🌀 بحران هویت در اساتید حوزه!
📝 همگی با عناوین دکتر و دریغ از عناوین حوزوی!
⛔️ سیر خودباختگی عناوین حوزوی، سه دهه است که متأسفانه - علی رغم هشدارهای جدی امام حوزه- با کوتاهی و ترک فعل #شورای_عالی و #مرکز_مدیریت حوزههای علمیه آغاز شده است؛ اما اینکه اساتید شاخص حوزوی هم اسیر عناوین دانشگاهی شوند جای تأسف شدید دارد!
‼️ جناب آقای مسؤول #تهذیب_حوزه شما دیگر چرا؟! شما که قرار بود هویتبخش و هدایتگر باشید دیگر چرا؟! شما هم دکتر هستید؟!
♨️ البته میپذیریم اگر اساتید تواضع کنند و خود را حجتالاسلام ندانند؛ اما اینکه هویت اصیل حوزوی با عناوین پرطمطراق دانشگاهی ذبح شود بخشودنی نیست.
✅ انشاءالله این کار، ناشی از غفلت عدهای ناآگاه در طراحی پوستر بوده و اساتید گرامی مخصوصا مسؤول تهذیب حوزههای علمیه هرچه زودتر #جبران کنند.
#القاب_حوزوی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
💬 محمدصادق:
سلام علیکم؛ وقت بخیر
بابت متن بحران هویت، خاطرهای به نظرم رسید که تعریف کردنش خالی از لطف نیست.
چند سال قبل استاد راهنمای پایان نامه بنده حجت الاسلام عالم زاده نوری بودند. در طرح اجمالی، وقتی اسم استاد را با لقب #دکتر آورده بودم، ایشان به بنده تذکر جدی دادند که دفعه ی بعد این کار را نکنم و دفعه ی بعد که در طرح تفصیلی اسم استاد را با لقب دکتر آورده بودم ایشان به حدی ناراحت شدند که میخواستند دیگر استاد راهنمای بنده نباشند و گفتند سریع این لقب را حذف کنم.
و این برخورد ایشان فوق العاده برای بنده درس آموز بود.
#بحران_هویت حداقل در مورد ایشان صدق نمیکند و باید دنبال عاملان نشر و ضریب این پوستر باشیم؛
هرچند متأسفانه در کانال رسمی معاونت تهذیب حوزههای علمیه نیز منتشر شد!!
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 من اهل دکتری نیستم؛ طلبگی ما کافی است
🎥 امام خامنهای
📌 مناهج:
متأسفانه کوتاهی و ترک فعل مکرر #شورای_عالی و #مرکز_مدیریت امروز کار را به جایی رسانده که عدهای از حوزویان برای دیده و شنیدهشدن، خود را محتاج القاب دانشگاهی میبینند...
#القاب_حوزوی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تأسف عمیق رهبری از بحران مدارک حوزوی
♨️ حضرت آیت الله العظمی خامنهای، سی سال پیش در همان بدو تأسیس شورای عالی، موضوع «شهادات مخصوص حوزهی علمیه برای درجات مختلف علمی» را مطرح کردند. ۱۳۷۱/۰۸/۲۴
⛔️ پس از سی سال، شورای عالی فقط موجب تأسف رهبر معظم انقلاب در این موضوع بسیار مهم شد...
⏱ ۳۰ سال گذشت...
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 مسیر شکلگیری «بحران هویت حوزوی»، تاریخچه و علل بروز آن
https://eitaa.com/manahejj/3271
🗂 #کارنامه
#شورای_عالی
#سنن_حوزه
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
مشروطه بخش سیزدهم.mp3
12.38M
🌀 بخش سیزدهم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ»
🎧 فصل علمای مجاهد
🎙 محمد خادمی
♨️ آنچه خواهید شنید:
❗️ ترور مشکوک امین السلطان اتابک و تشنج در کشور
🔹 تفصیل ماجرای ترور امین السلطان؛ این ترور به نفع چه گروهی بود؟!
🔹 قرارداد ۱۹۰۷ و تقسیم ایران توسط روس و انگلیس بلافاصله بعد از ترور اتابک
🔹 عصبانیت غربگراهای مجلس از روزنامههای شیخ و تلاش برای جلوگیری از روزنامه شیخ! همراهی طباطبایی با این غربگراها!
〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#مشروطه
#شیخ_فضل_الله
@Manahejj_Radio
@Manahejj
🌀 بحران عدم تعلق به هویت طلبگی
🖋 محمد عالمزاده نوری
🔺 علاقه به عنوان «دکتر» و عناوین دانشگاهی در میان برخی طلاب، نشان از #بحران_هویت طلبگی دارد و گاهی بدان معنی است که هویت آخوندی برای شخص، مقدس، مبارک و مطلوب نیست؛ از آن احساس عزت و احترام نمیکند؛
♨️ و برای تأمین احترام و جایگاه اجتماعی به جای عناوین حوزوی به عناوین دیگر پناه میآورد.
