#جامعه_صراطالمستقیمی
در روز اربعین که اصل وصل راهپیمایان است، وقت طرح سوالی است که در پایان یادداشت اخیر پایش را به میان کشیدم: چگونه راه بپیماییم تا هجرت از من" به "ما" صورت پذیرد؟
خوب که دقت کنیم اقتضائات مسیر و مشایه خودبهخود از "من"های منفرد "ما" میسازد. این خاصیت راه و رهروانی است با یک مقصد و مقصود. لذا پاسخ روشن است. میان "من" تا "ما" شدن، یک واسطه وجود دارد. همانی که من و تو برای خاطر او، پا به طریق میگذاریم. یعنی امام. یعنی صراط و یعنی مقصود.
آن کس که قطرهها را دریا میکند و تکثرها را وحدت میبخشد و مقطعات را معنا میدهد، امام است.
من و تو برای "ما" شدن به پیوندی نیاز داریم که امام آن را در اختیار میگذارد. از این رو وَلایت(به فتح واو) را به معنای قرابت و محبت گرفتهاند که همان پیوند میان من و تو برای "ما" شدن است. بهانهی این محبت هم، حُب و مودت به امام است که فرمود: قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ (شوری/۲۳)
ما برای حسین به هم محبت میکنیم و به یکدیگر نزدیک میشویم. مجتمع میشویم و اجتماع میسازیم.
اما این وَلایت باید به وِلایت برسد. یعنی تشکیل شبکهی ارتباطات ولایی با مرکزیت امام و ولیّ.
به بیان دیگر وَلایت مصدر و وِلایت اسم مصدر است. چنانچه وضوی مصدری یعنی شستوشو و وضوی اسم مصدری یعنی عملی که حاصل و نتیجهی شستوشوی برخی اعضای بدن به شکلی ویژه است.
وَلایت مصدری هم باید به وِلایت اسم مصدری برسد؛ به یک نتیجه که از مجموعهی پیوندهای ولایی حاصل میشود.
از این رو راه را باید طوری پیمود که "ما" حاصل شود اما نه هر "ما"یی. اجتماعی از هویتهای فردی که به وِلایت برسد. یعنی شبکهای از روابط ولایی با محوریت حکم و حکومت امام. اینگونه جامعهای پدید میآید که میشود با اقتباس از آیات و روایات به آن گفت جامعهی "صراطالمستقیمی". اربعین تمرین ساخت چنین جامعه و ره پیمودن در چنین طریقی است. آن هم به شکل دائمی، نه موقت!
همانگونه که وِلایت بدون وَلایت پدید نمیآید، وَلایت نرسیده به وِلایت هم ابتر و ناقص است. چنانچه برای وضو ناگزیریم از شستوشو، ولی هر شستوشویی هم وضو نیست. پس میشود در طریق مشایه بود ولی به صراط مستقیم نرفت. میشود در مسیر به سختی افتاد و خدمت هم کرد ولی ثمرهی آن را طاغوت ببرد نه اولی الامر.
#سید_میثم
#اربعین
@Masihane
هدایت شده از مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔰پذیرایی از زائران و دعوای هاشمی-اموی | یکم
🔶 این روزها که پذیرایی مردم عراق از زائران امام حسین اعجاب همگان را برانگیخته، بد نیست پی این رسم مهمانداری را در تاریخ بگیریم و ببینیم اولین رگههای آن کجا جوشیده. شاید در پس این رصد تاریخی و قصههایش، دریافتیم اصلا چرا جوشیده و کشف کردیم انگیزههای این بریز و بپاش عرب برای مهمان خویش چیست؟
🔹من سرنخ این کرامت را گرفتم و آنقدر کشیدم و در تاریخ پیش رفتم که رسیدم به هاشم. جد پیامبر اکرم و سر سلسلهی طایفهای به نام بنیهاشم.
ابنسعد در طبقاتالکبری میگوید: هاشم مردی ثروتمند بود. تاجری که به سبب هوش بالای اقتصادی توانست سفرهای تابستانه و زمستانه را راه بیاندازد و آنچنان موفق عمل کند که با قیصر هم فالوده بخورد.
🔸در همان روزگار خشکسالی شدیدی پدید آمد. مردم در مضیقه فراوان بودند که «هاشم به شام رفت و دستور داد براى او مقدار زيادى نان بپزند و آنها را در جوالها بار شتران كردند و چون به مكه رسيد نانها را خرد كرد و شتران را كشت و دستور داد ديگ و ديگدان بر پا ساختند و گوشتها را پختند و اهل مكه را سير كرد و از ايشان پذيرايى نمود و اين نخستين ميهمانى و پذيرايى پس از قحطى مذكور بود و به همين جهت ملقب و معروف به هاشم (خُرد کننده) شد.» (نام اصلی هاشم، عمرو بوده)
🔹سپس در وصف این کرامت هاشم، شاعران شعر سرودند و مهمترین رسانهی عرب را درخدمت او درآوردند که برایش شهرت و محبوبیتی وسیع ساخت.
مثلا عبداللهبنزبعرى سرود: عمرو، عمرو بزرگوارى براى قوم خود نان ريز كرد، درحالىكه مردان مكه قحطى زده و لاغر بودند. یا وهببنعبدقصىّ سرود: هاشم كارى را بر عهده گرفت كه ابنبيض (بازرگانى معروف از قوم عاد كه در ثروتمندی ضربالمثل بوده) هم از انجام آن عاجز و درمانده بود، براى مردم بر شتران تيزرو از سرزمين شام گندم فراوان آورد، اهل مكه را از لحاظ نان و گوشت تازه در فراخى و گشايش قرار داد، گويى مردم در چادرها و خيمههايى هستند كه از ديوارههاى آن بركت مىجوشد.
🔸نقل است که در همین روزها، امیهبنعبدشمس، حسادتش جوشید و خواست با بریز و بپاش خود را در برابر هاشم عَلَم کند. چون نتوانست، مورد سرزنش قریش قرار گرفت و بر آتش خشم و حسادتش افزوده شد. روزی امیه به هاشم دشنام داد و از او خواست كه درباره حسب و نسب خود با اميه مسابقه بگذارد و حَكَمى تعيين كنند تا قضاوت كند كداميك والا گهرترند. هاشم به مناسبت اينكه سن و سالى از اميه گذشته بود خوش نداشت كه اين كار صورت بگيرد اما بابت اصرار امیه مجبور به پذیرش شد.
🔹هاشم به اميه گفت: من اين كار را مىكنم ولى به شرط آنكه هر كس باخت پنجاه ماده شتر سيه چشم بپردازد كه در مكه آنها را بكشند و ده سال هم از شهر مكه بيرون برود. اميه به این شرط رضایت داد و سپس كاهن بنىخزاعه را حَكَم قرار دادند و او به والا گهرى هاشم رأى داد. هاشم ماده شتران را گرفت و كشت و به حاضران خورانيد و تقسيم كرد. اميّه هم به شام رفت و ده سال مقيم آنجا بود. اينجا سرآغاز یک دشمنی علنی ميان هاشم و اميه بود و شروعی برای مسابقه در خدمترسانی.
ادامه👇
🆔 @Qasas_school
هدایت شده از مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔰پذیرایی از زائران و دعوای هاشمی-اموی | دوم
🔷 سپس هم هاشم و هم امیه به این نتیجه رسیدند پذیرایی و خرج کردن برای مردم کارکردهایی دارد که عرب بدانها بسیار مشتاق است. مانند شهرت و یاد شدن به کرامت و بزرگی و البته قدرتی که در پس پردهی این اعتبار اجتماعی به دست میآید. این کارکرد بسیار انگیزهبخش بود و میتوانست عرب را به کنش در این راه وادارد.
🔸جالب آنکه بعد از این ماجراها، هم امیه و هم هاشم تصمیم گرفتند برخی مناصب مهم مرتبط با حج و زیارت کعبه را از بنیعبدالدار گرفته و خود عهدهدار آن شوند. مناصبی مانند پذیرایی (رفادت) و آبرسانی (سقایت). مذاکرات دراینباره شروع شد ولی کار آنقدر بالا گرفت که نزدیک بود میان قبایل همپیمان عرب جنگی وسیع درگیرد (ر.ک به ماجرای: حلفالمطیبین و لعقهالدم).
🔹جالبتر اینکه تمامی این خدمات را هم رایگان در اختیار زائران قرار میدادند و برای چنین امر ظاهرا بدون سود و پر ضرر، در آستانهی یک درگیری و جنگ خونین بودند. آیا این سوالانگیز نیست؟
شبیه این وضعیت در روزگار کنونی بارها به چشم خورده و نمونههایی از آن در اربعین قابل مشاهده است.
🔸از سوی دیگر چون لازمه ریاست بر قبیله بیعت افراد و همراهی بدنه بود، مردم قبیله با کسی همراه میشدند که توانایی ریاست را داشته باشد. توانایی مالی هم یکی از معیارهای ریاست بود چرا که رئیس قبیله در بسیاری موارد باید جور بیپولی اهالی قبیله را میکشید و یا دست به هزینههای گزاف میزد. یکی از نشانههای توانمندی مالی هم پذیرایی از زائران بود. اگر کسی میتوانست اینجا خودی نشان دهد، خودبهخود کاندیدای ریاست قبیله میشد و یا در صف ریشسفیدان تصمیمساز و تصمیمگیر قرار میگرفت. اینگونه ثروت و قدرت در نسبت با هم رشد میکردند.
🔹بافت عشیرهای و قبیلهای در میان عرب هنوز در موارد قابل توجهی از این فرمول تبعیت میکند. هرچند در میان شیعیان انگیزههای خالصانه مذهبی و قربت به امام بسیار پررنگ شده اما نمیتوان خدمترسانی با انگیزههای مسابقهی عشیرهای و قبیلهای را نادیده گرفت.
🔸شاید در وقتی دیگر بتوان به برخی نمونههای عینی مانند کنشهای امثال مقتدیصدر از این زاویه پرداخت و نشان داد که کرامت و سخاوت عرب چگونه در مواردی به ابزار تبدیل شده ولو نتوان اصل این مواساه و اخوت با انگیزههای الهی را در موارد بسیار زیادی نادیده گرفت.
🔹شاید این سوال ذهن بسیاری را به خود درگیر کند که چطور همین افراد اهل جود و کَرَم، یکروز بعد اربعین به صورت عجیبی تغییر رفتار داده، بهگونهای که گویا با غروب اربعین سوت پایان کارناوال پذیرایی و رفادت به صدا درمیآید و بازی در نظرشان تمام میشود؟!
🔸آیا جمعیتی که یک رفتار کریمانه را روزها و سالها تمرین میکنند، نباید این رفتار در آنها به ملکه اخلاقی تبدیل شود؟ و البته سوالات جدیتری که میتواند با دقت بیشتری رفادت و سقایت در اربعین را کاویده و در مواردی مانع از خیالبافی و از آن مهمتر خودتحقیری شود!
🔺در پایان باز بر این نکته تأکید میشود که هدف این متن نادیدهانگاشتن کرامت بخش مهمی از شیعیان عراق و زحمات بیدریغ آنها نیست. فقط تذکری بود برای برحذر ماندن از ذوقزدگی منجر به تحلیلهای غلط ذیل برچسبهای #تمدنی .
🆔 @Qasas_school
#امیدهای_بینیرنگ
1⃣ اصلاحطلبان وقتی در قدرت نیستند، به سمت بنگاههای خصوصی خیز برمیدارند. ولی اصولگرایان هنگامی که قدرت را از دست میدهند، در نهادهای حاکمیتی غیردولتی مشغول میشوند.
2⃣ از این رو وقتی اصلاحطلبان در قدرت باشند، بنگاههای خصوصی را تقویت میکنند. نوعی پسانداز و سرمایهگذاری امن برای روز مبادای خویش. تئوریهای علمی هم دارند و در حوزه نظری هم از یک نوع خاص #خصوصی_سازی (نه مردمیسازی) دفاع میکنند. اما اصولگرایان به هنگامهی قدرت، خیلی «در لحظه زندگی میکنند». چون پشتشان به نهادهای حاکمیتی غیردولتی گرم است. هرجا مردم آنها را نخواستند و رای ندادند، فقط میز خدمت عوض میشود. درنتیجه شاهدیم در حوزه نظری هم خیلی سنگ «مردم» را به سینه نمیزنند.
3⃣ در این میان بخشی از اصولگرایان یا بهتر است بگویم افراد همسوتر با اصولگرایان، وقتی در ساختار رسمی قدرت نیستند، به نهادهای حاکمیتی غیردولتی هم نمیروند. حالا یا نمیخواهند و یا نمیتوانند. اغلب این افراد هم کشش به سمت بنگاههای خصوصی پیدا میکنند و به لحاظ نظری آرامآرام به تئوریهای پشتیبان اصلاحطلبی نزدیک میشوند و نوعی لیبرالیسم خاص متولد میشود که در حوزه سیاست گرایشهای وسطبازانه دارد و عجیبتر آنکه در جبین برخی از آنها ردّ مُهر عدالتخواهی هنوز نمایان است هرچند که دیگر به قبلهی عدالتطلبی سجده نکنند.
از آن سو برخی اصلاحطلبان یا افراد همسوتر با اصلاحاتیها نیز با برون آمدن از قدرت جای پایی در نهادهای حاکمیتی غیردولتی پیدا میکنند و اصطلاحا نصب میشوند. مواضع این افراد هم عموما یکی به میخ و یکی به نعل است. اگر نگوییم مذبذباند!
4⃣ تمامی این جریانها هم به مرور شکلهای رادیکال و افراطی یافته و در جلب منافع شخصی و حزبی، میافتند روی دور تند.
5⃣ اما در سالیان اخیر جریانی از بچههای #انقلابی شکل گرفته که نه #اصلاحطلب است و نه #اصولگرا و نه حتی چیزی در میانهی این دو.
🔸افراد این جریان عموما هیچ وابستگی مالی به نهادهای حاکمیتی ندارند و حقوقبگیر و پروژهبستان جایی نیستند. یعنی نه جیرهبگیر سازمانهای انتخابیاند و نه مواجبخواه نهادهای انتصابی.
🔹چشم طمع به وزیر و وکیل شدن هم ندارند. هرچند روی «مردم» تاکید میکنند و روی «جمهوریت» اصرار.
🔸با خصوصیسازی از نوع اصلاحطلبی خصومت دارند و با بیتوجهی اصولگرایان به مردم، مشکل.
🔹این جریان تاحد زیادی اثبات کرده پایگاه قدرت قابل اعتنایی در میان مردم شکل داده ولی برانداز هم نیست.
🔺درنتیجه چنین جریانی برای منافع اصلاحطلبی، اصولگرایی، وسطبازی و حتی عدالتخواهی ورشکسته بسیار خطرناک است. باید باور کنیم که ظرفیت اصلی تعدیل تندرویهای اهالی قدرت از چپ و راست و وابستگانشان، اکنون در دستان این جریان است.
این امیدهای بینیرنگ...
#سید_میثم
@Masihane
33.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍 گامی نو در مسیر مرمت ساختارهای اجتماعی
«رویداد رهیران»🌱
رویدادی متفاوت ویژه رهبران خرد اجتماعی برای اولین بار در شهر کرمان ✅
💡 فانوسی روشن در مسیر تربیت رهبران اجتماعی
تعریفی متفاوت از هویت افراد تاثیر گذار شهر ...
با «رهیران» همراه باشید 🌹
وعده ی ما روز شنبه ۲۴ شهریورماه ساعت ۱۵
مکان: اندیشکده حکمرانی مردمی کرمان
برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس ادمین ما در ایتا یا تلگرام مراجعه فرمایید.
@thinkthank5
⭕️ ظرفیت محدود ….
🔰 چه کسانی نمیخواهند مردم سیاسی باشند؟
سرمایهداری سیاسی برای صاحبان قدرت مزایای بیشماری دارد: آنها از فشار افکار عمومی مصون هستند و فرصت این را دارند که از طریق قدرت سیاسی خود، منافع اقتصادی کسب کنند و محدودیت زمانی مشخصی برای اعمال قدرت و حکومت خود ندارند. این نظام برای مردم نیز مزایای چشمگیری دارد. اگر کشور در این وضعیت، ادارهی کارآمدی داشته باشد و فساد از حد قابل تحملی بیشتر نشود، کشور میتواند بهراحتی موانع قانونی و فنی که جلوی رشد سریع اقتصادی کشورهای دموکراتیک را میگیرد پشت سر بگذارد. توان دولت چین در ساخت جادهها و مسیرهای قطارهای سریعالسیر بسیار بیشتر از کشورهای دموکراتیک است که بهخاطر قوانین دستوپاگیرشان چند سال و در مواردی چندین دهه برای این کار وقت تلف میکنند. این یکی از مزایای آشکار اجتماعی و اقتصادی نظام سرمایهداری سیاسی است و البته ممکن است در این مسیر حقوق برخی از مردم نیز رعایت نشود. رایزنیهای طولانی و بیپایان در مورد جنبههای مختلف سیاست عمومی در کشورهای دموکراتیک اغلب بینتیجه میماند. نادیده گرفتن رأی مخالفان منجر به گرفتن تصمیمهای بد میشود یا فقط گزینههایی را انتخاب میکنند که به نفع عدهی کمشماری است؛ اما در بسیاری از موارد همین تصمیمهاست که جامعه را به جلو میراند و موفقیت چین در پروژههای زیربنایی بهترین نمونهی این تصمیمهای جلوبرنده است.
