eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فرار از مرجعیت .mp3
702.4K
🌀 فرار حضرات آیات سید علی بهشتی و سید عبدالاعلی سبزواری از مرجعیت 🎙 استاد نجم الدین طبسی 🔸 ناقل خاطره: مرحوم آیت الله سید محمدمهدی موسوی خرسان رحمة الله عليه که به تازگی رحلت فرمودند. @Manahejj
🌀 تجربه اعضای شورای عالی در نوشتن پایان نامه! 🖋 محمد خادمی؛ 🔸 یکی از بهترین راه‌ها برای فهم اینکه یک راه خوب است یا بد این است که آن راه را تجربه کرده باشید؛ مثلا در گذشته استاد درس خارج که کفایه را خوب خوانده بود می‌دانست در برنامه درسی طلاب چطور کفایه را بگنجاند و چندسال زمان لازم است؛ لذا مرجع تشخیص او، دقیق وی بود! 🔹 راه دوم - هرچند به خوبی راه اول نیست- استفاده از دیگران است؛ مثلا حوزه‌ای بگوید این اقدام را انجام دادم و نتایج عالی از آن گرفتم، یا مثلا دانشگاهی بگوید اردوهای علمی تجربه کاملا موفقی بوده است. ❗️حال سؤال از اساتید عزیز این است: آیا آنان در پیچ و خم پایان نامه سطح سه و چهار بوده‌اند تا تجربه خودشان را از این رفت و آمدها اعلام کنند؟! آیا برای خودشان به این نحو و طرح و تصویب موضوع و فرم استاد و... آورده علمی مهمی داشته است؟! یا این روند را طی نکرده‌اند و الحمدلله در حوزه با همان شیوه استاد سطح و خارج شده‌اند، پس چرا همان را برای سایرین بهینه‌سازی نمی‌کنند؟! ❗️سؤال دوم این است که اگر خودشان تجربه ندارند آیا تجربه دانشگاه در این زمینه تجربه موفقی بوده است و تنها راه منحصر ارائه‌ی مدرک تحصیلی است؟ آیا علمای بزرگی چون آیت‌الله شاهرودی که تقریر درس خارج اصول شهید صدر (کتاب بحوث) را نگاشته بودند در سیستم فعلی با ارائه‌ی این کتاب، مدرکی به ایشان تعلق می‌گیرد؟! یا صرفا روی پایان‌نامه‌های مدل دانشگاهی تصلب داریم؟!! ♨️ حتی اگر و جمود داریم که حوزه را تماما به لحاظ شکلی و روشی و ... به شکل دانشگاه درآوریم، چرا از عدم تمرکزگرایی در دانشگاه، الگوگیری نکردیم و با تمرکزگرایی افراطی باعث می‌شویم گاهی چندین ماه طلبه‌ای معطل تصویب یا طی‌شدن روند تصویب و ارائه‌ی پایان‌نامه شود!! لذا اگر «دانشگاه» قطب آمال برنامه‌ای و روشی ماست حداقل به محاسن آن پایبند باشیم تا لااقل خسارت‌های کمتری در منسوخ‌شدن سنت‌های اصیل حوزوی را شاهد باشیم. ❗️سؤال سوم این است که تابحال آسیب‌شناسی جدی و کارشناسی از افرادی که پایان‌نامه نوشته‌اند و افرادی که ماه‌هاست در این روند متوقف یا کند شده‌اند داشته‌ایم؟! چراکه بدون ارتباط با بدنه حوزه نمی‌توانیم به اشکالاتی که دیوان‌سالاری و تمرکزگرایی افراطی ایجاد کرده است پی‌ببریم تا برای حل آن عزم و برنامه‌ای داشته باشیم. ✅ توقع روحانیت از اعضای محترم این است که این ابهامات را به طلاب عزیز توضیح دهند؛ تا ان‌شاءالله از ریزش و بدبینی بیش از پیشِ بدنه حوزه علمیه مانع شویم و کم‌کم قدم‌های ابتدایی برای اصلاح و تحول حوزه برداشته شود. @Manahejj
🌀 یک نمونه کوچک از دیوان‌سالاری اداری در قم 📝 آفات نظام کارمندی حوزه 🖋 استاد سطوح عالی (نام محفوظ) 🔸 انتشار گسترده این نامه -از شب گذشته- گرچه برای سیستم بروکراتیک‌زده‌ی حوزه، آبرویی نگذاشته است. اما این نامه اصلا مهم نیست؛ چون آب از سرچشمه گل‌آلود است!! ♨️ زمانی رهبری به شورای عالی فرمودند: تشکیلات تا حد امکان سبک و چابک باشد؛ از دیوان‌سالاری‌های شبه دولتی به شدت پرهیز شود؛ نگذارید تشکیلات حوزه به این بلیه دچار شود. ⏱ سی و دو سال است رهبری معظم به شورای عالی و مدیریت تذکر می‌دهند مرز کارهای خود را تعیین و رعایت کنید و به اموری که متصدی دارد، بلکه اولویت و ضرورت ندارد، نپردازید و این همچنان جزء پر مطالبه‌ترین مطالبات ایشان است که محقق نشده و حتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد! ⛔️ وقتی در شورای عالی اینگونه رفتار نشود انتظار دارید زیر مجموعه رفتار درستی پیدا کند؟ ⁉️ نتیجه و خروجی دیوان‌سالاری این نیست که نه شورای عالی، نه مدیریت، نه معاونین و مدیران کل و رؤسای ادارات و کارشناسان، هیچ‌کدام سرجای خود نیستند و همه با جدیت تمام و پرتلاش مشغول اسراف وقت خود و حوزه و طلاب و انقلاب و نظام و ملت و تشیع هستند؟! ‼️ واقعا جای اسباب توجه نفس در درک این خالی است: آرایشی متناسب با میدان مبتنی بر تفکر سیستمی و اصل تقسیم کار! به همین سادگی. 🔻 اما بیش از سه دهه است رهبری معظم پذیرش و عمل به این بدیهی مورد توافق عقلا را تکرار و مطالبه می‌کنند؛ ولی افسوس... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 آگاهی بیشتر: 🌀 اسراف وقت در شورای عالی؟! https://eitaa.com/manahejj/6168 @Manahejj
🌀 سرعت فرایندها در حوزه 👤 استاد اعرافی 🔸 طرحی که برای ارتقای وضعیت معیشتی اساتید و مبلغین و... داشتیم بعد از ۵ سال تلاش، کم‌کم در حال اجرایی شدن می‌باشد، ♨️ این طرح می‌توانست در یک ماه به نتیجه برسد اما سرعت فرآیندهای حوزه به این شکل است! 🌐 صدای حوزه 📌 مناهج: بی‌شک امید اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه و توقع ایشان از مجموعه شورای عالی و مرکز مدیریت اصلاح فرآیندهای بسیار کند هست؛ تا ان‌شاءالله شاهد خروجی و ثمرات تصمیمات و مصوبات باشیم. بالاخص عزم برای تصمیمات مهم جهت نجات ساختارهای حوزوی از دیوان‌سالاری‌های شبه دولتی و بعضا بدتر از آن... رسانه حوزوی مناهج برای انعکاس دستاوردها آمادگی کامل دارد. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 جمهوریت و اسلامیت نظام وابسته به انتخابات است 🎥 امام خامنه‌ای هم‌اکنون در دیدار هزاران نفر از مردم کرمان و خوزستان ✅ انتخابات جلوی دیکتاتوری، هرج و مرج و اغتشاش و ناامنی را می‌گیرد. @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 سوم دی ماه سالروز ولادت شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری است، به همین مناسبت پیشنهاد می‌کنیم پادکست زندگینامه ایشان را که از تولیدات است، بشنوید تا با این عالم مجاهد و بصیر بیشتر آشنا شوید!👇👇 https://eitaa.com/Manahejj_Radio/139 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 @Manahejj_Radio
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: اعتراض به نحوه طراحی آزمون‌های پایان‌ترم مرکز آموزش‌های غیرحضوری خواهران 💬 نام محفوظ: 🔸 برای امتحانات پایان‌ترم طلاب غیرحضوری مرکز آموزش‌های غیرحضوری خواهران تصمیمی اتخاذ شده، که بارم تمام سؤالات تستی به یک نمره ارتقا پیدا کند، این در حالی است که در سنوات گذشته این بارم بندی برای هر تست، ابتدا ۰/۲۵ و بعد ۰/۳۳ و بعد ۰/۵ نمره و در این ترم به یک نمره ارتقا یافت. 🔹 به نظر، این تصمیم غیرکارشناسی است، زیرا ضریب خطا و اشتباه در سؤالات تستی بالاست و نزدیک بودن گزینه‌ها، کار را دشوارتر هم می‌کند، اگر حقیقت امر بر سنجش آموخته‌های طلاب باشد، این معیار سنجش به شدت ناکارآمد و مغایر با اهداف آموزشی است. 🔺 ضمن اینکه با افزایش بارم سؤالات تعداد سوالات تقلیل خواهد یافت و این بدان معناست که طرح سؤالات محدود به بخش‌هایی از سرفصل‌ها خواهد شد و سنجش درستی از تمام محدوده مطالعاتی طلاب صورت نمی‌گیرد. 🔻 از استاد مجتبی فاضل درخواست می‌شود به فوریت در خصوص این موضوع ورود نمایند، زیرا از پیامدهای چنین تصمیمی، مشروط‌شدن بسیاری از طلاب و ناکارآمد جلوه‌دادن مرکز آموزش‌های غیرحضوری خواهران، نارضایتی بسیاری از طلاب و ... خواهد بود. وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ هَادِيًا وَنَصِيرًا 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 پادکست علمای مجاهد 🎧 قسمت پنجم 🎙 داعی الاسلام | نگاهی به مجاهدت تبلیغی سیدمحمدعلی داعی الاسلام در ایران و هند 📌 فایل صوتی پادکست، تا ساعاتی دیگر در رادیو مناهج... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎧 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 @Manahejj_Radio
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
جناب محمد علي داعي‌الاسلام.mp3
35.62M
🌀 پادکست داعی الاسلام | نگاهی به مجاهدت تبلیغی سیدمحمدعلی داعی الاسلام در ایران و هند 🎧 فصل علمای مجاهد 🎙 عطا یاوری ♨️ آنچه خواهید شنید: ❇️ ماجرای مناظره داعی الاسلام با مبلغین مسیحی ❇️ ماجرای ورود داعی الاسلام به هند و تأسیس انجمن دعوت الاسلام ❇️ تقابل الهیاتی و زبانیِ داعی الاسلام با انگلیسی‌ها ❇️ پذیرفتن تدریس در دانشگاه ❇️ نسبت زبان فارسی و فرهنگ اسلامی 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 @Manahejj_Radio
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آیا علما و حوزه‌های علمیه با امام خمینی و انقلاب اسلامی مخالف بودند؟ 🎥 تیزر 👤 استاد مهدی ابوطالبی؛ معاون پژوهش و مدیر گروه و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی 🔸 در عملیات روانی اخیری که آغاز کرده‌اند، شبهات و دروغ‌های بی‌اساسی را نسبت به امام خمینی (قدس سره) و انقلاب اسلامی وارد کرده‌اند که مغایر با حقایق و مستندات تاریخی است. استاد ابوطالبی به این شبهات پاسخ داده‌اند. ⁉️ آیا امام خمینی (قدس سره) یک استثناء بود و فقهای دیگر وارد سیاست نمی‌شدند؟! ⁉️ آیا حضرت امام در نهضت انقلابی خود، فقها و علما و بدنه حوزه را همراه نکردند؟! ⁉️ تنها حضرت امام اعلامیه‌های سیاسی می‌دادند؟! ⁉️ فقها و علما پس از پیروزی انقلاب چه برخوردی با حکومت اسلامی داشتند؟! 🎞 فیلم کامل:👇🏻 Aparat.com/v/tzqKi @Tanbiholomah @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 شهید سیدرضی و چند نکته 🖋 عباس بابائی؛ ۱) اگر آه تو از جنس نیاز است در باغ باز، باز است. ۲) برای شهادت باید وسط میدان و اهل قیام بود. ۳) اقتدار جمهوری اسلامی نه با فلان مدیر پرمدعا، که با سربازان و سرداران گمنام ذیل تبعیت از ولایت عظمای فقیه، به‌دست آمده است. ۴) انقلاب اسلامی تراز را بین‌المللی و تاریخی کرد. ۵) اسرائیل سگ زنجیری آمریکا و در کنار صاحبش دشمن درجه یک ملت ایران است. ۶) برخلاف نگاه عده‌ای، در حال وقوع است؛ آمریکا در منطقه به ذلتی گرفتار شده که حتی به یمن هم نمی‌تواند پاسخ بدهد. ۷) ای کاش می‌توانستیم اسطوره‌های خودمان را به فرزندان کشورمان درست و به هنگام معرفی کنیم! ۸) غربگرایان وطنی شادمانی اندکی دارند؛ چون می‌دانند هر گام ولی‌نعمت‌شان، چند گام جبهه‌ی مقاومت را به‌دنبال خواهدداشت. ۹) غالباً شهیدان و شهادت‌هایی این‌گونه، یا بلایی را از سر امت رفع می‌کنند یا مانع آمدن بلایی می‌شوند! ۱۰) جهت شادی روح شهید سیدرضی و فرمانده‌ی دلاورش سیدالشهداء مقاومت حاج‌قاسم عزیز و تمام مدافعان گمنام حرم اهل‌بیت و حرم جمهوری اسلامی حمد و سوره‌ای هدیه بفرمایید. @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 تقابل استعمار با زبان فارسی 📝 از استعمار کهنه تا استعمار فرانو 🔰 اول دی ماه شبکه منوتو برنامه‌ای در مورد زبان فارسی ساخته که کارشناس برنامه در بخشی از آن زبان فارسی را زبان تحمیلی تلقی می‌کند! 📌 بخشی از پادکست «داعی الاسلام» درباره و نسبت آن با فرهنگ اسلامی است. 🎧 پادکست داعی‌الاسلام را در رادیو مناهج بشنوید👇🏻 https://eitaa.com/Manahejj_Radio/187 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 رادیو مناهج همراه شماست👇🏻 @Manahejj_Radio
🌀 پاسخ هیجانی یا انتقام هوشمندانه 📝 تروری از سر استیصال 🖋 ابوعباس نجات 🔸 از لحظه شهادت سردار سید رضی موسوی تاکنون شاهد واکنش‌های گوناگونی از سوی مراجع رسمی نظامی و دیپلماتیک کشور بودیم، اما در فضای مجازی کسانی هستند که گمان می‌کنند اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید ‎ یک حمله آفندی است که ناشی از ضعف ایران بوده است و به صورت هیجانی، خواستار واکنش سریع و ناپخته ایران هستند. نباید فراموش کرد که اقدام رژیم جعلی اسرائیل یک واکنش به صدها حمله‌ای است که جبهه مقاومت به رهبری ایران در ماه های گذشته علیه جبهه صهیونیستی داشته است و اسرائیل به معنای واقعی کلمه «ضربه فنی» شده است. 🔹 کنشگران احساسی چون درک دقیق و جامعی از پدیده‌های سیاسی و نظامی ندارند، با هر اتفاقی فورا آتش‌بار حمله را به سمت نیروهای خودی می‌گیرند و نظام و نیروهای مسلح را به ضعف و محافظه‌کاری متهم می‌کنند؛ تحلیل‌هایی که نه از محاسبات فنی برخوردار است و نه با آنالیز اتفاقات قبل و حین حادثه همراه است که اینچنین منجر به رگبار بستن به سوی سنگر خودی می‌شود. 🔹 همانگونه که در واکنش وزیر امور خارجه، بیانیه رسمی سپاه و موضع‌گیری سخنگوی وزارت دفاع و سایر مواضع رسمی مطرح شد به طور حتم پاسخ ایران، مقتدرانه و هوشمندانه به گونه‌ای و در زمان و مکان و روشی انجام خواهد شد که اهداف رژیم صهیونیستی در اینگونه عملیات‌های تروریستی را محقق نکند. با این وجود عده‌ای انتظار دارند در جنگ نامتقارن بعد از نابودی یک مقام بلندپایه نظامی رژیم صهیونیستی، مقامات سپاه مقابل دوربین‌ها بیایند و بگویند ما زدیم!! در حالی که مقامات رسمی رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه ترور سردار ایرانی را گردن نمی‌گیرند، همانگونه که در غزه با حمله به اهداف بیمارستانی و کودکان در مدارس، آشکارا جنایت می‌کنند ولی در مجامع بین المللی مظلوم‌نمایی کرده و از زیر بار مسئولیت جنایات جنگی خویش فرار می‌کنند. 🔹 تنها یک فعال مجازی بی‌اطلاع نمی‌داند جبهه مقاومت با حمایت سپاه قدس و بازوهای محور مقاومت با مدیریت حکیمانه رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا، را در ابعاد گوناگون تا بیداری جهانی و نابودی جدول آمریکایی در افق استراتژیک دشمن تسرّی می‌بخشد. ♨️ مراقب باشیم پیغام مطالبه‌گری ما چه دانسته و چه نادانسته، از یکسو منجر به القای شکاف میان عناصر جریان انقلابی و سپاه و رهبری به دشمن نباشد و از سوی دیگر منجر به القای حس سرخوردگی و شکست در میان دلبستگان انقلاب نگردد؛ ✅ یک نیروی آگاه و با بصیرت انقلابی به عملکرد رهبران جبهه مقاومت باور دارد. ✅ یک فعال بصیر انقلابی هیچگاه نظام را متهم نمی‌کند که مقاومت صرفا رجز می‌خواند و انتقامی در کار نیست! 🔺 در موضوع انتقام حاج قاسم، رهبر حکیم انقلاب، سال گذشته در آبان ۱۴۰۱ فرمودند: «هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد. این را بدانند، حرفی زدیم، پای آن حرف ایستاده‌ایم و در وقت و جای خودش انجام خواهد گرفت.» و در تحقق این راهبرد قبلا تاکید کردند: (پس از سیلی سخت موشکباران عین الاسد) سیلی سخت‌تر، غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ استکبار و اخراج آمریکا از منطقه است.» 🔻 همانگونه که سردار اسدی فرمانده سابق مستشاران ایرانی در سوریه تاکید کرد: اسرائیل به دنبال این است تا هرطور شده واکنشی سریع از ایران با این جنایات دریافت کند تا بتواند محل درگیری‌ها را با کمک دیگر کشورها از فلسطین خارج کند؛ بنابراین واقعیت میدان این است که اکنون بزرگترین هدیه به اسرائیل، بازی کردن در پازل طراحی شده توسط آنهاست. بی تردید پاسخ ایران به شهادت شهید حتمی، قطعی‌ و پشیمان کننده است، اما نه در جایی که آنها انتظارش را می‌کشند و نه در پازلی که آنها طراحی کرده‌اند.‌ در این حقیقت تردید نکنیم که «هر موقع دیدید ناگهان سرداری مظلومانه به شهادت رسید بدانید یک گام بزرگ به جلو برخواهیم داشت و نصرتی عظیم در پی خواهد بود.» @Manahejj
🌀 ارتباط و اعتقاد قلبی آیت الله بهجت به امام خمینی 👤 مرحوم آیت‌الله حسن ممدوحی 📗 ماجرای علامه و انقلاب، ص ۷۱ @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: اعتراض به نحوه طراحی آزمون‌های پایان‌ترم مرکز آموزش‌های غیرحضور
🌀 پاسخ معاون آموزش مرکز آموزش‌های غیرحضوری حوزه علمیه خواهران به اعتراض طلاب آن مرکز بسمه تعالی با عنایت به اعلام ریز نمرات (بارم) امتحانات پایانی نیمسال اول، و پرسشهایی که از طرف بعضی از طلاب محترم مرکز آموزش‌های غیرحضوری ارائه گردیده نکات ذیل جهت استحضار تقدیم می‌گردد: الف) تعیین معیار ارزشیابی هر سؤال یا شیوه طراحی آن- به صورت تستی و یا تشریحی- از اموری است که اساتید و مراکز علمی با توجه به اهداف و سیاستهای خود پس از بررسی و کارشناسی نسبت به آن اقدام می نمایند؛ ب) لحاظ بارم نمره هر سؤال تستی، از نیم تا 2 نمره، أمری مرسوم در مراکز علمی می باشد و در بسیاری مراکز حوزوی و دانشگاهی لحاظ بارم ۱ نمره، در حال اجراست. مرکز آموزشهای غیرحضوری نیز این تصمیم را بر اساس بررسی کارشناسی و در راستای دستیابی به اهداف آموزشی و اجرایی مطلوب خود اتخاذ نموده است؛ ج) از طلاب محترم انتظار می رود دروس خود را بدون نگاه به شیوه طرح سؤال و یا بارم بندی سؤالات امتحانی به دقت مطالعه نمایند و با آمادگی کامل وارد جلسات آزمون شوند؛ چرا که در مسیر علم آموزی علی الخصوص فراگیری علوم دینی، نگرانی و دغدغه اصلی متوجه درک و فهم مطالب و سپس عملی نمودن آنهاست. چنانچه این مهم حاصل شود، قطعاً طرح سؤالات به هر شیوه و روشی که باشد مسئله ساز نخواهد بود. همانطور که نسبت به دروس متمرکز تفاوت طراحی و بارم سؤال نسبت به سایر دروس مشاهده می شود ولی این روند باعث ایجاد اعتراض و نگرانی طلاب محترم نشده است؛ د) در بارم بندی ۱ نمره ای، همانطور که انتخاب گزینه نادرست باعث کسر یک نمره می شود، انتخاب گزینه درست نیز موجب دریافت یک نمره می شود. بنابراین طلاب محترم نگرانی خاصی از این لحاظ نداشته باشند. همچنین فرایند طراحی و ارزیابی سوالات امتحانی در این مرکز به گونه ای است که نسبت به پخش بودن سوال در بخشهای مختلف سرفصل، اهتمام جدی وجود دارد. ه) طی دو جلسه برخط قبل از امتحانات، در این خصوص توضیحات لازم به طلاب ارائه شده و آرشیو جلسات نیز برای مراجعه طلاب غیرحضوری در اختیار ایشان هست. از پیشگاه خداوند متعال موفقیت بیش از پیش طلاب محترم را مسئلت می نماییم. 🖋 معاونت آموزش مرکز آموزش های غیرحضوری vu.whc.ir @Manahejj
صوت استاد ابوطالبی.mp3
45.44M
🌀 آیا علما و حوزه‌های علمیه با امام خمینی ره و انقلاب اسلامی مخالف بودند؟ 🎙 استاد مهدی ابوطالبی؛ معاون پژوهش و مدیر گروه و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی ره ♨️ آنچه خواهید شنید (روی زمان‌ها کلیک کنید همان بخش از صوت پخش خواهد شد)👇🏻 🔺 مواضع سیاسی علما در طول تاریخ 01:45 🔺 قیام ها زمان پهلوی 10:35 🔺 سکولاریسم در حوزه 12:07 🔺 آیا امام تنها بود؟ 13:15 🔺 شاگردان امام 19:57 🔺 موافقت یا مخالفت علما با تشکیل حکومت؟! 14:44 🔺 سکوت مقطعی برخی از علما 32:24 🔺 بیانیه آیت الله العظمی خویی 37:52 🔺 همراهی و موافقت علما تا به امروز 41:34 🎞 فیلم کامل:👇🏻 Aparat.com/v/41FKG @Tanbiholomah @Manahejj
🌀 التزام دائمی به غسل جمعه 👤 شیخ جعفر ناصری ‌ ‌ ♨️ بشر فقط بلد است از خدا طلب‌کاری کند؛ ولی اصلا نسخه‌های خوب را نمی‌شناسد... @Manahejj
🌀 بیانیه پایانی اجلاس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد 🔸 سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد پس از دو روز بحث بررسی با موضوع «رسالت حوزه‌های علمیه و اولویت تبلیغ» به کار خود پایان داد. 🔺 امر تبلیغ رسالت اصلی انبیاء عظام و وارثین آنها یعنی روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده و خواهد بود. هجوم شبهات و نیازهای فرهنگی جهان بویژه عالم اسلام، گسترش رسانه ها و فضاهای مجازی و توجه جدی به آسیب‌های اجتماعی و اثرات مخرب آن، تلاش‌های مضاعف همه مسئولان فرهنگی و حوزه‌های علمیه را می‌طلبد، مؤکداً لازم می‌دانیم روحانیت و حوزه‌های علمیه توجه به نیازهای جدید در این عرصه و بهره‌گیری از ابزار و شیوه‌های نوین تبلیغی که موجب افزایش ظرفیت و همگرایی و استفاده از فرصت‌های جدید می‌گردد را نصب‌العین خود قرار دهند. 🔻 در همین راستا باز تعریف و هماهنگی و همگرایی کلیه نهادهای تبلیغی و سازمان‌دهی جدید و به روز آنها و اتخاذ سیاست‌های کارگشا، تحت اشراف یک شورای سیاستگذاری تبلیغی همچنانکه مد نظر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی است امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است! 📌 متن کامل: hawzahnews.com/xcBLS @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: بیانیه اجلاسیه سیزدهم جامعه مدرسین 💬 مرتضوی: با سلام و تشکر خدمت اعضای محترم جامعه مدرسین و علمای بلاد اینکه موضوع این اجلاسیه «رسالت حوزه‌های علمیه و اولویت تبلیغ» جای قدردانی بسیار دارد؛ اما امروز آحاد روحانیون و اساتید و مدرسین و طلاب، منتظر گزارشِ تحققِ بایدها هستند؛ نه لیست‌کردن بایدها... بله همه می‌دانیم تبلیغ باید اولویت اول حوزه قرار بگیرد، آن هم نه الان بلکه از چند دهه پیش! آن زمانی که رهبری معظم خطر را گوشزد کردند و ما در غفلت بودیم از این خطر. امروز که اوضاع فرهنگی وخیم‌تر شده و صحبت از سیلی سخت است؛ دیگر به جای صدور بیانیه باید بگوییم چه کرده‌ایم. از ۲۱ تیر (حدود شش ماه قبل) که رهبری بحث اولویت اول تبلیغ را گفتند، جامعه مدرسین و شورای عالی و مرکز مدیریت برای تغییر ریل سیاست‌گذاری این مهم چه گزارشی از اقدامات خود ارائه کرده است؟! حتما می‌دانیم صرف نیت بدون اقدام منجر به خروجی نخواهد شد. با تشکر فراوان از همه بزرگان که دغدغه دین دارند و حتما عامل به منویات و اوامر رهبری خواهند بود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد گزارش عملکرد و اقدامات مهم مسؤولین محترم را جهت تنویر اذهان عمومی منتشر کند. @Manahejj
🌀 لزوم حفظ و تقویت جامعه مدرسین 💠 امام خامنه‌ای 🔸 مراقب باشید جامعه‌ی مدرّسین، تضعیف نشود. نهادهای عمقی و ریشه‌دار حوزه را تضعیف نکنید. ♨️ جامعه‌ی مدرّسین، چیز مغتنمی است. جامعه‌ی مدرّسین، فقط اشخاص نیست، این «هیأت اجتماعیّه» است، این عنوان است که مستمر است، از چهل و چند سال قبل تا امروز در عرصه‌های مختلف و در میدانهای مختلف حضور داشته، ✅ آن را باید حفظ کرد. 📅 2 آبان 1389 📌 مناهج: طبیعتا دغدغه حفظ و تقویت جامعه مدرسین اول از همه در نهاد جامعه مدرسین باید دنبال و محقق شود. اعتبار و عظمت جامعه مدرسین با خون دل و مجاهدت بزرگان به دست آمده است و نباید مورد غفلت قرار بگیرد تا خدای ناکرده رفته رفته این نهاد ریشه‌دار انقلابی از عظمتش کاسته یا فراموش شود... @Manahejj
🌀 لبیک به جامعه مدرسین، لبیک به انقلاب؟ 🖋 استاد سطوح عالی؛ نام محفوظ 🔸 لبیک به ، زمانی مساوی با لبیک به انقلاب و مباحث مطروحه نظام بود که در دهه ۶۰ و تا حدودی دهه هفتاد تنفس می‌کرد، چراکه جامعه مدرسین بدنبال تحقق آرمان‌ها و نگاه‌های امام و رهبری در نظام و جامعه بود، در عمل جریانی تأثیرگذار بر حوادث و رخدادهای انقلاب و جامعه همچون انتخابات بلکه جریانساز بود، صاحب رأی و نظری برای اقناع منطقی و باورپذیر برای جامعه و جریان‌ها بود؛ ⁉️ ولی جامعه مدرسین دهه هشتاد و نود و امروز آیا چنین جایگاه و موقعیتی بر جامعه و جوانان و جریانات تأثیرگذار در عرصه‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد؟! آیا در این عرصه‌ها جریان‌ساز است؟! ♨️ اگر جامعه مدرسین التزامش را عملا به مطالبه و توصیه و تأکید طی سه دهه‌ی گذشته در جوان نگهداشتن بدنه خود با ورود فضلای خوش فکر و جوان نمایش می‌داد امروز باید همچنان شاهد جامعه‌ی مدرسینی جوان، پرتحرک، فعال، باابتکار و تأثیرگذار با پشتوانه‌ای از تجارب بزرگان حوزه می‌بودیم که مع‌الأسف امروز شاهد آن نیستیم. ✅ جامعه مدرسینی در تراز انقلاب و نهضت و نظام است که مدام در حال حیات و حرکت است، آن‌وقت است که لبیک گفتن به او مساوی بلکه مساوق با لبیک به انقلاب است. ✅ برای فردایی مشابه دیروز‌ها و متفاوت با امروزها باید قدری تعارفات و ملاحظات را کنار گذاشت و واقع بینانه به فکر بود و این مهم با اجلاسیه و نشست درون نهادی بی‌رمق حاصل نمی‌شود بلکه باید به بازخوانی و با آرایشی نو و متناسب با حرکت انقلاب التزام داشت. @Manahejj
🌀 درباره جامعه مدرسین ❇️ شاید برای شما جذاب باشد بدانید ایده و طرح جامعه مدرسین را چه کسی ارائه کرد و چگونه این نهاد مقدس بنا نهاده شد! ❇️ جالب‌تر اینکه همان ایده‌پرداز، پیش‌بینی احتمال ضعف و کندشدن حرکت جامعه مدرسین را در دهه‌های بعد مطرح کرد و آن را هم از پیش، ارائه داد! ✅ در هفته پیش رو در این باره بیشتر خواهیم گفت... @Manahejj
🇮🇷 اجتماع بزرگ مردم ولایتمدار و شهیدپرور و طلاب و روحانیون شهر مقدس قم در سالروز حماسه ماندگار یوم الله نهم دی ماه
💠 امام خامنه‌ای مدظله العالی:
در نهم دی دست اراده الهی دیده شد وگرنه این کارها، کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ 
این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ این چیزها دست من و امثال من نیست.
🔸 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم ضمن گرامیداشت چهاردهمین سالگرد روز به یاد ماندنی ۹ دی با شعار محوری «بازخوانی فتنه‌های جدید آمریکایی صهیونیستی»؛ از عموم مردم شریف و بصیر قم و طلاب و روحانیون ارجمند شهر کریمه اهل بیت علیهم‌ السلام برای حضور در تجمع حماسی روز بصیرت و میثاق امّت با ولایت دعوت به عمل می‌آورد. ⏰ زمان: شنبه ۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح 🕌 مکان: مدرسه مبارکه فیضیه @Manahejj
🌀 زخم‌های نورانی 🖋 کبری خالقی؛ 1⃣ مکتب سلیمانی که برپایه‌ی صدق و اخلاص بنا شده است، همان ادامه‌ی مکتب امامین انقلاب اسلامی و اوصیاء و انبیای الهی است. این صدق و اخلاص همان سرمایه‌ی وجودی انسان‌های توحیدی است که به راستی بر عهد خود ایستادگی کردند و مخلصانه در راه خدا جان، مال، آبرو و هر آنچه که امانت در نزدشان بود نثار و ایثار کردند. از صفات ارزشمند حاج قاسم این است که در این راه پربرکت هنوز هم دستان مبارک دوستان اهل مقاومت خود را می‌گیرد و آنان را نیز به حیات طیبه می‌رساند. 🔺 نمونه‌ی این دوستان، شهید بود که به لشکر آسمانی حاج قاسم پیوست و گوهر گرانبهای ایمان خود را خرج راه مقاومت علیه ظلم و ستم بر مظلومان کرد. سید رضی، شهید عزیز ما سالیان درازی در میدان حق علیه استکبار جهانی مجاهدت کرد و برای این ایستادگی، خون پاکش را به محضر حجت حق تقدیم کرد. 2⃣ درست است که با هر خونِ شهید، زخمی بر قلوب مومنان وارد می‌شود، اما همان جراحت‌ها و زخم‌ها نوری می‌شوند تا راه عزت و شرف بهتر و بیشتر نمایان شود و درخت تناور اسلام را مستحکم‌تر کند. همچنانکه این شهادت‌ها پس از چهل و اندی سال از گذشت انقلاب اسلامی هم به اقتدار امت اسلامی کمک و هم باعث دفع شرّ از سر مؤمنان شدده است، همانطور که در قرآن آمده است: «إِنَّ اللَّـهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا...» ﴿آیه٣٨ سوره حج) خداوند «مدافع مؤمنان» است. و این اقتدار نظام اسلامی است که ابرقدرت‌های پوشالی ناتوان از رویارویی با جمهوری اسلامی، در سطح بین‌المللی، به ترور سربازان و سرداران گمنام مطیع امر ولایت دست می‌زنند. ✅ بعد از شهادت شهید سلیمانی نه تنها اسرائیل در سراشیبی سقوط در زباله‌دان تاریخ قرار گرفته است بلکه خون‌های مبارک شهدای‌مان، ابهت آمریکا و اذنابش را به زیر کشیده و اینگونه وجدان ملت‌‌ها را هوشیار و بیدار کرده است که هرروز با برگزاری تظاهرات نسبت به سیاست‌های شیطانی آمریکا و اسرائیل و کشورهای اروپایی اعتراض خود را به جنایات در غزه نشان می‌دهند. 3⃣ این خون‌های شهدای جمهوری اسلامی و مقاومت در دفاع از عالم به‌خصوص دفاع از باعث شده است تا مردم نستوه هم‌چنان با بصیرت و افتخار بر سر آزادگی و شرافت خود باقی بمانند و در مقابل جنایات هولناک رژیم کودک‌کش مقاومت نمایند و آنان را به ستوه آورند. ♨️ ما زخمی تیغ تیز دشمن هستیم و از آن خصمِ زبون خشمگینیم، اما به قول مولانا که به شمس گفت: پس زخم‌هایمان چه؟ و او پاسخ داد: نور از محل آنها وارد می‌شود؛ همانطور هم، زخم‌های نورانی که بر پیکره‌ی اسلام وارد می‌آید امت اسلام را آگاه‌تر و متحدتر می‌کند و بر تاریکی‌ها غلبه پیدا خواهد کرد و امت اسلامی بزودی شاهد برپایی تمدن نوین اسلامی خواهد شد و خون پاک و نورانی حاج قاسم و یاران مقاومش مثل سید رضی موسوی، خود انتقام سختی علیه مستکبران جهان خواهد شد. @Manahejj