🔻 نشان دیگر این اختلال هویتی، استفاده از الفاظ غربی و اصطلاحات و مفاهیم علوم جدید است.
گویا شخص داراییهای طلبگی را قابل عرضه و ارزشمند نمیداند و با خود مشکل دارد.
♨️ این اختلال در صورت حادّ خود به این شکل است که طلبه، هویت و شخصیت طلبگی را برای خود ننگ میشمارد و آن را مخفی میسازد یا از آن فرار میکند. چنین کسی اگر در طلبگی بماند دائم با خود درگیر است و احساس ازخودبیگانگی بلکه احساس ازخودبیزاری میکند.
📗 بخشی از کتاب عیار حماسه طلبگی
#هویت_طلبگی
@Manahejj
🌀 احتشام هویت روحانیت و عظمت حماسه طلبگی
📝 واکنش استاد محمد عالمزاده نوری به انتقاد رسانه حوزوی مناهج درباره القاب حوزوی
#یادداشت_مهمان
✅ واکنشی که برادران عزیزم به پست اطلاعرسانی «دوره مقدماتی زیست مومنانه» نشان دادند و گلایه پرقدرتی که نسبت به خودباختگی و اسارت در مقابل عناوین اعتباری دانشگاهی مانند «دکتر» بروز دادند را از صمیم قلب میستایم.
✅ آفرین بر این نگاه درست و موضع قدرتمند که دریوزگی عناوین میانتهی را برنمیتابد و بر نظام ارزشی دینی پایفشاری میکند. بیتردید طلبه باید بر طلبگی خود افتخار کند و از اینکه قابلیت نوکری دستگاه امام زمان را یافته و توفیق خدمت و نصرت در مسیر پیامبران الهی را دریافت کرده سربلند و عزتمند باشد و خاک پای سربازان امام عصر را بر همه عناوین دنیایی ترجیح دهد.
✅ همانگونه که نویسنده عزیز حدس زده است این کار، سلیقه طراحان پوستر بوده و بدون اذن و اطلاع اساتید محترم، عرضه شده است. بیشک همه اساتیدی که نام و عنوانشان در این اطلاعیه آمده است ـ با سابقهی آشنایی که از آنان دارم ـ نسبت به این چگونگی ناخرسند و تلخکاماند. این اساتید نامآور، همگی به مسیر پرشکوه طلبگی افتخار میکنند و بر حماسه عظیم طلبگی تا پای جان ثابتقدم هستند و یک دقیقه از حیات حوزوی خود را به چندین مدرک و مسند غیرحوزوی نمیفروشند.
♨️ اما بدون شک زمینههای شیوع این بلیه هویتی و مصیبت شخصیتی در میان برخی از حوزویان خصوصا نسلهای جوانتر پدید آمده و این هشدار بهموقع هر چند به دامان این اساتید گردی نمینشاند اما برای فضای عمومی بسیار ضروری بوده است.
✅ من سپاسگزار این عزیز هستم که زنگ خطر را درست در نقطه لازم، به صدا درآوردند و زمینههای آسیب و لغزش را در بزنگاه نشان دادند. حضور این نسل غیور که از شخصیت و عظمت حوزه پاسداری میکند و جایگاه و اعتبار و احتشام روحانیت را میشناسد و استفاده از عناوین دانشگاهی را استخفاف و توهین و هتک حیثیت حوزویان میبیند و با درد و دغدغهی رسالی در مقابل آن موضع مردانه میگیرد، مایه افتخار است و نشان از بلوغ شخصیتی و استغنای هویتی دارد.
✅ به همین وزان استفاده از کلمهی «دکتر» چمران بیش از «شهید» چمران و استفاده از کلمه «دکتر» بهشتی به جای «شهید» بهشتی نشان از آن دارد که ارزشمندی شهادت و عظمت و جلالت آن هنوز در ذهنها و دلها شکل نگرفته است و برخی از نسل امروز هنوز آرزومند شهادت در راه خدا نشده است و بیش از آنکه در اشتیاق و عطش شهادت باشد گرفتار مدرک و مسند است.
به امید آنکه ارزشهای اصیل دینی را بهتر بشناسیم و بیشتر بدان ملتزم باشیم.
📌 مناهج:
رسانه حوزوی مناهج، استقبال از نقد و پاسخگویی بههنگام و روشنگرانهی همه مسؤولین محترم حوزوی را میستاید.
به امید روزی که هیچ مسؤول حوزوی خود را بری یا اجل از پاسخگویی نبیند.
#القاب_حوزوی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 بازار داغ «عنوانفروشی» و عناوین بیحساب حوزوی
🖋 احمدحسين شريفی
🔸 در دنيای قديم، القاب ديوانی و سياسی از سوی پادشاه يا دربار پادشاهی اعطا میشد که تابع جايگاه سياسی و حاکميتی افراد و بيانگر وظايف خاص آنان بود.
🔺 اما القاب علمی، عموماً (جز موارد خاص) از سوی جامعه علمی به افراد اعطا میشد. و جامعه علمی نيز در اعطای عناوين و القاب علمی حساسيت بيشتر و ويژهتری نسبت به دنيای جديد، داشتند.
➕ به عنوان مثال، به افراد صاحبنظر در علوم حقيقی «حکيم» میگفتند و افرادی را که دنبال وصول به چنين جايگاه و مقامی بودند، «دوستدار حکمت» يا «فيلاسوفيا = فيلسوف» میناميدند.
يا به افرادی که توانایی فهم برهانی حقايق را داشتند «محصِّل» گفته میشد.
🔻 به همين دليل، افراد يا عالمان قشریمسلک و اخباریگرا، «محصِّل» به شمار نمیآمدند.
❇️ گذشتگان به محقق و حديثشناس کمنظيری چون محمدبن يعقوب کلينی، عنوان «ثقة الاسلام» میدادند.
صاحب جواهر، فردی مثل علامه حلی را با لقب و عنوان «فاضل» ياد میکرد.
خواجه نصيرالدين طوسی در شرح اشارات هر جا که میخواهد به نقد يا توضيح ديدگاه فخر رازی (از متکلمان و فيلسوفان و انديشمندان کمنظير جهان اسلام) بپردازد از او به «فاضل شارح» ياد میکند. در منابع فقهی از فقيه مبتکر و کمنظيری مثل مرتضی انصاری با عنوان «شيخ» ياد میشود؛ عنوانی که اگر الان به هر طلبهای گفته شود، احساس توهين میکند!
خود شيخ مرتضی انصاری به هنگام نقل سخنان صاحب جواهر (محمدحسن نجفی) از او با عنوان «شيخنا المعاصر» يا «الفاضل المعاصر»، ياد میکرد!
‼️ اما امروزه، در مراکز علمی (اعم از حوزه و دانشگاه) بازار القاب و عناوين علمی پرطمطراق آنقدر رنگانگ شده است، که اصل علم و انديشه در آن ميان، رنگ باخته است! عنوانبافی و لقبتراشی يکی از کارکردهای مريدان و شاگردان به ويژه مريدان شاغل در فضای مجازی شده است.
فی المثل، اگر به يک استاد دانشگاه يا حوزه گفته شود «محصّل» به احتمال زياد، بسيار ناراحت شده و در صورتی که احساس کند آگاهانه و عامدانه به او چنين لقبی میدهند، آن را «توهينی بزرگ» به شمار میآورد!
يا اگر به يک استاد برجسته حوزه، عنوان «ثقة الاسلام» داده شود، حتماً ناراحت میشود و آن را نشانی از جهل و نادانی يا غرضورزی و حسادت گوينده میداند.
♨️ امروزه باز عنواندهی و لقبفروشی به جايی رسيده است که هيچ کس به القابي کمتر از «استاد» و «دکتر» و «آيتالله» و «علامه» و احيانا «آيتالله العظمی» و ای چه بسا «آيتالله العظمی فی الدارين» و ... راضی نيست!
📌 مناهج:
در غیبت شورای عالی و مرکز مدیریت در عمل به تکالیف خویش برای ضابطهمندسازی عناوین و القاب حوزوی، باید هم روز به روز شاهد عنوانبافی و لقبتراشیِ بیشتر و بیشتر باشیم...
#مدرک_حوزوی
#القاب_حوزوی
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 پاسخ دقیق مجلس به نامه شیخ و امضای سیدین پای نامه مجلس سبب شد شیخ قول اجرای اکثر خواستههایش را بگیرد و تحصن را تمام کند
🔹 در این نامه مجلس پاسخ میدهد که ما فقط در امور #عرفیه قانون گذاری میکنیم و در آن هم حتما نظارت و تایید مجتهدین را خواهیم داشت.
❗️ درباره آزادی و حریت هم مجلس نوشت حریت یعنی حقوق #مشروع نه حقوق ضد دینی
✅ این نامه از اسناد مهم مشروطه است.
در شعبان ۱۳۲۵ شیخ تحصن را به اتمام رساند.
