eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 آموزش غیر روشمند علم اصول 📝 بلای جان انگیزه و عمر طلاب 🖋 رضا حسینی 🔸 غالب فقها و اصولیون قائل به آلی و ابزاری‌بودن «علم اصول» برای فقه هستند؛ چراکه هدف اصلی از یادگیری اصول، تسلط بر استنباط فقهی است. از این رو در حوزه علمیه که ستون فقراتش است، عمده وقت طلاب صرف یادگیری علم اصول می‌‌شود؛ به طوری که گزاف نیست بگوییم‌: بیشتر زمان بحثهای فقهی نیز صرف تعلیم اصول می‌شود! ⚠️ حال اگر طلبه، اصول بخواند ولی به تسلط لازم برای استنباط احکام فقهی نرسد، این شخص با کسی که اصول نخوانده تفاوت زیادی نخواهد داشت. علم‌آموز در این حالت شبیه کسی است که ده سال مشغول شخم‌زدن زمین با دست بوده! و پس از ده سال، اگر چه با کسی که اصلا شخم‌نزده تفاوت دارد لکن اگر با ابزار مناسب این کار را انجام می‌داد این مقدار شخم زدن بجای ده سال، کمتر طول می‌کشید و بدن و جسمش نیز تحلیل نمی‌رفت! ❓حال باید دید با این صرف وقت طولانی برای فراگیری اصول، واقعا چند درصد از طلاب روش استنباط فقهی را یاد می‌گیرند؟! و این یادگیری، چقدر کیفیت دارد؟! ‼️ با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که اغلب طلاب‌ پس از پایه ده، به نسبت مقدار زمانی که صرف آموختن اصول می‌کنند، شیوه حل مسأله فقهی را نمی‌آموزند و به «غایت علم اصول» حتی نزدیک هم‌ نشده‌اند! 🔻 برای این آفت، دلایل‌متعددی می‌شود نام برد لکن شاید مهمترین دلیل این باشد که در کتب اصولی، عمده وقت صرف شناختن خود مسأله اصولی و رفع شبهات راجع به مسأله و بررسی اقوال علما می‌شود و در نهایت طلبه دقیقا متوجه نمی‌شود این مسأله‌ی اصولی، چگونه و در چه مسائلی در استنباط فقهی دخیل می‌شود. ✅ به نظر می‌رسد راه حل این مسأله این است که در هر بحث اصولی، ابتدا چند مثال برای آن بحث مطرح شود و سپس‌ در همان مثال‌ها توضیح داده شود که این بحث اصولی در کجای حل این مسأله استفاده می‌شود؛ سپس به تفاوت مبناها اشاره کنند که طبق هر مبنا، نتیجه فقهی چه تفاوتی می‌کند و در آخر وارد مسئله شوند و تحلیل اصولی قضایا را بررسی کنند. 🔹 با این کار هم‌ از برخی زوائد احتمالی در پردازش بحث جلوگیری می‌شود، هم طلبه در ضمن تمرین، استنباط فقهی را می‌آموزد! در نتیجه با پیشرفت پایه‌های تحصیلی و نزدیک‌شدن به درس خارج، توان حل مسائل پیچیده‌تر فقهی و اصولی را نیز خواهد داشت. 🗂 @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: آموزش غیر روشمند اصول 💬 محمد: سلام من خودم چهار ساله درس خارج هستم و معدلم هم همیشه خوب بوده (نه فقط نمره بیارم انصافا درس و بحثمم به راه بوده خنگ هم نیستم) ولی واقعا شما اصول رو که وارد یه مسئله می‌شید مثلا فرض کنید اقسام وضع! اولش نمیان بگن آقا این اقسام‌وضع تو فهم مراد متکلم اینجوری اثر داره، مثلا تو هیئات و صیغه امر اثرش اینه و هر مبنایی این اثرو داره از اول وضع عام موضوع له عام بعد وضع خاص موضوع له عام ممتنع هست نیست اگه نیست واقع شده نشده کلی بحث می‌شه جوری که اصلا ۹۹درصد طلاب یادشون میره که‌ اصل بحث برای چی بود؟! اتفاقا به نظرم عمده مشکل طلاب اینه نه معیشت، طرف از اول میدونست معیشت حوزه بده، الان اگه معیشت بهش فشار میاره چون ثمر و پیشرفتی در درس خوندنش نمی‌بینه! @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رونمایی از آثار اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه 🔸 مراسم رونمایی از آثار اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه با حضور آیت‌الله شب‌زنده‌دار و آیت‌الله اعرافی و همچنین مدیران علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد. 👤 آیت الله شب زنده دار: حوزه باید بتواند برای مسائل مختلف، طراحی و پیشنهاد و راه‌حل‌های مناسب داشته باشد. اگر بناست حکومت، حکومت اسلامی و الهی باشد قهرا ما نمی‌توانیم از الگوهای دیگران [برای حل مسائل مختلف حکومت] استفاده کنیم. 👤 آیت الله اعرافی: تجربه دفتر فقه معاصر می‌تواند به قلمروهای دیگر تسری پیدا کند. باید را در فلسفه‌های مضاف و در علم کلام و قلمرو علوم انسانی باید بیاوریم. @Manahejj
🗂 مرور پرونده 🌀 درآمد: https://eitaa.com/manahejj/3993 🌀 پرونده تصویری و کلیپ‌ها: aparat.com/playlist/1004775 🌀 تیزر مصاحبه با آیت الله شب زنده دار https://eitaa.com/manahejj/3972 🌀 تفکیک ساحت «مبارزه برای تحول» از ساحت «علم آموزی» https://eitaa.com/manahejj/3995 🌀 تغییر کتب درسی، بهانه‌ای تازه برای جنجال جریان «تحول‌شعار» https://eitaa.com/manahejj/3996 🌀 مهم‌تر از تغییر کتب درسی https://eitaa.com/manahejj/4025 🌀 سابقه و چیستی تحول متون درسی حوزه‌های علمیه https://eitaa.com/manahejj/4028 🌀 ضرورت ترسیم «الگوی تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه» https://eitaa.com/manahejj/4031 🌀 مسیر درست تحول کتب درسی https://eitaa.com/manahejj/4032 🌀 کدام کتاب باید جایگزین شود؟ https://eitaa.com/manahejj/4035 🌀 حفظ نقاط قوت، لازمه ی هر تحول موفق 🔢 در چهار قسمت: https://eitaa.com/manahejj/4039 https://eitaa.com/manahejj/4043 https://eitaa.com/manahejj/4051 https://eitaa.com/manahejj/4077 📌 این پرونده همچنان باز است و ادامه دارد... ✅ با مناهج همراه باشید @Manahejj
🌀 ۵۷۶۰ ساعت!! 🎥 این یک عدد نیست، یک عمر است 🔻 آماری از ساعات تحصیل اصول در سطوح حوزه‌های علمیه ✅ دیدن این کلیپ برای همه خصوصا مسؤولان ضروری است! ♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️ ⏱ انتشار تا دقایقی دیگر 📌 با مناهج همراه باشید 👇🏻 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ۵۷۶۰ ساعت!! 🎥 این یک عدد نیست، یک عمر است 🔻 آماری از ساعات تحصیل اصول در سطوح حوزه‌های علمیه 🔻 میزان علمیت اصولی طلاب ✅ دیدن این کلیپ برای همه خصوصا مسؤولان ضروری است! 🎞 کیفیت خوب در آپارات مناهج: Aparat.com/v/7nW6d 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استدلال‌های ضرورت تغییر کتب درسی 🎥 آیت الله شب زنده دار ✅ استدلال تغییر کتب واضح است: 1⃣ فاصله کتب درسی موجود تا پیشرفت علم خیلی زیاد شده است؛ 2⃣ مناهج تدریس عوض شده است؛ 3⃣ مذاق ورودی حوزه تغییر کرده است؛ 4⃣ بسیاری از کتب فعلی، برای تدریس نگارش نشده است... ♨️ تغییر کتب، ضروری است... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 حریت و انقلابی‌گری شهید مدرس ✅ اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع را کم نمائید، آزاد می‌شوید. 🔺 سالروز شهادت شهید مدرس قدس سره گرامی باد. @Manahejj
👓 دیدار حجت الاسلام میرمحمدی رییس مرکز خدمات با مرجع خودخوانده!! در حالیکه جامعه مدرسین و علمای دلسوز و بدنه طلاب حوزه با مرجعیت آقای علوی و تایید ایشان به شدت مخالفند و خود آقای هم به دنبال کسب وجهه است، چرا آقای میرمحمدی باید با دیدار خود به وی رسمیت ببخشد؟ و در رسانه رسمی خود این دیدار را با افتخار منعکس کند! این دومین اشتباه غیر قابل اغماض رییس مرکز خدمات پس از نصب آقای به عنوان مدیر کل حوزه ریاست مرکز خدمات است. چندی پیش آقای ملکدار پس از سوء مدیریت های مختلف از مدیریت مهدیه کنار گذاشته شد و با تعجب همه طلاب و اساتید در جایگاهی بالاتر در مرکز خدمات به کار گرفته شد!!! این اشتباهات رییس مرکز خدمات نباید ادامه یابد که به ضرر آبروی کل حوزه‌های علمیه است. @HozeTwit
🏴 انا لله و انا الیه راجعون روح آیت الله سید رضی شیرازی از فقها و حکمای برجسته حوزه علمیه تهران به ملکوت اعلی پیوست. گفتنی است وی در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی توسط گروهک فرقان ترور شده بود که به لطف الهی سلامت خود را بازیافت. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#موشن_اختصاصی 🌀 ۵۷۶۰ ساعت!! 🎥 این یک عدد نیست، یک عمر است 🔻 آماری از ساعات تحصیل اصول در سطوح حو
🌀 گرانبهاترین امانت نزد مسؤولین حوزه 📝 عمر طلاب 🔸 امروز دیگر روزی نیست که ما (مسؤولین حوزه) اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین -یعنی یک طلبه- هدر رود. ♨️ باید وقت او را به بهترین شکل پُر کند و از وقتش بهترین استفاده را ببرد و از او انسانی بسازد که می‌تواند امروز برای نظام اسلامی آبرو باشد. ⏱ ۳۱ سال گذشت... 📌 ۵۷۶۰ ساعت اصول: https://eitaa.com/manahejj/4691 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی 📝 تضییع عمر طلاب 👤 آیت الله شب زنده دار 🔸 بخش‌هایی از کتاب رسائل را قبول ندارم که در هیچ پایه‌ای تدریس شود... ✅ پیشنهاد آیت الله شب زنده دار برای جایگزینی کتاب مصباح الاصول مرحوم آیت الله العظمی خویی بجای کتاب رسائل. ♨️ موضع آیت الله شب زنده دار به عنوان عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه روشن است؛ موضع دیگر اعضای شورای عالی چیست؟ آیا راضی به تضییع عمر طلاب هستند؟ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نقل آیت الله سید رضی شیرازی از مکاشفه پدرش درباره زیارت عاشورا 📝 سفارش به زیارت عاشورا در هر جمعه @Manahejj
🌀 محرومیت جامعه و دانشگاهی شدن حوزه 📝 نتیجه دوری حوزه از اعطای اجتهاد 🖋 هادی چیت ساز 🔸 تصور کنید، وزارت بهداشت سالانه ده‌ها و بلکه صدها متخصص و فوق متخصص در رشته‌های مختلف پزشکی، فارغ التحصیل داشته باشد. برای ارائه خدمات این افراد، باید مدرکی یا عنوانی برای ایشان تعریف شود تا مردم، متخصصان را از دکترهای عادی و عمومی بشناسند. ❗️فقط یک مشکل وجود دارد؛ اینکه ممکن است برخی از متخصصان، از این عنوان و مدرک سوء استفاده کنند، مثلا از مردم دستمزدهای سنگین بگیرند. هرچند شاید جمعیت سوءاستفاده‌کنندگان نسبت به کل جمعیت متخصصان، یک به ده هم نباشد؛ اما وزارت بهداشت دو گزینه پیش روی خود دارد: 1⃣ یا به خاطر سوء استفاده‌های احتمالی برخی، کل جامعه را از معرفی متخصصان محروم کرده، مدرک معتبری اعطا نکند و متخصص و غیرمتخصص، همه با عنوان «دکتر» معرفی شوند. طبیعتا خیال وزارتخانه نسبت به ضررهای احتمالی هم راحت خواهد شد و به ظاهر مجالی برای حرف و حدیثی هم نخواهد ماند!! 2⃣ یا متخصصان را معرفی کند و در عین حال نظارت دقیقی داشته باشد تا کمتر کسی به فکر سوء استفاده باشد. در عوض جامعه از نخبگان پزشکی استفاده می‌کند. 🔺 مثال بالا تشبیهی است برای وضعیت اعطای مدارک حوزه و معرفی فضلای حوزوی به جامعه. طبق قانون فعلی، با شروع سطح عالی، با دریافت مجوز تلبس، عنوان «حجت الاسلام» به طلاب اطلاق می‌شود. اما فرقی ندارد که این طلبه ملبس، پایه هفت حوزه باشد یا استاد درس خارج حوزه. همه با عنوان «حجت الاسلام» به جامعه معرفی می‌شوند و برای رده‌های مختلف علمیت طلبه‌ها و تعریف جایگاه ایشان، چیزی تعریف نشده است؛ جز مدارک بی هویت معادل دانشگاهی؛ که هیچ اصالت حوزوی ندارند. در صورتی که به غیر از مراجع و نظایر ایشان که عالمان درجه یک به حساب می‌آیند، فضلای قابل توجهی هستند که از عموم طلبه‌ها باسوادترند و مجتهد یا قریب الاجتهادند و باید ایشان را عالمان درجه دو دانست، و دیگر طلبه‌ها را درجه پایین‌تر تعریف کرد. 🔹 از سویی، به صرف احتمال سوء استفاده، اعطای مدرک اجتهاد به فضلا مرسوم نیست و تنها راه قانونی آن شرکت در آزمون خبرگان است که، هرچند سال برگزار می‌شود. گویا استفاده از عنوان مجتهد برای زیر ۶۰ سال، کاری غیراخلاقی و نشانه شهرت طلبی و فخرفروشی است. هرچند اصل این دغدغه درست است که نباید از عنوان «عالم دینی» سوء استفاده شود، اما طرف دیگر قضیه، جامعه‌ای است که تنها شاخصش مراجع و غیر مراجع است و در تشخیص عالمان درجه دو و سه دچار تحیر و سردرگمی است. 🔹 این تحلیل، از نگاه مردم و جامعه بود. نگاه از درون خود حوزه نیز نتیجه خوبی ندارد؛ چون روند فعلی سبب شده تا فضلای جوان و عالمان درجه دو حوزه، مشتاق به عنوان «دکتری» باشند تا بلکه میزان علمیت خودشان را با عناوین دانشگاهی به دیگران معرفی کنند. بنابراین رفته رفته هویت حوزوی کم‌رنگ‌تر شده و حوزه در دانشگاه، بیش از پیش هضم خواهد شد. ❓واقعا جای سؤال دارد، چرا با این همه هزینه‌ی حوزه و وقتی که خود طلبه می‌گذارد، فضلای متخصص، با عناوین اصیل به جامعه معرفی نمی‌شوند؟ درحالیکه معرفی فضلای حوزوی با عنوان ریشه‌دار حوزوی، هم افتخار برای حوزه است و هم نتیجه‌اش را مردم لمس می‌کنند. ✅ به نظر می‌رسد، راه حل قضیه، تدبیر، تربیت بهتر و نظارت بیشتر است؛ نه کنار کشیدن و چشم بستن بر واقعیت. حوزه در اعطای اجتهاد باید سختگیری عاقلانه و منطقی داشته باشد؛ نه اینکه از ترس عواقب آن، کلا صورت مسأله را پاک کند و گرفتار عواقب بی‌تدبیری و تبعات آن شود. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مبلغ امین: سلام علیکم خسته نباشید آیا در تعهدنامه مبلغین مدرس امین، این منصفانه است که طبق بند ۷،۹،۱۱ طلبه طرح امین که نباید جایی شاغل باشد و توقع حق الزحمه، پذیرش دائم و استخدام هم نباید داشته باشد، در مدت تعهد یک ساله خود حق شاغل شدن در جایی را نداشته باشد، مگر مجانی! و اگر نه باید همه حق الزحمه های دریافتی را مسترد نماید؟! یعنی نه تضمین می‌کنیم پولی بدهیم، نه حق دارید جایی کاری در کنار این کار برای درآمد داشته باشید!!! آقایان کارمند مرکز مدیریت و معاونت تبلیغ خودشان با چنین شرایطی در مرکز مدیریت فعال هستند یا از انواع مزایا بهره‌مندند؟!! مؤید باشید... @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مبلغ امین: سلام علیکم خسته
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مسعود: باسلام و خدا قوت بنظرم گاهی برخی مسؤولین فراموش می‌کنند که ایتام آل محمد، ولیّ نعمت آنان هستند و نباید ادبیات و رفتاری را استخدام کنند که موجب تحقیر و خفت سربازان امام زمان ارواحنا فداه باشد. شما بودجه ندارید، پول ندارید، غمی نیست؛ اخلاق و حفظ حرمت و رعایت شأن طلاب را که لااقل می‌توانید داشته باشید؟! لااقل تعهدنامه را جوری ننویسید که هرکسی بخواند فکر کند اربابی با رعیتش مکاتبه کرده است. ای کاش معاون محترم تبلیغ حوزه‌ها به عموم مبلغین طرح امین پاسخگو و عذرخواه باشند و چه خوب است حوزه، فرد تنظیم کننده‌ی این متن را از کار برکنار کند تا دیگر کارمندان، نوع رفتار و تکریم ایتام آل محمد را بیاموزند. @Manahejj
🌀 اصلاح ریشه یا مبارزه با صدر و ساقه؟! 📝 چگونگی برخورد با انحرافات حوزوی 🖋 علی مهدوی ❇️ یک. حوزه علمیه و دام‌های گسترده دشمن روحانیت یکی از پاک‌ترین اقشار جامعه است؛ اما با این حال از گزند انحرافات و کژی‌ها کاملا در امان نیست. مخصوصا وقتی دشمن برای ایجاد فتنه و گمراهی آن برنامه ویژه داشته باشد؛ چنانچه امام حوزه نیز نسبت به آنتی‌تز انقلاب این هشدار را دادند که انقلاب از جایی قرار است ضربه بخورد که دقیقا نقطه‌ی ایجاد و قوتِ انقلاب است. یعنی قم؛ یعنی حوزه قم؛ یعنی طلاب جوان قم که مثل خون در سرتاسر رگ‌های حوزه علمیه و به تبع در اقصی نقاط کشور جریان دارند. ❇️ دو. طلاب گمراه و فتنه‌گر؟!! حال بیایید خیال کنیم (خیال محال که محال نیست!) انحرافاتی در طلاب به وجود بیاید؛ مثلا برخی طلاب، دنباله‌رو یا مؤسس برخی فِرق انحرافی شوند. یا اصلا تصور کنید چند طلبه معدود با کمترین علم و آگاهی از طب اسلامی و به صرف شرکت در یک دوره چهار روزه آموزشی، احساس تخصص و طبابت کنند و دست به تجارت نسخه‌پیچی و داروفروشی و بازی با جان مردم بزنند!! و به همین هم اکتفا نکنند و هر روز یک ماجرای جدید برای حوزه و نظام بیافرینند. یا خیال کنید برخی طلاب... (به نظرم تا همینجا کافی است که عِنان خیالات را محکم بگیریم و نگذاریم درباره سربازان امام زمان عجل الله فرجه هر خیالی به ذهنمان خطور کند). ❓اما سؤال اساسی اینجاست: اگر کوچکترین انحرافی در طلاب ایجاد شود مقصر کیست؟ در تحلیل‌هایی که طی سال‌های مختلف دیده و می‌بینیم همیشه برخی سریع انگشت اشاره را به سمت طلاب می‌گیرند که ایمان سستش، اخلاق رذیله‌اش، نیت پلیدش، رفیق خرابش، بصیرت علیلش، مطالعات آلوده‌اش.... موجب این گمگشتگی در وی شد. حال آنکه این نگاه به صدر و نهایتا ساقه‌ی اشکال است؛ نه ریشه‌ی آن!! شما اگر بخواهید از شر علف هرز رها شوید باید آن را از ریشه درآورید، نه اینکه به چیدن سرشاخه‌ها اکتفا کنید؛ وگرنه چه بسا عمر شما تمام ‌شود؛ اما علف هرز همچنان در حال نمو باقی خواهد بود! پس ریشه انحرافات احتمالی طلاب کجاست؟!! ❇️ سه. نقطه‌ی آغاز برای دشمن حال بیایید به عقب بازگردیم و فرض کنیم دشمن بخواهد بذر فتنه را بکارد. به نظرتان کجا دست می‌گذارد؟ درست حدس زدید روی نقاط ضعف دست می‌گذارد؛ جایی که فتنه خوب جان بگیرد و تا مدت‌ها حواس‌ها متوجهش نباشد. ❇️ چهار. آغاز رشد طلبه باز هم کمی عقب‌تر برگردیم، طلبه‌ای را تصور کنید که روز ابتدای ورودش به حوزه، با عالم و آدم جنگیده، پشت پا به دنیا و آرزوهای صدرنگ دنیوی‌اش زده و برای علم و معنویت و سربازی مخلصانه امام زمان عجل الله فرجه وارد حوزه شده است. می‌بینید؟ این بذر سالم و انباری از استعداد و خلوص و بصیرت است. ❇️ پنج. نقطه ضعف حوزه حال که این بذر سالم در خاک حاصلخیز و زرخیر حوزه قرار می‌گیرد، نیاز به مراقبت ندارد؟! نیاز به تربیت و تهذیب در کنار تعلیم ندارد؟ نیاز به بصیرت‌افزایی در کنار علم‌آموزی ندارد؟ نیاز به استعدادشناسی و دستگیری و راهبری توسط حوزه تا مقصدش بر اساس ظرفیت و استعداد و تکلیف الهی‌اش ندارد؟! نیاز به حمایت مالی جهت برآورده شدن حداقل‌های معیشتی و تحصیلی ندارد؟ نیاز به مشوق‌های انگیزشی بین مسیر برای عدم خستگی یا رفع خستگی ندارد؟ ❇️ شش. حوزه‌ی دانشگاه شده ولی اگر حوزه بگوید: «من کاری به هیچ‌یک از ابعاد رشد وجودی طلبه ندارم. من فقط مثل دانشگاه متکفل آموزش هستم و طلبه هم دو الی سه دهه از عصاره عمرش را باید به من بدهد»، نتیجه چیست؟ نتیجه این است که ریزش‌ها بی‌اختیار‌ رو به فزونی می‌رود، با هر باد و تندبادی بخشی از این سرمایه‌ی امام زمان (طلاب عزیز) فرو می‌ریزند. یکی به دلیل مصائب مالی، دیگری به علت ضعف بصیرتی و تهی‌بودن برنامه حوزه از حتی دو واحد بصیرت سیاسی، آن یکی بخاطر عطش معنوی جانش که هیچ‌گاه سیراب نشد و توهم کرد در فلان فرقه خبری است؛ و..... ❇️ هفت. راه علاج علاج فقط در همان راهی است که بارها و بارها امام حوزه و بزرگان اشاره داشته‌اند: یعنی مدیریت و برنامه. تا وقتی حوزه در مورد خودش جدی و قوی نداشته باشد و ثمره آن را به مدیریت و برنامه خود تسری ندهد، و به همین تک‌بعدی بودن راضی باشد، فقط و فقط باید از ریزش‌های احتمالی نو به نو بترسیم و به خود بلرزیم. ✅ یادمان باشد ریزش‌ها هیچ‌گاه صفر نمی‌شود؛ اما با مدیریت و برنامه، حداقلی خواهند شد. @Manahejj
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تیزر مستند «آن زمستان» روایت بی‌واسطه‌ی یک فصل از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی 🔸مستند سینمایی «آن زمستان» به کارگردانی و تهیه کنندگی احمد شریف زاده روایتی بی واسطه فصلی از زندگی مرحوم آیت الله مصباح یزدی را نمایش می‌دهد. 🔹️اکران‌های مردمی این مستند در آستانه سالگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی در سراسر کشور ادامه پیدا خواهد کرد. 🔸️مساجد، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نهادها و سازمان‌ها برای اکران این مستند سینمایی می‌توانند با تماس با شماره ۰۲۱۴۲۸۸۷۰۹۰ یا با مراجعه به سایت ammaryar.ir هماهنگی لازم را به عمل آورند. 🔹️تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج روایتی متفاوت و دیده‌نشده از زندگی مرحوم «آیت الله مصباح» را ارائه می‌دهد. 💻 @mesbahyazdi_ir
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مبلغ امین: سلام علیکم خسته
🌀 ناامنی طرح امین! 🖋 محمد حق پرست 🔸 قوانین و تعهدنامه مدارس امین با طلاب، واقعا تأسف بار و ناامید کننده است. 🔹 اهمیت و ضرورت این طرح آنقدر واضح است که جای بحث ندارد. در همین حد بگویم، اگر قرار باشد هزینه تبلیغی حوزه فقط در چند مورد خرج شود، یکی از مهمترین آنها، هزینه در مدارس است. اما با تمام این اوصاف، حمایتها از مبلغان تعریفی ندارد. 🔹 مسئولان عزیز! شک نکنید با این برخوردها، قوانین و حقوقها، کار تربیتی و آموزشی نمی‌توان کرد. انتظار معجزه یا توقع تبلیغ بدون تأمین حداقل‌های زندگی نداشته باشید. بیشتر افراد نمی‌توانند چنین زندگی کنند و از زیر بار مسئولیت ناخواسته شانه خالی می‌کنند. هرچه از امور تربیتی و آموزشی کم گذاشته شود، در جاهای دیگری باید چندبرابر هزینه کرد. هزینه خوب و منطقی برای امور تربیتی، مسئله‌ای اتفاقی در کشورهای پیشرفته است. تأمین حداقل معیشت، خواسته کمی است و اگر همین خواسته کم برآورده نشود، ضربه‌اش را جامعه خواهد خورد. 🔹 طرح امین جای نخبه‌های تبلیغی حوزه است. اما آیا با وضع موجود نخبه‌ها انگیزه‌ای برای همکاری دارند؟ بر فرض که فعلا توان پرداخت خوبی ندارید، حداقل حمایت‌های معنوی داشته باشید، نه اینکه با چنین قوانینی موجب دلسردی شوید. با روند فعلی، بسیاری از همکاری دست می‌کشند و آن عده‌ای که می‌مانند، از کیفیت کارشان کاسته خواهد شد و کسلی و بی‌حوصلگی بر آنها چیره می‌شود. 🔹 در یک کلمه، این طرح یکی از شاخص‌ترین طرح‌های تبلیغی است و عیار حوزه را مشخص می‌کند. گامی است برای گام‌های بعدی و قوی‌تر. اکنون اگر توان مدیریت یا حمایت ندارید، پس تعطیلش کنید، چون چنین وضعی اصلا زیبنده و شایسته نیست و حتی ممکن است اثرات معکوس بگذارد؛ البته امیدواریم مسؤولین محترم بتوانند به خوبی مدیریت و تدبیر کنند و تحولی ایجاد شود. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سخنان حضرت آیت الله ناصری (حفظه الله تعالی) درباره اقامه نماز باران در اصفهان 📅 جمعه ۱۹ آذر - رأس ساعت ۱۰ صبح به امامت آیت الله مهدوی (زید عزه) 🗺 گلستان شهدای اصفهان @Manahejj
🌀 نمودار فراوانی کرسی‌های درس خارج فقه و خارج فقه معاصر در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ 📝 تحول اجتهادی 🔸 موضوع با اختلاف چشمگیر و معناداری بیشترین تعداد درس و تعداد طلاب را نسبت به سایر ابواب فقهی در حوزه به دست آورده است. 🔹 موضوعات دروس خارج فقه معاصر: فقه پول، فقه بانکداری، فقه بورس، فقه رمزارزها، فقه پزشکی، فقه تربیت، نظام خانواده، فقه جمعیت، فقه فضای مجازی، فقه سیاسی، فقه کاربردی، نظام اقتصادی اسلام، مالکیت معنوی، احکام بیمه، قوانین حقوقی و تجاری و.... 🔹 قریب به ۴۵ درصد از طلاب دروس خارج، در دروس خارج فقه معاصر شرکت می کنند ✅ این امر حاصل همراهی شورای عالی، مدیر حوزه‌های علمیه، اساتید، فضلا، طلاب حوزوی و جمع کثیری از محققین دانشگاهی می‌باشد. 🌐 دفتر فقه معاصر @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نقد به تعهدنامه مبلغین طرح امین 💬 مبلغ امین: سلام علیکم خسته
🌀 نتیجه مطالبه گری 📝 اصلاح فرم تعهدنامه مبلغین طرح امین 🔻 اطلاعیه برخی کانالهای طرح امین: با توجه به اشکالات و اشتباهاتی در فرم قبلی بود، فرم جدید تعهدنامه مبلغین و مبلغات مدارس امین تقدیم می‌گردد. 📌 مناهج: با تشکر از معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه که این اشتباه را تصحیح کرده و کرامت طلاب و ایتام آل محمد را در نظر گرفتند. البته این ابهام هنوز باقی است که در مقابل تعهد طلاب، معاونت تبلیغ و آموزش و پرورش چه تعهدی دارند؟! فقط تعهد یکطرفه؟! @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 رسانه باید نقاط ضعف مجموعه ها را با خیرخواهی تذکر دهد 👤 آیت الله حسینی بوشهری 🔸 اگر رویارویی مس
🌀 افتتاح سایت جدید اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه پس از یک سال وقفه 📝 خبر منتشرشده از سوی شورای عالی: 🔸 استماع اندیشه‌ها و ایده‌های اساتید، فضلاء و طلاب درخصوص مسائل مرتبط به حوزه علمیه فرصتی مغتنم برای شورای عالی حوزه‌های علمیه خواهد بود. 🔹 از این رو برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این دیدگاه‌ها و همچنین اطلاع رسانی از فعالیت ها و مصوبات، پایگاه و کانال اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه راه اندازی و به صورت فعال پذیرای ایده ها - پیشنهادات و انتقادات شما فرهیختگان گرامی می‌باشد. ❇️امید است با مشارکت حداکثری شما، گام های مؤثرتری در جهت سامان‌دهی و اقدامات مناسب برداشته شود. schowzeh.ir 📌 مناهج: این اقدام را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم حاکی از تغییر جهت شورای عالی به سمت شفافیت و اطلاع‌رسانی باشد و مثل تأسیس کانال شورای عالی در ایتا، صرفا به تأسیس ظاهری و عدم انتشار محتوا ختم نشود. ✅ کار رسانه‌ای پیش از هزینه برای راه‌اندازی درگاه‌های مختلف، نیاز به رویکرد و تفکر رسانه‌ای و درک ضرورت ارتباط متقابل با بدنه حوزه دارد. متأسفانه آنچه تابحال شاهد بوده‌ایم، فقدان چنین رویکردی در دبیرخانه شورای عالی است. و همین امر هم تأثیراتی از جمله ایجاد شکاف بین بدنه حوزه علمیه با شورای عالی را داشته که ناخواسته منجر به مقداری ناامیدی در میان طلاب شده است. این اتفاقات تلخ قابل جبران است؛ به شرط اتخاذ رویکرد شفافیت و ارتباط متقابل با بدنه حوزه علمیه. مناهج از هر تحول و تغییر مثبتی در شورای عالی استقبال کرده و آماده پوشش رسانه‌ای است. @Manahejj
🌀 عکس‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه علیه طلاب غیر ایرانی 📝 عدم اجازه سکونت در بعضی از مجتمع‌های طلاب پردیسان 🔸 حرف طلاب فقط همین که این رسم مهمان نوازی و میزبانی اسلامی ایرانی به مهمانان مسلمان و رسم رفتار انصار به مهاجرین در راه خدا و در راه اسلام و انقلاب نیست... 😔 ‼️ عجیب‌تر اینکه بالای برخی از تابلوها تیتر زده‌اند: «منشور اخلاقی»!! ولی بر مبنای کدام اخلاق؟ کدام مسلک؟!! امام خامنه‌ای: "طلاب و فضلای غیر ایرانی بدانند که آنها در ایران اسلامی غریبه نیستند. شما حتّی مهمان هم نیستید، شما صاحبخانه‌اید. شما فرزندان عزیز من هستید. ما مقدم این پروانه‌های عاشق را که به شوق فراگیری معارف اسلام ناب به این دیار سفر کرده‌اند، گرامی میداریم. ما وظیفه‌ی خودمان میدانیم که شما عزیزان را در حد توان خودمان، از آنچه که از معارف اسلام ناب و معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در اختیار ماست، برخوردار کنیم." @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: عدم اجازه سکونت طلاب غیر ایرانی در بعضی از مجتمع‌های طلاب پردیسان 💬 مسلم: اطلاعیه‌ای دیدم که گلایه از رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه طلاب غیر ایرانی داشت و اینکه چرا حق سکونت در برخی مجتمع‌های طلاب ندارند. در واکنش به آن اطلاعیه باید گفت: اینکه به اسم منشور اخلاقی رفتارهای نژادپرستانه جا انداخته شده‌اند، واقعا غلط است. اما برخی دغدغه‌ها هم وجود دارد که بنظر می‌رسد باید طی پروسه‌ای با محوریت مرکز خدمات برطرف شود. مثل تفاوت سبک زندگی یا دغدغه برخی مسائل بهداشتی یا مواردی از این دست. لذا پیوست‌های لازم باید از سوی مرکز خدمات تدبیر شود و طی برگزاری دوره‌های تبیینی و آموزشی، این تبعیض‌های ناروا هم حذف شوند؛ تا طلاب غیر ایرانی، احساس غربت و مظلومیت نکنند. 📌 مناهج: یادمان باشد بخش قابل توجهی از این عزیزان، مستبصرینی هستند که نه راه بازگشت دارند؛ نه سرپناهی برای ماندن... چراکه از خانواده‌های خود طرد شده‌اند و عملا هیچ حمایتی ندارند. @Manahejj