eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 زهرا در آتش بود حیدر داشت می‌سوخت... 🎥 شعرخوانی حزن‌انگیز حسن بیاتانی نزد رهبر معظم انقلاب آجرک الله یا بقیة الله @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 روضه حضرت زهرا (سلام الله علیها) با بیان مرحوم فلسفی 📅 ۲۷ آذر سالگرد درگذشت خطیب توانا و زبان گویای اسلام مرحوم حجت الاسلام است که امسال با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) همزمان شده است. 🌐 تاریخ حوزه تهران @Manahejj
vahdat.pdf
1.5M
🌀 جزوه وحدت حوزه و دانشگاه در کلام رهبری 📅 ۲۷ آذر سالروز شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه @Manahejj
🌀 سالروز تأسیس رسانه حوزوی مناهج 📝 با شما همراهان گرامی، سه سال در مسیر «تبیین نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت» 📲 نظرات، پیشنهادات، ایده‌ها و مسائل خود را همچنان با مناهج در میان بگذارید. 📩 راه ارتباطی: @Manahejj_adminتا رسیدن به قله، راه زیادی باقی است و نظرات شما یقینا مؤثر است... @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: مانع ادامه تحصیل طلاب سفیران 💬 دانش‌آموخته سفیران: سلام طلاب سفیران هدایت پس از اتمام دروس مجبورند برای تطبیق و ادامه تحصیل در دوره بلندمدت، یک امتحان جامع شفاهی بدهند. این امتحان بجای اینکه مشوقی برای ادامه تحصیل باشد، فقط سدی شده برای جا ماندن طلاب سفیران هدایت ازتحصیل! عزیزانم همانگونه که مستحضرید طلاب سفیران هدایت در کنار فقه واصول و ادبیات عرب، مهارتهای لازم برای تبلیغ را یاد می گیرند. اما به نظر شما که چندین پیراهن از ما بیشتر به تن کرده اید و در حوزه علمیه به درجه اجتهاد نائل آمده اید مهارت بدون علم کفایت میکند؟ در کجای علوم اسلامی آمده است که طلبه فقه و اصول و ادبیات بخواند و مهارت تبلیغی یاد بگیرد و به تبلیغ برود موفق است؟ کدام یک ازبزرگان چنین جمله ای را گفته اند؟ مسئولین محترم این امتحان جامع، سدی شده است تا طلابی که مهارت آموخته اند نتوانند علوم لازم ازجمله تفسیر، روانشناسی، شرح نهج البلاغه، کلام و.... را یاد بگیرند و در عرصه تبلیغ به کار گیرند. این امتحان آسیب بزرگی به طلاب سفیران هدایت و تبلیغ میزند. بعد هم از همه این مسائل که بگذریم آیا طلابی که سطح ۳ را می‌گذرانند نباید یک امتیاز داشته باشند؟ خوب همین معاف شدن از این امتحان برای طلاب میتواند انگیزه آن طلاب را مضاعف کرده و امتیازی باشد. در آئین نامه فقط برای طلاب سطح ۲ امتحان جامع ذکر شده چرا از طلاب سطح ۳ امتحان می‌گیرند؟ نامه هایی با همین موضوع بارها و بارها در سالهای گذشته و همچنین امسال به نهادهای حوزوی داده شده ولی کسی پاسخگو نیست. و هرکسی به دیگری پاس میدهد و در پایان طلاب سفیران ضرر میکنند! @Manahejj
🌀 آسیب‌شناسی طرح سفیران هدایت 💠 امام خامنه‌ای 🔸 یک نکته هم راجع به سفیران هدایت: اصل قضیه، اصل درستى است. اینکه ما بیائیم چهار پنج سال یک نفر را براى تبلیغ آماده کنیم- که این کار، گسترش تبلیغ را براى نقاط محروم زیاد می‌کند- فى نفسه چیز خوبى است؛ منتها خطرى که دارد؛ ⚠️ [خطرش] این است که وقتى عمامه سرش گذاشت و رفت تبلیغ کرد و احیاناً روى منبر نشست و احیاناً موفق هم شد، او دیگر به این آسانى‏ها دست‏بردار نیست. ما بعد از چند سال، ناگهان مواجه می‌شویم با ده‌ها هزار آخوندِ چهار سال، پنج سال درس خوانده‏ى مدعى! بعد ول‌کنِ معامله هم نیستند. خیلى چیز سختى است. 🔻🔻🔻 ♨️ شاطر مسئله‌گوی مشهد!! در مشهد پهلوى منزل ما نانوائى‏اى بود که نان یزدى پزى- که شبیه نان تافتون است- می‌پخت. این نانوائى شاطرى داشت که هر وقت من می‌رفتم نان بگیرم، به یک مناسبتى بر می‌گشت و یک مسئله‏اى را سؤال می‌کرد یا می‌گفت از آقات بپرس. من آن موقع سنى نداشتم؛ سیزده، چهارده سالم بود. بعد بالاخره منتهى به این شد که او پیش من «جامع الفروع» بخواند. رساله‏ى آقاى بروجردى جامع الفروع بود؛ قبلش یک رساله‏ى دیگرى بود به نام «مجمع الفروع» که وقتى جامع الفروع درآمد، مترقى‏تر از مجمع الفروع بود. نزدیک منزل پدرم مسجدى بود به نام «مسجد درخت توت»؛ آنجا به این شاطر درس می‌دادم. بعد این شاطر یک وقت سر یک نمازى پا می‌شود، می‌گوید من می‌خواهم چندتا مسئله بگویم؛ مسئله می‌گوید. آقا کار به جائى رسید که شاطر نانوائى شد مسئله‏گوى رائج مشهد! خوش‏بیان هم بود. شاطرى را کنار گذاشت و شد مسئله‏گو. بعد یواش یواش از مسئله‏گوئى بالاتر رفت، موعظه می‌کرد؛ شد یک پا عالم! مگر حرف کسى را گوش می‌کرد؟ اگر چنانچه فتوا را هم اشتباه می‌گفت و کسى به او تذکر می‌داد، اوقاتش تلخ می‌شد و تشر می‌زد. از آن وقتى که او پیش بنده یک مقدار جامع الفروع خواند، تا وقتى که به عنوان یک مسئله‌گو فعالیت می‌کرد، به نظرم شاید هفت، هشت، ده سال بیشتر طول نکشید. در این مدت هم او درس نخواند. بنابراین وقتى‏که انسان وارد این مسلک شد، به این آسانى دیگر دل‏ نمی‌کند. بالاخره براى این سفیران هدایت یک فکرى بکنید. 📌 مناهج: با وجود تأکیدات فراوان امام خامنه‌ای مبنی بر کوتاه‌کردن دوره تحصیل، اما منظور ایشان هیچ‌گاه تربیت طلبه خالی از علم و سواد نبوده است؛ امری که ظاهرا مورد غفلت طراحان طرح سفیران هدایت بوده است و به مرور آفات آن طی سال‌های آتی عیان و عیان‌تر خواهد شد؛ تا جایی که شاید علاج آن ناممکن یا سخت شود. آنچه لازم است توجیه طلاب سفیران در همان بدو ورود به طرح است. نه اینکه پس از پایان دوره آموزشی و تبلیغی تازه متوجه شوند در کجای مسیر قرار دارند! به علاوه اینکه صرف توجیه هم کافی نیست... 📅 بيانات در ديدار اعضاى شوراى عالى ۴ آبان ۱۳۸۹ @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: موانع عجیب ادامه تحصیل طلاب سفیران هدایت 💬 فارغ التحصیل سفیران: سلام بزرگوار خسته نباشید. من از فارغ التحصیلان سفیران هستم. دو تا نکته را خواستم محضرتان عرض بکنم. نکته اوّل این که ، محتوای آخرتان را جوری نوشته‌اید که انگار طلبه سفیران، هیچ چیز، به لحاظِ محتوای علمی ندارد! این قطعاً غلط است. سفیرانِ هدایت ، در آن پنج سالی که درس می‌خوانند، به اندازه ای که طلّابِ حوزۂ عادّی در شش سال مقدمات فقه و اصول می خوانند ، این ها هم فقه و اصول می خوانند. حالا فلسفه هم ، یک مختصری می خوانند، تفسیر هم می خوانند. این که جوری طرح کنیم و حرف بزنیم که انگار مثلا طلبه سفیران فقط فنّ تبلیغات گرفته ؛ این قطعاً بی انصافی است. نکته دوّم این است که، بعد از صحبتهای آقا در سال ۸۹ ، معاونتِ تبلیغِ حوزه راهِ خودش را باز کرد گفت آقا هر کس هر جایی با هر تخصصی در حوزه توانست برای ارشد بماند و بخواند ، بماند و بخواند. قبل از آن شرط معدّل داشت، امّا شرط معدّل را برداشتند. همان سال ۹۰ بود یا ۹۱ که شورای محترمِ عالیِ حوزه، آمدند قانون گذاشتند که نه تنها ، شرط معدل را دوباره برگرداندند، بلکه اگر کسی بعد از پنج سال تبلیغ هم، بخواهد بیاید دوباره تطبیق بزند و ادامه بدهد بتواند این کار را بکند و این ها این شرط را گذاشتند که مدیر سفیرانی که ، شما در آن فارغ التحصیل شده اي ، باید صلاح بداند که شما ادامه تحصیل بدهید! یعنی انگار ما شوهر کردیم به معاونتِ تبلیغ، که باید مدیر مدرسه مان صلاح بداند، ادامه تحصیل بدهیم. یعنی شما می بینید رهبری می گوید یک فکری بکنید که طلبۂ سفیران درسش را ادامه بدهد. طلبه ای که رفت پشتش باد خورد در تبلیغ، درآمدِ مناسب داشت، نمی آید دیگر بماند در قم ، آن هم با شهریه یک میلیون دو میلیونی زندگی بکند . بنشیند با بچّه‌ای که هم سن بچّه خودش است درس بخواند! آن راهش این است که همان بعد از پنج سال ادامه بدهد؛ آقایان آمده اند راهش را بسته اند. @Manahejj
🌀 واکنش و توضیح حوزه علمیه خواهران به درخواست بانوان طلبه 👤 معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران کشور 🔸 در پاسخ به درخواست تعداد قابل توجهی از طلاب خواهر مبنی بر برگزاری امتحانات ترم جاری به صورت مجازی، معاونت آموزش ضمن تأکید بر برگزاری حضوری امتحانات، راهکارهایی را نیز پیشنهاد داد که مشروحش خواهد آمد: 🔹 توجه به حفظ سلامت تمامی بانوان حوزوی و تبعیت از تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا، همواره اصل حاکم بر تصمیم‌سازی‌ها در ایّام کرونا بوده و هست، خوشبختانه حوزههای علمیه خواهران تا کنون ملزم به رعایت دستورات ستاد مقابله با کرونا بوده و خواهند بود. 