🎙 در پادکست سیزدهم کامل ماجرای سوال شیخ از مجلس و پاسخ مجلس را نقل کردیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#مشروطه
#شیخ_فضل_الله
@Manahejj_Radio
@Manahejj
🌀 «فقاهت ژورنالیستی» بهمثابه شبهعلم
🖋 علیرضا ملااحمدی؛ #یادداشت_مهمان
🔸 چندسالی است که با موج نوظهوری از اظهارنظرهای فقهی از سوی برخی افرادِ حوزوی مواجهیم که تفاوتهای جوهری با اظهارنظرهای فقهیِ پیش از این دوران دارد. مهمترین ویژگی این نوع فقاهت - که البته با تسامح آن را گونهای فقاهت مینامیم- چهار مشخّصه است:
1⃣ انتخاب موضوع
افرادی که در این حیطه به «پژوهشگر فقهی» شناخته شدهاند، عموماً گرایش فکریشان به سمت جریان منوّرالفکری است که دغدغهی اصلیاش «سکولاریزاسیون و عرفیسازیِ دین در جامعهی ایران» است. این افراد هم بالتبع دقیقاً دست میگذارند روی موضوعات پرچالشی که ازقضا از مقتضیات زیستِ مدرن هستند و منجر به عرفیسازیِ دین میشوند.
موضوعاتی مانند: حدود شرعی حجاب، جواز همجنسبازی، طهارت و نجاست سگ و... !!
2⃣ روششناسیِ علمی
معمولاً (نه همیشه) افرادی که در این زمینه فعّالیت میکنند، از عمق علمیِ بسیار کمی برخوردارند و نسبت به بهرهمندی از فرایندهای فقهی و اصولی نهتنها تبحّر ندارند، بلکه بهشدّت ضعیف هستند؛ - لااقل اینکه وقتی در این حیطه ورود میکنند، استدلالهای فقهیشان اینچنین ضعیف میشود- امّا این ضعف را با قوّتی که در زمینهی «اطلاعات فقهی» جبران میکنند. این قوّت را چنان پررنگ برجسته میکنند و آراء فقهاء و روایات و گزارههای تاریخی را بگونهای کنار هم میچینند که مخاطب اگر خودش فهم فقهی دقیق و نسبتاً عمیقی نداشته باشد، به آن نقصان مهمّ پِی نمیبرَد و مقهور این حجم عظیم اطلاعات میشوند.
3⃣ انتخاب مخاطب
مخاطبین این اظهارنظرهای فقهی، نه جامعهی علمی (حوزویان) بلکه عموم مردم هستند.
اگر کسی دغدغهی علمی داشته باشد و فعّالیتش حقیقتاً بر محور «حجّیت» شکل گرفته باشد و بخواهد در سنّت علمی اثرگذار باشد، نهتنها مخاطب اوّلیهاش حوزویان هستند، بلکه از طرح اختلافات درونعلمی - که در میان فقهاء در همیشهی تاریخ امری طبیعی و لازم بوده است- بیرون از فضای علمی بهشدّت احتراز دارد؛ تا نکند باورهای دینیِ یکنفر یا اعتماد مخاطبی نسبت به فقهاء و مراجع تقلید متزلزل شود و نتیجهی خسارتبارش در روز قیامت وبال او گردد.
🔻امّا فعّالان عرصهی #فقاهت_ژورنالیستی دقیقاً برعکس عمل میکنند؛ مخاطبین اصلیشان نه جامعهی علمی (حوزوی) بلکه عموم مردم هستند و در محتوایی که انتشار میدهند همواره طوری سخن میگویند که باورِ مخاطبِ ناآگاه نسبت به اتقان فتاوای فقهی متزلزل میشود و ناخودآگاه به سمت نوعی «تدیّنِ شخصی، سلیقهای و گزینشی» سوق پیدا میکند.
4⃣ ادبیات ارائه
اظهارنظرهای خاصّ و شاذّ فقهی معمولاً متّکی به ارائهی ادلّهی فقهی - مشتمل بر بهرهمندیِ روشمند از اصطلاحاتِ رایج در دانشهای پیرامونی همچون اصول و رجال و درایه و...- است و لذا محتوایی کاملاً پژوهشی است؛ که عموم مردم (کمآگاهان از دانش فقه) توان فهم درست این متون و سنجش قضاوت آنها را ندارند.
🔻 امّا متونی که دربارهی آنها سخن میگوییم، مخاطب اصلی خودشان را عموم مردم میدانند. مسلّماً دیدگاههای غیرروشمند هیچگاه در جامعهی علمی اعتباری کسب نمیکنند و بالتبع در جامعهی دیندار هم مورد توجّه قرار نمیگیرند. به همین جهت منوّرالفکرانِ فقهی، مستقیماً عموم مردمِ نامطّلع از «مؤلّفههای دانش فقه» را خطاب قرار میدهد. به همین دلیل گرچه نویسندهی این متون از ادبیات فقهی بهره میبرد، امّا آنقدر ساده و بدون پیچیدگیهای یک متنِ واقعاً پژوهشی و علمی مینویسد که هرکسی با کمترین سواد ممکن بتواند آن را بفهمد و به مقصود نهاییِ نویسنده دست یابد.
