🌀 آمدیم تا ...
📝 به بهانه دومین سالگرد تأسیس رسانه حوزوی مناهج
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 درست ۲۷ آذر ماه ۱۳۹۷ بود که با جمعی از دوستان طلبه همپیمان شدیم برای تأسیس یک رسانه مستقل حوزوی؛ با دستان خالی اما امیدوار و با توکل به حضرت حق و توسل به حضرت حجت (عج). چند ماهی بود که آن ایام به صورت خودجوش، مطالعات میدانی فضای مجازی و رسانههای حوزوی را در برنامه شخصی و گروهی خود داشتیم؛ اما هرچه بررسی میکردیم بیشتر احساس نیاز به یک رسانه حوزوی جدید حس میشد. لذا مناهج نیز در سرزمین فضای مجازی با مخاطبینی حوزوی متولد شد...
➖ آمدیم تا تمام قد و به اندازه وسع خویش پیگیر تحقق فرامین و منویات امام حوزه باشیم؛
➖ آمدیم تا بلندگوی امام حوزه باشیم و ندای تحولخواهیاش را به گوش آحاد جامعه روحانیت اعم از مسؤول و استاد و طلبه برسانیم؛
➖ آمدیم تا از حرفها و موضوعاتی بگوییم که کمتر پرداخته شده یا اصلا پرداخته نشده است؛
➖ آمدیم تا طلاب حس نکنند در این فضای حوزوی ملجأ و مأوایی برای شنیده شدن دردها و دغدغههایشان نیست؛
➖ آمدیم تا بگوییم صراط مستقیم تحولخواهی، استقامت میطلبد و ناامیدان در این میدان بیبهرهاند؛
➖ آمدیم تا بگوییم خط روشن تحولخواهی با خط سیاهنمایی و ناامیدسازی متفاوت است. تنها وقتی پیروزیم که طلاب و اساتید -که در واقع پیادهنظام تحول هستند- «امیدوار» باشند و در این مسیر گام بردارند؛
➖ آمدیم تا نشان دهیم تنها در فضای #صبر_انقلابی است که به اهداف تحولی نزدیک میشویم؛ نه پرخاش و بیادبی و هتک بزرگان و مسؤولین؛
➖ آمدیم تا از آحاد طلاب بخواهیم که در این #جهاد_کبیر (خط تبیین ضرورت تحول و مطالبه آن) یکصدا و هماهنگ شوند. اگر در آینده نزدیک حداقل صد گروه کوچک و بزرگ تحولخواه داشته باشیم حوزه، گلستان خواهد شد. اگر این معنا جا بیفتد که عدهای از طلاب و اساتید آینده خود را باید صرف #اصلاح_حوزه کنند در این صورت اصلاح حوزه برای آنها صدقه جاریهای خواهد بود که در اثرش شاهد اصلاح کل جامعه اسلامی در تمامی ساحاتش خواهیم بود.
➖ لذا آمدیم تا با #صراحت_لهجه اما در نهایت تواضع «حوزه مطلوب» را از مسؤولین حوزوی مطالبه کنیم...
✅ #مناهج از تمامی گروهها و آحاد حوزویان جهت همافزایی، دریافت ایدهها و موضوعات لازم برای حوزه و روحانیت استقبال میکند.
مناهج با شما فرهیختگان حوزوی است که دیده میشود و در جریان است؛ همچنان با ما باشید تا قلّهی آرمانها تا تحقق حوزه مطلوب...
#رسانه_حوزوی_مناهج
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 قم میزبان مرکزیت علم
📝 مادامی که میزبان شایستهای باشیم
🖋 ابراهیم عزیزی
🔹 مرکز علم شیعیان زمانی بغداد بود و گاهی قم، گاه به حله کوچ کرد و گاهی در اصفهان رحل اقامت افکند، زمانی دیگر سر از نجف در آورد و اکنون قم به این افتخار نائل شده است.
🔹 این سیاحت معلول عوامل مختلفی است. اما آنچه واضح است اینکه "علم" با هیچ شهری قرارداد ابدی ندارد. بلکه تحت شرایطی می آید و در شرایطی دیگر نقل مکان میکند.
🔹 به نظر نگارنده اگر مراقب نباشیم هیچ بعید نیست که اَمارات کوچ دانش از قم هویدا گشته و آهنگ مقصد دیگری کند؛ چراکه اگر آداب میزبانی را بطور شایسته بجا نیاوریم «يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلا تَضُرُّوهُ شَيْئًا وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (توبه/۳۹)
🔻 در حال حاضر پدیدههایی چون: دوری از سبک سنتی تعلیم و تعلم، تقلید ناشیانه از سیستم دانشگاه، پرداختن به حواشی، کاهش چشمگیر آمار متقاضیان حوزه، پدیده مدرکگرایی، اداریشدن روحانیت، پدیده «حجتالاسلام دکتر»، فرار مغزهای حوزه به سایر مراکز علمی و غیر علمی، کاهش میل به تفقه (که از وضعیت دروس خارج پیداست)، آینده مبهم طلاب، شکاف شدید طبقاتی در حوزه و ...، همگی به وضوح گواهی میدهند که دوران طلایی این شهر را باید با تدبیر و تحول حفظ کنیم. و صد افسوس که گاهی ارادهای هم برای مواجهه و حل این مشکلات به چشم نمیخورد.
البته نه تنها مسؤولین موظف به همت برای تحول هستند بلکه آحاد روحانیت هم وظیفه دارند روحیه تحولخواهی را در خود تقویت کنند و تحول حوزه را از مسؤولین مطالبه داشته باشند.
🔹 آیتالله جوادی آملی فرمودند: سه طلبه پای درس علامه نایینی بودند؛ یکی شد علامه امینی و به تنهایی الغدیر را نوشت! یکی شد علامه طباطبایی و به تنهایی المیزان را نوشت. یکی شد آیتالله سید محسن حکیم و به تنهایی مستمسک عروة الوثقی را نوشت! اما امروز از ۵۰ هزار طلبه، سه نفر که تولیدکننده علم باشند، نداریم!
🔹 مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری در اواخر زمستان سال ۱۳۰۰ هجری شمسی (۲۲ رجب ۱۳۴۰) وارد قم شد و این نقطه آغازین تأسیس حوزه قم است. بدین ترتیب ما چند ماهی تا صد ساله شدن حوزه قم فرصت داریم. مبادا در صد سالگی حوزه رشتههای علمای پیشین را پنبه کنیم؟!!
#مبارزه_برای_تحول
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 یا امیرالمومنین:
با سلام و تشکر از اهتمام شما در رسیدگی به امور طلاب.
یکی از دغدغه های طلاب که البته مهمترین دغدغه طلاب است به اعتراف مسئولین حوزه دغدغه امور معیشتی است و شهریه طلاب از حداقل حقوق بگیران دولت هم کمتر است.
همانطور که مسؤلین همیشه از این دغدغه صحبت می کنند انتظار داشتیم در مورد یارانه معیشتی رایزنی بکنند از طریق دولت و مجلس که برای طلاب واریز بشه اگر یک دهک جامعه هم مستحق دریافت این یارانه باشند قطعا طلاب هم مستحق دریافت هستند و از مسئولین انتظار داشتیم که خودشان رایزنی ها را داشته باشند.
💬 طلبه:
سلام وقتتون بخیر
ممنون از کانال مفیدتون
ببخشید چرا کسی به داد این ظلمی ک در حق طلاب میشه نمیرسه؟ وام و کمک هزینه مالی ماهيانه به اقشار کم درآمد دادن ولی به طلاب نه فقط هم به این بهونه ک بیمه هستن!!
چرا مسؤولین حوزه سکوت میکنند؟ لطفا در این رابطه یک مطلب بذارید تو کانالتون شاید اقدامی کردند.
💬 حسین:
سلام علیکم بزرگوار
خواهشا مبسوطا نسبت به طرح معیشت(وام یک میلیونی+نفری ۱۰۰تومان...) یک گزارش تهیه بفرمایید از مسئولین حوزه بخواهید این مساله رو پیگیری بفرمایند الان هر کس بیمه واریز کنه خوب قطعا کارمندی یا چیزی هست(که بنابر اطلاع رسانه ملی کمتر از ۴میلیون نمیگیره)
آخه کدوم طلبه شهریه بگیر حتی نصف این مبالغ رو یه جا دیده؟
باتشکر
📌 مناهج:
نظرات بسیاری در اینباره دریافت کردیم. انشاءالله مسؤولین هم در این زمینه آنچه در توان دارند انجام دهند.
#نظر_اعضا
#معیشت
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در پی گستاخی و سادهلوحیهای اخیر اعلام شد؛
✊ تجدید بیعت حوزههای علمیه با امام خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی
◻️حوزههای علمیه پیمان خود را با رهبری عظیمالشأن انقلاب اسلامی تجدید و از برخی ساده لوحیها و گستاخیهای دشمنپسند اخیر اعلام برائت و حرمتشکنان بیانصاف را به بازگشت به دامن انقلاب و مردم و ارزشهای اخلاقی و توبه در پیشگاه خداوند متعال فرا میخواند و مسؤلان محترم را به پیروی از رهبری معظم و اهتمام به انجام وظایف خود و اوامر رهبری و گره گشایی از کار مردم شریف و پیگیری مسائل سفارش میکند.
🔴 برای تجدید بیعت و ثبت امضای اینترنتی وارد این لینک شوید:👇
hawzahnews.com/news/933757
May 11
💐 ولادت با سعادت حضرت زینب (سلام الله علیها) تهنیت باید
🌀 برجستهترین ویژگی حضرت زینب
💠 امام خامنهای
🔹 در زندگی زینب کبری، این بُعد از همه بارزتر و برجستهتر است. حادثهای مثل روز عاشورا نمیتواند زینب کبری را خرد کند.
شکوه و حشمت ظاهری دستگاه ستمگر جباری مثل یزید و عبیدالله بن زیاد نمیتواند زینب کبری را تحقیر کند.
📅 ۲۵ خرداد ۱۳۸۴
📌 مناهج:
اگر تأسی به این ویژگی، در وجود آحاد روحانیت و به تبع آن در آحاد جامعه نهادینه و هویدا شود ملتی استوار و شکستناپذیر خواهیم بود که در برابر هیچیک از ناملایمات و حوادث و مشکلات نه تنها خم به ابرو نمیآوریم بلکه مجاهدانه به استقبال آنها میرویم تا رسیدن به گشایش و فرج در همه امور.
«طلبه ناامید» در در فرهنگ مقدس روحانیت اصیل انقلابی بیمعناست.
#اسوه_روحانیت
@Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین در پاسخ به سخنان موهن آقای امجد
🔻 بدزبانیها و سخنان موهن یکی از خودباختگان ساده لوح که چندی است در برخی رسانههای مجازی منتشرشده چیزی جز خاکپاشی بر آفتاب نیست.
🔻 دشمنان برای ضربه زدن بهنظام اسلامی به جایگاه حیاتی و پراهمیت #ولایت پی بردهاند و در تلاشی نامبارک میکوشند هجمهها و شبهات شیطانی خود را با تیرهایی مسموم به سمت ولایت پرتاب کنند.
در این میان فردی جاهل و حیران غفلت زده، خود را هیزم آتش دشمن کرده و کشتزار اعمال سابق خود را نیز به آتش کشیده است.
تا جایی که در دفاع از یک مهره اصلی دشمن متخاصم و سرویس جاسوسی در جنگ اطلاعاتی و تروریستی رسانهای تمام قد وارد میدان شده و چون خوارج برای ولی و امام جامعه خط و نشان میکشد.
🔻 این اباطیل از کسانی که در فتنه، سرگردان و حیران شده بودند و حیله شیطان، آنان را ربوده بود عجیب و بعید نیست و مهر تأییدی بر این حقیقت است که دوری از ولایت، غوطه خوردن در جهالت را به همراه خواهد آورد.
🔻 این قافلهسالار و راهبر امین هم در نگاه مؤمنین و مستضعفان جهان و هم در نگاه دشمنان بهعنوان مقتدرترین مدیر و سیاستمدارترین فقیه شناخته شده است و تدبیرها و هدایتهایش سنگینترین توطئهها را خنثی و عمیقترین فتنهها را ناکام گذاشته است.
🔻 چه نادان و شب زدهاند کسانی که چشم خود را بر این حقایق تابناک میبندند و زبان خود را به جسارت میآلایند.
خویشتنداریها در مقابل کلام درشت و لغزشهای فراوان برخی از نفسهای ناپاک، نشان از #سعهصدر مؤمنین دارد و مجالی برای بازگشت و حقشناسی است.
امید داریم خداوند عبرتهای روزگار و کیفرهای پیش رویش را بر ولی نشناسان آشکار کند و تقوا، آنان را از درافتادن در اشتباهات و لغزش در پرتگاهها مانع گردد.
📌 متن کامل بیانیه:👇
hawzahnews.com/x9X25
#جامعه_مدرسین
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ یلدای مهدوی
آفتاب شب یلدای همه
گریه پشت تمنای همه
مهدی جان!
بی تو دارند همه میمیرند
زود برگرد مسیحای همه
همه شهر به چاه افتادند
مددی یوسف زهرای همه
اللهم عجل لولیک الفرج
#یلدای_مهدوی
@Manahejj
🌀 متنمحوری و آموزشمحوری پژوهش را به حاشیه رانده است
👤 حجت الاسلام استوار میمندی؛ مدیر حوزه علمیه فارس
🔹 پژوهشهای مؤثر حوزوی باید در خدمت جامعه و نظام اسلامی باشد و در موضوعات پایاننامهها نیز نیازسنجی درست صورت گیرد.
🔹 پژوهشهای حوزه باید خروجی داشته باشد و مؤثر واقع شود و آن پژوهشی که در قفسه کتابخانهها بماند و خاک بخورد این را میرساند که چنین پژوهشی مؤثر نیست.
🔹 ما باید در حوزه و در بین اساتید و طلاب پژوهش را تقویت کنیم و پژوهشگاههای ما باید به سمت کاربردی کردن پژوهشهای خود بروند چرا که برخی از پژوهشکدهها پژوهشهایی دارند که تنها در بقعه امکان باقی میمانند و مشخص نیست استفاده از این پژوهشها چقدر اولویت جامعه دینی باشد.
🌐 rasanews.ir/002oUI
#پژوهش
#پایان_نامه
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 مهمتر از برائت از شخص امجد، برائت از #شخصیت امجده
🔻 این بخش سخنان #امجد، خیلی در آسیب شناسی شخصیتش مهمه:
امجد، حاصل بمباران #سیاه_نماییه!!
هر طلبه ای که مدام آماج #سیاه_نمایی باشه سرنوشتی بهتر از امجد نخواهد داشت.
از نظر او:
‼️ همه جا خراب است، همه جا فاسد است، دانشگاه خرابه، #حوزه خرابه، این #طلبه است ما درست کردیم؟!! نظر مردم از روحانیت برگشته....
🔹 فلذا حضرت آقا در بیانیه گام دوم، اولین وظیفه را ایجاد #امید و مقابله با سیاهنمایی عنوان کردند.
@HozeTwit
🌀 آسیبشناسی تدریس در حوزههای علمیه
🖋 علی منتظرالمهدی
🔹 قانون مهم در هر تغییر این است: «لزوم حفظ و ارتقاء نقاط قوت موجود + برطرف کردن کاستی ها». پس بیراه نیست وقتی حرف از تحوّل در حوزه میزنیم، اولین مطالبه حمایت از نقاط مثبتی باشند که سالها و حتی قرنها وجود داشته و ریشه دواندهاند.
🔺 «فرصت عادلانه برای تدریس» یک مصداق مهم از این مجموعه میراث گرانبهای ماست، امری موثّر در «رشد علمی»، «انگیزه» و «هویتبخشی» به طلاب جوان. اهمیت این جایگاه، که عجین با تربیت است، باعث شد خود بزرگان حوزه، قبل از تشکیلات مرکز مدیریت به فکر ساماندهی و مسألهای به نام «احراز» در دعوت اساتید بروند. اما نحوه دنبال کردن این دغدغه مهم همراه با آسیبهایی شد که نمیتوان آنها را کمتر از فوایدش دانست:
1️⃣ تدریس #برخی_مؤسسات بین پسرها و دامادها و نهایتا شاگردان تقسیم شدند! واضح است که حفظ حرمت امامزاده در اولین قدم بر متولیاش لازم است، اما اگر بعضی علمای معظم به دلیل «اعتماد بیشتر» یا «احراز صلاحیت راحتتر» و مانند آنها، چشمشان را بر لزوم ایجاد فرصت برابر میان تمام افراد مستعّد و اهل تلاش ببندند، سلسله زعامت علمی حداقل در پارهای موارد «وراثتی» میشود، همانگونه که متأمل منصف به راحتی در قم و نجفِ فعلی میبیند.
2️⃣ ممکن است گاهی ملاکها از نظر «شدت ارتباط» فراختر دیده شدند، اما سختگیری در إعمال قرابتهای فکری جایش را گرفت. طیفی با ادعای سنّت، تحمّل هیچ استاد انقلابی را ندارند و گروهی مدّعی انقلابیگری، پذیرای هیچ سلیقه ولو انقلابی اما متفاوت با خودشان نیستند. این نزاع به سلایق علمی هم تسرّی پیدا کرده و کوچکترین تفاوت مساوی با حذف و خداحافظی است.
3️⃣ در کنار این فرآیندهای آسیبدیده، قوانین نامناسب مرکز مدیریت حوزه هم قوز بالای قوز شدند! اگر فلان قدر مکاسب و کفایه تدریس نکرد باشید و فلان ساله نشوید، حقّ تدریس خارج ندارید هر چند شهید صدر باشید! یا اگر به هر دلیل یا مانعی مجرّد باشید، حکم تدریس به شما نمیدهیم ولو عالم عارفی مانند آخوند کاشی، جهانگیرخان قشقایی یا شیخ مرتضی طالقانی باشید.
4️⃣ البته برنامهریزی نامناسب بعضی از خود اساتید هم نباید مغفول بماند، استادی که روزی هفت یا هشت ساعت تدریس دارد و به احتمال زیاد به جای مطالعه جدید یا تحقیقی نو، در هر دوره به تجربیات علمی دورههای سابق تکیه میکند، راهی برای رشد سایر طلاب باز نمیگذارد. این پدیده علل بسیاری دارد؛ یکی از آنها بحث معیشت است.
❓ اما راه حلّ چیست؟
ادامه دارد...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
#معضل_تدریس
@Manahejj
🌀 راه حل برطرف شدن آسیبهای موجود در نظام تدریس حوزه علمیه
🖋 علی منتظرالمهدی
🔸 در یادداشت پیشین به آسیبهای موجود در نظام تدریس حوزههای علمیه اشاره شد. اما صرف انتقاد و بیان درد کافی نیست. برای حل این معضل این موارد پیشنهاد میگردد:
1️⃣ برای دعوت اساتید ملاکهایی تعریف شوند که به واقعیت نزدیکترند، به جای شرط چند دور تدریس کفایه برای شروع درس خارج، میتوان تألیف رساله علمی، شرکت در کرسی نظریهپردازی یا مانند آنها را جایگزین کرد. همانگونه که به جای شرط سنّ یا تأهل، باید رو به تشکیل پرونده تربیتی آورد. جالب است در مرکز نخبگان حوزه که به مراتب اهمیت کمتری دارد، از شرکتکنندگان آزمون و مصاحبه تربیتی گرفته میشود؛ اما برای إعطاء حکم تدریس، به تحقیقات محدود میدانی، که غالبا منعطف به جنبههای سیاسی یا قضایی هستند، اکتفاء میشود!
2️⃣ نظام ارزیابی جامع اساتید باید تشکیل شود، باید روند تدریس استاد و موفقیت یا عدم موفقیت او هر سال رصد و تجمیع شود تا روند «احراز توانمندیهای اساتید» برای مسئولان مدارس و مراکز تخصّصی تسهیل شود. حتی شفافیت و انتشار معدّل مجموع اساتید هر مجموعه (و نه ارزیابی تفصیلی هر استاد) کمک مهمی برای متقاضیان پیوستن به آن مدرسه یا مؤسسه است.
3️⃣ قسمتی از فرآیند جذب و رسمیشدن اساتید به مدارس و مؤسسات واگذار شود، در نقطه مقابل نظارتها جدّیتر شود و اگر برآیند اقدامات یک استاد موفقیتآمیز نبود، حکم او لغو شود. این که: «حکم بگیرید و دیگر خیالتان راحت!» مسأله بدی است اما در حوزه فعلی چیز بینظیری نیست. شما اگر طلبه رسمی شوید اما امتحانات خرداد قبول نشوید، شهریور میتوانید تشریف بیاورید، نشد سال بعد و بالاخره اینقدر امتحان میدهید تا قبول شوید. اگر مشکل آییننامهای هم پیدا کردید و مثلا بعد از شش سال هنوز مشغول تحصیل سیوطی هستید، به کمیسیون میروید، بعدش هم روز از نو، روزی از نو! جالب است وقتی به بعضی عزیزان متصدّی این امور اعتراض میشود که به چه حقّی سهم امام(علیه السلام) و بیت المال را خرچ چنین افرادی میکنید؟ پاسخ میدهند شما به چه حقّی دنبال اخراج سرباز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) هستید؟!!
4️⃣ تعارف نداریم. استادی که هشت ساعت تدریس دارد غالبا اهل تحقیق و پژوهش نیست، فاقد هم معطی نمیشود. راه حل چیست؟ تعریف سقف برای ساعت تدریس رسمی، مثلا روزی سه یا چهار ساعت. اینکه به بیش از دو ساعت تدریس حقّ الزحمه نمیدهیم، خوب است ولی کافی نیست!
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
#معضل_تدریس
@Manahejj