🌀 تجلیل علمای حوزه از مراتب علمی و انقلابی مرحوم آیت الله یزدی
🔹 خبرگزاری رسا در دومین سالگرد ارتحال آیت الله یزدی در گفتوگوهایی با علمای حوزه به تبیین مراتب فقهی، اخلاقی و انقلابی آن مجاهد بصیر پرداخته است.
✅ آیت الله حسینی بوشهری: همراه و همگام با نهاد مرجعیت
✅ آیت الله خاتمی: ولایتمداری زیر سایه اخلاص
✅ آیت الله اراکی: فقیهی زاهد، مخلص و بصیر
✅ آیت الله رجبی: ساده زیستی و فروتنی در بحثهای حوزوی
✅ آیت الله محمدی عراقی: تماماً فدای امام و انقلاب بود
✅ آیت الله کعبی: فقیهی با مواضع قاطع، شجاعانه و صریح
✅ آیت الله مقتدایی: جدیت در درس او را به مقام رفیع اجتهاد رساند
✅ آیت الله غروی: بیشترین کمک و کمترین هزینه
@rasanewsagency
@Manahejj
🌀 چرا حوزه توقعات را برآورده نمیکند؟
📝 تاریخچه تأسیس شورای عالی
🎙 پادکست یکم مناهج
📌 انتشار بزودی در رسانه حوزوی مناهج...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #کارنامه_شورای_عالی
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 از برجستهترین فقیه نظام به آقای سروش محلاتی!
🖋 محمدصادق احمدی
🔸 آقای سروش محلاتی در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان برجستهترین فقیه نظام یاد کرده است.
🔹 لذا بد نیست نظر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را در مورد برخی ادعاهای قبلی آقای سروش محلاتی بررسی کنیم:
🔺 آقای سروش محلاتی مشروعیت حکم اعدام صادر شده برای برخی اغتشاشگران را به بهانه سازمانیافتهنبودن، مورد تردید قرار دادهاند.
🔻 با توجه به مطالبی که توسط دادگاه مطرحشده حکم اعدام از باب محاربه است و لذا سؤال این است که آیا محاربه اختصاص به جایی دارد که توسط سازمان و گروه سازمان یافته انجام شود؟
✅ پاسخ مرحوم هاشمی شاهرودی به سؤال مذکور این است:
«ظاهر آیه محاربه این است که جرم مذکور از نوع جرمهای انفرادی است که گاهی ممکن است یک شخص آن را انجام دهد و از این رو فقها گفتهاند که در تحقق محاربه، وجود گروه و ارعاب دسته جمعی شرط نیست.»۱
🔺 در جای دیگر آقای سروش محلاتی به جدابودن حکم باغی و محارب در فقه اشاره کردهاند و بیان داشتهاند که باغی کسی است که با حکومت طرف شده و به معارضه با حکومت پرداخته در حالی که محارب کسی است که میخواهد رعب و وحشتی ایجاد کند که مصداق فساد در زمین باشد و لذا مجازاتی هم که برای باغی وجود دارد با مجازات محارب متفاوت است و به همین جهت حکم اعدام برای کسانی که در اغتشاشات حضور داشته اندوجهی ندارد.
✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گرچه با اصل این ادعا موافق است ولی استثنائی در این باره میزند که قابل توجه است:
«بدین ترتیب روشن میشود که عنوان محارب در آیه مبارکه، اختصاص دارد به کسی که به قصد افساد در زمین سلاح میکشد و معنای افساد در زمین عبارت است از اخلال در امنیت مردم و ترساندن آنها و تجاوز به مال و جان و ناموسشان، و این معنا، شامل باغی یا کافری که به جنگ با دولت اسلامی و قیام در برابر آن برخاسته است، مادام که مرتکب محاربه به معنی مذکور نشده باشد نمیشود، و در این صورت نیز از آن جهت که مرتکب این قسم از محاربه شده مصداق آیه خواهد بود و در آن هیچ بحثی نیست.»۲
🔹 در این تعبیر ایشان کسانی که به مخالفت با حکومت پرداخته باشند را در صورتی که مرتکب جرم محاربه شوند مشمول مجازات محارب میداند و در جای دیگر در توضیح فسادی که در تحقق محاربه شرط است میفرماید:
«بلكه تجاوز به حقوق یک نفر نيز اگر به گونهاى باشد كه موجب اخلال در امنيّت محل شود، مصداق «فساد در زمين» خواهد بود.»۳
♨️ در نتیجه طبق ظاهر این فرمایشات اگر کسانی بر علیه حکومت اقدام کردهاند ولی در ضمن آن اقدام به ایجاد ترس و ناامنی در بین مردم کنند و با سلاح راه بر مردم ببندند و سبب ترس آنها شوند داخل در معیار محاربه خواهند بود و صرف اینکه در حال مبارزه با حکومت هستند توجیهی برای محاربنبودن آنها نخواهد بود.
➖➖➖➖➖
۱.مجله فقه اهل بیت جلد، ۱۱-۱۲ ص ۱۷۴
۲. همان، ص ۱۷۷
۳. همان، ص ۱۸۶
@Tanbiholomah
@Manahejj
28.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 چرا حوزه توقعات را برآورده نمیکند؟
🎧 تاریخچه تأسیس شورای عالی
🎙 پادکست یکم مناهج
♨️ حوزه در قیامت از ما شکایت میکند!
❓ شورای عالی چرا و چگونه تأسیس شد؟
❗️ تفاوت شورای عالی و مرکز مدیریت
📌 در این پادکست، نکات مهمی از تاریخ حوزه و نحوه اداره آن خواهید شنید.
🎧 فایل صوتی پادکست در فرستهی بعد 👇🏻
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #کارنامه_شورای_عالی
#شورای_عالی
@Manahejj
@Manahejj_Radio
معرفی شورای عالی نهایی 1.mp3
13.75M
🌀 چرا حوزه توقعات را برآورده نمیکند؟
🎧 تاریخچه تأسیس شورای عالی
🎙 پادکست یکم مناهج
♨️ حوزه در قیامت از ما شکایت میکند!
❓ شورای عالی چرا و چگونه تأسیس شد؟
❗️ تفاوت شورای عالی و مرکز مدیریت
📌 در این پادکست، نکات مهمی از تاریخ حوزه و نحوه اداره آن خواهید شنید.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #کارنامه_شورای_عالی
#شورای_عالی
@Manahejj
@Manahejj_Radio
🌀 تغییر مکان مراسم تشییع پیکر طلبه شهید حسن مختارزاده
🕌 مراسم در مصلی قدس برگزار میشود
🕰 آغاز مراسم ساعت ۱۴:۳۰
#همه_میآییم
@Manahejj
9.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی_مناهج
🌀 سیل جمعیت انقلابی در تشییع طلبه شهید حسن مختارزاده
♨️ تجلی دینداری مردم...
🎥 تصاویر به شکل تایم لپس ضبط شده؛ لذا صدا ندارد.
🗂 #دینداری_مردم
#طلبه_شهید
#شهدای_روحانیت
@Manahejj
🌀 دیدار آیتالله اعرافی با خانواده طلبه شهید حسن مختارزاده
آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه صبح امروز با حضور در منزل طلبه بسیجی مدافع امنیت شهید حسن مختارزاده با خانواده وی دیدار کرد.
#طلبه_شهید
#شهدای_روحانیت
@Manahejj
🌀 حضور دختران با استعداد در حوزه خواهران
🖋 حسینی نوری
🔸 گرچه زنان نیمی از جامعه هستند اما تربیت دینی آنان سبب تربیت تمام جامعه میشود. برای تربیت دینی نیز لازم است تعداد قابل توجهی از دختران سرزمینمان را ترغیب به تحصیلات حوزوی کنیم.
🔹 برای تشویق و انگیزهبخشی به دختران و مادران آینده برای حضور در حوزهها لازم است اقداماتی صورت گیرد که مشتاقانه تحصیل در حوزه را انتخاب نمایند.
مانند:
🔺 اعتباربخشی به مدرک حوزوی از طریق جذب نخبگان
جذب و دعوت نخبگان به حوزه در مقابل رهابودن میزان جذب و ثبت نام از افراد با استعدادهای ناکافی میزان رغبت به حضور در حوزه را افزایش میدهد؛ آنچه سبب عدم استقبال نخبگان از ادامه تحصیل در حوزه میشود، نه تنها هیچ شناختی از حوزه ندارند، بلکه دانشگاه و محیطهای علمی امروزی، برایشان بسیار جذاب معرفی شده است.
و این موضوع مغفول از اقبال به حوزه میکاهد؛ مسألهی سادهای که در حوزه برادران هم دچار غفلت شده است.
سوای عدم معرفی درست حوزه به جامعه، تعریف مدارک حوزوی ذیل مدارک دانشگاهی این مطلب را القا میکند که اصل دانشگاه و مدرک دانشگاهی است و تحصیلات حوزه ذیل دانشگاه است که معنا مییابد.
🔺 زمینهسازی بهرهوری دانشآموختگان حوزوی در کارویژههای اجتماعی از جمله آموزشی، تربیتی، قضایی و...
ممکن است عافیتطلبانه به نظر برسد که طلاب با اطمینان خاطر دوران طلبگی را آغاز کنند اما چه اشکالی دارد در حکومت اسلامی فرصتی فراهم شود تا مثلا افراد دینشناس در موقعیتهای حساس تربیتی قرار گیرند؟
البته حرکتهایی برای بکارگیری طلاب در آموزش و پرورش آغاز شده که امیدواریم به ابعاد و کارویژههای دیگر نیز تسری یابد.
🔺 تعریف دقیق جایگاه طلبگی خواهران
بسیاری از بانوان طلبه به امید شناخت معارف دین یا شناخت تربیت صحیح فرزند یا شناخت دینداری صحیح در خانواده و ... وارد حوزه میشوند اما در پایان و پس از گذراندن واحدهای فراوان صرف، نحو، اصول و ... هنوز به اهداف خود نرسیدند ضمن آنکه گاه به بهانه احکام اسلامی، فرسنگها از فامیل و روابط خانوادگی فاصله گرفتهاند؛ حال آنکه باید مبلغی میشدند تا اقوام و دیگران را به اسلام ترغیب کنند اما تازه خود نیز منزوی شدند. این آسیب حاصل نشناختن هدف بانوان طلبه از ورود به حوزه و تفکیک آنها ست؛ از این رو به نظر میرسد میبایست بین خواهرانی که برای اهداف کوتاه مدت وارد حوزه شدهاند و قصد ادامه تحصیل ندارند دروس خاصی ارائه شود و برای آنانی که اهداف کلانی دارند آموزش ویژهای لحاظ شود تا هر دو گروه پس از پایان تحصیلات راضی باشند نه اینکه با کوله باری از صرف و نحو در عین حال حس خالی بودن از معارف به خانواده بازگردند.
🔺 کاهش سنوات دورههای تحصیل در مقاطع مختلف حوزوی
یکی از علل رویگردانی نخبگان از تحصیل در حوزه، سنوات طولانی آن است. حذف واحدهای اضافی و تکراری و جایگزینکردن دروس اصلی و مورد نیاز میتواند به حضور برترینهای علمی و اخلاقی رونق ببخشد.
🔺 عدم التفات به تفاوت برنامهریزی حوزه خواهران با حوزه برادران
با وجود تفاوتهای وجودی زن و مرد متأسفانه دروس ارائهشده در حوزه خواهران تحت تأثیر فضای طلبگی برادران است. به عنوان مثال صرف و نحو در حوزه خواهران همانقدر مهم است که در حوزه برادران و مباحث تربیتی در حوزه خواهران همانقدر مغفول است که در حوزه برادران. مرخصی تحصیلی برای بانوی خانهدار، باردار، مادر همانقدر غیر موجه است که برای برادران. اگر چه کمال وجودی مرد و زن متفاوت است اما کتابهای اخلاقی و حتی الگوهای اخلاقی یکسانی ارائه میشود که روزی آسیب خود را نمایان میکند که یک بانوی طلبه، #مردانه عبادت میکند، میاندیشد، حرف میزند و حتی مردانه مادری میکند!!
✅ اگر میخواهیم زنان موفق را برای تربیت دینی جامعه به خط کنیم لازم است #ورودی_هدفمند باشد تا خروجی هدفمند باشد.
#یادداشت_مهمان
#مدرک_حوزوی
#فصل_جذب
@Manahejj