✅ این البته خصیصهی مثبتی است که یک نفر بتواند به خوبی با عموم مردم مخاطبه کند؛ امّا وقتی این خصیصه را در کنار سهدیگر ویژگیِ این متون میبینیم، متوجّه میشویم که این اقدام در حقیقت یک «جریان ژورنالیستی» با هدف عرفیسازیِ دین است که البته از ادبیات فقهی هم بهره میبرَد تا بتواند ذهن و قلب جامعهی دینی را متأثّر کند.
#عرفی_سازی_دین
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: دعوت از غیر حوزویان
💬 مسعود:
به نظر این انتقاد وارد باشد که با این همه دانشآموخته حاذق حوزوی در موضوع مشاوره و روانشناسی، چرا باید برای دوره مشاوره ضمن تبلیغ مبلغین از یک چهره دانشگاهی استفاده کنیم؟
اول خودمان باید به دانشآموختگان حوزه اعتماد کنیم، سپس از دیگران توقع اعتماد و اعتنا داشته باشیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 گشایش امور با توسل به امام زمان ارواحنا فداه
🎥 مرحوم آیت الله مجتهدی
#امام_زمان
التماس دعا برای فرج مولا
@Manahejj
83.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 طلبگی، بهترین طریق برای نیل به حیات طیبه صالحین
📝 به مناسبت آغاز سال جدیدتحصیلی
🎥 استاد شیخ جعفر ناصری
🔺 ثبات قدم و عفت نفس را باید یاد بگیریم.
♨️ اینکه تمرین میکنید پاک باشید خیلی ارزشمند است.
در حال حرکت به سمت مسیر کمال و غلبه بر نفس هستیم.
راه برای انسان باز است ناامید نشو؛ هرکه باشی و هرکجا باشی راه باز است...
♨️ گرفتاری و مشکلات زندگانی، من و شما را خسته نکند، مقصد را بلند تعریف کردهاند؛ دستیابی سخت است اما امکانپذیر است.
✅ #صبوری و #استقامت و #قوت لازم است تا عقل انسان حیات پیدا کند؛ با اینها حیات طیبه پیدا میشود...
⁉️ کجا هزینه و سرمایهگذاری میکردی که این همه ظرفیت قرآنی و اهل بیتی وجود داشته باشد؟!
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳
📌 مناهج:
حتما وقت بگذارید و با گوش جان استماع کنید.
#تهذیب
#درس_اخلاق
@nasery_ir
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 همه بخشهای منتشر شده پادکست مشروطه از تولد تا مرگ
🔹 بخش اول: شرایط کشور پیش از مشروطه
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/43
🔹 بخش دوم: سلطنت مظفرالدین شاه و نصب عین الدوله و اقداماتش
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/46
🔹 بخش سوم: وقایع متعدد محرم ۱۳۲۳ به بعد و داغ شدن اعتراضات
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/50
🔹 بخش چهارم: مهاجرت صغری
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/52
🔹 بخش پنجم: مهاجرت کبری
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/54
🔹 بخش ششم: تحصن در سفارت و اولین زمزمههای لفظ مشروطه و امضای فرمان
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/55
🔹 بخش هفتم: نوشتن قانون انتخابات و قانون اساسی
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/56
🔹 بخش هشتم: اختلاف افکنی بین علما و نقایص قانون اساسی
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/59
🔹 بخش نهم: متمم قانون اساسی و شروع مبارزات شیخ برای گنجاندن اصل دوم متمم
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/74
🔹 بخش دهم: تلاش شیخ و حمایت آخوند برای اصل دوم متمم و تهدید جان شیخ
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/76
🔹 بخش یازدهم: شروع تحصن در حرم عبدالعظیم
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/81
🔹 بخش دوازدهم: ماجراهای تحصن
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/90
🔹 بخش سیزدهم: ترور امین السلطان و قرارداد ۱۹۰۷ و اتمام تحصن شیخ
https://eitaa.com/Manahejj_Radio/97
〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#مشروطه
#شیخ_فضل_الله
@Manahejj_Radio
@Manahejj
🌀 خطر فعالیت شوم تبلیغی دشمن علیه نظام و اسلام
📝 حمایت صریح از انقلاب و نظام و ولایت فقیه
👤 آیت الله نوری همدانی
🔸 دشمن در حال تبلیغات گسترده علیه انقلاب و اصل اسلام است و بدانید اگر به وظیفه عمل نکنیم این تبلیغات اثر خواهد گذاشت؛
🔺 همین تبلیغات، فضایی ایجاد کرد تا عدهای بخواهند انتقام خود را از امام بگیرند ولی به جوانان عزیز که امام را ندیده اند و یا به بخاطر کوتاهی های صورت گرفته آن مرد الهی را نشناختند عرض می کنم امام مردی بود که جز خدا با کسی معامله نمی کرد، در ولایت اهل بیت (علیهم السلام) ممتاز بود و دلش مملو از محبت مردم بود.
✅ بنده همان اعتقادی که از اول به راه امام داشتهام امروز بیشتر معتقدم چون هدف ایشان را الهی می دانم و اعتقاد ایشان بود که این انقلاب زمینه ساز ظهور بشود، بر این اساس بنده از اصل نظام و انقلاب و ولایت فقیه حمایت صریح می کنم؛
✅ البته مشکلات و ضعفها را به صراحت بیان می کنم و معتقدم مردم بسیار خوب هستند و باید قدر آنها را دانست و به آنها خدمت کرد و مشکلاتشان را حل نمود کلام امام که فرمود: «مردم ولی نعمت ما هستند» را مسئولان باید در عمل در نظر بگیرند.
noorihamedani.ir/post/view?id=10208
📌 مناهج:
عدهای سیاهنمایی علیه نظام را به عنوان حریت روحانیت در برابر نظام جا میزنند؛ حال آنکه حریت را از مراجع حقیقی باید آموخت که در عین صراحت لهجه در بیان نارسایی و نقدها و مطالبهی اصلاح، از نعمت انقلاب و ولایت دفاع میکنند و به شدت مراقبند مبادا تکمیل کنندهی پازل دشمن باشند...
#خط_تبیین
#دفاع_از_انقلاب
@Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
⛔️ بهائی، شهروند نیست
📝 خطای آشکار آقای علوی بروجردی در شناخت بهائیت
🖋 علی اشراقی
🔹 جناب آقای علوی بروجردی، در درس خارج ۵ مهرماه، با استناد به روش حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در برابر ابن ملجم، برای سومین بار به «ضرورت مراعات حقوق شهروندی بهائیت» تذکر داد.
🔸پیرامون بیانات ایشان نکاتی هست که تقدیم میشود:
1⃣اول: مهمترین چالشی که در این سخنان وجود دارد، فقدان شناخت صحیح از فرقه «بهائیت» است. چنانچه این شناخت، از منابع تئوریک و نظری (چه کتابهای خود بهائیت و چه کتابهای ناقد بهائیت) فراتر رود و در منابعی سیر کند که، زندگی روزمره بهائیان را به تصویر کشیده است، شناخت کاملتری از وضعیت این فرقه در اختیار خواهد گذاشت. علیالخصوص بهائیانی که توبه کرده و از این آیین به در آمده و مسلمان شده اند، اطلاعات واقعیِ حقیقی در اختیار خواهند گذارد. به عنوان نمونه میتوان به کتاب «سایه شوم بهائیت» نوشته: مهناز رئوفی، مراجعه کرد که پیشتر بهائی بوده و سپس مستبصر شده و مسلمان گردید. در این کتاب، ساختار تشکیلاتی بهائیان داخل ایران و سیستم اطلاع رسانیِ (بخوانید جاسوسی ایشان برای اسرائیل) گسترده و شبکه وسیع جاسوسی در خانواده های بهائی، به خوبی توضیح داده شده است. با مطالعه این منابع، به خوبی میتوان به معنای «جاسوس بودن» بهائیان منتقل گردید و به عمق و گستره آن راه یافت. و ساده انگارانه و سطحی نگرانه، با موضوع جاسوسی آنها برای اسرائیل برخورد نکرد. و اینگونه نپنداشت که، وقتی سخن از جاسوسی شخص بهائی میرود، شبیه همان جاسوسی سیستم های امنیتی است، نه اینگونه نیست، بلکه جاسوسی بهائی، خانوادگی، شبکه ای و به صورت اعتقادی است.
2⃣دوم: آیا چنین فرقهای با چنین ماهیتی میتواند برخوردار از «حق شهروندی» باشد؟ پاسخ به این پرسش را از جوابیه آقای عبدالله شهبازی (تاریخ پژوه و یهودشناس معاصر) نقل میکنیم:
«آقای کدیور به این پرسش توجه فرمایند: آیا بهائی میتواند بدون عضویت در تشکیلات بیتالعدل حیفا بهائی باشد؟ و در صورتی که فرد بهائی بهرهمندی خود از حقوق شهروندی ایران را منوط به رسمیت شناختن تشکیلات حیفا کند وظیفه دولت چیست؟ شاید آقای کدیور مطلع نیستند که از منظر بهائیان دستورات بیتالعدل فراتر از قوانین جاری دولت متبوع است. برای حل این تناقض چه باید کرد؟ آیا پذیرش «دولت در دولت» با حق حاکمیت ملی در تعارض نیست؟
آیا بهائیان میپذیرند که مانند سایر اقلیتهای رسمی یا غیررسمی شهروند ایران، مثلاً کلیمیان یا منداییها (صائبین)، فقط در امور دینی از نهادهای دینی خود تبعیت کنند و در امور سیاسی تابع مرکزیت بیتالعدل حیفا نباشند؟ آیا بهائیان ایران میپذیرند نهادی رسمی و قانونی و مستقل، بدون ارتباط با بیتالعدل حیفا، برای تمشیت امور دینی خود در ایران ایجاد کنند و در امور دینی و صنفی خود به آن رجوع کنند؟ پاسخ منفی است زیرا بهائی بدون عضویت در سازمان جهانی بهائی به مرکزیت بیتالعدل حیفا وجود خارجی ندارد. یعنی ما با شهروندان منفرد بهائی مواجه نیستیم.
آیا این سازمان متمرکز فراملی و تبعیت اکید اعضا از مرکزیت حیفا، بهائیت را در جایگاه «کالت»، نه دین، قرار نمیدهد؛ پدیدهای که در جوامع غربی نیز خطرناک تلقی میشود، برای آن محدودیت قائلاند و از طریق دستگاه امنیتی بر آن نظارت اکید دارند؟»
https://www.shahbazi.org/pages/library.htm
(بحث آزاد در پیرامون بهائیت)
3⃣سوم: در قانون اساسی، ذیل فصل «حقوق ملت» در اصل بیستم چنین آمده است: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بارعایت موازین اسلام برخوردارند.»
با نظر به آنچه که پیشتر درباره وضعیت این فرقه و اعضاء آن گفته شد، مشخص میشود که، آنها موضوعاً از این اصل بیرون هستند. چرا که آنها با وجود استقرار در جغرافیای ایران، داخل در عنوان «ملت ایران» نیستند و نمیتوانند مانند سایر افراد از حقوق یکسان و تحت حمایت قانون برخوردار شوند.
با وجود اینکه، بهائیت در ایران، عاملیت رژیم غاصب اسرائیلی را برعهده دارد و از این جهت، باید با هر بهائی مانند یک اسرائیلی رفتار نمود، اما نظام اسلامی رأفت داشته و آنها را حبس یا اخراج نمیکند. لیکن، بیعقلی تمام است که، آنها را در کنار پیروان ادیان الهی و سایر مردم، برخوردار از حقوق شهروندی دانست.
#علوی_بروجردی
#بهائیت
@Tanbiholomah
بمناسبت اولین سالگرد شهادت شهید امنیت طلبه بسیجی مهدی زاهدلویی
و
همچنین هفتمین روز درگذشت طلبه بسیجی جناب مستطاب اویس مقدم
مجلس یادبودی برگزار میشود
سخنران؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی
مداح:سیدعلی حسینی نژاد
زمان : شنبه بعد از نماز مغرب و عشا
(۱۴۰۲/۰۷/۰۸)
مکان؛ خ نیروگاه، توحید ۲، مدرسه امام محمدباقرعلیه سلام
@Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
مشروطه بخش چهاردهم.mp3
11.14M
🌀 بخش چهاردهم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ»
🎧 فصل علمای مجاهد
🎙 محمد خادمی
♨️ آنچه خواهید شنید:
✅ پیروزی شیخ فضل الله و تصویب اصل دوم متمم قانون اساسی
❓این اصل چه میگوید؟
♨️ سخنان پرشور #امام_خمینی در استناد به اصل دوم متمم قانون اساسی
🔺 مجلس برای عملنکردن به این اصل چه حقهای به کار گرفت؟!
〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#مشروطه
#شیخ_فضل_الله
@Manahejj_Radio
@Manahejj
🌀 جلسه درس اخلاق استاد مؤیدی
✅ ادامه جلسات وعظ و اخلاق استاد #مؤیدی در شرح دعای بیستم (مکارم الأخلاق) از صحیفه مبارکه سجادیه علیهالسلام
از هشتم مهرماه ۱۴۰۲
شنبهها و یکشنبهها
بعد از اقامه نماز عصر
آقایان و بانوان
قم، خیابان توحید، کوچه سوم
مسجد علیالمرتضی علیهالسلام
👈 لوکیشن
فهرست فایلهای صوتی جلسات برگزارشده
eitaa.com/ShiaTowhid/1027
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ نامهای در مخالفت با مصوبۀ بیاعتبارشدنِ قولنامهها به رهبر انقلاب ننوشته است
🔸 ماجرا این است که برخی از فضلای حوزۀ علمیۀ قم به رهبری نامه نوشتند و ادعاهای برخی که میگویند هیچجای دنیا اسناد غیررسمی حجت نیست را رد کردند. حتی در پایان نامه نوشتهاند: نظر فقهی و رهمنودهای حضرتعالی برای ما و همۀ مسئولان نظام ملاک عمل است.
✅ آقا حکیمانه در پاسخ به فضلای قم نوشتند: اگر مجمع نظرات دیگری دارد، ایرادی ندارد. نظر من ناظر به ابطال معاملات نیست، بلکه دستور به قوهقضائیه برای نپذیرفتن مخاصمات است.
@Manahejj
🌀 عناوین غیرحوزوی
🖋 طاهر علیزاده؛ #یادداشت_مهمان
🔸 حقیر معتقدم از کنار این مسأله (فراگیرشدن عناوین غیرحوزوی) نباید بیتفاوت عبور کرد. این مسأله آسیبهای محسوس و غیرمحسوس زیادی برای نهاد مقدس حوزههای علمیه و علیالخصوص نگرش طلاب و دانش آموختگان به بارآورده است.
🔺 به نظر میرسد در این زمینه آنهایی خطا کردند که بعنوان پیشکسوتان و طلایهداران جریان علمی حوزه فتح این باب را کردند و در ادامه نیز به آسیبهای آن هشدار ندادند. به تدریج سیره و هویت دانشگاهی و دانشگاهزدهشان که در برخی موارد، مَرکب وصول به برخی مناصب دولتی و غیردولتی نیز شد، بعنوان الگوی رفتار و سلوک علمی طلاب معاصر تعریف گردید.
"الناس علی دین ملوکهم"، طلاب نیز غالبا بر دین و مسلک و سیره علما و بزرگان خود مشی کردند و خواهند کرد؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم.
🔺 حقیقتا درک نمیکنم آن شخصیت بزرگ حوزوی یا آن استاد و فاضل اندیشمند که قصد ورود به عرصههای اجرایی و دانشگاهی نداشته و تمام همتش ماندن درحوزه مقدس علمی و به تعبیرصحیحتر حوزویماندن و تلاش درجهت پیشبرد اهداف آن و حفظ حریم دین و دیانت جامعه است، با چه توجیهی کسب چنین عناوین و مدرکهای غیرلازم را دنبال می کند.
🔺 واقعا چه بهره حقیقی ازاین عناوین میبرند؟ مبادا خدای نکرده برخی جهات غیرالهی درکار ما دخالت کند که دنیا و آخرت ما و جامعهای که پیشقراول آن محسوب میشویم بر باد خواهد رفت. حوزه مقدس علمیه که جای عنوان دکتر و فوق دکتر نیست؛ واقعا چه مفهومی دارد در یک همایش علمی حوزوی عنوان "دکتر دکتر" مدام در گفتار برگزارکنندگان آن و در اعلامیههای آن آورده شود؟!!
🔺 این هم یکی از آسیبهای پژوهشگاهها ومؤسسات اقماری حوزه مقدس علمیه است که خروجی آنها دکترهایی هستند که درموارد زیادی به اعتراف اکثر فضلای اهل علم، قوت علمی لازم را نیز ندارند. رسالت اصلی نهاد مقدس حوزه این نیست که خروجی آن تعدادی دکتر و عضو هیأت علمی دانشگاههای مختلف باشد که در برخی موارد، شخصیت و منش و زندگیشان نیزهیچ شباهتی به علمای ربانی گذشته و حال ندارد.
♨️ حوزه مقدس علمیه قرار بود و قرار است مجتهد و مبلغ قوی الهی و ربانی تحویل جامعه و نظام اسلامی بدهد؛ که عنصر دین را عمیق بفهمد و با فضل و منش الهی وخدایی خود جامعه را خدایی و الهی کند. این مهم نیز با چند عنوان دانشگاهی و سواد ناکافی به ثمر نمینشیند.
✅ از این رو حال که نهاد مقدس حوزه علمیه (شورای عالی و مرکز مدیریت) نتوانسته تابحال عنوان و عناوین مستقل قابل قبولی برای سطحبندی فارغ التحصیلان و دانشآموختگان ارائه نماید، لااقل پیشکسوتان حوزوی ملقب به این عناوین دانشگاهی، استفاده از این عناوین نامناسب را برای خود بالکل ممنوع کنند و فضلایی که به بلوغ علمی خوبی درحوزه مقدس علمیه رسیدهاند به هیچ عنوان سراغ چنین عناوینی نروند؛ به یقین منش و رسم سلوک آنان کمکم الگوی طلاب و دانشآموختگان نیز خواهد گردید تا به امید خدای سبحان به تدریج این حوزه مقدس و بدنه اصلی آن از آفت عنوانزدگی و عنوانگرایی فاصله بگیرد.
〰〰〰〰〰
📌 مطالعه بیشتر:
🌀 بازار داغ «عنوانفروشی» و عناوین بیحساب حوزوی
https://eitaa.com/manahejj/7014
#مدرک_حوزوی
#القاب_حوزوی
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj