eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
178 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نماهنگ "فرزند ایمان" 🎥 اولین گروه سرود فرزندان طلاب 🔹 تولید شده توسط گروه سرود و تواشیح محراب 💠 با حمایت معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه های علمیه @Manahejj
🌀 کسب اجازه آیت‌الله رئیسی از رهبر انقلاب برای تمرکز بر تمهید مقدمات تشکیل دولت جدید 📝 رییس قوه قضائیه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه خواست تا در زمان باقیمانده تا آغاز به کار دولت جدید، بر تمهید مقدمات استقرار دولت سیزدهم متمرکز شود 🔹 آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نامه ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشکر از اعتماد، حمایت‌ها و راهنمایی‌های ایشان در دوره مسئولیت خود در دستگاه قضایی و همچنین الطاف ویژه مقام معظم رهبری نسبت به عملکرد دو سال گذشته قوه قضائیه در دیدار اخیر با مسئولان این قوه، با اشاره به اهمیت امور دولت آینده و فرصت زمانی محدود برای تمهید مقدمات استقرار دولت، از ایشان درخواست کرد در صورت صلاحدید اجازه فرمایند در فرصت باقیمانده، در تمهید مقدمات تشکیل دولت جدید متمرکز شده و ایشان درباره ریاست قوه قضائیه، به نحو صلاحدید اتخاذ تصمیم فرمایند. @Manahejj
🌀 تیتر صفحه اول خبرگزاری فارس 📝 طلاب هم باید مثل مردم دنبال کار باشند 🔹 نظرات متفاوت کاربران درباره معیشت طلاب + پیشنهادهای فارس! 👇🏻👇🏻👇🏻 fna.ir/2fgtl 📌 پ.ن: وقتی در خود حوزه این موضوع حل نشده، توقعی از مردم و رسانه‌های غیر حوزوی نیست. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حوزه و نیروسازی برای نظام 📝 گزینه‌های ریاست آتی قوه قضاییه! 🖋 علی مهدوی 🔸 با انتخاب آیت الله ر
🌀 انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه با حکم رهبر انقلاب اسلامی 📝 رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. 🖋متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته 🔹 اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامه‌ی افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب میکنم. 🔹 انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد. 🔹 و ثانیاً: ادامه‌ی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه. 🔹 و ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی. 🔹 و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری. 🔹 و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف. 🔹 و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است. 🔹 توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت میکنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوّته. و السلام علیکم و رحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای ۱۰ تیر ۱۴۰۰ @Manahejj
🌀 رؤسای قوه قضائیه پس از انقلاب اسلامی، از آغاز تا کنون 💠 امام خامنه‌ای 🔹 غایت مطلوب برای قوه قضائیه این است که هرکسی در کشور احساس کرد که کسی می‌خواهد به او ظلم کند یا کسی به او ظلم کرده، دلخوش باشد به اینکه به قوه قضائیه مراجعه می‌کنم و مشکل را برطرف می‌کنم. @Manahejj
استاد منذر - سکوت مؤسس حوزه.mp3
5.89M
🌀 عدم قیام مؤسس حوزه علمیه قم در برابر اسلام‌ستیزی گسترده رضاخان 🔊 مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) 🔸 زمانی که رضاخان همه قدم‌ها و قلم‌ها را شکسته؛ علما را منزوی کرده و کشف حجاب را به شکل گسترده در ایران آغاز کرده است. 🔺عده‌ای از مؤسس حوزه قم به شدت ناراحتند که چرا علیه رضاخان قیام نمی‌کند. این چه وضعی است که اسلام را دارند از بین می‌برند و وی سکوت اختیار کرده است؟ مگر خون حاج شیخ از خون سیدالشهدا رنگین‌تر است؟! ✅ آیت الله العظمی حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) دلیل عدم قیام خود را تبیین می‌کند. ♨️ قرارداد بین رضاخان و امپراطوری انگلستان: ➖ حمایت کامل از رضاخان و سرکوب مخالفین وی توسط امپراطوری انگلستان ➖ در مقابل، رضاخان هم باید ۱۴ ماده را متقابلا متکفل شود؛ از جمله: 🔻 🔻 جلوگیری از روحانیت 🔻 کشف حجاب 🔻 روی کار آمدن اقلیت‌های مذهبی 📌 ماجرا را از زبان مرحوم استاد منذر بشنوید @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 عدم قیام مؤسس حوزه علمیه قم در برابر اسلام‌ستیزی گسترده رضاخان 🔊 مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) 🔸
🌀 چند نکته از این بیان مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) قابل استفاده است 1⃣ حضرت آیت الله العظمی حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم، با درایت خویش و حفظ تقیه، حوزه علمیه قم را حفظ کرد؛ تا در موقع مناسب حوزه قم بتواند از اسلام دفاع کند و علیه طاغوت قیام کند. منقول است وقتی رضاخان آیت الله بافقی را مورد ضرب و شتم شدید قرار داد تا جایی که دنده‌های وی را شکست، وی از علمای قم مخصوصا حضرت امام خمینی دلخور شد و این دلخوری را حتی به گوش امام خمینی رساند و حضرت امام فرمودند: مگر نمی‌دانی التقیة دینی و دین آبائی. 2⃣ یکی از انگیزه‌های انگلیس چه در دوران استعمار سابق چه در دوران استعمار نو، تعقیب هدف شوم «خلع لباس روحانیت» بوده و هست. 3⃣ آنچه موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد؛ طلاب معممی بودند که مبلغین پیام امام (اسلام سیاسی) به سراسر ایران بودند. 🔻 اینکه برخی مدام بر طبل محافظه‌کاری علمای سلف می‌کوبند و چهره‌ای غیر انقلابی از تمام علما نشان می‌دهند، هم نادرست است هم خطرناک؛ کما اینکه تعقیب خلع لباس روحانیت، بی‌شک موجب خرسندی معاندین و مستکبرین است. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین کمتر از چهل روز تا محرم... 💬 سرباز روح الله @HozeTwit
🌀 شهریه طلاب کمک‌هزینه تحصیل است نه برای گذراندن زندگی 📝 طلاب مهارت بیاموزند 👤 مصاحبه مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان با خبرگزاری فارس! 🔸 شهریه پرداختی به طلاب کمک هزینه‌ای برای تحصیل است و بهتر است طلاب برای حل مشکل معیشتی دنبال مهارت‌آموزی باشند. 🔹 میر مطلبی مهارت‌آموزی توسط طلاب را مهم‌ترین راه برای حل مشکلات معیشتی این قشر دانست و گفت: طلاب می‌توانند با آموختن مهارت‌هایی مانند ترجمه، مقاله‌نویسی، پژوهش، ویراستاری و برخی فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای در کنار تحصیل درآمد کسب کنند و اینگونه مشکل معیشتی نداشته باشند. 🌐 fna.ir/2g3ll 📌 مطالعه نظرات درج‌شده ذیل این خبر نیز خالی از لطف نیست. @Manahejj
🌀 راه حلی که خودشان هم قبول ندارند 🖋 محمد حق‌پرست 🔸 قبل از نقد و بررسی نظر مسؤول محترم امور طلاب و دانش‌آموختگان باید بگویم، مهارت‌داشتن برای هر طلبه‌ای لازم است حتی اگر دغدغه مالی نداشته باشد. مهارتهایی مثل نویسندگی ادبی و علمی، سخنرانی و تسلط به زبانهای خارجی. 🔹 اما نظر آقای «میرمطلبی» که تأمین معیشت طلاب را منوط به تحصیل هم‌زمان در حوزه -که منجر به دریافت شهریه می‌شود- و استفاده از مهارتها برای کاستی‌های شهریه می‌دانند، حداقل چهار اشکال عمده دارد: ➖ اولا ظاهرا معاونت امور طلاب، اشرافی به برنامه‌های سطح و به ویژه سطح مقدمات ندارد؛ چون طلبه‌های پایه‌های یک تا شش چندان وقت آزادی برای مهارت‌آموزی و استفاده از آن ندارند. اتفاقا نیازمندترین قشر طلاب به کمکهای مالی، طلاب مقدمات هستند چون شهریه کمتری دریافت می‌کنند و از سویی دیگر، تسلطشان به مباحث علمی ناچیز است که وارد عرصه‌های پژوهشی و تبلیغی شوند. ➖ ثانیا بر فرض که طلبه‌ای وقت آزادی پیدا کند، اگر طلاب مقدمات مشغول به کارهای غیر تحصیلی شوند، مدیران مدارس برخوردهای جدی خواهند داشت و عملا ممکن نیست. ➖ اشکال دیگر این است که ظاهرا آقای میرمطلبی خیلی عملیاتی فکر نمی‌کنند. به غیر از عضویت در هیئت علمی، اگر طلبه بخواهد از طریق مقاله و ترجمه و ویراستاری درآمد داشته باشد (مثلا دو تا چهار میلیون تومان در ماه) تقریبا باید کل وقتش را بگذارد؛ نه اینکه کاری در کنار تحصیلش باشد. پس یا از تحصیل می‌ماند، یا امرار معیشتش باز هم دچار مشکل است. ➖ اما اشکال آخر این است که مراجع تقلید، هم‌زمان کار کردن و گرفتن شهریه را جایز نمی‌دانند. نهایتا فقط در برخی امور مثل تحقیق پیرامون فقه و اصول جایز می‌دانند. بی‌اطلاعی معاونت امور طلاب از این مسئله، بسی جای تأسف دارد. 🔺 در نتیجه، راه حل معاون امور طلاب را خود حوزه قبول ندارد و عقیم است؛ هرچند عده قابل توجهی از طلاب اکنون از آن استفاده می‌کنند و حداقل به عنوان راننده اسنپ هم که شده برای امرار معاش فعالیت دارند و عملا از تحصیل جدی باز مانده‌اند. حقیقتا انتظاری که از ایشان داشتیم، بیش از این بود. 📌 شایان ذکر است، درباره معیشت طلاب و راه حل‌ها، دو پرونده مستقل از سوی مناهج کار شده است. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 ابوالحسنین: بسم الله الرحمن الرحیم ⏺ چند نکته انتقادی پیرامون اظهارات مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان 1️⃣ مهم ترین وظیفه و شأن صنف روحانیت بی شک تبلیغ، تدریس، تبیین حقایق دینی برای مردم است. 2️⃣ علما و فقهای ایستاده بر قله در علم و تقوا _همانند آیة الله العظمی فاضل لنکرانی رحمة الله علیه_ همواره توصیه به رعایت شأن طلبگی نموده و هر امری که به امور علمی طلاب آسیب وارد کند را منع نموده اند. 4️⃣ هر مهارتی _مثل ترجمه و مقاله نویسی و ویرستاری و ..._ اگر در این راستا باشد هیچ منعی ندارد. ولی درد اصلی آن است که: ◀️ آیا سیستم آموزشی حوزه علمیه امکان این فعالیت ها را به طلبه می دهد؟ در طول ده سال دوران سطح کدام مهارت هنری و رسانه ای و ... آموزش داده می شود؟ ◀️ یک طلبه پژوهشگر در علوم حوزوی از چه حمایت های مالی برخوردار است؟ آیا آقای میرمطلبی خبری از وضعیت مالی نهاد های مربوط دارند؟ بنده به عنوان یک طلبه ضعیف در عرصه پژوهش بیش از ده مقاله برای نهاد های مرتبط انجام داده ام ولی حداقل حمایت های مالی آنها بیش از دو سال است متوقف شده است. ◀️ متاسفانه بزرگ ترین مشکل حوزه و است. ◀️ جناب آقای میرمطلبی از مهارت هایی که عرضه نموده است، چقدر درآمد مالی داشته؟ چند مقاله علمی پژوهشی نوشته و با آن مشکل مالی خود را بر طرف کرده؟ چه کتاب هایی ترجمه کرده و از قِبل آن، در آمد مالی کسب کرده‌اند؟ ◀️ آیا ایشان از دریافتی اساتید حوزه خبر دارند؟ ساعتی چقدر است؟ آیا هزینه کرایه رفت و برگشت آنها را تأمین می‌کند؟ @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 جواد: چگونه طلبه ای که مثلاً در موسسه امام خمینی درس می خواند و صبح تا ظهر درس فقه و اصول می رود و عصر درسهای موسسه شرکت می کند می تواند دنبال کار دیگری هم برود؟! آیا مطالعه و مباحثه زمان نمی خواهد؟! 💬 بی‌نام: اشکال از اساس به سیستم حوزه وارد است. اگر سیستم حوزه از اولی که طلاب وارد حوزه می‌شوند سرفصلهایی برای یادگیری مهارت برای آنها قرار دهند طلبه می‌تواند در طول دو سه سال دو تا سه روز هفته را به یادگیری مهارت اختصاص دهد. نه اینکه پانزده بیست سال طلبه را در یک جهت هدایت کنند و هنگامی که گل عمرش را در این سیستم ... به باد داد اونوقت برای او نسخه بپیچند. الآن اکثر طلابی که مشکل معیشت دارند با خانواده‌های چهار پنج نفر و عمر حدود بیست و پنج تا سی سال هستند. این دوره طلبه دیگر باید وارد فاز عملیاتی زندگی شده باشد و از هرچه آموخته استفاده کند نه اینکه بگویند بروید و مهارت یاد بگیرید. 💬 جلیلی فر: اگر طلاب بروند سراغ کار غیر طلبگی نتیجه از این که هست بدتر میشه و تا چند سال اینده مجتهد که هیچ حتی یک کارشناس احکام هم و مسائل دینی هم نخواهیم داشت. 💬 متین: سلام در جواب آقای میرمطلبی میشه گفت خیلی خوبه مهارت آموزی ولی نباید به زخم طلاب هم نمک ریخت. ولی شما دریافتی حقوق ماهانتون چه قدره اگر ما طلاب بدانیم که مسئولین حوزه مانند طلاب دریافتیشون کمه و قناعت میکنن طلاب محترم حرفی نمیزنند مانند آنها قناعت میکنند. راستی چرا مسئولین حوزه فیش حقوقشون رو در انظار طلاب نمیگذارند والسلام به امید آینده ای روشن 💬 امیرحسین: سلام علیکم بنده از کسانی هستم که وضعیت معیشت مانع از درس خواندنم میشه در حالی که اساتید بنده و مشاوره هایی که گرفته بودم به من گفته بودند که شما استعداد علمی داری و در همین راه خدمت کن.. حتی معدل پایین ۱۸ نداشتم من مجردم و الحمدلله نان آور خانه ولی خیلی بابت این امر ناراحتم که نمی توانم خوب درس بخوانم این رو به گوش مسئولین برسونید که خیلی از رفقای بنده که بمب استعداد بودن به خاطر فشار های اقتصادی از طلبگی خارج شدن و جواب همه مان را باید در قیامت بدهند @Manahejj
🌀 سخن سردبیر 🔸 با انعکاس مصاحبه آقای میرمطلبی در یک رسانه فراگیر ملی (غیر حوزوی)، پیام‌های اعتراضی بسیار زیادی برای مناهج ارسال گردید؛ پیام‌هایی که نشان از تحیر و تعجب طلاب از عدم نظام منسجم و موضع‌گیری‌های یکپارچه مسؤولین مختلف حوزوی دارد. 🔹 براستی بالاخره نهال‌فروشی برای حوزه مذموم است یا ممدوح؟! طلاب ممحض در درس باشند یا نباشند؟ مهارت‌هایی که قبول داریم صددرصد طلاب باید فرا بگیرند را از کجا و در چه فرصت زمانی فرا گیرند؟ واقعا حق تدریس و حق تألیف مقاله و ... تا چه حد کمک خرج طلاب است؟ ✅ به یقین طلاب از هرگونه برنامه تحولی حوزه، که در آن استعدادیابی، مهارت‌آموزی و تدبیر علم‌آموزی و نقش‌آفرینی طلاب برای اسلام و مسلمین اندیشیده شده باشد، استقبال می‌کنند. 🔻 اما اینکه یک مسؤول بگوید شهریه کمک خرج است و برای امرار معاش کار کنید و مسؤول دیگری با اطلاع از فعالیت‌های غیر درسی طلبه، سعی در اخراج وی از مدرسه کند برای طلاب قابل هضم نیست. ‼️واقعا مبادا به نقطه‌ای رسیدیم که مسؤولین حوزوی نمی‌دانند با معیشت طلاب چه کنند؟ نه مهارتی به آنها یاد داده‌اند؛ نه آینده شغلی برای آنها تدبیر و تعریف کرده‌اند؛ نه جرأت احیای موقوفات حوزوی را دارند؛ نه... ؟ اینها سؤالاتی است که مسؤولین حوزوی باید به اذهان عمومی طلاب پاسخگو باشند؛ تا از تحیر و سرگردانی درباره آینده خویش نجات یابند. 🔹 امروز که همه رسانه‌های معاند و جنگ روانی دشمن برای کم‌سو کردن چراغ حوزه و کاهش اقبال جوانان به سوی حوزه به کار افتاده‌اند، بیایید خودمان به سرعت‌گرفتن این مصیبت شوم کمک نکنیم. بیایید اگر مسؤولیتی یا میزی در حوزه نصیب ما شد گرفتار روزمرگی نشویم و به فکر طراحی آینده بهتر برای حوزه باشیم؛ وگرنه همان بهتر که میز و صندلی‌ها را برای اهلش واگذاریم. ✅ ان‌شاءالله شورای محترم عالی و همچنین مدیر محترم حوزه‌های علمیه بتوانند مطالبه‌ی به‌حقِ طلاب که طراحی نظام جامع تحصیل و بهره‌وری طلاب است را طراحی و اجرا کنند تا کمتر شاهد «اعلام مواضع متناقض و نسنجیده و همچنین تحیر طلاب» باشیم. @Manahejj
🗂 مرور پرونده 🌀 پرونده تصویری و کلیپ‌ها: aparat.com/playlist/1004775 🌀 تیزر مصاحبه با آیت الله شب زنده دار https://eitaa.com/manahejj/3972 🌀 تفکیک ساحت «مبارزه برای تحول» از ساحت «علم آموزی» https://eitaa.com/manahejj/3995 🌀 تغییر کتب درسی، بهانه‌ای تازه برای جنجال جریان «تحول‌شعار» https://eitaa.com/manahejj/3996 🌀 مهم‌تر از تغییر کتب درسی https://eitaa.com/manahejj/4025 🌀 سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه https://eitaa.com/manahejj/4028 🌀 ضرورت ترسیم «الگوی تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه» https://eitaa.com/manahejj/4031 🌀 مسیر درست تحول کتب درسی https://eitaa.com/manahejj/4032 🌀 کدام کتاب باید جایگزین شود؟ https://eitaa.com/manahejj/4035 🌀 حفظ نقاط قوت، لازمه ی هر تحول موفق 🔢 در چهار قسمت: https://eitaa.com/manahejj/4039 https://eitaa.com/manahejj/4043 https://eitaa.com/manahejj/4051 https://eitaa.com/manahejj/4077 📌 این پرونده همچنان باز است و ادامه دارد... ✅ با مناهج همراه باشید @Manahejj
استاد شب زنده دار.mp3
19.5M
🌀 مصاحبه درباره «اصلاح کتب درسی» با آیت الله شب زنده دار 🔸 با توجه به انتشار فیلم مصاحبه، عده‌ای از اعضای محترم پیشنهاد دادند صوت این مصاحبه نیز منتشر شود تا برای افراد بیشتری قابل استفاده باشد. ✅ از نقاط قوت این مصاحبه، پاسخ‌های دقیق و مستدل آیت الله شب زنده دار به شبهات مطرح شده است. 🎥 مشاهده فیلم کامل مصاحبه: aparat.com/v/ueQIW 📌 پ.ن: پیش از این درباره ادبیات سؤال برانگیز و جهت‌دار پرسشگران این مصاحبه مطالبی گفته بودیم که همچنان مورد سؤال و ابهام است. 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بدایة و نهایة الحکمة چگونه کتاب درسی شد؟ 🎥 آیت الله شب زنده دار 🔹 مرحوم شهید قدوسی در مدرسه حقانی دنبال تحول بودند؛ 🔹 از مرحوم علامه طباطبایی دعوت شد؛ 🔹 کمک گرفتن علامه از تلمیذ خود؛ 🔹 تدوین و تدریس کتاب در مدرسه حقانی... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 عظمت شب دحوالارض 🎥 آیت الله ناصری 🔹 شب ۲۵ ذی القعده (امشب) شبی است که هر کسی درِ خانه خدا برود، محروم بر نمی‌گردد. 🔹 شب دحوالارض یکی از ۴ شب نمونه در سال برای عبادت و ارتباط با خداوند است. @Manahejj
🌀 مطالبه امام خامنه‌ای از شورای عالی 📝 سیاستگذاری پرورش نویسندگان حوزوی 🔹 يک وقت آقاى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در اوايل وزارتش به اين‏جا آمده بود. به او گفتم شما بدانيد كه من حقيقتاً با بيان شبهات، هيچ مخالفت ندارم؛ به شرط اين‏كه ما كسانى را آماده به كار داشته باشيم كه بنويسند. در آن صورت استقبال هم مى‏‌كنيم. كلام در اين است كه آيا ما الان كسانى را داريم و آمادگی‌هايش هست كه بتوانند آن حرف درست را بزنند؟ با توجّه به اين بايد تصميم بگيريم. 🔹 حالا مى‏‌خواهم اين را عرض كنم كه حوزه‏ علميه در اين فضاى جديد، مى‏‌خواهد چه كار كند؟ يك وقت است كه انسان با فضيلتى -صاحب صلاحيتى- كه احساس مسؤوليت مى‏‌كند، قلم به دست مى‏‌گيرد؛ او ممكن است بنويسد، ممكن است ننويسد. اگر نوشت، خدا خيرش دهد؛ اگر هم ننوشت، تصادف است ديگر، ننوشته است. يک وقت ما او را به صُدفه محوّل مى‏‌كنيم؛ اين اطرافش خيلى احتمال ضرر است. 🔹 يک وقت نه؛ مى‏نشينيم و برنامه‏‌ريزى مى‏‌كنيم. من فكر مى‏‌كردم، ديدم خوشبختانه حوزه‏ علميه، سابقه‏‌ى تجربه‏‌ى اين كار را دارد. منتها تجربه‏‌ى باب امروز نيست، باب ديروز است. همين مؤسّسه‏‌ى «راه حقّ» خودتان- مؤسسه‏‌ى راه حقّى كه جناب آقاى استادى، جناب آقاى خرّازى و ديگر آقايان نشستند و فعّاليت كردند- انصافاً خيلى با بركت مى‏‌نمود و در آن زمان هم خيلى كارساز بود. 🔹 من يادم است در سال ۱۳۴۵ در مشهد جزوه‌اى از اين آقايان به دستم رسيد، خواندم و خيلى لذّت بردم. بعد از آن هم يك نامه به «راه حق» نوشتم -نمى‏‌شناختم هم كه اين آقايان چه كسانى هستند- و گفتم من مى‏‌خواهم به‏‌خاطر اين جزوه تشكّر كنم. نويسنده‏‌ى آن را هم معرفى كرده بودند كه كيست. يعنى در آن زمان، خيلى خوب بود؛ ولى براى امروز كم است و جواب نمى‏‌دهد. يعنى من در فضاى مطبوعاتى كشور كه نگاه مى‏‌كنم «راه حق» محسوس نيست. حالا يا فعّاليتش كم شده، يا از آن نشاط و نوآورىِ اوّل افتاده، يا نه، همه‏‌ى آنها را هم دارد، ولى متناسب با وضع كنونى نيست. 🔹 بنابراين شما از اين تجربه [مؤسسه راه حق] استفاده كنيد. يكى از موارد سياستگذارى همين است. سياستگذارى كنيد؛ صد نفر طلبه‏‌ى فاضل را انتخاب كنيد، به اينها شهريه‏‌هاى معيّن بدهيد- مكتوب المؤونه كنيد، قرارداد ببنديد- همين روزنامه‏‌هايى را كه گفتيد، آنچه را كه مربوط به مبانى فكرى است، در اختيارشان بگذارند؛ چه آنچه كه به اصل نظام برمى‏‌گردد- چون نظام، نظام اسلامى است- چه آنچه مستقيماً با نظام ارتباط ندارد، بلكه با دين ارتباط دارد- به مسائل تشيّع و به مسائل اصل اسلام ارتباط پيدا مى‏‌كند و در آن مسائل فلسفى مطرح است- اينها را ببينند و برنامه‏‌ريزى شده كار كنند. 🔹 يعنى وقتى شما در حوزه‏ قم هستيد، اگر سؤال كننده‏‌اى- سؤال كننده‏‌ى فرضى- از شما سؤال كند كه حوزه‏ قم با اين عظمت، با چهل هزار طلبه، با چند هزار فاضل، با عدّه‏‌ى قابل توجّهى قلم به‏‌دست، در مقابل اين افرادى كه اين‏طور هتك مى‏‌كنند و حجابها را مى‏‌درند، چه كار كرده است؟ شما مى‌توانيد بگوييد كارهايى مى‏‌كند؛ يعنى خاطرتان جمع باشد كه كارهايى مى‏‌شود- جزئيّات را ندانيد كه چه كارى مى‏‌شود؛ اما بدانيد كارهايى انجام مى‏‌گيرد- اين، در صورت برنامه‏‌ريزى خواهد بود. بعد هم آثار و بركاتش در جامعه ظاهر خواهد شد. ♨️ به نظر من، اين يكى از كارهايى است كه سياستگذارى لازم دارد و جزو شؤون شوراى عالى است و روى اين قضيه بايد وقت بگذارند. 📅 بيانات در ديدار شوراى‏ عالى ۹ مهر ۱۳۷۷ ⏱ ۲۳ سال گذشت... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
طرحی برای طلبه امروز 🔰 حاصل پژوهش‌های ۱۵ ساله بر روی بیانات امام خامنه‌ای در مورد تحول حوزه کانال مخصوص معرفی مدرسه : @moarefimadresenemone ثبت نام اینترنتی(پرس لاین) : ✏️ https://b2n.ir/w75817
🌀 تعهدات بیمه تکمیلی طبق قرارداد جدید 🔖 مدت قرارداد از ۱۴۰۰/۴/۱ الی ۱۴۰۱/۳/۳۱ 🖥 جهت فعال بودن بیمه مکمل درمان و پرداخت حق بیمه به سامانه خدمات اینترنتی مرکز خدمات حوزه های علمیه ، تسهیلات بیمه، بیمه درمان و عمر مراجعه فرمائید. @CSIS_Eta @Manahejj
🌀 نماینده ولی فقیه در سمنان کناره گیری کرد 🔹 آیت‌الله سید محمد شاهچراغی در دیدار با استاندار، معاونان و فرمانداران شهرستان‌های استان در دفتر کارش، گفت: در متن استعفای اینجانب که به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارسال کرده‌ام ، ذکر کردم که در مدت ۲۰ سال اخیر که افتخار نمایندگی شما را در استان سمنان بر عهده داشتم ، همواره بر سه محور و اصل مهم «رضایت مردم ، وحدت و امر ولایت و رهبری» تاکید نموده و اهتمام داشته ام. 🔹 تا زمانی که اینجانب به عنوان نماینده ولی فقیه در استان مسئولیت دارم در خدمت آحاد مردم و مسئولان استان خواهم بود. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 دستخط اجازه اجتهاد و روایت آیت‌اللّه نائینی و تأیید مؤسس حوزه علمیه قم به آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای 🔸 آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای -پدر رهبر انقلاب-، روحانی زاهد و ساده‌زیست و فرزند آیت‌الله سیدحسین خامنه‌ای از روحانیون آزاداندیش و حامی مشروطه‌ی آذربایجان بود. 🔹 ایشان حوالی سال‌های ۱۲۹۷ هجری شمسی بود که راهی مشهد شد و بعد از حدود هشت سال اقامت در مشهد برای تکمیل مراتب علمی‌ راهی نجف اشرف و حوزه‌ی علمیه‌ی این شهر شد. آیات عظام محمدحسین نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی از جمله اساتیدی بودند که سیدجواد در این مدت پای درسشان حاضر بود. 🔹 حاج سیدجواد پس از چند سال حضور در درس آیت‌الله نائینی از ایشان اجازه‌ی روایت و اجتهاد گرفت و بعد از ۶ سال دوباره راهی مشهد شد. 🔹 تصویر بالا نسخه‌ای از دستخط اجازه اجتهاد و روایت آیت‌اللّه نائینی است به آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای که حضرت آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی آن را تأیید کرده است. 📌 مناهج: یعنی اجازاتی که به دست خود منسوخ کردیم و خروجی حوزه‌ها را بجای مجتهد و آیت‌الله، تبدیل به «دکتر حجت‌الاسلام» کردیم، باز احیا خواهد شد؟! اعتبار اجازه اجتهاد کجا و اعتبار تکه کاغذی که روی آن نوشته «سطح ۴» و در جامعه می‌گویند: !! @Manahejj
📠 نظر اعضا 🌀 خون دل 🔸 سلام علیکم بنده طلبه ام ناراحتم، حرف دارم. درد دل و گلایه‌گذاری بی پرده‌ای داشتم با مسئولان و مدیران حوزه های علمیه اگر به دستشون برسونید.(البته بعید می‌دانم منتشرش کنید و همچنین بعید می‌دانم تأثیر خاصی هم داشته باشه، ولی بقول معروف: خدا رو چه دیدی). 🔻 با انصافها به فکر طلبه نیستید حداقل به فکر خودتون باشید! فکر کنید اگر طلبه نباشه به چه کسانی می‌خواهید خدمت/ریاست کنید؟ ♨️ شش ماهه دارید فریاد می‌زنید که جوانها بیایید طلبه بشوید، ثواب دارد و واجب است و چه هست و چه هست... چرا نمیان طلبه بشن؟ چرا ریزش بیشتر از رویش است؟ چون از درد طلاب بی‌خبرید؟ 🔻 طلبه ها از برخی مدیران و مسئولین حوزویِ بیخیال و ناکارآمد، ناراحتند... تحول بیافرینید! رؤسای محترم: چه بسا خیلی از طلاب در مقام مشورت به غیرطلاب(در زمینه ورود و عدم ورود به حوزه علمیه) می‌گویند که: مواظب باشید طلبه نشید! برید پول دربیارید که آواره و بیچاره نشید و جلوی زن و بچه تون شرمندگی نکشید! ✅ جناب رئیس و جناب مدیر فلان قسمت حوزه علمیه و دفتر تبلیغات و مرکزخدمات و غیره: تبلیغ طلبه شدن جوانها رو طلاب باید انجام بدهند که جذب داشته باشید. وقتی طلاب ضدتبلیغ انجام می‌دهند شما در انتظار چه معجزه‌ای نشسته‌اید که حوزه پر رونق شود و...؟!! ❓شما از درد طلبه با خبرید! الان کدامیک از مدیران شما در این وضع آشفته مسکن و اجاره‌های نجومی، با شهریه طلبگی مستأجر است یا در به در به دنبال اجاره کردن خانه‌ای برای حفظ آبرو و زندگی‌اش می‌گردد؟ از گرانی‌ها خبر دارید؟ از زندگی اسفبار عموم طلاب خبر دارید؟ چرا حقوق می‌گیرید ولی کار جلو نمی‌رود؟ 🔻 جنابی از مسئولان حوزوی فرمایش کرده که شهریه کمک خرجی است و طلاب باید مهارت‌آموزی کنند و بروند کار کنند تا مشکلاتشان حل بشود. ‼️ سوال: خودتان مگر نمی‌فرمایید که طلبه باید درس بخواند و عالم بشود و متخصص بشود و این هم جز با تمرکز و تمحض در درس و بحث امکان ندارد؟ حالا چطور فرمایش می‌کنید که طلبه باید کار کند تا خرجش را دربیاورد که محتاج یه قرون دوهزار ما نباشد؟ ❓سوال اساسی تر: آیا طلبه برود کار کند که شهریه و بیمه‌اش را قطع کنید؟ که راحت بشوید؟ که بارتان سبک شود؟ (عالیجنابان؛ صرفا جهت اطلاع: جای قبلی استقبال شما از کار کردن طلاب هنوز درد می‌کند. لطفا قبل از گرفتن مسئولیت، یکبار هم که شده قوانین خودتان را بخوانید تا بیشتر از این ما را در موضعِ تهمت مفتخوری و علّافی و تنبلی قرار ندهید. همین الانش هم اطرافیان و مردم عزیزمان کلی زخم زبان نثارمان می‌کنند!!) ✅ بگذاریم و بگذریم. کار عار نیست. بسم الله کار طلبگی برای عموم طلاب فراهم کنید بیاییم کار کنیم، بیاییم آموزش ببینیم و مهارت بیاموزیم و کار تحویل شما بدهیم. آقایااااان لطفا توضیح بدهید که چه کرده‌اید در این زمینه؟ در عمل چه کرده‌اید؟!! 🔻 (بزرگان می بخشند ولی) بقول امروزی‌ها: فازتون چیه؟ ما که داریم رنج نداری، کمبودها، تهمتها و توهین‌ها را تحمل می‌کنیم پس لااقل نمک به زخممان نزنید. 🔻 لطفا اگر کار بلد نیستید یا نمیتوانید در حوزه مسئولیتتان کار کنید، درصورت عدم استعفا با احترام: موضعی نگیرید که طلاب را آزرده کند! والسلام علی من اتبع الهدی شقشقة هدرت ثم قرَّت @Manahejj
هدایت شده از دین و حکمرانی
🔹اندیشکده دین و حکمرانی برگزار می کند؛ 🔸رویداد دلیل؛ اولین رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی مهلت ثبت نام: 15 خرداد الی 25 تیر 1400 🔴 اگر می‌خواهید در حل مسائل بنیادین نظام اسلامی موثر و بخشی از ساختار جدید حل مسائل حکمرانی باشید، در این فراخوان شرکت کنید. ♦️ثبت نام در سایت رویداد: www.dinhokmrani.org جهت اطلاعات بیشتر به آیدی @mhsh1414 در ایتا پیام دهید. 🆔 @din_hokmrani
🔰 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی 🔸 تحت اشراف مقام معظم رهبری مدظله العالی برگزار می کند. ✅ مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر 💠 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔹 با تحولات زندگی اجتماعی در دهه‌های اخیر مسائل فقهی نوپدیدی برابر حوزه‌های علمیه قرار گرفت. پرداختن به این حوزه علاوه بر تسلط فقهی نیازمند بهره‌مندی از دانش متناظر روز نیز است. حل این مسائل که هم در سطح اجتماعی و هم برای نظام اسلامی مورد نیاز و موثر است مستلزم تربیت پژوهشگرانی است که در کنار تربیت حوزوی در دو بعد دانش روز و مهارت‌های پژوهشی توانمند باشند. 🔹موسسه عالی فقه و علوم اسلامی برای رفع چنین نیازی برنامه‌های رسمی و غیر رسمی متعددی را برنامه ریزی کرده است. 🔹مدرسه تابستانی «مسائل فقهی معاصر» به هدف آشنایی طلاب حوزوی مستعد با حوزه‌های جدید فقهی که معمولاً در موسسه پیگیری می‌شود طراحی شده است. ⏱ زمان: ۱۹ الی ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ 📌 مکان: سالن اجتماعات مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور 💠 طلاب علاقمند جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی، مشخصات تحصیلی خود را در پیام رسان ایتا به آیدی @admin_kharejtakhasosi_mfos_ir ارسال نمایید. 🔴 اطلاعات بیشتر http://www.mfos.ir @mfos_ir @Manahejj