🌀 حوزه و نیروسازی برای نظام
📝 گزینههای ریاست آتی قوه قضاییه!
🖋 علی مهدوی
🔸 با انتخاب آیت الله رییسی به عنوان رییس قوه مجریه، مجددا بحث درباره گزینههای ریاست قوه قضاییه بالا گرفت.
➖ برخی از افرادی که مطرح میشدند صبغه کاملا علمی و اجتهادی در حوزه علمیه داشتند؛
➖ برخی علاوه بر برخورداری از چهره نسبتاً علمی در حوزههای علمیه، در مدیریت و ساختارسازی هم مشهورند اما قاطعیت کافی در برخورد با نورچشمیها را عملا ندارند.
➖ برخی هم به ظاهر به اجتهاد علمی در حوزهها شناخته نشدهاند اما سوابق مدیریتی جدی و حتی سوابق علمی قابل قبولی دارند.
✅ حال نظام اسلامی باید تصمیمگیری میکرد که کدامیک گزینه بهتری برای تکیه زدن بر مسند ریاست قوه قضاییه است. به علاوه اینکه کارنامه تقریبا دو و نیم سالهی آیت الله رییسی و سند تحول ق.ق توقعات مردم و حتی خواص را از گزینه جایگزین وی بالا برده است.
🔹 با توجه به این ملاکها، شایسته است نگاهی به افرادی که در رأس ق.ق بودهاند داشته باشیم:
مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، فقیه مجاهد و انقلابی آیت الله محمد یزدی، نابغه علمی و شاگرد شهید صدر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله آملی لاریجانی همگی از بزرگان علمی و فقهای تربیتیافته در حوزههای علمیه بودند.
این بزرگواران گرچه به نوعی به اتقان علمی ق.ق کمکهای شایسته و در خور تقدیری داشتند؛ اما گاهی اختلالات و کندیها در مراحل دادرسی و تعیین تکلیف حجم بزرگی از پروندهها نیز دیده میشد که مردم را آزار میداد.
اختلالاتی که صرفا با قوه فقهی و علمی حلشدنی نبودند؛ بلکه نیاز به مدیریت قوی و شناخت دقیق از دالانهای کوچک و بزرگ ق.ق داشت.
🔹 بر همین اساس است که میبینیم آیت الله رییسی امثال طبریها را به خوبی در ق.ق محاکمه میکند؛ اما فساد و رخنه وی برای آیت الله آملی لاریجانی احراز نمیشود و متأسفانه برخی به جفا بگونهای قلمفرسایی کردند که گویی آقای آملی از فساد وی مطلع بوده است و چشمپوشی کرده است.
❓به سوال اصلی این یادداشت برگردیم؛ نظام اسلامی برای گزینه ریاست ق.ق سراغ چه شخصیتی باید برود؟
اگر حوزههای علمیه در نگاهی تک بعدی فقط فقیه پرورانده باشند؛ فقیهی که توان مدیریتی لازم برای تصدی مسئولیتها را نداشته باشد، تکلیف نظام اسلامی چیست؟
♨️ اینجاست که نظام اسلامی دست مطالبهاش به سوی حوزههای علمیه دراز است و شورای عالی حوزههای علمیه باید تبیین کند دقیقا برای پرورش فقیهانی که قدرت مدیریتی داشته باشند چه برنامهای داشته و چه محصول نیروی انسانی و خروجی مناسبی برای عرضه در این زمینه دارد.
🔹 امروز یا فردا گزینه موجود از بین گزینههای احتمالی برای قوه قضائیه معرفی میشود،
اما این مسئله در حوزههای علمیه به قوت خود باقی هست که حوزه علمیه چرا به یک مرکز شبه دانشگاهی تبدیل شده که عدهای در آن صرفا تحصیل میکنند و مهارتهای مدیریتی متناسب با نیازهای نظام در حوزههای گوناگون مسئولیتی را فرا نمیگیرند؟
❓ چرا حوزه علمیه فقط محصل و طلبه تربیت میکند ولی امام جمعه تربیت نمیکند، نماینده ولی فقیه و مدیر ولایی برای نهادها و سازمانها تربیت نمیکند، کارشناسان ارزیابی و تشخیص صلاحیت دینی مدیران و قوانین و مقررات کشور تربیت نمیکند، اغلب قضات روحانی دادگاهها را چرا مراکز دیگر تربیت میکنند، چرا برای تربیت مبلغین بینالملل که وظیفه ذاتی حوزه است، برنامهای برای طلاب محصل حوزه مشاهده نمیشود، چرا برای تربیت مدیران و رؤسای نهادهای دینی و تبلیغی رسمی کشور برنامهای در حوزههای علمیه مشاهده نمیگردد و دهها سؤال مشابه در این زمینه...
