eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 صبور سربلند 🌸 فاطمه زهرا سلام الله علیها؛ برگزیده الهی @Manahejj
🌀 مجموعه عکسنوشت به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 📝 منتخب از بیانات امام خامنه‌ای درباره حضرت زهرا 📸 مناسب برای انتشار در وضعیت و استوری شبکه‌های اجتماعی 1⃣ رنج صعود و پایداری 2⃣ راهنمای بهشت 3⃣ مدیون فاطمه 4⃣ طرف حساب خدا 5⃣ یاد گرسنگان 6⃣ هم‌مسیر فاطمه @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مرکز مشاوره حوزه یا ریزش حوزه! 📝 شجاعت در بیان حقیقت 👤 حجت الاسلام عالم زاده؛ معاون تهذیب 🔸 یک
🌀 مظلومیت روانشناسی اسلامی در حوزه‌های علمیه! 📝 پاسخ به بیانات استاد عالم زاده نوری 🖋 حجت الاسلام محمد کاویانی به نام خدا خدمت معاون محترم تهذیب حوزه‌های علمیه؛ عرض ادب و احترام دارم. 🔸 جانا سخن از زبان ما می گوئید؛ «نگاه تأسیسی و بنیادی به روانشناسی اسلامی داشتن» از فریادهای کم تأثیری بوده است که در طول سالیان متمادی از قلم و حنجره این بنده حقیر (محمد کاویانی) بلند بوده است؛ 🔹 در مقالات، در همکاری با مجلات، در تصمیمات گروهی، در انجمن روانشناسی اسلامی، در راهبری بعضی از گروه های آموزشی دکتری قرآن و روانشناسی، و در هر موقعیتی که امکان ابراز آن وجود داشته است، این فریاد را داشته ایم؛ البته به لطف خداوند، آثاری بر آن مترتب بوده است؛ اما با آنچه باید باشیم، تفاوت و فاصله فراوان داریم. ♨️ پژوهش‌های اسلامی و قرآنی در حیطه روانشناسی در حوزه علمیه قم واقع شده است. باید اقداماتمان و تلاش‌هایمان، چه به صورت فردی و چه به صورت سازمانی، هدفمندیِ بیشتری داشته باشد؛ از دوستان بسیار عزیز خودم که در حیطه های مشاوره و درمان فعال هستند، باز هم خواهش می کنم که مقدار قابل توجهی از فرصت و نیروی خود را به پژوهش های هدفمند اسلامی، اختصاص دهند که خیر دنیا و آخرت در آن است. در این صورت است که در آخرِ کار، از علّییین خواهیم بود و در این صورت خواهد بود که «خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ (مطففین، ۲۷)». در اسلام رقابت مورد تشویق قرار نگرفته است، مگر در امور خیر؛ «وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَات...» (بقره، ۱۴۹). با احترام و ادب به محضر همه دوستان. @Manahejj
062_14001102_حجاب ورزشکاران.mp3
3.4M
🌀 مخالفت رهبری، مراجع و علما با ورود زنان به ورزشگاه‌ها 🎙 آیت الله شب زنده دار 📆 شنبه: ۲ بهمن ۱۴۰۰ @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مرکز مشاوره حوزه یا ریزش حوزه! 📝 شجاعت در بیان حقیقت 👤 حجت الاسلام عالم زاده؛ معاون تهذیب 🔸 یک
🌀 از مبانی علم «مشاوره و روان‌شناسی» غفلت شده و می‌تواند خطرزا باشد 👤 علامه مصباح یزدی 🔸 آنچه از آن غفلت کرده‌ایم و می‌تواند خطرزا باشد، مبانی این علم (مشاوره و روان‌شناسی) است. ♨️ صرف این‌که بخش‌های مختلفی از روان‌شناسی و مشاوره را از غرب آموخته و رنگ و لعاب دینی نیز به آن بدهیم، مشکل را حل نمی‌کند؛ مشاوره باید بتواند مشکلات زندگی انسانی افراد را حل کند و بیماری‌های انسانی را علاج کند؛ لذا باید از نظر مبنایی، انسان را شناخته و به نقش انسان در این عالم آگاه بود. 🔻 گاهی بر اساس همین روان‌شناسی و مشاوره مبتنی بر نگاه مادی و غربی، به جای حل مشکلات بر مشکلات فرد، افزوده می‌شود، اما ما گاهی فکر می‌کنیم که نسخه معالجه اصلی همین است و لذا به جای منفعت، به دیگران ضرر می‌زنیم. 