شهروندان طبعاً به تصمیمات سریع بیشتر علاقه دارند تا مشورتهای طولانی. در موفقترین جوامع سرمایهداری در جهان، مردم بهقدری مشغول کار و زندگی روزمره هستند که نمیتوانند به مسائل سیاسی توجه کنند. مردم چون سهمی در مسائل سیاسی ندارند، منطقاً به این مسائل اهمیت نمیدهند و وقتی برای آن نمیگذارند. یکی از بهترین مثالهای این مسئله امریکاست که یکی از قدیمیترین دموکراسیهای جهان است ولی انتخاب رییسجمهور که از جهات مختلف امتیازاتی شبیه به شاه دارد، بهقدری بیاهمیت است که حتی در ایالتهایی که رأی تعیینکنندهی بالا دارند، هیچوقت نمیتواند بیش از نیمی از مردم را به پای صندوق رأی بیاورد.
اشتباه است اگر بگوییم مردم هنوز مثل دوران ارسطو، «حیوانات سیاسی» هستند که بهعنوان یک اصل کلی، مشارکت در امور مدنی را ارزش تلقی میکنند. شاید در تالارهای شهرهای یونان اوضاع به این ترتیب بوده است، که در آن زمان نیز به احتمال بسیار زیاد، جز اقلیت مرفهی از شهروندان آزاد، کس دیگری چنین صفتی نداشته است. در دنیای سرسامآور امروز که شهروندان درگیر تأمین معاش خود هستند، کسی وقت و دانش لازم برای مشارکت در امور مدنی را ندارد و اگر هم داشته باشد علاقهای به آن ندارد، مگر در مورد مسائلی که بهطور مستقیم به شخص او مربوط باشد. «عمیقتر شدن» سرمایهداری با تأید بر پول درآوردن و ورود به حوزهی زندگی شخصی افراد، دیگر زمانی برای بحثهای سیاسی گسترده باقی نمیگذارد. وجود شهروند ایدهآل آگاهی که به مسائل سیاسی اهمیت بدهد، برای تحقق دموکراسی لازم است ولی چنین شهروندی دیگر در هیچ جای جهان پیدا نمیشود. چنین شهروندی حتی اگر وجود داشته باشد، هیچوقت نمیتواند با سرمایهداری ابرتجاری که امروز در جهان حاکم شده است همزیستی کند.
📚کتاب سرمایهداری به تنهایی، برانکو میلانوویچ
@Masihane
🔰 تلاش برای زندگی و نیافتادن در دام نتانیاهو
🔹از آنجایی که اطلاعات ما فقط از طریق همین رسانههاست و نه به عالم غیب متصلیم و نه به اخبار پشتپرده.. و از بدحادثه هیچ فامیلی هم در وزارت اطلاعات نداریم و چهبسا خودمان صرفا بابت داشتن قدری ریش، برای برخی فامیلها همان آدم اطلاعاتی به حساب آییم که از قول ما نقلی میشود؛ پس در پاسخ به سوال رفقا که گاهی میپرسند "بالاخره چی میشه؟" باید عرض کنم:
🔸تصمیمگیران نظام تا اینجا صراحتا فرمودند وضعیت فعلی چیزی جز تنش نیست (و مستحضرید تنش با جنگ متفاوت است) و بالتبع و بالطبع، نظام اصلا قصد گسترده کردن تنش را ندارد.
شاید شما بپرسید: "جبهه مقاومت داره این همه هزینه میده؟ ما هیچ؟ ما نگاه؟" که در پاسخ خواهید شنید: محور مقاومت هزینه انتخاب و ایستادن کنار مظلوم را میدهد. هزینهای که ملت ایران چهل سال درحال پرداخته. ما قطعا به جبهه مقاومت کمک میکنیم اما تا جایی که تنش گستردهتر نشود.
همین؟
بله فعلا همین!
‼️فقط فراموش نکنید اسم این کار بین بلاگرهای سیاسی تلاش برای زندگی است.. و بین استراتژیستها: نیافتادن در دام نتانیاهو!
#سید_میثم
@Masihane
هدایت شده از مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔰 پزشکیان و ماراتاهای هند
▪️پزشکیان در فایل صوتیای که ابتدا تکذیبیه مسئولان دولتی را به دنبال داشت میگوید: یک نهاد بینالمللی بیاید و امنیت منطقه را تامین کند. این حرف مرا یاد قصهی نامه ماراتاهای هندوستان به ملکه انگلیس انداخت.
▪️ماراتاها سلحشورانی بودند که ابتدا در برابر انگلیس و قدرت توپها و سلاحهایش مقاومت شایانی کردند اما در نهایت مغلوب ارتش انگلیس شدند.
نوع روحیه دلاورانه آنها باعث شده بود که در روزهای پر تب و تاب پیوستن هندیها به ارتش انگلیس آن هم به هدف سیر شدن شکمهای گرسنه؛ ارتش انگلیس از پذیرفتن ماراتاها احساس خطر کند.
▪️اما گروه اندکی از ماراتاها بابت زندگی سختی که ذیل حاکمیت انگلیس بر هند تجربه میکردند به ملکه انگلیس نامه نوشتند: «ما افراد ماراته ساکن در ولایت بمبئی ورود زندگیبخش انگلستان را تجربه کردهایم و در انتظار امتیازهایی هستیم که امپراتور بزرگ آن کشور به مردم ما خواهد داد. ملکه ویکتوریای نجیب، رسیدن افراد ما را به مقامهای مهم ممنوع کرده است. ما هم چنین انتظاری نداریم؛ چون به خوبی تربیت نشدهایم و لیاقت این مقامها را نداریم! اما با فروتنی درخواست میکنیم در ارتش یا پلیس استخدام شویم. اگر هم امکان ندارد به عنوان سرباز وارد خدمت شویم، حاضریم خدمتکار یا قاطرچی باشیم.»
🔺جمهوری اسلامی که به حق مدعی نظم جدید و نوجهان است امروزه رئیس دولتش (به هر شکل) کم مانده به برهمزنندگان وحشی نظم در دنیا بگوید: بیایید ما را اداره کنید. ما حاضریم قاطرچی شما باشیم.
⁉️ آیا آمریکا نباید فکر کند فشارها اثر کرده و پدال تحریم را برای تسلیم نهایی ایران بیشتر فشار دهد؟
#پزشکیان
#نیویورک
🆔 @Qasas_school
🔰 تکثرپذیری برای تفرقه یا وفاق؟!
🔸وحدت و وفاق میسر نمیشود مگر به پذیرفتن تکثرها. اما این تکثرپذیری معطوف به دو غایت است. به بیان روانتر، پذیرفتن تفاوتهای فکر و سلیقه، به دو منظور است. گاهی شما در یک جامعه انواع سلایق و افکار را میپذیری و به آنها رسمیت میدهی تا جامعه احساس یکدستبودگی نکند و از این فرصت برای تثیبت قدرت خویش بهره ببری. گاهی بعکس انواع سلایق و افکار رسمیت مییابند تا با شناخت توانایی یکدیگر در راستای نواختن آهنگی واحد اقدام کنند.
🔹فرض بگیریم شما بنا دارید در یک جامعه حکومت کنید. بنای شما هم تامین منافع شخصی یا حزبی خودتان است. مردم اگر تکهتکه باشند و وحدتی میان آنها نباشد، بر منفعتطلبی شما و استثمار خودشان توان شوریدن ندارند. به راحتی سرکوب میشوند. پس برای آنکه وحدتی شکل نگیرد، شما به عنوان حاکم باید همواره بر تفاوتها تاکید کنید. شبیه آنچه انگلیس در هند مرتکب شد. در هند مسلمان و هندو هر دو پذیرفته شدند اما در راستای تاکید بر اینکه «دیگری» غیر از «تو» است. مبادا در یک جبهه قرار بگیرید. درنتیجه انگلیس آنگاه که با قیام مردمی مواجه شد، از همین تکثرپذیری معطوف به تفرقهافکنی سیکها را به جان هندوها و این هردو را به جان مسلمانان انداختند. تکهتکه بودن مردم مساوی با تثبیت قدرت حاکمیت انگلیس بود. پیش از جماعت انگلیسی هم فرعون چنین تکثرپذیری را دستمایه تفرقه کرده بود: «جعل اهلها شیعا»، اهل زمین را گروهگروه کرده بود چون «علا فیالارض»، در زمین برتری خود را میخواست و تامین منافع خویش. در مقابل تلاشهای انگلیس، گاندی سعی داشت با پذیرفتن تکثرها و به رسمیت شناختن هندو و مسلمان و... یکپارچگی و وحدت مردم را به ارمغان آورد. نوعی تکثرپذیری معطوف به غایت همآهنگی. مانند آنکه شما در ارکستر خود، انواع سازها از تار و گیتار و سنتور و پیانو و کیبور و تنبک و... را در عین تفاوت به رسمیت میشناسید تا از ظرفیت آنها برای نواختن یک آهنگ بهره ببرید.
🔺هردو اینها تکثرپذیری است اما معطوف به دو غایت: تفرقهافکنی و همآهنگی.
پس هر تکثرپذیری برای ایجاد وفاق نیست و ایجاد وفاق و وحدت هم زمانی از یک شعار توخالی درمیآید که بنای دادن آهنگ واحد به تکثرها را داشته باشد.
#سید_میثم
#وفاق_ملی #تکثرپذیری
@Masihane
امام سجّاد(عليهالسلام) در صحيفه سجاديّه، دعاى 38 مىفرمايد: «اَللّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ مِنْ مَظْلُوم ظُلِمَ بِحَضْرَتى فَلَمْ اَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوف اُسْدِىَ اِلَىَّ فَلَمْ اَشْكُرْهُ، وَ مَنْ مُسِىء اِعْتَذَرَ اِلَىَّ فَلَمْ اَعْذِرْهُ»
پروردگارا! در پيشگاه تو از سه چيز عذرخواهى نموده، و پوزش مىطلبم:
1. از مظلومى كه در حضور من مورد ظلم و ستم قرار گرفته، و يارياش نكردم.
2. از كسى كه خدمتى به من كرده، و من از او قدردانى و تشكر ننمودم.
3. و از شخص خطاكارى كه در حق من بدى كرده و عذرخواهى نمود، ولى عذر او را نپذيرفتم.
https://eitaa.com/nahj_ostadkamali
🔰 موشها
از دیر باز یهودیان (نه کلیمیان) را موش خطاب میکردند. ویژگی موش این است که برای رشد نکردن دندانهایش، باید مُدام درحال جویدن باشد.
این است که یک موش در خانهی من و شما، گاهی چیزهایی میجود که اساسا خوردنی نیستند. مثل فرش و لباس و...
طبیعت موش، جویدن مُدام است برای حفظ خود در مدار زندگی. ولو سیر باشد.
دشمن صهیونیستی چون موشی است رخنه کرده در منطقه. جویدن مدام، اشتغال اوست. جویدن برای سیری نه، جویدن برای جویدن. آنها حیوان خانگی نیستند که صبحبهصبح برایشان تدارک غذا ببینیم و در مقابل آنها دست از جویدن فرش و لباس بردارند. موشهای دزدخانه، متوقف نمیشوند مگر با افتادن به دام مرگ.
#یهود #صهیونیسم
#سید_حسن_نصرالله
@Masihane
⁉ آیا رهبرانقلاب میخواهد ایران وارد جنگ مستقیم با اسرائیل شود ولی مسئولان دولتی همراهی نمیکنند؟ آیا فرماندهان نظامی درحال تحمیل نظر محتاطانه خود به رهبری هستند؟
🔴 این دوگانههای «نظر رهبری و نظر مسئولان لشکری و کشوری»، صرفا ساخته ذهن تحلیلگرانی است که اصل ورود به جنگ مستقیم با اسرائیل را یک تصمیم درست، منطقی و منطبق با تکلیف الهی قلمداد میکند ولی چون از تخطئه رهبرانقلاب پرهیز دارد، به کلیشهی خامنهایِ تنها و غریب روی میآورد که کسی به فرمان او گوش نداده و اکنون کشور دچار عقبنشینی غیر تاکتیکی شده است.
🔵 با این حساب اگر گزارهی «درست و منطقی بودن جنگ مستقیم با اسرائیل» زیر سوال رود، آنگاه خلق دوگانهها و کلیشهی خامنهای تنهاست، رنگ میبازد.
برای غیرمنطقی بودن جنگ مستقیم هم کافی است به شرایط نگاه کنیم:
1⃣ مقبول نبودن جنگ مستقیم نزد عامه مردم و عدم میل و مطالبه مردمی در این راستا (مردم عنصر بسیار تعیین کنندهای هستند در ورود به جنگی که ابدا شبیه جنگ با عراق در دفاع مقدس نیست).
2⃣ متفاوت بودن صحنه کنونی نبرد با دوران مبارزه با داعش در سوریه و عراق (بماند که همانجا نیز مدت زیادی طول کشید تا مردم حضور مستشاری ایران را در خارج مرزها پذیرفتند).
3⃣ تلاش جمهوری اسلامی طی سالهای اخیر برای تعیین نقش خود در حمایت از جبهه مقاومت (هم جمهوری اسلامی و هم جبهه مقاومت، نقش ایران را شبیه نقش آمریکا به صورت آینهوار قلمداد میکند. درنتیجه آمریکا تمایل قابل درکی برای درگیر کردن ایران توسط اسرائیل به عنوان نیروی نیابتی خود دارد که نوعی برهم زدن سطح طرفهای جنگی و بیمقابل شدن آمریکاست).
4⃣ اسرائیل برای موجودیت خود میجنگد درحالیکه ایران برای موجودیت خود نمیجنگد(نیازمند کمی تفصیل است اما با قدری تامل متوجه تفاوت مهم و تعیین کنندهی این دو انگیزه خواهیم شد).
5⃣ وجود طرحهای بلندمدت علیه اسرائیل که جمهوری اسلامی در سالهای اخیر برای آن هزینه بسیار داده و دارای ابعاد سیاسی و اقتصادی است و جنگ مستقیم این ابعاد را به حاشیه برده و آن طرحها را خنثی میکند.
6⃣ در اسرائیل صهیونیستها هرلحظه و هر روز در شرایط جنگی به سر میبرند و همه امورات داخلی و خارجی آنها معطوف به جنگ شده، درحالیکه ایران از شرایط جنگی دور مانده و پروژههای مهم امنیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را در موازات پشتیبانی از جبهه مقاومت پیش میبرد.
🔺علاوه بر همهی این موارد ایران برای یک جنگ تمام عیار علیه قدرت جنگی بیرحمی مانند اسرائیل، نیازمند تامین صدها مولفه است که با تصورات فانتزی بسیاری از مطالبهکنندگان فاصله فراوانی دارد. به ویژه آنکه در سالهای اخیر بیش از مهم شمردن ارادهی انسان مقاومت، روی امکانات مادی مانور رسانهای داده و فانتزی ساختهایم.
🔴 نکته مهم آنکه در عین منطقی نبودن جنگ مستقیم با اسرائیل باید کشور با تمام توان برای دو چیز برنامهریزی و اقدام کند: 1- انتقام از خون شهید هنیه. 2- واداشتن آمریکا برای قلاده زدن بر سگ صهیونیسم (به یک معنا ایجاد بازدارندگی).
🔵 در پایان تاکید میکنم این متن وجود سلایق و نظرات و روحیههای مختلف در تصمیمسازی و تصمیمگیری برای ورود جنگ مستقیم را انکار نمیکند. چه بسا مسئولانی که بترسند و چه بسیار فرماندهانی که احتیاط غیرعقلانی به خرج دهند. اما مبنای ساختن دوگانههای: «رهبری و مسئولان دولتی» یا «رهبری و فرماندهان ترسو و محتاط» قابل خدشه است.
#سید_میثم
@Masihane