eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۸؛ «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 🔹 یکی از چالش‌های جدی حوزه روحانیت، موضوع «مدارک علمی حوزوی» است. با وجود اینکه طی سه دهه گذشته لزوم پیگیری این موضوع با تأکیدات و تصریحات گوناگون از سوی امام خامنه‌ای مطالبه شده است؛ اما در عین ناباوری شاهد عدم تحولات لازم در این زمینه هستیم. 🔹 از طرف دیگر علی رغم اینکه «مدارک حوزوی» همواره یکی از دغدغه‌های مهم حوزویان بوده است اما رسانه‌های حوزوی، اساتید و طلاب هیچ‌گاه بصورت مطالبه جدی و منسجم آن را مطرح نکرده‌اند. ✅ از این‌رو هجدهمین پرونده مناهج را به موضوع «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» اختصاص دادیم تا هم انعکاس‌دهنده مطالبات امام خامنه‌ای از شورای عالی و مرکز مدیریت باشیم و هم صدای مطالبات بدنه حوزه علمیه. 📌 دانلود گاهنامه در کانال 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
manahej 18.pdf
2.2M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۸؛ «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» 🔹 هجدهمین پرونده مناهج با عنوان «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» به پیوست تقدیم می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🏳 سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام تهنیت باد 🌀 ارتباطات شیعه در زمان حضرت جواد تا حضرت عسکری (علیهم‌السلام) از همیشه گسترده‌تر بوده است 💠 امام خامنه‌ای 🔹 زمان حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری، ارتباطات شیعه از همیشه گسترده‌تر بوده است. در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان‌هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می‌کنند - که مثلاً کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد - نشان‌دهنده‌ی این معناست. یعنی علی‌رغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا (سلام‌الله‌علیه) به نحوی، ارتباطات با مردم همین‌طور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده؛ منتها آمدنِ حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است. ۱۳۸۴/۰۵/۱۸ 🔹 این‌که آن بزرگوارها در غربتِ زیادی بودند، واقعاً همین‌طور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما در کنار این، درباره‌ی این سه امام - از حضرت جواد تا حضرت عسکری - نکته‌ی دیگری وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دوره‌ی حضرت عسکری جلوتر می‌رویم، این غربت بیشتر می‌شود. حوزه‌ی نفوذ ائمه و وسعت دایره‌ی شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق و امام باقر شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبی است. شاید علت این‌که اینها را این‌طور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود. ۱۳۸۲/۰۲/۲۰ @Manahejj
🌀 حاج‌آقا خداحافظ؛ خوش به حالت که اندوخته‌های نگرفته بسیاری را بردی 📝 کل‌کل‌های دهه شصتی من با عمو راستگو 🖋 مصطفی رحماندوست 🔹 من برنامه کودک تلویزیون را داشتم و راستگو را نمی‌شناختم. یک روز دیدم آخوند جوان کوتاه قدی یک راست آمد کنارم نشست و سلام‌علیکم و بعد گفت من آمده‌ام برای بچه‌ها برنامه اجرا کنم. آن روزها کاملا اوضاع انقلابی بود. منشی داشتم، ولی قاعده بر این بود که منشی مانع ورود کسی نشود. 🔹 من که دل خوشی از آخوندهای جوان و بی‌تجربه نداشتم که به نام انقلاب مدعی هر کار و تخصصی شده بودند، گفتم آقاجان سن و سالی هم نداری که بگویم حاج‌آقا این کارها به شما نیامده. تلویزیون و تولید در آن دستگاه، حرفه‌ای تخصصی است. همین که دوربین را از استودیو خارج کرده‌اید و جلو منبر گذاشته‌اید، کافی است. لطفا بروید به جنگ زید و عمر ادامه دهید و درستان را بخوانید. 🔹 اما راستگو میدان را خالی نکرد و گفت من حاضرم با بهترین هنرپیشه‌ها و مجریان برنامه کودک مسابقه بدهم و فی‌البداهه برنامه اجرا کنم. پیشنهاد تفریحی خوبی بود. تا چشم باز کنم دیدم همکاران قرتی‌تور تکس گروه کودک توی اتاق جمع شده‌اند تا به آخوند جوانی که ادعای فلان و بهمان دارد، بخندند. یک ربع نگذشته بود که راستگو کار خودش را کرد. آنهایی که برای مسخره کردنش آمده بودند هر کدام برای بهترشدن برنامه‌اش پیشنهادی می‌دادند. راستگو هم کم نمی‌آورد و درباره پیشنهادها اظهارنظر می‌کرد. 🔹 راستگو دلش می‌خواست با عبا و عمامه برنامه‌اش را اجرا کند، آن هم هفتگی و مرتب و با حضور بچه‌ها و پخش مستقیم. من می‌گفتم که فقط یک بار اجرا کن آن هم تولیدی، نه پخش مستقیم که فیلمش امکان ویرایش داشته باشد و حتما با لباس عادی. اختلاف نظر ما باعث شد که برنامه‌ای تولید نشود. 🔹 دو ـ سه هفته بعد آمد و به اجرای بدون عبا و قبا و عمامه و همچنین به تولیدی بودن برنامه، نه پخش مستقیم آن تن در داد. من و همراهانم هم قول دادیم که اگر برنامه‌اش را پخش کردیم و گرفت «چند برنامه دیگر!» هم ادامه بدهیم... چند جلسه با پیراهن شلوار اجرا کرد... یواش یواش وسط برنامه نصف لباسش را پوشید و خلاصه در برنامه اعلام کرد که روحانی است و ... 🔹 باهم دوست شدیم. خیلی هم دعوا می‌کردیم چون اختلاف سلیقه داشتیم. همدیگر را دوست داشتیم. مرا دعوت می‌کرد برای طلبه‌های نوآموز کلاس‌هایش ادبیات کودکان یا قصه‌گویی درس بدهم. به خانه هم می‌رفتیم. 🔹 جز این روزگار اخیر که پس از درگذشت ناگهانی همسرش دل و دماغی نداشت، با هم زیاد درد دل می‌کردیم و به خاطر اختلاف سلیقه‌های سیاسی و مذهبی، به پر و پای هم می‌پیچیدیم. 🔹 حیف شد که رفت. حالا حالاها جای کار داشت. این سال‌های اخیر خیلی اذیتش کردند. خدا لعنتشان کند، آسیب زیادی از دست هم‌لباس‌هایش خورد. کارش به آن جا رسید که محتاج کار شده بود. بی‌معرفت‌ها حتی بعضی از شاگردانش چوب لا چرخش می‌گذاشتند. او که کار خدا پسندانه‌اش را کرد و رفت؛ اما این‌ها را برای آنهایی می‌گویم که از امروز در اندوه از دست رفتنش اشک تمساح می‌ریزند و دیروز در پی این بودند نام و نانش را آجر کنند. خوب است کرونا هست و مراسمی برای جولان این‌گونه‌ها اتفاق نمی‌افتد. بگذریم و با یک خاطره تمامش کنم. 🔻 جیب خالی عمو راستگو 🔹 بیست و چند سال پیش خانه ما نزدیک فرودگاه مهرآباد بود. شب بود و آماده خواب بودم که تلفن خانه زنگ زد. راستگو بود. گفت می‌آیی مرا از فرودگاه به خانه‌ات ببری؟ سر به سرش گذاشتم که ای بابا تاکسی بگیر و بیا ... بگذار آقایان علما و شخصیت‌ها یک بار هم شده سوار تاکسی شوند و از این حرف‌ها. شوخی‌هایم که تمام شد گفت بابا جیب علما خالی است. پول ندارم. زود بیا و منتظر جواب من نشد و تلفن را قطع کرد. سوار پیکان جوانانم شدم و رفتم فرودگاه. آوردمش خانه. شام هم نخورده بود. نیمرویی رو به راه کردیم و تا اذان صبح تعریف کردیم. صبح پرواز داشت به مشهد. در آنجا هم برنامه داشت. 🔹 ماجرا از این قرار بود که از قم آمده بود مهرآباد تهران از آنجا پرواز به شهری و سه روز اجرای برنامه و حاج آقا لطف کردید و خوش آمدید و پرواز به شهر دیگر و شهر بعدی. در هیچ یک از شهرها به او پول نداده بودند. یک جا یک کیلو چای داده بودند. یک جا یک تخته پتو و... آن روزها پول دادن به معلم، مدرس و سخنران‌جماعت، زشت بود و این جور نبود که پیش از منبر پاکت داده شده باشد! خلاصه چای و پتو را که هر دو بسیار به درد بخور بودند و در زمان جنگ نایاب، به ما داد و رفت. بردمش فرودگاه تا به مشهد برود و کلاس‌هایش را اداره کند و حاج آقا خداحافظی بشنود و برگردد... بله. حاج‌آقا خداحافظ. آنچه را هم که گرفته بودی، نبردی. حاج‌آقا خداحافظ. خوش به حالت که اندوخته‌های نگرفته بسیاری را بردی. 🌐 خبرگزاری فارس @Manahejj
🌀 معرفی شهدای روحانی مدافع حرم در یک کتاب 🔹 کتاب «بر منبر خون» مشتمل بر زندگی‌نامه شهدای روحانی مدافع حرم، اثر محمدرضا قربان زاده از سوی انتشارات سراج اندیشه اسلامی منتشر شد. 🔹 کتاب «بر منبر خون» در ابتدا نگاهی به بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از خانواده های شهدا در خصوص جایگاه شهدای مدافع حرم دارد و سپس سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، سردارقاآنی فرمانده سپاه قدس، حجت الاسلام والمسلمین شیرازی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس و حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا(س) که در دومین کنگره بین المللی بزرگداشت ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم ایراد شده است را مرور می کند. 🔹 این کتاب در ادامه به تبیین "سبک زندگی معنوی شهدای روحانی مدافع حرم"، "نقش حوزه های علمیه در تربیت شهدای مدافع حرم" و "ابعاد نقش آفرینی روحانیون مدافع حرم" می پردازد. 🔹 مروری بر زندگینامه و وصیت‌نامه شهدای روحانی ایرانی و خارجی مدافع حرم از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق از دیگر بخش های کتاب "بر منبر خون" اثر محمدرضا قربان زاده می باشد که توسط انتشارات سراج اندیشه اسلامی تهیه و منتشر شده است. 🔹 دومین کنگره بین‌المللی ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم، از سوی ستاد مردمی تکریم خانواده مدافعان حرم در قم و با مشارکت نهادها و مراکزی همچون دفتر تبلیغات اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز خدمات حوزه های علمیه، صداوسیمای مرکز قم و... برگزار شده بود. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 امتحانات هفته آینده حوزه علمیه قم تعطیل شد 🔻آموزش سطوح عالی حوزه علمیه قم: ◻️ با توجه به استمرار وضعیت بحرانی شیوع بیماری کرونا(کووید ۱۹)، امتحانات هفته آینده حوزه علمیه قم تعطیل اعلام شد. ◻️ با توجه به تعطیل شدن امتحانات شفاهی از مورخه ۹۹/۰۹/۰۸ لغایت ۹۹/۰۹/۱۳ (به مدت یک هفته) طلاب که امتحانات شفاهی آنها لغو شده است می‌توانند نسبت به اخذ نوبت امتحانی جدید به یکی از روشهای ذیل اقدام نمایند. 1⃣ در ظرفیتهای جدید اعلام شده، زمان دلخواه خود را از طریق سامانه نجاح انتخاب و ثبت نمایند. 2⃣ امتحان فوق العاده یا جایگزینی برای آزمونهای تعطیل شده لحاظ میگردد که ان شاءالله نحوه ثبت نام و زمان آن متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد. 3⃣ طلاب می‌توانند در صورت ضرورت، از طریق ثبت درخواست در پیشخوان حوزه نسبت به اخذ نوبت امتحانی جدید پیگیری نمایند. @Manahejj
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۹؛ «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 🔹 در هجدهمین شماره از گاهنامه مناهج به موضوع «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» پرداختیم؛ اما حرف‌های ناگفته و دغدغه‌های پرتعداد به قدری بود که فراتر از حجم محتوایی یک پرونده را تشکیل می‌داد. 🔺 بر همین اساس پرونده نوزدهم مناهج نیز به امتداد و بسط همین موضوع پرداخت تا هم از اقدامات شورای عالی (صدور مصوبات بدون خروجی مشخص) در این زمینه سخن بگوییم هم به مصیبت مدارک اصیل اما منسوخ‌شده‌‌ی حوزوی بپردازیم و نیز بحران فرار مغزهای حوزوی و تشویق ناخواسته حوزه‌های علمیه برای تحصیلات دانشگاهی طلاب را هشدار دهیم 🔻 بی‌شک هرچه این موضوع مسکوت بماند و برای برطرف‌شدن آن اقدام عاجلی صورت نگیرد، روز به روز بر ابعاد مختلف این بحران که دامن‌گیر ساحات مختلف علمی، اجتماعی و خانوادگی روحانیت شده است افزوده خواهد شد. ✅ امیدواریم به خواست و عنایت حق‌تعالی این پرونده گامی باشد در جهت تحقق مطالبه‌ی سه دهه امام خامنه‌ای و طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه از شورای عالی و مرکز مدیریت؛ ان‌شاءالله. 📌 دانلود گاهنامه در کانال 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
manahej 19.pdf
2.02M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۹؛ «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» 🔹 نوزدهمین پرونده مناهج با عنوان «مدارک علمی و لزوم حفظ اصالت حوزوی» به پیوست تقدیم می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 بدرقه ستاره‌ها 💠 امام خامنه‌ای 🔹 این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. 📅 ۱۳۸۹/۷/۲۹ 🏴 شهادت غریبانه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به ساحت مقدس امام عصر علیه السلام و همه منتظرین ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. @Manahejj
🌀 مجاهدت مخلصانه عالمان شیعی 📝 می‌نویسم این حروف را و حال آن که گرسنه هستم... 💠 مرحوم حضرت آیت‌الله سیّد شهاب‌الدّین مرعشی نجفی بر نسخه‌ای خطّی از کتاب "فوائد بحرالعلوم" نوشته‌اند: 🔹 کتاب فوائد سیّدمهدی نجفی را خریدم به پولی که از سه ماه به دست آورده بودم. و منِ محزون، شهاب‌الدّین حسینی مرعشی نجفی هستم. 🔹 و این حروف را در حالی که می‌نویسم! زیرا یک روز و شب است که به دلیل نداشتن وجه، چیزی نخورده‌ام! و امیدوارم به برکت اجداد طاهرینم علیهم‌صلوات‌الله بر این سختی و گرفتاری بتوانم صبر نمایم. ✍🏻 نوشته شد به تاریخ ۱۳۴۱، در مدرسه قوام - نجف أشرف 🌐 روشنگری @Manahejj
🌀 درخواست فرش 📝 نامه‌ی لطیف و ادبی یک طلبه به حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی 🔸 در اوائل تحصیلم در قم، روزی از تهران به قم با قطار مسافرت می‌کردم و از حسن اتّفاق با مرحوم آقا شیخ ماشاءالله اوحدی اراکی که در زمان مرحوم [آیةالل‍ه] حاج شیخ عبدالکریم حایری (ره) در قم به تحصیل مشغول بود و لطایف و بذله‌گویی‌های او در بین طلّاب معروف بوده است، در قطار ملاقات حاصل و باهم مأنوس شدیم. ایشان کاغذی را که به مرحوم آقای حاج شیخ نوشته بود و یک قطعه فرش از مرحوم آقای حاج شیخ خواسته بود [نشانم داد]... متن نامه بدین قرار است: 🔹 به شرف عرض مقدّس محضر عالی می‌رساند: فرش حقیر، گلیمی است که رشتهٔ استصحاب قسم ثانی و ثالثش نزدیک به انقطاع [است]. خوب است ایجاد احتمالی بشود که علی المبنی گلیم استصحابی از دست نرود. 🔹 و دیگرْ فرشِ حقیر، یک طاقه روفرشی است که ابتدای نسجش معلوم نیست. فقط از تاریخش همین قدر معلوم [است] که مدّتی قماط حضرت هابیل بوده؛ دفعهٔ دیگر به شکل تار عنکبوت بیرون آمده، درب غار را گرفته و جای انگشت آن ملعون در وسط روفرشی نمایان [است]. 🔹 و بعد از آن سه سلسله معلوم نیست از کجا به دست پدر اهل بیت افتاده. به‌هرحال او را به عنوان جهیزیّهٔ منحصره وارد به خانهٔ حقیر نموده. به قدری این عتیقه محترم است که هروقت مهمان محترمی وارد می‌شود، در اتاق انداخته، متأسّفانه مهمان پایین اطاق می‌نشیند. علّتش این است که به قدری حاکی از زمین است که گویا همین است. زیرا بعضی اوقات، خود بنده هم اشتباه می‌کنم. بلکه اهل بیت یک دفعه فریاد بلند می‌کند که: روفرشی پدرم و یادگار مرحوم والدم کو؟ آن وقت بعد از دقّت زیاد معلوم می‌شود تارهای ضعیفش مثل رشتهٔ عقیده مردم این زمان روی زمین کشیده! 🔹 باری، چون جواهرشناسید، به غیر از امام (علیه السّلام) مشتری برای او پیدا نمی‌شود. لذا این معامله را با آن بزرگوار کرده که عتیقه را برای او خریداری و وجهش را ماه به ماه بپردازید. در هرصورت رویی به حضرتت انداخته که فرشی تهیّه بشود، بلکه منضم هم بشود با او روفرشی. متمنّی است که قافیه‌ها را به ماء نافیه جواب ندهید و خصوصیت «ماء» ملغی است! الأحقر ماشاءالل‍ه اوحدی. 📚 حکایت عمر، مرحوم سید ابوالحسن مولانا، خاطره ۳۳، صص۷۳-۷۵ @Manahejj
دانشمند هسته‎ای کشورمان به شهادت رسید 🔹وزارت دفاع: بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‎ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل شد. 🔹متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. @Manahejj
🌀 دانشمند شهید محسن فخری زاده که بود؟ @Manahejj
🌀 مسئولان امنیتی در نهایت دقت و سرعت با عوامل شهادت شهید فخری زاده برخورد قاطع کنند 👤 آیت الله اعرافی در واکنش به شهادت شهید فخری زاده 🔹 این جنایت ددمنشانه و اقدام تروریستی کوردلانه که در هفته بسیج و سالگرد شهادت دانشمند فرزانه شهید شهریاری (ره) توسط عناصر خودفروخته تروریستی صورت گرفت بار دیگر ترس و وحشت دشمنان جمهوری اسلامی ایران را از پیشرفت های اعجاب برانگیز دفاعی کشور به جهانیان ثابت کرد. 🔹 اینجانب بنام حوزه‌های علمیه شهادت و عروج ملکوتی این دانشمند ارشد و مدیر جهادی را به مقام معظم رهبری و فرماندهی کل نیروهای مسلح مدظله العالی، ملت رشید و شهیدپرور کشور و خانواده ارجمند، دوستان، آشنایان و همکاران ایشان تسلیت و تبریک عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال برای آن شهید عزیز رضوان و غفران الهی و برای خانواده ایشان صبوری و شکیبایی و اجر جزیل مسئلت می نمایم. 🔹 مؤکدا از مسئولان امنیتی کشور می خواهم که در نهایت دقت و سرعت نسبت به شناسایی و برخورد قاطع با عوامل و محرکان این جنایت فجیع اقدام نمایند. متن کامل پیام: hawzahnews.com/x9VmS @Manahejj
🌀 پیام رییس مرکز خدمات حجت الاسلام سیدحسن ربانی بسم‌الله الرحمن الرحیم وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ﴿ آل عمران ۱۶۹﴾ ای پیامبر! هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. ترور دانشمندان و انسان‌های بی‌گناه که عمر خود را صرف ارتقای علم و دانش کرده‌اند کاری پلید و کثیف است که تنها از عهده جنایتکاران و خون‌خوارانی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی و عمالشان برمی‌آید. کسانی که داعیه دفاع از حقوق بشر را دارند و برای پیشبرد امیال پلیدشان به انجام هر کار ضد انسانی اقدام می‌کنند و دستشان به خون هزاران انسان بی‌گناه در سراسر عالم آلوده است. این‌گونه اقدامات با هدف توطئه برای استقلال و آزادی یک ملت با عزت است که برای نیل به استقلال، خون‌های بسیاری را نثار کرده است. دشمنان ایران اسلامی باید بدانند با این‌گونه اقدامات، کوچک‌ترین خدشه‌ای به اراده مردم با غیرت کشورمان نه تنها وارد نمی‌شود، بلکه بیش از گذشته بر درستی مسیری که انتخاب کرده‌اند مطمئن‌تر می‌شوند. مسئله نفوذ در دستگاه های مختلف مسئله‌ای خطیر و با اهمیت است که باید بیش از گذشته مورد توجه همه مسئولان به‌ویژه مسئولان امنیتی کشور قرار گیرد. شهادت شهید فخری زاده دانشمند هسته‌ای که در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و توسعه علم و دانش در کشور عزیزمان همچون سردار قاسم سلیمانی جان خود را فدا کرد، را به محضر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و مردم عزیز کشورمان تبریک و تسلیت می‌گویم و ضمن محکومیت این حادثه غمبار، پیگیری جدی و سریع آن را تا مجازات عاملان جنایت از مسئولان امنیتی و سربازان عزیز گمنام حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه خواهانم. @Manahejj
🌀 چرا دانشمندان!! 🖋 محمود محققیان؛ مدیر مرکز علمی تربیتی امام خمینی(ره) حوزه علمیه قم 🔹 انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام خمینی(ره) در سال 57 به پیروزی رسید و این پیروزی نتیجه انقلاب فرهنگی و نظریه پردازی امام و یارانش در ذهن و فکر مردم ایران در طول سالهای قبل از انقلاب بود.مقام معظم رهبری،شهید مطهری،شهید بهشتی،شهید مفتح،شهید بهشتی نژاد،شهید مدنی و... نظریه‌پردازان و تئوریسین‌های انقلاب بودند. تشکیل حکومت جمهوری اسلامی نیاز به اثبات داشت و اثبات علمی در دستور کار امام و شاگردان نخبه او قرار گرفت. 🔹 در مقابل مکاتب غربی و شرقی صف کشیده بودند و به قول نظریه‌پردازان انقلاب جبهه باطل در مقابل جبهه حق صف بسته بود. جنگ جنگ اندیشه و نظر بود. نتیجه این جنگ پیروزی منطق اسلام و امام شد. همین پیروزی سبب ترور نظریه‌پردازان شد. یعنی دشمن می‌داند اگر به صورت منطقی پیروز نشود باید غیر منطقی باشد. چون فلسفه غرب بر اساسِ «هدف وسیله را توجیه می‌کند» استوار است. 🔻 ترورها ادامه یافت ... اما چه کسانی هدف قرار می گرفتند؟ دیگر از روحانیون و نظریه‌پردازان در خط ترور نبودند! چون انقلاب از مرحله اثبات عبور کرده بود. و به مرحله اثبات کارآمدی آن نظریه‌ها رسیده‌ایم. هر جا اثبات می‌کنیم ترور در دستور کار دشمن بی‌منطق است. باید به همه اثبات کنیم توانستیم نظریه‌های انقلابی که روی کاغذ و در سخن اثبات کرده‌ایم را در عمل پیش ببریم. اگر چنین نکنیم شکست می‌خوریم. دشمن این را خوب می‌داند. لذا در هر موضوعی اثبات می‌کنیم ترور می‌شویم. ترور یعنی ما برده‌ایم! 🔹 نیروی قدس کارآمدی را اثبات کرد،حاج قاسم با خونش امضا کرد. انرژی اتمی کارآمدی را اثبات کرد،علی محمدی و احمدی روشن و شهریاری با خون خویش امضا کردند. توانمندی دفاعی نیاز به یک امضای پر رنگ داشت، لذا فخری‌زاده وظیفه‌ای داشت سنگین. ❓حال سوال اینجاست که اقتصاد و سیاست خارجی و... توانسته‌اند کارآمدی نظام را در این زمینه‌ها اثبات کنند؟ سؤال در این است که چرا هرگاه غربی فکر می‌کنیم هیچ‌کس با ما مشکلی ندارد؟ در هر علمی غربزده باشیم خیال دشمن راحت است. نه پیشرفت در کار است و نه اثبات کارآمدی! و نیازی به مقابله دشمن و ترور هم نیست. داغ ترور دانشمندان بر قلب ما نشانه صحت عمل آنهاست. ✅ مقام معظم رهبری در آخرین بیانات خود جمله‌ای کلیدی فرموده‌اند که البته قبل از این هم بارها بر آن تاکید فرموده اند: «باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.» @Manahejj
🌀 پیام امام خامنه‌ای درپی ترور دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده بسم‌الله الرحمن الرحیم دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند: 1⃣ نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، 2⃣ و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۸ آذرماه ۹۹ @Manahejj
🌀 برگزاری مراسم گرامیداشت شهید والامقام حاج محسن فخری زاده بصورت مجازی 🎙 سخنران: آیت‌الله اعرافی دامت برکاته عضو محترم شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه ⏰ امشب ساعت ۱۹:۳۰ 🌐 لینک جلسه: https://ac.ismc.ir/rozeh/ @Manahejj
🌀 اکثر پیشنهادات تحولی محقق نشده است 💠 امام خامنه‌ای 🔹 از پیشنهادهایی که بنده در طول این سالها درباره‌ی حوزه‌ی علمیه کردم، خیلی‌هایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمه‌کاره و نیمه‌راهه تحقق پیدا کرده است. 📅 ۸ آذر ۱۳۸۶ 📌 مناهج: در سالگرد بیانات مهم امام خامنه‌ای درباره تحول حوزه‌های علمیه، در آذر ماه ۱۳۸۶، به مدد الهی یکی از مهم‌ترین پرونده‌های مناهج را آغاز خواهیم کرد. منتظر باشید... @Manahejj
🌀 مبارزه برای تحول 📝 پرونده ویژه مناهج 🖋 درآمد / علی مهدوی 🔹 تحوّل حوزه‌های علمیه در همه ابعاد علمی، تبلیغی، ساختاری و ... یکی از شاخص‌ترین مطالبات امام خامنه‌ای از بزرگان و مسؤولین حوزه‌های علمیه است؛ امری که گرچه در خیلی از مواقع با کندی و عدم اعتنای مورد توقع پیش رفته است؛ اما امام حوزه را هیچ‌گاه ناامید و مأیوس نکرده است. 🔹 اما لازم است از یک هشداری جدی امام حوزه غفلت نکنیم: «موجودی را فرض کنیم که تن به تحول ندهد؛ از یکی از دو حال خارج نیست: یا خواهد مُرد یا منزوی خواهد شد.»(۸ آذر ۱۳۸۶). 🔹 لذا مطالبه جدی امام خامنه‌ای از آحاد روحانیت -تمامی اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه- مبارزه برای تحوّل است. مبارزه‌ای که گرچه ممکن است در برخی زمینه‌ها، درازمدت باشد؛ اما به یقین برکات فراوانی برای حوزه‌های علمیه و حتی جامعه و نظام اسلامی خواهد داشت. ✅ از آنجا که آنگونه که بایسته و شایسته است تکلیف مقدّس «مبارزه برای تحول» تبیین و ترویج نشده است بر همین اساس رسانه حوزوی مناهج، بیستمین پرونده خود را به این عنوان اختصاص داده است. ✍🏻 اساتید، فضلا و تمامی فرهیختگان محترم عضو مناهج، می‌توانند ایده‌ها، راهکارها، نظرات و یادداشت‌های خود را برای تحریریه مناهج ارسال کنند: 📩 @Manahejj_Admin 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 مخاطبان تحول حوزه 📝 نقش طلاب در تحول 🖋 محمد حق‌پرست 🔸 اندیشه تحول حوزه علمیه، به سالهای متمادی پیش از انقلاب برمی‌گردد. از آن زمان روحانیون به‌نامی درصدد تغییرات کارآمد در زمینه‌های مختلف فعالیت روحانیت بودند. بعد از انقلاب، سیر تحول‌خواهی بیشتر شد و در دوران رهبری امام خامنه‌ای مطالبه ایشان از مسئولان و طلاب شدت بیشتری گرفت؛ چون تحول حوزه، مسئله‌ای اساسی برای بقاء و رشد جمهوری اسلامی است. 💠 نگاه رهبری نسبت به تحول دو مخاطب کلی دارد: 1⃣ مخاطب اصلی تحول، بزرگان و مسئولان حوزوی هستند؛ چون به اعتقاد رهبری تحول چیزی نیست که با فشار از پایین اتفاق بیفتد، بلکه مسئولان اولا باید به استقبال تحول و برنامه‌های ارتقا یافته بروند. 2⃣ مخاطب دیگر، طلاب هستند که نسبت به ایجاد تحول وظیفه دارند. برخی گمان می‌کنند در نگاه رهبری، مخاطب تحول فقط مسئولان بودند و چون از مسئولان ناامید شدند، در چند سال اخیر به طلاب روی آوردند. عده‌ای دیگر که برای طلاب وظایفی قائل بودند، وظیفه طلاب را فقط در انتقاد و گلایه از برنامه‌های حوزه خلاصه کردند. از سوی دیگر برخی تندروها دعوت به اعتصاب و تحریم کردند. این نوع تحول‌خواهی رفته رفته در میان برخی طلاب به عنوان جریان مطلوب شناخته شد. شکایتها و گلایه‌ها اینقدر بالا گرفت که طلاب تهران در جلسه با رهبری در سال ۹۶، همه نقایص را از سوی مسئولان می‌دانستند بدون اینکه کمترین نقشی برای خودشان قائل باشند. ✅ اما این دو نگاه صحیح نیست. رهبری نه از مسئولان ناامیدند، نه تازه سراغ طلاب آمدند، بلکه تحول را از همان ابتدا مسئله‌ای می دانستند که با همکاری و همیاری مسئولان و طلاب شکل خواهد گرفت و هرکدام در این راستا صاحب نقش هستند. تحول خواهی کالای قاچاق (به تعبیر برخی) در حوزه نبوده که تازه آزاد شده باشد، بلکه گفتن این سخن نشانه کم اطلاعی صاحب آن است. 🔹 اما وظیفه طلاب فقط انتقادکردن نیست. حضرت آقا در جلسه با طلاب تهران وظیفه طلاب را در نظام تحول مشخص کردند و آن «» برای تحول است. مبارزه با نق زدن ناسازگار است. در فرهنگ مبارزه، بین تلاش و مطالبه گری، غلبه با تلاش فرد تحول خواه است. درباره معنای مبارزه و ابعاد آن بیشتر گفتگو خواهیم کرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 قدمت تفكر اصلاح حوزه‌ 📝 چرايى عدم تحول حوزه با وجود قدمت تفكر اصلاحى‌ 💠 امام خامنه‌ای 🔹 مسأله‌ى اصلاح حوزه، چيزى نيست كه در اين زمان مطرح شده باشد؛ از سالها پيش در قم، اين مسئله مطرح بوده است. در آن سالهاى اولى كه وارد قم شدم (سال ۳۷)، فضلاى جوانى را يافتم كه دور هم مى‌نشستند و اين آرزوها را به زبان مى‌آوردند و تكرار مى‌كردند و براى تحقق آن، تلاش مى‌نمودند. بعد در آن وقت براى ما معلوم شد كه در دوره‌ى قبل از ما- يعنى قبل از ورود مرحوم آيت‌اللّه العظمى بروجردى (رضوان اللّه عليه) به قم- نيز همين افكار مطرح بوده است و فضلاى برجسته و خوش‌فكر و خوش‌نام، دنبال آن بوده‌اند. بعد كه قدرى بيشتر با مسائل مربوط به حوزه‌ها آشنا شديم، فهميديم كه حتّى ريشه‌ى اين قضايا قبل از اين‌هاست و در نجف زمان مرحوم آقا سيّد ابو الحسن اصفهانى (رضوان اللّه عليه) اين حرفها بين طلّاب جوان و روشن‌فكرِ آن روز مطرح بوده است. ❓سؤالى كه پيش مى‌آيد، اين است كه چرا تفكر و انديشه‌اى كه بيش از نيم قرن در حوزه‌هاى علميه سابقه دارد، جامه‌ى تحقق نپوشيده است. مرحوم آقا سيّد ابو الحسن، در سال ۱۳۲۵ وفات كردند. اين افكار ممكن است مثلًا پنج يا ده سال قبل از وفات ايشان مطرح بوده باشد. از سال ۱۳۲۰ تا آن سالهايى كه ما به قم رفتيم- يعنى تا سال ۳۶ يا ۳۷- و بعد از آن تا زمان فعلى، چرا آن آرزوها و چيزهايى كه هميشه زبدگان و روشن‌فكران و فضلا و دلسوزان و دردمندانِ حوزه‌ها دنبالش بودند، تحقق پيدا نكرده است؟ ... امروز حجت بر ما تمام است كه آنچه را كه در طول سالهاى متمادى انجام نشده، انجام بدهيم. 📗 ۷ آذر ۱۳۶۸؛ سخنرانى در ديدار با مجمع نمايندگان طلّاب 📌 مناهج: آیا اگر حوزویان (مجموعه اساتید و طلاب) به تکلیف خویش در مطالبه‌ی تحول، عمل می‌کردند باز هم شاهد این همه نارسایی و عقب‌ماندگی در حوزه‌های علمیه بودیم؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 معناشناسی مبارزه برای تحول 📝 ابعاد و رویکردهای مبارزه 🖋 علی مهدوی 🔹 وقتی صحبت از مبارزه می‌شود شاید ذهن برخی به سمت جنگ سخت برود؛ یا شاید هم اذهان برخی دیگر به سمت جنگ نرم برود اما در مصاف با استکبار و تزویر؛ حال آنکه همه مبارزات منحصر در مقابله با استکبار نیست. نوعی از مبارزه هم وجود دارد که از جنس مبارزه فرهنگی است اما نه در مقابل دشمن؛ بلکه در برابر خودی‌ها و مسؤولین؛ به هدف اقناع ایشان برای حرکت و تغییر به سمت مطلوب. 🔹 بر همین اساس «مبارزه برای تحول» -که از مطالبات جدی امام خامنه‌ای و از اوامر ایشان به طلاب و اساتید است- معنا پیدا می‌کند. حوزه و روحانیت برای رسیدن به تحول مطلوب نیازمند تن‌دادن به تکلیف مقدسی است به نام «». اما مبارزه در چه ابعاد و زمینه‌هایی؟ ✅ ابعاد مبارزه برای تحول را می‌توان اینگونه برشمرد: 1️⃣ اقناع بزرگان و مسؤولین حوزوی؛ 2️⃣ ترویج لزوم مطالعات درباره تحول حوزه و ورحانیت؛ 3️⃣ تبیین تحول مطلوب و صیانت آن از تحول‌های ادعایی و دروغین؛ 4️⃣ گفتمان‌سازی قوی و منسجم حول کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌های امروز حوزه و روحانیت، ابعاد تحول و لوازم تحول؛ 5️⃣ زمینه‌سازی برای ایجاد تشکل‌های متعدد خودجوش طلبگی؛ 6️⃣ تشکیل رسانه‌ها و راه‌های ارتباطی برای رساندن پیام مبارزه و تحول؛ 7️⃣ مطالبه‌گری جدی و مستمر برای برطرف‌شدن کاستی‌ها و نارسایی‌ها. 🔹همواره یکی از مسائلی که در هر مبارزه‌ای نباید از آن غفلت کرد، تداوم در مسیر مبارزه است. تا رسیدن به تحول مطلوب هیچ گاه نباید خسته، مأیوس یا ناامید شد. 🔹 نکته دیگری که در این مبارزه تخصصی و فرهنگی باید لحاظ شود، رعایت ادب و متانت است؛ چون در برابر ما دشمن نیستیم. همچون فرزندی که با پدرش می‌خواهد گفتگو و درخواستی داشته باشد؛ مضاف بر اینکه در برابر ما افرادی هستند که با زبان استدلال و علم و برآوردهای منطقی باید با ایشان گفتگو کرد؛ نه ادبیات غیر محترمانه، هتاکانه و .... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 ما در دوران مبارزه خودمان،هر وقت نام را به یاد می‌آوردیم و شرح حال او را می خواندیم، نیرو می گرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل هویت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد 💬 امام خامنه ای @HozeTwit
🌀 حال عمومی آیت‌الله مصباح یزدی مساعد نیست 🔻شنیده‌ها حاکی است حال عمومی آیت‌الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری مساعد نیست. ✳️ مومنین برای شفای ایشان دعا کنند و حمد شفاء بخوانند. hawzahnews.com/x9VGj @Manahejj