🔹 برای این‌که به این آفت مبتلا نشویم، باید مبانی را به دست آوریم و آن‌ها را ملاک سنجش سلامت مشاوره قرار دهیم؛ این است که راه درازی در پیش داریم که باید آن را قدم به قدم طی کنیم. 📌 متن و صوت کامل بیانات: Manahej.ir/post/Mesbah-Moshvere @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ثمره تلاش جمهوری اسلامی برای دینداری مردم 🎥 مردم بی‌دین‌تر شدند؟! 👤 حجت‌الاسلام راجی ❗️برخی احتمال نمی‌دهند در شناخت دینداری مردم، قبل و بعد از انقلاب اشتباه می‌کنند؟!! 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
🌀 دینداری صفر و یکی یا دینداری تشکیکی! ❓آیا دیانت مردم ایران در دوره جمهوری اسلامی کاهش یافته است؟ 🖋 یعقوب مددی 🔸 نظام جمهوری اسلامی متکفل تقرّب مردم به خداوند سبحان است. مکرراً عده‌ای می‌گویند مردم در جمهوری اسلامی از دین فاصله گرفته و ظواهر جامعه را نیز دلیل بر مدعای خود می‌دانند. ❓ سؤال اساسی این است که میزان تشخیص دیانت فرد و جامعه چیست؟ آیا بدحجابی، ارتباط دختر و پسر و... دلیل بر بی‌دینی آنهاست؟ آیا دیانت امری صفر و یکی است بگونه‌ای که فرد و جامعه یا متدین‌اند یا خیر؟ 🔹 دین را اگر مجموعه‌ای از نگرش‌ها از قبیل توحید و‌ امامت و کنش‌هایی مانند نماز و ایثار بدانیم خواهیم دید که دیانت امری دارای مراتب است؛ 🔹 توحید به عنوان زیربنای تمام دین اسلام نیز خود عقیده‌ای با مراتب متفاوت است از توحید عوام تا توحید عارفان و از توحید عارفان تا توحید ائمه و‌انبیاء. 🔻شخصی که نماز می‌خواند ولی خمس نمی‌دهد را متدین می‌دانیم چنانچه آن فرد مسجدیِ نماز شب خوانِ اهل خمس را متدین می‌دانیم. اولی بابت نمازش ثواب می‌برد و بخاطر ترک خمس عقاب، دومی هم بابت طاعاتش ثواب برده و بخاطر غیبتش از مؤمن عقاب می‌شود. پس دیانت امری دارای مراتب است نه صفر و یکی. ⚡️ جامعه‌ای که در آن: ربا، روابط نامشروع، اختلاس، غیبت و... اموری قبیح شمرده می‌شود؛ رباخواری را جنگ باخدا می‌دانند و دروغگو را دشمن خدا، نمازخوان را محترم و زن عفیف را همچون دُرّ باارزش می‌دانند. مهمان را حبیب خدا و فقیر را فرستاده خدا می‌دانند. دستگیری از فقیر، صله رحم، گذشت، زیارت و توسل همچنان در آن رونق دارد، یعنی همچنان در آن جامعه، ذکر خداوند زنده است. ✊🏻 جامعه‌ای که: آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند و مبارزه با استکبار را امری لازم، حتماً دینی است. 📿 تا بحال فکر کردید چرا با وجود این همه تهاجم فرهنگی، همچنان نمادهای حداکثری معنویت مانند اعتکاف، زیارت، اربعین، جهاد و شهادت، روضه‌های خانگی و ... در جامعه زنده است؟! ❗️چرا با وجود این‌همه تزریق مسائل جنسی به جامعه، همچنان ازدواج در جامعه رونق دارد و سقط جنین تقریبا بین تمام مردم، امری ناپسند شمرده می‌شود؟! 🔹 اشتباه نشود! اگرچه تا وضع مطلوب فاصله بسیار است اما جامعه ایران، متدیّن است و تنها عامل این مهم، استقرار نظام اسلامی است. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