🔹 هم اکنون تمامی مراکز علمی و آموزشی اعمّ از مدارس علمیه خواهران و برادران، مدارس آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی زمینه‌های تحصیل و تحقیق دان ش پژوهان خود را به‌صورت حضوری فراهم نموده‌اند. 🔹 از آنجا که در برگزاری آزمون به صورت مجازی، طلّاب شریف با آسیبهای فراوانی ناشی از پهنای باند، قطع و وصلی سامانه، محدودیت های سخت افزاری و عدم دسترسی به اساتید مواجه می باشند، حوزه های علمیه خواهران مصمّم هستند تا همچون دوران قبل از کرونا تمامی امتحانات را به صورت برگزار نمایند. لیکن معاونت آموزش برای آن دسته از افرادی که به هر دلیلی امکان حضور در مدرسه را ندارند، راهکارهای ذیل را پیشنهاد کرده است: 1️⃣ امکان مهمان شدن در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت 2️⃣ ثبت غیبت موجّه در امتحان و شرکت در امتحان مجدّد در شهریورماه 1401 3️⃣ استفاده از مرخصی یک نیمسال تحصیلی 4️⃣ امکان انتقال وضعیت تحصیلی به مرکز آموزشهای غیرحضوری و مجازی مطابق ضوابط 🌐 متن کامل: hawzahnews.com/xbvv8 @Manahejj
🌀 فصل بودجه و هجمه سکولارها علیه حوزه 🔸 باز فصل بودجه شد و همه هجمه‌ها به سمت بودجه حوزه علمیه آغاز گردید. از جمله اینکه این بار، سکولارهای حوزوی و جدایی‌طلبان دین از سیاست نیز به جمع هجمه کنندگان علیه حوزه اضافه شده‌اند و باز مغالطه‌ی «استقلال حوزه» را سر می‌دهند. 🔹 در فرصتی مجزا به تحلیل مغالطه این عده خواهیم پرداخت؛ اما در این مجال، تبیین رهبری درباره استقلال یا وابستگی حوزه‌های علمیه در عصر جمهوری اسلامی تقدیم می‌گردد: «روحانیت شیعه همیشه مستقل بوده، هرگز در قبضه‌ى قدرتها قرار نگرفته است؛ امروز هم همین جور است، بعد از این هم باید همین جور باشد و به توفیق الهى همین جور خواهد بود. اما در اینجا هم مراقب باشید یک مغالطه‌ى دیگرى به وجود نیاید؛ استقلال حوزه‌ها به معناى عدم حمایت نظام از حوزه و حوزه از نظام تلقى نشود؛ یک عده‌اى این را می‌خواهند. بعضى‌ها می‌خواهند به عنوان استقلال و به نام استقلال، رابطه‌ى حوزه را با نظام قطع کنند؛ این نمی‌شود. وابستگى غیر از حمایت است، غیر از همکارى است. نظام به حوزه مدیون است؛ باید به حوزه‌ها کمک کند. البته معیشت طلاب به صورت سنت معمول و بسیار پرمعنا و پررمز و راز باید به وسیله‌ى مردم اداره شود؛ مردم بیایند وجوهات شرعى‌شان را بدهند؛ این اعتقاد من است. انسان هرچه به اعماق این عادت و سنت دیرین که شاید از صد سال، صد و پنجاه سال قبل در میان حوزه‌هاى ما رائج است، دقت میکند، آن را مهمتر، پرمعناتر، پررمز و رازتر مشاهده میکند. راز ارتباط مستحکم مردم با حوزه‌ها همین است که احساس خویشاوندى میکنند. مردم توقع زیادى هم از روحانى ندارند، اما خودشان را به پشتیبانى مالى حوزه‌ها و روحانیون متعهد میدانند؛ و همین درست است. اما مسائل حوزه‌ها فقط مسئله‌ى معیشت نیست. در حوزه‌ها هزینه‌هائى وجود دارد که جز با کمک بیت‌المال مسلمین و کمک دولتها امکان ندارد آن هزینه‌ها تحقق پیدا کند. دولتها موظفند این هزینه‌ها را بدهند، دخالتى هم نباید بکنند.» 📗 بیانات ۲۹ مهر ۱۳۸۹ 📌 مناهج: نقدها و پیشنهاداتی درباره نحوه هزینه‌کرد بودجه، شفافیت بودجه، احیای موقوفات حوزه و کاهش دریافتی بودجه مطرح است که در فرصت مقتضی باید تبیین و طرح شوند؛ ولی اینکه حوزه را حکومتی و وابسته معرفی کنیم، دور از آبادی و انصاف است. کما اینکه برخی از همین معممینی که ناله استقلال حوزه سر می‌دهند خودشان عضو هیئت علمی دانشگاه یا مجموعه‌هایی هستند که بودجه دولتی می‌گیرند، این یعنی این افراد و مجموعه‌شان، حکومتی و وابسته هستند؟!! @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: درخواست از شورای عالی برای ایجاد تحول آموزشی در کتب اصولی 💬 مصطفی: سلام علیکم گاهی در باب مسائل حوزه تأمل می‌کنم؛ درباره تحول به نتیجه‌ای نمی‌رسم، جز اینکه شورای عالی اگر بخواهد می‌شود؛ و اگر نخواهد هم نمی‌شود. حتی اینکه بگوییم مراجع نمی‌گذارند را من آنچنان باور ندارم. ♨️ مثلا همه مراجع از رهبری تا بقیه بزرگان، مخالف دانشگاهی کردن امورات تحصیلی و تدریسی حوزه هستند ولی می‌بینید روز به روز با شتاب بیشتری همه ساحات حوزه را داریم دانشگاهی تر از قبل، لمس می‌کنیم. آنچه رو به موت است، سنن اصیل حوزه هستند و آنچه اجر و قرب بیشتری می‌یابد هم رو آرودن به نظام فرتوت دانشگاه!! وگرنه کیست که نداند از سنت های حوزه فقط شعارش در آغازین روز هر سال تحصیلی در مراسم افتتاحیه حوزه ها باقی مانده است. 🔻 یا مثلا با وجود اینکه من از آقایان مختلف و متعددی شنیدم رهبری و برخی بزرگان درباره سفیران هدایت از ابتدا انتقادات جدی داشتند ولی با این حال این طرح، آن هم به شکل کلان اجرا می‌شود، چرا؟ چون شورای عالی می‌خواهد که بشود و چیزی که شورای عالی بخواهد باید بشود ولو ... ✅ حالا تقاضای من از بزرگان شورای عالی این نیست که مثلا بیایید رسائل را حذف کنید. خواهش من این است که بیایید دست مدارس و طلاب را در انتخاب باز بگذارید. اجازه بدهیم بین رسائل شیخ و حلقات شهید صدر انتخاب کنند. باور کنید خسارتی ندارد. خروجی دروس خارج هم نشان می دهد آنهایی که حلقات خوانده اند چقدر حظ وافری از دروس خارج اصول دارند. عاجزانه از شورای عالی تقاضا دارم حرف بدنه حوزه اعم از اساتید و مدارس و طلاب را هم بشنود و اعتنا کنند. تشکر @Manahejj
🌀 جزئیاتی از پرونده شکایت از سلبریتی‌ها 🔸 در روزهای اخیر، خبری مبنی بر شکایت از برخی بازیگران زن در فضای مجازی منتشر شد که حواشی خاصی نیز به دنبال داشت. باتوجه به اینکه در رسانه‌ها اعلام شده بود این شکایت مربوط به طلاب قم است، خبرنگار خبرگزاری حوزه پیگیری کرد تا از چند و چون ماجرا آشنا شود و جزئیات این شکایت را با مخاطبان حوزه‌نیوز در میان بگذارد. ❓شاکیان از چه شهرهایی هستند؟ ◽️شاکیان این پرونده ۱۱۰ نفر هستند که بر اساس پیگیری‌های خبرنگار حوزه‌نیوز از ۱۴ استان کشور شامل اصفهان، کرمان، مازندران، قم، تهران، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، یزد، آذربایجان غربی، هرمزگان، قزوین، فارس، مرکزی و البرز هستند. ❓آیا فقط آقایان شکایت کرده‌اند؟ بر اساس مستندات پرونده از این ۱۱۰ نفر، ۷۴ نفر آقا و ۳۶ نفر خانم هستند. ❓چه اقشاری شکایت کرده‌اند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که طلبه، دانشجو، استاد، خانه‌دار، کارمند و اصناف مختلف شکایت را امضا کرده‌اند. ❓از چه کسانی شکایت شده است؟ این شکایت از افراد زیر صورت گرفته است. سرکار خانم‌ها: نیوشا ضیغمی، شبنم مقدمی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، فلور نظری، آزاده صمدی، بهاره رهنما، الناز شاکردوست، الهام صالحی، صباکمالی، الهام حمیدی، ریحانه پارسا، سمانه پاکدل، لیندا کیانی. 🔻 محورهای شکایت: مهمترین مواردی که مورد اعتراض شاکیان قرار گرفته: ➖ جریحه‌دار کردن عفت و اخلاق عمومی؛ ➖ترغیب افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت؛ ➖توهین به مقدسات؛ ➖تضعیف بنیان خانواده. 🌐 متن شکایت و جزییات بیشتر: hawzahnews.com/xbvCM @Manahejj
🌀 کتاب‌های نظری و نه درسی! 📝 بایسته‌های کتب درسی و آموزشی 🖋 شهید سید محمدباقر صدر 🔻 کتاب‌های اصولی (معالم و قوانین و و کفایه) از ابتدا به هدف آموزش و به عنوان کتاب درسی تألیف نشده‌اند... 📌 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی: https://eitaa.com/manahejj/4698 📌 جزوه شهید صدر درباره ضرورت تغییر کتب آموزشی علم اصول: https://eitaa.com/manahejj/4718 📌 مطالعه بیشتر پرونده تحول کتب درسی: https://eitaa.com/manahejj/4687 📌 موشن گرافیک ۵۷۶۰ ساعت: https://eitaa.com/manahejj/4691 ⚠️ هشدار: کوتاهی مسؤولین در امر تحول حوزه، موجب رفع مسؤولیت طلبه از درس‌خواندن نخواهد بود؛ چراکه هویت طلبه در گروی تحصیل است. 🗂 @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: امتحانات شفاهی و روند آموزشی 💬 عبدالفتاح: سلام علیکم 🔸 امروز امتحانات شفاهی در مقطع سطح و خارج برای عموم طلاب به دغدغه خاصی تبدیل شده است چرا که قبولی در این مصاحبه ها شرط ارتقای رتبه شهریه، دریافت مدارج علمی جهت استخدام و یا ادامه تحصیل و اموری از این دست است که همگی ارتباط مستقیم با معیشت و پیشرفت علمی طلاب دارد. از این رو در خصوص این نوع امتحانات چند نکته ذکر می گردد: 1⃣ فقدان شرایط معتبر در متن آموزشی کتب فقه و اصول و پیچیدگی مباحث آنها این امکان را به اساتید ممتحن می دهد که به هر طریقی که ممکن است طلاب را در موضوعی پیچیده وارد کنند و آنها را در آن مطلب در تنگنا قرار دهند و اثبات کنند آنچه آنها فرا گرفته اند ناقص است و متاسفانه ملاک درستی برای این امور وجود ندارد که اساتید بر آن اتفاق نظر داشته باشند. 2⃣ روند موجود در امتحانات شفاهی عمدتا نارضایتی و در بسیاری از موارد سرخوردگی طلاب را از مدت زمان طولانی تحصیلشان در پی دارد علی الخصوص اینکه امروز تمامی مراکز علمی در سراسر جهان به دنبال بالندگی دانش آموختگان خویش هستند و متأسفانه در حوزه علمیه روند بر عکس است و به طلبه عملا بی سوادی تلقین می گردد. 3⃣ امروز متأسفانه امتحانات شفاهی به جولانگاهی برای نشان دادن ناکار آمد بودن اساتید و ضعف شدید درسی طلاب مبدل شده است زیرا بجای اینکه این امتحانات معیاری باشد برای سنجش معلومات طلاب، به دریایی از مجهولات آنها مبدل میشود که این عزیزان در آن دست و پا میزنند. با توجه به توصیفی که از کتب و امتحانات شفاهی گذشت باید به این نکته توجه داشت که هر قدر هم طلبه خوب درس خوانده باشد بعضا اگر حتی لفظ مورد نظر ممتحن را نگوید از نظر ایشان مردود خواهد بود. 4⃣ نظام آموزشی در سراسر دنیا با توجه به نیاز روز و مخاطبین آموزش امری منعطف است. از مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد، نبود جایگزین برای این امتحانات است که طلاب مجبور هستند برای بسیاری از امور مهم آموزشی مانند مدارج علمی و امور معیشتی مثل شهریه و اموری از این دست از این چند خان بگذرند در حالی که استانداردشدن امتحانات شفاهی یا تشویق طلاب به اموری جایگزین، مثل تحقیق یا کار عملی در حیطه علاقه واستعداد می تواند بسیاری از این مشکلات را حل و فصل کند. 5⃣ مدیریت در هر اجتماعی باید از هدررفت نیرو و توان آنها کاسته و بیشترین درصد بازدهی را توسط ایشان به منصه ظهور برساند لذا لازم است مدیران حوزه بجای اشراب این گونه روشها به فکر اصلاح این نوع نظام آموزشی باشند. 🔻 امروز اگر در بین طلاب نظرسنجی برگزار گردد و از انها در باره این نظام آموزشی و بخصوص امتحانات شفاهی سؤال گردد نتیجه خوشایندی ندارد؛ با این وصف آیا جای این نیست که مسؤولین حوزه فکر چاره کنند و بر نارضایتی بازوهای مدیریتی خویش در اجتماع پایان دهند؟ مگر نه این است که حدیث شریف کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته حکم میکند که این امور اصلاح گردد؟ 🔻 روند معیوب آموزش و سنجش مذکور موج نارضایتی طلاب را به بیرون از حوزه رسانده و سیلی از یأس را در سایر دانش آموزان و دانشجویان مشتاق علوم دینی و علاقه مندان به حوزه ایجاد می کند و این امر سبب خواهد شد ورودی نیروهای جوان به حوزه با کاهش جدی مواجه شود. @Manahejj
👓 پویش بزرگ سرباز امام زمان 🔹 پیگیری معیشتی برای طلاب از هیچ مسئولی ساقط نیست و اگر بتواند کاری کند و نکند عندالله معاقب است اما... ❗️ همه طلاب هنگام ورود به حوزه به حق خود را شاگرد امام صادق و سرباز می‌دانند؛ آیا امکان دارد کسی حقیقتا به خود محکم عمل کند و اگر وظیفه اش درس است، محکم درس بخواند، اگر منبر است، منبر برود و به وظایف طلبگی خود مشغول باشد ولی حضرت حجت زندگی او را به قدر تأمين نکند؟!! اگر شغل ما سربازی است، که هست، مگر می‌شود فرمانده از حال سرباز بی‌خبر باشد و او را تأمين نكند؟! ❗️ پویش حوزه توئیت قصد دارد، طلاب از تامین شدن در مراحل طلبگی را منتشر نماید؛ اینکه چطور در شرایط سخت زندگی، حضرت حجت نگذاشته آن‌ها محتاج خلق شوند و بارها من حیث لایحتسب روزی آنها را تامین کرده است. خاطرات حتی المقدور نهایتا در ۸خط و واضح و معجزه گون ارسال شود... اللهم صل علی ولیک القائم و حجتک علی خلقک ارسال‌به👇👇 @admintwit @HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ماجرای جالب دستگیری حضرت بقیة الله ارواحنا فداه، از طلبه فقیر و بیمار 🎥 آیت الله ناصری حفظه‌الله 🔸 طلبه‌ای در کربلا ازدواج می‌کند و بیمار می‌شود و بخاطر بیماری قرض می‌کرده تا اینکه دیگر نمی‌تواند قرض کند و شرایط بیماری هم خیلی دشوار می‌شود. 🔹 می‌رود حرم سیدالشهداء با حالت اضطرار و می‌گوید من سرباز فرزند شما حضرت مهدی هستم مرا محل نمی‌گذارد مرگ مرا از خدا بخواهید... 🔹 بعد که به خانه می‌آید چون مطمئن بوده دعای زیر قبّه مستجاب است؛ می‌رود بالای پشت‌بام منتظر جناب عزرائیل که مرگش فرا رسد... ❗️ ناگهان صدایی می‌شنود... (ادامه این ماجرا را از دست ندهید و با حال تضرع و توسل به حضرت حجت ارواحنا فداه ببینید) @HozeTwit @Manahejj
🌀 اطلاعیه مرکز خدمات درباره نهضت ملی مسکن 📝 سیاست مرکز خدمات در مسکن‌سازی 🔸 مرکز خدمات به منظور برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری حمایت‌های احتمالی آتی، جمع‌آوری اطلاعات طلاب این طرح را در دستور کار قرار داده است. لذا لازم است ضمن مطالعه دقیق موارد مطروحه و در صورت دارا بودن شرایط، به موارد ذیل توجه فرمایید: ♨️ شرایط عمومی متقاضیان مطابق ضوابط مرکز خدمات: 1- متأهل 2- مرد 3- ملیت ایرانی 4- دارای پرونده باز و فعال مرکز خدمات 5- فاقد مسکن شخصی و سابقه مالکیت (متقاضی و همسر) 6- غیر شاغل (طبق ضوابط پذیرش مرکز خدمات) 7- نقش‌آفرینی در یکی از شئون روحانیت (تحصیل یا تبلیغ یا پژوهش یا تدریس) 8- عدم استفاده از خدمات اسکان دائم مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تاکنون 9- شرط پایه تحصیلی و محل مورد تقاضای پروژه به شرح ذیل: الف) محل پروژه در کلیه شهرها (به غیر از قم، مشهد و اصفهان)؛ اتمام پایه ۴ کتبی (قم تراز تحصیلی ۹، مشهد و اصفهان تراز تحصیلی ۷) ‼️ اکثر طلاب محترمی که ساکن قم هستند، در صورت انتخاب پروژه در شهر قم مشمول ضوابط مرکز خدمات جهت اعطای تسهیلات نمی‌باشند (غیر بومی هستند). لذا متقاضی در انتخاب شهر مورد نظر خود مختار می‌باشد، ولیکن پرداخت تسهیلات احتمالی منوط به داشتن ضوابط مرکز خدمات است. 📌 مناهج: باتوجه به اینکه شرط دولت برای تخصیص مسکن، اسکان حداقل ۵ سال اخیر در شهر مورد درخواست هست، چگونه طلاب ساکن قم می‌توانند در شهر بومی خود تقاضای مسکن کنند در صورتی که ظاهراً سامانه دولت نمی‌پذیرد. از مرکز خدمات تقاضا داریم به این دغدغه طلاب پاسخ دهند. 🌐 متن کامل خبر: go2l.ir/nmm @Manahejj
🌀 پویش نظرات درباره مسکن‌سازی و تسهیلات مسکن مرکز خدمات ❓روند مسکن‌سازی و تسهیلات مسکن مرکز خدمات را از گذشته تا حال چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ❓از مرکز خدمات در حوزه مسکن و تسهیلات آن چه توقعاتی دارید؟ ❓چه پیشنهادی در این عرصه برای مرکز خدمات دارید؟ ❓ انتقادات و نقاط ضعف مرکز خدمات در زمینه مسکن‌سازی و تسهیلات مسکن کجاست؟ 📲 نظرات و پاسخ‌های خود را برای مناهج ارسال کنید 👇🏻 📩 @Manahejj_Admin 🔊 صدای شما شنیده می‌شود... مناهج، صدای مطالبات حوزه و روحانیت @Manahejj
🌀 ۹۵۰ هزار خانه خالی کشور برای بانک‌ها است؛ 📝 برآنیم تا خانه از کالای سرمایه‌ای خارج شده و صرفا به کالای ضروری تبدیل گردد 👤 نماینده مردم دامغان در جمع طلاب ➖ برای مقابله با قمار اینترنتی برنامه داریم هیچ قانونی در رابطه با قمارهای اینترنتی نداشتیم؛ لذا با برگزاری جلسات تخصصی با حقوقدانان، قوانینی برای مقابله با زمینه‌سازان قمار اینترنتی اتخاذ شد. @Manahejj
🌀 پویش نظرات درباره مسکن‌سازی و تسهیلات مسکن مرکز خدمات 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید آنچه در ادامه می‌آید بخشی از نظرات و انتقادات درباره پروژه پردیس اهواز است 💬 کریم: با سلام از اعضای پروژه مسکن پردیس اهواز هستم کاش حاج آقای میرمحمدی مسئول مرکز خدمات اهواز می آمدن تا از روند ساخت اهواز دیدن میکردن و به حرف آقای ... اعتماد نمیکردن تا ببینن چه در حق طلاب اهواز شده... که بعد از گذشت از ساخت خانه های طلاب چرا از متری هشتصد هزار تومان به متری چهار ملیون تومان تحویل طلاب قرار است داده شود؟؟؟ 〰〰〰〰〰 💬 جابر: از قضیه پروژه مسکن اهواز چه بگم از کلی قرض ک دامنگیرمون شده یا از اقساطی که کلافه مون کرده ویا از آوارگی ای که معلوم نیست تا کی ادامه دار باشه شاید لازم باشه از تأخیر سه سال بیشتر از موعدش گفت و یا از طعنه زدنهای دوست و آشنا و یا شایدم از آبرویی که برایمان نمانده و همه اش درراه ضمانت برای ده ملیونها رفت به کجا باید شکایت کرد نمیدانم ولی این را میدانم که خانواده ای که بنا بود مهد آرامش و اطمینان باشید تبدیل شده به متفرق شدن اعضای آن همسر یکجا وسایل یکجا وفرزندان جای دیگر ۶سالِ ک مارو معطل کردن و هزینه های زیادی از ما گرفتن ک تا خرخره زیر قرض و قسط و وام هستیم ولی فعلا خبری از تحویل خونه ها نیست پول زیادی دادیم خونه ای نگرفتیم و متریالشم افتضاحه لطفا صدای ما باشید که حتی از معیشتمونم زدیم 😥 شاید صدای ما از این طریق شنیده شود 〰〰〰〰〰 💬 محمد: سلام از سال ۹۵ با توجه به اگهی و اطلاعیه های مرکز،مبنی بر ساخت مسکن ارزان و بصرفه واسه طلاب اهواز، در پروژه مسکن پردیس اهواز شرکت کردم یک ماشین شخصی پژو پارس صفر داشتم و فروختم و دادم واسه مسکن به امید اینکه مسکن متری یه میلیون باشه بعد مدتی طلای همسرم رو با گرمی ۳۵۰ تومن فروختم و تزریق کردم به پروژه و تا کنون چندین وام دیگه گرفتم و بارها اقساطم عقب افتاده و توان قسط دادن رو ندارم و دیگه توان گرفتن وام جدید رو ندارم تنها در امد بنده در حال حاضر شهریه میباشد خانواده ام توان پرداخت بدهی هایم را ندارند قبلا پدرم کمک میکرد ولی الان باتوجه به اینکه مبتلا به تومور مغزی بدخیم شد و عمل جراحی انجام دادیم،از کار افتاده شد و خانه نشین است الان در سال ۱۴۰۰ هنوز خونه رو تحویل نگرفتیم کیفیت ساخت و امکانات مسکن در حد صفر میباشد حاضرم با خانه های بازاری و بساز و بفروش و دلالها مقایسه شود از ترک های دیوارها کیفیت سرامیک برقکاری لوله کشی درب و چارچوب ها فاصله بین مجتمع ها فضای دور تا دور مجتمع ها و... به هر حال،حوزه علمیه و مرکزی که باید به طلاب خدمات دهد و درد طلاب را بفهمد و حل کند،هیچ کمکی به بنده نکرد تا کنون چندین بار از پروژه حذف شده و دوباره برگشتم ولی یک بار نگفتند درد شما چیست؟ چند روز پیش رفتم مرکز خدمات گفتم من مستاجرم پدرم مریض شد و دار و ندارشو فروختیم واسه عمل پدرم عمل تومور مغزی درخواست وام دارم بهم وام بدین بتونم قرضی که از دوست و اشنا واسه عمل گرفتم رو پس بدم گفتن واسه پدر و مادر طلبه هیچ خدماتی نداریم من واقعا نمیدونم چیکار کنم کی به داد من میرسه؟ 〰〰〰〰〰 💬 طلبه: سلام همش وعده بوده پولامون بی ارزش شده قرار بود سه ساله تحویل بدید ولی ۵ سال شد و‌هنوز تحویل ندادید .با متریال افتضاح پول زیاد. خدا بگم... حتی نمیتونیم شکایت کنیم مسئول قبلی که جدیدا هم شده مسئول جدید مسکن. قول و و عده میداد ولی انجام نداد بخدای لاشریک اگه... یه بار هم آقای میرمحمدی نیومد سربزنه ببینه ما دروغ میگیم یا راست... ➖➖➖➖➖ 📌 مناهج: نظرات اعضا بدون رد یا تایید منتشر می‌شود؛ لذا در صورت پاسخ‌گویی مسؤولین محترم مرکز خدمات به هریک از نظرات و انتقادات طلاب، حتما در مناهج انعکاس داده خواهد شد. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اطلاعیه مرکز خدمات درباره نهضت ملی مسکن 📝 سیاست مرکز خدمات در مسکن‌سازی 🔸 مرکز خدمات به منظور ب
🌀 رایزنی مرکز خدمات با وزارت مسکن و شهرسازی 📝 امکان ثبت نام مسکن برای طلاب در شهرستان بومی خود 🔸 بر اساس سؤال رسانه حوزوی مناهج از مسؤولین مرکز خدمات، گفته شد: رایزنی‌های لازم برای اینکه طلاب غیر بومی قم بتوانند ثبت نام مسکن خود را به شهرستان بومی خود انتقال دهند انجام شده است. و بزودی این امر در سایت مسکن ملی، ممکن خواهد شد. گفتنی است پس از بروزرسانی سایت «مسکن ملی»، از سوی مرکز خدمات اطلاع‌رسانی رسمی انجام خواهد شد. 📌 مناهج: با تشکر از پاسخ‌گویی مسؤولین مرکز خدمات اعضای محترم مناهج می‌توانند نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را برای مناهج ارسال کنند. @Manahejj
