❇️ تحولات ساختار خانواده در ایران
🔻 گفتاری از دکتر عالیه شکربیگی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران؛
🔹 دولتیشدن نهاد خانواده در ایران امروزه بهعنوان آسیب مطرح است؛ یعنی دولت در برخی موارد دخالتهایی میکند؛ اما چون قادر نیست اقدام مناسب و کاملی انجام دهد، خانواده را دچار مشکل میکند.
🔹 امروز ثابت شده است که هر زن یا مردی که در روابط خود عشق سیال دارد و در ارتباطات خود تنوعطلب است، پیامد این کار به خود فرد برگشته و سلامت روح و روان و جسم آن فرد را به خطر میاندازد.
🔹 اگر کودکان مدارا را نیاموزند، در آینده به مشکلات اجتماعی دچار میشوند؛ زیرا اولین اصل حقوق شهروندی مداراست و شخصی که این خصیصۀ رفتاری را نداشته باشد، نمیتواند به حقوق دیگران احترام بگذارد.
🔹 ازآنجایی که مردان تدوینکنندۀ قوانین بودهاند، در بسیاری از موارد برای سیاستگذاری در مسائل زنان مانعتراشی کردهاند.
🔹 مادری که نقشهای مختلفی مانند اجتماعی، شوهرداری، فرزندداری و پیوند خویشاوندی در خانواده را توأمان ایفا میکند، وقتی این نقشها با یکدیگر تزاحم داشته باشند، طبیعتاً باید از رویکرد عقلانیت استفاده کرده و برخی نقشها را کمتر کند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30214
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ بررسی فقهی خشونت در خانواده
🎙 استاد: حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان (نجفی)
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 8 صبح
🔹 محل برگزاری: میدان معلم، خیابان سمیه، پلاک۴۷۲
💢 شروع کلاس: چهارشنبه 4 آبانماه سال 1401
🔰 جهت ثبت نام نام و خانوادگی و سطح و پایه تحصیلی خود به ادمین مفتاح @Meftahandishe را ارسال نمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_گفتار_نظام_اسلامی
#خانواده
#حجت_الاسلام_حسین_بستان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 نکات تحلیلی آیتالله اعرافی درباره طرح جدید آموزش حوزه
1️⃣ در مورد کتاب شریف مکاسب چون به متن بدیل متقن دسترسی پیدا نشده است عینا باقیمانده است و تنها مکمل هایی برای آن پیش بینی شده است.
2️⃣ در حوزه اصول، کتاب شریف رسائل همچنان حفظ شده است و بدیل کلی ندارد و غیر از تغییر در محدودههای امتحانی، مکملی هم برای آشنایی با مباحث جدید اصول پیش بینی شده است و آن عبارت است از کتاب الفائق.
3️⃣ در کفایه با توجه به نظراتی که وجود دارد مبنی بر اینکه متن حلقه ثالثه میتواند پاسخگو باشد و بزرگانی هم این را می گویند، به عنوان بدیل کاملاً تخییری معرفی شده است.
4️⃣ تعیین محدوده ها فقط برای امتحان است و اگر کسی وقت بیشتری بگذارد و اوقات بیشتری را مصرف کند و بیشتر بخواند تشویق هم خواهد شد.
5️⃣ افزون بر اینها کل برنامه های جاری و قدیم و جدید اختیاری است و هیچ الزامی بر برنامه جدید نیست، ضمن اینکه همه آنها در حدود 80 درصد مشترک اند.
6️⃣ این برنامه به نحوی طراحی شده است که بیشترین اختیار را در نحوه تدریس و تدرّس به اساتید و طلاب می دهد و تلاش شده سنت آزادی درسی بیش از گذشته در آن وجود داشته باشد.
7️⃣ در برنامه جدید آموزشی حوزه تعداد امتحانات بیش از گذشته است و لذا طلاب و اساتید نگران ایام خاص امتحانی نباید باشند.
8️⃣ برنامه جدید ارزیابی و تکمیل می شود و آزمایشی است، الان هم اعلام میکنیم هر کس هر نظری دارد منعکس کند.
❇️ متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30209
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔴 فراخوان جذب پژوهشگر و هیئت علمی
💠گروه حقوق در نظر دارد جهت تکمیل کادر هیئت علمی و پژوهشی خود از میان فارغالتحصیلان و دانشجویان مقطع دکتری رشتههای زیر عضو هیئت علمی و پژوهشگر جذب نماید:
⬛️حقوق خصوصی
⬛️حقوق عمومی
⬛️حقوق جزا و جرمشناسی
⬛️حقوق بینالملل
✅ملاحظات:
◽️پژوهشگران خبره میتوانند بهعنوان عضو هیئت علمی در این دانشگاه جذب شوند
◽️پژوهشگران موردنظر در امور آموزشی و پژوهشی بکار گرفته میشوند
◽️دارندگان مدرک دکتری از دانشگاههای دولتی و تراز اول دارای اولویت هستند
◽️متقاضیان جذب، رزومه تفصیلی خود(شامل سوابق فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی) را جهت بررسی و دعوت به مصاحبه تا ۳۰ آبانماه ارسال کنند.
☎️۰۲۱۷۴۱۸۸۶۷۰
📧law.journal@ihu.ac.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#فراخوان
#جذب_پژوهشگر
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ حوزه و روانشناسی؛ از نظر تا مدیریت و عمل
🔻 حجتالاسلام مهدی عبداللهی، مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت حوزه در نوشتاری؛
🔹 طلاب و روحانیون متخصص در روانشناسی و مشاوره با گذراندن مقاطع تحصیلی مصوب وزارت علوم و دیگر مراجع ذیصلاح، نه تنها از روانشناسان و مشاوران دانشگاهی صلاحیت علمی و حرفهای کمتری ندارند بلکه بخاطر تحصیلات حوزوی و اتصال به منابع وحیانی، این توانایی را دارند که تکامل و پیشبرد علمی و عملی این دانشها و حرفهها را با رویکرد اسلامی دنبال نمایند.
🔹 بههیچ وجه شرایط و روابط موجود پاسخگوی نیاز مطرح شده در روند اسلامی سازی نظام روانشناسی و مشاوره نیست و تدابیر صورتگرفته برای بهرهمندی از ظرفیتهای حوزوی بسیار ناکارآمد و بعضاً ناموفق بوده است که در جای خود قابل گزارش و بررسی است.
🔹 توهم نگرانیها و نارضایتی دانشجویان و به مخاطره افتادن آینده شغلی آنان، بخاطر این طرح هیچ توجیه و توضیح منطقی و روشنی ندارد و بیشتر به جوسازی میماند. قطعاً حوزههای علمیه در تربیت دانشجویان این رشته و اصلاح و تکامل رشتههای تحصیلی و تولید محتوای دینی در این دانشها مسئول است که از طرق موجود یا مطلوب قابل پیگیری است لکن اعطای مجوز به ظرفیتهای حوزوی با رویکرد اسلامی در صلاحیت کسانی که بهرهای از توانمندیهای فقیهانه و عالمانه در عرصه دین ندارند، نیست و نیازمند ظرفیتهای متناسب خود است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29384
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بیستمین نشست هم اندیشی بررسی مسائل و اولویت های پژوهشی جامعه و نظام
🔶 با موضوع: دانش مطالعات تمدنی، مسائل و اولویت های پژوهشی نظام اسلامی
🔶 با حضور اساتید، مدیران، فرهیختگان گروههای پژوهشی، آموزشی و نشریات علمی
🕐 زمان : چهارشنبه 4 آبانماه 1401
ساعت 15:30
🏢 مکان: قم، مرکز مدیریت حوزه های علمیه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#هم_اندیشی
#اولویت_پژوهشی_نظام
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 حجاب؛ تحمیل قهری جامعه برای کنترل امر جنسی یا تدبیر فطری زن در حیات اجتماعی
🔻 محمدصابر اسدی در یادداشتی بررسی کرد؛
📚 در تبیین علت تاریخی و اساسی نحوه پوشش زنان میتوان گفت که یک زن بهواسطه دوستداشتن خود، از موفقیت خود در جامعه مخصوصاً در مقابل جنس مخالف که از نظر جسمی خود را ضعیفتر از آن مییابد لذت میبرد. او این موفقیت را بهعلت شدت عاطفه و دیگرخواهی، در مؤثربودن در زندگی دیگری میبیند و نشانه این مؤثربودن را در میزان توجه دیگری به خود مییابد. در عین حال او نقطه قوت خود نسبت به جنس مرد را در زیبایی و لطافت خود مییابد. حال در این رویارویی با جنس مخالف، دو مسیر در مقابل خود دارد: ۱- عرضهکردن خود با استمداد از خودآرایی و آزادی مطلق در حدود پوشش و ۲- رازآلودکردن خود بهوسیله پوشش و دور نگهداشتن خود از دسترسی راحت مرد.
📚 راه اول مسیری است که در دوران معاصر توسط ابزارهای اغواگر مدرنیته غربی برای زنان زینتآرایی و برجسته شده و توسط ساختارها و سازوکارهای جوامع صنعتی و پساصنعتی به آنان تحمیل شده است. اما این در حالی است که در طول تمدنهای مختلف قبلی، آگاهی از پیامدهای منفی انتخاب راه اول و همچنین ثمرات مثبت انتخاب راه دوم باعث شده بود که زنان به شهادت تاریخ، راه دوم را انتخاب کنند.
🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30205
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ چالش های فقه بین الملل
👤 حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حمید درایتی
📆 پنجشنبه ١۴٠١/٠٨/٠۵
ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: حرم مطهر، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام( خیراتخان)
🌐لینک حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ــ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#نشست_علمی
#فقه_بین_الملل
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تحلیل جامعهشناختی اعتراض و اغتشاش
🔻 حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا در گفتوگویی بررسی کرد؛
🔹 وقتی لفظ اغتشاش مطرح میشود، دیگر بخش سؤال و اعتراض مطرح نیست؛ زیرا این امور بیشتر ناظر به حوزهی گفتوگو هستند و حق افراد و جامعه است که پرسش داشته باشند. جامعه برای رشد خود باید محیط پرسش، گفتوگو، سؤال و جواب را ایجاد کند. کسانی که دغدغهی حقیقت دارند باید طالب این فضا باشند.
🔹 اگر اعتراضات و گفتوگوها ناظر به مسائل اجتماعی است، پاسخ به این نیازها است. این پاسخگویی به فضاهایی که این پرسشها در آن شکل میگیرد باید متناسب باشد. در واقع در زیست و زندگی وقتیکه کسانی در حوزهی اجتماعی پرسش و سؤالی را مطرح میکنند و مخاطب آنها مسئولینی هستند که نوعی مسئولیت عملی و رفتاری دارند.
🔹 شناخت اینکه چه چیزی مطلوب است برای مسلمانان و برای شیعیان یک حوزهی معرفتی است. فقه، دانش شیوهی زندگی چه در حوزهی فردی و چه در حوزهی اجتماعی است. فقه اجتماعی است که تعیین میکند که روابط اجتماعی و مناسبات افراد چگونه باید باشد؛ حوزهی اقتصادی چگونه باید سازمان پیدا کند.
🔹 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر میگیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمیتواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمیشود دیگران را وادار کرد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30223
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅️ درس گفتارهای فقهی و اقتصادی موسسه طیبات
🌐 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/EuSxv19e
💠 راههای ارتباطی:
🆔 @tayebat_admin1
☎️ 02537108199
✍️مهلت ثبت نام: 8 آبان 1401
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_گفتار
#اقتصاد
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گروه علمی بررسی موضوعات پایاننامههای سطح ۴ فضای مجازی آغاز به کار کرد
🔰 حجتالاسلاموالمسلمین بهرامی، رئیس انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه خبر داد؛
🔹 اخیراً طی پیگیریهایی که از سوی آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه انجام شد، ابلاغی صورت گرفت که بر اساس آن، این گروه علمی بررسی و تصویب پایاننامههای سطح ۴ در این عرصه را نیز عهدهدار شد.
🔹 موضوعات قابل طرح در زمینه فضای مجازی فراوان است و ما انتظار داریم که در این گروه علمی موضوعاتی از قبیل هوش مصنوعی، رسانههای برخط، تبلیغات دینی برخط، آموزش مجازی، بازیهای رایانهای، علوم اسلامی و انسانی دیجیتال و…، از سوی طلاب پیشنهاد شود و این گروه علمی آن را بررسی کند.
🔹 طلاب محترم برای عرضه موضوعات پیشنهادی خود به این گروه میتوانند به پایگاه انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم به آدرس http://cssa.ir مراجعه نمایند. همچنین طلاب میتوانند از طریق پست الکترونیک به آدرس Yeslami@noornet.net یا نام کاربری yasereslami @ در پیام رسان ایتا با دبیر گروه در ارتباط باشند. همچنین در صورت مراجعه طلاب به واحد مدارج علمی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز طلاب علاقمند به این گروه علمی راهنمایی میشوند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تربیت مربی بیانیه گام دوم انقلاب
💢 این دوره از سوی موسسه بینالمللی ائمة الهدی(ع) و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع)، انجمن مدرسان بیانیه گام دوم ، معاونت فرهنگی سپاه و مرکز مدیریت حوزهعلمیه برگزار می کند.
📆 مهلت ثبت نام: تا تاریخ هفتم آبان 1401
🔹 شروع دوره : از تاریخ نهم آبان 1401
🔸 اطلاعات بیشتر: @secondstep_course
💻 لینک ثبت نام: https://aematolhoda.com/3b/
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#همایش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com