eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 پویایی و ایستایی در تبلیغ 🖋 هادی چیت ساز 🔢 بخش دوم 🔸 در یادداشت قبلی، مختصری به ایستایی در روش و سبک سخنرانی پرداختم. قسم دوم ایستاشدن مبلغ -که بسیار مهمتر از اولی است- «توقف و ایستایی محتوا» است. 🔹 مبلغانی که بعد از آماده کردن تعدادی منبر، رغبتی برای تهیه محتواهای جدید ندارند. دفتری دارند قدیمی که برای ایشان همیشه بوی تازگی دارد و البته مخاطب را کسل می‌کند. شاید سالها بگذرد و همان مطالب گذشته را تکرار کنند. یا منبریهایی که به محتواهای آماده دیگران عادت کردند، آن هم محتوایی که مربوط به چند دهه گذشته است بدون اضافه کردن نکته‌ای یا تطبیق بر شرایط امروزی!! 🔻 چنین سخنرانی‌ای دغدغه‌ها، گره‌های ذهنی و مسئله روز مخاطب برایش اهمیتی ندارد. از شبهات و سؤالات جدید بی‌خبر است، یا شاید خودش را به ندانستن و نشنیدن می‌زند. 🔹 آری، اگر کسی در تمام موضوعات دینی به نتیجه و جمع بندی رسید، دیگر نیاز نیست محتوایی آماده کند. اما همان محتوای آماده هم نیاز به فکر و تأمل دارد برای امروزی شدن. حاج آقا قرائتی چند سال پیش برای یک جلسه نیم ساعته، فرمود ۴۰ ساعت مطالعه کرده‌ام. با اینکه وی گنجینه‌ای از فیشها و محتواهای تبلیغی دارد، اما هنوز برای آماده‌سازی محتوا باید وقت بگذارد و مطالبش را به‌روزرسانی کند. پس خیال غنی‌بودن از محتوا و بی‌نیازی از مطالعه، یک فریب ذهنی است به ویژه برای مبلغان جوان. ✅ اوج گرفتن و در اوج ماندن، از انتخاب‌های هر مبلغی است. هر مبلغی خودش انتخاب می‌کند که پویا بماند یا ایستا شود و البته راحتی ایستا شدن یا سختی و شیرینی پویایی را می‌پذیرد. مبلغ ایستا، مثل آب راکد می‌شود و تمام استعدادها و زحمات علمی‌اش رو به زوال می‌رود. کم‌کم انگیزه‌ای برای سخنرانی همان مطالب تکراری هم نخواهد داشت. شرایط بد اقتصادی هم کار نکردن را موجه‌تر می‌کند. اما مبلغ پویا مثل چشمه‌ای همیشه جوشان است که مطالبش برای مخاطب زلال است و گوارا. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 نماز آخرین روز سال قمری 📝 مراقبه روز آخر ذی الحجه 🔸سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال براساس یک روایت ذکر کرده است که در آخرین روز ذی الحجه دو رکعت نماز بجا آورده شود: در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه «آیةُ الکرسی»، و پس از نماز گفته شود: «اَللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِی هَذِهِ السَّنَهِ مِنْ عَمَلٍ نَهَیتَنِی عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِیتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِی إلَی التَّوْبَهِ بَعْدَ اجْتِرَائِی عَلَیک اَللَّهُمَّ فَإِنِّی أَسْتَغْفِرُک مِنْهُ فَاغْفِرْ لِی وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ یقَرِّبُنِی إلَیک فَاقْبَلْهُ مِنِّی وَ لاَ تَقْطَعْ رَجَائِی مِنْک یا کرِیمُ» ◽️ ترجمه: خدایا آنچه در این سال انجام دادم، از عملی که مرا از آن نهی کردی، و به آن راضی نبودی، و من آن را فراموش کردم، ولی تو فراموشش ننمودی، و پس از گستاخی ام بر تو، مرا به توبه دعوت کردی، خدایا من از تو آمرزش می خواهم، پس مرا بیامرز، و آنچه انجام دادم از عملی که به تو نزدیکم کند، از من قبول کن، و امیدم را از خودت قطع مکن ای کریم. ✅ چون این را بگوید، شیطان فریاد می‌زند: وای بر من،آنچه در این سال علیه او رنج بردم، همه را خراب کرد، و سالی که گذشت برای او گواهی می‌دهد، که سالش را ختم به خیر نمود. 📗 مفاتیح الجنان @Manahejj