🌀 پویش نظرات درباره مسکن‌سازی و تسهیلات مسکن مرکز خدمات 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 💬 مدیر مدرسه علمیه: سلام علیکم شکرالله سعیکم 🔸 یک سؤال دارم. مرکز خدمات قرار است راه را برای درس خواندن طلاب هموار کند یا مسدود. نمی‌خواهم زحمات بی دریغ مسؤولین مرکز خدمات را بی‌مقدار و بی‌ارزش جلوه دهم؛ اما گاهی در کثرت تلاش‌های گسترده، ممکن است از نگاه کلان غافل شویم، 🔻 مثلا همین پیام‌هایی که درباره پروژه پردیس اهواز منتشر کردید، یا پروژه مسکن نخبگان که قبلاً اجرا شد در پردیسان یا دیگر پروژه‌های مسکن که مرکز خدمات اجرا کرده یا حتی همین تسهیلاتی که قرار است بزودی برای مسکن ملی به طلاب بدهند: ♨️ در همه اینها یک چیز مشترک است، طلبه را تا خرخره در باتلاق اقساط و وام گرفتار می‌کنیم... این طلبه‌ای که تا دیروز با هزار مصیبتِ مستأجری می‌ساخت تا عامل به وظیفه درس‌خواندنش باشد، الان دو یا سه و چه بسا چهار برابر اجاره‌اش برایش قسط وام جور می‌کنیم (فضلا از پولهایی که قرض کرده) بعد می‌گوییم: طلبه جان، خانه‌دارت کردیم درس بخوان!! ذهن این طلبه را نابود کردیم که. این با مستأجری درس می‌خواند ولی الان باید دنبال دو سه شیفت کار باشد تا اقساط ۱۲ ساله‌اش را تسویه کند... این کار مثل یک شیرینی ظاهری برای نخبگان حوزه است که بعد تلخی‌هایش آشکار می‌شود که دیر شده. بزرگواران عزیز در مرکز خدمات خواهشاً فکری کنید که این تجربه را دیگر بارها و بارها تکرار نکنیم... @Manahejj
🌀 مقایسه بودجه حوزه و دانشگاه 👤 امیرآبادی، نماینده قم در مجلس در نشست هم‌اندیشی نمایندگان طلاب 🔸 بودجه حوزه‌های علمیه خواهران با تمام مدارس علمیه فعال در سراسر کشور، یک سوم دانشگاه الزهرا تهران است. 🔹 در سمتی دیگر بودجه جامعه المصطفی با بیش از ۵۰ هزار دانش‌پژوه غیرایرانی و آشنایی بیش از ۳۰۰ هزار غیرایرانی با فرهنگ و ادبیات فارسی، تنها یک بیستم بودجه دانشگاه تهران با ۴۰ هزار دانشجوست. hawzahnews.com/xbvQp @Manahejj
🌀 پویش نظرات درباره مسکن‌سازی و تسهیلات مسکن مرکز خدمات 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید درباره سیاست جدید مرکز خدمات در حمایت از طلابی که هم خودشان هم پدرشان زاده قم باشند: 💬 سعید: سلام و عرض ادب واقعا این دیگه چه مدل تنگ نظری هست که مرکز خدمات در پیش گرفته؟؟؟ هم خودت باید زاده قم باشی هم پدرت؟ یعنی فردی که زاده قم هست بومی قم نیست؟؟ آقایان از خودشان جعل اصطلاح می‌کنند؟!! یا مثلا کسی پدرش زاده قم باشد و برای تبلیغ یا مأموریتی چند ماه به شهری رفته باشند و فرزندشان آنجا به دنیا آمده باشد، این فرزند، بومی قم نیست؟؟ حضرت آقای رییس عزیز و جدید و گرامی و محترم مرکز خدمات، خواهش میکنم التیام بخش مشکلات طلاب باشید و با برخی بخشنامه ها، نمک روی زخم نباشیم. @Manahejj
🌀 پویش نظرات درباره مسکن‌سازی و تسهیلات مسکن مرکز خدمات 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید درباره سیاست جدید مرکز خدمات در حمایت از طلابی که هم خودشان هم پدرشان زاده قم باشند: 💬 علی: با سلام بنظرم جسارتا این طرح خیلی خام و ساده اندیشانه است. آقایان میخواهند از قم تمرکز زدایی کنند. اصل نیتشان خیر است. ولی بجای اینکه افراد پخته و کسانی که درسشان تمام شده را راهی شهرستانها کنند عملا طلاب در حال تحصیل (نهال‌های حوزوی) را ذبح می‌کنند. این اقدام قطعا برای حوزه خسارت آفرین خواهد شد. @Manahejj
🌀 پویش نظرات درباره مسکن‌سازی و تسهیلات مسکن مرکز خدمات 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید درباره سیاست جدید مرکز خدمات در حمایت از طلابی که هم خودشان هم پدرشان زاده قم باشند: 💬 طلبه غیر بومی قم: باسمه تعالی سلام علیکم در شهر ما هیچ کرسی درس خارجی نیست. الان مرکز خدمات امثال بنده را که پایه ۹ یا ۱۰ هستیم در تنگنای انتخاب قرار می‌دهد. اگر بخواهم خانه و مسکن داشته باشم باید یک طلبه بی بهره از علم برگردم شهرستان اگر بخواهم قم بمانم گرفتار این اوضاع فلاکت بار گرانی اجاره ها هستم. ما همیشه قدردان مرکز خدمات بوده ایم. ولی نمی دانم چرا این بار دور از منطق تصمیم گیری کرده اند. یعنی نگاه صفر و صدی، یک هدف خیر را گذاشتند وسط و گفتند شهرها را از علما پر کنیم ولی حواسشان نیست شهرها را از طلابِ دون پایه پر می‌کنند؛ نه علما. این را هم بگویم امید من فقط به امام زمانی است که سربازش هستم. تا وقتی که لازم است تحصیل کنم قم می مانم ولو همه مسؤولین، سربازان امام زمان را فراموش کنند. بعد تحصیل هم ان‌شاءالله به شهرستان خواهم رفت. یا صاحب الزمان اغثنا @Manahejj