🔹 البته این سؤالات به معنای زیر سوال بردن دستاوردهای عظیم و گاها بی نظیر حوزه در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی نیست و به سبک عدالتخواهان عجول و تحولخواهان انحرافی به دنبال تخطئه کلیت نظام حوزههای علمیه نیستیم؛ بلکه دغدغه مدیرسازی و نیروپروری برای نهادها و دستگاههای نظام اسلامی از دغدغههای مهم رهبر انقلاب در طول سالیان طولانی بوده است که اقدامات گسترده و سازمان یافتهای برای تحقق آن تا بحال صورت نگرفته است، هرچند شاهد حرکات چریکی و تحرکات موردی در این عرصه نیز بودهایم.
📩 در پایان خوانندگان محترم نظر بدهند که راهکارهای تحقق بخشیدن به این دغدغه رهبر معظم انقلاب چیست؟
چگونه حوزههای علمیه میتواند به تربیت نیرو و مدیرسازی برای مناصب نظام اسلامی بپردازد؟
آفات و آسیبهای روشهای موردی کنونی چه بوده است؟
#نیروسازی
#تربیت_نیرو
#حوزه_و_نظام
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #کلام_امام | بهشتی با مردم بود
🔻ارزش آقای رجایی، ارزش آقای باهنر، ارزش آقای بهشتی و ارزش این ائمه جمعهٔ مظلوم ما به این نبود که یک دستگاهی دارد، ارزششان به این بود که «خودی» بودند، با مردم بودند، برای مردم خدمت می کردند... ۱۳۶۱/۰۶/۰۷
📜 مطالعه نسخه کامل خطِ۲۹۴:
farsi.khamenei.ir/news-content?id=48174
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 خواب آیتالله جوادی آملی درباره شهید بهشتی
🔹 عصری میخواستم استراحت کنم، در آن استراحت (خواب) دیدم که مرحوم شهید بهشتی دارند میروند، با یک لباس فاخری. عرض کردم: کجا؟ با انگشتشان اشاره کردند، یک قصر مجللی روبرو بود...
🌐 حوزهنیوز
#شهید_بهشتی
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تخفیف ویژه نرم افزارهای نور تا پایان هفته
1⃣ دانشنامه فضائل اهل بیت علیهمالسلام در منابع اهل سنت
ارائه درختواره «فضائل و مناقب اهلبیت(علیهمالسلام)» با بیش از ۲۳۰۰ موضوع و اتصال آن به ۳۳ عنوان «کتاب فضایل و مناقب» از مهمترین منابع روایی و تفسیری اهلسنّت در ۱۴۱ جلد، با قابلیت ارتباط بین متن و موضوع
💳 خرید با تخفیف ویژه:
noorshop.ir/fa/product/15772
2⃣ جامع اصول فقه
متن ۴۱۰ عنوان کتاب به زبان #فارسی و #عربی در ۹۱۴ جلد از ۲۴۰ مؤلف، در موضوع اصول فقه
💳 خرید با تخفیف ویژه:
noorshop.ir/fa/product/6389
3⃣ پژوهیار ۲
مجموعه سازی، سازمان دهی، استناد دهی و تنظیم کتابنامه به صورت ماشینی، قابلیت نصب و استفاده مستقل از مرورگر و ...
💳 خرید با تخفیف ویژه:
noorshop.ir/fa/product/14436
#نرم_افزار_نور
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نماهنگ "فرزند ایمان"
🎥 اولین گروه سرود فرزندان طلاب
🔹 تولید شده توسط گروه سرود و تواشیح محراب
💠 با حمایت معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه های علمیه
#فرزندان_طلاب
@Manahejj
🌀 کسب اجازه آیتالله رئیسی از رهبر انقلاب برای تمرکز بر تمهید مقدمات تشکیل دولت جدید
📝 رییس قوه قضائیه در نامهای به رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه خواست تا در زمان باقیمانده تا آغاز به کار دولت جدید، بر تمهید مقدمات استقرار دولت سیزدهم متمرکز شود
🔹 آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نامه ای به حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشکر از اعتماد، حمایتها و راهنماییهای ایشان در دوره مسئولیت خود در دستگاه قضایی و همچنین الطاف ویژه مقام معظم رهبری نسبت به عملکرد دو سال گذشته قوه قضائیه در دیدار اخیر با مسئولان این قوه، با اشاره به اهمیت امور دولت آینده و فرصت زمانی محدود برای تمهید مقدمات استقرار دولت، از ایشان درخواست کرد در صورت صلاحدید اجازه فرمایند در فرصت باقیمانده، در تمهید مقدمات تشکیل دولت جدید متمرکز شده و ایشان درباره ریاست قوه قضائیه، به نحو صلاحدید اتخاذ تصمیم فرمایند.
@Manahejj
🌀 تیتر صفحه اول خبرگزاری فارس
📝 طلاب هم باید مثل مردم دنبال کار باشند
🔹 نظرات متفاوت کاربران درباره معیشت طلاب + پیشنهادهای فارس!
👇🏻👇🏻👇🏻
fna.ir/2fgtl
📌 پ.ن:
وقتی در خود حوزه این موضوع حل نشده، توقعی از مردم و رسانههای غیر حوزوی نیست.
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حوزه و نیروسازی برای نظام 📝 گزینههای ریاست آتی قوه قضاییه! 🖋 علی مهدوی 🔸 با انتخاب آیت الله ر
🌀 انتصاب حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای به ریاست قوه قضائیه با حکم رهبر انقلاب اسلامی
📝 رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.
🖋متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژهای دامت تأییداته
🔹 اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافتهاند، با تشکر فراوان از خدمات ارزندهی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامهی افتخارآمیزی که در پایهگذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشتهاند، جنابعالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربهی گرانبها و شناخت عمیق و سابقهی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوهی قضائیه منصوب میکنم.
🔹 انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزهی قاطع با فساد.
🔹 و ثانیاً: ادامهی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه.
🔹 و ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی.
🔹 و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری.
🔹 و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف.
🔹 و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.
🔹 توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت میکنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوّته.
و السلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۱۰ تیر ۱۴۰۰
#قوه_قضاییه
@Manahejj
🌀 رؤسای قوه قضائیه پس از انقلاب اسلامی، از آغاز تا کنون
💠 امام خامنهای
🔹 غایت مطلوب برای قوه قضائیه این است که هرکسی در کشور احساس کرد که کسی میخواهد به او ظلم کند یا کسی به او ظلم کرده، دلخوش باشد به اینکه به قوه قضائیه مراجعه میکنم و مشکل را برطرف میکنم.
#قوه_قضاییه
@Manahejj
استاد منذر - سکوت مؤسس حوزه.mp3
5.89M
🌀 عدم قیام مؤسس حوزه علمیه قم در برابر اسلامستیزی گسترده رضاخان
🔊 مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر)
🔸 زمانی که رضاخان همه قدمها و قلمها را شکسته؛ علما را منزوی کرده و کشف حجاب را به شکل گسترده در ایران آغاز کرده است.
🔺عدهای از مؤسس حوزه قم به شدت ناراحتند که چرا علیه رضاخان قیام نمیکند. این چه وضعی است که اسلام را دارند از بین میبرند و وی سکوت اختیار کرده است؟ مگر خون حاج شیخ از خون سیدالشهدا رنگینتر است؟!
✅ آیت الله العظمی حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم) دلیل عدم قیام خود را تبیین میکند.
♨️ قرارداد بین رضاخان و امپراطوری انگلستان:
➖ حمایت کامل از رضاخان و سرکوب مخالفین وی توسط امپراطوری انگلستان
➖ در مقابل، رضاخان هم باید ۱۴ ماده را متقابلا متکفل شود؛ از جمله:
🔻 #خلع_لباس_روحانیت
🔻 جلوگیری از روحانیت
🔻 کشف حجاب
🔻 روی کار آمدن اقلیتهای مذهبی
📌 ماجرا را از زبان مرحوم استاد منذر بشنوید
#تاریخ_روحانیت
#استاد_منذر
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 عدم قیام مؤسس حوزه علمیه قم در برابر اسلامستیزی گسترده رضاخان 🔊 مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) 🔸
🌀 چند نکته از این بیان مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) قابل استفاده است
1⃣ حضرت آیت الله العظمی حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم، با درایت خویش و حفظ تقیه، حوزه علمیه قم را حفظ کرد؛ تا در موقع مناسب حوزه قم بتواند از اسلام دفاع کند و علیه طاغوت قیام کند.