🌀 آیا انقلاب اسلامی توانست جامعه ایران را توحیدی‌تر نماید؟ 🖋 یعقوب مددی 🔸 روح توحید، نفی عبودیت غیر خداست «لقد بعثنا فی کل امة رسولاً أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت». در ادعیه نیز از این معنای توحید به انقطاع الی الله تعبیر شده است. توحید، رهایی از بند دیگران و به بندِ خدا درآمدن است. 🔹 انبیاء آمدند تا انسان‌ها را از اسارت فرعون‌ها، نمرودها و شهوات آزاد کرده و به بندگی خداوند سبحان دربیاورند. ♨️ جامعه‌ای که مردمش اهل نماز و روزه هستند؛ ولی زندگی‌شان وابسته به طواغیتی همچون آمریکاست، موّحدانه نیست چراکه اجتناب از طاغوت نداشته‌اند. 💠 دیانت و توحید مردم ایران پس از انقلاب، متفاوت با قبل از آن است؛ 🔹 نماز و حج در عصر نظام اسلامی هم عبودیت خداوند است و هم نفی عبودیت استکبار. حجاب و چادر زن در این دوران صرفاً یک پوششِ مصونیت‌زا نیست بلکه یک «نَه» به استکبار جهانی است که همت‌شان خرج ابتذال جوانان می‌شود. 🔹 طاعات و عبادات امروز دیگر فقط مناسک و شعائر نیستند؛ بلکه هر عبادتی در عصر خمینی کبیر یک مبارزه با طاغوت نیز هست. و این یعنی امتداد توحید در متن زندگی مردم. ⚡️ انقلاب اسلامی بود که توانست حرکت بشریت در سراشیبی مادی‌گری و ابتذال را متوقف و آغازگر عصر جدیدی در عالم باشد؛ عصر امام خمینی، عصر دین و معنویت، مردم‌باوری و نفی نظام سلطه و حیات ارزش‌های انسانی است. 🔹 ارزش‌ها زمانی زنده می‌مانند که حاکمیت‌ جامعه در دست طاغوت نباشد؛ ارزش‌هایی مانند توحید، ولایت، عدالت، نماز، خانواده، دستگیریِ‌ نیازمند، جهاد، استکبارستیزی و... چون تاروپود نظام اسلامی را تشکیل داده‌اند، در ایران زنده مانده‌اند. 🔻 بنی‌اسرائیل زمانی بُت‌پرست شدند که از ولایت حضرت موسی‌ خارج شده و بنده سامری شدند. 🔻 هزارسال هم که ضد خانواده و ازدواج تبلیغات شود؛ ولی اگر حکومت بنایش بر حفظ خانواده و عفت باشد، ارزش‌بودن ازدواج و خانواده زائل نخواهد شد. 🔻 هرقدر هم که ضد دین تبلیغ کنند ولی چون عمل به دین مبنای نظام است، ارزش دیانت، باقی می‌ماند. ✅ جامعه ایران با برقراری نظام اسلامی در این کشور و حمایت از آن، در ابعاد متعدد و وسیعی، توحیدی شد؛ چراکه نظام اسلامی همان برگردان توحید در جامعه است و «کلمة لاإله الّا الله حصنی...» 〰〰〰〰〰 📌 مطالب مرتبط: 🌀 دینداری صفر و یکی یا دینداری تشکیکی! https://eitaa.com/manahejj/4853 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
🌀 چگونه مرا تبعید کردند؟ 📝 گلایه از بی غیرتی و بی‌دینی مردم عصر قاجار 🖋 گزیده‌ای از نامه سید جمال‌الدین اسدآبادی به حاج محمدحسن امین الضرب 🔸 روز پنجشنبه در حضرت عبدالعظیم که از بیماری قدرت به حرکت نداشتم، بیست نفر جلاد (فرّاش) عمر سعد (مختارخان) ریختند به منزل. 🔹 (معین التجار هم بود) مرا به غایت غضب و حدّت که نمونه‌ای از حقه و کینه عساکر ابن زیاد بود کشیدند، چون خوف آن را داشتند که مبادا اندک اسلامی در قلوب اهل شهزاده عبد العظيم (مردم ری) مانده، به سبب غیرت دینی از من حمایت کنند. ♨️ و حال آن که این خیال باطل و فكر محال بود. چون که اسلام و دین و غیرت و حمیت مدتی است که از آن ۰۰۰ هجرت نموده، چنانچه همیشه می‌گفتم. 🔹 آن‌قدر مرا به سرعت می‌بردند و به شتاب می‌کشیدند که دکمه‌های قبا و پیراهن، گلوی مرا فشار داد که نفسم قطع شده به زمین افتادم. 🔹 پس از آن هیچگونه ندانستم که مرا به چه نوع به دارالاماره عمر سعد رسانیدند، و تا مدت چهار ساعت هیچ نفهمیدم که در کجا هستم. 🔹 چون به خود آمدم و عمر سعد و شمر را (حسن خان قزوینی سرتیپ سوار کشيک خانه) در حضور خود دیدم و مدت سه ساعت هم بی عمامه و بی ردا نشسته على الاتصال آب می نوشیدم چون که به سبب حبس نفس حرارت شدیدی در جگر حاصل شده (حتی تا کرمانشاه این حالت باقی بود و می‌بایست روزی چهل بار آب بنوشم). ... پس از آن مرا در حالت بیماری و تنگی نفس و حرارت کبد به پنج سوار که رئیس ایشان سنان بن انس که حمید خان سرهنگ باشد، سپردند. 🔻 دیگر در بین راه بی بالاپوش، بی شلوار، با همه آن برفها و آن سرمای شدید و آن خشونت اخلاق و عدم ایمان، حارسين (نگهبانان) در منزلگاه‌ها به طویله‌ها فرودآمدن، آن عفونت‌ها، آن دودها، دیگر خود شما تصور کنید که چه گذشته است؟ 🔻 ... این همه را نوشتم تا آن که بدانید این مصائب همه بر بدن من وارد آمد؛ ولی در همه این حالات، روح من مسرور بود و هست و خواهد بود. 🔹 بلاشک بعضی ایرانیان خواهند دانست که من برای اصلاح احوال صوری و معنوی ایشان تا هر درجه ایستادگی دارم و آنچه می‌گفتم نه از برای امرار وقت و گرمی مجلس بود. و از خداوند متعال خواهانم که آن واقعه مهوله را یکی از اسباب فوز من قرار دهد و بدین مقصد عاليم برساند، و دلهای پاک منور به ایمان را شاد گرداند. آمین. 📚 نهضت روحانیون ایران، مرحوم علی دوانی، ج ۱، ص ۷۷ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 هر تلاشی «جهاد» نیست 📝 شرح معنای «جهاد» در منطق اسلام 🎥 گزیده‌ای از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار اخیر مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 📅 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ @Manahejj
🌀 رضاخان و مبارزه با دینداری مردم از طریق تخریب روحانیت 💠 امام خمینی قدس سره 🔢 بخش نخست 🔸 از وقتی که رضاخان در ایران بر سر کار آمد، من متوجه بودم و اینطور‏‎ ‎‏می‌فهمیدم که هر چیزی که برای اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر‏‎ ‎‏می‌شد. آن روز مهمترین پایگاه ملت در مقابل اجانب بود،‏‎ ‎‏لذا، شدیدترین حملات به آن می‌شد. با شعر و نثر و هرچه داشتند، به‏‎ ‎‏آن حمله می‌کردند و برای اضمحلالش، درهای بعضی از ادارات را به‏‎ ‎‏روی آنان گشودند و در حوزه‌ها و شهرها، به قدری آنان را در فشار‏‎ ‎‏قرار دادند که ما از صبح تا به شام در باغها زندگی می‌کردیم. با عاشورا‏‎ ‎‏و تبلیغات اسلامی شدیداً مخالفت کردند؛ چون می‌دانستند این‏‎ ‎‏پایگاهی است برای رسوایی حکومتها. 📅 ۲۹ مهر ۶۰ 🔹 یکی قدرت اسلام را که از آن می‌ترسیدند. یکی قدرت خدمۀ اسلام را‏‎ ‎‏که عبارت از روحانیون، اینها را می‌خواستند بگیرند و شدت هم‏‎ ‎‏کردند و گرفتند. در زمان رضاشاه سرکوبی کردند سخت، به حیث که‏‎ ‎خود مردم هم بر ضد روحانیت، طبقات زیادی از آنها بر‏‎ ‎‏ضد روحانیت، حرف زدند و گفتند و شنیدند و بعد که دیدند با زور‏‎ ‎‏مشکل است بعد با حیله وارد شدند. با حیله و با تبلیغات سوء و با‏‎ ‎‏این طور چیزها وارد شدند. 📅 ۱۲ شهریور ۵۸‏ ♨️ می‌دیدند که مجالس، مجالسی که در ایران ‏‎ ‎‏تشکیل می‌شد، مجالس وعظ و خطابه، مجالس روضه، احتمال داشت ‏‎ ‎‏که برای اینها ضرر داشته باشد، جلوی آن را گرفتند. یکوقت دیدیم ‏‎‎‏که در تمام ایران دیگر مجلس روضه ای نبود. مجالس را بکلی از بین بردند. ‎‏مساجد و ائمۀ مساجد و مراجع و هر چه بود، اینها از بین بردند. یعنی ‎‏نگذاشتند دیگر این قوۀ فعاله قوه داشته باشد. مع الأسف آن روز ملت ‏‎را هم جوری بار آوردند، تبلیغاتشان طوری در ملت تأثیر کرد، که ‏‎ ‎‏ملت هم بسیاری از آنها ـ البته نه همه ـ بسیاری از قشرهای ملت هم ‏‎ ‎‏مخالف شدند با روحانیت. 📅 ۲۹ اردیبهشت ۵۸ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