🌀 جهاد علمی فقیه انقلابی 📝 گزارشی از دروس حضرت آیت الله شب زنده دار 🖋 شاگرد استاد 🔸 یکی از دروس خارج فقه و اصول مورد علاقه جامعه جوان و نخبگانی حوزه علمیه قم، دروس حضرت آیت الله محمدمهدی شب زنده دار از فقهای محترم شورای نگهبان است. 🔹 با توجه به تحقیق میدانی نگارنده و توفیق حضور در درس معظم له و تعطیل‌نشدن درس در ایام تابستان، گزارشی از جهاد علمی این استاد عزیز برای تقویت روحیه مجاهدانه طلاب برای تحصیل دروس حوزوی تقدیم می‌گردد. 🔹 نظام جمهوری اسلامی ایران که خود از برکات و نتایج حوزات علمیه شیعه محسوب می‌شود، برای حفظ، رشد و بالندگی و پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی، به مرزبانان فقیه و آگاه به مسائل روز نیازمند است. آیت الله شب زنده دار سالهاست که عضو فقهای شورای نگهبان و همچنین عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه هستند و مسؤولیت مجمع مشورتی شورای نگهبان و ... را بر عهده دارند. 🔹 با وجود مشغله‌های فراوان و مسؤولیت‌های خطیر، اما ایشان به صورت منظم تدریس خارج فقه و اصول و جلسات علمی خصوصا شرح وسائل الشیعه را با جدّیت دنبال می‌کنند. ✅ از آغاز سال تحصیلی گذشته تا کنون که ۲۹ ذی الحجه ۱۴۴۲ مصادف با ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ می‌باشد، دروس معظم له به صورت مستمر برگزار گردید. 🔹 اگر چه ویروس منحوس کرونا سبب شده بخش زیادی از طلاب و فضلا از شرکت حضوری در درس محروم شوند و توفیق شرکت حضوری فقط برای عده محدودی از طلاب فراهم شد، اما پخش آنلاین درس سبب شد ایشان هم در نوروز ۱۴۰۰ و هم ماه مبارک رمضان و هم تابستان درس را تعطیل نکنند و در این اواخر با این که مادرشان فوت شدند فقط یک روز درس را تعطیل نمودند. ♨️ برگزاری حدود ۱۵۰ جلسه درسی در طول سال تحصیلی نسبت به متوسط برگزاری دیگر دروس قابل توجه است. 🔹 نکته حائز اهمیت این است که درس روزهای چهارشنبه استاد به دلیل برگزاری جلسات شورای نگهبان تعطیل بوده است وگرنه تعداد جلسات برگزارشده خیلی بیشتر می‌شد. 🔹 همچنین سوای کمیت تعداد جلسات دروس، همگان از کیفیت و عمق دقت حضرت استاد در تتبع و ارائه دروس آگاهند. تا جایی که از نظر دقت، عمق و تتبع یکی از دروس کم‌نظیر حوزه‌های علمیه است. ✅ این ویژگی استاد شب زنده‌دار می تواند الگوی مناسبی برای طلاب و فضلای حوزوی باشد که با توجه به وضعیت جدید، از وسایل ارتباط جمعی حداکثر استفاده را در جهت مذاکره علمی و تحصیل علوم و معارف حوزوی نموده و گرفتار بهانه‌های مختلف و تعطیلی دروس نشوند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 لطف کنید، بیشتر رعایت کنید، رفقا، هیئتی ها، ذاکرین عزیز،منبری های محترم نباید مجلس سیدالشهداء علیه السلام تعطیل شود، اما برگزاری عزای سیدالشهدا با رعایت پروتکل ها و مسائل بهداشتی قابل جمع است به خدا بچه های بهشت زهرا،خسته شده اند، دیروز فقط بر روی سنگ غسالی ما سی و دو نفر شسته شد که بیشتر آن ها کرونایی بودند. این عدد برای یک سنگ در گذشته هشت میت بوده است. یعنی الان چهار برابر زمان معمول بچه های غسال فشار رویشان است. همه تذکر بدهیم،همه ماسک بزنیم، تا حد ممکن مجالس در محیط باز باشد، فاصله را رعایت کنیم و مسائل دیگر که همه می دانیم. دعایمان کنید، دعاگوییم. انشاالله به برکت روضه و سیدالشهداء علیه السلام این بلا ریشه کن شود. یا حسین 💬 حجت الاسلام مرادی @HozeTwit
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سلام بر محرم 🌀 ملت حسین به رهبری حسین 💠 امام خامنه‌ای «یک جریانی است که به رهبری حسین‌بن‌علی (سلام‌الله‌علیه) دارد در دنیا پیش می‌رود؛ و ان‌شاءالله پیش خواهد رفت و کارگشا خواهد بود و گره‌‌های ملّتها را باز خواهد کرد. 📅 ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ @Manahejj
📣 تخفیف ویژه خرید نرم افزارهای مرتبط با سید الشهداء علیه السلام تا پایان دهه محرم ۱۴۰۰ 1⃣ مقتل الحسین علیه السلام متن ۴۹۰ جلد کتاب درباره امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا، مشتمل بر مهم‌‌ترین منابع مقتل امام حسین علیه السلام و .... 2⃣ عشق و عطش (روایت تاریخ کربلا براساس لهوف سید ابن طاووس ) ارائه کتاب «عشق و عطش؛ روايت تاريخ کربلا بر اساس لهوف سيد ابن طاووس» اثر آقای اميد آرام، به صورت و ... 3⃣ سیره معصومان علیهم السلام متن کامل ۴۴۵ عنوان کتاب فارسی، عربی و انگلیسی در ۱۳۸۳ جلد، تدوین درختواره معصومان (علیهم السلام) در موضوعات متنوع 4⃣ نور السیره ۲ (جامع منابع تاریخ اسلام) متن کامل ۸۳ عنوان کتاب فارسی و عربی در ۴۱۰ جلد در زمینه: تاریخ اسلام، سیره نبوی، حاکمان و پادشاهان، جغرافیای بلاد، انساب و ... دانشنامه تاریخ تشیع متن ۳۰۰ عنوان کتاب، با موضوع تاريخ تشيع به زبان فارسی و عربی 📌 مطالعه اطلاعات بیشتر: noorsoft.org/fa/News/View/111115 🌐 خرید با تخفیف ویژه: noorshop.ir @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 بر همه ما است منبر برویم 🔹 این سرمایه حیف است به دست چهارتا مداح هدر برود، عزیزان! بر همه ما لازم است منبر برویم، حالا به هر نحوی. مبادا کسی دنبال نخود سیاه باشد، بگوید منبر رفتن مرا کوچک می کند؛ اینها وهم است! شرفی است برای ما جریان سید الشهداء. 🔹مداحان عزیزند، باید بخوانند، گریه بیاورند؛ اما هشت، ده دقیقه؛ ده، پانزده دقیقه. متقن بخوانند، علمی بخوانند، عمیق بخوانند. گریه باید گریه باشد! مردم را به عوامی و به خواب و به سطحی نگری و به ساده لوحی عادت ندهید؛ این کار، کار فرعون است، (فاستخفّ قومه فاطاعوه؛ سوره زخرف، آیه ۵۴). مردم را شستشوی مغزی دادن، تهی مغز کردن، ساده بار آوردن، خواباندن و با خواب لالایی گفتن، با خواب اینها را اداره کردن؛ این یک خیانت فرهنگی است. 💬 آیت الله جوادی آملی @gharar_a @HozeTwit
🌀 پیکر اولین روحانی شهید مدافع حرم به میهن باز می‌گردد 🔸 پیکر حجت الاسلام مالامیری شهید مدافع حرم چهارشنبه به شهر مقدس قم منتقل می‌شود. 🔹 حجت الاسلام محمد مهدی مالامیری نخستین شهید روحانی مدافع حرم اهل بیت(ع) است، وی در شامگاه دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴، همراه با دیگر مجاهدان تیپ فاطمیون با شعار(کلنا عباسک یا زینب) در منطقه بصری الحریر استان درعای سوریه به آرزوی دیرینه‌اش رسید و جامه فاخر شهادت را بر تن کرد. 🔹 پیکر این روحانی مجاهد و مدافع حرم، بعد از ۶ سال کشف و از طریق آزمایش DNA شناسایی شد و روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ به شهر مقدس قم منتقل و در آغوش خانواده قرار خواهد گرفت. ♨️ از این شهید والامقام دو فرزند دختر به نام‌های فاطمه و بشری به یادگار مانده است. روحش شاد و راهش پررهرو باد. @Manahejj
🌀 الزامات مبلّغ دینی 📝 مطالبات امام خامنه‌ای ♨️ مبلّغ کم‏‌سواد که نتواند در مناظراتى شرکت کند و فائق بیاید، نتواند در رسانه‏‌هاى جمعىِ آن کشور یا یک کشور دیگر حضور پیدا کند و مخاطبان را به اقناع قلبى برساند، ♨️ مبلّغ دینى‏‌اى که اگر جوانها به او مراجعه کردند، معضلات ذهنى داشتند، گره داشتند، نتواند باز کند، یا مبلّغ دینى‏‌اى که برخى از این خصوصیات ممتاز را هم داشته‏ باشد، اما عمل او منفّر باشد، مستعمل علم نباشد، این فایده‏‌اى ندارد. ✅ پس باید هم عالم باشد، هم ناطق باشد- قدرت تفهیم، قدرت اثرگذارى، قدرت اقناع در او وجود داشته باشد- هم مستعمل علم باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 یکی از دلایل قرائتی که امروز از اسلام می‌شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست 📝 خالی از محتوا شده‌ایم 👤 مجید مجیدی، کارگردان سینما 🔸 علمای ما در طول این سال‌ها در حوزه مسائل فرهنگی حوزه علمیه یا مسائل کلان فرهنگی هنری، به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامده‌اند یا اگر آمده‌اند کارساز نبوده‌اند. راه‌بستن کاری ندارد مهم این است که مسیر هموار شود. مثلاً در همان اوایل انقلاب شطرنج چندان ورزش مقبولی نبود ولی هیچ کس جرات اعتراض به این موضوع را نداشت، اما حضرت امام (ره) این مسیر را باز کرد به طوری که حالا شطرنج تبدیل به یکی از ورزش‌های جدی ما شده در حالی که مسیر این عرصه به راحتی می‌توانست بسته شود. 🔹 علمای ما باید کمی به‌روز به مسائل توجه کنند، از دور فتوادادن مسیری را باز نمی‌کند. یکی از دلایل این قرائتی که امروز از اسلام می‌شود، کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست. وقتی چنین کوتاهی صورت می‌گیرد، دیگرانی عرصه را در دست می‌گیرند و قرائت دیگری از اسلام به دنیا معرفی می‌کنند. مثلاً راه را برای آقای درویش بستند در حالی که او حدود هفت سال برای ساخت «رستاخیز» زحمت کشید. ممکن است در این مسیر آزمون و خطا داشته باشیم اما علما باید کمک کنند تا مسیر باز شود. 🔹 بستن راه فضیلت نیست. فضیلت زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به عرصه بیایند و خودشان را برای باز کردن راه هزینه کنند، در این صورت عرصه‌های مختلف فتح می‌شود و آنگاه است که فیلمسازان می‌توانند در این حوزه دست به تولید بزنند، وقتی این مسیر بسته می‌شود در واقع به گروه‌های دیگری در دنیا فرصت داده می‌شود که می‌خواهند قرائتی دیگر از اسلام را ارائه دهند. همانطور که در طول این سال‌ها شاهد این وضعیت بودیم. ♨️ ما در طول این سال‌ها خیلی غفلت کرده و نتوانسته‌ایم فرهنگسازی کنیم. اسلام‌هراسی که غرب در طول این سال‌ها دنبال کرده، موفق بوده است زیرا به هر حال وقتی ما این جایگاه را خالی می‌کنیم اسلام‌هراسی پیش می‌آید. ♨️ متاسفانه ما متولی درستی در کشور نداریم. ما در طول این سال‌ها تولید اندیشه نکرده‌ایم، اندیشه در همه عرصه‌ها مهم است، ما خالی از محتوا شده‌ایم و این برای همه عرصه‌های فرهنگی و هنری خیلی خطرناک است. وقتی راهبردی وجود ندارد طبیعی است هرکسی تلاش کند تا در هر عرصه‌ای برای خودش راه باز کند. ♨️ عرصه هنر، عرصه‌ای نیست که برنامه‌ها در کوتاه مدت جواب بدهند. عرصه فرهنگ مانند نهالی است که کاشته می‌شود اما ۱۰ سال دیگر بار می‌دهد. برای مثال بعد از جنگ جهانی ۵۰ سال طول کشید تا ژاپن در عرصه اقتصادی سر پا شود. آنها زمان زیادی را هم برای فرهنگ و هنر گذاشته‌اند تا کارهای این عرصه را جدی‌تر دنبال کنند. 🔹 (در پاسخ به پرسشی درباره وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی) در کشور ما باید ببینیم وزیری که سر کار می‌آید چقدر در حوزه مسائل فرهنگی و هنری شناخت دارد، اما متأسفانه در همه دوره‌ها دیده‌ایم که چندان تسلط نداشته است. وقتی سلیقه‌ای و جناحی دست به انتخاب زده می‌شود و نگاه ملی در افق فرهنگی وجود ندارد، اندیشه و خردورزی هم شکل نمی‌گیرد. 🔻 پس ابتدا باید دست به تربیت نیرو زده شود، اما اصولاً برنامه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل به نظرم وزیر جدید هم کار چندانی را از پیش نمی‌برد. 📌 مناهج: 0⃣ وظیفه سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف (علوم انسانی، فرهنگ، هنر و...) بر عهده شورای عالی حوزه‌های علمیه است؛ ❓اما شورای عالی تا چه حد در این زمینه‌ها، دغدغه و سیاست‌گذاری داشته است؟!! @Manahejj
🌀 پاسخ به اشکالات مربوط به صداوسيما و آموزش و پرورش 📝 آقای خاتمی، اشکال از حوزه است 💠 مطالبات امام خامنه‌ای از مدیران کلان حوزوی 🔢 بخش نخست 🔸 بعضى از نکاتى که [آقایان] فرمودند، پيشنهادهائى است؛ چه براى حوزه، چه براى اداره‏ کل کشور. اين ايرادهايى‏ که مطرح شد، بعضى کاملًا وارد است؛ مثلًا همين ايراد به صدا و سيما به نظر من يک اشکال واردى است؛ البته بارها هم صحبت شده و همانطور که در اين زمينه از قول بنده نقل کردند، خيلى تلاش ميکنم؛ حالا از نصب افراد تا تذکرات پى‏‌درپى، تا ديدن طرحهائى که مسئولين دارند و نظر دادن روى آنها، بعد انطباق اين طرحها با واقعيتها- که آن حجم تلاشى که در رابطه با صدا و سيما از طرف خود بنده و مجموعه‏ دفتر انجام ميگيرد، واقعاً يک حجم زيادى است- اما نتيجه‏‌اش همين است. 🔹 بالاخره آنچه که محصول همه‏ اين تلاش‏هاست، همينى است که داريد مشاهده مى‏‌کنيد. ❓خوب، اين عيب از کجاست؟ در يک‏جائى نقصى وجود دارد که اينجورى در مى‏‌آيد؛ اين نقص را بايد درست کرد. اگر حمل نشود بر اين که حالا انسان بخواهد توجيه کند، من نقص را باز برمی‌گردانم به حوزه؛ ما اشکالمان در حوزه است. آقاى ‏ فرمودند که: «بخشى از مسائل فرهنگى مربوط به حوزه است، بخشى‏اش مربوط به خارج حوزه است؛ حالا آن بخش مربوط به حوزه هيچى، اما خارج حوزه اين جورى.» ♨️ من همان هيچى را کار دارم؛ [آقای خاتمی] مى‏‌خواهيم ببينيم آن بخشى که مربوط به حوزه است، چقدر انجام می‌گيرد؟! 🔻 ببينيد، فقط هم صداوسيما نيست؛ صداوسيما يک حقيقت آشکار و افشا شده است؛ [آقای خاتمی] آموزش و پرورش را نمی‌فرمائيد؟! اگر انسان برود در بطون آموزش و پرورش، خواهد ديد که اشکالاتى که در مجموعه آموزش و پرورش ما وجود دارد- که ناشى از بى‏‌اعتقادى و بداعتقادى و اخلاق بد و چيزهاى ديگر است- شايد کمتر از صدا و سيما نباشد؛ اما چون آشکار نيست، درست نمى‏‌دانيم چه خبر است. ❓شبکه‏‌ی عظيمى مثل آموزش و پرورش که از تهران تا اعماق روستاهاى کشور شاخ و برگ دارد، آيا روحانيت و حوزه‏ علميه وظيفه ندارد که خودش را آماده کند براى حضور در مرکز اين شبکه و پمپاژ نيرو در اين رگ و ريشه‏‌ى وسيع و عظيم و منتشر در همه جا؟ خوب، الآن اين نيست و نشده. 📗 بيانات در ديدار با جامعه‏ مدرسين ۱ مهر ۱۳۸۹ @Manahejj