منقول است وقتی رضاخان آیت الله بافقی را مورد ضرب و شتم شدید قرار داد تا جایی که دندههای وی را شکست، وی از علمای قم مخصوصا حضرت امام خمینی دلخور شد و این دلخوری را حتی به گوش امام خمینی رساند و حضرت امام فرمودند: مگر نمیدانی التقیة دینی و دین آبائی.
2⃣ یکی از انگیزههای انگلیس چه در دوران استعمار سابق چه در دوران استعمار نو، تعقیب هدف شوم «خلع لباس روحانیت» بوده و هست.
3⃣ آنچه موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد؛ طلاب معممی بودند که مبلغین پیام امام (اسلام سیاسی) به سراسر ایران بودند.
🔻 اینکه برخی مدام بر طبل محافظهکاری علمای سلف میکوبند و چهرهای غیر انقلابی از تمام علما نشان میدهند، هم نادرست است هم خطرناک؛
کما اینکه تعقیب خلع لباس روحانیت، بیشک موجب خرسندی معاندین و مستکبرین است.
@Manahejj
🌀 شهریه طلاب کمکهزینه تحصیل است نه برای گذراندن زندگی
📝 طلاب مهارت بیاموزند
👤 مصاحبه مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان با خبرگزاری فارس!
🔸 شهریه پرداختی به طلاب کمک هزینهای برای تحصیل است و بهتر است طلاب برای حل مشکل معیشتی دنبال مهارتآموزی باشند.
🔹 میر مطلبی مهارتآموزی توسط طلاب را مهمترین راه برای حل مشکلات معیشتی این قشر دانست و گفت: طلاب میتوانند با آموختن مهارتهایی مانند ترجمه، مقالهنویسی، پژوهش، ویراستاری و برخی فعالیتهای هنری و رسانهای در کنار تحصیل درآمد کسب کنند و اینگونه مشکل معیشتی نداشته باشند.
🌐 fna.ir/2g3ll
📌 مطالعه نظرات درجشده ذیل این خبر نیز خالی از لطف نیست.
#معیشت
#معیشت_طلاب
@Manahejj
🌀 راه حلی که خودشان هم قبول ندارند
🖋 محمد حقپرست
🔸 قبل از نقد و بررسی نظر مسؤول محترم امور طلاب و دانشآموختگان باید بگویم، مهارتداشتن برای هر طلبهای لازم است حتی اگر دغدغه مالی نداشته باشد. مهارتهایی مثل نویسندگی ادبی و علمی، سخنرانی و تسلط به زبانهای خارجی.
🔹 اما نظر آقای «میرمطلبی» که تأمین معیشت طلاب را منوط به تحصیل همزمان در حوزه -که منجر به دریافت شهریه میشود- و استفاده از مهارتها برای کاستیهای شهریه میدانند، حداقل چهار اشکال عمده دارد:
➖ اولا ظاهرا معاونت امور طلاب، اشرافی به برنامههای سطح و به ویژه سطح مقدمات ندارد؛ چون طلبههای پایههای یک تا شش چندان وقت آزادی برای مهارتآموزی و استفاده از آن ندارند. اتفاقا نیازمندترین قشر طلاب به کمکهای مالی، طلاب مقدمات هستند چون شهریه کمتری دریافت میکنند و از سویی دیگر، تسلطشان به مباحث علمی ناچیز است که وارد عرصههای پژوهشی و تبلیغی شوند.
➖ ثانیا بر فرض که طلبهای وقت آزادی پیدا کند، اگر طلاب مقدمات مشغول به کارهای غیر تحصیلی شوند، مدیران مدارس برخوردهای جدی خواهند داشت و عملا ممکن نیست.
➖ اشکال دیگر این است که ظاهرا آقای میرمطلبی خیلی عملیاتی فکر نمیکنند. به غیر از عضویت در هیئت علمی، اگر طلبه بخواهد از طریق مقاله و ترجمه و ویراستاری درآمد داشته باشد (مثلا دو تا چهار میلیون تومان در ماه) تقریبا باید کل وقتش را بگذارد؛ نه اینکه کاری در کنار تحصیلش باشد. پس یا از تحصیل میماند، یا امرار معیشتش باز هم دچار مشکل است.
➖ اما اشکال آخر این است که مراجع تقلید، همزمان کار کردن و گرفتن شهریه را جایز نمیدانند. نهایتا فقط در برخی امور مثل تحقیق پیرامون فقه و اصول جایز میدانند. بیاطلاعی معاونت امور طلاب از این مسئله، بسی جای تأسف دارد.
🔺 در نتیجه، راه حل معاون امور طلاب را خود حوزه قبول ندارد و عقیم است؛ هرچند عده قابل توجهی از طلاب اکنون از آن استفاده میکنند و حداقل به عنوان راننده اسنپ هم که شده برای امرار معاش فعالیت دارند و عملا از تحصیل جدی باز ماندهاند. حقیقتا انتظاری که از ایشان داشتیم، بیش از این بود.
📌 شایان ذکر است، درباره معیشت طلاب و راه حلها، دو پرونده مستقل از سوی مناهج کار شده است.
#معیشت_طلاب
#معیشت
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 ابوالحسنین:
بسم الله الرحمن الرحیم
⏺ چند نکته انتقادی پیرامون اظهارات مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان
1️⃣ مهم ترین وظیفه و شأن صنف روحانیت بی شک تبلیغ، تدریس، تبیین حقایق دینی برای مردم است.
2️⃣ علما و فقهای ایستاده بر قله در علم و تقوا _همانند آیة الله العظمی فاضل لنکرانی رحمة الله علیه_ همواره توصیه به رعایت شأن طلبگی نموده و هر امری که به امور علمی طلاب آسیب وارد کند را منع نموده اند.
4️⃣ هر مهارتی _مثل ترجمه و مقاله نویسی و ویرستاری و ..._ اگر در این راستا باشد هیچ منعی ندارد. ولی درد اصلی آن است که:
◀️ آیا سیستم آموزشی حوزه علمیه امکان این فعالیت ها را به طلبه می دهد؟ در طول ده سال دوران سطح کدام مهارت هنری و رسانه ای و ... آموزش داده می شود؟
◀️ یک طلبه پژوهشگر در علوم حوزوی از چه حمایت های مالی برخوردار است؟ آیا آقای میرمطلبی خبری از وضعیت مالی نهاد های مربوط دارند؟ بنده به عنوان یک طلبه ضعیف در عرصه پژوهش بیش از ده مقاله برای نهاد های مرتبط انجام داده ام ولی حداقل حمایت های مالی آنها بیش از دو سال است متوقف شده است.
◀️ متاسفانه بزرگ ترین مشکل حوزه #شعار_زدگی و #ادعاهای_بدون_پشتوانه_اجرایی است.
◀️ جناب آقای میرمطلبی از مهارت هایی که عرضه نموده است، چقدر درآمد مالی داشته؟ چند مقاله علمی پژوهشی نوشته و با آن مشکل مالی خود را بر طرف کرده؟ چه کتاب هایی ترجمه کرده و از قِبل آن، در آمد مالی کسب کردهاند؟
◀️ آیا ایشان از دریافتی اساتید حوزه خبر دارند؟ ساعتی چقدر است؟ آیا هزینه کرایه رفت و برگشت آنها را تأمین میکند؟
#نظر_اعضا
#معیشت_طلاب
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 جواد:
چگونه طلبه ای که مثلاً در موسسه امام خمینی درس می خواند و صبح تا ظهر درس فقه و اصول می رود و عصر درسهای موسسه شرکت می کند می تواند دنبال کار دیگری هم برود؟!
آیا مطالعه و مباحثه زمان نمی خواهد؟!
💬 بینام:
اشکال از اساس به سیستم حوزه وارد است.
اگر سیستم حوزه از اولی که طلاب وارد حوزه میشوند سرفصلهایی برای یادگیری مهارت برای آنها قرار دهند طلبه میتواند در طول دو سه سال دو تا سه روز هفته را به یادگیری مهارت اختصاص دهد.
نه اینکه پانزده بیست سال طلبه را در یک جهت هدایت کنند و هنگامی که گل عمرش را در این سیستم ... به باد داد اونوقت برای او نسخه بپیچند.
الآن اکثر طلابی که مشکل معیشت دارند با خانوادههای چهار پنج نفر و عمر حدود بیست و پنج تا سی سال هستند.
این دوره طلبه دیگر باید وارد فاز عملیاتی زندگی شده باشد و از هرچه آموخته استفاده کند نه اینکه بگویند بروید و مهارت یاد بگیرید.
💬 جلیلی فر:
اگر طلاب بروند سراغ کار غیر طلبگی نتیجه از این که هست بدتر میشه و تا چند سال اینده مجتهد که هیچ حتی یک کارشناس احکام هم و مسائل دینی هم نخواهیم داشت.
💬 متین:
سلام
در جواب آقای میرمطلبی میشه گفت خیلی خوبه مهارت آموزی ولی نباید به زخم طلاب هم نمک ریخت.
ولی شما دریافتی حقوق ماهانتون چه قدره
اگر ما طلاب بدانیم که مسئولین حوزه مانند طلاب دریافتیشون کمه و قناعت میکنن طلاب محترم حرفی نمیزنند مانند آنها قناعت میکنند.
راستی چرا مسئولین حوزه فیش حقوقشون رو در انظار طلاب نمیگذارند
والسلام
به امید آینده ای روشن
💬 امیرحسین:
سلام علیکم
بنده از کسانی هستم که وضعیت معیشت مانع از درس خواندنم میشه
در حالی که اساتید بنده و مشاوره هایی که گرفته بودم به من گفته بودند که شما استعداد علمی داری و در همین راه خدمت کن..
حتی معدل پایین ۱۸ نداشتم
من مجردم و الحمدلله نان آور خانه
ولی خیلی بابت این امر ناراحتم که نمی توانم خوب درس بخوانم
این رو به گوش مسئولین برسونید که خیلی از رفقای بنده که بمب استعداد بودن
به خاطر فشار های اقتصادی از طلبگی خارج شدن
و جواب همه مان را باید در قیامت بدهند
#نظر_اعضا
#معیشت_طلاب
@Manahejj
#جمعبندی
🌀 سخن سردبیر
🔸 با انعکاس مصاحبه آقای میرمطلبی در یک رسانه فراگیر ملی (غیر حوزوی)، پیامهای اعتراضی بسیار زیادی برای مناهج ارسال گردید؛ پیامهایی که نشان از تحیر و تعجب طلاب از عدم نظام منسجم و موضعگیریهای یکپارچه مسؤولین مختلف حوزوی دارد.
🔹 براستی بالاخره نهالفروشی برای حوزه مذموم است یا ممدوح؟!
طلاب ممحض در درس باشند یا نباشند؟
مهارتهایی که قبول داریم صددرصد طلاب باید فرا بگیرند را از کجا و در چه فرصت زمانی فرا گیرند؟
واقعا حق تدریس و حق تألیف مقاله و ... تا چه حد کمک خرج طلاب است؟
✅ به یقین طلاب از هرگونه برنامه تحولی حوزه، که در آن استعدادیابی، مهارتآموزی و تدبیر علمآموزی و نقشآفرینی طلاب برای اسلام و مسلمین اندیشیده شده باشد، استقبال میکنند.
🔻 اما اینکه یک مسؤول بگوید شهریه کمک خرج است و برای امرار معاش کار کنید و مسؤول دیگری با اطلاع از فعالیتهای غیر درسی طلبه، سعی در اخراج وی از مدرسه کند برای طلاب قابل هضم نیست.
‼️واقعا مبادا به نقطهای رسیدیم که مسؤولین حوزوی نمیدانند با معیشت طلاب چه کنند؟ نه مهارتی به آنها یاد دادهاند؛ نه آینده شغلی برای آنها تدبیر و تعریف کردهاند؛ نه جرأت احیای موقوفات حوزوی را دارند؛ نه... ؟
اینها سؤالاتی است که مسؤولین حوزوی باید به اذهان عمومی طلاب پاسخگو باشند؛ تا از تحیر و سرگردانی درباره آینده خویش نجات یابند.
🔹 امروز که همه رسانههای معاند و جنگ روانی دشمن برای کمسو کردن چراغ حوزه و کاهش اقبال جوانان به سوی حوزه به کار افتادهاند، بیایید خودمان به سرعتگرفتن این مصیبت شوم کمک نکنیم. بیایید اگر مسؤولیتی یا میزی در حوزه نصیب ما شد گرفتار روزمرگی نشویم و به فکر طراحی آینده بهتر برای حوزه باشیم؛ وگرنه همان بهتر که میز و صندلیها را برای اهلش واگذاریم.
✅ انشاءالله شورای محترم عالی و همچنین مدیر محترم حوزههای علمیه بتوانند مطالبهی بهحقِ طلاب که طراحی نظام جامع تحصیل و بهرهوری طلاب است را طراحی و اجرا کنند تا کمتر شاهد «اعلام مواضع متناقض و نسنجیده و همچنین تحیر طلاب» باشیم.
#معیشت_طلاب
@Manahejj
🗂 مرور پرونده #تحول_کتب_درسی
🌀 پرونده تصویری و کلیپها:
aparat.com/playlist/1004775
🌀 تیزر مصاحبه با آیت الله شب زنده دار
https://eitaa.com/manahejj/3972
🌀 تفکیک ساحت «مبارزه برای تحول» از ساحت «علم آموزی»
https://eitaa.com/manahejj/3995
🌀 تغییر کتب درسی، بهانهای تازه برای جنجال جریان «تحولشعار»
https://eitaa.com/manahejj/3996
🌀 مهمتر از تغییر کتب درسی
https://eitaa.com/manahejj/4025
🌀 سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزههای علمیه
https://eitaa.com/manahejj/4028
🌀 ضرورت ترسیم «الگوی تدوین متون درسی حوزههای علمیه»
https://eitaa.com/manahejj/4031
🌀 مسیر درست تحول کتب درسی
https://eitaa.com/manahejj/4032
🌀 کدام کتاب باید جایگزین شود؟
https://eitaa.com/manahejj/4035
🌀 حفظ نقاط قوت، لازمه ی هر تحول موفق
🔢 در چهار قسمت:
https://eitaa.com/manahejj/4039
https://eitaa.com/manahejj/4043
https://eitaa.com/manahejj/4051
https://eitaa.com/manahejj/4077
📌 این پرونده همچنان باز است و ادامه دارد...
✅ با مناهج همراه باشید
@Manahejj
استاد شب زنده دار.mp3
19.5M
🌀 مصاحبه درباره «اصلاح کتب درسی» با آیت الله شب زنده دار
🔸 با توجه به انتشار فیلم مصاحبه، عدهای از اعضای محترم پیشنهاد دادند صوت این مصاحبه نیز منتشر شود تا برای افراد بیشتری قابل استفاده باشد.
✅ از نقاط قوت این مصاحبه، پاسخهای دقیق و مستدل آیت الله شب زنده دار به شبهات مطرح شده است.
🎥 مشاهده فیلم کامل مصاحبه:
aparat.com/v/ueQIW
📌 پ.ن:
پیش از این درباره ادبیات سؤال برانگیز و جهتدار پرسشگران این مصاحبه مطالبی گفته بودیم که همچنان مورد سؤال و ابهام است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#تحول_حوزه
#حفظ_ارکان_حوزه
#صراط_مستقیم_تحول
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بدایة و نهایة الحکمة چگونه کتاب درسی شد؟
🎥 آیت الله شب زنده دار
🔹 مرحوم شهید قدوسی در مدرسه حقانی دنبال تحول بودند؛
🔹 از مرحوم علامه طباطبایی دعوت شد؛
🔹 کمک گرفتن علامه از تلمیذ خود؛
🔹 تدوین و تدریس کتاب در مدرسه حقانی...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #تحول_کتب_درسی
#تحول_حوزه
#تحول_خواهی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مطالبه امام خامنهای از شورای عالی
📝 سیاستگذاری پرورش نویسندگان حوزوی
🔹 يک وقت آقاى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در اوايل وزارتش به اينجا آمده بود. به او گفتم شما بدانيد كه من حقيقتاً با بيان شبهات، هيچ مخالفت ندارم؛ به شرط اينكه ما كسانى را آماده به كار داشته باشيم كه بنويسند. در آن صورت استقبال هم مىكنيم. كلام در اين است كه آيا ما الان كسانى را داريم و آمادگیهايش هست كه بتوانند آن حرف درست را بزنند؟ با توجّه به اين بايد تصميم بگيريم.
🔹 حالا مىخواهم اين را عرض كنم كه حوزه علميه در اين فضاى جديد، مىخواهد چه كار كند؟ يك وقت است كه انسان با فضيلتى -صاحب صلاحيتى- كه احساس مسؤوليت مىكند، قلم به دست مىگيرد؛ او ممكن است بنويسد، ممكن است ننويسد. اگر نوشت، خدا خيرش دهد؛ اگر هم ننوشت، تصادف است ديگر، ننوشته است. يک وقت ما او را به صُدفه محوّل مىكنيم؛ اين اطرافش خيلى احتمال ضرر است.
🔹 يک وقت نه؛ مىنشينيم و برنامهريزى مىكنيم. من فكر مىكردم، ديدم خوشبختانه حوزه علميه، سابقهى تجربهى اين كار را دارد. منتها تجربهى باب امروز نيست، باب ديروز است. همين مؤسّسهى «راه حقّ» خودتان- مؤسسهى راه حقّى كه جناب آقاى استادى، جناب آقاى خرّازى و ديگر آقايان نشستند و فعّاليت كردند- انصافاً خيلى با بركت مىنمود و در آن زمان هم خيلى كارساز بود.
🔹 من يادم است در سال ۱۳۴۵ در مشهد جزوهاى از اين آقايان به دستم رسيد، خواندم و خيلى لذّت بردم. بعد از آن هم يك نامه به «راه حق» نوشتم -نمىشناختم هم كه اين آقايان چه كسانى هستند- و گفتم من مىخواهم بهخاطر اين جزوه تشكّر كنم. نويسندهى آن را هم معرفى كرده بودند كه كيست. يعنى در آن زمان، خيلى خوب بود؛ ولى براى امروز كم است و جواب نمىدهد. يعنى من در فضاى مطبوعاتى كشور كه نگاه مىكنم «راه حق» محسوس نيست. حالا يا فعّاليتش كم شده، يا از آن نشاط و نوآورىِ اوّل افتاده، يا نه، همهى آنها را هم دارد، ولى متناسب با وضع كنونى نيست.
🔹 بنابراين شما از اين تجربه [مؤسسه راه حق] استفاده كنيد. يكى از موارد سياستگذارى همين است. سياستگذارى كنيد؛ صد نفر طلبهى فاضل را انتخاب كنيد، به اينها شهريههاى معيّن بدهيد- مكتوب المؤونه كنيد، قرارداد ببنديد- همين روزنامههايى را كه گفتيد، آنچه را كه مربوط به مبانى فكرى است، در اختيارشان بگذارند؛ چه آنچه كه به اصل نظام برمىگردد- چون نظام، نظام اسلامى است- چه آنچه مستقيماً با نظام ارتباط ندارد، بلكه با دين ارتباط دارد- به مسائل تشيّع و به مسائل اصل اسلام ارتباط پيدا مىكند و در آن مسائل فلسفى مطرح است- اينها را ببينند و برنامهريزى شده كار كنند.
🔹 يعنى وقتى شما در حوزه قم هستيد، اگر سؤال كنندهاى- سؤال كنندهى فرضى- از شما سؤال كند كه حوزه قم با اين عظمت، با چهل هزار طلبه، با چند هزار فاضل، با عدّهى قابل توجّهى قلم بهدست، در مقابل اين افرادى كه اينطور هتك مىكنند و حجابها را مىدرند، چه كار كرده است؟ شما مىتوانيد بگوييد كارهايى مىكند؛ يعنى خاطرتان جمع باشد كه كارهايى مىشود- جزئيّات را ندانيد كه چه كارى مىشود؛ اما بدانيد كارهايى انجام مىگيرد- اين، در صورت برنامهريزى خواهد بود. بعد هم آثار و بركاتش در جامعه ظاهر خواهد شد.
♨️ به نظر من، اين يكى از كارهايى است كه سياستگذارى لازم دارد و جزو شؤون شوراى عالى است و روى اين قضيه بايد وقت بگذارند.
📅 بيانات در ديدار شوراى عالى ۹ مهر ۱۳۷۷
⏱ ۲۳ سال گذشت...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مطالبات_از_شورای_عالی
#نویسندگان_حوزوی
#شورای_عالی
#روز_قلم
@Manahejj
#مدرسه_علمیه_نمونه
✅ طرحی برای طلبه امروز
🔰 حاصل پژوهشهای ۱۵ ساله بر روی بیانات امام خامنهای در مورد تحول حوزه
کانال مخصوص معرفی مدرسه :
@moarefimadresenemone
ثبت نام اینترنتی(پرس لاین) :
✏️ https://b2n.ir/w75817
🌀 تعهدات بیمه تکمیلی طبق قرارداد جدید
🔖 مدت قرارداد از ۱۴۰۰/۴/۱ الی ۱۴۰۱/۳/۳۱
🖥 جهت #استعلام فعال بودن بیمه مکمل درمان و پرداخت حق بیمه به سامانه خدمات اینترنتی مرکز خدمات حوزه های علمیه #سخا، تسهیلات بیمه، بیمه درمان و عمر مراجعه فرمائید.
#مرکز_خدمات
#بیمه_تکمیلی
@CSIS_Eta
@Manahejj