ماجرای خلع لباس سید مهدی صدرالساداتی 🔸 یکی از طلاب سلبریتی‌ که با شعار عدالتخواهی و مبارزه با فساد اسمش بر سر زبان‌ها افتاد طلبه‌ای بنام «سید مهدی صدرالساداتی» است که شاگرد غفار عباسی و برادر سید روح‌الله صدرالساداتی عضو مجلس خبرگان رهبری است. 🔹 او با ایجاد شوک‌های رسانه‌ای و افشاگری‌هایی غیر مستند از پشت پرده‌های فساد اخلاقی و مالی برخی اقازادگان در رده‌های مختلف شخصیت‌ها توانست توجه افکار عمومی و اقشار خاکستری را به خود جلب کند .اغلب پست‌های وی پس از انتشار در بی‌بی‌سی و صدای امریکا و حتی جریانات انحرافی باز نشر میشود. 🔹 صدرالساداتی با مخاطبینی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در اینستاگرام، تحت عنوان مبارزه با فساد، از برخی مرزهای قانونی و اخلاقی عبور کرد و به همین جهت حتی مورد انتقاد جریانات عدالتخواه هم قرار گرفت تاجایی که امام جمعه لواسان وی را «فضله‌ای در دیگ عدالتخواهی» دانست. ماجرای ارتباط مرید و مرادی وی با اقای غفار عباسی( مدعی حاشیه‌دار اخلاق و عرفان در قم) و تاثیرپذیری فکری و سیاسی از این فرد در موضع‌گیری‌های صدرالساداتی خود را نشان داد و حواشی وی را دو چندان کرده است. ♨️ مسئله عجیب و غریب مشاراليه و برادرش در سالهای اخیر، ضمن اینکه واکنش منفی جریان انقلابی و عدالتخواه را در پی داشت، در مقطعی به سوژه‌ی اصلی رسانه‌های معاند تبدیل و هزینه سنگینی را برای حوزه و نظام ایجاد کرد تا جایی که رسانه‌های بیگانه این اختفا را با عنوان ربایش وی توسط دستگاه‌های امنیتی نظام مطرح کردند در حالی که فیلم وی در حال تفریح در یکی از باغهای اطراف قم منتشر شد و مشخص شد که این اقدام یک سناریو برای مطرح شدن وی بود. فعالیت های هزینه‌ساز صدرالساداتی تا جایی بود که پدر همسر وی آیت الله مدرسی عضو شورای نگهبان هم در بیانیه‌ای از اقدامات دامادش اعلام برائت کرد. 🔹 یکی دیگر از بزنگاه‌های اقدامات صدرالساداتی، جریان التهابات بنزینی کشور در آبان ماه ۹۸ بود. وی در اقدامی عجیب با انتشار پستی از عکس شاه مخلوع و فرح در خیابا‌ن‌های تهران، مشابه ادبیات ضد انقلاب ، رویکرد نظام اسلامی را در این موضوع، به شرایط سال ۱۳۵۰ و عملکرد پهلوی تشبیه کرد و صريحاً سقوط نظام را در سال‌های آتی به مخاطبین خود القاء کرد. وی همچنین با حمایت از اغتشاشات، همراهی تلویحی خود را با عناصر آشوبگر علنی نمود... 🔻 یکی از نکاتی که همواره مورد انتقاد نخبگان حوزوی واقع میشود بازخوردهای پست‌های اینستاگرامی صدرالساداتی در بین مخاطبین است. با نگاهی به نظرات و کامنت‌های ذیل مطالب وی می‌توان گفت کلکسیونی از اهانت و هتاکی به ائمه اطهار، دین اسلام، روحانیت و علما و ومسئولین نظام را در ذیل مطالب صدرالساداتی در حال تولید است . میدان دادن به جریانات ضددین و ضد روحانیت و ایجاد زمینه برای هتاکی به مقدسات از اقدامات چالش برانگیز وی در صفحه اینستاگرام بود. 🔹 ناکارآمد نشان دادن مجموعه نظام جمهوری اسلامی و تأكيد بر فساد ساختاری همه گیر، با پررنگ کردن نقاط ضعف و در پی آن مأیوس کردن مردم نسبت به عملکرد حکومت اسلامی از دیگر اقدامات صدرالساداتی است که اخیرا با تعریض به برخی شخصیت‌ها منجر به شکایت شاکیان خصوصی از وی شد و محکومیت نامبرده به خلع لباس و جزای نقدی شد. 🌐 خبر فوری طلاب @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 در این جنگ بی‌امانِ حق و باطل، در کجای جبهه‌ی «جهاد تبیین» ایستاده‌ای؟ 🎥 گزیده‌ای از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 📅 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 توسلتان به امام زمان را بیشتر کنید 🎥 شما سربازان امام زمان هستید 👤 حضرت آیت الله ناصری اصفهانی حفظه الله 🔸 الان موقع اظهار علاقه به امام زمان است. ♨️ هر شب جمعه نماز امام زمان ارواحنا فداه را بخوانید و سپس حدیث کسا بخونید؛ بعد حاجاتتان را از حضرت زهرا و امام زمان صلوات الله علیها بگیرید. تحمل کنید؛ والله امام زمان هم می‌داند؛ هم می‌بیند؛ هم می‌شنود. ارتباط خودتان را با امام زمان، برقرار و تقویت کنید. ✅ نسخه: ➖ اتیان واجبات ➖ ترک محرمات ➖ خلوص در عمل در جمیع مشکلات: یابن الحسن یابن الحسن @Manahejj
🌀 عصر رسانه و لزوم پیوست رسانه‌ای قوانین 📝 خلع لباس بی سر و صدا! 🖋 وحید نجفی 🔸 روشن است تقید طلاب به تلبس دائمی لباس روحانیت کمتر شده و آنچه اهمیت دارد تحلیل چرایی و عواملش است که باید مراقب بود تحلیل‌های علیل را در ذهن جامعه القا نکند. 🔹 فارغ از اشتغال به اموری چون پژوهش و ... زیست در فضای مجازی در این امر بسیار اثرگذار است. طلبه‌ای که رسالت دینی‌اش در امر تبلیغ را در فضای مجازی تعقیب می‌کند، مانند طلاب سابق، ضرورت تلبس دائمی را درک نمی‌کند. مخاطبانش او را روحانی می‌دانند و احساس نیاز نمی‌کند که در خرید هم حتما عبا و عمامه داشته باشد. ❓ولی سؤال اینجاست: آیا در این فضا، حکم خلع لباس روحانیت، پیوست رسانه‌ای نمی‌خواهد؟ 🔹 طلبه‌ای که مخاطبان خود را در فضای مجازی و با جذابیت عمامه (خصوصا از نوع مشکی) جمع کرده؛ اما شئون روحانیت را رعایت نکرده، خلع لباس بی سر و صدای او با حکم قضایی چه معنایی دارد؟ ❗️آیا این اعلام برائت و روایت چرایی خلع لباس نباید در رسانه‌ای فریاد زده شود؟ آیا می‌توان این امر را به عهده محکوم علیه واگذار کرد که او روایت دلخواهش را مطرح کند و ژست افتخار نیز بگیرد؟ @Manahejj
🌀 نظام اسلامی آسیب ببیند، دیگر حوزه ای نیست که از آن حفاظت کنند 👤 آیت الله فقیهی، عضو جامعه مدرسین 🔹 ظاهرا برخی متوجه این نیستند که اگر به این نظام آسیبی برسد دیگر حوزه ای هم نخواهد بود که بخواهند به دنبال حفظ آن باشند. 🌐 خبرگزاری رسا @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آغاز ثبت نام حوزه‌های علمیه از اول اسفند 👤 سخنگوی حوزه علمیه 🔸 ظرفیت پذیرش حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر اساس رویکرد کیفی گزینی، ۱۰ هزار نفر برای سال ۱۴۰۱ خواهد بود. ➖برگزاری دروس حوزه تابع تصمیمات ستاد کرونا است ➖ برگزاری کنگره ۴ هزار شهید روحانی ➖ شناسایی ۵۰۰ مسئله محوری 🌐 حوزه نیوز 📌 مناهج: طی سالهای گذشته اقدام بایسته‌ای برای تبلیغ پذیرش حوزه‌های علمیه در بین نوجوانان و جوانان نشده است. امیدواریم مسؤولین به صرف اعلان رسانه‌ای اکتفا نکنند وگرنه شاید یک سوم ظرفیت اعلام‌شده هم برای پذیرش ثبت نام نکنند. ♨️ البته درباره مسأله پذیرش حوزه‌های علمیه سخن بسیار است که بزودی به صورت تفصیلی به آن خواهیم پرداخت. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#یادداشت_مهمان 🌀 عصر رسانه و لزوم پیوست رسانه‌ای قوانین 📝 خلع لباس بی سر و صدا! 🖋 وحید نجفی 🔸 ر
🌀 خلاف واقع گویی های صدرالساداتی 📝 جزئیاتی از پرونده محکومیت ‌"صدرالساداتی" در دادگاه 🔸 یک مقام آگاه در دستگاه قضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، به جزئیات پرونده محکومیت صدر الساداتی در دادسرای ویژه پرداخت و گفت: ♨️ متاسفانه آقای صدر الساداتی از رأی دادگاه، را بیان کرده است، وی بیش از ۱۰ پرونده در دادسرای ویژه دارد که اکثریت منجر به صدور کیفر خواست شده است و بعضی ها نیز منتج به صدور رأی قطعی گردیده و برخی از پرونده‌ها نیز هنوز مفتوح است. 🔺 وی ادامه داد: پرونده‌ای که آقای صدرالساداتی محکوم شده در واقع ۸ پرونده بوده که اشخاص حقیقی و حقوقی از وی، شکایت کرده‌اند که در نهایت وی، به خاطر اتهامات متعدده که داشته در بعضی‌ها به جزای نقدی محکوم شده در برخی از پرونده‌ها تبرئه گردیده و در بعضی‌ها منجر به خلع لباس دائم روحانیت شده است، البته این خلع لباس دائمی نیست، یعنی اگر مجددا مرتکب جرم شود و رعایت نکند این رأی اجرا خواهد شد. 🔻 این مقام قضایی بیان داشت: آقای صدر الساداتی با زیرکی آمده و مسئله تعلیق را مطرح نکرده است درحالی که دوسال تعلیق شده است. 🌐 خبرگزاری‌ حوزه 📌 مناهج: متأسفانه طبق معمول اجازه می‌دهیم محکومین، روایت‌سازی‌های خلاف واقع خود را داشته باشند؛ بعد از چند روز که در اذهان خوب جاگیر شد؛ تازه احساس وظیفه می‌کنیم که روایت صحیح را منتقل کنیم. اما این کار چقدر سودمند است؟ @Manahejj
🌀 به خاطر کارآمدی ظاهری نسخه‌های روانشناسی، به رتوش کردن دانش موجود و الصاق و انضمام چند آیه و روایت به نسخه‌های غربی، اکتفا نکنیم 📝 یادداشت استاد عالم زاده نوری در پی حواشی بوجود آمده از سخنان اخیر وی 🔸 آنچه با عنوان «ریزش‌های پنهان» بیان کرده بودم ناظر به نگرش بود نه ناظر به میدان. ممکن است کسی اضطرارا در یک کار غیر اصیل، زمان موسعی را خرج کند ولی نگرش درستی نسبت به وظیفه اصیل خود داشته باشد و به محض از بین رفتن اضطرار به خط اصلی بازگردد. 🔺 این دغدغه در عرصه روانشناسی و مشاوره هم وجود دارد. جامعه حوزوی به‌عنوان متولیان تبیین، ترویج و اقامه دین وظیفه محوری‌اش استنباط مدل بهداشت و سلامت قلبی، ایمانی و روانی از متن دین و سپس اقامه و تحقق آن است؛ 🔻 در حالی که آنچه هم‌اکنون جاری است مدل بومی نیست و مدل‌های مبتنی بر وحی نیز عمدتاً متمرکز بر اهداف، اصول، کلیات و قوانین عام است و در جزییات تکنیک‌ها و روش‌ها، خلأهای فراوانی دارد. 🌐 مطالعه متن کامل یادداشت: Manahej.ir/post/AlemZade-Moshvere2 @Manahejj
🌀 برخی از جلوه‌های عمق دینداری مردم پس از انقلاب 🖋 سید یونس فاطمی 🔢 بخش نخست 🔸 تمام چالش‌ها، رفتارها و کنشگری فردی و اجتماعی ریز و درشت امروز ما متأثر از است. دنیا بعد از همه آن شور و جنبش و تک انقلابِ آگاهانه‌ی متشکل از همه صنوف مردم، مسیرش دگرگون و سیاست‌هایش تغییر کرد حتی بلوک شرق را در مبارزه با ایران، با بلوک غرب متحد ساخت. 🔹 بی‌شک دین و مناسک مذهبی هم در سطح بالایی تحت‌الشعاع قرار گرفت؛ چنانچه ریشه این انقلاب هم دینی بود. سیاست‌های دین‌زدایی طاغوت، هدایت‌های اسلام‌شناس بزرگ خمینی کبیر و دیگر زمینه‌های انقلاب، جرقه‌های یک حرکت تمدنی را زد تا مردم برای آرمان‌ها و ارزش‌های دینی قیام کنند. ❓حال، چهل و اندی سال گذشته است و می‌خواهیم بدانیم چه شد؟ آیا دین در متن زندگی‌ها ظهور و بروز پیدا کرد؟ آیا با گذشت زمان و تغییر زمانه و آمدن نسل جدید، مردم پایبند به انقلاب دینی هستند؟ یا اینکه دینداری مردم کاهش پیدا کرده است؟! ✅ بد نیست برخی مؤلفه‌های آماری که نمودی از دینداری مردم هستند را بررسی کنیم؛ به عنوان نمونه: 1⃣ زیارت آمارهای سال ۹۶ نشان می‌دهند که سالانه ۳٠ میلیون نفر زائر حرم مطهر امام رضا(ع)، ۲٠ میلیون نفر زائر مسجد مقدس جمکران یا ۱٠ میلیون نفر زیارت‌کننده حضرت معصومه سلام الله علیها هستند و در مجموع ۴۵ میلیون زائر به بقاع متبرکه و اماکن مذهبی داشته‌ا‌یم. از این زیارت‌ها و حضور جمعی مؤمنانه نباید ساده عبور کرد. دینداری مردم و زیست معنویمان بسته به آن است. 🔻 حاتم قادری (مبلّغ بی‌دینی) در سمینار «ایران و تجربه مدرنیته» می‌گوید: «ما دچار پارادوکس هستیم. از سویی می‌خواهیم عناصر دینی را حفظ کنیم و از سوی دیگر می‌خواهیم مدرن شویم. نمی‌شود که به دنبال مدرنیته باشیم و در عین حال فقط در یک روز سه میلیون نفر از مردم کشورمان به امامزاده‌ها و جمکران بروند!» روشن است که زیارت یکی از مظاهر دینداری و عمق اعتقادی جامعه ماست. 2⃣ پرداخت زکات حتما داستان ثعلبه انصاری فقیر را که بواسطه‌ی دعای پیامبر صلوات الله علیه ثروتمند شد را شنیده‌اید. از پرداخت حقوق واجب و زکات مال به مأموران پیامبر امتناع کرد و فوراً آیه نازل شد: «بعضی از آنان با خداوند پيمان بستند، اگر خدا از كرم خود به ما مالی عنايت كند، حتماً داده، از نيكوكاران خواهيم شد، ولی همين كه از لطف خويش به ايشان عطا كرد، بخل ورزيدند و از دين خارج شدند. برای اين پيمان‌شكنی و دروغ‌گويی، نفاق در دل آنان تا روز قيامت جايگزين شد» (توبه/۷۵-۷۷) ثعلبه أقلاً با امتناع از پرداخت زکات، دینداری‌اش را خیلی کاهش داد. این یعنی در مقابل هرچه پرداخت‌های واجب مالی زیاد شوند ایمان در جامعه بیشتر می‌شود. نمونه‌ای از آمار پرداخت زکات: ❇️ در سال ۹۹ با وجود شرایط کرونا و اوضاع بد اقتصادی، پرداخت زکات نسبت به سال قبل، بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت و به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید! (تازه این فقط آمار رسمی پرداخت زکات است.) ❇️ پرداخت بیش از ۳٠٠ میلیارد تومان زکات فطره در سال ۹۵ 3⃣ گسترش وسیع فرهنگ انفاق و نیکوکاری ❇️ کمک ۲٠٠٠ میلیارد تومانی مردم به مجالس محرم ❇️ حضور پرشور مردمی در جشن عاطفه‌ها و جمع آوری ۴۶ میلیارد و ۶٠٠ میلیون تومان در شهریور سال ۱۳۹۸ و افزایش ۴۱ درصدی آن نسبت به سال قبل ❇️ ثبت بیش از ۶۸٠٠ موقوفه علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در سطح کشور و رشد ۱٠ برابری وقف و سهم ۲۵ درصدیِ وقف در حوزه درمان ❇️ حضور ۶٠ هزار مهندس جهادگر برای سازندگی مناطق سیل زده در سال ۱۳۹۸ ❇️ و از رسیدنِ ۴٠ گروه در سال ۷۹ به ۱۲ هزار گروه جهادی درسال ۹۸ یا انتظار ۲۲٠٠ گروه جهادی در صف خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان، همه نشان می‌دهند که مردم متدین‌تر از قبل هستند و بیشتر از قبل شاهد دینداری مردم هستیم. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj