازی یکی از برکات اصلی انقلاب اسلامی رویش بزرگ انسانی است؛ ظرفیت‌های بزرگ خودجوش که اگر کسی پدرانه، رشدشان دهد (آموزش)؛ زمینه ورودشان را تسهیل کند (حمایت) و در مشکلات به آنها امید دهد (انگیزش)، در شکل‌گیری فراگیری اجتماعی بیش از بسیاری نهادها معونه و کمتر از تمام آنها مؤونه دارند! 🔹 این ظرفیت عملا در دوره‌های سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب مغفول مانده بود و مقوله وحدت در فرآیند تاریخی نیم قرن اخیرش دچار بسندگی به ارتباطات علمایی و همایش‌های با مدعوین خاص شده بود! اما در دوره آیت‌الله اراکی رویکرد جدیدی انتخاب شد که مجمع تقریب سعی کرد با اقداماتی از قبیل شب شعر، جشنواره فیلم و عکس، راه‌اندازی اتحادیه‌های موضوعی و صنفی و... این مسأله را به بدنه اجتماعی متصل کند؛ اقداماتی که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند و می‌توان تقویت آنها را از رسالت‌های مهم دبیرکل جدید دانست. البته در این بین یک ابهام جدی وجود دارد: آیا بدنه نیروی انسانی مجمع تقریب(چه آنان که از قبل باقی مانده‌اند و چه منصوبان جدید) توان مورد نیاز برای این امر را دارند؟ 🔹 باید قبول کرد بار اصلی انقلاب در بقاء هم بر دوش نیروهای مردمی است و این نیروها نوعا عمومی هستند؛ پس باید متخصص شوند تا بتوانند باری بزرگ را بر دوش بگیرند: پیوند قلوب ملل اسلامی! امری که اگر محقّق شود، منجر به شکل گیری ارتباطات استراتژیک بین‌المسلمین می‌شود حتی اگر حکام کشورها نخواهند. 2⃣ مانع اصلی در شکل‌گیری وحدت: عدم تخصص‌گرایی با ظهور انقلاب اسلامی ظرفیت‌های بسیاری در شرق و غرب عالم بروز کرد که اگر بخواهم شرح دهم در چند کتاب می‌گنجند؛ اما متأسفانه تعداد نه چندان کمی از آنها بخاطر واگذاری این عرصه به ، عاقبت خوبی پیدا نکردند. افرادی خوب و دلسوز متصدّی کارهایی شدند (یا می‌شوند) که در مورد آنها اندک یا تک بعدی داشتند. آسیب اصلی این افراد رهزن بودن سخنان زیبا و تحلیل‌های گاها صحیحشان برای بقیه و به آنان برای سپردن کار و نهایتا از دست دادن اموال و فرصت‌هاست! راه حل این مشکل هم واضح است: در عمل باید مدیران کاملا از حرکت کنند و در واسپاری امور، به تدریج ارتقا پیدا کنند؛ و پریدن ناگهانی چند پله در کسب مناصب، نتیجه‌ای جز شکست ندارد. مدیران جدید باید حائز چند ویژگی باشند: - نسبت به نسل قبل، تسلّط عمیق‌تری بر مبانی اندیشه دینی انقلاب و امتداد اجرایی آنها داشته باشند. - جامع میان فکر و توان مدیریت باشند. - تک‌رو نباشند بلکه باور کنند سطح گسترده حکمرانی و تمدن‌سازی با کمک ظرفیت‌ها میسر است. - به فعالسازی بدنه جامعه و قدرت مردم ایمان داشته باشند. - واجد عقلانیت انقلابی باشند؛ یعنی اهل تدبیر برای کوتاه نیامدن‌های پی در پی از آرمان‌ها. 3⃣ رسالت مهم در بحث وحدت: تفصیل مبانی نظری همه می‌خواهند «کلا» مسایل حل شود اما اینکه دقیقا چطور؟ و خودمان این وسط چه سهمی داریم؟ مشخص نیست! این مسأله وقتی به لایه‌های نخبگانی(دانشگاهی یا حوزوی) می‌رسد وضع بغرنج تری دارد. در مورد هم این آفت وجود دارد؛ گاهی برخی اشخاص یا مؤسسات دائما سخن از تمدن‌سازی اسلامی می‌زنند بی آن که هیچ تبیینی در میان سخنشان از تقریب امت اسلامی وجود داشته باشد؛ بدتر اینکه گاها مخالف گفتمان وحدت هستند. ❓از این بزرگواران باید پرسید مدل شما در مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی چیست؟ مدل امام و رهبری برای این مساله، توسعه جدی انقلاب اسلامی ایران در و ایجاد بستر تمدن بزرگ اسلامی از این طریق است که بدون عنصر و همگرایی مقدور نیست. اما شما که سکوت یا مقابله می‌کنید چه راه جایگزینی سراغ دارید؟ نکند اصلا به مراحل تحقق عملی نمی‌اندیشید و دارید؟ @Manahejj
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 گرانی غوغا می کند مسئولین جدی بگیرند. این مسئله شوخی نیست. تا به حال هر چه دور هم نشسته اند خبری نشد. نه از دولت نه از مجلس و نه از قوه قضائیه هیچ خبری نشده است. مسکن و ... گرانی های صد در صد و دویست در صد. اگر ما این ها را جدی نگیریم خدای ناکرده پیامدهای نامطلوبی دارد. http://mk6.ir/IuHkT 🆔 @makarem_ir
🌀 کمپین طلاب حوزه‌های علمیه در محکومیت توهین به ساحت پیامبر اکرم(ص) 🔹 با توجه به اهانت و اقدامات ساختارشکنانه دولت فرانسه و برخی نشریات این کشور به ساحت پیامبر اسلام(ص) چه مجازاتی را برای آن پیشنهاد می‌دهید؟ 🌐 برای امضای اینترنتی و شرکت در نظرسنجی به لینک زیر مراجعه کنید:👇 hawzahnews.com/x9SQb @Manahejj
🌀 کثرت مسؤولیت افراد، نتیجه‌ی کمبود نیروی کارآمد 📝 به بهانه انتصاب آیت‌الله خاتمی در شورای نگهبان 🖋 محمد حق‌پرست 🔸 یکی از اشکالاتی که به ذهن مردم و از جمله طلاب می‌رسد، کثرت عناوین حقوقی و انتصابهای برخی نخبگان همانند آیت‌الله خاتمی و اعرافی است. 🔺 چند نکته در این باره قابل توجه است... 🔻 آیت‌الله خاتمی به عنوان عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه باید در این موضوع پاسخگو باشند... 📌 مشروح یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 کثرت مسؤولیت افراد، نتیجه‌ی کمبود نیروی کارآمد 📝 به بهانه انتصاب آیت‌الله خاتمی در شورای نگهبان 🖋 محمد حق‌پرست 🔸 یکی از اشکالاتی که به ذهن مردم و از جمله طلاب می‌رسد، کثرت عناوین حقوقی و انتصابهای برخی نخبگان همانند آیت‌الله خاتمی و اعرافی است. چند نکته در این باره قابل توجه است: یک. برخی مناصب همچون شورای نگهبان نیاز به جامعیت علمی، پشتوانه تجربی و بصیرت سیاسی دارد. همچنین نیاز به مقبولیت دارد طوری که شخص منصوب در فعالیتهای سیاسی خود، حمایت سنگین جناحی از فردی نکرده و خلاصه اینکه چهره عمومی داشته باشد. امثال آقایان اعرافی و خاتمی چنین چهره مقبولی دارند. دو. اگر اشخاصی دارای چند منصب می‌شوند، بیش از آنکه اشکال به خودشان باشد، اشکال به دیگران است که چرا نتوانستند خودشان را در این سطح به مقبولیت علمی-اجرایی برسانند. اگر واقعا جامعه افراد آماده زیادی برای هر منصب حساسی داشته باشد، دیگر نیازی نیست یک نفر در چند زمینه فعالیت کند. به دیگر سخن، کثرت مشاغل افراد، نشان از ضعف دیگران دارد. لذا ما جوانان و نخبگان حوزوی اگر آینده‌ای را می‌پسندیم که هر فرد، تنها یک عنوان مسؤولیت داشته و متمرکز در آن باشد، راهش داشتن صدها بلکه هزاران خمینی، مطهری و بهشتی در آینده است و این دقیقا همان وظیفه جهاد علمی و عملی طلاب جوان انقلابی است. سه. اینکه طلاب جوان انقلابی باید قوی درس بخوانند و جهاد داشته باشند به معنای تبرئه برخی ناکارآمدی‌ها، کاستی‌ها و نارسایی‌های سیستم حوزه علمیه نیست. وقتی در برنامه‌ی آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه، برنامه‌ای برای تربیت نیروی تراز انقلاب دیده نشود انتظار معجزه داریم؟! چهار. آیت‌الله خاتمی باید در این موضوع، به عنوان عضو چندین دوره شورای عالی حوزه‌های علمیه پاسخگو باشند. شورای محترم عالی چه برنامه‌‌ای غیر از فقه و اصول برای تربیت نیروی کارآمد عصر حکومت اسلامی دارد؟ چرا برخی فکر می‌کنند هرکسی که در فقه و اصول سرآمد است پس لزوما می‌تواند مدیر مدرسه فقهی یا مدرسه علمیه و ... هم باشد؟ صد البته که فقه و اصول لازم است؛ اما کافی نیست و برنامه‌ریزی برای این مهم، بر عهده شورای عالی است و هر روزی که انقلاب عظیم اسلامی با مشکل کمبود نیروی کارآمد و قوی مواجه است، قطعا حوزه علمیه، اولین متهم در این ماجراست. عدم تزریق نخبگان جدید به سیستم مسؤولیت‌ها به دلیل کم‌کاری حوزه علمیه است. ✅ به امید آنکه شورای هشتم، طرح و برنامه‌ای جدید دراندازد و امیدی که طلاب و اساتید به این شورا بسته‌اند ناامید نشود. در انقلاب اسلامی، باید قدر هر دقیقه فرصت و مسؤولیت را دانست و پیگیر رفع نواقص بود. علی الخصوص مواردی که بارها و بارها امام خامنه‌ای درباره آنها تذکر داده‌اند. @Manahejj
🌀 بازتعریف هویت امامان جماعت ضروری است 📝 لزوم کار تشکیلاتی علما 👤 حجت‌الاسلام‌ پناهیان 🔹 جایگاه امام جماعت با امام نماز متفاوت است و امام جماعت نقش رئیس گروه، رئیس جماعت و مردم را دارد؛ به همین دلیل این ادبیات باید بازتولید شود و مدام در میان مردم تکرار شود تا ملکه شود. 🔹 مردم باید وظایف و تکالیف امام جماعت را به‌خوبی بشناسند و سطح انتظارات خود را از امام جماعت بالا ببرند؛ چراکه وقتی مسؤولیت‌ها و دشواری‌های کار امام جماعت را ببینند بیشتر و بهتر به او کمک خواهند کرد. 🔹 تا علما اهل ، گروهی و جهادی نباشند،‌ نمی‌توانند دیگران را راهبری کنند. 🔹 علما باید همانند رسول خدا(ص) مردم را سازمان‌دهی کنند، رسول گرامی خدا(ص) هر ده نفر را سازمان‌دهی می‌کرد و برایشان یک مسئول به نام«عریف» قرار می‌داد. 🔹 باید یاد بگیریم که تشکیلاتی کار کرده و تقسیم‌کار کنیم، به جای این‌که یک‌تنه همه مسؤولیت‌ها را به دوش بگیریم،‌ برخی از مسؤولیت‌ها را به عهده دیگران بگذاریم. 🔻 طلبه‌ها متشکل نیستند یک تشکیلات سراسری عالمان دینی درست کنید، علما تا یک تشکیلات برای خودشان راه نیندازند نمی‌توانند جامعه را متشکل کنند. @Manahejj
🌀 ظرفیت مغفول نخبگان حوزوی 📝 راه حلی دیگر برای نجات از بحران مدارک حوزوی 🖋 علی مهدوی 🔸 برخی از اعضای شورای عالی در واکنش به «مطالبات تحولی» طلاب و اساتید می‌گویند: طرح‌های قابل اجرا بدهید تا پیگیری شود؛ نه طرح‌های آسمانی و غیر قابل اجرا. در این باره چند نکته به ذهن می‌رسد: یک. اعضای محترم شورای عالی در هفته چند ساعت وقت برای پیگیری مطالبات امام خامنه‌ای، اساتید و طلاب قرار می‌دهند؟ برخی بزرگواران فرموده بودند برای هر سخنرانی ۲۰ ساعت کامل وقت جهت مطالعه می‌گذارند؟ آیا با وجود دو درس خارج در روز، سخنرانی و برنامه‌های مختلف می‌توان حداقل ۴۰ ساعت در هفته برای شورای عالی وقت گذاشت و به ارائه طرح و ایده‌پردازی رسید؟ دو. اگر یکی از دلایل معطل‌ماندن مطالبات امام خامنه‌ای، اساتید و طلاب، فقدان راه و راهکارهای متقن هست -نه بی‌اعتنایی و نادیده‌گرفتن مطالبات- چرا از ظرفیت عظیم حوزه علمیه استفاده نشود؟ امروز حوزه‌های علمیه شمار قابل توجهی از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه را به عنوان جامعه نخبگانی شناسایی کرده است؛ اما خروجی این جامعه نخبگانی و مرکز امور نخبگان چیست؟ استفاده شورای عالی و مرکز مدیریت از این مرکز چیست و چگونه است؟ ❓آیا تابحال شده گروه‌های تخصصی از این نخبگان تشکیل دهیم و چالش‌های فرا روی حوزه‌های علمیه را با آن‌ها به اشتراک بگذاریم و از آنها طرح، ایده و نظر بخواهیم؟ 🔹 به نظر، اگر گروه‌های تخصصی از نخبگان را تشکیل دهیم و با توجه به خروجی‌های مورد نیاز حوزه‌های علمیه، از آنها حمایت‌های مختلف مالی و معنوی هم بشود برکات بسیار زیادی خواهد داشت و در مدت کوتاهی پیشرفت‌های قابل توجهی را برای حوزه‌های علمیه محقق خواهد داشت. فقط لازم است به این سرمایه‌های گرانقدر حوزه علمیه ایمان داشته باشیم و به آنها اعتماد کنیم و با تعیین چهارچوب قوی از آنها کمک بخواهیم. ✅ امروز بازگردانده شدن هویت و اصالت به مدارک حوزوی، یکی از مطالبات جدی آحاد حوزویان از شورای محترم عالی است که انتظار دارند پس از گذشت حدود سه دهه از این مطالبه، راه حلی برای آن درنظر گرفته شود و همچنان بلاتکلیف نماند. @Manahejj
🌀 گزارش شورای عالی از مصوباتی که درباره مطالبات امام خامنه‌ای داشته است 📝 بلاتکلیفی سرانجام تعیین مدارک مستقل حوزوی 🔸 اخیرا شورای محترم عالی در کانال خود، به مناسبت دهمین سالگرد سفر امام خامنه‌ای به قم، اهم مصوبات درباره تحقق مطالبات امام خامنه‌ای را منتشر کرده است: eitaa.com/shorayeaali/60 🔹 در این مورد چند نکته ضروری است: یک. اینکه شورای محترم عالی، بالاخره باب اطلاع‌رسانی و گفتگو با بدنه حوزه علمیه را گشود، اقدامی مغتنم و مورد تقدیر است و همین امور موجب اعتماد هرچه بیشتر اساتید و طلاب به شورای عالی خواهد شد. دو. ای کاش به جای انتشار تیتر مصوبات، و ارائه گزارشی موجز و فوق‌العاده ناقص، یک مصاحبه جامع و قوی انجام می‌شد تا گزارشی جامع و پخته ارائه می‌شد. سه. آنچه مورد دغدغه اساتید و طلاب است، تحقق مطالبات امام خامنه‌ای و نمود عینی آن است؛ نه صرف مصوبات و برگزاری جلسات. لذا پس از ده سال از سفر پر خیر و برکت امام خامنه‌ای به قم، پسندیده است شورای محترم عالی به صورت ملموس گزارشی از آنچه محقق شده است ارائه دهد. چهار. در مورد اعطای مدارک مستقل حوزوی که از تصریحات و مطالبات جدی سه دهه امام خامنه‌ای از شورای عالی است، صرفا مصوبه ۱۰۷۹ شورای عالی آمده «بازنگری در آیین‌نامه شورای مدارک علمی و اعطای مدارک حوزوی»!! ❓یعنی پس از ده سال -به اعتبار دهمین سالگرد سفر رهبری و حدود سی سال به اعتبار پیشینه‌ی مطالبه رهبری- همچنان کار بازنگری به سرانجام روشنی نرسیده است؟! این سؤال در مورد بقیه مصوباتی که همچنان در حد مصوبه باقی مانده است، نیز صادق است. @Manahejj